eitaa logo
ملاحظات| امین جواهری
713 دنبال‌کننده
337 عکس
53 ویدیو
22 فایل
♦️دستنوشته های سید مجتبی امین جواهری - یک طلبه عصر انقلاب 🌐 سایت: http://aminjavaheri.com/ 🔹ادمین: @smojtabaamin ویراستی: https://virasty.com/smojtabaamin
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️چندتا از تصاویر مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی در محضر مقام معظم رهبری 🔹حضرت آقا در توصیف ایشان در پیام خود فرمودند: ایشان استادی بزرگ در حوزه علمیه قم و کارگزاری با وفا در مهمترین تشکیلات نظام جمهوری اسلامی، عضو مؤثری در شورای نگهبان و رئیس موفقی در مجمع تشخیص مصلحت بودند و آثار و برکات علمی بسیاری از خود بر جای نهادند. ایشان همچنین برادر سه شهید و از یاران و شاگردان و همراهان شهید نام‌آور و بزرگوار سیدمحمدباقر صدر بود. 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹گزارش جلسه چهارم فلسفه هنر 🔹تدریس استاد احمد فرحانی با موضوع: ♦️هنر در پرتو اندیشه توحیدی در دو قسمت تقدیم می شود. 📣 تصاویر فوق، نمودارهای مرتبط با متن است که جهت سهولت در انتقال مطالب تهیه شده است. 👇👇 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
🔹گزارش جلسه چهارم فلسفه هنر (قسمت اول) 🔹تدریس استاد احمد فرحانی ♦️هنر در پرتو اندیشه توحیدی در جلسات پیشین دو مطلب به عنوان مقدمه برای تبیین هنر در بیان شد: 🔸مطلب اول مربوط به نظام فلسفه اسلامی بود که توضیحات تفصیلی آن مربوط به فلسفه مطلق است و در جلسات قبل اشاره ی کوتاه به آن شد. به صورت خلاصه سه اصل در نظام فلسفی اسلام وجود دارد که اندیشه مبدا تا معاد را از دیدگاه اسلام تقریر می کند. ➖اصل اول: رئالیسم در مقابل ایده آلیسم است که نتیجه آن اثبات توحید ذاتی و مقام احدیت است. ➖اصل دوم: اصالت وجود که توحید صفاتی، افعالی و اسمائی را اثبات می کند. ➖اصل سوم: تشکیک است که نتیجه آن اثبات اصول انسانی دین مثل امامت، نبوت، ولایت مطلقه، عدل و معاد است. تشکیک دو قسم دارد: تشکیک طولی که بحث علت و معلول و وجوب و امکان در فلسفه مربوط به آن است. قسم دوم تشکیک عرضی است که مربوط به قوه و فعل، وجود ذهنی و ماهیت است. 👈(نمودار شماره 1) 🔸مطلب دوم مربوط به نظامات غربی بود که توضیح آن گذشت. ⭕️با توجه به این دو مقدمه، در این جلسه به پرسش هایی که در انتهای جلسه قبل بیان کردیم از دیدگاه اندیشه توحیدی پاسخ می دهیم. ❓پرسش اول: آیا هنر صرفا برای هنر است یا برای ارزش های غیر انسانی یا ارزش های انسانی؟ ❓پرسش دوم: هنر علت زیبایی است یا زیبایی علت هنر است؟ ❓پرسش سوم: رابطه هنر با تخیل و احساس و عقل و زیبایی چیست؟ 🔵 توضیح تفصیلی هنر در اندیشه توحیدی: در عالم دو مرحله وجود دارد. همانطور که گذشت، مرحله اول احدیت و مرحله دوم صفات است. الله و وجه الله تمام آن چیزی است که صاحب اثر و واقعی است. همه ی علوم تفسیر مرحله ی دوم یعنی صفات است. علامه طباطبایی معتقدند که این مرحله همان واقعیتی است که سایه ای دارد و آن سایه همان علم است. مقصود از علم، علوم حقیقی است. علوم حقیقی نیز سایه ای دارد که به آن علوم اعتباری می گویند. بنابراین علوم اعتباری سایة سایة واقعیت است. 👈(نمودار شماره 2) 🔸ذات و صفات در عین بساطت ظهوراتی دارند که در سه دسته کلی جای می گیرند. 🔅ظهور در معقولات که ظهور کلی است 🔅ظهور در ممثلات که ظهور جزئی است 🔅ظهور در متغیرات که ظهور مادی است. عرفا به ذات و صفات با این سه دسته از ظهورات، حضرات خمس می گویند. 💠 یکی از صفات که در هر سه ی این ظهورات جای دارد، صفت است. این صفات در عین تعدد، منجر به ترکب و تمایز نمی شوند همانند معقولات ثانی فلسفی. 👈 (نمودار شماره 3) 🔴 حقیقت زیبایی که همان صفت جمیل است، علت ایجاد هنر است. هنر در حوزه ی علوم متبلور می شود. بنابراین واقعیتی که از آن علمِ هنر متولد می شود، همان صفت جمیل است که در سه دسته از ظهورات یعنی معقول و ممثل و متغیر ظاهر می شود. علم هنری که مولود این حقیقت (صفت جمیل در سه دسته ظهورات) است دو شاخه دارد: علوم حقیقی و علوم اعتباری. پس واقعیت، علتِ تولد افکار است. ثبوت، علتِ اثبات است. 🔸 همانطور که گفتیم چون علوم سایه واقعیت است بنابراین هنر نیز سایه همان صفت جمیل است. سایه حقیقت زیبایی همان هنر در عالم ادراکات است. هنر در عالم ادرکات یا کلی است یا جزئی. ➖هنر کلی همان علوم غریبه است. ادراکاتی که سایه ی معقولات است. ➖هنر جزئی یا ثابت است یا متغیر. 🔻هنر ثابت (ممثلات) همان ریاضیات است که مثال آن علم به موج است و به آن موسیقی می گویند. توازن در امواج همان موسیقی است که البته بی صداست. 🔻هنر متغیر (متریال یا مادی) دو مرحله دارد: هنر حقیقی و هنر اعتباری. ➖هنر حقیقی همان موسیقی و هنرهای تجسمی است. منظور از موسیقی در اینجا امواج چهار بعدی است. هنرهای تجسمی هم طراحی و گرافیک و نقاشی و رنگ هاست. ➖هنر در اعتباریات دو بخش دارد: هنرهای لفظی و هنرهای کتبی. 👈 (نمودار شماره 4) قسمت اول 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
🔹گزارش جلسه چهارم فلسفه هنر (قسمت دوم) 🔹تدریس استاد احمد فرحانی ♦️ادامه هنر در پرتو اندیشه توحیدی اعتقاد ما این است که بنابر فرمایش مقام معظم رهبری فلسفه باعث تولید فکر و فکر باعث تولید علم و علم باعث تولید تمدن می شود. فلسفه همان بخش مطلق است که است. فقه اکبر باعث ایجاد نظامات در ادراکات حقیقی و ادراکات اعتباری می شود. هر کدام از این دو دسته از ادراکات دستگاه استخراج علوم دارد. که در حقایق و در اعتباریات است. به این بخش فکر می گویند که علوم حقیقی از علوم اعتباری متمایز می شوند. ما در بخش فلسفه مطلق قرار گذاشتیم که در این دوره به آن نپردازیم. 👈 (نمودار شماره 5) 🔴 موجود تقسیم می شود به موجود حقیقی و موجود اعتباری. ⭕️موجود حقیقی به واجب و ممکن و موجود ممکن به جوهر و عرض تقسیم می شود. ➖جوهر به سه بعدی و چهار بعدی تقسیم می شود که به هر دو موسیقی می گویند. البته جوهر سه بعدی مورد اختلاف است و طبق نظر ادقِ حرکت جوهری، جوهر سه بعدی نداریم. البته عده ای مثل آیت الله مصباح در بعضی عبارات به آن قائل شده اند. ➖عرض به کم و کیف تقسیم می شود. کمیات به متصل و منفصل و متصل به قار و غیر قار تقسیم می شود. متصل غیر قار هم موسیقی است که البته فاقد صدا و فرکانس است چون جسمانیتِ مادی ندارد و دو بعدی است. کیف به مسموع و مبصر تقسیم می شود. کیف مسموع همان آهنگ است. موسیقی در هر سه عالم حضور دارد و عده ای معتقدند که امکان استکمال با موسیقی در هر سه مرتبه وجود دارد. کیف مسموع که آهنگ بود تفاوتش با کم متصل غیر قار در این است که آهنگ حیث قابل است و کم متصل غیر قار حیث فاعلی است. موسیقی با آهنگ تفاوتی دارد. آنچه شنیده می شود آهنگ است. کیف مبصر هم همان هنر های تجسمی است. ⭕️موجود اعتباری به قبل الاجتماع و بعد الاجتماع تقسیم می شود. بعد الاجتماع یا مداری است یا منزلی و مداری یا ثابت است یا زائل. ثابت یا بالذات است یا بالغیر. بالغیر هم یا لفظی است یا کتبی. هنرهایی که از ادراکات اعتباری سرچشمه می گیرند تأثیر بسزایی در تمدن سازی دارد. مقصود از لفظی همان رابطه ی اعتباری بین لفظ و معناست مثل ادبیات و ... . 👈(نمودار شماره 6) 💢 نکته: با این تقسیمات اساساً هنرهای اروتیک در هیچ دسته ای قرار نمی گیرد چون مربوط به حیوانیت است و زیبایی انسانی در آن نیست. ✳️ جلسه بعدی را برای پاسخ به پرسش های دوستان قرار می دهیم. قسمت دوم 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
♦️عکسی که ایران را آماده ی انقلاب مشروطه کرد 🔹شاید آن روزی که موسیو نوز بلژیکی، مدیر کل گمرکات ایران برای تمسخر روحانیت عبا و عمامه به تن کرد و با قلیان عکس گرفت و منتشر شد، در خواب هم نمی دید که تصویرِ او اولین جرقه انقلاب مشروطه در ایران شود. 💢خلاصه ای از داستان این عکس را در پست زیر بخوانید. 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
♦️عکسی که ایران را آماده ی انقلاب مشروطه کرد 🔹شاید آن روزی که موسیو نوز بلژیکی، مدیر کل گمرکات ایران برای تمسخر روحانیت عبا و عمامه به تن کرد و با قلیان عکس گرفت و آن را منتشر کرد، در خواب هم نمی دید که تصویرِ او اولین جرقه انقلاب مشروطه در ایران شود. 🔹مظفرالدین شاه برای جلب نظر روس ها و گرفتنِ وام از آن ها، عین الدوله را دوباره صدراعظم خود قرار داد. 🔹روس ها در ازای پرداخت وام، خواستار کاهش تعرفه های کالاهای وارداتی از روسیه به ایران (کمتر از 5 درصد) شدند و موسیو نوز بلژیکی را به عنوان مدیر کل گمرکات ایران معرفی کردند. 🔹عین الدوله شرط روس ها را پذیرفت. 🔹بلژیکی ها به اجناس بازرگانان ایرانی تعرفه های سنگینی تحمیل کردند. 🔹بازرگانان اعتراض کردند. 🔹قیمت قند و بعضی کالاها در بازار تهران افزایش یافت. 🔹عین الدوله به جای دستور به موسیو نوز برای کاهش تعرفه، به بازرگانان برای کاهش قیمت فشار آورد. 🔹بازرگانان سرپیچی کردند و اعتراض خود را به علمای وقت رساندند. 🔹عین الدوله بازرگانان را فلک کرد. 🔹در همان سالها (1284ه.ش) عکسی از موسیو نوز در میهمانی بالماسکه با لباس روحانیت منتشر شد. 🔹آیت الله سید عبدالله بهبهانی به این ماجرا واکنش نشان داد و بازارها برای مدتی تعطیل شد. 🔹این ماجرا در کنار فلک کردن بازرگانان منجر به تحصن اعتراضی علما و روحانیون در حرم عبدالعظیم شد. (مهاجرت صغری) 🔹آیت الله سید محمد طباطبایی که ارتباط عمیق تری با آیت الله بهبهانی برقرار کرده بود، توانست شروط بازگشت علما را بیش از برکناری موسیو نوز قرار دهد. 🔹علما متفق شدند که تأسیس عدالتخانه و برکناری عین الدوله نیز در شمار شروط تحصن قرار گیرد. 🔹خشونت کارگزاران دولتی علیه متحصنین و مردم و کشته شدن یک طلبه به نام سید عبدالحمید .... 🔹نهضت مشروطه آغاز شد... ✅ داستان مشروطه ادامه دارد. این چند خط قسمت اول بود. 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
🌠🌠🌠🌠 ♦️تصویر امام در ماه یک پاریدولیای ماندگار ❓ چرا تصویر امام در ماه بین ایرانیان در سال های دهه شصت مورد اقبال مردم قرار گرفت و پذیرفته شد؟ ✳️شاید از منظر واقع بینی آن را یک شایعه یا عوامفریبی بخوانند ولی اگر با آشنا شویم، می توان آن را در شمار نشانه های حال و هوای آن دوره ی تاریخی جامعه دانست.... 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
♦️تصویر امام در ماه یک پاریدولیای ماندگار ❓ چرا تصویر امام در ماه بین ایرانیان در سال های دهه شصت مورد اقبال مردم قرار گرفت و پذیرفته شد؟ شاید از منظر واقع بینی آن را یک شایعه یا عوامفریبی بخوانند ولی اگر با پاریدولیا آشنا شویم، می توان آن را در شمار نشانه های حال و هوای آن دوره ی تاریخی جامعه دانست. 👇👇👇 🔹پاریدولیا (به انگلیسی: Pareidolia) یک پدیدهٔ روان‌شناختی است که در آن، فرد علایم یا صداهایی را که ادراک می‌کند به صورت معنادار می‌شناسد. از مثال‌های معمولی که در این باره زده می‌شود می‌توان به این موارد اشاره کرد: دیدن چهره در ابرها، دیدن چهره در ماه، شنیدن پیام‌های ناشناخته وقتی نوار یا صدای ضبط‌شده به‌صورت برعکس پخش می‌شود. 🔹یکی از مهمترین پاریدولیاهایی که در خاطره ی ایرانی ها ماندگار شده، دیدن تصویر امام راحل در ماه است و این نشانه ی مهمی از حال و هوای انقلابی ها در سال های دهه ی شصت است. 🔴 نمونه های دیگر پاریدولیا را در ادامه ببینید: عکس زیر متعلق به جسیکا لانگرن از سوئد است. در این عکس کم کیفیت که دوره ویکتوریا گرفته شده است. به گفته جسیکا، بچه‌ روی زانوی مرد، یک هفته بعد از گرفته شدن عکس فوت کرده است! 🔹خوب این توضیح و دریافت عکس مسیح با این وضوح، هر معتقدی را می‌تواند به فکر بیندازد. 🔹حالا این عکس را با کمک فتوشاپ رنگ‌آمیزی شده است تا ببینیم، چهره مرد ریشو، چطور به صورت تصادفی با کنار هم قرار گرفتن اشیا در ذهن ما شکل گرفته است: ✅دو تصویر زیر را با دقت ببینید 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
👆 تصویر اصلی از جسیکا لانگرن و حضرت مسیح 🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
👆 تصویری که با فتوشاپ رنگ آمیزی شده تا راحت تر متوجه شویم که چهره مرد ریشو چطور به صورت تصادفی در عکس قرار گرفته 🔅🔅🔅🔅🔅🔅🔅 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
♦️ هنر اسلامی جلوه حسن و جمال الهی است 🔹مقاله ای از مرحوم محمد مددپور 🔹این متن را به صورت PDF از کانال دانلود کنید 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
20101020181409-هنر اسلامی جلوه حسن و جمال الهی است.pdf
177K
♦️ هنر اسلامی جلوه حسن و جمال الهی است 🔹مقاله ای از مرحوم محمد مددپور #هنر #فلسفه #ملاحظه 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
📕📕📕📕 🔸قسمتی از مقاله "هنر اسلامی جلوه حسن و جمال الهی" از مرحوم محمد مددپور 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
💠 36 انتخابات در چهل سال حاکمیت 🔆 از ابتدای انقلاب اسلامی ایران در سال 57 تا امروز 36 انتخابات در ساختار سیاسی کشور برگزار شده است به درصد های مشارکت در جدول فوق توجه کنید ✅ پی نوشت: تبلور مدرنیته به معنای صحیحش یعنی آگاهیِ انسان، در ایران با انقلاب 57 آغاز شد. از ویکی پدیا اصلا خوشم نمیاد ولی این جدول رو از اونجا کپی کردم. جای دیگه نبود. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️کنسرت مذهبی در آمریکا و الهام از سینه زنی شیعیان یک گروه کر مذهبی در حال خواندن شعری با مضامین مثبت همراه با رهبر مذهبی شون به دنبال تخلیه انرژی منفی 🔹در راستای حسینیه کردن کاخ سفید قدم خیلی بلندی محسوب میشه این فیلم😅 🔹در هر صورت این شعائر، جای خودش رو بین ملت ها پیدا می کند و بستر رو برای انتقال مهیا می کند. 🔹یکی از اون جمع پیدا میشه که بره ببینه ریشه این نوع از مراسم در کجاست. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
♦️سلطنت بدون تحصیل علم شریعت، ثمره اخروی ندارد 1⃣ کتاب اندیشه سیاسی سید جعفر کشفی به قلم عبدالوهاب فراتی توسط نشر بوستان کتاب به چاپ رسیده است و به طور مفصل به بررسی زندگی نامه و نظریات سیاسی کشفی پرداخته است. برای اطلاع بیشتر از کتاب، لینک زیر را در ایتا باز کنید: 🌐 https://eitaa.com/sm_javaheri2/9 2⃣ در ادامه یکی از مکتوبات سید جعفر کشفی را خلاصه کردم، نکات خیلی مهمی را از 200 سال قبل به ما می فهماند. 👇👇👇 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
♦️سلطنت بدون تحصیل علم شریعت، ثمره اخروی ندارد 🔹حدودا 200 سال قبل، یکی از علمای تشیع به نام «سید جعفر دارابی»(۱۱۸۹-۱۲۶۷ق) معروف به کَشفی از دانشمندان علوم عقلی و دینی قرن دوازدهم و سیزدهم مکتوبی از خود به یادگار گذاشت که در آن شرایط سلطنت را مشخص کرده بود. ➖➖➖➖➖➖➖ 👈 برای اطلاع بیشتر از شخصیت علمی و معنوی ایشان لینک زیر را در ایتا باز کنید: 🌐 https://eitaa.com/sm_javaheri2/7 ➖➖➖➖➖➖➖ 🔹ایشان از شاگردان علامه بحرالعلوم در نجف بود و دارای ذائقه عرفانی و مکاشفات فراوانی بود. از این رو به کشفی ملقب گشت. 🔹از ایشان مکتوبات مختلفی باقی مانده است. مکتوب زیر در سال 1228 قمری (حدودا 212 سال قبل) نوشته شده است که از کتاب «مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه دوره قاجار» جلد اول، تألیف محمد حسن رجبی (دوانی) آن را خلاصه کرده ام: ♨️ علما به حسب رتبه در مرتبه اول از خلافت از جانب خداوند می باشند و خلافت ایشان، اعظم و اقدم از جمیع انواع خلافت می باشد. چون که سایر خلافت های دیگر، همگی از باب عمل می باشد و مرتبه عمل بعد از علم است. ♨️ مجتهدین و سلاطین هر دو یک منصب را می دارند که همان منصب «امامت» است که به طریق نیابت از امام، منتقل به ایشان گردیده است و مشتمل بر دو رکن است: که یکی ، علم به اوضاع رسولی است که آن را «دین» گویند و دیگری اقامه نمودن همان اوضاع است در ضمن نظام دادن عالم، که آن را «ملک» و «سلطنت» گویند و همین دو رکن است که آن ها را سیف و قلم گویند و هر دو رکن در امام جمع بوده است. ♨️ هر دو رکن باید در نایب امام جمع شود، لکن چون علما و مجتهدین به جهت معارضه نمودن سلاطین با آن ها و منجر شدن امر معارضه به فتنه و هرج و مرج، دست از سلطنت و رکن سیفی کشیده اند و سلاطین ایضاً به جهت میل نمودن ایشان در اول الامر از سلطنت به سوی سفلیه (امورحقیر) و به سلطنت دنیویه محضه که همان نظام دادن امر عالم فقط است، دست از تحصیل نمودن علم دین و معرفت اوضاع رسولی کشیدند و اکتفا به علم نظام به تنهایی نمودند، لاجرم امر نیابت در مابین علما و سلاطین منقسم گردید و مجتهدین و علما حامل یک رکن آن که دین و سلاطین متکفل یک رکن دیگر که اقامه ی دین است گردیدند. ♨️ سلطنت بدون علم نمی شود، و سلطان باید که اول تحصیل علم شریعت خود را در اصول و فروع و اخلاق نماید بر وجه بصیرت خود و به نحوی که آن را در این زمان ها «اجتهاد» گویند. یا بر وجه تقلید و مصاحبت نمودن او با عالم صاحب بصیرتی که عالم به علم خود و تمام عیار باشد تا آنکه در جمیع حرکات و سکنات و عقاید و معارف و اخلاق او را بر جاده شریعت و صواب وادارد. ♨️ اقامه ی دین با عدم سلطنت سلطان و عدم نظام، غیر متحقق الوقوع است؛ و امارت و سلطنت بدون دین، طریقه ی مشیت و معاشرت حیوانات است و ثمره معادیه اخرویه ندارد. ♨️ پس امارت و سلطنتی که از برای بنی نوع انسان است و آیات و احادیث در مدح و فضیلت آن رسیده است، همان امارت و سلطنتی است که با دین توأم و به هم بسته باشد، نه غیر آن. ♨️ ولکن از آنجایی که دین را بدون سلطنت و نظام، اصلا تحققی و وقوعی نمی باشد و از برای سلطنت بدون دین، تحققی و منفعتی فی الجمله می باشد، و حصول نظام و دفع هرج و مرج بر آن مترتب می گردد، لهذا خداوند و رسل و ائمه (ع) و هیچیک از اهل عقل، متعرض افناء و تخریب سلطنت سلاطینی که سلطنت ایشان سلطنت حیوانیه دنیویه و بدون دین بوده است و می باشد، نشدند و آن ها را بر حال خود واگذاردند و تقیه و مدارا با ایشان نمودند چونکه سلطنت ایشان لااقل سبب حصول نظام و دفع هرج و مرج که ضد نظام است بوده و می باشد. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️ خدایا من نمی دانم روزی ام در کجاست... (احوال بنده در طلب رزق از تعقیبات نماز عشاء) 🔹خدایا من نمی‌دانم روزی‌ام در کجاست، و آن را تنها بر پایه گمانهایى که بر خاطرم مى گذرد می‌جویم، و ازاینرو در جستجوى آن شهرها را زیر پا می‌گذارم، پس در آنچه که خواهان آنم همچون حیرت زدگانم. 🔹 نمی‌دانم آیا در دشت است یا در کوه؟ در زمین است یا در آسمان؟ در خشکى است یا در دریا؟ نمی‌دانم به دست کیست؟ و از جانب چه کسى است؟ 🔹ولى به یقین می‌دانم که دانش آن نزد تو و اسباب آن به دست توست و تویى که آن را با لطف خویش تقسیم می‌کنى و با رحمت خود براى آن سبب فراهم می‌سازى، 🔹خدایا، پس بر محمد و خاندان او درود فرست و بارپروردگارا، روزى خود را بر من گسترده ساز و به دست آوردنش را برایم آسان نما و جاى دریافتش را نزدیک قرار ده و با طلب آنچه برایم در آن روزى مقدر نکردهاى به زحمتم میفکن، چه تو از آزردن من بی نیازى و من به رحمتت نیازمندم، پس بر و خاندان او درود فرست، و با لطف و فضل خویش بر بندهات کرم نما، تو صاحب بخشش بزرگ هستى. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️مقاله توهین آمیز، جرقه های تظاهرات انقلاب اسلامی 👈 41 سال قبل در چنین روزی کلاس های درس حوزه علمیه قم در اعتراض به مقاله توهین آمیز «ایران و استعمار سرخ و سیاه» تعطیل شد.(1356ش) 🔵 بسیاری از محققین معتقدند انتشار این مقاله یکی از عوامل شتابزا در تحقق انقلاب اسلامی ایران بود. 📕 لینک زیر شما را به PDF یک یادداشت با همین موضوع رهنمون می کند: https://eitaa.com/sm_javaheri2/17 ✳️ و اما ماجرای این مقاله را در ادامه بخوانید:👇👇 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
🔹رحلت مشکوک مرحوم سیدمصطفی خمینی فرزند ارشد امام خمینی(ره) در آبان ماه سال 1356، با واکنش‌های شدید و برگزاری مجالس گسترده‌ای از سوی مردم همراه شد؛ مجالسی که از نفوذ غیرقابل تصور روح‌الله خمینی در میان توده مردم حکایت داشت، بستری شد برای شدت گرفتن جنبش‌های اجتماعی و نارضایتی مردم از رژیم پهلوی و بهانه‌ای برای انتقام حکومت از رهبری نهضت. 🚫 پشت پرده یک مقاله! 🔹آشفتگی رژیم پهلوی از این اتفاق به قدری بود که شاه و دربار، درصدد تلافی و تخریب چهره امام خمینی(ره) در میان مردم برآمدند. در میانه دی ماه همان سال(1356)، دفتر روزنامه اطلاعات، مقصد نامه‌ای مهر و موم شده از سوی دربار پهلوی بود؛ نامه‌ای که از سوی فرستاده هویدا و وزارت دربار برای رئیس وقت روزنامه‌های اطلاعات و جهانگردی "داریوش همایون" فرستاده شد. 🔹این نامه، حاوی مقاله‌ای بود با عنوان «ایران و استعمار سرخ و سیاه» به قلم شخصی با نام مستعار «احمد رشیدی مطلق». همایون هم دستور "جمشید آموزگار" نخست‌وزیر وقت مبنی بر انتشار آن را اجرا می‌کند و با تحویل آن به "علی باستانی" که از دست‌اندرکاران روزنامه اطلاعات بود، زمینه انتشارش را فراهم می‌سازد. 🔹هرچند نام نویسنده واقعی این مقاله پس از 37 سال همچنان هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد اما محتوی آن که شخصیت امام خمینی(ره) را مورد آماج تهمت و توهین قرار داده بود، نقطه عطفی در جریان انقلاب اسلامی ایران شد. 🔹نویسنده این مقاله با توهینی بی‌سابقه، قیام 15 خرداد را حاصل استعمار سرخ یعنی کمونیست و استعمار سیاه یعنی ارتجاع می‌خواند و از سویی رهبران سیاسی مذهبی و در رأس همه آن‌ها امام خمینی که با انقلاب سفید شاه مخالفت کردند را عامل خارجی معرفی می‌کند. اتهام موهومی که به فاصله دو روز پس از انتشار آن در 19 دی ماه سال 1356 با تظاهرات گسترده مردم در قم و شهرهای دیگر و کشتار خونین معترضان و در نهایت سقوط دولت جمشید آموزگار، همراه شد. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️چه مصلحتی برای نظام تشخیص داده می شد! 🔹عده ای معتقد بودند که دنیای فردا دنیای موشک ها نیست، دنیای گفتمان هاست. این اعتقاد در حالی بود که دشمن رسما پایگاه های نظامی متعددی در مرزهای ایران داشت. 🔹به همین مناسبت چند خطی درباره مدیریت رفتار با منافقین پر نفوذ در حاکمیت دینی نوشتم 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri
♦️چگونه می توان منافق را در جامعه اسلامی مدیریت کرد؟ 🔹یکی از مشخصه های حاکمیت بر جوامع، زمینی بودن آن هاست. حتی اگر در رأس حکومت رسول اکرم (ص) قرار گیرد، همچنان حرکت کلی جامعه اسلامی بر محور ظرفیت ها و ایمان افراد و نیروهای انسانی آن جامعه پیش می رود. 🔹در معارف دینی حتی ائمه اطهار در بسیاری از موارد موظف به بهره گرفتن از علم لدنی نبودند و با ظواهر احکام اسلامی جامعه را مدیریت می کردند. نفاق تا جایی که مخفی باشد یعنی ظواهر دین (اساس فقه و مسلمات دینی) را نقض نکند، حذف کردنی نیست و این تفاوت سکوت حضرت علی (ع) و قیام امام حسین (ع) است. بنابراین دو راه باقی می ماند، یا باید نفاقِ منافق آشکار گردد مثل بنی صدر و ... یا تا جایی که امکان دارد از نیروی منافقین برای دین استفاده کرد. (ان الله اید دینه ولو برجل فاسق) خداوند در قرآن می فرماید: 🔆 يا أَيُّهَا اَلنَّبِيُّ جٰاهِدِ اَلْكُفّٰارَ وَ اَلْمُنٰافِقِينَ وَ اُغْلُظْ عَلَيْهِمْ (توبه/73) (ای نبی با کفار و منافقین نبرد کن و بر آن ها سخت بگیر) 💠در تفسیر قمی جلد 1 صفحه 301 ذیل این آیه روایتی نقل شده است که نکته بسیار جالبی را متذکر می شود: 👈 قالَ إِنَّمَا نَزَلَتْ« يَا أَيُّهَا اَلنَّبِيُّ جَاهِدِ اَلْكُفَّارَ بِالْمُنَافِقِينَ 9:73 لِأَنَّ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لَمْ يُجَاهِدِ اَلْمُنَافِقِينَ بِالسَّيْفِ. 🔹نفاق ذاتا مخفی است بنابراین تنها راه مقابله با آن استفاده از نیروی منافق برای مبارزه با کفار است چون امکان نبرد رو در رو با منافق وجود ندارد. حضرت می فرمایند مقصود آیه این است که با منافقین به نبرد با کفار برو. این تنها راه مدیریت نفاق در جامعه اسلامی است. پس اگر فکر می کنیم رهبر یک جامعه باید نفاق نیروهایش را ریشه کن کند، انتظار موهومی داریم. دین آسمانی است ولی راهش زمینی است. پس باید در زمین برای آسمان جنگید. 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 🔰ملاحظات و محاکمات (دستنوشته های سید مجتبی جواهری) 💠 @sm_javaheri