eitaa logo
مسجد امام هادی علیه السلام
263 دنبال‌کننده
6.9هزار عکس
6هزار ویدیو
306 فایل
مشهد ؛ واقع در بولوار امیرالمؤمنین علیه السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
🦂🐍🦂🐍🦂🐍 🌱 بسم الله الرحمن الرحیم 🌱 🕷 بازتاب از نگاه شیطان🕸 🔺 متن حدیث : عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: لَمَّا أَخَذَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِيَدِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَوْمَ اَلْغَدِيرِ صَرَخَ إِبْلِيسُ فِي جُنُودِهِ صَرْخَةً فَلَمْ يَبْقَ مِنْهُمْ أَحَدٌ فِي بَرٍّ وَ لاَ بَحْرٍ إِلاَّ أَتَاهُ فَقَالُوا يَا سَيِّدَهُمْ وَ مَوْلاَهُمْ مَا ذَا دَهَاكَ فَمَا سَمِعْنَا لَكَ صَرْخَةً أَوْحَشَ مِنْ صَرْخَتِكَ هَذِهِ فَقَالَ لَهُمْ فَعَلَ هَذَا اَلنَّبِيُّ فِعْلاً إِنْ تَمَّ لَمْ يُعْصَ اَللَّهُ أَبَداً فَقَالُوا يَا سَيِّدَهُمْ أَنْتَ كُنْتَ لآِدَمَ فَلَمَّا قَالَ اَلْمُنَافِقُونَ إِنَّهُ يَنْطِقُ عَنِ اَلْهَوَى وَ قَالَ أَحَدُهُمَا لِصَاحِبِهِ أَ مَا تَرَى عَيْنَيْهِ تَدُورَانِ فِي رَأْسِهِ كَأَنَّهُ مَجْنُونٌ يَعْنُونَ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ صَرَخَ إِبْلِيسُ صَرْخَةً بِطَرَبٍ فَجَمَعَ أَوْلِيَاءَهُ فَقَالَ أَ مَا عَلِمْتُمْ أَنِّي كُنْتُ لآِدَمَ مِنْ قَبْلُ قَالُوا نَعَمْ قَالَ آدَمُ نَقَضَ اَلْعَهْدَ وَ لَمْ يَكْفُرْ بِالرَّبِّ وَ هَؤُلاَءِ نَقَضُوا اَلْعَهْدَ وَ كَفَرُوا بِالرَّسُولِ " فَلَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ أَقَامَ اَلنَّاسُ غَيْرَ عَلِيٍّ لَبِسَ إِبْلِيسُ تَاجَ اَلْمُلْكِ وَ نَصَبَ مِنْبَراً وَ قَعَدَ فِي اَلْوَثْبَةِ وَ جَمَعَ خَيْلَهُ وَ رَجْلَهُ ثُمَّ قَالَ لَهُمْ اِطْرَبُوا لاَ يُطَاعُ اَللَّهُ حَتَّى يَقُومَ اَلْإِمَامُ وَ تَلاَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : «وَ لَقَدْ صَدَّقَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ ظَنَّهُ فَاتَّبَعُوهُ إِلاّٰ فَرِيقاً مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ » قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ كَانَ تَأْوِيلُ هَذِهِ اَلْآيَةِ لَمَّا قُبِضَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ اَلظَّنُّ مِنْ إِبْلِيسَ حِينَ قَالُوا لِرَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّهُ يَنْطِقُ عَنِ اَلْهَوَى فَظَنَّ بِهِمْ إِبْلِيسُ ظَنّاً فَصَدَّقُوا ظَنَّهُ . 🔺ترجمه حدیث : جابر از امام باقر عليه السّلام روايت كند كه چون پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم در روز غدير خم دست امام على عليه السّلام را در دست گرفت، 🖤 شيطان در ميان سپاهيانش نعره برآورد و هيچ يك از آنها چه در خشكى و چه دريا به جاى نماند مگر آنكه در پى نعرۀ او به سويش دويدند و گفتند : اى آقا و مولای ما چه بر سر تو آمده‌؟ ما هرگز از تو نعره‌اى دهشتناك‌تر از اين نعره نشنيده بوديم. 🖤 شیطان گفت: 👈 اين پيامبر كارى كرد كه اگر براستى اين كار به سر انجام برسد خداوند، معصیت نخواهد شد . آنها در پاسخ گفتند: سرورا تو آدم را فريب دادى 😡و چون منافقان گفتند : اين مرد[پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم]از سر هواى نفس سخن مى‌گويد، 😡و يكى به ديگرى گفت: مگر نمى‌بينى كه چشمانش چگونه در كاسۀ سرش مى‌چرخد؟گويا ديوانه شده -مقصودشان پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم بود-. 👈 در اين هنگام شيطان فريادى از سر شادى زد و دوستانش دوباره گرد او حلقه زدند. 🖤 شیطان گفت : آيا مى‌دانيد من پيشتر با آدم ابو البشر چه كرده‌ام‌؟ گفتند : آرى، 🖤 شیطان گفت : آدم، پيمان خود را شكست ولى بخدا كفر نورزيد ولى اينان هم پيمانشان را نقض كردند و هم به پيامبرص كفر ورزيدند. پس هنگامى كه پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم از اين جهان رخت بربست و مردم به جاى امام على عليه السّلام ديگرى را به خلافت نشاندند 🖤 شيطان تاج شاهى بر سر نهاد و منبرى نهاد و روى بالش نشست، و پيادگان و سوارگان خود را گرد آورد . 🖤 شیطان گفت : 👈 شادى كنيد كه تا روز ظهور امام ، خداوند، اطاعت نخواهد شد . امام باقر عليه السّلام اين آيه ٢٠ سوره سبا را تلاوت فرمود : وَ لَقَدْ صَدَّقَ‌ عَلَيْهِمْ‌ إِبْلِيسُ‌ ظَنَّهُ‌ فَاتَّبَعُوهُ‌ إِلاّٰ فَرِيقاً مِنَ‌ اَلْمُؤْمِنِينَ‌ امام باقر عليه السّلام فرمود : تأويل اين آيه هنگامى بود كه پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم رحلت فرمود و گمان ابليس همان هنگامى بود كه در بارۀ پيامبر صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم گفتند : او از سر هواى نفس سخن مى‌گويد، و شيطان در اين هنگام گمانى در بارۀ ايشان برد و آنها گمان شيطان را تصديق كردند و تحقّق بخشيدند. 📚 اصول کافی ؛ جلد ٨ ، صفحه ٣۴۴ 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🚗🚌🚟🚄🛫🛳 🔍 و نظر فقهاء 🔺قسمت سوم : 📍حکم بازگشت از سفر گناه ♻️اگر این مسافر از گناه خود توبه کند و سپس برگردد : 👈 : باید نمازش را شکسته بخواند . 👈 : اگر مسافرت در حال برگشت به اندازه هشت فرسخ باشد، نماز شکسته است . ♻️ اما اگر توبه نکند : 👈 : اگر بازگشت جزء سفر معصیت باشد باید نماز را تمام بخواند . 👈 : اگر برگشت به اندازه هشت فرسخ باشد باید نماز را شکسته بخواند و احتیاط مستحب آن است که هم شکسته بخواند و هم تمام بخواند . 👈 : باید نماز را شکسته بخواند به شرطی که آن برگشت، خودش سفر معصیت نباشد و فرق ندارد برگشتن به تنهایی هشت باشد یا نباشد و احتیاط مستحب آن است که اگر توبه نکرده، نمازش را هم شکسته بخواند و هم تمام بخواند . 👈 : مادامی که سفر او به‌خاطر ترک واجب يا فعل حرامی نباشد، نماز او مانند ساير مسافران شکسته است. 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
💦💧💦💧💦💧 🔍 مردار و نظر فقهاء 👌 مردار هر حیوانی که خون جهنده دارد ، نجس است و فرقی نمیکند انسان باشد یا حیوان، بزرگ باشند یا کوچک، بدنش سر شده باشد یا نه، فقط اگر بدن مردار انسان اگر سرد شده باشد و هنوز غسلش نداده باشند اگرچه نجس است در صورتی بدنش لمس شود باید غسل مس میت کند . 🔺در نتیجه مردار حیواناتی مثل آبزیان و خزنده گان که خونسرد هستند و خونشان جهنده نیست، پاکند . 📍کنده شدن پوست لب و گوشۀ ناخن : 🔺اگر بدون سوزش جدا شده باشد، پاک است ، 🔺اگر با سوزش جدا شده باشد : 👈 : بنابر احتیاط واجب نجس است . 👈 : پاک است . 👈 : نجس است . 👈 : بنابر احتیاط اجتناب کنند . 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🍀🌺🍀🌺🍀🌺 : 🔴اگر اهل بیت علیهم السلام نبودند توحید نبود اگر اهل‌بیت علیهم‌السلام نبودند احدی نمی‌توانست به توحید و معرفت خداوند دست یابد. امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند: «إنّ الله خلق الناس كلّهم... لا یعرفون إیماناً بشـریعة ولا كفراً بجحود ثمّ بعث الله الرسل تدعوا العباد إلى الإیمان به». ◀️خداوند تعالی همه انسان‌ها را بیافرید... نه ایمان به شریعتی را می‌شناختند، و نه کفری به جحود را، سپس انبیا را مبعوث فرمود بندگان را به ایمان به او فرا خوانند. (فرق عدم ايمان با کفر جحود در این است که جحود محقّق نمی‌شود مگر بعد از التفات به موضوع، ولی عدم ايمان حتی در صورت عدم التفات به موضوع هم ممكن است) رسول خدا صلی الله علیه وآله به امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌‏فرمایند: إنّك والأوصياء من بعدك عرفاء لا يعرف اللّه‏ إلّا بسبيل معرفتكم. ◀️تو و جانشینانت اهل معرفتی هستید که خداوند جز از راه شناخت شما شناخته نمی‌شود. و امیرالمؤمنین علیه‌السلام نیز می‌فرمایند : إن الله تبارك و تعالى لو شاء لعرَّف العباد نفسه و لكن جعلنا أبوابه و صراطه و سبيله و الوجه الذي يؤتى منه. ◀️اگر خداوند می‌خواست خود را به بندگان می‌شناساند، و لکن ما را ابواب و راه‏‌هایی قرار داده‌ است که تنها از جهت آن به سوی خداوند رفته می‌شود. امام باقر علیه السلام می‌فرمایند: بنا عبد اللّه‏، وبنا عرف اللّه‏، وبنا وحّد اللّه‏، ومحمّد حجاب اللّه‏ تبارك وتعالى. ◀خداوند به واسطه ما عبادت، و به واسطه ما شناخته شد. و به واسطه ما یگانه و یکتا دانسته شد. و محمد ص نمایاننده شناخت خداوند می‌باشد. امام عسکری علیه السلام می‌‏فرمایند: لو لا محمّد والأوصياء من ولده كنتم حياری كالبهائم. ◀اگر رسول خدا و اوصیای او که از خاندان پاک اویند نبودند، همانند حیوانات سرگردان و حیران بودید. اما فلسفه و عرفان و تفکیک بدون توجه به توحید حقیقی، نقش اهل بیت علیهم السلام را به کلی انکار کرده است؛ فلاسفه قائلند : داستان توهمی حيّ بن یقظان بافته و می‌گوید نوزاد دور افتاده در یک جزیره هم می‌تواند بدون وجود کمترین راهنما، تا عالی‌ترین مراحل توحید و خداشناسی را طی کند. مکتب تفکیک قائلند : انخلاع و وجدان کردن را تنها راه حقیقی رسیدن به خداشناسی حقیقی می‌داند. 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚❤️💚❤️💚❤️ 🌴 🌴 📽 سخن مهم استاد خطاب به جوان های شیعه و اهل سنت! 🎙استاد 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🌒🌓🌔🌕🌖🌗🌘 🔍 واجبات پس از مرگ و نظر فقهاء 🔺 کسانی که تجهیز میت برایشان واجب است ؛ 👈 : تجهیز میت ( غسل ، حنوط ، کفن ، نماز ، و دفن ) از واجبات کفایی است که بر هر مکلفی واجب است آنها را انجام دهد و اگر بعضی انجام دهند از دیگران ساقط می شود و چنانچه هیچ کس انجام ندهد همه معصیت کرده اند . 👈 : تجهیز میت اعمّ از غسل میت، کفن، حنوط، نماز و دفن میت واجب است با اجازه ولیّ شرعی میت انجام شود و چنانچه شخصی این كارها را با اجازه از ولی انجام دهد از ولیّ ساقط می‌شود، بلكه در مواردی که قصد قربت معتبر نیست مثل کفن، حنوط و دفن چنانچه فردی بدون اجازه ولیّ، آن موارد را مطابق با دستور شرعی انجام دهد از ولیّ ساقط می‌شود و لازم نیست دوباره انجام شود. امّا در مواردی که قصد قربت معتبر است مثل غسل و نماز میت چنانچه فردی بدون اجازه ولیّ آنها را انجام دهد کافی نیست. 🔺گرفتن مزد برای تجهیز میت، حرام است ولى مزد گرفتن براى كارهاى مقدّماتى و نظافت او و مانند آن اشكالى ندارد . 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🍀🌺🍀🌺🍀🌺 🔍 تعدد همسران برخی نویسندگان متعدد، همسران پیامبر را ناشی از هوا و هوس دانسته و کوشیده‌اند تا با طرح این موضوع شخصیت پیامبر را زیر سؤال برند. عالمان و متکلمان مسلمان به این شبهه پاسخ‌های متعددی داده و دلایلی برای ازدواج‌های پیامبر ذکر کرده‌اند از جمله: 👈 جلب پشتیبانی قبایل و طوایف بزرگ عرب و تقویت نفوذ سیاسی و اجتماعی خود از راه پیوند سببی با آنان؛ مانند پیوند با عایشه. 👈 اجرای حکم الهی و زدودن افکار غلط جاهلی؛ مانند ازدواج با زینب دختر جحش. 👈 تقویت جایگاه اجتماعی زنان آسیب دیده، همچون زنان بیوه و اسیر (همه همسران پیامبر جز عایشه بیوه بودند). 👈 دلجویی از زنان، به دلیل آسیبهایی که به خاطر پذیرش اسلام، متحمل شده بودند؛ مانند ازدواج با ام حبیبه. 👈محافظت و تأمین زندگی بیوه‌زنان فقیر و یتیمان به جای مانده؛ مانند ازدواج با ام سلمه و زینب دختر خزیمه. 👈 نشان دادن عظمت، شکوه و قدرتمندی اسلام و مسلمین؛ مانند ازدواج با صفیه. 👈 حفظ آنان از خطرات جانی؛ مانند ازدواج با سوده. 👈 آزادسازی اسیران و بردگان؛ مانند ازدواج با جویریه 👈 در عصر بعثت پیامبر اکرم(ص) تعدد زوجات و ارتباط جنسی با زنان بسیار بی‌قید و نابسامان و نامحدود بود. پیامبر اکرم(ص) شمار همسران را محدود کرد و با این کار گام مهمی در احقاق حقوق زنان در آن دوره برداشته شد. 🔺گذشته از آن، باید در زمینه تعدد همسران پیامبر، توجه داشت که: اولا:  با وجود رسم چندهمسری در جامعه عرب، پیامبر تا سن ۵۰ سالگی، تنها با خدیجه زندگی زناشویی داشت و ازدواج‌های دیگر همگی مربوط به بعد از وفات خدیجه است. ثانیا: این ازدواج‌ها غالبا پس از هجرت پیامبر به مدینه بود و پیامبر در این دوره مشغول گسترش دعوت اسلامی و پایه‌گذاری حکومت اسلامی بود و افزون بر آن، جنگ‌های متعددی برای او پیش آمد. چنین شخصیتی فرصت برای سرگرم شدن به زنان نخواهد داشت. 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🍀🌺🍀🌺🍀🌺 🕷🕸 ماجرای کاغذ و قلم در منابع اهل سنت ؛ 🔺حدیث قرطاس در صحیحین : حَدَّثَنَا إِبْرَاهِیمُ بْنُ مُوسَى، حَدَّثَنَا هِشَامٌ، عَنْ مَعْمَرٍ، وحَدَّثَنِی عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ، أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ، عَنِ الزُّهْرِیِّ، عَنْ عُبَیْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ : لَمَّا حُضِرَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَفِی البَیْتِ رِجَالٌ، فِیهِمْ عُمَرُ بْنُ الخَطَّابِ، قَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : «هَلُمَّ أَکْتُبْ لَکُمْ کِتَابًا لاَ تَضِلُّوا بَعْدَهُ» فَقَالَ عُمَرُ: إِنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَدْ غَلَبَ عَلَیْهِ الوَجَعُ، وَعِنْدَکُمُ القُرْآنُ، حَسْبُنَا کِتَابُ اللَّهِ. فَاخْتَلَفَ أَهْلُ البَیْتِ فَاخْتَصَمُوا، مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ: قَرِّبُوا یَکْتُبْ لَکُمُ النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ کِتَابًا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ، وَمِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ مَا قَالَ عُمَرُ، فَلَمَّا أَکْثَرُوا اللَّغْوَ وَالِاخْتِلاَفَ عِنْدَ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : «قُومُوا» قَالَ عُبَیْدُ اللَّهِ: فَکَانَ ابْنُ عَبَّاسٍ، یَقُولُ: «إِنَّ الرَّزِیَّهَ کُلَّ الرَّزِیَّهِ مَا حَالَ بَیْنَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَبَیْنَ أَنْ یَکْتُبَ لَهُمْ ذَلِکَ الکِتَابَ، مِنَ اخْتِلاَفِهِمْ وَلَغَطِهِمْ» 📚صحیح بخاری ج۷ ص۱۲۰ « هنگامى که رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در آستانه رحلت از دنیا، قرار گرفت و اطراف حضرت گروهی از جمله عمر بن خطاب در خانه آن حضرت حاضر شده بودند ، فرمود : قلم و کاغذى بیاورید تا چیزی براى شما بنویسم که به برکت آن، هرگز گمراه نشوید. عمر گفت : بیمارى بر پیامبر(صلی الله علیه وآله) غلبه کرده (و العیاذ باللّه هذیان مى گوید) و ما قرآن را داریم و براى ما کافى است. در میان حاضران غوغا و اختلاف افتاد؛ بعضى مى گفتند : بیاورید تا حضرت بنویسد و هرگز گمراه نشوید. و بعضى سخن عمر را مى گفتند، هنگامى که سر و صدا و غوغا در حضور آن حضرت و اختلاف زیاد شد، فرمودند : برخیزید و از نزد من بروید. عبیدالله گفت : ابن عباس بعد از این قضیه بارها می گفت : مصیبت و تمام مصیبت این است که نگذاشتند پیامبر چیزی را که می خواست برای آنها بنویسد تا اختلاف نکنند و گمراه نشوند….” 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🕋🕌🕋🕌🕋🕌 🔍 اقتدا به اهل سنت و نظر فقهاء 👈 : جایز است و نماز به جماعت صحیح است . 👈 : باید حمد و سوره را خودمان بخوانیم هرچند مغرب و عشا باشد که باید بلند خوانده شود را آهسته بخوانیم و لو بسیار آهسته باشد . 👈 : باید لااقل حمد را بخوانیم و لو اینکه آهسته باشد . 👈 : نماز جماعت برای حفظ وحدت اسلامی جایز است. 👈 : در مواردی که با آنها معاشرت داشته باشید، برای هدف وحدت مانعی ندارد؛ مشروط بر این که دشمنی با شیعه نداشته باشند. 👈 ،: نماز با عامه در حال ضرورت بی اشکال است و در غیر حال ضرورت شرکت در جماعات آنان اگر موجب تألیف قلوب آنها و دفع اتهام به شیعه باشد خوب است و اعاده آن لازم نیست اگر چه موافق احتیاط است و خروج از مسجد در هنگام اقامه جماعات و یا ایستادن و شرکت نکردن شایسته نیست بلی اگر ضرورتی ایجاب کند مانعی ندارد. 👈 : شرکت خوب است ولی اکتفا به آن نشود. 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚❤️💚❤️💚❤️ 🌴 🌴 📽 تطبیق علائم ظهور، یکی از آسیب های جدی مهدویت است 🎙استاد 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🖤❤️🖤❤️🖤❤️ 🔺معاشرت زیبا و ارتباطات نیکو با مخالفان ، سفارش امام عسکری علیه السلام به شیعیان : الإمام العسکریّ علیه السلام ـ لِشیعَتِهِ ـ : اُوصیکُم ..... 🌷صَلّوا فی عَشائِرِهِم ، 🌷وَاشهَدوا جَنائِزَهُم ، 🌷وعودوا مَرضاهُم ، 🌷وأدّوا حُقوقَهُم ، 📍ضرورت همزیستی مسالمت آمیز با مخالفان شیعه و ارتباطات بیدار گرانه و آموزنده با اهل سنت یک اصل وقانون اخلاقی شیعه است؛ امام حسن عسکری علیه‌السلام به شیعیان فرمان می‌دهند چهار کار را در ارتباطات با مخالفان خویش انجام دهند؛ 👈 نماز خواندن با آنان و در بین قبایل و طوایف آنان و در خانه‌ها و مساجد اهل سنت، 👈 و حضور در تشییع جنازه مخالفان، 👈 و عیادت مریضان، 👈 و ادای حقوق آنان. 🔺 سرور و خوشحالی اهل بیت علیهم السلام 👌 فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنکُم إذا وَرَعَ فی دینِهِ وصَدَقَ فی حَدیثِهِ وأدَّی الأَمانَةَ وحَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النّاسِ قیلَ: هذا شیعِیٌّ، فَیَسُرُّنی ذلِکَ... 📍زمانی که یکی از شما شیعیان در دینش ورع بورزد و راست بگوید و امانت را بپردازد و با مردم خوش اخلاق گردد گفته می‌شود: هذا شیعی فیسرنی ذلک. این شعه است! پس مرا خوشحال می‌سازد. سرور اهل بیت به خود سازی پیروان اهل بیت و به پای‌بندی شیعیان به ورع و صداقت و امانت‌داری و حسن خلق با مردم است. 📚تحف العقول، صفحه ۴۸۷" 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🕋🕌🕋🕌🕋🕌 🔍 ایستادن همزمان زن و مرد برای نماز و نظر فقهاء 👌 تذکر : 👈 در این مسأله فرقی بین محرم و نامحرم و نماز واجب و مستحب نیست 👈 اگر یکی از زن و مرد نماز نمی خواند یا اینکه بین این دو حائل باشد یا اینکه حداقل بینشان پنج متر فاصله است به نظر تمام مراجع نمازشان اشکال ندارد . 👈 : بنابر احتیاط مستحب جای سجده زن از جای ایستادن مرد کمی عقبتر باشد . 👈 : باید محل ایستادن زن و مرد یک وجب فاصله باشد . 👈 : بنابر احتیاط واجب محل ایستادن زن و مرد یک وجب فاصله باشد . 👈 : بنابر احتیاط واجب محل سجده زن جای زانوی مرد در هنگام تشهد باشد و احتیاط مستحب است که پشت پای مرد باشد . 👈 ، : مکروه است زن جلوتر از مرد بایستد . 👈 : زن باید عقبتر از مرد بایستد و جای سجده زن از مرد عقبتر باشد . 👈 : در غیر مکه مکرمه اگر زن و مرد در کنار هم نماز بخوانند یا زن جلوتر از مرد نماز بخواند شایسته است که بین آنها بیش از ده ذراع فاصله باشد و چون ذراعهای متعارف با یکدیگر تفاوت دارند بزرگترین ذراع متعارف را در نظر بگیرند، و نماز خواندن در کمتر از این فاصله مکروه است و اگر فاصله از یک وجب کمتر باشد کراهت بیشتری دارد و این مسأله در مسجد الحرام بی تردید جاری نیست و در سایر اماکن مکه شایسته است این مسأله رعایت شود. 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤❤️🖤❤️🖤❤️ 🌴 🌴 📽 سفارشی راهبردی از امام حسن عسکری(ع) در مورد اهل سنت 🎙استاد 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🌕🌚🌕🌚🌕🌚 🔍 حکم کافر و نظر فقهاء 👌 غلات (یعنی کسانی که یکی از معصومین علیهم‌السلام را خدا خوانده یا بگویند خدا در او حلول کرده است) و خوارج و نواصب (یعنی کسانی که دشمنی اهل بیت علیهم‌السلام را دین خود قرار دهند) نجسند . 👈 : هم کافر کتابی و هم غیر کتابی نجس است . 👈 : کافر غیر کتابی نجس ولی کافر کتابی بنابر احتیاط واجب نجس است . 👈 : کافر کتابی پاک ولی غیر کتابی نجس است . : کافر ؛ چه کتابی و چه غیر کتابی، بنابر احتیاط واجب نجس است . 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🌚🌕🌚🌕🌚🌕 عن عمر بن الخطاب قال: نصب رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) علیا علما فقال: من کنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه، و اخذل من خذله و انصر من نصره اللهم انت شهیدی علیهم. قال عمر: و کان فی جنبی شاب حسن الوجه، طیب الریح، فقال: یا عمر، لقد عقد رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) عقدا لا یحله الا منافق فاحذر ان تحله. قال عمر: فقلت یا رسول الله انک حیث قلت فی علی (ما قلت) کان فی جنبی شاب حسن الوجه، طیب الریح قال کذا و کذا. قال (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم): نعم یا عمر، انه لیس من ولد آدم، لکنه جبرئیل اراد ان یؤکد علیکم ما قلته فی علی  📚 ینابیع المودة، باب مودة الخامسة، ج۲، ص۲۸۴. 📚 تاریخ دمشق، ج۲، ص۸۰. 📚 تاریخ کبیر، ج۱، ص۳۷۵. 👈 از عمر بن خطاب روایت شد که گفت: رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم علی را بالاتر و بزرگ (مسلمین) قرار داد، پس فرمود: هر کس من مولای او هستم پس علی مولای اوست، پروردگارا دوست بدار دوست او را و دشمن بدار دشمن او را، و ذلیل نما کسی را که او را ذلیل می‌کند و یاری فرما کسی را که یاور اوست. خدایا تو گواه من بر آنان می‌باشی. عمر گفت: در کنار من جوان خوش سیما و خوش بویی بود، پس گفت: ای عمر به درستی که رسول خدا پیمان و بیعتی انجام داد که جز منافق آن را نقض نمی‌کند پس بر حذر باش که مبادا آن را نقض کنی. عمر گفت: پس عرض کردم یا رسول الله، وقتی که شما در مورد علی سخن می‌گفتی در کنارم جوان خوش چهره و خوش بویی بود که به من چنین و چنان گفت. حضرت فرمود: بله‌ای عمر، او از فرزندان آدم نبود، بلکه جبرئیل بود و خواست تا بر شما در مورد آنچه که من در مورد علی گفتم تاکید کند. 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🎼🎹🥁🎷🎺🎸🎻 🔍 مجوزات ادارات مربوطه درباره موسیقی و آموزش آن و نظر رهبری ؛ 👈 جواز گوش‌دادن به نوارها منوط به تشخیص خود مکلّف است که اگر تشخیص دهد مشتمل بر غنا و موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله و مناسب با مجالس عیش و نوش و خوش‏گذرانی و همچنین مطالب باطل نیست، گوش‌دادن به آن اشکال ندارد 👈 بنا بر این تجویز آن توسط سازمان تبلیغات اسلامی و یا هر مؤسسه اسلامی دیگر به تنهایی دلیل شرعی برای مباح بودن آن نیست 👉 و بکارگیری آلات موسیقی در موسیقی لهوی مطرب و مناسب با مجالس لهو و گناه جایز نمی‏باشد، ولی استفاده حلال از آنها برای اهداف عقلایی اشکال ندارد و تشخیص مصادیق هم موکول به نظر خود مکلّف است. 👈 بکارگيرى آلات موسيقى براى نواختن موسيقى غيرلهوى، اگر براى اجراى سرودهاى انقلابى يا دينى و يا براى اجراى برنامه‏ هاى فرهنگى مفيد و برنامه‏ هاى ديگر با غرض عقلايى مباح باشد، اشکال ندارد به شرط اينکه مستلزم مفاسد ديگرى نباشد 👈 و همچنين آموختن و ياد دادن نوازندگى براى امر فوق فى‏نفسه اشکال ندارد. 👈ولى ترويج موسيقى با اهداف عاليه نظام مقدس اسلامى سازگار نيست.👉 📚https://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=99&pid=99&tid=-1 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
💝💕💞💓💗💖💛💚 👑 سیدة نساء النبی ام البتول سلام الله علیها اسلام (صلی الله علیه و آله) : ما أبدلنی الله خیرا منها، صدقتنی إذ کذبنی الناس وواستنی بمالها اذ حرمنی الناس، ورزقنی الله الولد منها ولم‌یرزقنی من غیرها.  👈 خدا زنی بهتر از خدیجه به من نداد. هنگامی که مردم تکذیبم می‌کردند، او مرا تصدیق کرد و هنگامی که مردم مرا تحریم کردند، با ثروتش کمکم کرد. و خدا از او فرزندانی به من داد در حالی که از دیگر زنانم به من فرزندی نداد . 📚 شیخ مفید، الافصاح، ۱۴۱۴ق، ص۲۱۷. 📍 دوشیزه بودن حضرتشان ... عالمان شیعه بر این باورند که خدیجه(س) پیش از ازدواج با پیامبر، ازدواج نکرده است. ابن شهرآشوب از قول سید مرتضی در «شافی» و شیخ طوسی در التلخیص، به دوشیزه بودن (س) هنگام ازدواج با پیامبر(ص) اشاره کرده است. برخی از محققان، بر این باورند که با توجه به تعصبات قبیله‌ای در حجاز، ازدواج خدیجه که از بزرگان قریش بود، با دو اعرابی از قبایل تمیم و مخزوم،(به نام های «ابوهاله هند بن نباش» و «عتیق بن عابد» ) پذیرفتنی نخواهد بود . و فرزندانی که برای خدیجه برشمرده شده، در حقیقت فرزندان خواهرش هاله بوده‌اند که پس از مرگ او به سرپرستی خدیجه درآمده‌اند . 📚 ابن شهرآشوب، المناقب آل ابی طالب، قم، ج۱، ص۱۵۹: «روی أحمد البلاذری و أبوالقاسم الکوفی فی کتابیهما و المرتضی فی الشافی و أبوجعفر فی التلخیص: أن النبی (ص) تزوج بها و کانت عذراء». 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💖💝💖💝💖💝 🌴 🌴 📽 حضرت س به ص عرض کرد من به خاطر این صفات تمایل دارم با تو ازدواج کنم ... 🎙استاد 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🤯🤪🤯🤪🤯🤪 🔍 و نظر فقهاء ؛ 📍الکل صنعتی : 👈 : الکل های صنعتی که برای رنگ کردن درب و میز و صندلی و مانند اینها به کار می برند اگر مست کننده نباشد پاک است 👈 : پاک است اگرچه مست کننده باشد . 📍الکل سفید یا همان الکل پزشکی : 👈 : اگر از الکلی باشد که در اصل مایع نیست ، هرچند مست کننده هم باشد محکوم به طهارت است و نماز با لباسی که با این الکل برخورد کرده ، صحیح است و احتیاجی به تطهیر ندارد . 👈 : الکل، چه صنعتی و چه طبی ، به تمام اقسامش، پاک است مگر آن که معلوم و مُحرز باشد آن الکل از تبخیر و تقطیر شراب حاصل شده است که در این صورت نجس است و نماز با آن هم صحیح نیست . 👈 : اگر اطمینان نباشد که الکل را از مایع مست‌کننده گرفته‌‎اند، پاک است و در فرض شک نیز تحقیق لازم نیست. 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
🍀🌺🍀🌺🍀🌺 امام رضا علیه السلام : احْسِنِ الظَّنَّ باللّهِ فَانَّ اللّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یقُولُ انَا عِندَ ظَنِّ عَبدِی المُؤمِنِ انْ خیراً فَخَیراً وَان شَرّاً فَشَرّاً 📚كافى، ج 2، ص 72 به خداوند نیکو گمان باش که خداوند عزوجل می فرماید: من به گمان بنده مؤمنم هستم، اگر خوش گمان بود نیکی می کنم، و اگر بدگمان بود، بر اساس آن بااو رفتار می کنم. (یعنی به خواسته او با او عمل می کنم). 📍دو نمونه از سوءالظن به خدا الف) ازدواج نکردن از ترس فقر امام صادق علیه السلام فرمود: مَن تَرَک التزویجَ مَخافةَ العَیلةِ فَقَد اساءَ بِاللّهِ الظّن 📚كافى، ج 5، ص 330 کسی که از ترس مخارج زندگی، ازدواج نکند به خداوند سوءظن برده است. زیرا خداوند در قرآن می فرماید: إِنْ یکونُوا فُقَراءَ یغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ 📚 نور 32 اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی نیاز می سازد؛ خداوند گشایش دهنده و آگاه است. و نیز می فرماید: أَ لَیسَ اللَّهُ بِکافٍ عَبْدَه 📚 رمز 36 آیا خداوند برای (نجات و دفاع از) بنده اش کافی نیست؟! ب) بخل ورزیدن امیر المومنین علی علیه السلام فرمود: البُخلُ بِالموجُودِ سوءُالظَّنِ بِالمَعبُودِ 📚غرر الحکم ص293 بخل ورزیدن به آنچه (در دست انسان است) بدگمانی به خداوند است. و در سخن دیگر می فرماید: انَّ البُخل و الجُبنَ و الحِرصَ غزایزٌ شتی یجمعُها سوءُ الظَّنِ باللّه 📚مستدرك الوسائل، ج 7، ص 29 بخل، ترس و حرص غرایز گوناگونی هستند که در بدگمانی جمع می شوند. 👌افرادی که از دادن خمس و زکات و صدقات دیگر دریغ می ورزند، به نوعی سوء ظن به وعده های الهی دارند. و فکر می کنند اگر خمس و زکات بدهند فقیر می شوند 🕌 @masjedemamhadialaihesalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💖💝💖💝💖💝 🌴 🌴 📽 درجات انسان در بهشت به مقدار حسن ظنی است که به خدا دارد . 🎙استاد 🕌 @masjedemamhadialaihesalam