🔅 طرح کلی اندیشه اسلامی و تفاوت آن با کلام سنتی
🔰سید مجتبی امین جواهری
➕ نشست علمی مدرسه فقهی ائمه اطهار
#بشنوید
#دانلود_صوت👇
🌐https://eitaa.com/sm_javaheri/775
♦️آنچه به عنوان عقاید بصورت سنتی آموزش داده می شود، چه میزان پاسخگوی مسائل فکری بشر است؟
♦️نوآوری علامه طباطبایی، امام خمینی (ره)، شهید مطهری و مقام معظم رهبری
💡نظر شما چیست؟
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔸ناشناس:
https://daigo.ir/pm/0sCDkG
🔸آی دی:
@smojtabaamin
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
نشست علمی مدرسه فقهی ائمه اطهار.mp3
30.89M
🔅 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن و تفاوت آن با کلام سنتی
🔰سید مجتبی امین جواهری
➕ نشست علمی مدرسه فقهی ائمه اطهار
#بشنوید
#دانلود_صوت👇
♦️آنچه به عنوان عقاید بصورت سنتی آموزش داده می شود، چه میزان پاسخگوی مسائل فکری بشر هستند؟
♦️نوآوری علامه طباطبایی، امام خمینی (ره)، شهید مطهری و مقام معظم رهبری
💡نظر شما چیست؟
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔸ناشناس:
https://daigo.ir/pm/0sCDkG
🔸آی دی:
@smojtabaamin
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
♦️ روایتی درباب تحویل سال در مفاتیح الجنان
امام صادق (ع) فرمودند:
" چون نوروز شود، #غسل کن و پاکیزه ترین #جامه_های خود را بپوش و به بهترین #بوی_های خوش خود را معطر گردان. پس چون از نماز های پیشین و پسین و نافله های آن فارغ شدی، #چهار_رکعت نماز بگذار یعنی هر دو رکعت به یک سلام و در رکعت اول بعد از حمد ده مرتبه سوره قدر ( انا انزلناه ) و در رکعت دوم بعد از حمد ده مرتبه سوره قل یا ایها الکافرون و در رکعت سوم بعد از حمد، ده مرتبه قل اعوذ برب الناس و قل اعوذ برب الفلق را بخوان و بعد از نماز به #سجده_شکر برو و این #دعا را بخوان:
🔹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْأَوْصِیَاءِ الْمَرْضِیِّینَ وَ عَلَی جَمِیعِ أَنْبِیَائِکَ وَ رُسُلِکَ بِأَفْضَلِ صَلَوَاتِکَ وَ بَارِکْ عَلَیْهِمْ بِأَفْضَلِ بَرَکَاتِکَ وَ صَلِّ عَلَی أَرْوَاحِهِمْ وَ أَجْسَادِهِمْ اللَّهُمَّ بَارِکْ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بَارِکْ لَنَا فِی یَوْمِنَا هَذَا الَّذِی فَضَّلْتَهُ وَ کَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ عَظَّمْتَ خَطَرَهُ اللَّهُمَّ بَارِکْ لِی فِیمَا أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَیَّ حَتَّی لا أَشْکُرَ أَحَدا غَیْرَکَ وَ وَسِّعْ عَلَیَّ فِی رِزْقِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ اللَّهُمَّ مَا غَابَ عَنِّی فَلا یَغِیبَنَّ عَنِّی عَوْنُکَ وَ حِفْظُکَ وَ مَا فَقَدْتُ مِنْ شَیْءٍ فَلا تُفْقِدْنِی عَوْنَکَ عَلَیْهِ حَتَّی لا أَتَکَلَّفَ مَا لا أَحْتَاجُ إِلَیْهِ یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ.
(مفاتیح الجنان،اعمال عید نوروز، ص 473)
🔸خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست آنجانشینان پسندیده، و بر تمام پیامبران و رسولانت، با برترین درودهایت، و ایشان را برکت ده به برترین برکتهایت، و درود فرست بر جانها و تنهایشان خدایا بر محمّد و خاندان محمّد برکت ده، و به ما در این روز برکت ده که آن را برتری و کرامت و شرافت دادی، و مرتبهاش را بزرگ نمودی.
خدایا به من برکت ده، در آنچه به من نعمت دادی، تا احدی را جز تو سپاس نگویم، و در روزیام بر من وسعت ده، ای صاحب بزرگی و بزرگواری.
خدایا هر آنچه از من غایب شده باک نیست مبادا کمک و نگهداریات از من غایب گردد، و هرچه را گم کردهام، یاریات را بر آن از من گم مساز تا در آنچه به آن نیازمند نیستم، خود را بر زحمت نیفکنم، ای صاحب بزرگی و بزرگواری.
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
VOICE_20240323_011803_236.ogg
8.49M
پاسخ به سه سوال👇🏻
سلام سه تا سوال داشتم ممنون میشم جواب بدید
۱-جمهوریت در جمهوری اسلامی به چه معناست و با آنچه در غرب گفته می شود تفاوت دارد؟
۲-اگر یک حکم از احکام اسلام رو مردم خواستار عدم اجرای آن شدند و مردم اکثریت بودند تکلیف حکم چی می شود؟
۳-اگر یه گروهی موافق با مسئله ای شدند که مخالف قوانین اسلام و کشور است اجازه گفتمان سازی آن را در کشور دارند و اگر ندارند چرا؟
#بشنوید
#مشاوره
💡نظر شما چیست؟
〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🔸ناشناس:
https://daigo.ir/pm/0sCDkG
🔸آی دی:
@smojtabaamin
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
6.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
طریقه #احراقیه در رفع رذائل اخلاقی👇
(به بهانه کلیپی از آقا مجتبی حورایی)
علامه طباطبایی در تفسیر المیزان طرق اخلاقی را به سه دسته تقسیم می کنند:
1) طریق حکما (توجه به فوائد دنیوى فضائل و تحسین افکار عمومى است)
2) طریق انبیاء گذشته (توجه به فوائد اخروى فضائل)
3) طریق قرآن (محو زمینه های رذائل اخلاقی)
ادامه مطلب علامه طباطبایی {کلیک کنید}...
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
سوم: طريقه اختصاصى اسلام است. استدلال اسلام در اين زمينه در پرتو #توحيدخالص صورت می گيرد، زيرا هنگامیكه انسان يقين پيدا كرد كه هستى حقيقى ويژه خداست خواهد دانست كه اوست مالك تمام وجود و هستى و آثار آن و پروردگار كليه جهانيان اوست و ديگران در برابر او مالك نفع و ضرر، مرگ و زندگى نيستند...
در اين حال است كه انسان جز آنچه را خدا بخواهد، اراده نمی كند و جز از آن كه خدا از آن كراهت دارد، متنفر نيست، او اصلًا خودش را مالك چيزى نمىداند تا خود را با آن مشغول كند و در نتيجه دچار عجب و تكبر و يا غم و اندوه و ديگر حالات نفسانى نمیگردد...
🔴 پس «توحيد خالص» درمان هر دردى است و به بركت اين داروى شفا بخش، تمام بيمارىهاى روحى و اخلاقى بدون احتياج به دو روش و طريقه مذكور، برطرف مىشود و فرق روش ويژه اسلام يا دو طريقه ديگر همان ديگر همان فرق «رفع» و «دفع» است. در آن دو روش نخست، كوشش بر اين است كه مرضهاى اخلاقى به توسط ضدشان درمان شوند
مانند بيمارىهاى بدنى، اما در طريقه اسلام طبعاً هر رذيله و صفت مذموم از ريشه برانداخته مىشود و به اصطلاح با به كاربستن تعاليم اخلاقى اسلام، رذائل الخاقى موضوعاً منتفى خواهند بود.
(ترجمه تفسیر المیزان، ج1، ص: 539)
پی نوشت:
این مطلب صرفا تعریضی بر آقای حورایی یا جریان رسانه ای کپسولی کردن معارف اخلاقی نیست.
در محتوای بسیاری از اساتیداخلاق نیز درک مطلب علامه وجود ندارد.
بنده شخصا تنها در آثار اخلاقی حضرت امام (ره) و تابعین ایشان طریقه سوم را یافتم.
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
هدایت شده از المرسلات
benevisid_01_01_01.mp3
1.96M
🎙#طلبه_موفق| در مسیر علمی؛ نوشتن، الزامی است / توصیه اکید علامه حسن زاده بر نوشتن
🎙استاد علی فرحانی
#طلبه_موفق
#المرسلات #استاد_علی_فرحانی
🌐المرسلات، از مقدمات تا اجتهاد
https://eitaa.com/joinchat/912326691Cd7b7696c9b
ملاحظات| امین جواهری
🎙#طلبه_موفق| در مسیر علمی؛ نوشتن، الزامی است / توصیه اکید علامه حسن زاده بر نوشتن 🎙استاد علی فرحانی
♦️تأکید استاد فرحانی بر نوشتن👆🏻
دوستانی که با بنده در ارتباط هستند معمولا از من اهمیت نوشتن را شنیده اند.
در تجربه شخصی من یادگیری با نوشتن محقق می شود. بنظرم هیچ روش دیگری به کیفیت تقریرنویسی با اسلوب و آداب صحیحش به یادگیری علوم اسلامی کمک نمی کند.
عناصر شفاهی مثل مباحثه یا صرفا مطالعه کار نوشتن را نخواهد کرد.
سالها پیش درباره روش تقریر نویسی دوره ای برگزار شد برای علاقه مندان مجدد لینک آن را بارگذاری می کنم👇🏻
🌐 https://www.soda96.ir/taghrir/
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
44.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تلک القضیه ....😭
قصد داشتم بمناسبت تصویب قطعنامه شورای امنیت متنی را بنویسم از این 171 روز که مطلب آقای علی علیزاده رو خوندم.
این کلیپ را همراه با این متن تقدیم به شما👇🏻
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
♦️ آن قضیه دیگر...
🔰علی علیزاده
ماجرای غزه در صد و هفتاد و یک روز گذشته فقط ماجرای قتل عام سی و دو هزار زن و کودک و آواره کردن دو میلیون انسان و شکنجه چند صدهزار نفر با سلاح گرسنگی و تشنگی نبود. غزه فروپاشی همه نظامهای ارزشی و اخلاقی مسلط و مدعی بود. فروپاشی هرگونه امکان «جامعه جهانی» تا اطلاع ثانوی. از امریکا و اروپای لیبرال با «حقوق بشر» شان که سلاح و پول اسراییل را فراهم کردند و شرکای مستقیم این نسل کشی هستند تا روسیه و چین با نظم چندقطبی هنوز نیامدهشان که با چرتکهی رئال پلیتیک محاسبه کردند و نخواستند با آمریکا در بیفتند و ساکت نظاره کردند. تا آن «جهان اسلام» اش که روزی پنج بار به نماز ایستاد و رمضان که شد روزهاش را گرفت ولی نه از غصه مرد نه یک نفرش مثل آرون بوشنل خودش را به آتش کشید یا حتی یک سنگِ خشم به یک سفارت غربی پرتاب کرد. ماجرای غزه، این اولین نسلکشیِ هرلحظه مخابره شدهی تاریخ، در سطح فردی هم برای ناظرانش تجربهی درونی تکان دهنده و تغییردهندهای بود.
🔸بسیاری از ما با تماشای هرروزه تصاویر این نسلکشی، در نوسان بین اندوه عزادارانه و خشم انفجارگونه و استهلاک حاصل از استیصال در خود پیچیدیم و روز به روز و ساعت به ساعت و ویدیو به ویدیو آدمهای دیگری شدیم. فارغ از انکه ساکن نیویورک و لندن بودیم یا صنعا و ژوهانسبورگ. تا مرز فروپاشی روانی و عاطفی رفتیم و با دیدن بیتفاوتی اطرافیانمان با محیط خود هم غریبه شدیم. یا تکه هایمان را به هم وصله کردیم و خود را قانع کردیم جز مقاومت راهی نیست.
🔸این صد و هفتاد و یک روز ماجرای غزه مثل خطی از میان همه جا رد شد و همه چیز را به دو نیم تقسیم کرد. آنهم در عصری که نمیتوانستی بگویی نمیدانستم، ندیده بودم، خبر نداشتم. حالا دیگر هیچ دولتی، هیچ ملتی، هیچ نهادی، هیچ شخصیت معروفی، هیچ فرد عادی راه سومی نداشت: تاریخ سوالش ساده خواهد بود: «روزی که محمد سه ساله، لنای هشت ماهه، زینای دو ساله، زکریای چهار ساله و دوازده هزار کودک دیگر نسل کشی میشد تو کدام سوی این خط ایستاده بودی؟ نسبت تو با ماجرای غزه، این بزرگترین کربلای معاصر، چه بود؟»
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
💫 قراراست ان شاء الله فردا در خدمت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان باشم و در محفل نقد فیلم و مستند آن ها شرکت کنم. موضوع گفتگوی ما درباره یک انیمیشن سینمایی مهم به نام درون و بیرون است.
انیمیشن سینمایی درون و بیرون بر اساس اصول روانشناختی و برای کنار آمدن با شرایط جدید و رسیدن به بلوغ فکری ساخته شده است و حاوی یک ایده مشخص در حوزه انسان شناسی و تربیت است.
👈🏻 لینک پخش فیلم:
🌐https://www.aparat.com/v/bPTvI
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
♦️ صوت و تصویر جلسه فردا ساعت 16 در کانال تلگرام زیر بصورت لایو استریم 👇🏻
💫 https://t.me/sm_javaheri
〰️〰️〰️〰️
✍️سید مجتبی امین جواهری
ملاحظات و محاکمات
🌐 https://eitaa.com/joinchat/1218904066C99ddcc9bf0
اسم اعظم چیست؟
(یا مقصود از این که اهل بیت (ع) اسماء حسنی و اسم الله اعظم هستند چیست؟)
🔰علامه طباطبایی (ره)
➕ رساله الاسماء
روايات ودعاهايى كه با سند صحيح از ائمه عليهم السلام نقل شده است و بر وجود «اسم اعظم» دلالت دارد، در حدّ تواتر می باشد؛ كه با توجه به فراوانى آنها، نيازى به نقل آنها در اين مختصر نيست. آنچه مهم است، بيان اين نكته است كه اگر درروايات ودعاها وآثارى كه دراين روايات براى اسم اعظم ثابت شده است، دقت شود، معلوم می گردد اسم اعظم، اسمى است كه هرگونه اثرى برآن مترتب می گردد، اعم از به وجود آوردن، نابود كردن، ابداء، اعاده، آفريدن، روزى دادن، زنده كردن، ميراندن، حشر، نشر، جمع كردن و متفرق ساختن و خلاصه، هرنوع دگرگونى جزئى و كلى؛ و روشن است كه اين تأثيرات بر اسم لفظى كه يك صداى از بين رفتنى و عرض متكى به مخارج دهان است، مترتب نمی گردد، بلكه از ناحيه معنا بروز می كند؛ اما نه از آن جهت كه مثلًا يك صورت ذهنى خيالى می باشد؛ زيرا چنين صورتى همانند لفظ است؛ علاوه بر آنكه در مصداق خارجى، فانى می باشد؛ و اضافه بر آنكه اين امر، هرچه باشد، با وجود خارجى، خود، اثر می كند، و محال است چنين وجودى به ذهن آيد.
بنابراين، اسم مورد نظر، يك اسم خارجى و حقيقى می باشد، يعنى ذات همراه با يك وصف. پس آن اسم يكى ازمراتب آن ذات مقدس می باشد، البته بالاترين و والاترين آن مراتب؛ و مقصود از اسم اعظم خداوند كه در كلمات معصومين آمده، همين است.
@sm_javaheri
ادامه 👇🏻