هفده سال، یک دعا در قنوت
یکی از شاگردان آیتاللّه خوئی(ره) نقل میکنند که من هفده سال در نجف به درس و #نماز_جماعت ایشان میرفتم و در این مدت ندیدم که ایشان در قنوت نماز جماعت، غیر از دعا برای سلامتی #امام_زمان علیهالسلام: ﴿اللَّهُمَّ كُنْ لِوَليّكَ﴾ دعای دیگری بخوانند.
منبع: عمرم چگونه گذشت، خاطرات آیتاللّه آزاد قزوینی
🎋🌷💐
💠گشایش مشکلات
قطب راوندی از امام زمان علیه السلام نقل کرده است که برای گشایش و تسهیل امور پیچیده چنین گفته شود
یا مَنْ إذا تَضایَقَتِ الأُمورُ فَتَحَ لَنا باباً لَمْ تَذهَبْ إلَیهِ الأوهامُ، فَصَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ، وَافْتَحْ لِأُمورِیَ المُتَضایِقَهِ باباً لَمْ یَذهَبْ إلَیهِ وَهْمٌ، یا أرْحَمَ الرّاحِمِینَ
🌷«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج
🍀☘🌿
📚الراوندی ،قصص الانبیا/365
.
از آنجا که اهل خانه بهتر میدانند که در خانه چیست و چه میگذرد، ایمان ابوطالب را باید از زبان اهلبیت (علیهمالسّلام) شنیید
گزارش اول
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَی بْنِ الْمُتَوَکِّلِ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی الْعَطَّارُ قَالَ حَدَّثَنَا سَهْلُ بْنُ زِیَادٍ الْآدَمِیُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ ثَابِتٍ عَنْ حَبِیبِ بْنِ اَبِی ثَابِتٍ رَفَعَهُ قَالَ: دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) عَلَی عَمِّهِ اَبِی طَالِبٍ وَ هُوَ مُسَجًّی فَقَالَ یَا عَمِّ کَفَّلْتَ یَتِیماً وَ رَبَّیْتَ صَغِیراً وَ نَصَرْتَ کَبِیراً فَجَزَاکَ اللَّهُ عَنِّی خَیْراً ثُمَّ اَمَرَ عَلِیّاً (علیهالسّلام) بِغُسْلِهِ.
حضرت رسول اکرم بر ابوطالب وارد شدند و فرمودند: ای عمو در کوچکی مرا تربیت نمودی و در یتیمی مرا کفالت کردی و در بزرگیام مرا یاری نمودی پس خداوند بهترین پاداشها را به تو عنایت کند. سپس به حضرت امیرالمومنین (علیهالسّلام) امر فرمودند که او را غسل دهند.
شیخ صدوق، محمد بن علی، الامالی، ص۴۸۹، تحقیق و نشر:قسم الدراسات الاسلامیة - مؤسسة البعثة - قم، الطبعة:الاولی، ۱۴۱۷
گزارش دوم
حضرت امیرالمومنین (علیهالسّلام) فرمودند:
عن الصادق عن آبائه (علیهمالسّلام) ان امیرالمؤمنین کان ذات یوم جالسا فی الرحبة، والناس حوله مجتمعون، فقام الیه رجل فقال: یا امیرالمؤمنین انت بالمکان الذی انزلک الله به وابوک معذب فی النار؟ فقال له علی بن ابی طالب: مه فض الله فاک، والذی بعث محمدا بالحق نبیا لو شفع ابی فی کل مذنب علی وجه الارض لشفعه الله فیهم، ابی معذب فی النار وابنه قسیم الجنة والنار؟! والذی بعث محمدا بالحق نبیا ان نور ابی یوم القیامة لیطفئ انوار الخلایق کلهم الا خمسة انوار: نور محمد (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم)، ونوری، ونور الحسن، ونور الحسین، ونور تسعة من ولد الحسین، فان نوره من نورنا خلقه الله تعالی قبل ان یخلق آدم (علیهالسّلام) بالفی عام.
امام صادق از پدر گرامیشان نقل کرد که روزی امیرالمومنین در فضای مسجد نشسته بود و مردم گرد او جمع بودند که مردی برخاسته و گفت: ای امیرالمومنین چگونه است که شما در مکانی هستی که خداوند شما را در آن مکان قرار داده، در حالیکه پدرت به آتش دوزخ در غذاب است؟
حضرت فرمود: خدا زبانت را ببرد! به خدایی که محمد را به پیامبری مبعوث فرمود، اگر پدرم تمام گناهکاران زمین را شفاعت کند خداوند آن را بپذیرد، مگر میشود پدرم در آتش عذاب باشد و پسرش تقسم کنند بهشت و جهنم باشد؟ قسم به آنکه محمد را به پیامبری مبعوث فرمود بیشک نور پدرم در روز قیامت همه انوار خلائق جز نور پنج نور: نور محمد، نور من و نور حسن و نور حسین و نور نه فرزند از اولاد حسین را خاموش و بی اثر میکند، زیرا نور او از نور ماست و خداوند آن را دو هزار سال قبل از خلق آدم آفریده است.
شیخ طوسی، محمد بن حسن، الامالی، ص۳۰۵، تحقیق:قسم الدراسات الاسلامیة - مؤسسة البعثة، ناشر:دار الثقافة قم، الطبعة:الاولی، ۱۴۱۴ه.
#مومنآلقریش
👇👇👇👇👇
گزارش سوم
حضرت امام صادق (علیهالسّلام) فرمودند:
وَ اللَّهِ اِنَ اِیمَانَ اَبِی طَالِبٍ لَوْ وُضِعَ فِی کِفَّةِ مِیزَانٍ وَ اِیمَانُ هَذَا الْخَلْقِ فِی کِفَّةِ مِیزَانٍ لَرَجَحَ اِیمَانُ اَبِی طَالِبٍ عَلَی اِیمَانِهِم.
اگر ایمان ابوطالب را در یک کفه ترازو و ایمان این مردم را در کفه دیگر قرار دهند ایمان ابوطالب فزونی خواهد داشت.
مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار، ج۳۵، ص۱۱۲، تحقیق:محمد الباقر البهبودی، ناشر:مؤسسة الوفاء - بیروت - لبنان، الطبعة:الثانیة المصححة، ۱۴۰۳ه - ۱۹۸۳م.
#مومنآلقریش
👇👇👇👇👇
گزارش چهارم
حضرت امام باقر (علیهالسّلام) فرمودند: کَانَ وَ اللَّهِ اَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ یَاْمُرُ اَنْ یُحَجَّ عن ابی طالب فِی حَیَاتِهِ،
امیرمؤمنان دستور میداد از طرف ابوطالب حج بهجا آورند.
مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار، ج۳۵، ص۱۱۲، تحقیق:محمد الباقر البهبودی، ناشر:مؤسسة الوفاء - بیروت - لبنان، الطبعة:الثانیة المصححة، ۱۴۰۳ه - ۱۹۸۳م.
#مومنآلقریش
گزارش پنجم
عَلِیُّ بْنُ اِبْرَاهِیمَ عَنْ اَبِیه عَنِ ابْنِ اَبِی عُمَیْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ اَبِی عَبْدِ اللَّه (علیهالسّلام) اِنَّ مَثَلَ اَبِی طَالِبٍ مَثَلُ اَصْحَابِ الْکَهْفِ، اَسَرُّوا الْاِیمَانَ و اَظْهَرُوا الشِّرْکَ، فَآتَاهُمُ اللَّهُ اَجْرَهُمْ مَرَّتَیْن.
حضرت ابوطالب؛ بسان اصحاب کهف است که در دل ایمان داشتند و تظاهر به شرک مینمودند. از اینجهت دوبار ماجور خواهند بود.
کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج۲، ص۴۶۲، ناشر:دار الحدیث، قم-ایران، الطبعة الاولی، ۱۴۲۹ه.
#مومنآلقریش
👇👇👇👇👇
گزارش ششم
عن ابی عبداللّه الصادق (علیهالسّلام) قال: نزل جبرئیل (علیهالسّلام) علی النبی (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فقال: یا محمد! انّ ربّک یقرئک السلام و یقول: انّی قد حرّمت النّار علی صلب اَنزلک و بطن حملک و حجرکفلک فالصلب صلب ابیک ابیه عبداللّه بن عبدالمطلب و البطن الذی حملک آمنة بنت وهب و اما حجر کفلک فحجر ابی طالب.
امام صادق (علیهالسّلام) فرمود: جبرئیل بر پیامبر نازل شد و گفت: ای محمد! خداوند به تو سلام میرساند و میفرماید: «من حرام کردم آتش را بر صلبی که تو را حمل کرد و شکمی که تو را پروراند و دامنی که تو را متکّفل شد؛ پس صلب یعنی پدرت عبداللّه و شکم یعنی مادرت آمنه و دامن یعنی عمویت ابوطالب.
کلینی، محمد بن یعقوب، الاصول من الکافی، ج۱، ص۴۴۶، ناشر:اسلامیه، تهران، الطبعة الثانیة، ۱۳۶۲ ه. ش.
#مومنآلقریش
👇👇👇
گزارش هفتم
وَ اَخْبَرَنِی مُحَمَّدُ بْنُ اِدْرِیسَ بِاِسْنَادِهِ اِلَی اَبِی جَعْفَرٍ الطُّوسِیِّ عَنْ رِجَالِهِ عَنِ الثُّمَالِیِّ عَنْ عِکْرِمَةَ عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ اَخْبَرَنِی الْعَبَّاسُ بْنُ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ اَنَّ اَبَا طَالِبٍ شَهِدَ عِنْدَ الْمَوْتِ اَنْ لَا اِلَهَ اِلَّا اللَّهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ الله
عباس بن عبدالمطلب گوید: همانا ابوطالب هنگام مرگ شهادتین را گفت.
مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار، ج۳۵، ص۱۱۳، تحقیق:محمد الباقر البهبودی، ناشر:مؤسسة الوفاء - بیروت - لبنان، الطبعة:الثانیة المصححة، ۱۴۰۳ه - ۱۹۸۳م.
#مومنآلقریش
👇👇👇👇👇
گزارش هشتم
امام صادق (علیهالسّلام) فرمودند:
مَا مَاتَ اَبُو طَالِبٍ حَتَّی اَعْطَی رَسُولَ اللَّهِ (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) مِنْ نَفْسِهِ الرِّضَا.
ابوطالب وفات نیافت مگر آنکه رسول اکرم را از خود راضی کرد.
مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار، ج۳۵، ص۱۱۳، تحقیق:محمد الباقر البهبودی، ناشر:مؤسسة الوفاء - بیروت - لبنان، الطبعة:الثانیة المصححة، ۱۴۰۳ه - ۱۹۸۳م.
#مومنآلقریش
👇👇👇👇👇
گزارش نهم
وَ بِاِسْنَادِهِ اِلَی اَبَانِ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ یُونُسَ بْنِ نُبَاتَةَ عَنْ اَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسّلام) اَنَّهُ قَالَ یَا یُونُسُ مَا یَقُولُ النَّاسُ فِی اِیمَانِ اَبِی طَالِبٍ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ یَقُولُونَ هُوَ فِی ضَحْضَاحٍ مِنْ نَارٍ یَغْلِی مِنْهَا اُمُّ رَاْسِهِ فَقَالَ کَذَبَ اَعْدَاءُ اللَّهِ اِنَّ اَبَا طَالِبٍ مِنْ رُفَقَاءِ النَّبِیِّینَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِینَ وَ حَسُنَ اُولئِکَ رَفِیقا
«محمد بن یونس» از پدرش از امام صادق (علیهالسّلام) نقل میکند که آن حضرت به من فرمود: ای یونس مردم درباره ابوطالب چه میگویند؟ عرض کردم فدایت شوم میگویند: «هو فی ضحضاح من نار و فی رجلیه نعلان من نار تغلی منهما امّ راسه: » ابوطالب در مایعی از آتش و در پاهایش کفشی از آتش است که مغزش را میجوشاند.
ایشان فرمودند: دروغ میگویند دشمنان خدا، ابوطالب از رفقای پیامبران و صدیقین و شهداء است که نیکو رفقائی هستند.
کراجکی، محمد بن علی، کنز الفوائد، ج۱، ص۸۰.
#مومنآلقریش
🌹🌹روز مبعث روز اجابت دعای حضرت ابراهیم علیه السلام 🌹🌹
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «انَا دَعْوَةُ ابْراهیمَ قالَ وَ هُوَ یَرْفَعُ القَواعِدَ مِنَ البَیْتِ، «رَبَّنا وَابْعَثْ فیهِمْ رَسُولاً مِنْهُمْ»؛(4) من [نتیجه[ درخواست و دعای [حضرت [ابراهیم علیه السلام هستم [آنگاه که] گفت در حالی که پایه های خانه [خدا، کعبه] را بالا می برد: «پروردگارا در میان آنها پیامبری از خودشان برانگیز.»(5)
...............
4. بقره / 129.
5. کنزالعمّال، متقی هندی، حدیث 31833.