🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#درسهایی_از_اصول_دین
🔍 تعدد همسران #پیامبرص
برخی نویسندگان متعدد، همسران پیامبر را ناشی از هوا و هوس دانسته و کوشیدهاند تا با طرح این موضوع شخصیت پیامبر را زیر سؤال برند. عالمان و متکلمان مسلمان به این شبهه پاسخهای متعددی داده و دلایلی برای ازدواجهای پیامبر ذکر کردهاند از جمله:
👈 جلب پشتیبانی قبایل و طوایف بزرگ عرب و تقویت نفوذ سیاسی و اجتماعی خود از راه پیوند سببی با آنان؛ مانند پیوند با عایشه.
👈 اجرای حکم الهی و زدودن افکار غلط جاهلی؛ مانند ازدواج با زینب دختر جحش.
👈 تقویت جایگاه اجتماعی زنان آسیب دیده، همچون زنان بیوه و اسیر (همه همسران پیامبر جز عایشه بیوه بودند).
👈 دلجویی از زنان، به دلیل آسیبهایی که به خاطر پذیرش اسلام، متحمل شده بودند؛ مانند ازدواج با ام حبیبه.
👈محافظت و تأمین زندگی بیوهزنان فقیر و یتیمان به جای مانده؛ مانند ازدواج با ام سلمه و زینب دختر خزیمه.
👈 نشان دادن عظمت، شکوه و قدرتمندی اسلام و مسلمین؛ مانند ازدواج با صفیه.
👈 حفظ آنان از خطرات جانی؛ مانند ازدواج با سوده.
👈 آزادسازی اسیران و بردگان؛ مانند ازدواج با جویریه
👈 در عصر بعثت پیامبر اکرم(ص) تعدد زوجات و ارتباط جنسی با زنان بسیار بیقید و نابسامان و نامحدود بود. پیامبر اکرم(ص) شمار همسران را محدود کرد و با این کار گام مهمی در احقاق حقوق زنان در آن دوره برداشته شد.
🔺گذشته از آن، باید در زمینه تعدد همسران پیامبر، توجه داشت که:
اولا: با وجود رسم چندهمسری در جامعه عرب، پیامبر تا سن ۵۰ سالگی، تنها با خدیجه زندگی زناشویی داشت و ازدواجهای دیگر همگی مربوط به بعد از وفات خدیجه است.
ثانیا: این ازدواجها غالبا پس از هجرت پیامبر به مدینه بود و پیامبر در این دوره مشغول گسترش دعوت اسلامی و پایهگذاری حکومت اسلامی بود و افزون بر آن، جنگهای متعددی برای او پیش آمد. چنین شخصیتی فرصت برای سرگرم شدن به زنان نخواهد داشت.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#درسهایی_از_اصول_دین
🕷🕸 ماجرای کاغذ و قلم در منابع اهل سنت ؛
🔺حدیث قرطاس در صحیحین :
حَدَّثَنَا إِبْرَاهِیمُ بْنُ مُوسَى، حَدَّثَنَا هِشَامٌ، عَنْ مَعْمَرٍ، وحَدَّثَنِی عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مُحَمَّدٍ، حَدَّثَنَا عَبْدُ الرَّزَّاقِ، أَخْبَرَنَا مَعْمَرٌ، عَنِ الزُّهْرِیِّ، عَنْ عُبَیْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمَا، قَالَ :
لَمَّا حُضِرَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَفِی البَیْتِ رِجَالٌ، فِیهِمْ عُمَرُ بْنُ الخَطَّابِ، قَالَ النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ :
«هَلُمَّ أَکْتُبْ لَکُمْ کِتَابًا لاَ تَضِلُّوا بَعْدَهُ» فَقَالَ عُمَرُ:
إِنَّ النَّبِیَّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ قَدْ غَلَبَ عَلَیْهِ الوَجَعُ، وَعِنْدَکُمُ القُرْآنُ، حَسْبُنَا کِتَابُ اللَّهِ.
فَاخْتَلَفَ أَهْلُ البَیْتِ فَاخْتَصَمُوا،
مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ: قَرِّبُوا یَکْتُبْ لَکُمُ النَّبِیُّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ کِتَابًا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدَهُ، وَمِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ مَا قَالَ عُمَرُ،
فَلَمَّا أَکْثَرُوا اللَّغْوَ وَالِاخْتِلاَفَ عِنْدَ النَّبِیِّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ،
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ : «قُومُوا»
قَالَ عُبَیْدُ اللَّهِ: فَکَانَ ابْنُ عَبَّاسٍ، یَقُولُ:
«إِنَّ الرَّزِیَّهَ کُلَّ الرَّزِیَّهِ مَا حَالَ بَیْنَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ وَبَیْنَ أَنْ یَکْتُبَ لَهُمْ ذَلِکَ الکِتَابَ، مِنَ اخْتِلاَفِهِمْ وَلَغَطِهِمْ»
📚صحیح بخاری ج۷ ص۱۲۰
« هنگامى که رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در آستانه رحلت از دنیا، قرار گرفت و اطراف حضرت گروهی از جمله عمر بن خطاب در خانه آن حضرت حاضر شده بودند ، فرمود :
قلم و کاغذى بیاورید تا چیزی براى شما بنویسم که به برکت آن، هرگز گمراه نشوید.
عمر گفت :
بیمارى بر پیامبر(صلی الله علیه وآله) غلبه کرده (و العیاذ باللّه هذیان مى گوید) و ما قرآن را داریم و براى ما کافى است.
در میان حاضران غوغا و اختلاف افتاد؛ بعضى مى گفتند :
بیاورید تا حضرت بنویسد و هرگز گمراه نشوید. و بعضى سخن عمر را مى گفتند، هنگامى که سر و صدا و غوغا در حضور آن حضرت و اختلاف زیاد شد، فرمودند : برخیزید و از نزد من بروید.
عبیدالله گفت : ابن عباس بعد از این قضیه بارها می گفت :
مصیبت و تمام مصیبت این است که نگذاشتند پیامبر چیزی را که می خواست برای آنها بنویسد تا اختلاف نکنند و گمراه نشوند….”
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🕋🕌🕋🕌🕋🕌
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 اقتدا به اهل سنت و نظر فقهاء
👈 #امام #رهبری :
جایز است و نماز به جماعت صحیح است .
👈 #خوئی #سیستانی #وحید_خراسانی #تبریزی :
باید حمد و سوره را خودمان بخوانیم هرچند مغرب و عشا باشد که باید بلند خوانده شود را آهسته بخوانیم و لو بسیار آهسته باشد .
👈 #بهجت :
باید لااقل حمد را بخوانیم و لو اینکه آهسته باشد .
👈 #نوری_همدانی :
نماز جماعت برای حفظ وحدت اسلامی جایز است.
👈 #مکارم_شیرازی :
در مواردی که با آنها معاشرت داشته باشید، برای هدف وحدت مانعی ندارد؛ مشروط بر این که دشمنی با شیعه نداشته باشند.
👈 #صافی_گلپایگانی ،:
نماز با عامه در حال ضرورت بی اشکال است و در غیر حال ضرورت شرکت در جماعات آنان اگر موجب تألیف قلوب آنها و دفع اتهام به شیعه باشد خوب است و اعاده آن لازم نیست اگر چه موافق احتیاط است و خروج از مسجد در هنگام اقامه جماعات و یا ایستادن و شرکت نکردن شایسته نیست بلی اگر ضرورتی ایجاب کند مانعی ندارد.
👈 #شبیری_زنجانی :
شرکت خوب است ولی اکتفا به آن نشود.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💚❤️💚❤️💚❤️
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 تطبیق علائم ظهور، یکی از آسیب های جدی مهدویت است
🎙استاد #رفیعی
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🖤❤️🖤❤️🖤❤️
#درسهایی_از_اصول_دین
🔺معاشرت زیبا و ارتباطات نیکو با مخالفان ، سفارش امام عسکری علیه السلام به شیعیان :
الإمام العسکریّ علیه السلام ـ لِشیعَتِهِ ـ : اُوصیکُم .....
🌷صَلّوا فی عَشائِرِهِم ،
🌷وَاشهَدوا جَنائِزَهُم ،
🌷وعودوا مَرضاهُم ،
🌷وأدّوا حُقوقَهُم ،
📍ضرورت همزیستی مسالمت آمیز با مخالفان شیعه و ارتباطات بیدار گرانه و آموزنده با اهل سنت یک اصل وقانون اخلاقی شیعه است؛ امام حسن عسکری علیهالسلام به شیعیان فرمان میدهند چهار کار را در ارتباطات با مخالفان خویش انجام دهند؛
👈 نماز خواندن با آنان و در بین قبایل و طوایف آنان و در خانهها و مساجد اهل سنت،
👈 و حضور در تشییع جنازه مخالفان،
👈 و عیادت مریضان،
👈 و ادای حقوق آنان.
🔺 سرور و خوشحالی اهل بیت علیهم السلام
👌 فَإِنَّ الرَّجُلَ مِنکُم إذا وَرَعَ فی دینِهِ وصَدَقَ فی حَدیثِهِ وأدَّی الأَمانَةَ وحَسَّنَ خُلُقَهُ مَعَ النّاسِ قیلَ: هذا شیعِیٌّ، فَیَسُرُّنی ذلِکَ...
📍زمانی که یکی از شما شیعیان در دینش ورع بورزد و راست بگوید و امانت را بپردازد و با مردم خوش اخلاق گردد گفته میشود: هذا شیعی فیسرنی ذلک. این شعه است! پس مرا خوشحال میسازد. سرور اهل بیت به خود سازی پیروان اهل بیت و به پایبندی شیعیان به ورع و صداقت و امانتداری و حسن خلق با مردم است.
📚تحف العقول، صفحه ۴۸۷"
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🕋🕌🕋🕌🕋🕌
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 ایستادن همزمان زن و مرد برای نماز و نظر فقهاء
👌 تذکر :
👈 در این مسأله فرقی بین محرم و نامحرم و نماز واجب و مستحب نیست
👈 اگر یکی از زن و مرد نماز نمی خواند یا اینکه بین این دو حائل باشد یا اینکه حداقل بینشان پنج متر فاصله است به نظر تمام مراجع نمازشان اشکال ندارد .
👈 #امام #نوری_همدانی :
بنابر احتیاط مستحب جای سجده زن از جای ایستادن مرد کمی عقبتر باشد .
👈 #خویی #وحید_خراسانی :
باید محل ایستادن زن و مرد یک وجب فاصله باشد .
👈 #رهبری :
بنابر احتیاط واجب محل ایستادن زن و مرد یک وجب فاصله باشد .
👈 #سیستانی :
بنابر احتیاط واجب محل سجده زن جای زانوی مرد در هنگام تشهد باشد و احتیاط مستحب است که پشت پای مرد باشد .
👈 #صافی_گلپایگانی ، #بهجت :
مکروه است زن جلوتر از مرد بایستد .
👈 #مکارم_شیرازی :
زن باید عقبتر از مرد بایستد و جای سجده زن از مرد عقبتر باشد .
👈 #شبیری_زنجانی :
در غیر مکه مکرمه اگر زن و مرد در کنار هم نماز بخوانند یا زن جلوتر از مرد نماز بخواند شایسته است که بین آنها بیش از ده ذراع فاصله باشد و چون ذراعهای متعارف با یکدیگر تفاوت دارند بزرگترین ذراع متعارف را در نظر بگیرند، و نماز خواندن در کمتر از این فاصله مکروه است و اگر فاصله از یک وجب کمتر باشد کراهت بیشتری دارد و این مسأله در مسجد الحرام بی تردید جاری نیست و در سایر اماکن مکه شایسته است این مسأله رعایت شود.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖤❤️🖤❤️🖤❤️
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 سفارشی راهبردی از امام حسن عسکری(ع) در مورد اهل سنت
🎙استاد #پناهیان
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🌕🌚🌕🌚🌕🌚
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 حکم کافر و نظر فقهاء
👌 غلات (یعنی کسانی که یکی از معصومین علیهمالسلام را خدا خوانده یا بگویند خدا در او حلول کرده است) و خوارج و نواصب (یعنی کسانی که دشمنی اهل بیت علیهمالسلام را دین خود قرار دهند) نجسند .
👈 #امام #بهجت :
هم کافر کتابی و هم غیر کتابی نجس است .
👈 #خویی #صافی_گلپایگانی #شبیری_زنجانی :
کافر غیر کتابی نجس ولی کافر کتابی بنابر احتیاط واجب نجس است .
👈 #رهبری #سیستانی #وحید_خراسانی #نوری_همدانی :
کافر کتابی پاک ولی غیر کتابی نجس است .
#مکارم_شیرازی :
کافر ؛ چه کتابی و چه غیر کتابی، بنابر احتیاط واجب نجس است .
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🌚🌕🌚🌕🌚🌕
#درسهایی_از_اصول_دین
عن عمر بن الخطاب قال: نصب رسول الله (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) علیا علما فقال: من کنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه، و اخذل من خذله و انصر من نصره اللهم انت شهیدی علیهم.
قال عمر: و کان فی جنبی شاب حسن الوجه، طیب الریح، فقال: یا عمر، لقد عقد رسول الله (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) عقدا لا یحله الا منافق فاحذر ان تحله.
قال عمر: فقلت یا رسول الله انک حیث قلت فی علی (ما قلت) کان فی جنبی شاب حسن الوجه، طیب الریح قال کذا و کذا.
قال (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم): نعم یا عمر، انه لیس من ولد آدم، لکنه جبرئیل اراد ان یؤکد علیکم ما قلته فی علی
📚 ینابیع المودة، باب مودة الخامسة، ج۲، ص۲۸۴.
📚 تاریخ دمشق، ج۲، ص۸۰.
📚 تاریخ کبیر، ج۱، ص۳۷۵.
👈 از عمر بن خطاب روایت شد که گفت: رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلّم علی را بالاتر و بزرگ (مسلمین) قرار داد، پس فرمود: هر کس من مولای او هستم پس علی مولای اوست، پروردگارا دوست بدار دوست او را و دشمن بدار دشمن او را، و ذلیل نما کسی را که او را ذلیل میکند و یاری فرما کسی را که یاور اوست. خدایا تو گواه من بر آنان میباشی.
عمر گفت: در کنار من جوان خوش سیما و خوش بویی بود، پس گفت: ای عمر به درستی که رسول خدا پیمان و بیعتی انجام داد که جز منافق آن را نقض نمیکند پس بر حذر باش که مبادا آن را نقض کنی. عمر گفت: پس عرض کردم یا رسول الله، وقتی که شما در مورد علی سخن میگفتی در کنارم جوان خوش چهره و خوش بویی بود که به من چنین و چنان گفت. حضرت فرمود: بلهای عمر، او از فرزندان آدم نبود، بلکه جبرئیل بود و خواست تا بر شما در مورد آنچه که من در مورد علی گفتم تاکید کند.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💖💝💖💝💖💝
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 مراسم نهم ربیع الاول
🎙فقیه عالیقدر #بهحت رحمهالله
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🎼🎹🥁🎷🎺🎸🎻
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 مجوزات ادارات مربوطه درباره موسیقی و آموزش آن و نظر رهبری ؛
👈 جواز گوشدادن به نوارها منوط به تشخیص خود مکلّف است که اگر تشخیص دهد مشتمل بر غنا و موسیقی لهوی مضل عن سبیل الله و مناسب با مجالس عیش و نوش و خوشگذرانی و همچنین مطالب باطل نیست، گوشدادن به آن اشکال ندارد
👈 بنا بر این تجویز آن توسط سازمان تبلیغات اسلامی و یا هر مؤسسه اسلامی دیگر به تنهایی دلیل شرعی برای مباح بودن آن نیست 👉
و بکارگیری آلات موسیقی در موسیقی لهوی مطرب و مناسب با مجالس لهو و گناه جایز نمیباشد، ولی استفاده حلال از آنها برای اهداف عقلایی اشکال ندارد و تشخیص مصادیق هم موکول به نظر خود مکلّف است.
👈 بکارگيرى آلات موسيقى براى نواختن موسيقى غيرلهوى، اگر براى اجراى سرودهاى انقلابى يا دينى و يا براى اجراى برنامه هاى فرهنگى مفيد و برنامه هاى ديگر با غرض عقلايى مباح باشد، اشکال ندارد به شرط اينکه مستلزم مفاسد ديگرى نباشد
👈 و همچنين آموختن و ياد دادن نوازندگى براى امر فوق فىنفسه اشکال ندارد.
👈ولى ترويج موسيقى با اهداف عاليه نظام مقدس اسلامى سازگار نيست.👉
📚https://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=99&pid=99&tid=-1
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
💝💕💞💓💗💖💛💚
#درسهایی_از_اصول_دین
👑 سیدة نساء النبی ام البتول #خدیجة سلام الله علیها
#پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) :
ما أبدلنی الله خیرا منها، صدقتنی إذ کذبنی الناس وواستنی بمالها اذ حرمنی الناس، ورزقنی الله الولد منها ولمیرزقنی من غیرها.
👈 خدا زنی بهتر از خدیجه به من نداد. هنگامی که مردم تکذیبم میکردند، او مرا تصدیق کرد و هنگامی که مردم مرا تحریم کردند، با ثروتش کمکم کرد. و خدا از او فرزندانی به من داد در حالی که از دیگر زنانم به من فرزندی نداد .
📚 شیخ مفید، الافصاح، ۱۴۱۴ق، ص۲۱۷.
📍 دوشیزه بودن حضرتشان ...
عالمان شیعه بر این باورند که خدیجه(س) پیش از ازدواج با پیامبر، ازدواج نکرده است. ابن شهرآشوب از قول سید مرتضی در «شافی» و شیخ طوسی در التلخیص، به دوشیزه بودن #خدیجه(س) هنگام ازدواج با پیامبر(ص) اشاره کرده است.
برخی از محققان، بر این باورند که با توجه به تعصبات قبیلهای در حجاز، ازدواج خدیجه که از بزرگان قریش بود، با دو اعرابی از قبایل تمیم و مخزوم،(به نام های «ابوهاله هند بن نباش» و «عتیق بن عابد» ) پذیرفتنی نخواهد بود .
و فرزندانی که برای خدیجه برشمرده شده، در حقیقت فرزندان خواهرش هاله بودهاند که پس از مرگ او به سرپرستی خدیجه درآمدهاند .
📚 ابن شهرآشوب، المناقب آل ابی طالب، قم، ج۱، ص۱۵۹: «روی أحمد البلاذری و أبوالقاسم الکوفی فی کتابیهما و المرتضی فی الشافی و أبوجعفر فی التلخیص: أن النبی (ص) تزوج بها و کانت عذراء».
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💖💝💖💝💖💝
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 حضرت #خدیجه س به #پیامبر ص عرض کرد من به خاطر این صفات تمایل دارم با تو ازدواج کنم ...
🎙استاد #رفیعی
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🤯🤪🤯🤪🤯🤪
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 #الکل و نظر فقهاء ؛
📍الکل صنعتی :
👈 #امام #رهبری #صافی_گلپایگانی #نوری_همدانی #فاضل_لنکرانی #مکارم_شیرازی :
الکل های صنعتی که برای رنگ کردن درب و میز و صندلی و مانند اینها به کار می برند اگر مست کننده نباشد پاک است
👈 #سیستانی #وحید_خراسانی :
پاک است اگرچه مست کننده باشد .
📍الکل سفید یا همان الکل پزشکی :
👈 #امام #رهبری #وحید_خراسانی #مکارم_شیرازی #نوری_همدانی #صافی_گلپایگانی :
اگر از الکلی باشد که در اصل مایع نیست ، هرچند مست کننده هم باشد محکوم به طهارت است و نماز با لباسی که با این الکل برخورد کرده ، صحیح است و احتیاجی به تطهیر ندارد .
👈 #سیستانی :
الکل، چه صنعتی و چه طبی ، به تمام اقسامش، پاک است مگر آن که معلوم و مُحرز باشد آن الکل از تبخیر و تقطیر شراب حاصل شده است که در این صورت نجس است و نماز با آن هم صحیح نیست .
👈 #شبیری_زنجانی :
اگر اطمینان نباشد که الکل را از مایع مستکننده گرفتهاند، پاک است و در فرض شک نیز تحقیق لازم نیست.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#درسهایی_از_اصول_دین
امام رضا علیه السلام :
احْسِنِ الظَّنَّ باللّهِ فَانَّ اللّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یقُولُ انَا عِندَ ظَنِّ عَبدِی المُؤمِنِ انْ خیراً فَخَیراً وَان شَرّاً فَشَرّاً
📚كافى، ج 2، ص 72
به خداوند نیکو گمان باش که خداوند عزوجل می فرماید: من به گمان بنده مؤمنم هستم، اگر خوش گمان بود نیکی می کنم، و اگر بدگمان بود، بر اساس آن بااو رفتار می کنم. (یعنی به خواسته او با او عمل می کنم).
📍دو نمونه از سوءالظن به خدا
الف) ازدواج نکردن از ترس فقر
امام صادق علیه السلام فرمود:
مَن تَرَک التزویجَ مَخافةَ العَیلةِ فَقَد اساءَ بِاللّهِ الظّن
📚كافى، ج 5، ص 330
کسی که از ترس مخارج زندگی، ازدواج نکند به خداوند سوءظن برده است.
زیرا خداوند در قرآن می فرماید:
إِنْ یکونُوا فُقَراءَ یغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ
📚 نور 32
اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی نیاز می سازد؛ خداوند گشایش دهنده و آگاه است.
و نیز می فرماید:
أَ لَیسَ اللَّهُ بِکافٍ عَبْدَه
📚 رمز 36
آیا خداوند برای (نجات و دفاع از) بنده اش کافی نیست؟!
ب) بخل ورزیدن
امیر المومنین علی علیه السلام فرمود:
البُخلُ بِالموجُودِ سوءُالظَّنِ بِالمَعبُودِ
📚غرر الحکم ص293
بخل ورزیدن به آنچه (در دست انسان است) بدگمانی به خداوند است.
و در سخن دیگر می فرماید:
انَّ البُخل و الجُبنَ و الحِرصَ غزایزٌ شتی یجمعُها سوءُ الظَّنِ باللّه
📚مستدرك الوسائل، ج 7، ص 29
بخل، ترس و حرص غرایز گوناگونی هستند که در بدگمانی جمع می شوند.
👌افرادی که از دادن خمس و زکات و صدقات دیگر دریغ می ورزند، به نوعی سوء ظن به وعده های الهی دارند.
و فکر می کنند اگر خمس و زکات بدهند فقیر می شوند
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💖💝💖💝💖💝
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 درجات انسان در بهشت به مقدار حسن ظنی است که به خدا دارد .
🎙استاد #عالی
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
هدایت شده از حامد کاشانی
♦️♦️♦️ فتوایی بسیار مهم از حضرت آیت الله وحید خراسانی
ما با غیر شیعه اختلاف داریم، کم هم نیست اما به هیچ وجه اهل دشمنی و تنازع نیستیم بلکه مدافعشان هم هستیم.
این مساله مورد اتفاق بزرگان بوده و اختلاف قابل ملاحظه ای هم در آن نیست
فتوای زیر متن پاسخ به یکی از استفتائات پر تکرار مراجع بزرگ شیعه در این زمینه است.
🌺🌺🌺حسن معاشرت با مخالفین مذهب
♦️سؤال: باسمه تعالی/ ما جمعی هستیم ساکن در محلی که اهلسنت زندگی میکنند و آنها ما را کافر میدانند و میگویند شیعه کافر است در اینصورت آیا ما هم میتوانیم با آنها معامله به مثل کنیم و همانطوری که آنها ما را کافر میدانند ما هم با آنها معامله کفار کنیم. مستدعی است وظیفه شرعی ما را در مقابل این حملات بیان کنید./امضاء:جمعی از مؤمنین
پاسخ معظم له:
♦️بسم الله الرحمن الرحیم
هر کس شهادت به وحدانیت خداوند متعال و رسالت خاتم انبیاء، صلی الله علیه وآله وسلم، بدهد مسلمان است، و جان و عرض و مال او مانند جان و عرض و مال کسی که پیرو مذهب جعفری است محترم است.
و وظیفه شرعی شما آن است که با گوینده شهادتین هر چند شما را کافر بداند به حسن معاشرت رفتار کنید، و اگر آنها به ناحق با شما رفتار کردند شما از صراط مستقیم حق و عدل منحرف نشوید، اگر کسی از آنها مریض شد به عیادت او بروید، و اگر از دنیا رفت به تشییع جنازه او حاضر شوید، و اگر حاجتی به شما داشت حاجت او را برآورید، و به حکم خدا تسلیم باشید که فرمود: «ولاَ یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ اعْدِلُواْ هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى» و به فرمان خداوند متعال عمل کنید که فرمود: «ولاَ تَقُولُواْ لِمَنْ أَلْقَى إِلَیْکُمُ السَّلاَمَ لَسْتَ مُؤْمِنًا» والسلام علیکم و رحمة الله"
۱۳۸۷/آبانماه
لینک مطلب
http://wahidkhorasani.com/فارسی/سؤالات-شرعی/محتوا/15744_حسن-معاشرت-با-مخالفین-مذهب
@kashani1395
👠👞👠👞👠👞
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
🔍 ازدواج فرزند و نفقه در نظر فقهاء ؛
👈 #امام :
هزینه ازدواج جزء نفقه واجب فرزند نیست ولی احتیاط مستحب است در صورت نیاز فرزند و قدرت پدر، هزینه ازدواج فرزندش را بدهد .
👈 #سیستانی :
هزینه ازدواج جزء نفقه واجب فرزند نیست .
👈 #مکارم_شیرازی :
جزء نفقه نیست ولی در صورتی که پسر ممکن است گرفتار گناه شود و پدر تمکن دارد احتیاط واجب آن است که پرداخت نماید .
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🌾🐫🌾🐫🌾🐫
#درسهایی_از_اصول_دین
📍فضایل امیر المومنین علیه السلام
از زبان سعد بن ابی وقاص
ابن قتیبه در کتاب امامت و سیاست می نویسد:
سعد بن ابی وقاص در مورد علی(ع) می گفت :
على(ع) در نیکى هاى ما با ما شریک است ولى ما با او در نیکیهایش شریک نیستیم. او از همه ما به کار خلافت سزاوارتر بود اما قضا و قدر مدتى او را از حقش دور ساخت. و ما به نیکى مىدانستیم که او سزاوارترین فرد نسبت به کار خلافت است(1).
همچنین در کتاب صحیح مسلم از قول عامر بن سعد بن ابى وقّاص به نقل از پدرش می نویسد:
در یکى از روزها، معاویة بن ابى سفیان به سعد بن ابی وقاص دستور داد تا به على بن ابیطالب (ع) ناسزا بگوید! «سعد» از دستور او سرپیچى کرد. معاویه، از وى پرسید :
به چه سبب على را دشنام نمی دهی؟ سعد گفت: بخاطر آن که خودم در شأن على (ع) از رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله) سه فضیلت شنیده ام که با توجه به آن ها، هیچگاه به سبّ و دشنام علی(ع)، اقدام نمى کنم.
💚 فضیلت اول: در ماجرای جنگ تبوک رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله)، حضرت على (علیه السّلام) را به جانشینى خود، در مدینه باقى گذاشت، آنگاه على (علیه السّلام) به پیامبر(ص) فرمود: یا رسول الله! آیا مرا به جانشینی بر زنان و کودکان می گماری؟ رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله) در پاسخش، فرمود: آیا خرسند نیستى از این که جایگاه تو نسبت به من، همانند جایگاه هارون، به حضرت موسى (علیه السّلام) باشد؛ با این تفاوت که پس از من پیغمبرى مبعوث نمى شود .
💚 فضیلت دوم: در جنگ خیبر، از رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله) شنیدم، که مىفرمود: « پرچم اسلام را به دست کسى میدهم که خدا و رسول را دوست مىدارد و خدا و رسول هم، او را دوست مىدارند». از شنیدن این سخن همه ما در انتظار اینکه این فضیلت بزرگ نصب ما گردد، سر از پا نمی شناختیم، که در همان زمان رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله) على را به حضور طلبید. على (علیه السّلام) در حالى به حضور حضرت رسول شرف یاب شد که به درد چشم شدیدی مبتلا بود، رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله) آب دهان مبارک را بر چشم حضرت على (علیه السّلام) مالید، دیدگانش شفا یافت و پرچم اسلام را که یاد بود نصرت الهى بود، به دست او سپرد و از برکت وجود حضرت على (علیه السّلام)، فتح و پیروزى عظیمی نصیب اسلام شد .
💚 فضیلت سوم: هنگامى که آیه مباهله ( فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ)(2)؛ نازل شد، رسول خدا (صلّى اللّه علیه و آله)، حضرت على (علیه السّلام) و حضرت فاطمه و امام حسن و امام حسین (علیهم السّلام) را به حضور طلبید و فرمود: بار پروردگارا! اینان اهل بیت من هستند .
که اگر یکی از این فضیلتها براى من بود، بهتر و ارزنده تر از شتران سرخ موی بود که در اختیار من باشد.(3)
👌 این موضوع را بسیاری از علمای اهل سنت در کتب شان نقل کردهاند که به جهت اختصار به بعضی از آنها اشاره می کنیم:
👈 ابن کثیر در البدایة والنهایة.(4)
👈 ابن اثیر در اسد الغابه فی معرفة الصحابة.(5)
👈 ذهبی در تاریخ الاسلام، ص627. و همچنین شرح مسلم، النووی.(6)
👈 ینابیع المودة، القندوزی.(7)
.....................
1 - امامت وسیاست/ترجمه،ص:132.
2 - سوره آل عمران: آیه 61.
3 - صحیح مسلم: ج7 ، ص120، کتاب فضائل الصحابة، باب من فضائل علی بن أبی طالب (رضی الله عنه).
4 - ابن کثیر در البدایة والنهایة، حوادث سال چهل هجری، ج7، ص369.
5 - ابن اثیر در اسد الغابه فی معرفة الصحابة، ترجمه امام علی علیه السلام، ج4 ، ص99.
6 - شرح مسلم، النووی، ج15، ص175.
7 - ینابیع المودة لذوی القربى، القندوزی، ج 2، ص 119
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💖💝💖💝💖💝
🌴 #درس_اخلاق 🌴
📽 استدلال فوق العاده زیبای استاد مقابل جمعی از اهل سنت برامامت #امیرالمؤمنین(ع)
🎙استاد #قرائتی
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
🌖🌗🌘🌑🌒🌔
#هر_روز_یک_مسألهٔ_شرعی
📍مواردی که #غسل_میت لازم نیست ؛
👈 میت کافر باشد .
👈 جنین سقط شده ای که چهار ماهش تمام نشده است .
#سیستانی :
زیر چهارماه در صورتیکه ساختمان بدنش کامل است بنابر احتیاط واجب باید غسل بدهند .
👈 کسانى که قتل آنها به عنوان قصاص یا حدّ شرعى واجب شده است و حاکم شرع به آنها دستور مى دهد مراسم غسل میّت را خودشان در حال حیات انجام دهند و سه غسل را طبق رساله عملیّه به جا آورده است .
👈 قطعه بی استخوان جدا شده از بدن میت
👈 شهید معرکه جنگ
👌 این حکم فقط شامل كسانى است كه در ميدان جنگ كشته شده باشند، يعنى پيش از آن كه مسلمانان به او برسند جان داده است، امّا اگر به او برسند و زنده باشد، يا به صورت مجروح او را از ميدان جنگ خارج سازند و در بيمارستان يا غير آن از دنيا برود، گرچه ثواب شهيدان را دارد ولى باید غسل و کفن شوند.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam
☘🌺☘🌺☘🌺
#درسهایی_از_اصول_دین
🅾تقدیس ابلیس توسط عرفا و صوفیه:
◀حلاج میگوید: «در آسمان عابد و موحدی چون ابلیس نیست...به او گفتند سجده کن، گفت لا غیر!...بندهای پاک هستم، غیر تو به کسی سجده نمیکنم». مجموعه آثار حلاج، ص۶۰.
◀«صاحب و استاد من، ابلیس و فرعون است، به آتش بترسانیدند ابلیس را از دعویش بازنگردید. فرعون را به دریا غرق کرده و از دعوی بازنگردید... و اگر مرا بکشند و دست و پای ببرند از دعوی خود بازنگردم».مجموعه آثار حلاج، ص۶۲.
◀حلاج معتقد است که دو جوانمرد در عالم وجود دارد: ابلیس و پیامبر اکرم. تمهیدات، عین القضات همدانی، ص۲۲۳.
و میگوید:
«موسی و ابلیس در عقبه طور به هم رسیدند، موسی گفت: ای ابلیس چه چیزی تو را از سجده منع کرد؟ ابلیس گفت: دعوی من به معبود واحد مرا منع کرد و اگر آدم را سجده میکردم هر آینه مثل تو بودم، چون تو را یکبار ندا کردند «أنظر الی الجبل» نگریستی، مرا هزار بار ندا کردند که آدم را سجده کن و من سجده نکردم». مجموعه آثار حلاج، ص۶۱.
◀حسن بصری نیز معتقد است:
«اگر ابلیس نور خود را به خلق نماید همه او را به معبودی و خدایی بپرستند». تمهیدات، عین القضات همدانی، ص۲۱۱.
تحفة الاخیار نیز درباره رابعه عدویه مینویسد:
◀«چنانچه عطار از رابعه عدویه نقل کرده که مضمونش این است او گفته که دل من لبریز از محبت خداست و در آن جای محبت مصطفی و عداوت ابلیس نیست». تحفة الاخیار، ص۱۴۰.
◀سنایی نیز دلیل سجده نکردن ابلیس را مجبور بودن او و خواست خود خداوند بیان میکند و از زبان ابلیس میگوید:
در راه من نهاد، نهان دام مکر خویش
آدم میان حلقه آن دام، دانه بود
میخواست تا نشانه لعنت کند مرا
کرد آنچه خواست، آدم خاکی بهانه بود
ای عاقلان عشق مرا هم گناه نیست
ره یافتن به جانبشان بیرضا نبود
تمهیدات، عین القضات همدانی، ص۷۴.
◀ابوسعید ابوالخیر نیز با اشاره به مجبور بودن شیطان میگوید روز قیامت شیطان را میآورند و به او میگویند سجده کن «وی در گریستن آید گوید: اگر به من بود سجده روز اول کردمی». اسرار التوحید، ص۳۳۲.
◀عراقی نیز سجده نکردن ابلیس را کار خود خداوند دانسته و میگوید:
خود کرده رهنمایی آدم به سوی گندم
ابلیس بهر تأدیب اندر میان نهاده
خود کرده هرچه کرده وانگه به این بهانه
هر لحظه جرم و عصیان بر این و آن نهاده
کس را در این میانه چون و چرا نزیبد
هر کس نصیب او را هم غیب دان نهاده
کلیات عراقی، ص۲۶۷.
◀ملای رومی نیز علت سجده نکردن ابلیس را عشق او به خداوند اعلام میکند و ابلیس را بیگناه میداند:
ترک سجده از حسد گیرم که بود
این حسد از عشق خیزد نه جحود
هر حسد از دوستی خیزد چنین
که شود با دوست غیری همنشین
بی گنه لعنت کنی ابلیس را
چون نبینی از خود این تلبیس را
مثنوی، ص۲۵۷. (براساس نسخه سبحانی، وزارت ارشاد)
◀عین القضات همدانی هم دلیل سجده نکردن ابلیس به آدم را عشق او به خدا میداند و شیطان را در افعالش مجبور میداند و میگوید خدا او را اینگونه آفریده است: «گیرم که خلق را اضلال ابلیس کند، ابلیس را بدین صفت که آفرید؟» تمهیدات، عین القضات همدانی، ص۱۸۸.
«گناه ابلیس عشق او آمد به خدا».
تمهیدات، عین القضات همدانی، ص۲۲۹.
◀احمد غزالی نیز شیطان را «سید الموحدین»میداند، و نیز میگوید «من لم یتعلم التوحید من ابلیس فهو زندیق». ر.ک: ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج۱، ص۱۰۷، و ابن جوزی، المنتظم في تواریخ الملوک و الامم، ج۹، ص۲۶۰، و ابنجوزی، القصاص و المذکرین، ص۱۰۴.
مطالب بیشتر را در نسخه احیا شده «رد صوفیه» ملا محمد طاهر قمی ببینید.
🕌
@masjedemamhadialaihesalam