📌آفتابی که به زائر حسین(ع) میتابد، گناهانش را از بین میبرد
▫️امام صادق(ع): زائرِ حسین(ع) وقتى به قصد زیارت از خانهاش خارج میشود، سایهاش بر چیزى نمیافتد، مگر اینکه آن چیز برایش دعا میکند. و هنگامى که آفتاب بر او بتابد، گناهانش را از بین میبرد، همانطور که آتش هیزم را از بین میبرد.
▫️عن ابی عبد الله(ع): أَنَّ زَائِرَهُ لَیَخْرُجُ مِنْ رَحْلِهِ فَمَا یَقَعُ فَیْئُهُ عَلَى شَیْءٍ إِلَّا دَعَا لَهُ، فَإِذَا وَقَعَتِ الشَّمْسُ عَلَیْهِ، أَکَلَتْ ذُنُوبَهُ کَمَا تَأْکُلُ النَّارُ الْحَطَب. وَ مَا تُبْقِی الشَّمْسُ عَلَیْهِ مِنْ ذُنُوبِهِ شَیْئاً، فَیَنْصَرِفُ وَ مَا عَلَیْهِ ذَنْب.
کامل الزیارات، ص۲۷۹
#کربلا
#نجف
#کاظمین
#سامرا
#اربعین
@slamLifeStyles
📌بر فقرا لازم است سالی یکبار به زیارت حسین(ع) بروند، اغنیا دو بار
▫️امام صادق(ع): بر ثروتمند لازم است که سالی دو بار به زیارت حسین(ع) برود و بر فقیر سالی یکبار.
▫️عنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: حَقٌّ عَلَى الْغَنِیِّ أَنْ یَأْتِیَ قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع فِی السَّنَةِ مَرَّتَیْنِ وَ حَقٌّ عَلَى الْفَقِیرِ أَنْ یَأْتِیَهُ فِی السَّنَةِ مَرَّة
تهذیب الاحکام، ج6، ص43
#کربلا
#نجف
#کاظمین
#سامرا
#اربعین
@slamLifeStyles
از کد #500*500* برای اعلام وضعیت افراد در اربعین به شکل رایگان می تونید استفاده کنید
📌روایت متناسب با جمله امام: «راه قدس از کربلا میگذرد»
امام صادق(ع): غاضریّه (کربلا) تربتى است از بیت المقدس.
عن ابی عبدالله ع : «الْغَاضِرِیَّةُ تُرْبَةٌ مِنْ بَیْتِ الْمَقْدِسِ.» (کامل الزیارات، ص 269)
#کربلا
#اربعین
@slamLifeStyles
هدایت شده از تنها مسیر بندگی
📌پاسخ امام صادق(ع) به کسانی که احادیث عجیب دربارۀ فضیلت زیارت حسین(ع) را باور نمیکنند
▫️ذریح محاربى، مىگوید: به امام صادق (ع) عرض کردم: از خویشاوندان و فرزندانم کسى را ملاقات نکردم مگر وقتى به آنها خبر دادم به اجر و ثوابى که در زیارت قبر حسین(ع) هست، مرا تکذیب نموده و گفتند: تو به «جعفر بن محمد» دروغ بستهای و و این حرفها را از خودت درآوردهای! حضرت فرمودند: اى ذریح! مردم را رها کن، هر کجا که مىخواهند بروند، بهخدا قسم که خداوند به زائرین حسین(ع) مباهات و افتخار مىکند. و هنگامی که زائر بر مزار حسین(ع) وارد میشود، فرشتگان مقرّب خدا و حاملین عرش بر او وارد میشوند، تا اینکه خداوند به فرشتگان مىفرماید: آیا زوّار حسین(ع) را مىبینید که از روى شوق به حسین(ع) و فاطمه(س) به زیارت آمدهاند؟ به عزّت و جلال و عظمت خود سوگند که کرامت خویش را بر ایشان واجب کردهام و ایشان را حتماً به بهشتى که براى دوستانم و براى انبیاء و رسل و فرستادگانم آماده کردهام میبرم.
▫️عنْ ذَرِیحٍ الْمُحَارِبِیِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع مَا أَلْقَى مِنْ قَوْمِی وَ مِنْ بَنِیَّ إِذَا أَنَا أَخْبَرْتُهُمْ بِمَا فِی إِتْیَانِ قَبْرِ الْحُسَیْنِ ع مِنَ الْخَیْرِ إِنَّهُمْ یُکَذِّبُونِّی وَ یَقُولُونَ إِنَّکَ تَکْذِبُ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ یَا ذَرِیحُ دَعِ النَّاسَ یَذْهَبُونَ حَیْثُ شَاءُوا وَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَیُبَاهِی بِزَائِرِ الْحُسَیْنِ وَ الْوَافِدُ یَفِدُهُ الْمَلَائِکَةُ الْمُقَرَّبُونَ وَ حَمَلَةُ عَرْشِهِ حَتَّى إِنَّهُ لَیَقُولُ لَهُمْ أَمَا تَرَوْنَ زُوَّارَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ أَتَوْهُ شَوْقاً إِلَیْهِ وَ إِلَى فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ أَمَا وَ عِزَّتِی وَ جَلَالِی وَ عَظَمَتِی لَأُوجِبَنَّ لَهُمْ کَرَامَتِی وَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّتِیَ الَّتِی أَعْدَدْتُهَا لِأَوْلِیَائِی وَ لِأَنْبِیَائِی وَ رُسُلِی.
کامل الزیارات، ص143
#کربلا
#نجف
#کاظمین
#سامرا
#اربعین
@slamLifeStyles
4_5773672519663881519.mp3
5.65M
بحث سر اعتقاد ماست.mp3
4.34M
#پادکست
🔷 کف روی آب
🔶 آیا خدا مغلوب میشود؟
📌 برگرفته از جلسات «از حیوانیت تا حیات»
#طاغوت
#فتنه
#آشوب
✅@Aminikhaah
@slamLifeStyles
1402.06.03_1.mp3
45.06M
🔻#گزارش_صوتی #دعای_کمیل
🎤 حجت الاسلام #استادمیرزامحمدی
🔊 مناجات ابتدایی
📆 جمـعه ۳ شهــریور ۱۴۰۲
🕌 مسجد مقدس جمکران
🔹موسسه علمی فرهنگی حداث
الحسین علیهالسلام_قم
{ @huddath_al_hussain_ir }
@slamLifeStyles
📌سناریوی آخرالزمانی «آتش آذربایجان» قبل ظهور
گزاره آتش آذربایجان «لابدّ لنار» در الغیبة نعمانی نقل شده است و البته در دیگر کتب حدیثی شیعه از جمله کتاب الملاحم و الفتن ابن طاووس، کتاب إثبات الهداة حر عاملی، نیز تکرار شده است:
عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ: إِنَّهُ قَالَ لِي أَبِي: لَا بُدَّ لِنَارٍ مِنْ آذَرْبِيجَانَ لَا يَقُومُ لَهَا شَيْءٌ وَ إِذَا كَانَ ذَلِكَ فَكُونُوا أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ وَ أَلْبِدُوا مَا أَلْبَدْنَا فَإِذَا تَحَرَّكَ مُتَحَرِّكُنَا فَاسْعَوْا إِلَيْهِ وَ لَوْ حَبْواً وَ اللَّهِ لَكَأَنِّي أَنْظُرُ إِلَيْهِ بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ يُبَايِعُ النَّاسَ عَلَى كِتَابٍ جَدِيدٍ عَلَى الْعَرَبِ شَدِيدٌ وَ قَالَ وَيْلٌ لِطُغَاةِ الْعَرَبِ مِنْ شَرٍّ قَدِ اقْتَرَبَ.
◽️ابوبصير از امام صادق : پدرم- امام باقر عليه السّلام- به من فرمود: ناگزير آتشى (جنگی) از منطقه آذربايجان، زبانه خواهد كشيد كه هيچ چيز در مقابلش نتواند ايستاد (گسترش مییابد)، چون چنين شود خانهنشين باشيد (بىطرف بمانيد) و تا آنگاه كه ما در خانه نشستهايم شما نيز در این آتش خانهنشین باشید و چون قیام کننده از طرف ما (امام عصر) حركت مىكند و فعّاليت خود را آغاز كرد به سوى او بشتابيد اگر چه بر دست و زانو (به هر نحو ممكن). به خدا سوگند گوئى هماكنون به او (امام مهدی) مىنگرم كه ميان ركن و مقام در مکه به فرمانى جديد از مردم بيعت مىگيرد، فرمانى كه بر عرب، سخت گران است، و پدرم فرمود: واى بر سركشان عرب از شرّى كه به آنان هنگامه ظهور روى خواهد کرد.
@slamLifeStyles
📌اعتبارسنجی «محتوایی» جنگ آذربایجان
آتش آذربایجان: جنگ
◽️همه کتب شیعی نسخه «لابدّ لنار» را ثبت و ضبط کردند لکن در نسخه متاخر (کتاب بحارالأنوار)، نسخه «لابدّ لنا» ترجیح داده شده است
لازم به ذکر است گزاره «آتش آذربایجان قبل ظهور» در الغیبة نعمانی، دو طریق دارد: الف. سند اول (ابیحمزه بطائنی از ابوبصیر از امام صادق) چون در دوران استقامت بوده، حدیث موثق است؛ ب. سند دوم (وهیب بن حفص از ابوبصیر از امام صادق) از نظر سندی، حدیث صحیح و معتبر است.
◽️البته «نار» به معنای حقیقی آن یعنی وقوع آتشسوزی هرچند محتمل است لکن به قرینه سایر احادیث که از وقوع جنگ در منطقه ارمنیه و آذربایجان گزارش شده تعبیر اشعار به درگیری نظامی و جنگ دارد؛ ضمن اینکه به قرینه عبارت بعدی «أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ» که مصطلح حدیثی است و در «تراث مهدوی»، این عبارت و مشابه آن: اجْلِسُوا فِي بُيُوتِكُم، لَا تَبْرَحِ الْأَرْضَ، حِلْساً مِنْ أَحْلَاسِه با توجه به «خانواده حدیثی»، جملات مشهور امامان معصوم برای ممانعت شیعیان از شرکت در فتنهها و قیامهای نظامی مخالف دیدگاه اهلبیت و جنگهای مضرّ به کیان شیعه و ترک قتال استعمال میشده است؛ از اینرو احتمال آتشسوزی در منطقه آذربایجان، احتمال ضعیف و بلکه منتفی است و در واقع «نار آذربایجان» اشاره به جنگ دارد.
◽️حال درباره گزاره نار (آتش) آذربایجان که کنایه از جنگ است، دو احتمال مطرح است: صدور جنگ از سمت آذربایجان یا وقوع جنگ در منطقه آذربایجان (محدوده جغرافیای آذربایجان در زمان امام معصوم) و نیز با توجه به حرف «مِنْ»، عبارت بدینگونه خواهد بود که: جنگ از سمت آذربایجان یا جنگ در منطقه آذربایجان مقصود است. البته هر دو دیدگاه قابلجمع است و فرقی هم ندارد. زیرا در ادامه به سرایت آتش جنگ به سایر مناطق تصریح شده است. بنابراین، نار (آتش) آذربایجان، چه بسا این تلمیح و اشاره بلیغ را نیز با خود به همراه دارد که شروع جنگ، از سمت آذربایجان و در این منطقه تاریخی خواهد بود (لَا بُدَّ لِنَارٍ مِنْ آذَرْبِيجَانَ) و البته آتش جنگ، آرام نخواهد شد و به سایر مناطق نیز گسترش خواهد یافت (لَا يَقُومُ لَهَا شَيْء).
#قسمت_اول
ادامه...
@slamLifeStyles
📌چرایی تعبیر نار (آتش) آذربایجان
◽️ و علت اینکه چرا برای افاده مفهوم جنگ، به جای کلمه «نار» از واژه «حرب» استفاده نشده، این است که در لغت عربی علاوه بر اینکه استعمال واژه «نار» برای جنگ، تعبیر شایع و مشهوری است، در عین حال نشانگر این است، در صورت عدم جلوگیری از آتش، آنگاه شعلههای آن به سایر نقاط نیز گسترش پیدا خواهد کرد و در این صورت با عبارت بعدی (لَا يَقُومُ لَهَا شَيْ: هیچ چیزی یارای ایستادگی در برابر آتش جنگ ندارد) نیز سازگاری بیشتری دارد. همچنین به قرینه اینکه به شیعیان توصیه شده است در جنگ منطقه آذربایجان شرکت نکنید (أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ)، نشانگر این است که شرّ و فتنه جنگ، گریبانگیر کشورهایی خواهد شد که در این جنگ وارد شدهاند.
◽️ضمن اینکه اگر واژه «حرب» استعمال میشد، ناگزیر یکی از طرفین جنگ شروعکننده آن خواهد بود درحالیکه انتخاب واژه «نار به معنای آتش» مشعر به این است که علاوه بر متخاصمین، از ناحیه کشورهای غیر از طرفین جنگ، نیز احتمال دارد که بر شعلههای آتش، دمیده و دامن زده شود و گسترش یابد. از اینرو تعبیر نار (آتش) آذربیجان برای سرایت جنگ به سایر نقاط (لَا يَقُومُ لَهَا شَيْ)، تعبیر رساتر و بلیغتری است و در واقع این عبارت از فصاحت و بلاغت امام معصوم در اِخبار دقیق از حوادث آخرالزمان حکایت دارد.
◽️با این پیشفرض و «مبنای کلامی» که امام معصوم بر قرآن احاطه کامل دارد و در انتخاب کلمات و عبارات حدیثی، دقیق و حساب شده، رفتار میکنند و نیز با توجه به استعمال واژه «نار» در قرآن که آتش «مهمترین و سختترین عذاب خداوند» معرفی شده است و به قرینه اینکه امام معصوم تاکید نموده است شیعه در این جنگ شرکت نکند (عدم مداخله مستقیم نظامی جبهه حق)، درمییابیم که آتش جنگ به منزله «عذاب» برای جبهه باطل خواهد بود که بتدریج فراگیر نیز خواهد شد (لَا يَقُومُ لَهَا شَيْ) و بدینسان موجب تضعیف دشمنان خواهد شد.
#قسمت_دوم
ادامه...
@slamLifeStyles
📌محدوده جغرافیایی آذربایجان
◽️و اما اینکه آذربایجان، دقیقا کدام منطقه مقصود است؟ آذربایجان داخل ایران یا آذربایجان خارج از محدوده جغرافیایی ایران؟ نمیتوان قضاوت قاطعی داشت. زیرا بلاد آذربایجان در زمان صدور نص، منطقه وسیعی را شامل میشده است و مشتمل بر مناطقی در آذربایجان ایران (اردبیل، آذربایجان غربی و شرقی) و مناطقی همچون اَرَّان و جمهوری آذربایجان تا برزند (تفلیس) گرجستان در قلب قفقاز نیز ادامه داشته و حتی محدوده وسیعی از جنوب غربی روسیه و شمال شرقی ترکیه تا سواحل دریای سیاه (بحر القرم) متصل به جزیره کریمه را شامل میشود و تا مرزهای امپراطوری بیزانس (روم شرقی) امتداد داشته است:
◽️اَذرَبِيجَان: إقليمٌ واسع و من مشهور مدائنها تبریز و أجل مدنها قديما أردبيل من أردبيل إلى برزند من كور آذربيجان أَرَّانُ في آخِرِ حُدُودِ أَذرَبِيجَان نَخْجُوان بَلَدٌ بأَقْصَى أَذْرَبِيجان و ایضا بعض البلاد التی على ساحل بحر القرم حدود بلاد الروم.
◽️بنابراین هرچند دقیقا مشخص نیست مقصود از آتش جنگ در آذربایجان، کدام ناحیه معیّن، مراد است؟ اما قدر متیقّن، جنگ در محدوده سرزمین «آذربایجان تاریخی» که تا سواحل دریای سیاه نیز امتداد داشته است، برپا خواهد شد.
📌نقشه سرزمین تاریخی آذربایجان
◽️در واقع امروزه علاوه بر آذربایجان ایران بر مناطق وسیعی در کشورهای آذربایجان، ارمنستان و امتداد آن در قلب قفقاز و تا سرزمینهای واقع در سواحل دریای سیاه (بحر القرم)، مفهوم «بلاد آذربایجان» اطلاق میشده است و البته به دلیل تغییر مرزهای جغرافیای در طول تاریخ، مرزبندی مشخص و دقیق این مناطق و تفکیک این مناطق از یکدیگر، سخت و دشوار بوده است:
◽️أرمينية و أرّان و أذربيجان ... هذه ثلاثة أقاليم عظيمة قد جمعها أرباب هذا الفن في الذكر و التصوير لتداخل بعضها بالبعض و تعسر إفرادها بالذكر و قد ضممنا إليها أيضا بعض البلاد التي على ساحل بحر القرم.
◽️بنابراین مقصود از آذربایجان در لسان احادیث و کتب جغرافیا، سرزمین تاریخی آذربایجان است و نه کشور آذربایجان اما اینکه امام معصوم، شیعه را به عدم مداخله نظامی در جنگ آذربایجان فراخواندند (فَكُونُوا أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ)، بیانگر این است که این جنگ، ابتدا در مناطقی خارج از محدوده جغرافیای «حکومت شیعه زمینهساز» رخ خواهد داد که در ادامه شواهد دیگر نیز بیان خواهد شد.
📌بینتیجه بودن تلاشهای بینالمللی
درباره عبارت «لَا يَقُومُ لَهَا شَيْ»در تحلیل گزاره حدیثی جنگ آذربایجان قبل ظهور، سه احتمال مهم، مطرح است:
1. هرچند مبداء جنگ از منطقه «آذربایجان تاریخی» شکل خواهد گرفت لکن به سایر مناطق و کشورها نیز گسترش خواهد یافت. زیرا آتش وقتی از ناحیهای شروع شود اگر نتوان با آن مقابله کرد (لَا يَقُومُ لَهَا شَيْ)، طبیعی است که به سایر مناطق نیز سرایت خواهد کرد. همپچنین بیانگر این است که تلاشهای بینالمللی برای جلوگیری از شعلهور شدن آتش جنگ آذربایجان بینتیجه خواهد بود و جنگ فراگیر خواهد شد و نقش محوری در آغازین شعلههای جنگ جهانی قبل از ظهور، ایفا خواهد کرد.
#قسمت_سوم
ادامه...
@slamLifeStyles
📌عدم مداخله نظامی مستقیم در جنگ آذربایجان
◽️درباره عبارت «أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ» -با توجه به «معانی لغوی»و «خانواده حدیثی» این مصلح حدیثی در تراث مهدوی- در تحلیل گزاره جنگ آذربایجان قبل ظهور، پنج احتمال مهم، مطرح است:
1. اینکه به شیعیان توصیه شده که در خانههایتان باشید و مداخله مستقیم نظامی نکنید (أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ)، خود قرینه بر این است که آتش جنگ و فتنهانگیزی توسط دشمن از سمت آذربایجان طراحی و برنامهریزی خواهد شد؛
2. و نیز بیانگر این است شیعه در این جنگ، شرکت ندارد زیرا در غیر اینصورت چگونه ممکن است امام معصوم دستور عدم مداخله نظامی بدهد در حالیکه «شیعه زمینهساز» نیز یکی از طرفین جنگ است؟
3. و نیز عبارت «أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ» قرینه بر این است که منظور از آذربایجان، آن مناطقی از سرزمین «آذربایجان تاریخی» که خارج از مرزهای ایران قرار دارد، مقصود است و الا چگونه امکان دارد امام معصوم، شیعیان را در برابر جنگی که در خاک و وطنشان رخ داد، دعوت به عدم مقابله نظامی نماید در حالیکه دفاع در برابر تجاوز دشمن، واجب شرعی است.
4. با دعوت به بیطرفی، میتوان دریافت جنگ ناحیه آذربایجان برای دین و مذهب نیست و طرفین جنگ بر حق نیستند بلکه جنگ بر سر منافع دنیوی است؛
5. و نیز بیانگر این مهم است جنگ، ارتباط موثر با زمینهسازی ظهور و محور مقاومت شیعی ندارد. بلکه وظیفه اصلی قوای نظامی در عین مراقبت از حدود و ثغور و مرزها، باید توجه به حوادث جغرافیایی مثلث «کوفه، مکه و قدس» باشد؛ زیرا احتمال دارد آتش این فتنه، نقشه و برنامهریزی دشمنان برای درگیر کردن قدرت نظامی شیعه برای غفلت از حوادث «جغرافیای ظهور» بویژه در عراق، شام و فلسطین صورت گرفته باشد. زیرا چگونه ممکن است آتش جنگ آذربایجان در «فرایند ظهور» حضرت، موثر باشد اما امام معصوم دستور عدم حمایت و همکاری را صادر نمایند؟
📌در واقع اشاره به فتنههايى دارد كه از سمت آذربايجان مانند آتش به سایر نقاط نیز شعلهور مىشود و به قرینه «لَايَقُومُ لَهَا شَيْء» بتدریج گسترش مییابد؛ در فرض صحت این دیدگاه، به قرینه «أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ»، آتش آذربایجان در زمره حوادث ایران محسوب نمیشود بلکه مربوط به شرارههای جنگ جهانی قبل از ظهور خواهد بود و به شیعیان توصیه شده است نقش بیطرفی را در پیش بگیرند.
📌البته شعلههای آتش جنگ جهانی در اثر عوامل مختلفی ایجاد خواهد شد و در کنار آتش آذربایجان، حوادث دیگری همچون: اختلاف ترک با روم، حوادث شرق سوریه (قرقیسیا)، اختلاف بین غربیها (هرج الروم)، اختلاف شرق با غرب و ... این حادثه را رقم خواهند زد.
#قسمت_چهارم
ادامه...
@slamLifeStyles
📌اختلاف ترکها با غربیها
قبل ظهور از اختلاف ترکها با رومیها به دلیل تضاد منافع در مناطق مختلف، سخن به میان آمده است که یکی دیگر از عواملی است که جنگها در سراسر جهان، شعلهور خواهد شد:
فَإِذَا خَالَفَ التُّرْكُ الرُّوم و كَثُرَتِ الْحُرُوبُ فِی الْأَرْض؛ يَتَخَالَفُ التُّرْكُ وَ الرُّومُ وَ تَكْثُرُ الْحُرُوبُ فِي الْأَرْضِ وَ يُنَادِي مُنَادٍ مِنْ سُورِ دِمَشْقَ وَيْلٌ لِأَهْلِ الْأَرْضِ مِنْ شَرٍّ قَدِ اقْتَرَبَ.
و به قرینه عبارت «لَا يَقُومُ لَهَا شَيْ» که حاکی از گسترش آتش دارد و نیز به دلیل اینکه ترکها از عوامل اصلی دخیل در تخریب آذربایجان هستند؛ قطعا یکی از دلایل اختلاف غربیها با ترکها در حوادث منطقه آذربایجان خواهد بود. و همانطور که بیان گردید، حکمت و چرایی ذکر «لایقوم لها شیء» برای آتش جنگ آذربایجان، شاید به این دلیل باشد که در خلال حوادث این منطقه و متاثر از آن، کشورهای دیگر به دلیل تضاد منافع، دچار اختلاف با یکدیگر و جنگ میشوند. و به قرینه اینکه در گزارش جنگ ولد عباس با جوانان ارمنی و آذری نیز از کلیدواژههای مشترک (قتل آلاف آلاف، موت احمر و طاعون) با جنگ جهانی استفاده شده است، بیانگر این است آتش جنگ در منطقه آذربایجان در کنار اختلاف ترکها با رومیها و نیز در کنار حوادث فتنه شام در شرق سوریه قرقیسیا، از عوامل شعلههای شرارت آتش «جنگ جهانی قبل ظهور»است.
📌جنگ بلوک شرق و غرب: هرج و مرج جهانی
البته علت شروع جنگ جهانی منحصر به قرقیسیاء و اختلاف ترک با رومیها نیست بلکه قبل ظهور، هرج و مرج جهانی عالمگیر خواهد شد:
و مِنّا مَهدِی هذِهِ الامَّةِ إذا صارَتِ الدُّنیا هَرجاً وَ مَرجا ... فَحِینَئِذٍ یأْذَنُ اللَّهُ لَهُ بِالْخُرُوجِ.
مشابه حدیث فوق در منابع شیعی با سندهای مختلف و ذکر کثیری از راوت حدیث در طریق روایات، نیز نقل شده است. اختلاف «بلوک شرق با غرب» موجب «خوف و ترس» و «نارضایتی عمومی» جهانی خواهد شد و تا ظهور و ندای آسمانی ادامه خواهد داشت:
اخْتَلَفَ أَهْلُ الْمَشْرِقِ وَ أَهْلُ الْمَغْرِبِ ... وَ يَلْقَى النَّاسَ جُهْدٌ شَدِيدٌ مِمَّا يَمُرُّ بِهِمْ مِنَ الْخَوْفِ فَلَا يَزَالُونَ بِتِلْكَ الْحَالِ حَتَّى يُنَادِيَ مُنَادٍ مِنَ السَّمَاء.
جنگ ولد عباس با ارمنی و آذربایجان ، تلمیحی است به اینکه بعد از این که جماعت تکفیری سلفی، وارد معرکه جنگ در قفقاز شدند، ابتدا با ارمنیها و سپس با خود آذربایجانیها خواهند جنگید. و از آنجا که گروههای تکفیری مخالف شیعه، تمرکز نظامی در فتنه شام، دارند؛ بنابراین حضور جماعت تکفیری مخالف شیعه (ولد عباس) در منطقه قفقاز، بیانگر این است که با انتقال آنان از فتنه شام به معرکه جنگ ناحیه آذربایجان، «جنگهای نیابتی» در این سرزمین نیز شکل خواهد گرفت. در منازعه آذربایجان، ترکها در طرف مقابل رومیها قرار خواهند گرفت. زیرا علاوه بر اینکه از اختلاف ترکها و رومیها به دلیل تضاد منافع سخن به میان آمده است؛ جریان ولد عباس که مورد حمایت ترکها است، با سفیانی مورد حمایت غربیها نیز در شرق سوریه خواهند جنگید.
📌ائتلاف نظامی «اخوان الترک» و «ولد عباس» در جنگ آذربایجان
سوالی که مطرح میشود «ولد عباس» مستقر در فتنه شام، چگونه در منطقه آذربایجان با جوانان ارمنی به جنگ خواهند پرداخت؟با تشکیل «خانواده حدیثی» و به قرینه اینکه از دسیسهچینی ترکها در خرابی آذربایجان، سخن به میان آمده است، احتمال دارد گروههای تکفیری مخالف شیعه توسط ترکها از منطقه شام به صحنه جنگ آذربایجان منتقل شوند. و یکی از دلایل عمده خرابی منطقه آذربایجان در نتیجه ورود جماعت سلفی به این مناطق رقم خواهد خورد. زیرا در روایات، برای ترکها دو مرحله نظامی مخرّب، مطرح شده است، نقشآفرینی نظامی در منطقه آذربایجان و نیز گسیل قدرت نظامی به شرق سوریه:
لِلتُّرْكِ خَرْجَتَانِ: خَرْجَةٌ مِنْهَا خَرَابُ آذَرْبِيجَانَ، وَ خَرْجَةٌ يَخْرُجُونَ فِي الْجَزِيرَة؛ لِلتُّرْكِ خَرْجَتَانِ: إِحْدَاهُمَا يُخَرِّبُونَ أَذَرْبِيجَانَ، وَ الثَّانِيَةُ يَشْرَعُونَ مِنْهَا عَلَى شَطِّ الْفُرَات.
به قرینه اینکه «ترکها» وارد جزیرۀ در مناطق محل عبور فرات میشوند، پس به یقین، مقصود «اخوان الترک» نقشآفرین در منطقه شام است که در مراحل پایانی فتنه شام به جزیرة الشام (مناطق مابین رقه و دیرالزور) در شرق سوریه حمله نظامی میکنند:
تُخْسَفُ قَرْيَةٌ مِنْ قُرَى الشَّام ... وَ سَيُقْبِلُ إِخْوَانُ التُّرْكِ حَتَّى يَنْزِلُوا الْجَزِيرَة.
📌جنگ ایران و ترکیه در آخرالزمان؟
◽️نکته مهم و شایان ذکر اینکه هرچند حضور جماعت تکفیری سلفی در مرزهای کیان شیعه، خطرساز و تهدید امنیت ملی، تلقی میشود لکن با تاکید امام معصوم بر عدم مداخله نظامی مستقیم با طرفهای درگیر در جنگ ناحیه آذربایجان (فَكُونُوا أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ)، از اینرو با فتنهگریهای «اخوان الترک»، نباید مواجهه مستقیم نظامی داشت تا سرانجام با دست خویش، خود را در مهلکه شرق سوریه (قرقیسیا) در مواجهه با دشمنان شیعه هلاک نمایند و در واقع اخوان الترک، سپر بلای شیعه در تقابل نظامی با دشمن اصلی، سفیانی موردحمایت غربیها خواهند شد.
📌تهدید اردوغان رهبر ترکیه به مشارکت در تجزیه ایران
توضیح اینکه: سفیانی بعد از تسلط بر الکور الخمس شام و تثبیت قدرت در دمشق، آنگاه در مسیر حمله به عراق ناگزیر در منطقه قرقیسیا دیرالزور در شرق سوریه با «اخوان الترک» که از قبل تا «جزیرة الشام» پیشروی نظامی داشتهاند و نیز با بنیقیس همپیمان ترکها در قرقیسیاء در شرق سوریه وارد جنگ خواهد شد؛ بنی قیس، ساکنان اهلسنت شرق سوریه هستند که البته امتداد قومیتی آن در مناطق غرب عراق تا بغداد نیز وجود دارد و از فتنهگری آنان و جنگ در مناطق بنی قیس قبل از ظهور نیز در کتب معتبر سخن به میان آمده است؛ لازم به ذکر است از سفیانی به عنوان نقمت و عذاب برای دشمنان شیعه، نام برده شده است (السُّفْیانِی نَقِمَةً لَكُمْ مِنْ عَدُوِّكُم) و دشمنان مشغول جنگ با یکدیگر خواهند شد (أَعْدَاءَكُمْ یقْتَتِلُونَ فِی مَعَاصِی اللَّهِ وَ یقْتُلُ بَعْضُهُمْ بَعْضا) که عبارة اخری «جنگ جبّارین» با یکدیگر است در حالیکه شیعه از مناطق جنگ به دور است (وَ أَنْتُمْ فِی بُیوتِكُمْ آمِنُونَ فِی عُزْلَةٍ عَنْهُم).
📌دیپلماسی مواجهه با فتنه «اخوان الترک» در جغرافیای ظهور
◽️بنابراین دیپلماسی حکومت زمینهساز در مواجهه با فتنهانگیزی «اخوان الترک»، باید مبتنی بر خویشتنداری و در عین حال پاسداری از مرزهای جغرافیای کیان شیعه باشد؛ زیرا هرچند در «ابتدا» فتنه شام، ترکها با رومیها، اشتراک منافع دارند اما در نهایت بعد از وقوع حوادثی باهم اختلاف شدید پیدا خواهند کرد به گونهای که منجر به جنگ در برخی مناطق نیز خواهد شد:
اسْتَثَارَتْ عَلَيْكُمُ الرُّومُ وَ التُّرْكُ وَ جُهِّزَتِ الْجُيُوشُ ... وَ يَتَخَالَفُ التُّرْكُ وَ الرُّومُ وَ تَكْثُرُ الْحُرُوبُ فِي الْأَرْض.
زمانى كه رومیها و ترکها، غبار فتنه را عليه شما بلند كردند و بر شما بشورند و لشکرها آماده و تجهيز شوند ... آنگاه و ترکها با رومیها اختلاف پیدا میکنند و جنگ در نقاط مختلف گسترش پیدا میکند.به نظر میرسد بعد از اعلان «مارقة الشام»، به دلیل پیشروی نظامی اخوان الترک در شرق سوریه، از علل اصلی اختلاف ترکها با غربیها است. و همانطور که بیان گردید با فتنهگریهای «اخوان الترک» در جغرافیای ظهور، نباید مواجهه مستقیم نظامی داشت تا سرانجام با دست خویش خود را در مهلکه شرق سوریه (قرقیسیا) در مواجهه با دشمنان شیعه هلاک نمایند.
📌سناریوی جنگ در همسایگان شمالی و تاثیر آن بر امنیت ایران قبل ظهور
◽️هرچند احتمال دارد شیعیان مظلوم منطقه آذربایجان و سایر مناطق، طعمه خواستههای نامشروع حاکمان و قدرتهای استعماری گردند. زیرا نقمت و بلا هرگاه واقع شود، فرقی بین گناهکار و دیگران نیست و در آتش جنگ، تر و خشک باهم میسوزد؛ اما وظیفه محور مقاومت شیعی و حکومت زمینهساز باید در حد توان و استطاعت، مانع از قتل و خونریزی گردد و حتی در جهت خنثی کردن فتنه دشمنان، تمهیداتی ولو با کمک غیرمستقیم برای مقابله با اقدامات «دشمن اصلی» صورت گیرد.
و البته اگر بنا بر حمایت نیز باشد، باید در حمایت معنوی از شیعیان و پشتیبانی از جبههای باشد که در طرف مقابل دشمنان واقعی (مثلث غربی عبری و عربی) قرار گرفته است که البته تشخیص این امر نیز دشوار خواهد بود:
قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ... إِنِّي كُنْتُ أَحْمِلُ السِّلَاحَ إِلَى أَهْلِ الشَّامِ فَأَبِيعُهُ مِنْهُمْ فَلَمَّا أَنْ عَرَّفَنِيَ اللَّهُ هَذَا الْأَمْرَ ضِقْتُ بِذَلِكَ وَ قُلْتُ لَا أَحْمِلُ إِلَى أَعْدَاءِ اللَّهِ فَقَالَ احْمِلْ إِلَيْهِمْ فَإِنَّ اللَّهَ يَدْفَعُ بِهِمْ عَدُوَّنَا وَ عَدُوَّكُمْ يَعْنِي الرُّومَ وَ بِعْهُمْ فَإِذَا كَانَتِ الْحَرْبُ بَيْنَنَا فَلَا تَحْمِلُوا.
طبق گزاره حدیثی فوق که در دیگر کتب معتبر شیعی نیز نقل شده است، از امام معصوم درباره فروش سلاح و کمک نظامی به برخی از طرفهای درگیر در «منطقه شام» که در جبهه حق قرار ندارند اما در حال جنگ با دشمن اصلی شیعه هستند، استفسار میشود و امام چنین پاسخ میگویند: حتما سلاح بفروشید و در اختیارشان قرار دهید. زیرا به واسطه این کار، دشمنان شیعه، دفع و نابود میشوند اما هرگاه جنگ با شیعه رخ داد، دیگر اقدام به فروش سلاح نکنید.
از مجموعه آنچه بیان گردید، آنچه از «آیندهپژوهی مهدوی» مستفاد است، درگیری نظامی در آذربایجان، آتش جنگ و فتنه (نَار مِنْ آذَرْبِيجَان) قابل سرایت به سایر کشورها که تلاشهای بینالمللی برای توقف آن نیز کارساز نخواهد شد (لَا يَقُومُ لَهَا شَيْءٌ) و نیز به دلیل اینکه ترکها از عوامل اصلی دخیل در تخریب آذربایجان هستند؛ قطعا یکی از دلایل اختلاف غربیها با ترکها در حوادث منطقه آذربایجان خواهد بود و به قرینه اینکه در گزارش جنگ «ولدعباس با جوانان ارمنی و آذری» نیز از کلیدواژههای مشترک با جنگ جهانی (قتل آلاف آلاف، موت احمر و طاعون) استفاده شده است، بیانگر این است آتش جنگ در منطقه آذربایجان در کنار اختلاف ترکها با رومیها و نیز در کنار حوادث فتنه شام در شرق سوریه قرقیسیا، از عوامل شعلههای شرارت آتش «جنگ جهانی قبل ظهور»است.
ضمن اینکه آتش آذربایجان، طراحی چندبُعدی به منظور عملیات ایذایی، بحرانسازی و تاثیر منفی بر امنیت مناطق در مرزهای شمالی ایران است؛ بنابراین، استراتژی شیعه و دیپلماسی زمینهساز پیرامون جنگ منطقه آذربایجان در عصر ظهور، باید مبتنی بر «بیطرفی» (فَكُونُوا أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ) و در عین حال راهبرد امنیتی محور مقاومت شیعی، اوج «اقتدار نظامی» (فَاسْعَوْا إِلَيْهِ) در دفاع از کیان شیعه در جغرافیای ظهور باشد.
📌جنگ امام مهدی با «اخوان الترک» بعد ظهور
◽️و اما سخن درباره دسیسهچینی و فتنهانگیزی «اخوان الترک» فعال در فتنه شام و دیگر نقاط که کیان شیعه را با تهدید و خطر مواجه میکند، است و بیان گردید که نباید رویاروی مستقیم نظامی داشت تا با دشمن اصلی (سفیانی مورد حمایت غربیها) وارد جنگ شوند؛ البته دیری نخواهد پایید بعد از ظهور لشکریان امام مهدی و جبهه حق، فاتحانه وارد «کشور ترکها» خواهند شد:
يُقَاتِلُ السُّفْيَانِيُّ التُّرْكَ ثُمَّ يَكُونُ اسْتِئْصَالُهُمْ عَلَى يَدَيِ الْمَهْدِيِّ؛ لِوَاء يَعْقِدُهُ الْمَهْدِيُّ يَبْعَثُ إِلَى التُّرْكِ فَيَهْزِمُهُم.
◽️لازم به ذکر است مراد از استیصال ترکها که در مقابل جبهه حق و امام مهدی ایستادگی خواهند کرد، اخوان الترک میباشد -که نقش فعال در فتنه شام دارند و با رومیها، نیز اختلاف پیدا خواهد کرد- و نه ترکهای شیعی سایر کشورها. زیرا در احادیث از تحرکات مردمی ترکها در حمایت از آرمان امام مهدی سخن به میان آمده است.
آذربایجان، منطقهای عالمخیز است و در طول تاریخ تشیع علمای تبریز، خوی، اردبیل، لنکران و بادکوبه بر تارک آسمان شیعه درخشیدهاند، حتی سلطه ۷۰ ساله کمونیست و سیاست ضد مذهبی که آنان در پیش گرفتند، نتوانست ارادت مردم منطقه به مکتب اهلبیت را زایل کنند. و این مردم عزیز و شریف پایداری خود را در مسیر اسلام عزیز و مقاومت در برابر مستکبران و صهیونیزم و قدرتهای فاسد نشان دادهاند. و سخنی به گزافه نیست اگر بگوییم شیعیان آذربایجان، جزو پرچمداران «تشیع علوی، حسینی و مهدوی» در ایران به شمار میرفتند و این سرزمین جایگاه خیزش شیعیان دلسوخته اهلبیت در دوره هایمختلف بوده است:
📌خطّه آذربایجان، حامیان امام حسین
ایرانیان در سپاه امام حسین در روز عاشورا نیز حضور چشمگیر داشتند. از جمله «اسلم بن عمرو» ایرانی تُرکتبار و شعر معروف «أميری حُسَينٌ و نِعمَ الأَمير» را این ایرانی سرخروی سروده است. در قیام مختارثقفی که به خونخواهی امام حسین شهرت یافت، نیز شیعیان آذربایجان جزو پیشگامان کمک به انقلاب شیعی بودند. مختار به وسیله مردم ایران از جمله شیعیان «آذربایجان» تقویت مالی شد و حتی در سپاه او تعداد زیادی از «موالی ایرانی» و «سرخرویان ایرانی» حضور داشتند؛ البته پیش از آن نیز محبّان ایرانی امام علی با هجرت عاشقانه، گردآگرد وی جمع بودند به گونهای که حضور «سرخرویان ایرانی» حتی گاهی مورد اعتراض «اشراف عرب» نیز قرار میگرفت. حضور پرشمار ایرانیان در سپاه مختار بعد از شهادت امام حسین نیز تکرار شد و یکی از عوامل پیروزیهای مختار، استفاده وی از قدرت ایرانیان در مبارزه بود.
📌سرخرویان ایرانی، از زمینهسازان ظهور
البته تشیع در سه دوره متفاوت، «همپیمانی ایرانیان با تشیع عراقی» را تجربه کرده است: حضور پرشمار ایرانیان در گردآگرد امام علی، یاری مختار در خونخواهی امام حسین و سرانجام این واقعه قبل از ظهور نیز تکرار خواهد شدو شیعیان ایرانی زمینهساز با مشارکت محور مقاومت شیعی عراق، جریان سفیانی -که حمایت مثلث شوم «غربی عبری عربی» را با خود به همراه دارد- در سرزمین عراق شکست سختی خواهند داد. زیرا با تهدید اماکن و مراکز مقدسه شیعی توسط لشکر متخاصم خارجی، امنیت و ژئوپلتیک شیعه به خطر افتاده، از اینرو، دلیرمردان ایرانی و زمینهسازان ظهور برای دفع خطر دشمن متجاوز که تا نزدیکی مرزهای ایران نیز پیشروی نظامی داشته، وارد عراق خواهند شد و جنگ شدیدی رخ میدهد و لشکر نظامی ایران با همکاری محور مقاومت شیعی(به رهبری سید خراسانی و یمانی)، دشمن متجاوز را در عراق شکست خواهد داد.
📌 نائبان امام مهدی در منطقه آذربایجان
طبق گزارشهای کهن، شیعیان آذربایجان از دیرباز در انتظار ظهور «مهدی موعود» بودهاندو جزو پرچمداران «تشیع علوی، حسینی و مهدوی» در ایران به شمار میرفتند. حضور نائبان و وکلای امام مهدی تحت پوشش نسازمان وکالت» در خطّه آذربایجان، شاهدی بر این مدعا است. از جمله مشهورترین آنها، احمد دینوری وکیل امام مهدی در منطقه اردبیل و قاسم بن علاء ساکن ناحیه آذربایجان و وکیل و نائب امام عصر در دوران غیبت صغرا است؛
◽️داستان عجیب و شگفتآور قاسم بن علاء آذربایجانی و دعای طلب فرزند از امام مهدی خود قصهای پرغصه همراه با بیم و امید است. وی مدت 117 سال عمر كرد! 80 سال آن با سلامت چشم و بينايى و بقيه عمر را در نابينايى سپرى نمود؛ در سال آخر عمر خویش، نامهای از سوی ناحیه مقدسه دریافت میکند که ضمن اعلان روز رحلت او به اذن الله هفت روز قبل از وفات، به اعجاز امام عصر از کوری شفا خواهد یافت. در میان مردم این خبر مشهور شد و سرانجام با قلبی زنده و دیدهای بینا، دار فانی را وداع گفت؛ بـدن رهبر شیعیان آذربایجان را غسل دادند و در پیراهن حضرت هادى کفن کردند و جامههایى را که از سوى حضرت حجت برایش رسیده بود، بر او پوشانیدند و دفن کردند رحمة الله علیه.
📌یاران امام مهدی از منطقه آذربایجان
◽️این ارادات و محبت شیعیان آذربایجان به خاندان اهلبیت که ریشه کهن و هزارساله دارد تا عصر ظهور نیز امتداد خواهد داشت. و در میراث روایی شیعی از تحرکات مردمی ترکها در حمایت از آرمان امام مهدی در آستانه ظهور سخن به میان آمده است؛ و طبق برخی احادیث، در هنگامه ظهور نیز افراد سرشناسی از اهالی آذربایجان، در زمره یاران خاص امام عصر، قرار دارند.
📌جمع بندی
◽️در بررسی و فهم صحیح گزاره «آتش آذربایجان» قبل از ظهور، سه عامل و معیار مهم: الف. نقشآفرینی مخرّب «اخوان الترک»؛ ب. شروع جنگها در «ماه صفر»؛ ج. راستآزمایی آن به همراه رصد «سلسله حوادث فتنه شام» قبل از اولین نشانه حتمی ظهور، حائز اهمیت است. آنگاه میتوان به تصویر روشنی از وقایع هنگامه ظهور دست یافت.
◽️زیرا در طول تاریخ در منطقه آذربایجان، جنگهای متعددی رخ داده است و هر جنگی، الزاماً به معنای وقوع رویدادهای منتهی به ظهور نیست؛ ضمن اینکه، واقعه «نار آذربایجان» را باید در کنار سایر حوادث قبل ظهور نگریست تا به فهم روشنی دست یافت زیرا نگاه مجزا و مستقل به حوادث کشورهای عصر ظهور، موجب برداشتهای اشتباه میشود. زیرا نشانههای ظهور، «قطعههای مختلف یک پازل» است که باید در کنار هم نگریست. بنابراین آتش آذربایجان را باید در ضمن رخدادهای دیگر نگریست که مهمترین آن، وقوع حوادث «فتنه شام» منتهی به اولین نشانه حتمی (سفیانی) است. و آن آتش آذریایجان، قطعهای از «پازل ظهور» است، که منجر به تنازع قدرتها و جنگ جهانی شود.
اگر عصر، عصر ظهور باشد، باید در فتنه «آتش آذربایجان»، بیطرف بود
بنابراین آنچه از «آیندهپژوهی مهدوی» مستفاد است، درگیری نظامی در آذربایجان، آتش جنگ و فتنه (نَار مِنْ آذَرْبِيجَان) قابل سرایت به سایر کشورها که تلاشهای بینالمللی برای توقف آن نیز کارساز نخواهد شد (لَا يَقُومُ لَهَا شَيْءٌ) و نیز به دلیل اینکه ترکها از عوامل اصلی دخیل در تخریب آذربایجان هستند؛ قطعا یکی از دلایل اختلاف غربیها با ترکها در حوادث منطقه آذربایجان خواهد بود و به قرینه اینکه در گزارش جنگ «ولد عباس با جوانان ارمنی و آذری» نیز از کلیدواژههای مشترک با جنگ جهانی (قتل آلاف آلاف، موت احمر و طاعون) استفاده شده است، بیانگر این است آتش جنگ در منطقه آذربایجان در کناراختلاف ترکها با رومیها و نیز در کنار حوادث فتنه شام در شرق سوریه قرقیسیا، از عوامل شعلههای شرارت آتش «جنگ جهانی قبل ظهور» است.
ضمن اینکه آتش آذربایجان، طراحی چندبُعدی به منظور عملیات ایذایی، بحرانسازی و تاثیر منفی بر امنیت مناطق در مرزهای شمالی ایران است؛ بنابراین، استراتژی شیعه و دیپلماسی زمینهساز پیرامون «جنگ منطقه آذربایجان» در عصر ظهور، باید مبتنی بر «بیطرفی» (فَكُونُوا أَحْلَاسَ بُيُوتِكُمْ) و در عین حال راهبرد امنیتی محور مقاومت شیعی، به دلیل وقوع این حوادث در آستان ظهور، باید مبتنی بر اوج «اقتدار نظامی قبل ظهور» (فَاسْعَوْا إِلَيْهِ) در دفاع از کیان شیعه در تحولات حادثهخیز «جغرافیای ظهور» باشد.
📌نکته پایانی
گزاره «آتش جنگ آذربایجان قبل از ظهور» در میراث «آیندهپژوهی مهدوی» از آوردگاه حدیثی، اعتبارسنجی سندی و محتوایی گردید. و صدالبته به دلیل مناقشه قرهباغ و جنگ آذربایجان با ارمنستان، اهمیت و ضرورت بررسی و تحلیل سیاسی آینده بحران قفقاز جنوبی، دوچندان میشود. البته همانطور که بیان گردید، دیدهبانی سیاسی و نظامی «کشورهای نقشآفرین و حادثهخیز»، در هر برههای از زمان، می تواند اهمیت استراتژیک و آیندهپژوهانه، داشته باشد؛ زیرا اگر عصر، عصر ظهور باشد؛ مومنین هر لحظه باید مختصات خویش با ظهور را نسبتسنجی نمایند. ضمن اینکه استراتژی «محور مقاومت شیعی» نسبت به فتنهها و جنگها و دسیسههای دشمنان قبل ظهور، اوج آمادگی نظامی قلمداد شده است.
حال اگر اساتید دانشگاه بخواهند «سناریوی جنگ آذربایجان» را در آینده ترسیم کنند، به چه نتایجی خواهند رسید؟ سپس نتیجه «تحلیل سیاسی» با سناریوی «آیندهپژوهی مهدوی»، مقایسه و نقاط اشتراک و افتراق نیز نمایان شود.
در واقع پرسش اساسی این است: جنگ آذربایجان، آیا به شعلههای آغاز جنگ جهانی اشاره دارد و یا در واقع تلمیحی است به نقشه تدارک حمله از سوی دشمن به مناطق شیعی و یا با اجازه قدرتهای فرامنطقهای -که هزاران کیلومتر دورتر از محل مناقشه هستند-، در نهایت طرفهای درگیر به صلح و صفا رضایت خواهند داد؟ اساتید دانشگاه و متخصصین علم آیندهپژوهی، مخاطب اصلی این پرسش هستند.
۸.mp3
644.3K
پاسخ یک شهید به این سؤال که: «چه کار کنیم از منجلاب دنیازدگی و لجنزار تعلقات دنیوی رها بشویم تا آنجا گرفتاری نداشته باشیم؟».
زمان: شنبه ۲۲بهمن۱۴۰۱
مکان: کربلای معلّی
برای عضویت در کانال «استاد مؤیدی» روی اینجا بزنید.
📌جرم توهین سایبری به افراد در فضای مجازی
◽️یکی از چیزهایی که باعث میشود ارزش و احترام در جامعه از بین برود و هرج و مرج ایجاد شود، توهین به همدیگر است. توهین از منظر علم حقوق یکی از جرائم علیه حیثیت معنوی اشخاص است و در قوانین موجود در کشور ما جرم محسوب میشود و مجازات دارد.
◽️از منظر علم حقوق به هر رفتاری اعم از فعل، گفتار، اشاره، نوشتار یا نظایر آن که بتواند به نحوی موجب تحقیر کردن یا خوار و خفیف کردن مخاطب، توهین در نظر عموم افراد جامعه قلمداد شود، توهین گفته میشود. نکته مهم در خصوص جرم توهین این است که توهین یک جرم مطلق است و مقید به نتیجه خاصی نیست، یعنی اگر مخاطب توهین از شعور و شخصیت بالایی هم برخوردار باشد و عملاً از توهین صورتگرفته ناراحت نشود، باز هم جرم توهین به صرف موهن بودن رفتار مرتکب آن، ارتکاب یافته و قابل رسیدگی در دادگاه است.
◽️این روزها با توجه به گسترش فضای مجازی جرائم در این فضا هم به شدت در حال افزایش است، لذا یکی از جرائم مهم در فضای مجازی که این روزها هم خیلی زیاد مورد توجه قرار گرفته، واژه توهین سایبری یا همان جرم توهین در فضای مجازی است، بنابراین چنانچه افراد در فضای مجازی از جمله اینستاگرام، تلگرام، واتسآپ، کلاب هاوس و توئیتر به شخصی توهین کنند، این مسئله قطعاً قابل پیگیری است.
◽️در رابطه با عنصر قانونی جرم توهین چه در فضای حقیقی، چه در فضای مجازی باید به ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات اشاره کرد. در این ماده قانونگذار ما به صراحت تمام بیان میکند: توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد، به مجازات جزای نقدی درجه ۶ محکوم میشود.
◽️در خصوص جرم توهین سایبری یا همان جرم توهین در فضای مجازی به صورت صریح و آشکار چیزی در قانون جرائم رایانهای مصوب ۱۳۸۸ بیان نشده است.از آنجا که هتک حیثیت با توهین رابطه متقابلی دارد، میتوان مطابق ماده۱۶ قانون جرائم رایانهای با افرادی که در فضای مجازی موجب هتک حیثیت دیگران میشوند، برخورد کرد. قانونگذار هم در این ماده میگوید: هر کس به وسیله سیستمهای رایانهای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که عرفاً موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از ۹۱ روز تا دو سال یا جزای نقدی از ۵ تا ۴۰ میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
◽️علاوه بر ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، قانونگذار ما با توجه به شخصیت و مقام طرف اهانت مجازات جرم توهین را شدیدتر در نظر گرفته است. چنانکه در ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات میگوید: هر کس با توجه به سمت، یکی از رؤسای سه قوه یا معاونان رئیسجمهوری یا وزرا یا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا نمایندگان مجلس خبرگان یا اعضای شورای نگهبان یا قضات یا اعضای دیوان محاسبات یا کارکنان وزارتخانهها و مؤسسات و شرکتهای دولتی و شهرداریها در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین کند به سه تا ششماه حبس یا تا ۷۴ضربه شلاق یا ۲ تا ۲۵ میلیون ریال جزای نقدی محکوم میشود.
◽️نکته مهم در خصوص جرم توهین که باید به آن اشاره کرد، این است که توهین ممکن است به صورت حضوری یا غیابی باشد، در واقع لازم نیست حتماً در حضور شخصی او را مورد توهین قرار دهیم بلکه همین که فردی، شخص دیگری را در غیاب او هم مورد توهین قرار دهد، مرتکب جرم توهین شده است و همچنین برای تحقق جرم توهین، راست یا دروغ بودن اعمال به کار رفته شرط نیست
#حقوق
#جرم_توهین_سایبری
#فضای_مجازی
@slamLifeStyles
📌جرم توهین از طریق موبایل و ارسال پیام
◽️در خصوص جرم توهین از طریق تلفن یا موبایل یا دیگر وسایل ارتباطی باید گفت اگر فردی توسط تلفن برای شما ایجاد مزاحمت یا به شما توهین کند، قانونگذار ما در خصوص اینگونه از مزاحمتها و توهینها به وسیله تلفنهای همراه و ثابت مطابق ماده۶۴۱ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات با متخلفان برخورد و به صراحت بیان میکند: هرگاه کسی به وسیله تلفن یا دستگاههای مخابراتی دیگر برای اشخاص ایجاد مزاحمت کند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم خواهد شد.
◽️در خصوص ماده ۶۴۱ یک نکته بسیار مهم وجود دارد، آن هم این است که مجازاتی که در این ماده در نظر گرفته شده، فقط برای ایجاد مزاحمت است و اگر فردی همراه با مزاحمت به فرد دیگر توهین یا او را تهدید کند، به هر دو مجازات، یعنی هم مجازات مزاحمت، هم جرمی که مرتکب شده است، محکوم خواهد شد.
◽️این نکته مهم را هم باید بگویم که در کشور ما از آنجا که مقام معظم رهبری هم از نظر سیاسی و هم از نظر شرعی بالاترین مقام رسمی در کشور محسوب میشوند، بر همین اساس اگر فردی به رهبر توهین کند، مجرم است و ماده ۵۱۴ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات قانونگذار ما در مورد مجازات آن فرد بیان میکند: هر کس به حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری به نحوی از انحا اهانت کند، به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.
◽️نکته مهم در خصوص اثبات جرم توهین این است که اگر توهین به صورت مکتوب باشد، مثل ارسال پیام در فضای مجازی، چاپ مطلبی در مجله، روزنامه و خبرگزاری با ارائه مکتوبات به راحتی قابل اثبات است ...
◽️از سوی دیگر اگر فردی از جانب فرد دیگری در فضای حقیقی یا مجازی با تهدید روبهرو شد، فرد تهدیدشده میتواند از طریق مراجعه کردن به پلیس فتا یا دادسرای جرائم رایانهای علیه فرد تهدیدکننده به استناد ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات شکایت کیفری مطرح کند، بنابراین اگر فردی در فضای مجازی یا حقیقی شما را تهدید به افشای اطلاعات خصوصی که شامل عکسها، متن پیامها، صدای ضبطشده و فیلم شما میشود یا تهدید به قتل، آدمربایی، اسیدپاشی، ضرب و جرح کند، حتی اگر آن فرد تهدید خود را عملی نکند، مجرم است و مجازات میشود.
◽️گفتنی است بر اساس آییننامه جمعآوری و استنادپذیری ادله الکترونیکی متن پیامها، فایلهای صوتی، فیلمها و اسکرینشاتها در فضای مجازی توسط کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات مورد بررسی قرار میگیرد. اگر صحت مدارک شما تأیید شود، آن اسکرینشاتها میتواند ملاک صدور حکم در دادگاه قرار بگیرد.
#حقوق
#جرم_توهین_سایبری
#فضای_مجازی
#توهین_مجازی_با_موبایل
@slamLifeStyles
📌شما زرنگیتان این باشد: گفتمان عدالت خواهی را فریاد کنید؛ اما انتقاد شخصی و مصداقسازی نکنید.
◽️شما میگوئید که ما شعار عدالت میدهیم؛ دانشجو را میگیرند، اما آن کسی را که به عدالت صدمه زده، نمی گیرند. قوه ی قضائیه چنین، یا دستگاه مسئول چنان. خوب، اینجا شما باید زرنگی کنید؛ یک لحظه از درخواست و مطالبه ی عدالت کوتاهی نکنید؛ این شأن شماست.
📌پشتوانه ی این فکر هم با همه ی وجود، خودم هستم
◽️ جوان و دانشجو و مؤمن شأنش همین است که عدالت را بخواهد.پشتوانه ی این فکر هم با همه ی وجود، خودم هستم و امروز بحمد اللَّه نظام هست. البته تخلفاتی هم ممکن است انجام بگیرد؛
◽️ شما زرنگیتان این باشد: گفتمان عدالت خواهی را فریاد کنید؛ اما انتقاد شخصی و مصداق سازی نکنید. وقتی شما روی یک مصداق تکیه میکنید، اولًا احتمال دارد اشتباه کرده باشید؛ من میبینم دیگر. من مواردی را مشاهده میکنم- نه در دانشگاه، در گروه های اجتماعی گوناگون- که روی یک مصداق خاصی تکیه میکنند؛ یا به عنوان فساد، یا به عنوان کجروی سیاسی، یا به عنوان خط و خطوط غلط. بنده مثلًا اتفاقاً از جریان اطلاع دارم و میبینم اینجوری نیست و آن کسی که این حرف را زده، از قضیه اطلاع نداشته است.
📌قانوندان های قانون شکن خطرناکند
◽️بنابراین وقتی شما روی شخص و مصداق تکیه میکنید، هم احتمال اشتباه هست، هم وسیله ای به دست میدهید برای اینکه آن زرنگ قانوندانِ قانون شکن- که من گفته ام قانوندان های قانون شکن خطرناکند- بتواند علیه شما استفاده کند.
📌شما از دادستان چه گله ای میتوانید بکنید؟
◽️شما از دادستان چه گله ای میتوانید بکنید؟ اگر یک نفری به عنوان مفتری یک شخصی را معرفی کند و بگوید آقا او این افتراء را به من زده. خوب، شأن آن قاضی این نیست که برود دنبال ماهیت قضیه. اگر این افتراء گفته شده باشد، زده شده باشد، ماده ی قانونی آن قاضی را ملزم به انجام یک کاری میکند؛ لذا نمیتوانیم از او گله کنیم.
📌شما روی مصداق تکیه نکنید؛ شما پرچم را بلند کنید.
◽️ شما زرنگی کنید، شما اسم نیاورید، شما روی مصداق تکیه نکنید؛ شما پرچم را بلند کنید. وقتی پرچم را بلند کردید، آن کسی که مجری است، آن کسی که در محیط اجراء میخواهد کار انجام دهد، همه حساب کار خودشان را میکنند. آن کسی هم که فریاد مربوط به محتوای این پرچم را بلند کرده، احساس دلگرمی میکند و کار پیش خواهد رفت.
📌تکیه به شما جوان هاست، امید به شما جوان هاست؛
◽️بنابراین به نظر من مشکلی در کار شما نیست؛ شما جوان های مؤمنی هستید که انتظار هم از شما همین است. هر شعار خوبی که داده میشود، بعد از اتکال به خدای بزرگ که همه ی دلها و زبانها و اراده ها دست اوست، تکیه به شما جوان هاست، امید به شما جوان هاست؛ این را بدانید.۱۳۸۷/۰۲/۱۴
بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاههای شیراز
#انتقاد_شخصی_ممنوع⛔️
#مصداق_سازی_نکنید✋
#بیان_ناب
@slamLifeStyles
حضرت آیتالله خامنهای: «به جوسازیها و حاشیهسازیها اعتنا نکنید، کار خودتان را بکنید. گاهی شما یک تصمیمی گرفتهاید، تصمیم درستی است، یک عدّه خوششان نمیآید، جنجال میکنند؛ حالا که دیگر فضای مجازی هم هست، هزار متن در فضای مجازی تولید میکنند علیه آن اقدام شما؛ اگر اقدامتان اقدام سنجیده و اندیشیدهای است و روی فکر تصمیمگیری شده، اعتنا نکنید، کار خودتان را انجام بدهید. گاهی اوقات میخواهند یک اقدامی را تحمیل کنند بر دولت که این کار را بکنید؛ باز آنجا یک وقت میبینید در فضای مجازی مثلاً چند هزار نوشته، نامه، متن منتشر میشود برای اینکه [شما را] وادار کنند؛ اینها گروههای فشارند؛ به اینها توجّه نکنید. کار را با فکر انجام بدهید، اندیشیده و سنجیده انجام بدهید، وقتی که تصمیم گرفتید، فَاِذا عَزَمتَ فَتَوَکَّل عَلَى الله؛ به خدا توکّل کنید، گامهایتان را محکم بردارید. پیگیری را ــ که تأکید بنده همیشه بر پیگیری است ــ مجدّداً عرض میکنم؛ کارها را نیمهکاره رها نکنید. گاهی انسان یک کاری را با انگیزهی فراوان شروع میکند، منتها یک چند قدمی که جلو رفت، انگیزهاش کم میشود؛ این درست نیست. انگیزه را حفظ کنید تا کار به آن نهایت برسد و انشاءالله تمام بشود.»
۱۴۰۲/۰۶/۰۸ در دیدار هیات دولت