🌷🍀🌸☘🌺🌿🌹🌱
به لطف امام زمان عج امسال نیز توانستیم شش دهه منبر و روضه خوانی رو با همه مشکلات اقتصادی موجود، برگزار کنیم و لذا تشکر و قدردانی می کنیم از تمامی عزیزانی که ما را در این زمینه یاری کردند
از همه عزیزان می خواهیم که خادمین خودشان را دعا کنند تا بتوانند همچنان برگزار کننده اینگونه مراسمات بلکه بهتر در سال های آینده باشند .
یاعلی مدد
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#درسهایی_از_اصول_دین
❇️ ابوبکر کجا و یار #پیامبرص کجا‼️
إِلاَّ تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُواْ ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لاَ تَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنَا فَأَنزَلَ اللّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا وَجَعَلَ كَلِمَةَ الَّذِينَ كَفَرُواْ السُّفْلَي وَكَلِمَةُ اللّهِ هِيَ الْعُلْيَا وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ
📜 توبة ۴۰
اگر پيامبر را يارى نكنيد، همانا خدا آن زمان كه كافران او را (از مكّه) بيرون كردند يارى كرد، در حالى كه او نفر دوّم از دو تن بود، زمانى كه آن دو در غار (ثور) بودند، (پيامبر) به همراهش (ابوبكر) مى گفت: اندوه مدار كه خدا با ماست. پس خدا، آرامش خويش را بر او نازل كرد واو را با سپاهيانى كه آنها را نديديد يارى كرد و سخن و طرح كافران را (كه قصد كشتن پيامبر را داشتند،) پست تر (وخنثى) قرار داد وكلمه (و اراده) خداوند (براى نصرت پيامبرش،) برتر (و پيروز) است و خداوند توانا وحكيم است .
♻️ اشاره به توطئه ى خطرناك مشركين براى كشتن پيامبرصلى الله عليه وآله دارد.
🔺 در داستانِ «ليلة المبيت» از هر قبيله اى شخصى آماده شد و تصميم گرفتند شبانه پيامبر را بكشند. آن حضرت، على بن ابى طالب عليهما السلام را به جاى خود خواباند و شبانه همراه ابوبكر به سوى غار ثور رفت.
كفّار در تعقيب پيامبرصلى الله عليه وآله تا در غار آمدند، ولى با ديدن تار عنكبوت بر غار، منصرف شدند و برگشتند .
و پيامبرصلى الله عليه وآله پس از سه روز به مدينه عزيمت فرمود. در آن مدّت، غلام ابوبكر، (عامربن فهره) براى آنان غذا مى برد و على عليه السلام مقدّمات سفر به مدينه را فراهم مى كرد.
پس از سه روز، سه شتر آماده شد و پيامبرصلى الله عليه وآله، ابوبكر و راهنما، عازم مدينه شدند.
🍄 چند سؤال و جواب :
👈 سؤال: آيا همراهى ابوبكر، براى دفاع از جان پيامبرصلى الله عليه وآله بود؟
👌پاسخ: يك پيرمرد در برابر بسيج عمومى مشركان، چه دفاعى مى توانست بكند؟
👈 سؤال: اطلاق كلمه ى «صاحبِ پيامبر» در آيه به ابوبكر، نشان لياقت او براى جانشينى پيامبرصلى الله عليه وآله نيست؟
👌 پاسخ: كلمه ى صاحب، مفهوم لايق ندارد. گاهى دو نفر با دو فكر و سليقه و روش متفاوت، مصاحب مى شوند. چنانكه در آيه 37 كهف مى خوانيم: «قال له صاحبه وهو يحاوره» با آنكه ميان آن دو نفر تفاوت بسيار بود.
👈 سؤال: اينكه از ميان همه ى اصحاب، تنها ابوبكر با پيامبر بود، آيا اين بالاترين ارزش براى او نيست؟
👌 پاسخ: همان شب، على عليه السلام هم در بستر پيامبر خوابيد. ابوبكر آن شب به خاطر وظيفه، همراه پيامبر بود. دو نفر دو وظيفه انجام دادند.
👈 سؤال: ترس ابوبكر بر جان خودش بود يا بر جان پيامبرصلى الله عليه وآله؟
👌 پاسخ: اگر بر جان پيامبر نيز ترسيده، وظيفه ى هر مسلمان است كه در موقع خطر، نگران حال رهبر باشد.
👈 سؤال: اصحاب كساء كه فضيلت دارند، پنج نفر بودند و اصحاب غار دو نفر، آيا اين خصوصى تر و مهم تر نيست؟
👌 پاسخ: دعاهاى پيامبرصلى الله عليه وآله براى اصحاب كساء كه اهل بيت او بودند و در تشهّد هر نماز بر مسلمانان واجب است بر آنان صلوات بفرستند، هر شب و روز و هميشه و همه جا، حساب اين دو صحنه را جدا مى كند.
👈 سؤال: در اين آيه پيامبر مى فرمايد: «انّ اللَّه معنا»، پس خدا با ابوبكر است. آيات ديگر، خدا را با متّقين و محسنين مى داند. پس او نيز از متّقين و محسنين است؟
👌 پاسخ: مادامى كه انسان در مدار احسان و تقوا باشد، خدا با اوست، ولى اگر از مدار خارج شد، مشمول لطف خدا نيست. بايد ديد مسير حركت ها، موضعگيرى ها، عكس العمل در برابر غدير خم و بيعت به كجا انجاميد؟
👈 سؤال: آيه مى فرمايد: خدا بر او (ابوبكر) آرامش نازل كرد، آيا اين امتياز نيست؟
👌پاسخ: در اين آيه، پنج ضمير است كه همه به پيامبر بر مى گردد، چگونه ضمير «عليه» به ابوبكر برگردد؟!
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
💑💑💑💑💑💑
🌱بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 ممانعت ولی دختر با ازدواج هم کفو شرعی و نظر فقهاء
👈 #امام #خویی #سیستانی #مکارم_شیرازی #فاضل_لنکرانی #وحید_خراسانی :
اذن پدر ساقط است .
👈 #رهبری :
اگر با ميل دختر به ازدواج، كفو شرعى و عرفى وى از او خواستگارى كند و پدر و جدّ پدرى از اجازهى چنين ازدواجى امتناع ورزند و پاى كفو شرعى و عرفى ديگرى كه مورد قبول پدر يا جدّ پدرى باشد در ميان نباشد، در اين صورت ولايت پدر و جدّ پدرى ساقط است و ازدواج دختر نياز به اجازه آنان ندارد.
👈 #صافی_گلپایگانی :
در صورتیکه برای دختر کفو دیگری پیدا نشود نیازی به اذن پدر نیست .
👈 #بهجت :
اگر دختر تمایل به ازدواج داشته باشد و ازدواج هم به مصلحت او باشد نیازی به اذن پدر نیست .
👈 #نوری_همدانی :
اگر پدر، دختر را از ازدواج با کسی که با او کفو است را شرعاً و عرفاً منع کنند و دختر احتیاج به شوهر کردن داشته باشد
نیازی به اذن پدر نیست .
👈 #شبیری_زنجانی :
اگر دختر باکره بالغه رشیده بخواهد با کسی ازدواج کند و پدر و جدّ پدری اجازه نمیدهند، چنانچه ممانعت ایشان بدون رعایت مصلحت دختر باشد، اجازه آنان لازم نیست، ولی اگر آنها ازدواج را به صلاح دختر ندانسته لذا ممانعت به عمل آورند، ازدواج دختر بدون اجازه پدر یا جدّ پدری باطل است.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚❤️💚❤️💚❤️
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 جانبازی امیر المومنین علیه السلام در لیلة المبیت
🎙#رهبر_معظم_انقلاب
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
💚💖💚💖💚💖
🌷 بسم الله الرحمن الرحیم🌷
💎 اینم👇یک تشبیه زیبا از امام هادی علیهالسلام در فرازی از زیارت غدیریة
أَشْبَهْتَ فِي الْبَيَاتِ عَلَى الْفِرَاشِ الذَّبِيحَ عَلَيْهِ السَّلامُ إِذْ أَجَبْتَ كَمَا أَجَابَ وَ أَطَعْتَ كَمَا أَطَاعَ إِسْمَاعِيلُ صَابِرا مُحْتَسِبا
«إِذْ قَالَ لَهُ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانْظُرْ مَا ذَا تَرَى قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ . صافات ۱۰۲» وَ كَذَلِكَ أَنْتَ لَمَّا أَبَاتَكَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَمَرَكَ أَنْ تَضْجَعَ فِي مَرْقَدِهِ وَاقِيا لَهُ بِنَفْسِكَ أَسْرَعْتَ إِلَى إِجَابَتِهِ مُطِيعا وَ لِنَفْسِكَ عَلَى الْقَتْلِ مُوَطِّنا،فَشَكَرَ اللَّهُ تَعَالَى طَاعَتَكَ وَ أَبَانَ عَنْ جَمِيلِ فِعْلِكَ بِقَوْلِهِ جَلَّ ذِكْرُهُ وَ «مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ بقرة ۲۰۷»
و در آرمیدن در بستر پیامبر شبیه به اسماعیل ذبیح (درود بر او) شدی چه آنکه تو نیز مانند او قبول کردی، و اطاعت نمودی به همان صورت که اسماعیل صابرانه و پاداش خواهانه اطاعت کرد، وقتی که حضرت ابراهیم به او گفت: «پسرم در خواب دیدم که ترا ذبح میکنم، بنگر که رأی تو چیست»؟ گفت: «پدر به آنچه دستور داده شدهای اقدام کن، اگر خدا بخواهد مرا از بردباران خواهید یافت»، و تو نیز زمانی که پیامبر (درود خدا بر او و خاندانش) در بسترش خواباندت و به تو فرمان داد در خوابگاهش بیارامی، و او را با جانت از شر دشمنانش حفظ کنی، فرمانبردارانه به پذیرش دعوتش شتافتی، و خو را برای کشته شدن آماده کردی، در نتیجه خدا از فرمانبرداریت قدردانی کرد، و از کار زیبایت به گفتارش جلّ ذکره در قرآن پرده برداشت،
آنجا که فرمود: «و از مردم کسی است که جانش را برای بدست آوردن خشنودی خدا میفروشد»
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم🌱
#درسهایی_از_اصول_دین
✅ معرفت تنزیهی در کلام رضوی :
قسمت اول :
📍معنای معرفت تنزیهی
توحید تنزیهی یعنی اعتقاد به یگانه دانستن حق متعال و بیبدیل دانستن او در تمامی صفات کمالی و عدم اشتراک هیچ یک از مخلوقات با او، نه در ذات و نه در صفات.
📍عدم توصیف خدا با حواس و دیگر مدارک فهم بشری
🔺 عدهای خدمت امام رضا علیه السلام رسیدند و به ایشان عرض کردند: ای پسر رسول خدا! پروردگارمان را برایمان وصف کن، زیرا کسانی که قبل از ما بودهاند ما را به اختلاف انداختهاند و با ما اختلاف دارند! حضرت رضا علیه السلام چنین فرمودند:
إِنَّهُ مَنْ يَصِفُ رَبَّهُ بِالْقِيَاسِ، لَا يَزَالُ الدَّهْرَ فِي الِالْتِبَاسِ، مَائِلًا عَنِ الْمِنْهَاجِ، ظَاعِناً فِي الِاعْوِجَاجِ، ضَالّاً عَنِ السَّبِيلِ، قَائِلًا غَيْرَ الْجَمِيلِ.
أُعَرِّفُهُ بِمَا عَرَّفَ بِهِ نَفْسَهُ مِنْ غَيْرِ رُؤْيَةٍ، وَ أَصِفُهُ بِمَا وَصَفَ بِهِ نَفْسَهُ مِنْ غَيْرِ صُورَةٍ. لَا يُدْرَكُ بِالْحَوَاسِّ وَ لَا يُقَاسُ بِالنَّاسِ. مَعْرُوفٌ بِغَيْرِ تَشْبِيهٍ، وَ مُتَدَانٍ فِي بُعْدِهِ لَا بِنَظِيرٍ.
لَا يُمَثَّلُ بِخَلِيقَتِهِ، وَ لَا يَجُورُ فِي قَضِيَّتِهِ. الْخَلْقُ إِلَى مَا عَلِمَ مُنْقَادُونَ، وَ عَلَى مَا سَطَرَ فِي الْمَكْنُونِ مِنْ كِتَابِهِ مَاضُونَ. وَ لَا يَعْمَلُونَ خِلَافَ مَا عَلِمَ مِنْهُمْ وَ لَا غَيْرَهُ يُرِيدُونَ.
فَهُوَ قَرِيبٌ غَيْرُ مُلْتَزِقٍ وَ بَعِيدٌ غَيْرُ مُتَقَصٍّ يُحَقَّقُ وَ لَا يُمَثَّلُ، وَ يُوَحَّدُ وَ لَا يُبَعَّضُ. يُعْرَفُ بِالآْيَاتِ وَ يُثْبَتُ بِالْعَلَامَاتِ فَلَا إِلَهَ غَيْرُهُ، الْكَبِيرُ الْمُتَعَالِ.
📚 صدوق، التوحید، ص 4 علیه السلام
🔺كسى كه پروردگار را با چيزى اندازهگيرى كند، تا زمانى كه زنده است در اشتباه است، در حالی که از راه راست منحرف شده و به كجى ختم میشود، از راه حق گمراه شده و سخنان غیر زیبا میگوید.
👈 من او را بدون اينكه ببينم، به همان چيزى كه خودش را شناسانده، مى شناسانم،
👈 و بدون صورت، آنگونه كه خود را توصيف كرده است، توصيف مى کنم.
👈 (خدا) با حواس (پنجگانه) درك نمى شود
👈 و با مردم مقايسه نمیگردد.
👈 و بدون اينكه به چيزى شبيه باشد، شناخته شده است.
👈 با اينكه دور است، بدون اينكه در مقابل باشد، نزديك است.
👈 خود را به آفريدههایش نشان نمىدهد
👈 و در قضاوت و حكم خود، ستم نمىکند.
👈 مخلوقات به سوى آنچه او دستور داده در حركتاند.
👈 و سرنوشت هر كسى در آنچه كه كتاب اوست، به صورت پنهانى نوشته شده است. موجود است،
👈 و بر خلاف آنچه او از آنها مى دانند ، كارى انجام نمىدهند و غير آن را اراده نمىکنند.
👈 پس او بدون اينكه چسبيده باشد، نزديك است
👈 و بدون اينكه از مخلوقات بريده باشد، دور است.
👈 او وجود دارد، اما ديده نمىشود
👈 و يگانهای است كه قطعه قطعه نمىگردد.
👈 با نشانهها شناخته مى شود
👈 و با علامتهایی كه قرار داده است به اثبات مىرسد.
👈 و غير از او كه بزرگ و برتر است، خدايى وجود ندارد.
👌 امام رضا علیه السلام در این حدیث از نوعی وجه تنزیهی برای خدا سخن به میان آورده است:
🔺خدا را با هیچ ابزاری نمیتوان اندازه گرفت، و اگر کسی او را چنین اندازه گیرد، همواره در گمراهی است.
🔺 خدا را باید با وصف و توصیف خود او شناخت، نه با هیچ ابزار دیگری.
🔺 هیچ نقطه اشتراکی بین خدا و مخلوقات او وجود ندارد.
🔺 در مورد خدا هیچگونه مکانی را نمیتوان در نظر گرفت، ضمن اینکه خدا همه جا حضور دارد و هیچ مکانی خالی از او نیست.
🔺خدا قابل تجزیه و ترکیب نیست و برای شناسائی خود، علائم و نشانههای قرار داده که با آنها میتوان به او رسید و او را اثبات نمود.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🦂🐍🦂🐍🦂🐍
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱
#درسهایی_از_اصول_دین
🕷 بازتاب #سقیفه از نگاه شیطان🕸
🔺 متن حدیث :
عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لَمَّا أَخَذَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِيَدِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَوْمَ اَلْغَدِيرِ صَرَخَ إِبْلِيسُ فِي جُنُودِهِ صَرْخَةً فَلَمْ يَبْقَ مِنْهُمْ أَحَدٌ فِي بَرٍّ وَ لاَ بَحْرٍ إِلاَّ أَتَاهُ فَقَالُوا يَا سَيِّدَهُمْ وَ مَوْلاَهُمْ مَا ذَا دَهَاكَ فَمَا سَمِعْنَا لَكَ صَرْخَةً أَوْحَشَ مِنْ صَرْخَتِكَ هَذِهِ فَقَالَ لَهُمْ فَعَلَ هَذَا اَلنَّبِيُّ فِعْلاً إِنْ تَمَّ لَمْ يُعْصَ اَللَّهُ أَبَداً فَقَالُوا يَا سَيِّدَهُمْ أَنْتَ كُنْتَ لآِدَمَ فَلَمَّا قَالَ اَلْمُنَافِقُونَ إِنَّهُ يَنْطِقُ عَنِ اَلْهَوَى وَ قَالَ أَحَدُهُمَا لِصَاحِبِهِ أَ مَا تَرَى عَيْنَيْهِ تَدُورَانِ فِي رَأْسِهِ كَأَنَّهُ مَجْنُونٌ يَعْنُونَ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ صَرَخَ إِبْلِيسُ صَرْخَةً بِطَرَبٍ فَجَمَعَ أَوْلِيَاءَهُ فَقَالَ أَ مَا عَلِمْتُمْ أَنِّي كُنْتُ لآِدَمَ مِنْ قَبْلُ قَالُوا نَعَمْ قَالَ آدَمُ نَقَضَ اَلْعَهْدَ وَ لَمْ يَكْفُرْ بِالرَّبِّ وَ هَؤُلاَءِ نَقَضُوا اَلْعَهْدَ وَ كَفَرُوا بِالرَّسُولِ " فَلَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَقَامَ اَلنَّاسُ غَيْرَ عَلِيٍّ لَبِسَ إِبْلِيسُ تَاجَ اَلْمُلْكِ وَ نَصَبَ مِنْبَراً وَ قَعَدَ فِي اَلْوَثْبَةِ وَ جَمَعَ خَيْلَهُ وَ رَجْلَهُ ثُمَّ قَالَ لَهُمْ اِطْرَبُوا لاَ يُطَاعُ اَللَّهُ حَتَّى يَقُومَ اَلْإِمَامُ وَ تَلاَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : «وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلاّٰ فَرِيقاً مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ » قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كَانَ تَأْوِيلُ هَذِهِ اَلْآيَةِ لَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ اَلظَّنُّ مِنْ إِبْلِيسَ حِينَ قَالُوا لِرَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّهُ يَنْطِقُ عَنِ اَلْهَوَى فَظَنَّ بِهِمْ إِبْلِيسُ ظَنّاً فَصَدَّقُوا ظَنَّهُ .
🔺ترجمه حدیث :
جابر از امام باقر عليه السّلام روايت كند كه چون پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم در روز غدير خم دست امام على عليه السّلام را در دست گرفت،
🖤 شيطان در ميان سپاهيانش نعره برآورد و هيچ يك از آنها چه در خشكى و چه دريا به جاى نماند مگر آنكه در پى نعرۀ او به سويش دويدند و گفتند :
اى آقا و مولای ما چه بر سر تو آمده؟
ما هرگز از تو نعرهاى دهشتناكتر از اين نعره نشنيده بوديم.
🖤 شیطان گفت:
👈 اين پيامبر كارى كرد كه اگر براستى اين كار به سر انجام برسد خداوند، معصیت نخواهد شد .
آنها در پاسخ گفتند: سرورا تو آدم را فريب دادى
😡و چون منافقان گفتند : اين مرد[پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم]از سر هواى نفس سخن مىگويد،
😡و يكى به ديگرى گفت: مگر نمىبينى كه چشمانش چگونه در كاسۀ سرش مىچرخد؟گويا ديوانه شده -مقصودشان پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم بود-.
👈 در اين هنگام شيطان فريادى از سر شادى زد و دوستانش دوباره گرد او حلقه زدند.
🖤 شیطان گفت :
آيا مىدانيد من پيشتر با آدم ابو البشر چه كردهام؟
گفتند : آرى،
🖤 شیطان گفت : آدم، پيمان خود را شكست ولى بخدا كفر نورزيد ولى اينان هم پيمانشان را نقض كردند و هم به پيامبرص كفر ورزيدند.
پس هنگامى كه پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم از اين جهان رخت بربست و مردم به جاى امام على عليه السّلام ديگرى را به خلافت نشاندند
🖤 شيطان تاج شاهى بر سر نهاد و منبرى نهاد و روى بالش نشست، و پيادگان و سوارگان خود را گرد آورد .
🖤 شیطان گفت :
👈 شادى كنيد كه تا روز ظهور امام ، خداوند، اطاعت نخواهد شد .
امام باقر عليه السّلام اين آيه ٢٠ سوره سبا را تلاوت فرمود : وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلاّٰ فَرِيقاً مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ
امام باقر عليه السّلام فرمود : تأويل اين آيه هنگامى بود كه پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم رحلت فرمود و گمان ابليس همان هنگامى بود كه در بارۀ پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم گفتند : او از سر هواى نفس سخن مىگويد، و شيطان در اين هنگام گمانى در بارۀ ايشان برد و آنها گمان شيطان را تصديق كردند و تحقّق بخشيدند.
📚 اصول کافی ؛ جلد ٨ ، صفحه ٣۴۴
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🚗🚌🚟🚄🛫🛳
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 #سفر_معصیت و نظر فقهاء
🔺قسمت سوم :
📍حکم بازگشت از سفر گناه
♻️اگر این مسافر از گناه خود توبه کند و سپس برگردد :
👈 #امام : باید نمازش را شکسته بخواند .
👈 #خویی #وحید_خراسانی : اگر مسافرت در حال برگشت به اندازه هشت فرسخ باشد، نماز شکسته است .
♻️ اما اگر توبه نکند :
👈 #امام : اگر بازگشت جزء سفر معصیت باشد باید نماز را تمام بخواند .
👈 #خویی #وحید_خراسانی #بهجت : اگر برگشت به اندازه هشت فرسخ باشد باید نماز را شکسته بخواند و احتیاط مستحب آن است که هم شکسته بخواند و هم تمام بخواند .
👈 #سیستانی :
باید نماز را شکسته بخواند به شرطی که آن برگشت، خودش سفر معصیت نباشد و فرق ندارد برگشتن به تنهایی هشت باشد یا نباشد و احتیاط مستحب آن است که اگر توبه نکرده، نمازش را هم شکسته بخواند و هم تمام بخواند .
👈 #رهبری : مادامی که سفر او بهخاطر ترک واجب يا فعل حرامی نباشد، نماز او مانند ساير مسافران شکسته است.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚❤️💚❤️💚❤️
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 بدتر از سخن باطل، نگفتن همه حق هست
🎙استاد #پناهیان
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
💦💧💦💧💦💧
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 مردار و نظر فقهاء
👌 مردار هر حیوانی که خون جهنده دارد ، نجس است و فرقی نمیکند انسان باشد یا حیوان، بزرگ باشند یا کوچک، بدنش سر شده باشد یا نه، فقط اگر بدن مردار انسان اگر سرد شده باشد و هنوز غسلش نداده باشند اگرچه نجس است در صورتی بدنش لمس شود باید غسل مس میت کند .
🔺در نتیجه مردار حیواناتی مثل آبزیان و خزنده گان که خونسرد هستند و خونشان جهنده نیست، پاکند .
📍کنده شدن پوست لب و گوشۀ ناخن :
🔺اگر بدون سوزش جدا شده باشد، پاک است ،
🔺اگر با سوزش جدا شده باشد :
👈 #امام #رهبری #صافی_گلپایگانی #مکارم_شیرازی #نوری_همدانی :
بنابر احتیاط واجب نجس است .
👈 #وحید_خراسانی #تبریزی :
پاک است .
👈 #سیستانی : نجس است .
👈 #شبیری_زنجانی : بنابر احتیاط اجتناب کنند .
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#درسهایی_از_اصول_دین :
🔴اگر اهل بیت علیهم السلام نبودند توحید نبود
اگر اهلبیت علیهمالسلام نبودند احدی نمیتوانست به توحید و معرفت خداوند دست یابد.
امام صادق علیهالسلام میفرمایند:
«إنّ الله خلق الناس كلّهم... لا یعرفون إیماناً بشـریعة ولا كفراً بجحود ثمّ بعث الله الرسل تدعوا العباد إلى الإیمان به».
◀️خداوند تعالی همه انسانها را بیافرید... نه ایمان به شریعتی را میشناختند، و نه کفری به جحود را، سپس انبیا را مبعوث فرمود بندگان را به ایمان به او فرا خوانند.
(فرق عدم ايمان با کفر جحود در این است که جحود محقّق نمیشود مگر بعد از التفات به موضوع، ولی عدم ايمان حتی در صورت عدم التفات به موضوع هم ممكن است)
رسول خدا صلی الله علیه وآله به امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند: إنّك والأوصياء من بعدك عرفاء لا يعرف اللّه إلّا بسبيل معرفتكم.
◀️تو و جانشینانت اهل معرفتی هستید که خداوند جز از راه شناخت شما شناخته نمیشود.
و امیرالمؤمنین علیهالسلام نیز میفرمایند : إن الله تبارك و تعالى لو شاء لعرَّف العباد نفسه و لكن جعلنا أبوابه و صراطه و سبيله و الوجه الذي يؤتى منه.
◀️اگر خداوند میخواست خود را به بندگان میشناساند، و لکن ما را ابواب و راههایی قرار داده است که تنها از جهت آن به سوی خداوند رفته میشود.
امام باقر علیه السلام میفرمایند: بنا عبد اللّه، وبنا عرف اللّه، وبنا وحّد اللّه، ومحمّد حجاب اللّه تبارك وتعالى.
◀خداوند به واسطه ما عبادت، و به واسطه ما شناخته شد. و به واسطه ما یگانه و یکتا دانسته شد. و محمد ص نمایاننده شناخت خداوند میباشد.
امام عسکری علیه السلام میفرمایند: لو لا محمّد والأوصياء من ولده كنتم حياری كالبهائم.
◀اگر رسول خدا و اوصیای او که از خاندان پاک اویند نبودند، همانند حیوانات سرگردان و حیران بودید.
اما فلسفه و عرفان و تفکیک بدون توجه به توحید حقیقی، نقش اهل بیت علیهم السلام را به کلی انکار کرده است؛
فلاسفه قائلند : داستان توهمی حيّ بن یقظان بافته و میگوید نوزاد دور افتاده در یک جزیره هم میتواند بدون وجود کمترین راهنما، تا عالیترین مراحل توحید و خداشناسی را طی کند.
مکتب تفکیک قائلند : انخلاع و وجدان کردن را تنها راه حقیقی رسیدن به خداشناسی حقیقی میداند.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚❤️💚❤️💚❤️
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 سخن مهم استاد خطاب به جوان های شیعه و اهل سنت!
🎙استاد #رفیعی
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🌒🌓🌔🌕🌖🌗🌘
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 واجبات پس از مرگ و نظر فقهاء
🔺 کسانی که تجهیز میت برایشان واجب است ؛
👈 #امام #خوئی #فاضل_لنکرانی #مکارم_شیرازی #صافی_گلپایگانی #شبیری_زنجانی :
تجهیز میت ( غسل ، حنوط ، کفن ، نماز ، و دفن ) از واجبات کفایی است که بر هر مکلفی واجب است آنها را انجام دهد و اگر بعضی انجام دهند از دیگران ساقط می شود و چنانچه هیچ کس انجام ندهد همه معصیت کرده اند .
👈 #سیستانی :
تجهیز میت اعمّ از غسل میت، کفن، حنوط، نماز و دفن میت واجب است با اجازه ولیّ شرعی میت انجام شود و چنانچه شخصی این كارها را با اجازه از ولی انجام دهد از ولیّ ساقط میشود، بلكه در مواردی که قصد قربت معتبر نیست مثل کفن، حنوط و دفن چنانچه فردی بدون اجازه ولیّ، آن موارد را مطابق با دستور شرعی انجام دهد از ولیّ ساقط میشود و لازم نیست دوباره انجام شود. امّا در مواردی که قصد قربت معتبر است مثل غسل و نماز میت چنانچه فردی بدون اجازه ولیّ آنها را انجام دهد کافی نیست.
🔺گرفتن مزد برای تجهیز میت، حرام است ولى مزد گرفتن براى كارهاى مقدّماتى و نظافت او و مانند آن اشكالى ندارد .
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#درسهایی_از_اصول_دین
🔍 تعدد همسران #پیامبرص
برخی نویسندگان متعدد، همسران پیامبر را ناشی از هوا و هوس دانسته و کوشیدهاند تا با طرح این موضوع شخصیت پیامبر را زیر سؤال برند. عالمان و متکلمان مسلمان به این شبهه پاسخهای متعددی داده و دلایلی برای ازدواجهای پیامبر ذکر کردهاند از جمله:
👈 جلب پشتیبانی قبایل و طوایف بزرگ عرب و تقویت نفوذ سیاسی و اجتماعی خود از راه پیوند سببی با آنان؛ مانند پیوند با عایشه.
👈 اجرای حکم الهی و زدودن افکار غلط جاهلی؛ مانند ازدواج با زینب دختر جحش.
👈 تقویت جایگاه اجتماعی زنان آسیب دیده، همچون زنان بیوه و اسیر (همه همسران پیامبر جز عایشه بیوه بودند).
👈 دلجویی از زنان، به دلیل آسیبهایی که به خاطر پذیرش اسلام، متحمل شده بودند؛ مانند ازدواج با ام حبیبه.
👈محافظت و تأمین زندگی بیوهزنان فقیر و یتیمان به جای مانده؛ مانند ازدواج با ام سلمه و زینب دختر خزیمه.
👈 نشان دادن عظمت، شکوه و قدرتمندی اسلام و مسلمین؛ مانند ازدواج با صفیه.
👈 حفظ آنان از خطرات جانی؛ مانند ازدواج با سوده.
👈 آزادسازی اسیران و بردگان؛ مانند ازدواج با جویریه
👈 در عصر بعثت پیامبر اکرم(ص) تعدد زوجات و ارتباط جنسی با زنان بسیار بیقید و نابسامان و نامحدود بود. پیامبر اکرم(ص) شمار همسران را محدود کرد و با این کار گام مهمی در احقاق حقوق زنان در آن دوره برداشته شد.
🔺گذشته از آن، باید در زمینه تعدد همسران پیامبر، توجه داشت که:
اولا: با وجود رسم چندهمسری در جامعه عرب، پیامبر تا سن ۵۰ سالگی، تنها با خدیجه زندگی زناشویی داشت و ازدواجهای دیگر همگی مربوط به بعد از وفات خدیجه است.
ثانیا: این ازدواجها غالبا پس از هجرت پیامبر به مدینه بود و پیامبر در این دوره مشغول گسترش دعوت اسلامی و پایهگذاری حکومت اسلامی بود و افزون بر آن، جنگهای متعددی برای او پیش آمد. چنین شخصیتی فرصت برای سرگرم شدن به زنان نخواهد داشت.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#درسهایی_از_اصول_دین
🕷🕸 ماجرای کاغذ و قلم در منابع اهل سنت ؛
🔺حدیث قرطاس در صحیحین :
حَدَّثَنَا إِبْرَاهِیمُ بْنُ مُوسَى، حَدَّثَنَا هِشَامٌ، عَنْ مَعْمَرٍ، وحَدَّثَنِی عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ، أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ، عَنِ الزُّهْرِیِّ، عَنْ عُبَیْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ :
لَمَّا حُضِرَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَفِی البَیْتِ رِجَالٌ، فِیهِمْ عُمَرُ بْنُ الخَطَّابِ، قَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ :
«هَلُمَّ أَکْتُبْ لَکُمْ کِتَابًا لاَ تَضِلُّوا بَعْدَهُ» فَقَالَ عُمَرُ:
إِنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَدْ غَلَبَ عَلَیْهِ الوَجَعُ، وَعِنْدَکُمُ القُرْآنُ، حَسْبُنَا کِتَابُ اللَّهِ.
فَاخْتَلَفَ أَهْلُ البَیْتِ فَاخْتَصَمُوا،
مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ: قَرِّبُوا یَکْتُبْ لَکُمُ النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ کِتَابًا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ، وَمِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ مَا قَالَ عُمَرُ،
فَلَمَّا أَکْثَرُوا اللَّغْوَ وَالِاخْتِلاَفَ عِنْدَ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ،
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : «قُومُوا»
قَالَ عُبَیْدُ اللَّهِ: فَکَانَ ابْنُ عَبَّاسٍ، یَقُولُ:
«إِنَّ الرَّزِیَّهَ کُلَّ الرَّزِیَّهِ مَا حَالَ بَیْنَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَبَیْنَ أَنْ یَکْتُبَ لَهُمْ ذَلِکَ الکِتَابَ، مِنَ اخْتِلاَفِهِمْ وَلَغَطِهِمْ»
📚صحیح بخاری ج۷ ص۱۲۰
« هنگامى که رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در آستانه رحلت از دنیا، قرار گرفت و اطراف حضرت گروهی از جمله عمر بن خطاب در خانه آن حضرت حاضر شده بودند ، فرمود :
قلم و کاغذى بیاورید تا چیزی براى شما بنویسم که به برکت آن، هرگز گمراه نشوید.
عمر گفت :
بیمارى بر پیامبر(صلی الله علیه وآله) غلبه کرده (و العیاذ باللّه هذیان مى گوید) و ما قرآن را داریم و براى ما کافى است.
در میان حاضران غوغا و اختلاف افتاد؛ بعضى مى گفتند :
بیاورید تا حضرت بنویسد و هرگز گمراه نشوید. و بعضى سخن عمر را مى گفتند، هنگامى که سر و صدا و غوغا در حضور آن حضرت و اختلاف زیاد شد، فرمودند : برخیزید و از نزد من بروید.
عبیدالله گفت : ابن عباس بعد از این قضیه بارها می گفت :
مصیبت و تمام مصیبت این است که نگذاشتند پیامبر چیزی را که می خواست برای آنها بنویسد تا اختلاف نکنند و گمراه نشوند….”
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🕋🕌🕋🕌🕋🕌
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 اقتدا به اهل سنت و نظر فقهاء
👈 #امام #رهبری :
جایز است و نماز به جماعت صحیح است .
👈 #خوئی #سیستانی #وحید_خراسانی #تبریزی :
باید حمد و سوره را خودمان بخوانیم هرچند مغرب و عشا باشد که باید بلند خوانده شود را آهسته بخوانیم و لو بسیار آهسته باشد .
👈 #بهجت :
باید لااقل حمد را بخوانیم و لو اینکه آهسته باشد .
👈 #نوری_همدانی :
نماز جماعت برای حفظ وحدت اسلامی جایز است.
👈 #مکارم_شیرازی :
در مواردی که با آنها معاشرت داشته باشید، برای هدف وحدت مانعی ندارد؛ مشروط بر این که دشمنی با شیعه نداشته باشند.
👈 #صافی_گلپایگانی ،:
نماز با عامه در حال ضرورت بی اشکال است و در غیر حال ضرورت شرکت در جماعات آنان اگر موجب تألیف قلوب آنها و دفع اتهام به شیعه باشد خوب است و اعاده آن لازم نیست اگر چه موافق احتیاط است و خروج از مسجد در هنگام اقامه جماعات و یا ایستادن و شرکت نکردن شایسته نیست بلی اگر ضرورتی ایجاب کند مانعی ندارد.
👈 #شبیری_زنجانی :
شرکت خوب است ولی اکتفا به آن نشود.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚❤️💚❤️💚❤️
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 تطبیق علائم ظهور، یکی از آسیب های جدی مهدویت است
🎙استاد #رفیعی
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🖤❤️🖤❤️🖤❤️
#درسهایی_از_اصول_دین
🔺معاشرت زیبا و ارتباطات نیکو با مخالفان ، سفارش امام عسکری علیه السلام به شیعیان :
الإمام العسکریّ علیه السلام ـ لِشیعَتِهِ ـ : اُوصیکُم .....
🌷صَلّوا فی عَشائِرِهِم ،
🌷وَاشهَدوا جَنائِزَهُم ،
🌷وعودوا مَرضاهُم ،
🌷وأدّوا حُقوقَهُم ،
📍ضرورت همزیستی مسالمت آمیز با مخالفان شیعه و ارتباطات بیدار گرانه و آموزنده با اهل سنت یک اصل وقانون اخلاقی شیعه است؛ امام حسن عسکری علیهالسلام به شیعیان فرمان میدهند چهار کار را در ارتباطات با مخالفان خویش انجام دهند؛
👈 نماز خواندن با آنان و در بین قبایل و طوایف آنان و در خانهها و مساجد اهل سنت،
👈 و حضور در تشییع جنازه مخالفان،
👈 و عیادت مریضان،
👈 و ادای حقوق آنان.
🔺 سرور و خوشحالی اهل بیت علیهم السلام
👌 فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنکُم إذا وَرَعَ فی دینِهِ وصَدَقَ فی حَدیثِهِ وأدَّی الأَمانَةَ وحَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النّاسِ قیلَ: هذا شیعِیٌّ، فَیَسُرُّنی ذلِکَ...
📍زمانی که یکی از شما شیعیان در دینش ورع بورزد و راست بگوید و امانت را بپردازد و با مردم خوش اخلاق گردد گفته میشود: هذا شیعی فیسرنی ذلک. این شعه است! پس مرا خوشحال میسازد. سرور اهل بیت به خود سازی پیروان اهل بیت و به پایبندی شیعیان به ورع و صداقت و امانتداری و حسن خلق با مردم است.
📚تحف العقول، صفحه ۴۸۷"
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🕋🕌🕋🕌🕋🕌
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 ایستادن همزمان زن و مرد برای نماز و نظر فقهاء
👌 تذکر :
👈 در این مسأله فرقی بین محرم و نامحرم و نماز واجب و مستحب نیست
👈 اگر یکی از زن و مرد نماز نمی خواند یا اینکه بین این دو حائل باشد یا اینکه حداقل بینشان پنج متر فاصله است به نظر تمام مراجع نمازشان اشکال ندارد .
👈 #امام #نوری_همدانی :
بنابر احتیاط مستحب جای سجده زن از جای ایستادن مرد کمی عقبتر باشد .
👈 #خویی #وحید_خراسانی :
باید محل ایستادن زن و مرد یک وجب فاصله باشد .
👈 #رهبری :
بنابر احتیاط واجب محل ایستادن زن و مرد یک وجب فاصله باشد .
👈 #سیستانی :
بنابر احتیاط واجب محل سجده زن جای زانوی مرد در هنگام تشهد باشد و احتیاط مستحب است که پشت پای مرد باشد .
👈 #صافی_گلپایگانی ، #بهجت :
مکروه است زن جلوتر از مرد بایستد .
👈 #مکارم_شیرازی :
زن باید عقبتر از مرد بایستد و جای سجده زن از مرد عقبتر باشد .
👈 #شبیری_زنجانی :
در غیر مکه مکرمه اگر زن و مرد در کنار هم نماز بخوانند یا زن جلوتر از مرد نماز بخواند شایسته است که بین آنها بیش از ده ذراع فاصله باشد و چون ذراعهای متعارف با یکدیگر تفاوت دارند بزرگترین ذراع متعارف را در نظر بگیرند، و نماز خواندن در کمتر از این فاصله مکروه است و اگر فاصله از یک وجب کمتر باشد کراهت بیشتری دارد و این مسأله در مسجد الحرام بی تردید جاری نیست و در سایر اماکن مکه شایسته است این مسأله رعایت شود.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤❤️🖤❤️🖤❤️
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 سفارشی راهبردی از امام حسن عسکری(ع) در مورد اهل سنت
🎙استاد #پناهیان
🕌
@masjedemamhadialaihesalam