eitaa logo
كانال روضه خوان سید جعفر روح بخش
193 دنبال‌کننده
67 عکس
31 ویدیو
21 فایل
مجموعه ای از یادداشت های منبر از سال ۷۵ تا کنون
مشاهده در ایتا
دانلود
📍دو آیه ای که شفاعت و توسل را اثبات می کند : . . نساء / ٦٤ وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَآؤُوكَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللّهَ " وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ " لَوَجَدُواْ اللّهَ تَوَّاباً رَّحِيماً  و ما هيچ پيامبرى را نفرستاديم مگر براى آنكه با اذن خداوند فرمان برده شود و اگر آنان هنگامى كه به خود ستم كردند (از راه خود برگشته و) نزد تو مى آمدند و از خداوند مغفرت مى خواستند " و پيامبر هم براى آنان استغفار مى كرد " قطعاً خداوند را توبه پذير و مهربان مى يافتند. . يوسف عليه السلام /٩٧.٩٨ ☆ قَالُواْ " يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا " إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ ☆ قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّيَ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ  (فرزندان) گفتند: " اى پدر! براى گناهانمان (از خداوند) طلبِ آمرزش كن " كه براستى ما خطاكار بوديم. (يعقوب) گفت: بزودى از پروردگارم براى شما طلب آمرزش مى كنم، براستى كه او، خود آمرزنده وبسيار مهربان است. . ⁉️ این دو آیه اشاره به توسل به دو پيامبر زنده دارد و شامل پيامبری که مرده نمی شود ؟ 👌 قبل از هر گونه جواب پس قبول کردید که ایندو آیه روشن کرد که توسل به غیر خدا شرک نیست و چون دستور خداست، خود توحيد است . و اما جواب : ✅ اولا : اگه توسل شرک هست که زنده و مرده فرقی نمی کنه اگرم شرک نیست بازم چه فرقی بین زنده و مرده وجود دارد؟ و خلاصه دلیل شما برای تحقق شرک و عدم آن نسبت به زنده یا مرده بودن چیست؟ ✅ثانیا : وقتی آثار یک پيامبر هرچند مرده می تواند موثر باشد چرا خود او نتواند بعد مرگش موثر نباشد مثل تابوت عهد که همان صندوقچه حامل قنداقه حضرت موسی در رود نیل بود { بقره/۲۴۸ } یا مقام مصلی که اثر پای ابراهیم بر روی تخته سنگ‌ است‌ { بقره/۱۲۵ } و یا ساختن مسجد به نام اصحاب کهف { کهف/۲۱ } ✅ثالثا : مگر در نماز به پيامبر ص سلام نمی کنیم مگر به مرده هم می شود سلام کرد . ✅رابعا : سخن گفتن انبیا با مردگان مثل حضرت شعیب و حضرت صالح در سوره اعراف آیات ۸۹ و ۹۳ و پيامبر اكرم ص با انبياء پیشین در سوره زخرف آیه ۴۵ خود دلیل دیگری بر این مدعاست . ✅خامسا : مقام شهید بالاترست یا پيامبر وقتی قرآن شهید را زنده می داند { بقره/۱۵۴ . آل عمران/۱۶۹ } چرا پيامبر زنده نباشد !! ✅ حرف آخر : تعبیر به لوجدوا الله توابا در قرآنی که معجزه همیشگی پيامبر ص است این معنا را می فهماند که در صورتی خداوند را تواب خواهی یافت که یا در حضور پيامبر ص استغفار کنی یا ایشان برایت استغفار کنند .
🔹🔷《اَلسَّلٰامُ عَلَیْکَ یَابنَ رَسُولِ اللهِ یَا اَبٰا عَبْدِاللهِ الحُسَین(ع)》🔷🔹 ✅یکی از فضائلی که به امام حسین(ع) اختصاص یافته، این است که حضرت رسول اکرم(ص) پسر خودش ابراهیم را، به خاطر شدّت محبت به امام حسین(ع) فدای حسین(ع) کند. این جریان از ابن عباس چنین نقل شده است؛ روزی نزد پیامبر اکرم(ص) بودم، در حالی که؛ 📋《..وَ عَلَى فَخِذِهِ اَلْأَيْسَرِ اِبْنُهُ إِبْرَاهِيمُ وَ عَلَى فَخِذِهِ اَلْأَيْمَنِ اَلْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ(ع) وَ هُوَ تَارَةً يُقَبِّلُ هَذَا وَ تَارَةً يُقَبِّلُ هَذَا》 ♦️پیامبر اکرم(ص) فرزندش ابراهیم را بر زانوی چپ و نوه‌اش حسین(ع) را بر زانوی راست خود نشانده بود. و یک بار حسین(ع) را می بوسید و یک بار ابراهیم را! پس جبرئیل نازل شد و گفت : 📋《يَا مُحَمَّدُ(ص)! إِنَّ رَبَّكَ يَقْرَأُ عَلَيْكَ اَلسَّلاَمَ وَ يَقُولُ : لَسْتُ أَجْمَعُهُمَا لَكَ فَافْدِ أَحَدَهُمَا بِصَاحِبِهِ》 ♦️ای محمد(ص)! خدا به تو سلام می‌رساند و می‌گوید : ما این دو فرزند را برای تو با هم نمی گذاریم، یکی از آنها را فدای دیگری گردان! 📋《فَنَظَرَ اَلنَّبِيُّ(ص) إِلَى إِبْرَاهِيمَ فَبَكَى وَ نَظَرَ إِلَى اَلْحُسَيْنِ(ص) فَبَكَى وَ قَالَ : إِنَّ إِبْرَاهِيمَ أُمُّهُ أَمَةٌ وَ مَتَى مَاتَ لَمْ يَحْزَنْ عَلَيْهِ غَيْرِي وَ أُمُّاَلْحُسَيْنِ(ع) فَاطِمَةُ(س) وَ أَبُوهُ عَلِيٌّ(ع) اِبْنُ عَمِّي لَحْمِي وَ دَمِي وَ مَتَى مَاتَ حَزِنَتْ اِبْنَتِي وَ حَزِنَ اِبْنُ عَمِّي وَ حَزِنْتُ أَنَا عَلَيْهِ وَ أَنَا أُوثِرُ حُزْنِي عَلَى حُزْنِهِمَا! يَا جَبْرَئِيلُ! يُقْبَضُ إِبْرَاهِيمُ فَدَيْتُهُ لِلْحُسَيْن(ع)!》 ♦️حضرت نگاهی به صورت حسین(ع) کرد و نگاهی به صورت ابراهیم، و گریه کرد، پس فرمود :  اما ابراهیم مادرش کنیز است، هرگاه بمیرد کسی غیر از من برای او محزون نمی شود، اما حسین(ع) مادرش فاطمه(س) و پدرش علی(ع) است که به منزله گوشت و خون من است، هر گاه حسین(ع) بمیرد دخترم فاطمه(س) محزن و غصه دار می شود، پسر عمم علی(ع) هم محزون می شود و خودم هم محزون می شوم و من اختیار کردم حزن خود را بر حزن آنها! ای جبرئیل! ابراهیم بمیرد، او را فدای حسین کردم.  ابن عباس می گوید : 📋《فَقُبِضَ بَعْدَ ثَلاَثٍ فَكَانَ اَلنَّبِيُّ(ص) إِذَا رَأَى اَلْحُسَيْنَ(ع) مُقْبِلاً قَبَّلَهُ وَ ضَمَّهُ إِلَى صَدْرِهِ وَ رَشَفَ ثَنَايَاهُ وَ قَالَ فُدِيتُ مَنْ فَدَيْتُهُ بِابْنِي إِبْرَاهِيمَ》 ♦️ابراهيم پس از سه روز از دنیا رفت. لذا پیامبر اکرم(ص) هر گاه امام حسین(ع) به سويش مى‏‌آمد، او را مى‏‌بوسيد و بر سينه مى‌‏چسباند و دهانش را مى‏‌‌مكيد و می فرمود : من به فدای کسی شوم که پسرم ابراهیم را فدای او گردانیدم.(۱) پیامبر اکرم(ص)، امام حسین(ع) را بسیار دوست می داشت و این عشق و علاقه به حدی بود که، ابن مسعود نقل می کند : 📋《حَمَلَ رَسُولُ اللهِ(ص) الحَسَنَ(ع) وَ الحُسَینَ(ع) عَلَی ظَهرِهِ، الحَسَنُ عَلَی اَضلَاعِهِ الیُمنَی وَ الحُسَینُ عَلَی اَضلَاعِهِ الیُسرَی ثُمَّ مَشَی..》 ♦️حضرت رسول اکرم(ص) حسنین(علیهماالسلام) را بر پشت مبارکشان سوار می کرد، درحالی که حسن(ع) را بر دوش راست خود و حسین را بر دوش چپ خود، حمل می کرد.(۲) و در روایتی دیگر آمده است که ؛ حضرت رسول اکرم(ص) خطاب به اصحاب می فرمود : 📋《إِنَّ اَلْحَسَنَ وَ اَلْحُسَيْنَ(عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ) رَيْحَانَتِي مِنَ اَلدُّنْيَا》 ♦️حسن(ع) و حسین(ع) دو گل من در دنيا هستند.(۳) 🏴در مقاتل آمده است که؛ وقتی کاروان اسرای کربلا به مدینه رسیدند، بعد از حضور و استقبال مردم مدینه از کاروان اهل بیت(ع) و ایراد خطبه توسط امام سجاد(ع)، حضرت زینب کبرى(س) خود را به مسجد حضرت رسول اکرم(ص) رساند و در حالى که دو طرفِ درِ مسجد را گرفته بود، خطاب به حضرت رسول خدا(ص) عرضه داشت : 📋《یَا جَدَّاهْ! إِنِّی‏ نَاعِیَةٌ إِلَیْکَ أَخِیَ الْحُسَیْنَ(ع)..》 ♦️یا جدّاه! من خبر مرگ برادرم حسین(ع) را براى تو آورده‏ ام.(۴) {وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ} 📝شعر : زینت دوش نبی(ص) خاک سیه جای تو نیست  خار و خاشاک زمین منزل و ماوای تو نیست  خاک عالم به سرم کز اثر تیغ و سنان  جای یک بوسه ی من، بر همه اعضای تو نیست  (آنقدر زخم زدند بر بدن اطهر تو جای یک بوسه من در همه اعضای تو نیست) قاصدی کو که فرستم دمی از کرب و بلا  در نجف با خبر از حال تو بابای تو نیست  دادی ای شاه به میدان محبت سر خویش  از خدا غیر خدا هیچ تمنای تو نیست 👤صامت بروجردی  📚منابع : ۱)بحار الأنوار مجلسی، ج۲۲، ص۱۵۳ ۲)احقاق الحق شوشتری، ج۱۰، ص۷۲۰ ۳)بحارالأنوار مجلسی، ج۴۳، ص۲۶۲ ۴)مقتل الحسین(ع) مقرّم، ص۳۷۶
📍می خوای بدونی چقدر فقیری .... الإمامُ الحسنُ عليه السلام ـ أيضا ـ : أصبَحتُ : 👈 و لِي رَبٌّ فَوقِي 👈 و النارُ أمامِي 👈 و المَوتُ يَطلُبُني 👈 و الحِسابُ مُحدِقٌ بي 👈 و أنا مُرتَهَنٌ بِعَمَلِي 👈 لا أجِدُ ما اُحِبُّ 👈 و لا أدفَعُ ما أكرَهُ 👈 و الاُمورُ بيدِ غَيرِي 👌 فإنْ شاءَ عَذَّبَني ، و إن شاءَ عَفا عَنّي ، ✅ فأيُّ فَقيرٍ أفقَرُ مِنّي؟! امام حسن عليه السلام ـ نيز ـ فرمود : در حالى صبح كردم كه : خداوندگارى بالاى سرم مى باشد و آتش رو برويم و مرگ به دنبالم و حسابرسى مرا در ميان گرفته است و من گروگان عمل خويشم نه مى توانم آنچه را دوست دارم به دست آوردم و نه آنچه را ناخوش دارم، از خود دور كنم ، كارها به دست كسى جز من است ، اگر بخواهد عذابم مى كند و اگر بخواهد مرا مى بخشد . . . ✅ با چنين وضعى، كدامين فقير فقيرتر از من است؟ . ⭕️ مقدار رزق تو به مقدار احساس فقری بستگی داره که پيش خدا و حجتش داری
🤲چند عمل ساده براي 👈چند صد برابر كردن ثواب نمازها ❶ «اذان و اقامه» باعث ميشود دو صف از فرشتگان، پشت سر مومن نماز بخوانند. 📚(ثواب الاعمال صدوق ص٧٢) ❷ «ركوع كامل» باعث نداشتن وحشت قبر ميشود. 📚(ثواب الاعمال صدوق ص٧٣) ❸ «انگشتر عقيق» دو ركعت نماز با عقيق معادل هزار ركعت بدون آن است. 📚(عدة الداعي ابن فهدحلي ص٢٢٠) ❹ «مسواك زدن» دو ركعت نماز با مسواك بهتر از هفتادركعت نماز بدون مسواك است.... 📚(من لايحضره الفقيه صدوق) ❺ «خواندن سوره قدر» خواندن سوره قدر در يكي از نمازها باعث آمرزش گناهان ميشود. 📚(ثواب الاعمال ص٢٦٧) ❻ «استنشاق و مزه مزه در وضو» باعث آمرزش و غلبه بر شيطان است... 📚(ثواب الاعمال صدوق ص٤٣) ❼«عطر» باعث ميشود ثواب نماز هفتاد برابر شود. 📚(ثواب الاعمال ص١٢٠) ❽ «تسبيحات حضرت زهراء س» بهتر از هزار ركعت نماز نزد حضرت صادق (عليه السلام) است... 📚فلاح السائل ص١٥٥
بسم الله الرحمن الرحیم تلاوت سوره توحیددرهمه یا یکی از جمعه های ماه رجب 1) عَنِ النَّبِيِّ صلّی الله علیه وآله قَالَ: مَنْ قَرَأَ فِي كُلِّ جُمُعَةٍ مِنْ رَجَبٍ مِائَةَ مَرَّةٍ «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ»، كَانَ لَهُ نُوراً يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَسْعَى بِهِ إِلَى الْجَنَّةِ. رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود: هرکس در همه روزهای جمعه ماه رجب، صد بار سوره توحید را بخواند، روز قیامت برای وی نوری خواهد بود که به واسطه آن به سوی بهشت رهنمون می گردد. 📚مستدرک الوسائل جلد۷صفحه ۵۳۵ 2) رُوِیَ فِي حَدِيثٍ أَنَّ مَنْ قَرَأَ فِي يَوْمِ الْجُمُعَةِ مِنْ رَجَبٍ «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» مِائَةَ مَرَّةٍ، كَانَ لَهُ نُوراً يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَسْعَى بِهِ إِلَى الْجَنَّةِ. رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود: هرکس در روز جمعه ماه رجب، صدمرتبه مرتبه سوره توحید را بخواند، روز قیامت برای وی نوری خواهد بود که به واسطه آن به سوی بهشت رهنمون می گردد. 📚اقبال الاعمال صفحه۱۳۵ 📚وسائل الشیعه جلد۱۰صفحه۴۸۴ تلاوت صد مرتبه سوره توحید درجمعه های ماه رجب فراموش نشود
🌹فضیلت زیارت امام رضا در بیان پدر ایشان علیهما السلام 👇🏿👇🏿 قال أبوالحسن موسي عليه‏السلام في حديث: «من زار قبر ولدي علي و بات عنده ليلة کان کمن زار الله في عرشه. قيل: کمن زار الله في عرشه؟ فقال: نعم. اذا کان يوم القيامة کان علي عرش الرحمن أربعة من الأولين، و أربعة من الآخرين، فاما الأربعة الذين هم من الأولين: فنوح، و ابراهيم، و موسي، و عيسي عليهم‏السلام و أما الأربعة من الآخرين: محمد و علي و الحسن و الحسين عليهم‏السلام، ثم يمد الطعام فيقعد و معنا زوار قبور الأئمة، ألا أن أعلاهم درجة و أقربهم حبوة زوار قبر ولدي عليه‏السلام»  .  امام موسي کاظم عليه‏السلام در ضمن حديثي فرمود: «کسي که قبر فرزندم علي عليه‏السلام را زيارت کند و شبي را نزد او به سر برد، مانند کسي است که خداوند را در عرش زيارت کرده است.» راوي (از روي تعجب) گفت: مانند کسي که خدا را در عرش زيارت کرده است؟ حضرت فرمود: «آري، چون روز قيامت شود، چهار نفر از پيشينيان و چهار نفر از پسينيان بر عرش خداي رحمان قرار مي‏گيرند. چهار نفر پيشينيان نوح و ابراهيم و موسي وعيسي عليهم‏السلام هستند و چهار نفر پسينيان محمد و علي وحسن و حسين عليهم‏السلام؛ بعد از آن خوان طعام گسترده مي‏شود و زائران قبور ائمه عليهم‏السلام به (گرد) آن مي‏نشينند؛ بدانيد که (در ميان زائران قبور ائمه عليهم‏السلام) مقام زائران قبر فرزندم از همه بلندتر و پر ارج‏تر است.» 📚 وسائل الشیعه  ج۱۰ ص۴۴۳ 👌 از باقیمانده ماه رجب در اهتمام به زیارت امام‌ رضا علیه‌السلام استفاده کنیم
شخصى مى گويد: از دست فرزندم نزد امام كاظم عليه السلام شكايت كردم. حضرت به من فرمودند: لاتَضْـرِبْهُ وَاهْجُـرْهُ وَلاتـُطِلْ. [بحارالانوار، ج 104، ص 99.] شخصى مى گويد: از دست فرزندم نزد امام كاظم عليه السلام شكايت كردم. حضرت به من فرمودند: او را كتك نزن و با وى قهر كن، اما آن را طولانى نكن. عَـنِ الْـكاظِـمِ عليه السلام قـالَ: ما مِنِ امْرَأَةٍ تَسْقى زَوْجَها شَرْبَةً مِنْ ماءٍ اِلاّ كانَ خَيْرا لَـها مِنْ عِـبادَةِ سَـنَةٍ. [وسائل الشيعه، ج 20، ص 172] حضرت امام كاظم عليه السلام فرمود: هر زنى كه به شوهرش قدرى آب آشاميدنى بدهد، پاداش آن از عبادت يك ساله بالاتر است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وصیت فرهاد میرزا بر تشییع غریبانه وی در کاظمین توسط چهار حمال اینجا به ادب دهندپاداش درمحضردوست باادب باش 👌👌👌👌👌 حاج فرهاد میرزا، پسر عباس میرزا -ولیعهد فتحعلی شاه و عموی ناصرالدین شاه- از دانشمندان نامی اسلام است در سال 1300 هجری صحن و رواق و گنبد و تزئینات حرم و صحن مقدس حضرت موسی بن جعفر(علیهما السلام) را به هزینه خود تعمیر نمود.  بعضی به او اشکال کردند که شما از جمله‌ی علمائید و مؤلف کتب قمقام و جام جم و غیره می‏باشید؛ چرا یکصد هزار تومان (معادل یکصد هزار مثقال طلا) از اموال خود را در راه ساخت حرم، مصرف نمودید؟ پاسخ گفت: ثروتمندان، دارایی خود را در بانکها ذخیره می‌کنند و من دارایی خود را در بانک حضرت موسی بن جعفر و حضرت جواد(علیهما السلام) و در بانک حضرت سید الشهدا(ع) و در کتاب قمقام، پس انداز کرده‌ام. فرهاد میرزا در سال 1305 در تهران مریض شد و چون در وقت احتضارِ وی، اکثر بزرگان در اطراف او جمع شدند، فرمان سکوت داد و گفت: از جمله وصایای من این است که: پس از مرگم، مرا غسل و کفن کنید و به هر تشریفاتی که مایلید در تهران و شهرهای دیگر تشییع نمایید و مرا در کاظمین، در حجره‌ی شخصی‏ای که در صحن حضرت موسی بن جعفر(ع) برای خود ساخته‏ام دفن نمایید و به فرزندان خود گفت: می‏دانم که اگر مردم مطلع شوند، در بغداد برای من تشییع بی‏نظیری بر پا خواهد شد، در این صورت من از حضرت موسی بن جعفر(ع) خجالت می‏کشم و دوست دارم تشییع من مثل تشییع موسی بن جعفر(ع) غریبانه باشد! لذا هنگامی که به نزدیک بغداد رسیدید، جنازه‌ی مرا بر روی تخته پاره‏ای بگذارید و آن را چهار نفر حمال بدون هیچ تشریفاتی بردارند و به صورت یک نفر غریب دفنم کنید. فرزندان به دستور او عمل کردند، اما همین‌که به بغداد رسیدند، دیدند که به یک‌باره از سمت کاظمین جمعیت زیادی با عَماری و پرچمها به استقبال جنازه آمدند.  فرزندانِ آن مرحوم سفارش آن بزرگوار را به مردم گفتند، اما متولی باشی(متولی حرم) گفت: این دستور حضرت موسی بن جعفر(ع) است. آن حضرت در خواب به من امر کردند که با جمعیت و تشریفات بروید و جنازه حاج فرهاد را بگیرید و با عزت تمام تشییع کنید .................... [1]  📚مردان علم در میدان عمل، ج2،سید نعمت الله حسینی [با اندکی تلخیص]؛ 📚ستارگان درخشان، ج 9 ص 11؛ 📚منتخب التواریخ و زندگانی چهارده معصوم عماد زاده، ص 366؛ 📚رجال اسلام، ص 299؛ 📚احسن الودیعه و فارسنامه، علی فلسفی، ج 2، ص 118.
البته در زندگینامه مرحوم فرهاد میرزا که مجزا هم چاپ شده خواندم که علامه آل یس که خود حاشیه بر عروه دارد و فرزندش هم تاریخ کاظمین را نوشته با دفن فرهاد میرزا به این شکل مخالفت ورزید و علت آن هم حضور افراطی های اهل سنت بود که بدنبال بهانه جهت فتنه ای بودند نکته دوم فرهاد میرزا تمایل. داشت زیر پای زائر دفن شود لذا وصیت کرد در کنار باب الفرهادیه جنب باب المراد که از تاسیسات خود اوست دفن شود
❤️ دلايل ايمان ابوطالب پدر عزيز حضرت على عليه السلام بسيار است كه به بعضى از آنها اشاره مى كنم : - جملاتى كه شخص پيامبراكرم صلى الله عليه وآله و اهل بيت عليهم السلام درباره ايمان او فرموده اند، بهترين دليل بر ايمان اوست. - حمايت هاى بى دريغ وى از پيامبر در شرائط بسيار سخت. - اقرارهاى ابوطالب كه در اشعار خود نسبت به پيامبر و رابطه خود با خدا دارد. - سفارش هاى او به همسر و فرزند و برادرش حمزه كه از اسلام و نماز و پيامبر حمايت كنند. - حزن و اندوه فراوانى كه براى پيامبرصلى الله عليه وآله به خاطر فوت ابوطالب پيدا شد. - ابوبكر و عباس گواهى دادند كه ابوطالب هنگام مرگ، كلمات «لااله الاّاللّه و محمّد رسول اللّه» مى گفت. - رسول خدا صلى الله عليه وآله بالاى منبر براى ابوطالب دعا كرد و جنازه ى او را تشييع نمود و به حضرت على عليه السلام دستور كفن كردن او را داد. تنها بر او نماز گذاشته نشد زيرا تا آن روز نماز ميّت واجب نشده بود، چنانكه بر خديجه هم نماز گزارده نشد. - حضرت على عليه السلام در نامه اى به معاويه نوشتند كه بسيار فرق است ميان پدر من ابوطالب با پدر تو ابوسفيان. - رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: من در قيامت، شفيع پدر و مادر و عمويم ابوطالب هستم. - در حديث مى خوانيم كه خداوند به رسول خود وحى كرد كه آتش بر پدر و مادر و كفيل تو حرام است. - در مسلمان بودن فاطمه بنت اسدعليها السلام كه از زنان خوش سابقه و مهاجر است، شكّى نيست و اگر ابوطالب مسلمان نبود، هرگز رسول خداصلى الله عليه وآله اجازه نمى داد كه شوهر اين زن، مردى بى ايمان باشد 📚الغدير، ج 7 و8 ؛ الصحيح من السيره، ج 1، ص 134تا142.
☘️👌 بابت طولانی بودن متن عذرخواهم ولی ارزش خوندنش رو داره : 1️⃣ بسم‌الله والحمدلله والصلاة علی رسول الله وآله آل الله واللعن علی أعدائهم ومنکری فضائلهم الی یوم لقاءالله روز ٢۶ رجب المرجّب، سالروز ارتحال غمناک حضرت ابو طالب، آخرین حجّت در دوران فترت است. ضمن گرامیداشت یاد آن بزرگوار، وعرض تسلیت به پیشگاه آخرین حجّت الهی، حضرت مهدی موعود عجل الله فرجه الشریف وهمهٔ پیروان دین مبین اسلام؛ به عرض می‌رسد : متاسفانه این رادمرد الهی با آنهمه فداکاریهای بی نظیر برای اسلام - که بر دوست و دشمن پوشیده نیست - سخت مظلوم واقع شده و تمام تلاشهای ایشان درباره پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) ودین اسلام ومسلمانان نه تنها در تاریخ به فراموشی سپرده شده بلکه حتی نسبت کفر و شرک به این مسلمان با فضیلت ومؤمن والامقام داده اند❗ ⬅️ حضرت صادق از پدران گرامیشان (علیهم‌السّلام) نقل کرده‌اند: روزی امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) در مسجد نشسته بودند و مردم اطرافشان جمع بودند که مردی برخاسته و گفت: ‌ای امیرالمؤمنین چطور می‌شود که شما در مکانی (بسیار عالی) هستید که خداوند شما را در آن مکان قرار داده، در حالی که پدر شما در آتش عذاب می‌شود؟ حضرت (علیه‌السّلام) فرمودند: «مَهْ فَضَّ اللَّهُ فَاکَ، وَالَّذِی بَعَثَ مُحَمَّداً بِالْحَقِّ نَبِیّاً لَوْ شَفَعَ اَبِی فِی کُلِّ مُذْنِبٍ عَلَی وَجْهِ الْاَرْضِ لَشَفَّعَهُ اللَّهُ فِیهِمْ.... » خدا زبانت را ببرد! قسم به خدایی که محمّد را به پیامبری مبعوث فرمود، اگر پدرم تمام گناه‌کاران زمین را شفاعت کند خداوند آن را می‌پذیرد، مگر می‌شود که پدرم در آتش عذاب گردد و فرزند او قسیم بهشت و جهنّم باشد؟! قسم به آن‌که محمّد را به پیامبری مبعوث فرمود، بی‌شکّ نور پدرم در روز قیامت همه انوار خلایق - جز پنج نور: نور محمّد و نور من و نور حسن و نور حسین و نور نه فرزند از اولاد حسین(علیهم السلام) - را خاموش و بی‌ فروغ می‌سازد؛ زیرا نور او از نور ما است، خداوند آن را دو هزار سال پیش از خلقت آدم آفریده است* {احتجاج ١/ ٢٢٩} ◀️ عَنِ الْاَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ سَمِعْتُ عَلِیّاً (علیه‌السّلام) یَقُول‌: وَاللَّهِ مَا عَبَدَ اَبِی وَلَا جَدِّی عَبْدُ الْمُطَّلِبِ وَلَا هَاشِمٌ وَلَا عَبْدُ مَنَافٍ صَنَماً قَطُّ قِیلَ وَمَا کَانُوا یَعْبُدُونَ قَالَ کَانُوا یُصَلُّونَ اِلَی الْبَیْتِ عَلَی دِینِ اِبْرَاهِیمَ مُتَمَسِّکِینَ بِهِ؛ [کمال الدین ١٧۴] اصبغ بن نباته گوید: از حضرت علی (علیه‌السّلام) شنیدم که می فرمودند: به خدا سوگند! نه پدرم و نه جدّم عبد‌المطلب و نه‌ هاشم و نه عبد‌مناف هیچ بتی را نپرستید ند! . پرسیدند: پس چه می‌پرستیدند؟ فرمودند: به سوی کعبه نماز می‌گزاردند، و بر دین ابراهیم بوده و به آن چنگ زده بودند.» ⏪ ايمان حضرت ابوطالب آنچنان قوی دربیانات معصومین علیهم السلام مطرح گشته که شیعه و غیرشیعه اجماع درآن راتصریح کردند علاّمه مجلسی رض می فرماید: «شیعیان در باره حضرت ابو طالب اجماع کرده اند که وی در آغاز بعثت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) به ایشان ایمان آورده، هرگز بتی را نپرستید؛ بلکه از اوصیای حضرت ابراهیم علیه السلام بودند. {بحار الانوار ٣۵/ ١٣٨} ابن اثیر جزری شافعی می گوید: اهلبیت علیهم السلام برایمان ابوطالب علیه السلام اجماع دارند و اجماع اهل بیت علیهم السلام حجت است. {ابن ابی الحدید ١۴/ ۶۶} ◀️ مقام والاي حضرت ابو طالب علیه السلام بیشتر نمایان می شود وقتی به سخن ایشان خطاب به دخت اسد (همسرشان) هنگام ولادت رسول الله صلی الله علیه و آله توجه شود: «اِصْبِرِی سَبْتا اُبَشِّرُکِ بِمِثْلِهِ اِلاَّ النُّبُوَّةَ؛ سی سال صبر کن تا بشارت نظیر او را به تو بدهم، به جز نبوّت.» امام صادق علیه السلام پس از بیان این سخن، اضافه فرمودند:«سبت» به معنای٣٠ سال است=فاصله میان میلاد پیامبر اکرم ومیلادأمیر مؤمنان(علیهماوآلهماالسلام) وبیان نبوت رسول رو تولد و.... {کافی ١/ ۴۵٢} ◀️ شیخ مفید رحمه الله در همین باره می نویسد به طور مستفیض روایت شده است که هنگام ارتحال ابو طالب علیه السلام جبرئیل امین بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نازل شد و عرضه داشت: «یَا مُحَمَّدُ! اِنَّ رَبَّکَ یُقْرِءُکَ السَّلاَمَ وَیَقُولُ لَکَ: اُخْرُجْ مِنْ مَکَّةَ فَقَدْ مَاتَ نَاصِرُکَ» ای محمد! پروردگارت به تو سلام می رساند و می فرماید: از مکه بیرون رو که یاورت از دنیا رفت. {الفصول المختارة٢٨٢وکافی ١/ ۴۴٩وابن آبی الحدید ۴/ ١٢٨} پیامبر عزیز اسلام(صلی الله علیه و آله) در باره تجهیز ابو طالب(علیه السلام) به امیر مؤمنان علیه السلام فرمودند: «اِذْهَبْ فَغَسِّلْهُ وَکَفِّنْهُ وَوَارِهِ غَفَرَ اللّهُ لَهُ وَرَحِمَهُ» برو غسلش بده، کفنش کن و دفنش نما، خداوند او را بیامرزد و رحمت فرماید. {الدر النظیم٢٢١}