بسم الله الرحمن الرحیم
عن عمر بن الخطاب قال: نصب رسول الله (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) علیا علما فقال: من کنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه، و اخذل من خذله و انصر من نصره اللهم انت شهیدی علیهم.
قال عمر: و کان فی جنبی شاب حسن الوجه، طیب الریح، فقال: یا عمر، لقد عقد رسول الله (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) عقدا لا یحله الا منافق فاحذر ان تحله.
قال عمر: فقلت یا رسول الله انک حیث قلت فی علی (ما قلت) کان فی جنبی شاب حسن الوجه، طیب الریح قال کذا و کذا.
قال (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم): نعم یا عمر، انه لیس من ولد آدم، لکنه جبرئیل اراد ان یؤکد علیکم ما قلته فی علی
📚 ینابیع المودة، باب مودة الخامسة، ج۲، ص۲۸۴.
📚 تاریخ دمشق، ج۲، ص۸۰.
📚 تاریخ کبیر، ج۱، ص۳۷۵.
👈 از عمر بن خطاب روایت شد که گفت: رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلّم علی را بالاتر و بزرگ (مسلمین) قرار داد، پس فرمود: هر کس من مولای او هستم پس علی مولای اوست، پروردگارا دوست بدار دوست او را و دشمن بدار دشمن او را، و ذلیل نما کسی را که او را ذلیل میکند و یاری فرما کسی را که یاور اوست. خدایا تو گواه من بر آنان میباشی.
عمر گفت: در کنار من جوان خوش سیما و خوش بویی بود، پس گفت: ای عمر به درستی که رسول خدا پیمان و بیعتی انجام داد که جز منافق آن را نقض نمیکند پس بر حذر باش که مبادا آن را نقض کنی. عمر گفت: پس عرض کردم یا رسول الله، وقتی که شما در مورد علی سخن میگفتی در کنارم جوان خوش چهره و خوش بویی بود که به من چنین و چنان گفت. حضرت فرمود: بلهای عمر، او از فرزندان آدم نبود، بلکه جبرئیل بود و خواست تا بر شما در مورد آنچه که من در مورد علی گفتم تاکید کند.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🔎 #کلام_نور
🔎 #من_غدیری_ام
🔖 إنّ الملائکةَ صَلّت عَلَیَّ و علی عَلِیٍّ سَبْعَ سِنینَ قَبلَ أَنْ یُسلِمَ بَشَرٌ
✍️ پیامبر اسلام(ص): هفت سال پیش از آنکه بشری مسلمان شود، فرشتگان بر من و علی صلوات و درود میفرستادند.
👈 کنزالعمال، ج ١١، ص ٦١٢.
قالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ :
*" لَا يُعَذِّبُ اللهُ هذَا الخَلْقَ إِلَّا بِذُنُوبِ الْعُلَمَاءِ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ الْحَقَّ مِنْ فَضْلِ عَلِيٍّ وَ عِتْرَتِهِ ، أَلَا وَ إِنَّهُ لَمْ يَمْشِ فَوْقَ الْأَرْضِ بَعْدَ النَّبِيِّينَ وَ الْمُرْسَلِينَ أَفْضَلُ مِنْ شِيعَةِ عَلِيٍّ وَمُحِبِّيهِ الَّذِينَ يُظْهِرُونَ أمْرَهُ وَ يَنْشُرُونَ فَضْلَهُ، أُولئِكَ تَغْشَاهُمُ الرَّحْمَةُ وَ تَسْتَغْفِرُ لَهُمُ الْمَلَائِكَةُ ، وَ الْوَيْلُ كُلُّ الْوَيْلِ لِمَنْ يَكْتُمُ فَضَائِلَهُ وَ يَكْتُمُ أَمْرَهُ ، فَمَا أَصْبَرَهُمْ عَلَى النَّارِ."*
رسول خدا صلی الله عليه وآله فرمودند:
"خداوند خلق را عذاب نمیکند مگر به خاطر گناهان علمایی که حقیقت فضائل امیرالمؤمنین و خاندانش را کتمان میکنند، بدانید! همانا بعد از انبیاء و فرستادگان الهی برتر از شیعیان علی (علیه السلام) و دوستداران او بر روی این زمین راه نمیروند، همان کسانی که امر ولایت او را اظهار نموده و فضایلش را منتشر میسازند، همواره رحمت الهی آنان را در بر میگیرد و ملائکه از برایشان طلب آمرزش میکنند، و واى بر آن کسانی که فضایل او را پوشانده و امر ولایتش را کتمان میکنند، چگونه بر آتش صبر خواهند نمود.
➖➖➖➖➖➖➖➖
حلية الأبرار ؛ جلد۲ ؛ صفحه ۱۲۷.
بسم الله الرحمن الرحیم
⭕️ولایت امیرالمؤمنین صلوات الله علیه، شرط اصلی قبولی اعمال و عبادات!
جابر بن عبدالله انصاری گوید: رسول خدا صلّی الله علیه و آله در عرفات بودند و من و علی صلوات الله علیه نزد ایشان بودیم. حضرت به امیرالمؤمنین علیه السلام اشاره نموده، فرمودند:
🔹«ای علی! دستت را در دست من بگذار؛ من و تو از یک درخت خلق شدهایم، من ریشهی درخت و تو تنهی آن و حسن و حسین علیهما السلام شاخههای آن هستند؛ هرکس به شاخهای از شاخههای این درخت بیاویزد، به بهشت وارد میشود (تمسّک به ولایت اهل بیت علیهمالسلام).
💢ای علی! اگر امّت من آنقدر روزه بگیرند تا اندامشان مانند کمان انحناء پیدا کند و آنقدر نماز بخوانند تا بدنشان مثل چوب خشک شود، ولی بغض و کینهی تو را در دل داشته باشند، خدا آنان را به صورت در آتش جهنّم خواهد افکند.»
💠 «عنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ قَالَ: كَانَ النَّبِيُّ صلّی الله علیه و آله بِعَرَفَاتٍ وَ أَنَا وَ عَلِيٌّ علیه السلام عِنْدَهُ فَأَوْمَأَ النَّبِيُّ صلّی الله علیه و آله إِلَى عَلِيٍّ علیه السلام فَقَالَ يَا عَلِيُّ ضَعْ خَمْسَكَ فِي خَمْسِي يَعْنِي كَفَّكَ فِي كَفِّي يَا عَلِيُّ خُلِقْتُ أَنَا وَ أَنْتَ مِنْ شَجَرَةٍ أَنَا أَصْلُهَا وَ أَنْتَ فَرْعُهَا وَ الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ أَغْصَانُهَا فَمَنْ تَعَلَّقَ بِغُصْنٍ مِنْ أَغْصَانِهَا دَخَلَ الْجَنَّةَ يَا عَلِيُّ لَوْ أَنَّ أُمَّتِي صَامُوا حَتَّى يَكُونُوا كَالْحَنَايَا وَ صَلُّوا حَتَّى يَكُونُوا كَالْأَوْتَارِ ثُمَّ أَبْغَضُوكَ لَأَكَبَّهُمُ اللَّهُ عَلَى وُجُوهِهِمْ فِي النَّارِ.»
📜کتب شيعه و عامّه:
بحارالانوار، ج٢٧، ص۲۲۶
فرائد السمطین، ج۱، ص۵۱
تاریخ دمشق، ج۴۲، ص٢٨٧
کفایة الطالب، ص۱۷۹ و ۳۱۸
👌نماز شب ، ویژگی پیروان امیرالمؤمنین علیه السلام در کلام الهی ...
▪️عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ «تَتَجافى جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضاجِعِ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ خَوْفاً وَ طَمَعاً» قالَ: أُنْزِلَتْ فِي أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام وَ أَتْبَاعِهِ مِنْ شِيعَتِنَا، يَنَامُونَ فِي أَوَّلِ اللَّيْلِ، فَإِذَا ذَهَبَ ثُلُثَا اللَّيْلِ أَوْ مَا شَاءَ اللَّهُ فَزِعُوا إِلَى رَبِّهِمْ رَاغِبِينَ رَاهِبِينَ طَامِعِينَ فِيمَا عِنْدَهُ. فَذَكَرَهُمُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِي كِتَابِهِ لِنَبِيِّهِ، وَ أَخْبَرَهُمْ بِمَا أَعْطَاهُمْ، وَ أَنَّهُ أَسْكَنَهُمْ فِي جِوَارِهِ، وَ أَدْخَلَهُمْ جَنَّتَهُ، وَ آمَنَ خَوْفَهُمْ وَ آمَنَ رَوْعَتَهُم.
🔸حضرت باقر علیه السلام ذیل این کلام الهی : «پهلو هايشان از خوابگاهها جدا مى گردد (و) پروردگارشان را از روى بيم و طمع مى خوانند»، فرمود : این آيه در باره امير المؤمنين عليه السلام و پيروان آن حضرت از شيعيان ما نازل شده است. ايشان در آغاز شب مى خوابند و چون دو سوّم از شب یا به مقداری که خداوند می خواهد، گذشت، بر می خیزند و با حال اشتياق،و ترس از عذاب،و اميدوارى و چشمداشت به پاداشی كه نزد پروردگارشان است،ملتمسانه به وی توسّل می جويند.خداوند عزّوجلّ در كتاب خويش براى پيامبرش از آنان ياد نموده،و ايشان را از آنچه به آنان عطا می فرمايد آگاه نموده است. (همچنین) خبردار نموده كه آنان را در جوار خويش جاى می دهد و داخل بهشت مى كند،و از بيم و هراس و خوف،ايشان را ايمن مى سازد.
📚من لا يحضره الفقيه، ج1، ص481-482
👌محبان امیرالمؤمنین علیهالسلام لذت ببرند
▪️إنّ اللَّه خلق في السماء الرابعة مائة ألف ملك، وفي السماء الخامسة ثلاثمائة ألف ملك، وفي السماء السابعة ملكاً رأسه تحت العرش ورجلاه تحت الثرى، وملائكة أكثر من ربيعة ومضر، ليس لهم طعام ولاشراب إلّا الصلاة على أميرالمؤمنين عليّ بن أبي طالب عليه السلام ومحبّيه، و الإستغفار لشيعته المذنبين ومواليه.
🔸رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم می فرمایند: خداوند متعال در آسمان چهارم صد هزار فرشته و در آسمان پنجم سيصد هزار فرشته آفريده است، و در آسمان هفتم فرشته اى است كه سرش زير عرش الهى و دو پايش زير زمين است و فرشتگانى كه تعدادشان از افراد قبيله ربيعه و مضر بيشترند، خوردنى و نوشيدنى آنان فقط صلوات بر اميرمؤمنان علىّ بن ابى طالب عليه السلام و دوستان آن سرور، و استغفار بر شيعيان گنه كار و دوستان آن حضرت است.
📚مائة منقبة،ص۱۶۳ ،منقبت ۸۸
📚بحار الأنوار،ج۲۶،ص۳۴۹، ح ۲۲
حدیث ثقلین - ويکی شيعه
196.1K
👈 بررسى سند حديث در منابع اهل سنت
👈 اثبات وجوب تبعيت از عترت با اين حديث
👈 اثبات وجود عصمت اهل بيت عليهم السلام
👈 اثبات دوام امامت تا قیامت
1001 fazilat.pdf
7.97M
مجموعه گرانقیمت از ۱۰۰۱ حديث در فضائل امام امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب عليه السّلام از منابع اهل سنت
خطبه غدیر - ويکی شيعه.PDF
832.5K
همه آنچه که باید از خطبه غدیر بدانید :
#بررسی_سند_خطبه
#پاسخ_به_شبهات_این_خطبه
#معرفی_کتب_مرجع_از_منابع_شیعه_سنی
#معرفی_پایگاههای_اینترنتی_غدیر_پژوهی
🔎 #کلام_نور
🔎 #من_غدیری_ام
🔖 علیٌّ مِنّی بِمنزِلةِ رَأسی مِن بَدَنی.
✍️ پیامبر اسلام(ص): علی(ع) برای من، همچون سر من است برای پیکر من.
👈 تاریخ بغداد، ج ٧، ص ١٢
🌱داستان حاضر شدن امام کاظم ع بر جنازه بی بی شطیطه نیشابوری و اقامه نماز میت ، را در کانال مسجد دنبال کنید 👇👇
@masjedemamhadialaihesalam
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
🔍 امام کاظم علیه السلام با کنار هم قرار دادن دو آیه حرمت شراب را اثبات می کند :
📚 فروع کافی ج۶ ص۴۰۶
👈يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ... ؛ از تو درباره شراب و قمار مى پرسند، بگو: در آن دو گناهى بزرگ است
📜 بقرة ۲۱۹
👌در این👆آیه خداوند شراب را اثم کبیر معرفی می کند .
👈 قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّيَ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالإِثْمَ... ؛ (اى پيامبر!) بگو: همانا پروردگارم كارهاى زشت و زننده، چه آشكار و چه پنهان، و گناه و... حرام کرده است .
📜 اعراف۳۳
👌در این👆آیه خداوند حکم به حرمت اثم کرده است .
نتیجه :
شراب اثم است
و اثم حرام است
پس شراب حرام است👉👉
فثبت المطلوب
🌱بسم اللّه الرحمن الرحیم🌱
مطالبى درباره ى آيه ى تطهير
«اِنَّما يُريدُ اللّهُ ليُذهِبَ عنكْم الرِّجْسَ اَهلَ البَيتِ وَ يُطهِّرَكُمْ تَطهيراً» ۱
❇️ كلمه ى «اِنّما» نشانه ى اين است كه آيه ى شريفه درباره ى يك موهبت استثنايى در مورد اهل بيت عليهم السلام سخن مى گويد.
❇️ مراد از «يُريد»، اراده ى تكوينى است، زيرا اراده ى تشريعى خداوند، پاكى همه ى مردم است نه تنها اهل بيت پيامبر اكرم عليهم السلام.
❇️ مراد از «رجس» هر گونه ناپاكى ظاهرى و باطنى است. ۲
❇️ مراد از «اهل البيت» همه ى خاندان پيامبر نيست، بلكه برخى افراد آن است كه نام آنان در روايات شيعه و سنّى آمده است. اين گروه عبارتند از: علىّ و فاطمه و حسن و حسين عليهم السلام.
⁉️ : دليل اين انحصار چيست؟ و چرا اين بخش از آيه درباره ى زنان پيامبر يا تمام خاندان آن حضرت نيست؟
👌 پاسخ :
👈 رواياتى از خود همسران پيامبر حتّى از عايشه و امّ سلمه نقل شده كه آنان از رسول خداصلى الله عليه وآله پرسيدند: آيا ما هم جزء اهل بيت هستيم؟ پيامبر فرمود: خير.
👈 در روايات متعدّدى مى خوانيم: پيامبر عبايى بر سر اين پنج نفر كشيد (كه يكى از آنان خود حضرت بود) و فرمود: اين ها اهل بيت من هستند و اجازه ى ورود ديگران را نداد.
👈 پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله براى اين كه اختصاص اهل بيت را به پنج نفر ثابت كند، مدّت شش ماه (و به گفته ى بعضى روايات هشت يا نه ماه) به هنگام نماز صبح از كنار خانه ى فاطمه عليها السلام مى گذشت و مى فرمود: «الصّلاة يا اهل البيت انّما يريد اللّه ليذهب عنكم الرّجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا»
در كتاب احقاق الحق بيش از هفتاد حديث از منابع معروف اهل سنّت درباره اختصاص آيه شريفه به پنج نفر ذكر شده و در كتاب شواهد التنزيل كه از كتب معروف اهل سنّت است بيش از يكصد و سى روايت در همين زمينه آمده است. ۳
به هر حال اين آيه شامل زنان پيامبر نمى شود زيرا:
آنها گاهى مرتكب گناه مى شدند. در سوره ى تحريم مى خوانيم: پيامبر رازى را به بعضى از همسرانش فرمودند و او امانت دارى نكرد و به ديگرى گفت. قرآن اين عمل را گناه ناميده، فرمود: «ان تتوبا اِلى اللّه فقد صغت قلوبكما» ۴
عايشه كه همسر پيامبر بود، جنگ جمل را عليه حضرت على عليه السلام به راه انداخت و سپس پشيمان شد، با آنكه در اين جنگ عدّه بسيارى از مسلمانان كشته شدند؟
چند سؤال
⁉️ آيا «يطهّركم» به معناى آن نيست كه اهل بيت عليهم السلام آلودگى داشته اند و خداوند آنان را تطهير كرده است؟
👌پاسخ : شرط تطهير آلودگى نيست، زيرا قرآن درباره ى حوريان بهشتى كلمه «مطهّرة» را به كار برده در حالى كه هيچ گونه آلودگى ندارند. به عبارت ديگر «يطهّركم» به معناى پاك نگه داشتن است نه پاك كردن از آلودگى قبلى.
⁉️ اگر اهل بيت تنها پنج نفرند، چرا اين آيه در ميان جملاتى قرار گرفته كه مربوط به زنان پيامبر است؟
👌پاسخ :
👈 جمله ى «انّما يريد اللّه ...» به صورت جداگانه نازل شده ولى هنگام جمع آورى قرآن در اين جا قرار گرفته است.
👈 به گفته ى تفسير مجمع البيان، رسم فصيحان و شاعران و اديبان عرب اين بوده كه در لابلاى مطالب معمولى حرف جديد و مهمّى مطرح مى كنند تا تأثيرش بيشتر باشد. چنانكه در ميان اخبار صدا و سيما، اگر گوينده يك مرتبه بگويد: به خبرى كه هم اكنون به دستم رسيد توجّه فرماييد، اين گونه سخن گفتن يك شوك روانى و تبليغاتى ايجاد مى كند. نظير اين آيه را در آيه ى سوّم سوره ى مائده خوانديم كه مطلب مربوط به ولايت و امامت و كمال دين و تمام نعمت و يأس كفّار و رضاى الهى، در كنار احكام مربوط به گوشت خوك و خون، نازل شده و اين گونه جا سازى ها رمز حفظ قرآن از دستبرد نااهلان است. درست همان گونه كه گاهى زنان هنگام خروج از خانه زيور آلات خود را در لابلاى پنبه هاى متّكا قرار مى دهند. با اين كه طلا و پنبه رابطه اى ندارند ولى براى محفوظ ماندن از دستبرد نااهلان اين كار انجام مى گيرد.
👈 در ميان سفارش هايى كه به زنان پيامبر مى كند، يك مرتبه مى فرمايد: خدا اراده ى مخصوص بر عصمت اهل بيت دارد، يعنى اى زنان پيامبر! شما در خانه اى هستيد كه معصومين عليهم السلام هستند و حتماً بايد تقوا را بيشتر مراعات كنيد.
👈 در مورد اهل بيت ضمير جمع مذكر به كار رفته كه نشان غالب بودن مردان است، به خلاف جملات مربوط به زنان پيامبر كه در آنها از ضمير جمع مؤنث استفاده شده است. «بيوتكنّ، اقمن - عنكم، يطهّركم»
گرچه اين آيه خطاب به زنان پيامبر است ولى قطعاً مراد همه ى زنان مسلمان هستند كه بايد به اين دستورها عمل كنند.
-----
۱. احزاب ۳۳.
۲. تفسير برهان.
۳. تفاسير نورالثقلين و نمونه.
۴. تحريم ۴.
هدایت شده از مباحث اعتقادی، استاد هندی
خداشناسی برای نوجوانان.ogg
6.67M
جلسه اول اعتقادات، نوجوانان. استاد هندی
هدایت شده از مباحث اعتقادی، استاد هندی
خداشناسی برای نوجوانان جلسه ۲.ogg
8.41M
جلسه دوم اعتقادات، نوجوانان. استاد هندی
هدایت شده از مباحث اعتقادی، استاد هندی
مباحث اعتقادی جلسه سوم.ogg
7.5M
جلسه سوم اعتقادات برای نوجوانان.
نقد نظریه فطرت به عنوان طریقی در قبال عقل،
استاد سید محسن هندی
@eategadat
ای یادگــار عتــرت و قـرآن بیا بیا
جانها به لب رسیده ز هجران بیا بیا
گردیده سخت گلۀ بی صاحبت اسیر
در چنـگ گرگهـای بیابــان بیا بیا
بشنـو صـدای نالـۀ مـولا درونِ چـاه
تا چنـد چشم فاطمـه گریـان بیا بیا
تا کی سـر حسین بـه بـالای نیزهها؟
تا کی به خـاک آن تـن عریان بیا بیا
تا کی کبـود قامت زینب ز کعـب نی؟
تا کـی غـریب عتـرت و قـرآن بیا بیا
تا چند دستهای عمویت به روی خاک
تا چنــد عمههــات پریشــان بیا بیا
سقـای سـر بریـدۀ صحــرای کــربلا
گویـد همـاره بـا لـب عطشان بیا بیا
گر بیتو صبح عید برآید به چشم ماست
دلگیر تـو ز شام غریبــان بیا بیا
روز فراق بـاغ و گلستان بـرای ما
باشد سیهتر از شب زنـدان بیا بیا
اشعار «میثم»ات شده فریاد انتظار
تـا عمـر او نیافتــه پایـان بیا بیا
هدایت شده از مباحث اعتقادی، استاد هندی
جلسه چهارم اعتقادات نوجوانان.ogg
8.31M
توحید برای نوجوانان جلسه 4
بررسی نظریه شهود حق متعال