eitaa logo
كانال روضه خوان سید جعفر روح بخش
193 دنبال‌کننده
67 عکس
31 ویدیو
21 فایل
مجموعه ای از یادداشت های منبر از سال ۷۵ تا کنون
مشاهده در ایتا
دانلود
💚 کیفیت زیارت امام زادگان 💚 🔻با توجه به بیان مرحوم علامه مجلسی {١} می توان به سه روش به این عزیزان توجه و توسل داشت : 👈 پس از طلب مغفرت و علوّ درجه براى امام زاده اى که به زیارتش تشرّف یافته ایم و قرائت فاتحه مى توان خدا را به شأن و مقام او قسم داد و حوایج خویش را طلب کرد. 👈 پس از طلب مغفرت و علوّ درجه، مى توان اوّلین امام معصومى که پدر یا جدّ آن امام زاده است را مخاطب قرار داد و پس از عرض سلام و ارادت و یا خواندن زیارتى از زیارت هاى جامعه، او را به این فرزند صاحب قبر، قسم داد و طلب شفاعت در پیشگاه خداوند نمود. 👈 نخست فاتحه بخوانند و سپس دو رکعت نماز بجا آورند و ثواب آن را هدیه به آن امام زاده کنند و بعد از آن دعا نمایند. 📌البته نیاز به گفتن نیست که جمع بین هر سه روش مشکلی نداره بلکه عالی است. ......................... پی نوشت : (١). بحارالانوار : ج ٩٩ ، ص ٢٧٧
تعصب عمر بن خطاب به بنی امیه لعنهم الله 🔻عَلِيُّ بْنُ سَعِيدٍ،قَالَ:كُنْتُ بِمَكَّةَ فَقَدِمَ عَلَيْنَا مَعْرُوفُ بْنُ خَرَّبُوذَ،فَقَالَ:قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ(عَلَيْهِ السَّلاَمُ): «إِنَّ عَلِيّاً(عَلَيْهِ السَّلاَمُ)قَالَ لِعُمَرَ:يَا أَبَا حَفْصٍ،أَ لاَ أُخْبِرُكَ بِمَا نَزَلَ فِي بَنِي أُمَيَّةَ؟قَالَ:بَلَى.قَالَ:فَإِنَّهُ نَزَلَ فِيهِمْ وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآنِ فَغَضِبَ عُمَرُ وَ قَالَ:كَذَبْتَ،بَنُو أُمَيَّةَ خَيْرٌ مِنْكَ،وَ أَوْصَلُ لِلرَّحِمِ». ♦️از علی بن سعید روایت شده است که گوید: در مکه بودم که معروف بن خربوذ نزد من آمد و گفت که امام صادق (صلوات الله علیه) به من فرموده است که علی (صلوات الله علیه) روزی به عمر گفت: ای أباحفص آیا می خواهی تو را از آنچه که در شأن بنی امیه نازل شده است آگاه سازم؟ گفت: آری، فرمود این: وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِي الْقُرْآنِ یعنی: آن درخت لعنت شده در قرآن 📗 (اسرا 60) در شأن آنها نازل شده. پس در این هنگام عمر خشمگین شد و گفت: دروغ می گویی ،بنی امیه از تو بهترند و به پیامبر از لحاظ خویشاوندی هم نزدیکترند. ................. ۱. تفسير نور الثقلين جلد 5 صفحه 392 ۲. سفینة البحار جلد 4 صفحه 392 ۳. تفسير القمي جلد 2 صفحه 380 ۴. بحار الأنوار  جلد 31 صفحه 525 حدیث 27 ۵. تفسير العيّاشي جلد 2 صفحه 297 ۶. تفسیر البرهان جلد 5 صفحه 458
🦋🦋 قَالَ سَمِعْتُ الرِّضَا علیه السلام : يقُولُ : راوى مى گويد: از امام على بن موسى الرضا علیه السلام : شنيدم كه مى فرمود : 🕷 لا يجْتَمِعُ الْمَالُ إِلاَّ بِخِصَالٍ خَمْسٍ : مال، (غالبآ) انباشته نمى شود مگر از پنج راه : 🕸 بِبُخْلٍ شَدِيدٍ بخل شديد 🕸 أَمَلٍ طَوِيلٍ آرزوهاى دور و دراز 🕸 حِرْصٍ غَالِبٍ حرص غالب بر انسان 🕸 قَطِيعَةِ الرَّحِمِ قطع رحم 🕸 إِيثَارِ الدُّنْيا عَلَى الاْخِرَةِ ترجيح دنيا بر آخرت 📚 بحارالانوار ج۷۰ ص۱۳۸
🔸برنامۀ ویژۀ شیطان🔸 ☘روستایی‌ها دوغ را آنقدر در مشک می‌زنند تا کره‌اش رو بیاید و آن را بگیرند و بعد دوغ‌ها را کنار می‌گذارند. 🍂بین‌الطلوعین در میان همۀ اوقات شبانه‌روز ما، حکایت همان کره را دارد، و باقی آن دوغ است. شیطان ‌همیشه کره‌ها را می‌گیرد. ندیده‌ای که خواب آن‌وقت شیرین‌ترینِ خواب‌هاست؟!
﷽ 💐 ✅ دوربین های مدار بسته ای که در زندگی ما نصب شده اند🍂 🍎 دوربین اول: خود . آیه چهاردهم ازسوره ی : آیا نمیدانند که خدا آنها را نگاه میکند! . 🍊دوربین دوم: صلی الله علیه و آله است . آیه ی۴۵ سوره : ای پیامبر ما تو را در امت گذاشته ایم ، هم شاهد هستی و آنها را میبینی . هرکاری که بکنند آنها را میبینی . . 🍥 دوربین سوم: امامان معصومین علیهم السلام هستند . آیه١٠۵ سوره که سه دوربین اول در این آیه جمع است: ای پیامبر به مردم بگو هر کاری میخواهید بکنید ، اما اعمال شما را خدا میبیند ، پیامبر میبیند و مؤمنان (امامان علیهم السلام) نیز میبینند . . 🍧دوربین چهارم: مقرب خدا هستند . آیه ١٨سوره #ق: ازشماحرکتی سرنمیزند مگر آنکه دو مأمور در حال نوشتن آن هستند. یکی مأمور نوشتن خوبی ها ویکی مأمور نوشتن بدی هاست. فقط این دوملک یک تفاوتی باهم دارند. این یکی اگرنیت خوبی هم کنیم یادداشت میکند. آن یکی نیت بدی کنیم یادداشت نمیکند. 🔑دوربین پنجم: است. سوره روز قیامت همین زمینی که ماروی آن نشسته ایم می آید و خبرهای خود را میدهد. 💎دوربین ششم: است. آیات اول سوره و صریحی از علیه السلام داریم که شب جمعه اعمال شما را ثبت میکنند. شب و روز عرفه اعمال شمارا میبینند. ایام هم موجود زنده هستند. 🔮دوربین هفتم:دوربینی که ازهمه تکان دهنده تراست، ما می باشند. آیه ٢١سوره 🍃
😨 ۶ عادت وحشتناکی که خوشبختی شمارا از بین میبرد 🍂 👎 🥀 ۱.مقایسه ی دائمی خود با دیگران 🥀 ۲.گرفتار ترس یا نفرت شدن 🥀 ۳.تمرکز روی مسائل غیر قابل کنترل 🥀 ۴.احاطه شدن با افراد سمی 🥀 ۵.ازبین رفتن آرزوها به واسطه ی تنبلی 🥀 ۶.تمرکز محض روی گذشته یا آینده
✅ دنیای بد يا دنیای خوب، مسأله اينست ؛ چه زیبا فرموده است آقاجانم امیرالمؤمنین على(علیه السلام) در آن گفتار کوتاه و پرمغزشان : مَنْ أَبْصَرَ بِها بَصَّرَتْهُ وَ مَنْ أَبْصَرَ إِلَیْها أَعْمَتْهُ: آن کس که با چشم بصیرت به آن بنگرد (و آن را وسیله بینائى قرار دهد) دنیا به او آگاهى مى بخشد، و آن کس که به خود آن نگاه کند، دنیا او را نابینا خواهد کرد . 📚 نهج البلاغه ، خطبه ۸۲ 👌در حقیقت، تفاوت میان دنیاى مذموم و ممدوح، همان چیزى است که از إِلَیْها و بِها استفاده مى شود که : اوّلى هدف را مى رساند و دومى وسیله را
تحقیقى پیرامون معنى قضاء : قَضى از ماده قضاء در اصل به معنى جدا ساختن چیزى است، با عمل و یا با سخن، و بعضى گفته اند : در اصل به معنى پایان دادن به چیزى است، و هر دو معنى در واقع قریب الافق مى باشند. و از آنجا که پایان دادن و جدا ساختن معنى وسیعى دارد، این کلمه در مفاهیم مختلفى به کار رفته است. قرطبى در تفسیرش، شش معنى براى آن ذکر کرده : قضاء به معنى امر و فرمان مانند: وَ قَضى رَبُّکَ أَلاّ تَعْبُدُوا إِلاّ إِیّاهُ: پروردگارت فرمان داده که جز او را نپرستید . قضاء به معنى خلق مانند: فَقَضاهُنَّ سَبْعَ سَماوات فِی یَوْمَیْنِ: خداوند جهان را به صورت هفت آسمان، در دو دوران آفرید .(۱) قضاء به معنى حکم و داورى مانند: فَاقْضِ ما أَنْتَ قاض: هر داورى مى خواهى بکن .(۲) قضاء به معنى فراغت از چیزى مانند: قُضِیَ الأَمْرُ الَّذِی فِیهِ تَسْتَفْتِیانِ: کارى را که درباره آن نظر خواهى مى کردید پایان یافت .(۳) قضاء به معنى اراده مانند: إِذا قَضى أَمْراً فَإِنَّما یَقُولُ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ: هنگامى که کارى را اراده کند به آن مى گوید موجود باش، آن هم موجود مى شود .(۴) و قضاء به معنى عهد مانند: إِذْ قَضَیْنا إِلى مُوسَى الأَمْرَ: هنگامى که از موسى پیمان و عهد گرفتیم .(۵) ابوالفتوح رازى بر این معانى اضافه مى کند. قضاء به معنى اخبار و اعلام مانند: وَ قَضَیْنا إِلى بَنِی إِسْرائِیلَ فِی الْکِتابِ: ما به بنى اسرائیل در تورات اعلام نمودیم .(۶) و بر این اضافه مى توان کرد: قضاء به معنى مرگ مانند: فَوَکَزَهُ مُوسى فَقَضى عَلَیْهِ: موسى ضربه اى بر او زد و او جان داد .(۷) حتى بعضى از مفسران معانى قضاء را بالغ بر سیزده معنى در قرآن مجید دانسته اند.(۸) ولى اینها را نمى توان معانى متعددى براى کلمه قضاء دانست، زیرا همه آنها جامعى دارند که در آن جمع اند، و در حقیقت غالب معانى که در بالا ذکر شد، از قبیل اشتباه مصداق به مفهوم است، چه این که: هر یک از اینها مصداقى است، براى آن معنى کلّى و جامع یعنى پایان دادن و جدا ساختن . فى المثل، شخص قاضى با حکم خود به دعوا خاتمه مى دهد، آفریدگار با آفرینش خود به خلقت چیزى پایان مى دهد، خبردهنده با اخبارش به بیان چیزى پایان مى دهد، تعهّدکننده و فرمان دهنده با تعهّد و فرمانشان مسأله اى را خاتمه یافته تلقّى مى کنند، به گونه اى که بازگشت در آن ممکن نیست. ولى نمى توان انکار کرد که: در بعضى از این مصداق ها آن قدر این لفظ به کار رفته است که به صورت معنى جدیدى درآمده است، از جمله قضاء به معنى داورى و به معنى امر و فرمان .......... ۱ ـ فصلت، آیه ۱۲. ۲ ـ طه، آیه ۷۲. ۳ ـ یوسف، آیه ۴۱. ۴ ـ آل عمران، آیه ۴۷. ۵ ـ قصص، آیه ۴۴. (تفسیر قرطبى ، جلد ۶، صفحه ۳۸۵۳). ۶ ـ تفسیر ابوالفتوح رازى ، جلد ۷، صفحه ۱۸۸. ۷ ـ قصص، آیه ۱۵. ۸ ـ وجوه القرآن تفلیسى ، صفحه ۲۳۵.
در مورد احترام والدین آن قدر تأکید کرده است که : در کمتر مسأله اى دیده مى شود . به عنوان نمونه به چند قسمت اشاره مى کنیم : الف ـ در چهار سوره از قرآن مجید، نیکى به والدین، بلافاصله بعد از مسأله توحید قرار گرفته، این هم ردیف بودن دو مسأله، بیانگر این است که: اسلام تا چه حدّ براى پدر و مادر احترام قائل است ؛ در سوره بقره آیه ۸۳ مى خوانیم : لاتَعْبُدُونَ إِلاَّ اللّهَ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً . و در سوره نساء آیه ۳۶ : وَ اعْبُدُوا اللّهَ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً . و در سوره انعام آیه ۱۵۱ مى فرماید: أَلاّ تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً . و در سوره إسرا آيه ٢٣ مى فرماید : وَ قَضى رَبُّکَ أَلاّ تَعْبُدُوا إِلاّ إِیّاهُ وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً .
ب ـ اهمیت این موضوع تا آن پایه است که هم قرآن و هم روایات صریحاً توصیه مى کنند: حتى اگر پدر و مادر کافر باشند رعایت احترامشان لازم است. در سوره لقمان آیه ۱۵ مى خوانیم : وَ إِنْ جاهَداکَ عَلى أَنْ تُشْرِکَ بِی ما لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما وَ صاحِبْهُما فِی الدُّنْیا مَعْرُوفاً : اگر آنها به تو اصرار کنند که مشرک شوى، اطاعتشان مکن، ولى در زندگى دنیا به نیکى با آنها معاشرت نما !
ج ـ شکرگزارى در برابر پدر و مادر در قرآن مجید، در ردیف شکرگزارى در برابر نعمت هاى خدا قرار داده شده، چنان که در سوره لقمان آیه ١٤ مى خوانیم: أَنِ اشْکُرْ لِی وَ لِوالِدَیْکَ . 👌با این که : نعمت خدا بیش از آن اندازه است که قابل احصاء و شماره باشد، و این دلیل بر عمق و وسعت حقوق پدران و مادران مى باشد. 🌷عَنْ أَبِی‌الْحَسَنِ الرِّضَا (علیه السلام) قَالَ: إِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ أَمَرَ بِثَلَاثَهًٍْ مَقْرُونٍ بِهَا ثَلَاثَهًٌْ أُخْرَی.. وَ أَمَرَ بِالشُّکْرِ لَهُ وَ لِلْوَالِدَیْنِ فَمَنْ لَمْ یَشْکُرْ وَالِدَیْهِ لَمْ یَشْکُرِ اللَّه. امام رضا (علیه السلام) فرمود : خداوند امر فرموده كه سه چیز را با سه چیز همراه کنید به گونه ای که قبولی یکی مشروط به همراهی دیگری کرده است ...شکر خودش به همراه شکر والدین امر کرده، پس هرکه شکر والدین را نکند، شکر خداوند را نیز نکرده است. 📚 بحار الأنوار، ج۷۱، ص۶۸
د ـ قرآن، حتى کمترین بى احترامى را در برابر پدر و مادر اجازه نداده است. در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: لَوْ عَلِمَ اللّهُ شَیْئاً هُوَ أَدْنَى مِنْ أُفّ لَنَهى عَنْهُ وَ هُوَ مِنْ أَدْنَى الْعُقُوقِ وَ مِنَ الْعُقُوقِ أَنْ یَنْظُرَ الرَّجُلُ إِلى والِدَیْهِ فَیُحِدَّ النَّظَرَ إِلَیْهِما : (امام صادق علیه‌السلام در ذيل آيه ٢٣ اسرا كه خداوند مى فرماید لاتقل لهما اف مى فرمودند) : اگر چیزى کمتر از اف وجود داشت خدا از آن نهى مى کرد (اف همانطور که گفتیم کمترین اظهار ناراحتى است) و این حداقل مخالفت و بى احترامى نسبت به پدر و مادر است، و از این جمله، نظر تند و غضب آلود به پدر و مادر کردن مى باشد . ........... 📚 جامع السعادات ، جلد ۲، صفحه ۲۵۸ 📚 بحار الانوار ، جلد ۷۱ (یا ۷۴)، صفحه ۶۴