📍روزههای مستحب
مسأله 243. روزۀ تمام روزهای سال، غیر از روزهای حرام و مکروه که بعداً ذکر میشود، مستحب میباشد و برای بعضی از روزها بیشتر سفارش شده است که از آن جمله است :
1. پنجشنبۀ اوّل و پنجشنبۀ آخر هر ماه قمری و چهارشنبۀ اوّلی که بعد از روز دهم ماه قمری است و اگر کسی آنها را بهجا نیاورد، مستحب است قضا نماید و چنانچه اصلاً نتواند روزه بگیرد، مستحب است برای هر روز یک مُدّ طعام (تقریباً 750 گرم) گندم یا جو یا نان و مانند اینها یا 6/12 نخود سکّۀ نقره[1] (یک درهم) به فقیر بدهد.
2. سیزدهم و چهاردهم و پانزدهم هر ماه قمری.
3. تمام ماه رجب و شعبان و حتّی بخشی از این دو ماه هرچند یک روز باشد.
4. روز عید نوروز.
5. روزهای چهارم تا نهم شوّال.
6. روز بیست و پنجم و بیست و نهم ذیقعده.
7. روز اوّل ذیحجّه تا روز نهم ذیحجّه (روز عرفه)؛ مگر مورد استثنایی که در روزههای مکروه ذکر میشود.
8. روز عید سعید غدیر (18 ذیحجّه).
9. روز مباهله (24 ذیحجّه).
10. روز اوّل و سوّم و هفتم محرّم.
11. روز میلاد مسعود پیغمبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) (17 ربیع الأول).
12. روز پانزدهم جمادی الأولیٰ.
13. روز مبعث حضرت رسول اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) (27 رجب).
.................
[1]. در این زمان، که سکّۀ نقره رایج نمیباشد، لازم نیست سکّه باشد و توضیح بیشتر در مورد مقدار «درهم» به گرم، در جلد چهارم، فصل «دیات» ذکر میشود 👈 https://www.sistani.org/persian/book/26578/7837/
📍روزه های حرام
مسأله 244. اکثر روزههای حرام از این قرار میباشند:
1. روزه گرفتن در روز عید فطر و عید قربان.
2. روزی را که انسان نمیداند آخر ماه شعبان است یا اوّل ماه رمضان، به نیّت اوّل ماه مبارک رمضان.
3. روزۀ وصال؛ مثل اینکه فرد یک شبانهروز از اذان صبح تا سحر روز بعد به نیّت روزه، روزه بگیرد، یا دو شبانه روز را بدون اینکه دربین آن افطار کند، روزه بگیرد؛ ولی اگر فرد افطار کردن را تا سحرگاه شب بعد یا تا شب دوّم، بدون نیّت روزه به تأخیر بیندازد، اشکال ندارد، هرچند احتیاط مستحب آن است که بدون قصد روزه نیز افطار کردن را تا سحرگاه به تأخیر نیندازد.
4. روزۀ مستحبّی زوجه یا روزۀ واجب غیر معیّن وی - مانند روزۀ نذر یا روزۀ استیجاری غیر معیّن[1] - چنانچه با حقّ واجب بهرهوری جنسی شوهرش(حقّ استمتاع) ناسازگار باشد، حرام است و بنابر احتیاط واجب، روزهاش باطل است.
بلکه حکم مذکور در موردی که شوهر، زن را از گرفتن روزۀ مستحبّی یا واجب غیر معیّن نهی نماید، هرچند با حقّ او ناسازگار نباشد نیز بنابر احتیاط واجب جاری است و احتیاط مستحب آن است که زن مطلقاً بدون اجازۀ شوهر، روزۀ مستحبّی یا واجب غیر معیّن نگیرد.
5. روزۀ مستحبّی فرزند،[2] در صورتی که موجب اذیّت پدر یا مادر شود و این اذیّت، از روی دلسوزی باشد و اگر فرزند بدون اجازۀ پدر یا مادر، روزۀ مستحبّی بگیرد و در بین روز، پدر یا مادر مطلّع شده و او را نهی کند، چنانچه مخالفت نمودن فرزند موجب اذیّت آنان شود و این اذیّت، از روی دلسوزی باشد، مخالفت با آنان حرام است و باید افطار نماید.
6. روزهای که برای فرد ضرر دارد و آن ضرر به گونهای است که موجب مرگ یا ضرر شدید همچون مرگ مغزی، قطع یا نقص اعضا یا از بین رفتن برخی از حواس مانند نابینایی شود.[3]
غیر از روزههایی که گفته شد، روزههای حرام دیگری هم هست که در سایر کتب بهطور مفصّل ذکر شده است.
................
[1]. همچنین است حکم نسبت به روزۀ قضای ماه رمضان خودش، در صورتی که شوهرش قبل از ظهر از وی مطالبۀ تمکین نماید.
[2]. این حکم، در مورد روزۀ واجب غیر معیّن - مانند روزۀ نذر یا روزۀ استیجاری غیر معیّن - نیز جاری است. بنابراین، اگر چنین روزهای موجب اذیّت پدر و مادر شود و این اذیّت، از روی دلسوزی باشد، روزۀ مذکور حرام است و صحیح بودن آن نیز محلّ اشکال است.
[3]. شایان ذکر است، همچنان که قبلاً ذکر شد، اگر انسان یقین یا اطمینان یا گمان داشته باشد روزه برایش ضرر قابل توجّهی دارد که معمولاً تحمّل نمیشود یا احتمال معقول آن را دهد طوری که چنین احتمالی منشأ خوف (ترس) برایش شود، روزهاش صحیح نمیباشد، هرچند ضرر مذکور به حدّ حرمت نرسد و منظور از ضرر حرام، ضرری است که موجب هلاکت و مرگ، مرگ مغزی، قطع یا نقص اعضا و مانند آن باشد.
📍روزه های مکروه
مسأله 245. بعضی از روزههای مکروه از این قرار میباشد:
1. روزۀ روزی که انسان شک دارد روز عرفه است یا عید قربان.
2. روزۀ روز عرفه چنانچه به علّت ضعف روزه، ناتوان از دعا در روز عرفه شود.
3. روزه گرفتن در روز عاشورا؛ البتّه سزاوار است در روز عاشورا انسان بدون قصد روزه تا عصر از خوردن و آشامیدن خودداری کند.
4. روزۀ مستحبّی فرزند بدون اذن پدر، بلکه احتیاط مستحب ترک آن است.
شایان ذکر است، این حکم در مورد روزۀ مستحبّی نوه نسبت به اذن از پدربزرگش نیز جاری است و بهتر است فرزند برای روزۀ مستحبّی از مادرش نیز اجازه بگیرد.[1]
5. روزۀ مستحبّی یا روزۀ واجب غیر معیّن مهمان بدون اجازه میزبان؛ بلکه احتیاط مستحب در ترک آن است، خصوصاً در صورتی که میزبان از روزه گرفتن نهی کرده باشد.
.................
[1]. حکم صورتی که روزه گرفتن موجب اذیّت والدین گردد، در مبحث «روزه های حرام» بیان شد.
📚 اعتکاف آن است که انسان به قصد عبادت و بندگی خداوند متعال در مسجد بماند و از آن خارج نشود.
💠 اصل اعتکاف مستحب است، ولی گاهی به سبب نذر، عهد، قسم یا اجاره انجام آن واجب می شود.
🔶 شرایط اعتکاف
صحیح بودن اعتکاف هفت شرط دارد:
۱. عقل؛
۲. نیّت؛
۳. روزه؛
۴. حضور در مسجد واحد؛
۵. حداقل سه روز متوالی بودن؛
۶. استمرار حضور در مسجد؛
۷. اجازه داشتن برای اعتکاف.
✳️ بلوغ شرط صحیح بودن اعتکاف نیست، بنابراین کودک ممیّز نیز می تواند معتکف شود.
⛔️ محرّمات اعتکاف
بر کسی که اعتکاف می کند، انجام کارهای زیر حرام است:
۱. بوییدن مواد معطّر و گیاهان خوش بو برای لذّت بردن ؛
۲. آمیزش جنسی و بنابر احتیاط لمس و بوسیدن همسر از روی شهوت که علاوه بر حرمت، موجب باطل شدن اعتکاف نیز می شود.
۳. خود ارضائی (استمنا) بنابر احتیاط واجب؛
۴. خرید و فروش و بنابراحتیاط واجب هر نوع داد و ستد مانند اجاره؛
۵. مجادله و نزاع در امور دینی و دنیوی (در صورتی که برای چیره شدن برطرف مقابل و اظهار دانش و برتری باشد)، اما اگر مجادله برای اظهار حق و برگرداندن طرف مقابل از اشتباه باشد، اشکال ندارد.
🚫 توجه: محرّمات اعتکاف اختصاص به روز ندارد و در شب نیز باید از آنها پرهیز شود.
✅ ملاحظات:
# هرگاه اعتکاف مستحب را پس از روز دوم باطل کند، باید قضای آن را به جا آورد؛ ولی اگر در روز اول و دوم باطل کند، قضای آن واجب نیست.
#اعتکاف نباید کمتر از سه روز پی در پی باشد، و رها کردن آن قبل از پایان روز دوم جایز است، ولی اگر دو روز بماند، ماندن روز سوم واجب می شود.
# کفّاره باطل شدن اعتکاف، همانند کفاره افطار عمدی در ماه رمضان است، یعنی دو ماه روزه که سی و یک روز آن پی درپی باشد، یا غذا دادن به شصت فقیر.
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) :
« یا عَلُّی ! مَثَلُکَ فِی الناس کَمثل سُورة ِ « قُل هُوَ اللهُ اَحَد ٌ»
فَمَن قَرأها مرَّةً ، فکأنَّما قَرَأ ثُلثَ القُرآن ،و َمَن قَرأها مَرَّتین ، فکأنَّما قَرَأ ثُلثی القُرآن ،وَ مَن قَرأها ثَلاثَ مَرّاتٍ فَکَأنَّما قَرأ القُرآن کُلَّه.
و کَذلِک أنتَ یا علی ! فَمَن اَحَبکَ بِقَلبه، فَقَد اَدرَکَ ثُلثَ الایمان،وَ مَن اَحَبکَ بِقَلبه وَ لِسانِه فَقَد اَدرَکَ ثُلثی الایمان ،
وَ مَن اَحَبکَ بِقَلبه وَ لِسانِه و یَده فَقَد اَدرَکَ الایمان کُلَّهُ.»
حضرت رسول (صلی الله علیه و آله) فرمودند :
« علی جان ! مثل تو در میان این مردم مثل سوره " قل هو الله احد " است.
هر کس یک بار این سوره را بخواند، مثل آن است که یک سوم قرآن را خوانده است،
هر کس دو بار این سوره را تلاوت کند، مثل آن است که دو سوم قرآن را خوانده است،
هر کس سه بار این سوره را بخواند، مثل کسی است که تمام قرآن را خوانده است،
و تو هم یا علی ! این طور هستی، اگر کسی تو را فقط با قلبش بخواند قلباً محب توست این شخص یک سوم ایمان را به دست آورده است.
اگر کسی هم با قلبش و هم با زبانش تو را بخواند و به تو محبت ورزد، دو سوم ایمان را به دست آورده است .
اگر کسی با قلبش تو را بخواند وبا زبان از تو دفاع کند وبا اعضا و جوارح از تو پیروی کند، تمام ایمان را داراست.»
الإمامُ عليٌّ عليه السلام :
كُن لِما لا تَرجُو أرجى مِنكَ لِما تَرجُو ؛ فإنّ موسى بنَ عِمرانَ عليه السلام خَرَجَ يَقتَبِسُ لِأهلِهِ نارا، فَكَلَّمَهُ اللّه ُ عزّ و جلّ فَرَجَعَ نَبيّا ، و خَرَجَتْ مَلِكَةُ سَبَأٍ فَأسلَمَتْ مَع سُليمانَ عليه السلام ، و خَرَجَ سَحَرَةُ فِرعَونَ يَطلُبُونَ العِزَّةَ لِفِرعَونَ فَرَجَعُوا مُؤمِنِينَ .
📚الأمالي للصدوق : 244/261 .
امام على عليه السلام : به آنچه اميدش را ندارى اميدوارتر باش از آنچه بدان اميد دارى ؛ زيرا كه موسى بن عمران عليه السلام رفت كه براى خانواده اش آتش برگيرد اما [در آن جا] خداوند عزّ و جلّ با او به سخن در آمد و او پيامبر برگشت . ملكه سبا نيز از كشور خود بيرون آمد ، اما به دست سليمان عليه السلام مسلمان شد . و جادوگران فرعون براى تقويت قدرت فرعون بيرون آمدند ، اما [به خدا ]ايمان آوردند و برگشتند.
👌 خداوند دیوار را برای فاطمه بنت اسد درب کرد و درب را برایش دیوار ساخت .
🍃 بسم رب العشق 🍃
💠 چشم و دلش سیر بود ...
از طرف خلیفهی سوم برای ابوذر ۲۰۰ دینار پول فرستادند. ۲۰۰ دینار یعنی ۲۰۰ مثقال طلا. برای خیلیها صد هزار تایی میفرستادند. میدانستند برای ابوذر زیادی بفرستند قبول نمیکند. گفت من قبول نمیکنم، مگر برای همه فرستادید؟ گفتند نه، ولی از مال حلال خود او داده است. گفت نمیخواهم. گفتند ولی تو چیزی نداری؟ گفت :
«قَدْ أَصْبَحْتُ غَنِيّاً بِوَلَايَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع وَ عِتْرَتِهِ الْهَادِينَ الْمَهْدِيِّين»
گفت من با ولایت علیّ بن ابیطالب و عترت هادی هدایتگر غنی شدم. به شما نیاز ندارم. چه میگویید فقیر هستید! فقیر شما هستید که علی ندارید. گفت خدایا تو شاهد باش من علی را با دینار معامله نکردم.
📚 بحار الأنوار ج۲۲ ص۳۹۹
قَالَ اَلصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : أَرْسَلَ عُثْمَانُ إِلَى أَبِي ذَرٍّ مَوْلَيَيْنِ لَهُ وَ مَعَهُمَا مِائَتَيْ دِينَارٍ فَقَالَ لَهُمَا اِنْطَلِقَا بِهَا إِلَى أَبِي ذَرٍّ فَقُوَلا لَهُ عُثْمَانُ يُقْرِئُكَ اَلسَّلاَمَ وَ هُوَ يَقُولُ لَكَ هَذِهِ مائتي[مِائَتَا]دِينَارٍ فَاسْتَعِنْ بِهَا عَلَى مَا نَابَكَ فَقَالَ أَبُو ذَرٍّ فَهَلْ أَعْطَى أَحَداً مِنَ اَلْمُسْلِمِينَ مِثْلَ مَا أَعْطَانِي فَقَالاَ لاَ قَالَ فَأَنَا رَجُلٌ مِنَ اَلْمُسْلِمِينَ يَسَعُنِي مَا يَسَعُ اَلْمُسْلِمِينَ فَقَالاَ لَهُ إِنَّهُ يَقُولُ هَذَا مِنْ صُلْبِ مَالِي وَ بِاللَّهِ اَلَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ مَا أُخَالِطُهَا حَرَاماً وَ لاَ بَعَثْتُ بِهَا إِلَيْكَ إِلاَّ مِنْ حَلاَلٍ فَقَالَ لاَ حَاجَةَ لِي فِيهَا وَ قَدْ أَصْبَحْتُ يَوْمِي هَذَا وَ أَنَا مِنْ أَغْنَى اَلنَّاسِ فَقَالاَ لَهُ عَافَاكَ اَللَّهُ وَ أَصْلَحَكَ مَا نَرَى فِي بَيْتِكَ قَلِيلاً وَ لاَ كَثِيراً مِمَّا تَسْتَمْتِعُ بِهِ فَقَالَ بَلَى تَحْتَ هَذَا اَلْإِكَافِ اَلَّذِي تَرَوْنَ رَغِيفَا شَعِيرٍ قَدْ أَتَى عَلَيْهِمَا أَيَّامٌ فَمَا أَصْنَعُ بِهَذِهِ اَلدَّنَانِيرِ لاَ وَ اَللَّهِ حَتَّى يَعْلَمَ اَللَّهُ وَ أَنِّي لاَ أَقْدِرُ عَلَى قَلِيلٍ وَ لاَ كَثِيرٍ وَ لَقَدْ أَصْبَحْتُ غَنِيّاً بِوَلاَيَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ عِتْرَتِهِ اَلْهَادِينَ اَلْمَهْدِيِّينَ اَلرَّاضِينَ اَلْمَرْضِيِّينَ اَلَّذِينَ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ يَعْدِلُونَ فَكَذَلِكَ سَمِعْتُ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَقُولُ إِنَّهُ لَقَبِيحٌ بِالشَّيْخِ أَنْ يَكُونَ كَذَّاباً فَرُدَّاهَا عَلَيْهِ وَ أَعْلِمَاهُ أَنَّهُ لاَ حَاجَةَ لِي فِيهَا وَ لاَ فِيمَا عِنْدَهُ حَتَّى أَلْقَى اَللَّهَ رَبِّي فَيَكُونَ هُوَ اَلْحَاكِمَ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنِي .
https://eitaa.com/sjafarr
⁉️ میشه از طرف شما پدران یه خواهشی از فرزندانتون بکنم ...
⁉️ اجازه میدید ....!!!!
آهای بچه های خوب که برای پدارتون کادو خریدید ....
همون کادو رو مقابل چشم پدرها بدید به مادرتون و با صدای بلندی که پدرها هم بشنوند به مادراتون بگید ...
.
.
.
ممنونمممم که چنین
🌷پدری🌷
برایم انتخاب کردی ...
.
.
.
.
💐💐💐💐💐
ها عَلی بَشَرٌ کیفَ بَشر
رَبُّهُ فِیهِ تَجَلّی وَ ظَهَرَ
عِلَّةُ الْکوْنِ وَ لَوْ لاهُلَما
کانَ لِلْعالَمِ عَینٌ وَ أَثَر
وَ لَهُ اُبدِعُ مَا تَعقِلُه
مِن عُقُول وَ نُفُوس وَ صُوَر
فَلَک فی فَلَک فیهِ نُجُوم
صَدَفٌ فی صَدَف فیهِ دُرَر
ما رَمی رَمْیةً اِلاّ وَ کفی
ما غَزی غَزْوَةً اِلاّ وَ ظَفَر
أَغمَدَ السَّیفَ مَتی قابَلَه
کلُّ مَن جَرَّدَ سَیفًا وَ شَهَر
أَسَدُ اللّهِ إِذا صالَ وَ صاح
أَبُوالاَْیتامِ إِذا جاءَ وَ بَرّ
حُبُّهُ مَبْدَءُ خُلْد وَ نَعیم
بُغْضُهُ مَنشَاءُ نار وَ سَقَر
هُوَ فِی الکلِّ اِمامُ الکلّ
مَنْ أَبابَکر وَ مَن کانَ عُمَر
لَیسَ مَنْ أَذْنَبَ یوْمًا بِاِمام
کیفَ مَنْ أَشْرَک دَهْرًا وَ کفَر
کلُّ مَن ماتَ وَ لَمْ یعرِفه
مَوْتُهُ مَوْتُ حِمار وَ بَقَر
خَصْمُهُ أَبْغَضَهُ اللّهُ وَ لَو
حَمِدَ اللّهَ وَ أَثْنی وَ شَکر
خُلُّهُ بَشَّرَهُ اللّهُ وَ لَو
شَرِبَ الخَمْرَ وَ غَنَّی وَ فَجَر
مَن لَهُ صاحِبَةٌ کالزَّهْراء
اَوْ سَلیلٌ کشُبَیر وَ شَبَر
عَنهُ دیوانُ عُلُوم وَ حِکم
فیهِ طُومارُ عِظاتِ وَ عِبَر
بُوتُراب وَ کنُوزُ العالَم
عِندَهُ نَحُْو سُفال وَ مَدَر
وَ هُوَ النُّورُ وَ اَمَّا الشُّرَکا
فَظُلامٌ وَ دُخانٌ وَ شَرَر
أَیهَا الْخَصْمُ تَذَکرْ سَنَدا
مَتْنُهُ صَحَّ بِنَصٍّ وَ خَبَر
إِذْ أَتی أَحْمَدُ فی خُمِّ غَدیر
بِعَلی وَ عَلَی الرَّحْلِ نَبَر
قالَ مَن کنتُ أَنَا مَوْلاه
فَعَلی لَهُ مَوْلی وَ مَفَر
قَبْلَ تَعْیینِ وَصی وَ وَزیر
مَن رَأی ماتَ نَبی وَ هَجَر
مَنْ أَتی فیهِ نُصُوصٌ بِخُصُوص
هَلْ بِإِجْماعِ عَوام ینْکر
آیةُ اللّهِ وَ هَلْ یجحَدُ مَن
خَصَّهُ اللّهُ بِای وَ سُوَر
وُدُّهُ أَوْجُبُ ما فِی الْقُران
أَوجَبَ اللّهُ عَلَینا وَ أَمَر
مُدَّعی حُبِّ عَلی وَ عَداه
مِثْلُ مَنْ أَنکرَ حَقًّا وَ أَقَرّ
قصیده مرحوم مهرعلی خویی تبریزی
📍یا امیرالمؤمنین به پنج دلیل تو را دوست دارم ؛
هنگامى که امیرالمؤمنین(علیه السلام) مردم را در کوفه جمع کرد و درباره رفتن به صفّین براى جنگ با معاویه با آنان سخن مى گفت، عَمرو بن حَمِق از جا برخاست و امام را مورد خطاب قرار داد و عرض کرد :
«یا امیرالمؤمنین! انّى ما احببتک ولا بایعتک على قرابة بینى و بینک و لا ارادة مال تؤتینه و لا التماس سلطان ترفع ذکرى به، و لکنّنى احببتک بخصال خمس: إنّک ابن عمّ رسول الله(صلى الله علیه وآله) و وصیّه و ابوالذریة الّتی بقیت فینا من رسول الله(صلى الله علیه وآله) واسبق الناس إلى الاسلام و اعظم المهاجرین سهماً فی الجهاد»؛
(اى امیرالمؤمنین! من به جهت خویشى بین خودم و تو یا قصد مالى که به من عطا کنى یا درخواست سلطنتى که مرا با آن بالا برى تو را دوست نداشته و با تو بیعت نکرده ام، ولى من تو را به پنج خصلت دوست دارم:
👈 تو پسر عموى رسول خدا(صلى الله علیه وآله)
👈 و وصىّ او
👈 و پدر ذریه رسول خدایى که در بین ما باقى مانده است .
👈 و تو اسبق مردم به اسلام
👈 و از همه مهاجرین سهم بیشترى در جهاد دارى...)
📚 شرح ابن ابی الحدید ج۱ ص ۲۸۱
📍در فضائل مادر امیرالمؤمنین" فاطمه بنت اسد " علیهماالسلام :
👈 دومین زن مسلمان ؛
ابن جوزی می گوید : وَ هِىَ أَوَّلُ امرَأَةٍ باَيَعَت رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ بِمَكَّةَ بَعدَ خَديجَة
📚ذيل صفحه ۱۳ از «فصول المهمه» ابن صباغ، و «تذكره سبط» ابن جوزى ص ۶
👈 اولین زن مهاجر اونم با پای پیاده و برهنه ؛
و باز در همان کتاب ابن جوزی می گوید : وَ هِىَ اَوَّلُ امرَأَةٍ هَاجَرَت مِن مَكَّةَ اِلى المَدينَةِ مَاشِيَةً حَافِيَةً
👈 مادر دوم پیامبر صلی الله علیه و آله
از ۵ سالگی که آمنه سلام الله علیها از دنیا می رود در حق پيامبر صلي الله عليه و آله، مادری می کند لذا می فرمود :
او بهراستی مادرم بود، چه کودکان خود را گرسنه میداشت و مرا سیر میکرد، و آنان را گردآلود میگذاشت، و مرا شسته و آراسته میداشت، راستی که مادرم بود».
📚ترجمه تاریخ یعقوبی، ص۳۶۸-۳۶۹
نیز نقل است که فرمود: «پس از ابوطالب، کسی چون فاطمه به من نیکی نکرد.»
📚ابن عبدالبر، الاستيعاب، ۱۴۱۲ق، ج۴، ص۱۸۹۱.
👈 اولین زن بیعتکننده با پیامبر(ص)
پس از فتح مکه، هنگامی که پیامبر(ص) بر کوه صفا قرار گرفته بود و از مردان بیعت میگرفت، زنان مکه که ایمان آورده بودند برای بیعت خدمتش آمدند. در این زمان، آیه ۱۲ سوره ممتحنه نازل شد که خطاب به پیامبر(ص) میفرماید: «ای پیامبر! هنگامی که زنان مؤمن نزد تو آیند و با تو بیعت کنند که چیزی را شریک خدا قرار ندهند، دزدی و زنا نکنند، فرزندان خود را نکشند، تهمت و افترایی پیش دست و پای خود نیاورند و در هیچ کار شایستهای مخالفت فرمان تو نکنند، با آنها بیعت کن و برای آنان از درگاه خداوند آمرزش بطلب که خداوند آمرزنده و مهربان است.»
ابن عباس میگوید : که این آیه در شأن فاطمه بنت اسد، نازل شده است.
📚 ابن جوزی، تذکرة الخواص، قاهره، ص۱۰.
ابن ابی الحدید، میگوید: «فاطمه بنت اسد نخستین زنی بود که با پیامبر(ص) بیعت کرد.»
📚 ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ۱۳۷۸ق، ج۱، ص۱۴
👈 وقتیکه فاطمه بنت اسد علیهاالسلام از کعبه بیرون آمد، گفت:
«اِنّی فُضِّلْتُ عَلی مَنْ تَقَدَّمَنی مِنَ النِّساءِ لاَِنَّ آسِیَةَ بِنْتَ مُزاحِمٍ عَبَدَتِ اللّه َ عَزَّوَجَلَّ سِرّا فِی مَوْضِعٍ لایُحِبُّ اَنْ یَعْبُدَاللّه َ فِیهِ اِلاّ اضْطِرارا، وَاِنَّ مَرْیَمَ بِنْتَ عِمْران هَزَّتِ النَّخْلَةَ الْیابِسَةَ بِیَدِها حَتّی اَکَلَتْ مِنْها رُطَبا جَنیّا، وَاِنّی دَخَلْتُ بَیْتَ اللّه ِ الْحَرامَ فَاَکَلْتُ مِنْ ثِمارِ اَلجَنَّةِ وَاَوْراقِها[ارزاقها]؛
🔶به راستی من بر زنهای پیش از خود برتری یافتم؛ زیرا آسیة دختر مزاحم (همسر فرعون) خدا را پنهانی در جایی عبادت کرد که دوست نمی داشت در آن مکان (یعنی کاخ فرعون) خدا را عبادت کند، مگر در حال ناچاری. و به راستی مریم دختر عمران درخت خشک خرما را با دستش تکان داد تا رطب تازه ای از آن بخورد، ولی من داخل خانه خدا شدم و از میوه های بهشتی و ورقها (یا روزیها)ی آن استفاده بردم.»
📚 بحارالانوار ج ۳۵ ص ۱۸
👈 وقتی پيامبر صلي الله عليه و آله قبل انعقاد نطفه حضرت زهرا علیهاالسلام امر به چله نشینی می شود خانه فاطمه بنت اسد علیهاالسلام را بر می گزیند .
👈 ابن صباغ مالكى مىگويد: فاطمه بنت اسد برسول خدا ايمان آورد و با حضرتش بمدينه هجرت نمود، چون در مدينه رحلت نمود پيغمبر اكرم او را در پیراهن خودشان كفن نمودند و دستور دادند كه اسامة بن زيد و ابو ايوب انصارى قبر او را حفر كنند.
چون حفر نموده بموضع لحد رسيدند، خود رسول الله در قبر پائين رفته و لحد او را با دست مبارك خود حفر كردند، و خاك لحد را با دست خود بيرون ريختند، چون از كار حفر فارغ شدند، خود در درون قبر به پشت خوابيدند، و گفتند :
اَللهُ الَّذِى يُحيِى وَ يُميتُ وَ هُوَ حَىٌّ لا يَمُوتُ اَللّهُمَّ اغفِر لِامُّى فَاطِمَةَ بِنتِ اَسَد وَ لَقِّنهَا حُجَّتَهَا وَ وَسِّع عَلَيهَا مُدخَلَهَا بِحَقِّ نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ وَ الَانبياءِ الَّذِينَ مِن قََبلى فَاِنَّكَ اَرحَمُ الرَّاحِمِينَ
خداست كه زنده مىكند و مىميراند و اوست كه ابدا نمىميرد.
بار پروردگار من، مادرم فاطمه بنت اسد را مورد مغفرت خود قرار داده، و حجت او را بزبان او القاء بفرما، و قبر را بر او وسيع گردان بحق فرستاده ات و پيامبرت محمّد و پيامبرانى كه قبل از من آمده اند، تو ارحم الراحمين هستى.
اصحاب به حضرت عرضه داشتند : يا رسول الله ما ديديم تو را كه در اين عمل با فاطمه كارى كردى كه با هيچكس قبل از او ننموده بودى، پيراهن خود را كفن او نمودى، و لحد او را خود كندى، و در قبر او خوابيدى، و دعا براى او نمودى.
حضرت فرمودند من پيراهن خود را باو پوشانيدم تا خدا از لباسهاى بهشتى در بر او كند، و در قبر او خوابيدم تا فشار قبر بر او آسان گردد، فاطمه در رعايت امر من و مراقبت و حمايت من بهترين خلق بود بعد از ابوطالب سلام الله عليهما
📚 فصول المهمه ص ۱۳
قرآن چو از عترت جدا افتاد
چرا باید مدح علی گوید
قرآن جز مدح علی آيه ندارد
وقتی که مفسّری چو پیمبر دارد
.
قرآن وقتی کلام خداست که از عترت جدا نگردد و الا جز کلام شیطان نیست