📌زیارت حسین(ع) عامل«افزایش روزی» و «پیشگیری از بلاهای سخت»
▫️امام باقر(ع): پیروان ما را به زیارت مزار حسین(ع) امر کنید؛ زیرا زیارتش روزى را فراوان، و عمر را دراز میکند و بلاهای سخت را دور میکند، و بر هر مؤمن که امامتش از جانب خدا را باور دارد، «لازم» است.
▫️عنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: مُرُوا شِیعَتَنَا بِزِیَارَةِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ ع فَإِنَّ إِتْیَانَهُ یَزِیدُ فِی الرِّزْقِ وَ یَمُدُّ فِی الْعُمُرِ وَ یَدْفَعُ مَدَافِعَ السَّوْءِ وَ إِتْیَانَهُ مُفْتَرَضٌ عَلَى کُلِّ مُؤْمِنٍ یُقِرُّ لِلْحُسَیْنِ بِالْإِمَامَةِ مِنَ اللَّهِ.
تهذیب الاحکام، ج ۶، ص ۱۲۱
#کربلا
#نجف
#کاظمین
#سامرا
#اربعین
@slamLifeStyles
📌کسی که زیارت حسین(ع) نرود، از خیر کثیر محروم شده و یکسال از عمرش کم میشود
▫️امام صادق(ع): کسى که قبر امام حسین(ع) را زیارت نکند، از خیر زیادی محروم شده و از عمرش یک سال کم مىشود.
▫️قالَ الصادق(ع): مَنْ لَمْ یَزُرْ قَبْرَ الْحُسَیْنِ (ع) فَقَدْ حُرِمَ خَیْراً کَثِیراً وَ نُقِصَ مِنْ عُمُرِهِ سَنَةٌ.
کامل الزیارات، ص151
#کربلا
#نجف
#کاظمین
#سامرا
#اربعین
@slamLifeStyles
📌پاسخ امام صادق(ع) به کسانی که احادیث عجیب دربارۀ فضیلت زیارت حسین(ع) را باور نمیکنند
▫️ذریح محاربى، مىگوید: به امام صادق (ع) عرض کردم: از خویشاوندان و فرزندانم کسى را ملاقات نکردم مگر وقتى به آنها خبر دادم به اجر و ثوابى که در زیارت قبر حسین(ع) هست، مرا تکذیب نموده و گفتند: تو به «جعفر بن محمد» دروغ بستهای و و این حرفها را از خودت درآوردهای! حضرت فرمودند: اى ذریح! مردم را رها کن، هر کجا که مىخواهند بروند، بهخدا قسم که خداوند به زائرین حسین(ع) مباهات و افتخار مىکند. و هنگامی که زائر بر مزار حسین(ع) وارد میشود، فرشتگان مقرّب خدا و حاملین عرش بر او وارد میشوند، تا اینکه خداوند به فرشتگان مىفرماید: آیا زوّار حسین(ع) را مىبینید که از روى شوق به حسین(ع) و فاطمه(س) به زیارت آمدهاند؟ به عزّت و جلال و عظمت خود سوگند که کرامت خویش را بر ایشان واجب کردهام و ایشان را حتماً به بهشتى که براى دوستانم و براى انبیاء و رسل و فرستادگانم آماده کردهام میبرم.
▫️عنْ ذَرِیحٍ الْمُحَارِبِیِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع مَا أَلْقَى مِنْ قَوْمِی وَ مِنْ بَنِیَّ إِذَا أَنَا أَخْبَرْتُهُمْ بِمَا فِی إِتْیَانِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ ع مِنَ الْخَیْرِ إِنَّهُمْ یُکَذِّبُونِّی وَ یَقُولُونَ إِنَّکَ تَکْذِبُ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ یَا ذَرِیحُ دَعِ النَّاسَ یَذْهَبُونَ حَیْثُ شَاءُوا وَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَیُبَاهِی بِزَائِرِ الْحُسَیْنِ وَ الْوَافِدُ یَفِدُهُ الْمَلَائِکَةُ الْمُقَرَّبُونَ وَ حَمَلَةُ عَرْشِهِ حَتَّى إِنَّهُ لَیَقُولُ لَهُمْ أَمَا تَرَوْنَ زُوَّارَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ أَتَوْهُ شَوْقاً إِلَیْهِ وَ إِلَى فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ أَمَا وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی وَ عَظَمَتِی لَأُوجِبَنَّ لَهُمْ کَرَامَتِی وَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّتِیَ الَّتِی أَعْدَدْتُهَا لِأَوْلِیَائِی وَ لِأَنْبِیَائِی وَ رُسُلِی.
کامل الزیارات، ص143
#کربلا
#نجف
#کاظمین
#سامرا
#اربعین
@slamLifeStyles
📌اثر زیارت امام حسین(ع) در گشایش سریع مشکلات
▫️امام صادق(ع): حسین(ع) را حداقل سالی یکبار زیارت کنید که هرکس در حالی که حق او را میشناسد و آن را انکار نمیکند به زیارتش بیاید، پاداشی ندارد مگر بهشت و روزی او وسیع خواهد شد و خداوند گشایشی سریع (در کارها) برایش حاصل خواهد کرد.
▫️قال الصادق ع: عن محمد بن مروان عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ: «زُورُوا الْحُسَیْنَ وَ لَوْ کُلَّ سَنَةٍ فَإِنَّ کُلَّ مَنْ أَتَاهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ غَیْرَ جَاحِدٍ لَمْ یَکُنْ لَهُ عِوَضٌ غَیْرَ الْجَنَّةِ وَ رُزِقَ رِزْقاً وَاسِعاً وَ أَتَاهُ اللَّهُ بِفَرَجٍ عَاجِلٍ ... .»
کامل الزیارات، ص ۸۵
#کربلا
#نجف
#کاظمین
#سامرا
#اربعین
@slamLifeStyles
📌اگر فضیلت زیارت امام حسین(ع) را میدانستید، از اشتیاق، جان میدادید!
▫️امام باقر (ع) فرمود: اگر مردم میدانستند که چه ثوابی در زیارت امام حسین(ع) است جان میدادند و از حسرت زیارت امام حسین(ع) قالب تهی میکردند.
▫️قالَ الباقر ع: لَوْ یَعْلَمُ النَّاسُ مَا فِی زِیَارَةِ الْحُسَیْنِ مِنَ الْفَضْلِ لَمَاتُوا شَوْقاً وَ تَقَطَّعَتْ أَنْفُسُهُمْ عَلَیْهِ حَسَرَات
کتاب معتبر کامل الزیارت، ص۱۴۲
#کربلا
#نجف
#کاظمین
#سامرا
#اربعین
@slamLifeStyles
📌زائر حسین(ع) به درجاتی میرسد که شهید نمیرسد!
▫️زائر حسین(ع) هنگام بازگشت از زیارت، هیچ گناهی ندارد، و درجاتش چنان بالا رفته که کسى که به خاطر خدا در خون خویش غلتیده نیز به آن نمىرسد (شاید به این دلیل که زائر با زیارتش، به ازدیاد یاد حسین(ع) کمک میکند، و در نتیجه فرهنگ شهادت را در جان خود و جامعه تقویت میکند)
▫️عن أَبی عَبْدِ اللَّه: ... فَیَنْصَرِفُ وَ مَا عَلَیْهِ ذَنْبٌ وَ قَدْ رُفِعَ لَهُ مِنَ الدَّرَجَاتِ مَا لَا یَنَالُهُ الْمُتَشَحِّطُ بِدَمِهِ فِی سَبِیلِ اللَّه.
کامل الزیارات، ص۲۷۹
#کربلا
#نجف
#کاظمین
#سامرا
#اربعین
@slamLifeStyles
📌هشدار امام صادق(ع) به کسانی که در رفتن به کربلا کوتاهی میکنند!
▫️امام صادق(ع) به یکی از دوستانشان فرمود: شنیدهام برخی از شیعیان ما هستند که یکی دو سال است زیارت حسین(ع) نرفتهاند. آن شخص پاسخ داد: آقا جان! خیلیها هستند که اینگونه هستند. حضرت با تعجب فرمود: مگر میشود؟! این افراد در روز قیامت چگونه میخواهند جواب پیامبر(ص) را بدهند؟
▫️عن علیّ بن میمون الصائغ عن أبی عبد اللّه ع قال: یا عَلِیُّ! بَلَغَنِی أَنَّ قَوْماً مِنْ شِیعَتِنَا یَمُرُّ بِأَحَدِهِمُ السَّنَةُ وَ السَّنَتَانِ لَا یَزُورُونَ الْحُسَیْنَ؟ قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنِّی أَعْرِفُ أُنَاساً کَثِیرَةً بِهَذِهِ الصِّفَةِ. قَالَ: أَمَا وَ اللَّهِ لِحَظِّهِمْ أَخْطَئُوا وَ عَنْ ثَوَابِ اللَّهِ زَاغُوا وَ عَنْ جِوَارِ مُحَمَّدٍ ص تَبَاعَدُوا...... أَمَا إِنَّهُ مَا لَهُ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ عُذْرٍ وَ لَا عِنْدَ رَسُولِهِ مِنْ عُذْرٍ یَوْمَ الْقِیَامَةِ
تهذیب الاحکام، ج6، ص45
#کربلا
#نجف
#کاظمین
#سامرا
#اربعین
@slamLifeStyles
📌پولی که خرج زیارت حسین(ع) شود، برمیگردد!
▫️امام صادق(ع)در مورد زیارت مزار امام حسین(ع): هر که او را زیارت کند، خداوند نیازهایش را برآورد و آنچه از امور دنیا که برایش اهمیت داشته را کفایت فرماید و همچنین زیارت امام حسین(ع) رزق بنده را زیاد میکند، و آن چه برای زیارت هزینه کند، برمیگردد.
▫️عنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فی زیارة قبر الحسین: مَن زارَهُ کانَ اللّهُ لَهُ مِن وَراءِ حَوائِجِهِ، وکَفى ما أهَمَّهُ مِن أمرِ دُنیاهُ، وإنَّهُ یَجلِبُ الرِّزقَ عَلَى العَبدِ، و یُخلِفُ عَلَیهِ ما یُنفِقُ
تهذیب الاحکام، ج۶، ص۴۵
#کربلا
#نجف
#کاظمین
#سامرا
#اربعین
@slamLifeStyles
📌ثواب عجیب «کمک هزینه» به دیگران برای سفر اربعین!
▫️هشام: از امام صادق(ع) پرسیدم:
کسی که خودش به واسطۀ بیماری یا مشکلی نتواند به زیارت امام حسین(ع) برود و در عوض شخصی دیگر را روانه کند(هزینههایش را بدهد)، چه اجری دارد؟
▫️امام صادق(ع) فرمودند:
1. به ازای هر درهمى که خرج کند، خداوند همانند کوه اُحد برایش حسنه مینویسد
2. چندین برابر آنچه هزینه کرده را در همین دنیا به او برمیگرداند!
3. بلاهایى را که فرود آمده تا به او برسد، از او میگردانَد و از وى دور میکند و مالش حفظ میشود
هشَامُ بْنُ سَالِمٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع: ... قُلْتُ: فَمَا لِمَنْ یُجَهِّزَ إِلَیْهِ وَ لَمْ یَخْرُجْ لَعَلَّهُ تُصِیبُهُ لِقِلَّةِ نَصِیبِهِ قَالَ: یُعْطِیهِ اللَّهُ بِکُلِّ دِرْهَمٍ أَنْفَقَهُ- مِثْلَ أُحُدٍ مِنَ الْحَسَنَاتِ وَ یُخْلِفُ عَلَیْهِ أَضْعَافَ مَا أَنْفَقَهُ وَ یُصْرَفُ عَنْهُ مِنَ الْبَلَاءِ مِمَّا قَدْ نَزَلَ لِیُصِیبَهُ وَ یُدْفَعُ عَنْهُ وَ یُحْفَظُ فِی مَالِهِ
کامل الزیارت، ص129
#کربلا
#نجف
#کاظمین
#سامرا
#اربعین
@slamLifeStyles
📌آفتابی که به زائر حسین(ع) میتابد، گناهانش را از بین میبرد
▫️امام صادق(ع): زائرِ حسین(ع) وقتى به قصد زیارت از خانهاش خارج میشود، سایهاش بر چیزى نمیافتد، مگر اینکه آن چیز برایش دعا میکند. و هنگامى که آفتاب بر او بتابد، گناهانش را از بین میبرد، همانطور که آتش هیزم را از بین میبرد.
▫️عن ابی عبد الله(ع): أَنَّ زَائِرَهُ لَیَخْرُجُ مِنْ رَحْلِهِ فَمَا یَقَعُ فَیْئُهُ عَلَى شَیْءٍ إِلَّا دَعَا لَهُ، فَإِذَا وَقَعَتِ الشَّمْسُ عَلَیْهِ، أَکَلَتْ ذُنُوبَهُ کَمَا تَأْکُلُ النَّارُ الْحَطَب. وَ مَا تُبْقِی الشَّمْسُ عَلَیْهِ مِنْ ذُنُوبِهِ شَیْئاً، فَیَنْصَرِفُ وَ مَا عَلَیْهِ ذَنْب.
کامل الزیارات، ص۲۷۹
#کربلا
#نجف
#کاظمین
#سامرا
#اربعین
@slamLifeStyles
📌بر فقرا لازم است سالی یکبار به زیارت حسین(ع) بروند، اغنیا دو بار
▫️امام صادق(ع): بر ثروتمند لازم است که سالی دو بار به زیارت حسین(ع) برود و بر فقیر سالی یکبار.
▫️عنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: حَقٌّ عَلَى الْغَنِیِّ أَنْ یَأْتِیَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع فِی السَّنَةِ مَرَّتَیْنِ وَ حَقٌّ عَلَى الْفَقِیرِ أَنْ یَأْتِیَهُ فِی السَّنَةِ مَرَّة
تهذیب الاحکام، ج6، ص43
#کربلا
#نجف
#کاظمین
#سامرا
#اربعین
@slamLifeStyles
از کد #500*500* برای اعلام وضعیت افراد در اربعین به شکل رایگان می تونید استفاده کنید
📌روایت متناسب با جمله امام: «راه قدس از کربلا میگذرد»
امام صادق(ع): غاضریّه (کربلا) تربتى است از بیت المقدس.
عن ابی عبدالله ع : «الْغَاضِرِیَّةُ تُرْبَةٌ مِنْ بَیْتِ الْمَقْدِسِ.» (کامل الزیارات، ص 269)
#کربلا
#اربعین
@slamLifeStyles
هدایت شده از تنها مسیر بندگی
📌پاسخ امام صادق(ع) به کسانی که احادیث عجیب دربارۀ فضیلت زیارت حسین(ع) را باور نمیکنند
▫️ذریح محاربى، مىگوید: به امام صادق (ع) عرض کردم: از خویشاوندان و فرزندانم کسى را ملاقات نکردم مگر وقتى به آنها خبر دادم به اجر و ثوابى که در زیارت قبر حسین(ع) هست، مرا تکذیب نموده و گفتند: تو به «جعفر بن محمد» دروغ بستهای و و این حرفها را از خودت درآوردهای! حضرت فرمودند: اى ذریح! مردم را رها کن، هر کجا که مىخواهند بروند، بهخدا قسم که خداوند به زائرین حسین(ع) مباهات و افتخار مىکند. و هنگامی که زائر بر مزار حسین(ع) وارد میشود، فرشتگان مقرّب خدا و حاملین عرش بر او وارد میشوند، تا اینکه خداوند به فرشتگان مىفرماید: آیا زوّار حسین(ع) را مىبینید که از روى شوق به حسین(ع) و فاطمه(س) به زیارت آمدهاند؟ به عزّت و جلال و عظمت خود سوگند که کرامت خویش را بر ایشان واجب کردهام و ایشان را حتماً به بهشتى که براى دوستانم و براى انبیاء و رسل و فرستادگانم آماده کردهام میبرم.
▫️عنْ ذَرِیحٍ الْمُحَارِبِیِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع مَا أَلْقَى مِنْ قَوْمِی وَ مِنْ بَنِیَّ إِذَا أَنَا أَخْبَرْتُهُمْ بِمَا فِی إِتْیَانِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ ع مِنَ الْخَیْرِ إِنَّهُمْ یُکَذِّبُونِّی وَ یَقُولُونَ إِنَّکَ تَکْذِبُ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ یَا ذَرِیحُ دَعِ النَّاسَ یَذْهَبُونَ حَیْثُ شَاءُوا وَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَیُبَاهِی بِزَائِرِ الْحُسَیْنِ وَ الْوَافِدُ یَفِدُهُ الْمَلَائِکَةُ الْمُقَرَّبُونَ وَ حَمَلَةُ عَرْشِهِ حَتَّى إِنَّهُ لَیَقُولُ لَهُمْ أَمَا تَرَوْنَ زُوَّارَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ أَتَوْهُ شَوْقاً إِلَیْهِ وَ إِلَى فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ أَمَا وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی وَ عَظَمَتِی لَأُوجِبَنَّ لَهُمْ کَرَامَتِی وَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّتِیَ الَّتِی أَعْدَدْتُهَا لِأَوْلِیَائِی وَ لِأَنْبِیَائِی وَ رُسُلِی.
کامل الزیارات، ص143
#کربلا
#نجف
#کاظمین
#سامرا
#اربعین
@slamLifeStyles
4_5773672519663881519.mp3
5.65M
بحث سر اعتقاد ماست.mp3
4.34M
#پادکست
🔷 کف روی آب
🔶 آیا خدا مغلوب میشود؟
📌 برگرفته از جلسات «از حیوانیت تا حیات»
#طاغوت
#فتنه
#آشوب
✅@Aminikhaah
@slamLifeStyles
1402.06.03_1.mp3
45.06M
🔻#گزارش_صوتی #دعای_کمیل
🎤 حجت الاسلام #استادمیرزامحمدی
🔊 مناجات ابتدایی
📆 جمـعه ۳ شهــریور ۱۴۰۲
🕌 مسجد مقدس جمکران
🔹موسسه علمی فرهنگی حداث
الحسین علیهالسلام_قم
{ @huddath_al_hussain_ir }
@slamLifeStyles
📌سناریوی آخرالزمانی «آتش آذربایجان» قبل ظهور
گزاره آتش آذربایجان «لابدّ لنار» در الغیبة نعمانی نقل شده است و البته در دیگر کتب حدیثی شیعه از جمله کتاب الملاحم و الفتن ابن طاووس، کتاب إثبات الهداة حر عاملی، نیز تکرار شده است:
عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: إِنَّهُ قَالَ لِي أَبِي: لَا بُدَّ لِنَارٍ مِنْ آذَرْبِيجَانَ لَا يَقُومُ لَهَا شَيْءٌ وَ إِذَا كَانَ ذَلِكَ فَكُونُوا أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ وَ أَلْبِدُوا مَا أَلْبَدْنَا فَإِذَا تَحَرَّكَ مُتَحَرِّكُنَا فَاسْعَوْا إِلَيْهِ وَ لَوْ حَبْواً وَ اللَّهِ لَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَيْهِ بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ يُبَايِعُ النَّاسَ عَلَى كِتَابٍ جَدِيدٍ عَلَى الْعَرَبِ شَدِيدٌ وَ قَالَ وَيْلٌ لِطُغَاةِ الْعَرَبِ مِنْ شَرٍّ قَدِ اقْتَرَبَ.
◽️ابوبصير از امام صادق : پدرم- امام باقر عليه السّلام- به من فرمود: ناگزير آتشى (جنگی) از منطقه آذربايجان، زبانه خواهد كشيد كه هيچ چيز در مقابلش نتواند ايستاد (گسترش مییابد)، چون چنين شود خانهنشين باشيد (بىطرف بمانيد) و تا آنگاه كه ما در خانه نشستهايم شما نيز در این آتش خانهنشین باشید و چون قیام کننده از طرف ما (امام عصر) حركت مىكند و فعّاليت خود را آغاز كرد به سوى او بشتابيد اگر چه بر دست و زانو (به هر نحو ممكن). به خدا سوگند گوئى هماكنون به او (امام مهدی) مىنگرم كه ميان ركن و مقام در مکه به فرمانى جديد از مردم بيعت مىگيرد، فرمانى كه بر عرب، سخت گران است، و پدرم فرمود: واى بر سركشان عرب از شرّى كه به آنان هنگامه ظهور روى خواهد کرد.
@slamLifeStyles
📌اعتبارسنجی «محتوایی» جنگ آذربایجان
آتش آذربایجان: جنگ
◽️همه کتب شیعی نسخه «لابدّ لنار» را ثبت و ضبط کردند لکن در نسخه متاخر (کتاب بحارالأنوار)، نسخه «لابدّ لنا» ترجیح داده شده است
لازم به ذکر است گزاره «آتش آذربایجان قبل ظهور» در الغیبة نعمانی، دو طریق دارد: الف. سند اول (ابیحمزه بطائنی از ابوبصیر از امام صادق) چون در دوران استقامت بوده، حدیث موثق است؛ ب. سند دوم (وهیب بن حفص از ابوبصیر از امام صادق) از نظر سندی، حدیث صحیح و معتبر است.
◽️البته «نار» به معنای حقیقی آن یعنی وقوع آتشسوزی هرچند محتمل است لکن به قرینه سایر احادیث که از وقوع جنگ در منطقه ارمنیه و آذربایجان گزارش شده تعبیر اشعار به درگیری نظامی و جنگ دارد؛ ضمن اینکه به قرینه عبارت بعدی «أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ» که مصطلح حدیثی است و در «تراث مهدوی»، این عبارت و مشابه آن: اجْلِسُوا فِي بُيُوتِكُم، لَا تَبْرَحِ الْأَرْضَ، حِلْساً مِنْ أَحْلَاسِه با توجه به «خانواده حدیثی»، جملات مشهور امامان معصوم برای ممانعت شیعیان از شرکت در فتنهها و قیامهای نظامی مخالف دیدگاه اهلبیت و جنگهای مضرّ به کیان شیعه و ترک قتال استعمال میشده است؛ از اینرو احتمال آتشسوزی در منطقه آذربایجان، احتمال ضعیف و بلکه منتفی است و در واقع «نار آذربایجان» اشاره به جنگ دارد.
◽️حال درباره گزاره نار (آتش) آذربایجان که کنایه از جنگ است، دو احتمال مطرح است: صدور جنگ از سمت آذربایجان یا وقوع جنگ در منطقه آذربایجان (محدوده جغرافیای آذربایجان در زمان امام معصوم) و نیز با توجه به حرف «مِنْ»، عبارت بدینگونه خواهد بود که: جنگ از سمت آذربایجان یا جنگ در منطقه آذربایجان مقصود است. البته هر دو دیدگاه قابلجمع است و فرقی هم ندارد. زیرا در ادامه به سرایت آتش جنگ به سایر مناطق تصریح شده است. بنابراین، نار (آتش) آذربایجان، چه بسا این تلمیح و اشاره بلیغ را نیز با خود به همراه دارد که شروع جنگ، از سمت آذربایجان و در این منطقه تاریخی خواهد بود (لَا بُدَّ لِنَارٍ مِنْ آذَرْبِيجَانَ) و البته آتش جنگ، آرام نخواهد شد و به سایر مناطق نیز گسترش خواهد یافت (لَا يَقُومُ لَهَا شَيْء).
#قسمت_اول
ادامه...
@slamLifeStyles
📌چرایی تعبیر نار (آتش) آذربایجان
◽️ و علت اینکه چرا برای افاده مفهوم جنگ، به جای کلمه «نار» از واژه «حرب» استفاده نشده، این است که در لغت عربی علاوه بر اینکه استعمال واژه «نار» برای جنگ، تعبیر شایع و مشهوری است، در عین حال نشانگر این است، در صورت عدم جلوگیری از آتش، آنگاه شعلههای آن به سایر نقاط نیز گسترش پیدا خواهد کرد و در این صورت با عبارت بعدی (لَا يَقُومُ لَهَا شَيْ: هیچ چیزی یارای ایستادگی در برابر آتش جنگ ندارد) نیز سازگاری بیشتری دارد. همچنین به قرینه اینکه به شیعیان توصیه شده است در جنگ منطقه آذربایجان شرکت نکنید (أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ)، نشانگر این است که شرّ و فتنه جنگ، گریبانگیر کشورهایی خواهد شد که در این جنگ وارد شدهاند.
◽️ضمن اینکه اگر واژه «حرب» استعمال میشد، ناگزیر یکی از طرفین جنگ شروعکننده آن خواهد بود درحالیکه انتخاب واژه «نار به معنای آتش» مشعر به این است که علاوه بر متخاصمین، از ناحیه کشورهای غیر از طرفین جنگ، نیز احتمال دارد که بر شعلههای آتش، دمیده و دامن زده شود و گسترش یابد. از اینرو تعبیر نار (آتش) آذربیجان برای سرایت جنگ به سایر نقاط (لَا يَقُومُ لَهَا شَيْ)، تعبیر رساتر و بلیغتری است و در واقع این عبارت از فصاحت و بلاغت امام معصوم در اِخبار دقیق از حوادث آخرالزمان حکایت دارد.
◽️با این پیشفرض و «مبنای کلامی» که امام معصوم بر قرآن احاطه کامل دارد و در انتخاب کلمات و عبارات حدیثی، دقیق و حساب شده، رفتار میکنند و نیز با توجه به استعمال واژه «نار» در قرآن که آتش «مهمترین و سختترین عذاب خداوند» معرفی شده است و به قرینه اینکه امام معصوم تاکید نموده است شیعه در این جنگ شرکت نکند (عدم مداخله مستقیم نظامی جبهه حق)، درمییابیم که آتش جنگ به منزله «عذاب» برای جبهه باطل خواهد بود که بتدریج فراگیر نیز خواهد شد (لَا يَقُومُ لَهَا شَيْ) و بدینسان موجب تضعیف دشمنان خواهد شد.
#قسمت_دوم
ادامه...
@slamLifeStyles
📌محدوده جغرافیایی آذربایجان
◽️و اما اینکه آذربایجان، دقیقا کدام منطقه مقصود است؟ آذربایجان داخل ایران یا آذربایجان خارج از محدوده جغرافیایی ایران؟ نمیتوان قضاوت قاطعی داشت. زیرا بلاد آذربایجان در زمان صدور نص، منطقه وسیعی را شامل میشده است و مشتمل بر مناطقی در آذربایجان ایران (اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی) و مناطقی همچون اَرَّان و جمهوری آذربایجان تا برزند (تفلیس) گرجستان در قلب قفقاز نیز ادامه داشته و حتی محدوده وسیعی از جنوب غربی روسیه و شمال شرقی ترکیه تا سواحل دریای سیاه (بحر القرم) متصل به جزیره کریمه را شامل میشود و تا مرزهای امپراطوری بیزانس (روم شرقی) امتداد داشته است:
◽️اَذرَبِيجَان: إقليمٌ واسع و من مشهور مدائنها تبریز و أجل مدنها قديما أردبيل من أردبيل إلى برزند من كور آذربيجان أَرَّانُ في آخِرِ حُدُودِ أَذرَبِيجَان نَخْجُوان بَلَدٌ بأَقْصَى أَذْرَبِيجان و ایضا بعض البلاد التی على ساحل بحر القرم حدود بلاد الروم.
◽️بنابراین هرچند دقیقا مشخص نیست مقصود از آتش جنگ در آذربایجان، کدام ناحیه معیّن، مراد است؟ اما قدر متیقّن، جنگ در محدوده سرزمین «آذربایجان تاریخی» که تا سواحل دریای سیاه نیز امتداد داشته است، برپا خواهد شد.
📌نقشه سرزمین تاریخی آذربایجان
◽️در واقع امروزه علاوه بر آذربایجان ایران بر مناطق وسیعی در کشورهای آذربایجان، ارمنستان و امتداد آن در قلب قفقاز و تا سرزمینهای واقع در سواحل دریای سیاه (بحر القرم)، مفهوم «بلاد آذربایجان» اطلاق میشده است و البته به دلیل تغییر مرزهای جغرافیای در طول تاریخ، مرزبندی مشخص و دقیق این مناطق و تفکیک این مناطق از یکدیگر، سخت و دشوار بوده است:
◽️أرمينية و أرّان و أذربيجان ... هذه ثلاثة أقاليم عظيمة قد جمعها أرباب هذا الفن في الذكر و التصوير لتداخل بعضها بالبعض و تعسر إفرادها بالذكر و قد ضممنا إليها أيضا بعض البلاد التي على ساحل بحر القرم.
◽️بنابراین مقصود از آذربایجان در لسان احادیث و کتب جغرافیا، سرزمین تاریخی آذربایجان است و نه کشور آذربایجان اما اینکه امام معصوم، شیعه را به عدم مداخله نظامی در جنگ آذربایجان فراخواندند (فَكُونُوا أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ)، بیانگر این است که این جنگ، ابتدا در مناطقی خارج از محدوده جغرافیای «حکومت شیعه زمینهساز» رخ خواهد داد که در ادامه شواهد دیگر نیز بیان خواهد شد.
📌بینتیجه بودن تلاشهای بینالمللی
درباره عبارت «لَا يَقُومُ لَهَا شَيْ»در تحلیل گزاره حدیثی جنگ آذربایجان قبل ظهور، سه احتمال مهم، مطرح است:
1. هرچند مبداء جنگ از منطقه «آذربایجان تاریخی» شکل خواهد گرفت لکن به سایر مناطق و کشورها نیز گسترش خواهد یافت. زیرا آتش وقتی از ناحیهای شروع شود اگر نتوان با آن مقابله کرد (لَا يَقُومُ لَهَا شَيْ)، طبیعی است که به سایر مناطق نیز سرایت خواهد کرد. همپچنین بیانگر این است که تلاشهای بینالمللی برای جلوگیری از شعلهور شدن آتش جنگ آذربایجان بینتیجه خواهد بود و جنگ فراگیر خواهد شد و نقش محوری در آغازین شعلههای جنگ جهانی قبل از ظهور، ایفا خواهد کرد.
#قسمت_سوم
ادامه...
@slamLifeStyles
📌عدم مداخله نظامی مستقیم در جنگ آذربایجان
◽️درباره عبارت «أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ» -با توجه به «معانی لغوی»و «خانواده حدیثی» این مصلح حدیثی در تراث مهدوی- در تحلیل گزاره جنگ آذربایجان قبل ظهور، پنج احتمال مهم، مطرح است:
1. اینکه به شیعیان توصیه شده که در خانههایتان باشید و مداخله مستقیم نظامی نکنید (أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ)، خود قرینه بر این است که آتش جنگ و فتنهانگیزی توسط دشمن از سمت آذربایجان طراحی و برنامهریزی خواهد شد؛
2. و نیز بیانگر این است شیعه در این جنگ، شرکت ندارد زیرا در غیر اینصورت چگونه ممکن است امام معصوم دستور عدم مداخله نظامی بدهد در حالیکه «شیعه زمینهساز» نیز یکی از طرفین جنگ است؟
3. و نیز عبارت «أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ» قرینه بر این است که منظور از آذربایجان، آن مناطقی از سرزمین «آذربایجان تاریخی» که خارج از مرزهای ایران قرار دارد، مقصود است و الا چگونه امکان دارد امام معصوم، شیعیان را در برابر جنگی که در خاک و وطنشان رخ داد، دعوت به عدم مقابله نظامی نماید در حالیکه دفاع در برابر تجاوز دشمن، واجب شرعی است.
4. با دعوت به بیطرفی، میتوان دریافت جنگ ناحیه آذربایجان برای دین و مذهب نیست و طرفین جنگ بر حق نیستند بلکه جنگ بر سر منافع دنیوی است؛
5. و نیز بیانگر این مهم است جنگ، ارتباط موثر با زمینهسازی ظهور و محور مقاومت شیعی ندارد. بلکه وظیفه اصلی قوای نظامی در عین مراقبت از حدود و ثغور و مرزها، باید توجه به حوادث جغرافیایی مثلث «کوفه، مکه و قدس» باشد؛ زیرا احتمال دارد آتش این فتنه، نقشه و برنامهریزی دشمنان برای درگیر کردن قدرت نظامی شیعه برای غفلت از حوادث «جغرافیای ظهور» بویژه در عراق، شام و فلسطین صورت گرفته باشد. زیرا چگونه ممکن است آتش جنگ آذربایجان در «فرایند ظهور» حضرت، موثر باشد اما امام معصوم دستور عدم حمایت و همکاری را صادر نمایند؟
📌در واقع اشاره به فتنههايى دارد كه از سمت آذربايجان مانند آتش به سایر نقاط نیز شعلهور مىشود و به قرینه «لَايَقُومُ لَهَا شَيْء» بتدریج گسترش مییابد؛ در فرض صحت این دیدگاه، به قرینه «أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ»، آتش آذربایجان در زمره حوادث ایران محسوب نمیشود بلکه مربوط به شرارههای جنگ جهانی قبل از ظهور خواهد بود و به شیعیان توصیه شده است نقش بیطرفی را در پیش بگیرند.
📌البته شعلههای آتش جنگ جهانی در اثر عوامل مختلفی ایجاد خواهد شد و در کنار آتش آذربایجان، حوادث دیگری همچون: اختلاف ترک با روم، حوادث شرق سوریه (قرقیسیا)، اختلاف بین غربیها (هرج الروم)، اختلاف شرق با غرب و ... این حادثه را رقم خواهند زد.
#قسمت_چهارم
ادامه...
@slamLifeStyles
📌اختلاف ترکها با غربیها
قبل ظهور از اختلاف ترکها با رومیها به دلیل تضاد منافع در مناطق مختلف، سخن به میان آمده است که یکی دیگر از عواملی است که جنگها در سراسر جهان، شعلهور خواهد شد:
فَإِذَا خَالَفَ التُّرْكُ الرُّوم و كَثُرَتِ الْحُرُوبُ فِی الْأَرْض؛ يَتَخَالَفُ التُّرْكُ وَ الرُّومُ وَ تَكْثُرُ الْحُرُوبُ فِي الْأَرْضِ وَ يُنَادِي مُنَادٍ مِنْ سُورِ دِمَشْقَ وَيْلٌ لِأَهْلِ الْأَرْضِ مِنْ شَرٍّ قَدِ اقْتَرَبَ.
و به قرینه عبارت «لَا يَقُومُ لَهَا شَيْ» که حاکی از گسترش آتش دارد و نیز به دلیل اینکه ترکها از عوامل اصلی دخیل در تخریب آذربایجان هستند؛ قطعا یکی از دلایل اختلاف غربیها با ترکها در حوادث منطقه آذربایجان خواهد بود. و همانطور که بیان گردید، حکمت و چرایی ذکر «لایقوم لها شیء» برای آتش جنگ آذربایجان، شاید به این دلیل باشد که در خلال حوادث این منطقه و متاثر از آن، کشورهای دیگر به دلیل تضاد منافع، دچار اختلاف با یکدیگر و جنگ میشوند. و به قرینه اینکه در گزارش جنگ ولد عباس با جوانان ارمنی و آذری نیز از کلیدواژههای مشترک (قتل آلاف آلاف، موت احمر و طاعون) با جنگ جهانی استفاده شده است، بیانگر این است آتش جنگ در منطقه آذربایجان در کنار اختلاف ترکها با رومیها و نیز در کنار حوادث فتنه شام در شرق سوریه قرقیسیا، از عوامل شعلههای شرارت آتش «جنگ جهانی قبل ظهور»است.
📌جنگ بلوک شرق و غرب: هرج و مرج جهانی
البته علت شروع جنگ جهانی منحصر به قرقیسیاء و اختلاف ترک با رومیها نیست بلکه قبل ظهور، هرج و مرج جهانی عالمگیر خواهد شد:
و مِنّا مَهدِی هذِهِ الامَّةِ إذا صارَتِ الدُّنیا هَرجاً وَ مَرجا ... فَحِینَئِذٍ یأْذَنُ اللَّهُ لَهُ بِالْخُرُوجِ.
مشابه حدیث فوق در منابع شیعی با سندهای مختلف و ذکر کثیری از راوت حدیث در طریق روایات، نیز نقل شده است. اختلاف «بلوک شرق با غرب» موجب «خوف و ترس» و «نارضایتی عمومی» جهانی خواهد شد و تا ظهور و ندای آسمانی ادامه خواهد داشت:
اخْتَلَفَ أَهْلُ الْمَشْرِقِ وَ أَهْلُ الْمَغْرِبِ ... وَ يَلْقَى النَّاسَ جُهْدٌ شَدِيدٌ مِمَّا يَمُرُّ بِهِمْ مِنَ الْخَوْفِ فَلَا يَزَالُونَ بِتِلْكَ الْحَالِ حَتَّى يُنَادِيَ مُنَادٍ مِنَ السَّمَاء.
جنگ ولد عباس با ارمنی و آذربایجان ، تلمیحی است به اینکه بعد از این که جماعت تکفیری سلفی، وارد معرکه جنگ در قفقاز شدند، ابتدا با ارمنیها و سپس با خود آذربایجانیها خواهند جنگید. و از آنجا که گروههای تکفیری مخالف شیعه، تمرکز نظامی در فتنه شام، دارند؛ بنابراین حضور جماعت تکفیری مخالف شیعه (ولد عباس) در منطقه قفقاز، بیانگر این است که با انتقال آنان از فتنه شام به معرکه جنگ ناحیه آذربایجان، «جنگهای نیابتی» در این سرزمین نیز شکل خواهد گرفت. در منازعه آذربایجان، ترکها در طرف مقابل رومیها قرار خواهند گرفت. زیرا علاوه بر اینکه از اختلاف ترکها و رومیها به دلیل تضاد منافع سخن به میان آمده است؛ جریان ولد عباس که مورد حمایت ترکها است، با سفیانی مورد حمایت غربیها نیز در شرق سوریه خواهند جنگید.
📌ائتلاف نظامی «اخوان الترک» و «ولد عباس» در جنگ آذربایجان
سوالی که مطرح میشود «ولد عباس» مستقر در فتنه شام، چگونه در منطقه آذربایجان با جوانان ارمنی به جنگ خواهند پرداخت؟با تشکیل «خانواده حدیثی» و به قرینه اینکه از دسیسهچینی ترکها در خرابی آذربایجان، سخن به میان آمده است، احتمال دارد گروههای تکفیری مخالف شیعه توسط ترکها از منطقه شام به صحنه جنگ آذربایجان منتقل شوند. و یکی از دلایل عمده خرابی منطقه آذربایجان در نتیجه ورود جماعت سلفی به این مناطق رقم خواهد خورد. زیرا در روایات، برای ترکها دو مرحله نظامی مخرّب، مطرح شده است، نقشآفرینی نظامی در منطقه آذربایجان و نیز گسیل قدرت نظامی به شرق سوریه:
لِلتُّرْكِ خَرْجَتَانِ: خَرْجَةٌ مِنْهَا خَرَابُ آذَرْبِيجَانَ، وَ خَرْجَةٌ يَخْرُجُونَ فِي الْجَزِيرَة؛ لِلتُّرْكِ خَرْجَتَانِ: إِحْدَاهُمَا يُخَرِّبُونَ أَذَرْبِيجَانَ، وَ الثَّانِيَةُ يَشْرَعُونَ مِنْهَا عَلَى شَطِّ الْفُرَات.
به قرینه اینکه «ترکها» وارد جزیرۀ در مناطق محل عبور فرات میشوند، پس به یقین، مقصود «اخوان الترک» نقشآفرین در منطقه شام است که در مراحل پایانی فتنه شام به جزیرة الشام (مناطق مابین رقه و دیرالزور) در شرق سوریه حمله نظامی میکنند:
تُخْسَفُ قَرْيَةٌ مِنْ قُرَى الشَّام ... وَ سَيُقْبِلُ إِخْوَانُ التُّرْكِ حَتَّى يَنْزِلُوا الْجَزِيرَة.
📌جنگ ایران و ترکیه در آخرالزمان؟
◽️نکته مهم و شایان ذکر اینکه هرچند حضور جماعت تکفیری سلفی در مرزهای کیان شیعه، خطرساز و تهدید امنیت ملی، تلقی میشود لکن با تاکید امام معصوم بر عدم مداخله نظامی مستقیم با طرفهای درگیر در جنگ ناحیه آذربایجان (فَكُونُوا أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ)، از اینرو با فتنهگریهای «اخوان الترک»، نباید مواجهه مستقیم نظامی داشت تا سرانجام با دست خویش، خود را در مهلکه شرق سوریه (قرقیسیا) در مواجهه با دشمنان شیعه هلاک نمایند و در واقع اخوان الترک، سپر بلای شیعه در تقابل نظامی با دشمن اصلی، سفیانی موردحمایت غربیها خواهند شد.
📌تهدید اردوغان رهبر ترکیه به مشارکت در تجزیه ایران
توضیح اینکه: سفیانی بعد از تسلط بر الکور الخمس شام و تثبیت قدرت در دمشق، آنگاه در مسیر حمله به عراق ناگزیر در منطقه قرقیسیا دیرالزور در شرق سوریه با «اخوان الترک» که از قبل تا «جزیرة الشام» پیشروی نظامی داشتهاند و نیز با بنیقیس همپیمان ترکها در قرقیسیاء در شرق سوریه وارد جنگ خواهد شد؛ بنی قیس، ساکنان اهلسنت شرق سوریه هستند که البته امتداد قومیتی آن در مناطق غرب عراق تا بغداد نیز وجود دارد و از فتنهگری آنان و جنگ در مناطق بنی قیس قبل از ظهور نیز در کتب معتبر سخن به میان آمده است؛ لازم به ذکر است از سفیانی به عنوان نقمت و عذاب برای دشمنان شیعه، نام برده شده است (السُّفْیانِی نَقِمَةً لَكُمْ مِنْ عَدُوِّكُم) و دشمنان مشغول جنگ با یکدیگر خواهند شد (أَعْدَاءَكُمْ یقْتَتِلُونَ فِی مَعَاصِی اللَّهِ وَ یقْتُلُ بَعْضُهُمْ بَعْضا) که عبارة اخری «جنگ جبّارین» با یکدیگر است در حالیکه شیعه از مناطق جنگ به دور است (وَ أَنْتُمْ فِی بُیوتِكُمْ آمِنُونَ فِی عُزْلَةٍ عَنْهُم).
📌دیپلماسی مواجهه با فتنه «اخوان الترک» در جغرافیای ظهور
◽️بنابراین دیپلماسی حکومت زمینهساز در مواجهه با فتنهانگیزی «اخوان الترک»، باید مبتنی بر خویشتنداری و در عین حال پاسداری از مرزهای جغرافیای کیان شیعه باشد؛ زیرا هرچند در «ابتدا» فتنه شام، ترکها با رومیها، اشتراک منافع دارند اما در نهایت بعد از وقوع حوادثی باهم اختلاف شدید پیدا خواهند کرد به گونهای که منجر به جنگ در برخی مناطق نیز خواهد شد:
اسْتَثَارَتْ عَلَيْكُمُ الرُّومُ وَ التُّرْكُ وَ جُهِّزَتِ الْجُيُوشُ ... وَ يَتَخَالَفُ التُّرْكُ وَ الرُّومُ وَ تَكْثُرُ الْحُرُوبُ فِي الْأَرْض.
زمانى كه رومیها و ترکها، غبار فتنه را عليه شما بلند كردند و بر شما بشورند و لشکرها آماده و تجهيز شوند ... آنگاه و ترکها با رومیها اختلاف پیدا میکنند و جنگ در نقاط مختلف گسترش پیدا میکند.به نظر میرسد بعد از اعلان «مارقة الشام»، به دلیل پیشروی نظامی اخوان الترک در شرق سوریه، از علل اصلی اختلاف ترکها با غربیها است. و همانطور که بیان گردید با فتنهگریهای «اخوان الترک» در جغرافیای ظهور، نباید مواجهه مستقیم نظامی داشت تا سرانجام با دست خویش خود را در مهلکه شرق سوریه (قرقیسیا) در مواجهه با دشمنان شیعه هلاک نمایند.