💠 اصلاح يک تعبیر نادرست
🔹 آقای حاج آقـا رضـا صـدر میفرمود: «برای نـام بـردن پیامبر خاتم حضرت محمّد (ص) از تعبيـر رایـج «پیامبر اسلام» استفاده نکنید؛ زیرا از ابداعات مستشرقان و مخالفان اسلام است که رسالت آن حضرت را قبول ندارند و ایشان را تنها پیامبر مسلمانان میدانند.
🔸 بهتر است ما از تعابیری نظیر «خاتم الأنبياء» یا «پیامبر خاتم» یا «رسـول خدا» یا «رسـول الله» و مانند آن استفاده کنیم که در آن شهادت ضمنی به رسالت آن حضرت است.»¹
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
1⃣ مرحوم علّامه حاج سیّد محمّد علی روضاتی نیز در لزوم اصلاح این تعبیر ناصواب چنین نگاشته است: «اجازه فرماييـد ايـن مـطـلـب عقیدتی مهم را عرض کنم که در این روزها بسیار میخوانیم و میشنویم که از حضرت ختمی مرتبت (ص) تعبیر به «پیغمبر اسلام» ، «پیغمبر گرامی اسلام» ، «رسول گرامی اسلام» میشود، در صورتی که این تعبیر درستی نیست و آنچه در قرآن کریم یاد شده «محمد رسول الله» ، «و لكن رسول الله و خاتم النبيين» است و در اذان میگوییم «اشهد أن محمداً رسول الله».
▫️در حقیقت حضرتش «شارع مقدس اسلام» است نه «رسول اسلام» که این تعبیر را دشمنان آن حضرت و اسلام یعنی شیاطین کفار، ابداع و اختراع کرده و به دست مستشرقانشان و به زبان گویندگانشان به کار میبرند و رواج میدهند، چه آنها قبول ندارند و منکرند که آن حضرت رسول خدا باشد، اما «پیامبر اسلام» و «رسول اسلام» معنای دیگری دارد که با باور آنان هیچگونه منافاتی ندارد.
▫️اگر ما مسلمانان هم که آن حضرت را رسـول الله و فرستاده خدا میدانیم از روی غفلت و عدم تأمل حضرت رسالت پناه را «رسول اسلام» و «پیامبر اسلام» بنامیم، دشمنان را تأیید و شاد کردهایم.
▫️و نیز باید بگویم که رواج این تعبیر خطا از همین نیم قرن اخیر است، آن هم در بلاد اسلامی ایران و الا تا حدود ۱۳۰۰ شمسی در هیچ کتاب و نشریه اسلامی به فارسی یا عربی چنین چیزی مشهود نیست و در بلاد عرب زبان هم از آن اثری دیده نمیشود.
▫️پس باید با این پدیده ناروا مقابله و ناآگاهان را بیدار کرد. حضرت ختمی مرتبت (صلى الله عليه و آله) را اسماء و القاب خاصه توقیفی است که در کتب سیره و حدیث یاد شده است، از جمله در کتاب شریف «كشف الغمة» محدث اربلی و کتب علّامه مجلسی و محدّث قمی (رضوان الله عليهم)، مع الأسف آنها همه فراموش گردیده و امروزه بیشتر از آن لفظ اختراعی موذیانه دشمنان دین استفاده و به کار برده میشود.
▫️سالها قبل، مرحوم ادیب فاضل محقّق آقا سیّد کریم امیری فیروزکوهی مقالتی در همین زمینه به تفصیل نوشت و در مشهد مقدّس منتشر فرمود، اما غفلت اذهان مانع اثر قاطع گردید. (در پرتو روضات، صص ۳۲۴ - ۳۲۵)
📚 جرعهای از دریا ؛ ج ۴ ص ۶۴۵
#حاجآقارضاصدر
#سیدمحمدعلیروضاتی
@Adropfromthesea
💚در انتظار تو بمیرم چه خوش است
🟩 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَا ضَرَّ مَنْ مَاتَ مُنْتَظِراً لِأَمْرِنَا أَلاَّ يَمُوتَ فِي وَسَطِ فُسْطَاطِ اَلْمَهْدِيِّ وَ عَسْكَرِهِ
🟢 امام باقر عليه السلام فرمود: براى كسى كه در انتظار امر (فرج و ظهور) ما مرده است زيانى نيست [چه زيانى است] كه در ميان خيمه حضرت مهدى و در ميان قشون او نمرده باشد. 《کنایه از آنکه اگر شخصی در زمان غیبت حضرت در انتظارش از دنیا رود مانند کسی است که ایشان را درک کرده و در رکابش جان داده》
📗الکافی ج۱ ص۳۷۲
🥀طاقتم طاق شد و از تو نیامد خبری
🥀جگرم آب شد و از تو نیامد خبری
🥀عاشقانی که مدام از فرجت می گفتند
🥀عکسشان قاب شد و از تو نیامد خبری
📙 [مکارم الاثار در احوال رجال دوره قاجار دو قرن 13 و 14 هجری جلد 1 تا 7 - (۱۵۲۹ - وفات حاج سید محمد علی ۳۰ بید آبادی اصفهانی) * - صفحه ۲۶۹۴]
👈 از حواشی علامه مدقق آیة الله حاج سيد محمد على #روضاتی بر کتاب : #مکارم_الآثار معلم حبیب آبادی :
🔸️اقبال آشتیانی بسال ۱۳۲۸ ش شرح حالی از مرحوم سيد حجة الاسلام والد ماجد صاحب این عنوان بقلم خود نوشت و در آخرین شماره مجله «یادگار ۵: ۱۰: ۴۳-۲۸، » چاپ کرد و آنجا بساحت قدس آن یگانه زمان بسی ترک ادب نمود و از إجراء أحكام و حدود شرعیه اش بیباکانه بد گفت چه خود و دیگر دست پروردههای عصر مشروطیت از قید آیین و مذهب آزاد و بیگانه بودند و إجراء احكام شرعيّه و حدّ زدن میخواران و دیگر مجرمان را تحمل نمی کردند اتفاق را که از باطن سیّد والامقام و عقوبت استهزاء بأحكام «یادگار» بهمان شماره موقوف و گرداننده آن نیز راهی دیار فرنگ شد و در غربت از دنیا رفت.
🔸️باری اقبال در پایان آن شرح حال مطالبی از رسالهٔ غرقاب میر سید محمدمهدی فرزند صاحب عنوان نقل کرده و از جمله آنچه را که در متن بدان اشاره شده و این است عین عبارت نسخه خطی غرقاب ۷۰ که اینک تصویر آن در اختیار ما است:
🔸️ « أما الوالد الماجد الورع الفاضل والعامل اللوذعى الألمعي قدوة أرباب المجد والكمال و عمدة أرباب الزهد والإفضال الفقيه النبيه الحاج السيد محمد على اعلى الله مقامهما العالى، و كان مجازاً من الشيخ محمد حسن طاب الله ثراه، كما أشرنا اليه، و قد توفي آخر شعبان عام الاثنين وثمانين بعد المائتين، وكان عمره يومئذ خمسة و خمسين سنة، وكنت يومئذ ابن اربع سنين أو خمسة »انتهى بلفظه.
🔸️نویسنده «غرقاب» فوت پدرش را در آخر ماه شعبان ۱۲۸۲ و عمر خودش را در آن هنگام چهار یا پنج سال، نوشته، یعنی تصریح بسال ولادت خود نکرده، اما اقبال که آنچه درباره حاج سید محمدعلی و پسرش نوشته تنها از «غرقاب» آورده كلمة أو خمسة را نادیده گرفته و بی محابا تاریخ ۱۲۷۸ را برای تولد او تعیین کرده، گوید: و پسر حاج سید محمد علی بنام سید محمد مهدی متولد سال ۱۲۷۸.... تاریخ وفات مؤلف رسالۀ غرقاب بدست نیامد مرحوم معلم نیز که ترجمه سید محمدمهدی را در «ج ۱: ۲۲۳۹: ۱۳۹۹» نوشته اند تمام آن شرح چهار سطری را از نوشته اقبال گرفته اند نه از جای دیگر و اعتماد آنجا سید را در وقایع ۱۲۷۸ عنوان کرده اند در حالی که هیچ دلیلی بر عین آن سال نیست و چون بهنگام چاپ آن موضع از «مکارم» رسالهٔ «غرقاب» حاضر نبود باین مطلب پی نبرده بودیم تا در حاشیه تذکر دهیم.
🔸️مؤلف گرامی «بیان المفاخر ۲۰۳: ۲» نیز که تاریخ تولد سیّد محمد مهدی را همان گونه نوشته اند باید مأخذشان همان مکارم و یادگار باشد، اما تاریخ وفات و مدفن او را که بدست آورده اند چنین نوشته اند:
🔸️در سال ۱۲۷۸ متولد گردیده و در ۱۲ شوال سال ۱۳۲۶ وفات یافته در بقعه تکیه آقا سید أبو جعفر در تخت فولاد مدفون گردید. اما اینکه در «غرقاب» نوشته است «كما أشرنا إليه» بازگشت بآنست که در نیمههای رساله «ص ۶٢» در احوال صاحب «جواهر» گفته است:
🔸️«و غالب علماء العصر مجاز من قبل هذا الشيخ الأكبر، وقد أجاز للسيدين الفاضلين الورعين عمّي حجة الاسلام و والدي العلام أعلى الله في الخلد مقامهما، وقد رأيتُ الأخير و قد أكثر فيها من التجليل والاحترام وتجاوز الحد من المبالغة في التعظيم والإكرام المصرّح في غاية جلالة المجاز ومزيد الاعتناء بعلمه، » انتهى.
🔸️«غرقاب» در حقیقت مجموعه مطالب چندی است مستفاد از کتاب شریف روضات «الجنّات با اضافاتی پیرامون احوال خود و خاندان و استادانش باختصار، و در غیر از این اضافات عموم مطالبش از روضات» است تا بدان حد که تاریخ فوت جد امجدش سیّد حجة الاسلام را هم از آن کتاب آورده است: و بالجملة، كان انتقاله من دارالفاني إلى دار الباقي في عصر يوم الأحد الثاني من شهر ربيع الأول، إلخ: «ص ۶٩ نسخه».
ارسال شده توسط کتابخوان قائمیه
https://www.ghbook.ir/Book/18007
👉 @smbshafti
✅ در زمان نیاز، از چه کسی قرض بگیریم؟
روزی مردی از انصار، خدمت #امام_حسین صلواتاللهعلیه آمد تا حاجتش را عرضه کند؛ حضرت (قبل از اینکه او سخنش را آغاز نماید) فرمودند:
🍃 «ای برادر انصاری! آبرویت را در خواهش کردنِ حضوری و رو در رو، از بین مبر و حاجتت را در نامهای برای من بنویس، إنشاءالله طوری عمل میکنم که تو را خوشحال و مسرور نماید.»
آن مرد در نامه چنین نوشت: «ای أباعبدالله! فلانی از من پانصد دینار طلبکار است و اصرار دارد آن را بگیرد؛ لطفاً با او صحبت کنید که به من مهلتی بدهد.»
چون حضرت سیدالشهداء علیهالسلام نامه را خواندند، به داخل منزل رفته و کیسهای آوردند که در آن هزار دینار بود؛ آنگاه به وی فرمودند: «با پانصد دینار، قرضت را بپرداز و با پانصد دینار دیگر، زندگیات را اداره کن؛ و به یاد داشته باش که جز به نزد یکی از این سه شخص، حاجت مبری: فرد دیندار یا صاحب مروّت یا شخص با اصل و نسب؛
🌿 امّا فرد متدیّن، برای حفظ دینش هم که شده حاجتت را برآورده میکند (چون میداند که رد کردن سائل، خلاف دستورات دین است)؛
🌿 و امّا صاحب مروّت، از جوانمردیاش حیا نموده و پاسخت میدهد (خود را جوانمرد میداند و رد کردن محتاج، خلاف جوانمردی است)؛
🌿 و امّا شخص با اصل و نسب، میداند که تو آبروی خود را در بیان حاجتت فروختهای، پس آبرویت را حفظ میکند به اینکه خواستهات را برآورد (چرا که والدینش به او آموختهاند که آبرو چیست و کسی که آبرویش را میفروشد، در چه شرایطی است).»
📚 تحف العقول (علامهحرانی)، ص۲۴۷
بحار الانوار (علامهمجلسی)، ج۷۵، ص۱۱۸
@Hedayatgary
حضرت علامه معظم آیه اللّه آقاشیخ محمدابراهیم کلباسی نجفی(رحمه اللّه علیه)صاحب کتاب نفیس خصائص العباسیه(صلوات اللّه علیه) دستوری را به برکت میلاد حضرت قمر بنی هاشم (صلوات الله علیه) فرمودند:
که اگر کسی هم و غمی و یا مشکل سختی دارد یا حوائج مهمهای یا مُرادی
پس مکرر در اوقات دیگر یا در شب و روز ولادت آن سرور مکرم، و با اخلاص و نیت
اولاً: دورکعت نماز بخواند وهدیه کند به
حضرت سیدنا ومولانا ابیالفضل العباس(صلوات الله علیه) و بعد از آن
۱۳۳ مرتبه بگوید:
یاکاشِفَ الْکَرْبِ عَنْ وَجهِ الْحُسَینِ
اِکْشِفْ کَرْبى بِحَقِّ اَخیکَ الْحُسَیْن
(صلوات الله علیهما)
و بعد از آن حاجتش را بیان کند..
این ذکر از اعاظم اذکار است
که حضرت سیدنا و مولانا امام
صادق(صلوات الله علیه) در سختیها
به این ذکر مداومت داشتهاند.
منبع:خواص الاذکار،ص۵۰۷
@varesoon
🌺 فرا رسیدن سالروز ولادت فرخنده و مسعود سیّدالسّاجدین، زینالعابدین، حضرت علی بن الحسین، امام سجّاد صلواتاللهعلیه را به محضر مبارک حضرت صاحبالزّمان عجّلاللهفرجهالشریف و همۀ شیعیان و منتظران تبریک و تهنیت عرض مینمائیم.
حضرت #امام_سجاد علیهالسلام فرمودند:
🔴 «خدای تعالی همۀ گناهان بندگان مؤمنش را میآمرزد و آنان را در آخرت پاک میگرداند، مگر دو گناهشان را: یکی ترک کردن تقیّه و دیگری، ضایع نمودن حقوق برادران شیعه.»
💠 «قَالَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ علیهالسلام: يَغْفِرُ اللَّهُ لِلْمُؤْمِنِينَ كُلَّ ذَنْبٍ وَ يُطَهِّرُ مِنْهُ فِي الْآخِرَةِ مَا خَلَا ذَنْبَيْنِ تَرْكَ التَّقِيَّةِ وَ تَضْيِيعَ حُقُوقِ الْإِخْوَان.»
📚 جامع الأخبار (شیخشعیری)، ص۹۵
وسائل الشیعة (شیخحرعاملی)، ج۱۱، ص۴۷۴
@Hedayatgary
☑️ سنّ شریف امام سجّاد و علیّ اکبر شهید علیهما السلام
📚 از کتاب : #سوال_وجواب ؛ از تالیفات: #حجة_الإسلام #شفتی قدس سره
▪️کلامی که در این مقام هست، این است که: کدام یک از این دو بزرگوار اکبر سنًّا بوده اند؟
▪️این مطلب محلّ خلاف ما بین علما است ؛ جماعتی از اعاظمِ علما تصریح فرموده اند بر اینکه جناب امام زین العابدین علیه السلام بزرگتر بوده، منهم: شیخنا المفید قدس سره، قال فی إرشاده: کان للحسین علیه السلام ستّة أولاد: علیّ بن الحسین الأکبر، کنیته أبو محمّد، وأمّه شاه زنان بنت کسری یزدجرد، و علیّ بن الحسین الأصغر، قتل مع أبیه بالطف. إلی أن قال: و عبداللَّه بن الحسین قتل مع أبیه صغیرًا، و جاءه سهم و هو فی حجر أبیه، فذبحه .
▪️و منهم: شیخنا الطبرسی قدس سره، قال فی إعلام الوری: کان له علیه السلام ستّة أولاد: علیّ بن الحسین الأکبر زین العابدین علیهما السلام، أمّه شاه زنان بنت کسری یزدجرد بن شهریار، و علیّ الأصغر قتل مع أبیه، أمّه لیلی بنت أبی مرة بن عروة بن مسعود الثقفیّة، والناس یغلطون ویقولون: انّه علیّ الأکبر .
▪️و منهم: علّامة المجلسیّ قدس سره، قال فی جلاء العیون: و چون حضرت عبّاس شهید شدند وکسی از اهل بیت رسالت به غیر اولاد کرام آن حضرت نماند، علیّ اصغر که به علیّ اکبر مشهور است به نزد پدر بزرگوار آمد و آهنگ میدان کرد، و آن خورشیدِ فَلَکِ امامت در آن وقت هجده سال از عمر شریفش گذشته بود، إنتهی.
▪️در سابق مشخّص شد که از عمرِ شریف جناب امام زین العابدین علیه السلام در آن وقت بیست و دو سال وکسری گذشته بوده، پس جناب امام زین العابدین علیه السلام از برادر بزرگوار خود که به درجه رفیعه شهادت فائز شده، در آن روز بزرگتر بود.
▪️و جماعتی دیگر از علما بر خلاف آن تصریح فرموده اند، یعنی حکم فرموده اند بر اینکه: همین علیّ اکبری که به درجه رفیعه شهادت فائز شد، در سنّ بزرگتر بوده است از جناب امام زین العابدین علیه السلام؛
▪️ منهم: إبن إدریس، علی المبالغة والإصرار ؛ ....
▪️و منهم: صاحب کتاب کشف الغمّة، ...
▪️ومنهم شیخنا الشهید قدس سره، قال فی الدروس عند ذکر زیارة مولانا الحسین علیه السلام: و إذا زاره فلیزر ولده علیّ بن الحسین علیهما السلام، و هو الأکبر علی الأصحّ ، إنتهی.
▪️و هو مطابق لما وجد فی تاریخ ابن الجوزی الحنبلیّ، قال: ذکر أولاد الحسین علیه السلام، علیّ الأکبر قتل مع أبیه یوم کربلاء، و لا بقیّة له. إلی أن قال: و علیّ الأصغر و هو زین العابدین علیه السلام، والنسل له، و لم یتبیّن لی مأخذ القولین حتّی یرجح أحدهما علی الآخر فی البین .
▪️مخفی نماند: بنا بر قول ثانی که مقتول علیّ اکبر است، قول به اینکه علیّ اکبرِ شهید سنّ او هجده ساله بوده، صحیح نخواهد بود، نظر به اینکه مشخّص شد که سنّ شریف جناب امام زین العابدین علیه السلام در آن وقت بیست و دو سال بود، پس باید سنّ علیّ مقتول علاوه بر بیست و دو بوده باشد یا بیست وپنج.
📚 فقه نینوا : 266 - 262
👉 @smbshafti
🔰 جشن نيمۀ شعبان را با قرض برگزار میکردیم
🔸خاندان مرجع عالیقدر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه اهتمام زیادی به تعظیم شعائر داشتند. در آن ایام و شرایط سخت و دشوار، هیچگاه روضهخوانیهای دهۀ محرم و فاطمیه و نیز جشنهای موالید اهل بیت علیهم السلام آنها ترک نمیشد.
🔻مرحوم آقا نقل میفرمودند که والد بزرگوارشان آیت الله آخوند ملامحمد جواد رحمة الله علیه مقیّد بودند نيمۀ شعبان را چراغانی می کردند و چند روز جشن مفصلّی میگرفتند. البته میفرمودند: همان جشني که میگرفتيم افرادي بودند که از آنها قرض میکرديم، مثلاً دو تومان يا سه تومان مخارج جشن را قرض میکرديم و بهتدريج میداديم.
✅ نقل میکردند در مراسمهای جشن که حتی یک روز یهودیها نیز به احترام آقای والدشان شرکت میکردند، پنج، شش روز جلوس بود و از اطراف و روستاهاي ديگر به گلپایگان میآمدند و این مراسمها در نهایت قناعت با سه چهار تا استکان پذيرایي چاي فراهم میشد.
📚 منبع: کتاب (محضرِ آفتاب) نکوداشت مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی حاج آقا لطف الله صافی گلپایگانی/تألیف: محسن اکبری شاهرودی
@varesoon
✅ قیام و قدرت حضرت ولیّعصر عجّلاللهفرجهالشریف در کلام امام رضا علیهالسلام
رَیان بن صَلت گوید: به #امام_رضا صلواتاللهعلیه گفتم: آیا شما صاحب این امر هستید؟ فرمودند:
🌿 «من صاحب این امر هستم، ولی من آن کسی نیستم که زمین را پر از عدل میکند آنچنان که پر از ظلم شده باشد؛ چگونه من او باشم با وجود ضعفی که میبینی در بدن دارم؟! همانا قائم آن کسی است که هنگامی که ظهور کند، در سنّ پیران و ظاهر جوانان باشد؛ و قوّه و قدرتی در بدن دارد که اگر اراده کند، میتواند بزرگترین درختان روی زمین را با دستش از ریشه در بیاورد؛ و اگر در بین کوهها صیحهای بزند، صخرههای آنها متلاشی شود؛ و همراه او عصای موسی و انگشتر سلیمان است؛ او چهارمین فرزند من است که خداوند تا زمانی که اراده نماید او را در پردۀ پوشش خود غایب کند، سپس وی را ظاهر نماید و بوسیلۀ او عدل و داد را در زمین پر نماید آنچنان که از ظلم و جور پر شده باشد.»
💠 «عَنِ الرَّيَّانِ بْنِ الصَّلْتِ قَالَ قُلْتُ لِلرِّضَا علیه السلام أَنْتَ صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ فَقَالَ أَنَا صَاحِبُ هَذَا الْأَمْرِ وَ لَكِنِّي لَسْتُ بِالَّذِي أَمْلَأُهَا عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ كَيْفَ أَكُونُ ذَاكَ عَلَى مَا تَرَى مِنْ ضَعْفِ بَدَنِي وَ إِنَّ الْقَائِمَ هُوَ الَّذِي إِذَا خَرَجَ كَانَ فِي سِنِّ الشُّيُوخِ وَ مَنْظَرِ الشَّبَابِ قَوِيّاً فِي بَدَنِهِ حَتَّى لَوْ مَدَّ يَدَهُ إِلَى أَعْظَمِ شَجَرَةٍ عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ لَقَلَعَهَا وَ لَوْ صَاحَ بَيْنَ الْجِبَالِ لَتَدَكْدَكَتْ صُخُورُهَا يَكُونُ مَعَهُ عَصَا مُوسَى وَ خَاتَمُ سُلَيْمَانَ ذَاكَ الرَّابِعُ مِنْ وُلْدِي يُغَيِّبُهُ اللَّهُ فِي سِتْرِهِ مَا شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ يُظْهِرُهُ فَيَمْلَأُ بِهِ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً.»
📚 کمال الدین (شیخصدوق)، ج۲، ص۳۷۶
کشف الغمة (محدثإربلی)، ج۲، ص۱۰۱۸
🍃 «اللّهمّ عجّل في فرج
مولانا صاحب الزّمان.»
#حدیث #اعتقادی #مهدویت #ظلم #ظهور #قائم #امام_زمان عجّلاللهفرجهالشریف
@Hedayatgary
🔴 امتحان حتمی شیعیانِ دوران نزدیک به ظهور با ترس و مرگ و گرانی و گرسنگی
محمد بن مسلم گوید: از حضرت #امام_صادق صلواتاللهعلیه شنیدم که میفرمودند: «همانا قبل از ظهور قائم عليهالسلام، نشانههایى از جانب خداى تعالى براى مؤمنان خواهد بود.» عرض کردم: فدایتان شوم، آن نشانهها چیست؟ حضرت فرمودند:
🌿 «سخن خداوند متعال در قرآن (سوره بقره، آیه ۱۵۵) است که فرمود: "وَلَنَبلُوَنَّكُم" و شما، یعنی مؤمنان (شیعیان) قبل از ظهور قائم علیهالسلام، را حتماً امتحان میکنیم، "بِشَيءٍ مِنَ الخَوفِ وَالجُوعِ وَنَقصٍ مِنَ الأَموالِ وَالأَنفُسِ وَالثَّمَراتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ" به چيزى از ترس، از پادشاهان بنیفلان در آخر حکومتشان؛ و گرسنگی، به سبب افزایش قیمتها؛ و کاهش در اموال، بخاطر کسادی بازار و سود کم؛ و نقصان در جانها، به سبب شیوع مرگهای سریع و همگانی؛ و كاستى در ثمرات، کاهش محصولات کشاورزی به دلیل کمیِ غلّات و زراعات؛ و بشارت بده به صبر کنندگان، در آن زمان به نزدیک بودن ظهور قائم علیهالسلام.»
سپس به من فرمودند: «ای محمد! این بطن و تأویل آیه است و همانا خدای تعالی میفرماید: "وَما يَعلَمُ تَأوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِي العِلمِ" (تأویل آیات قرآن را کسی نمیداند جز خدا و ریشهداران در علم، یعنی اهلبیت علیهمالسلام؛ سوره آلعمران، آیه ۷).»
💠 «عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام يَقُولُ إِنَّ قُدَّامَ الْقَائِمِ عَلَامَاتٍ تَكُونُ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لِلْمُؤْمِنِينَ قُلْتُ وَ مَا هِيَ جَعَلَنِي اللَّهُ فِدَاكَ قَالَ ذَلِكَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ يَعْنِي الْمُؤْمِنِينَ قَبْلَ خُرُوجِ الْقَائِمِ ع بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِينَ قَالَ يَبْلُوهُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ مِنْ مُلُوكِ بَنِي فُلَانٍ فِي آخِرِ سُلْطَانِهِمْ وَ الْجُوعِ بِغَلَاءِ أَسْعَارِهِمْ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ قَالَ كَسَادُ التِّجَارَاتِ وَ قِلَّةُ الْفَضْلِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَنْفُسِ قَالَ مَوْتٌ ذَرِيعٌ وَ نَقْصٍ مِنَ الثَّمَرَاتِ قَالَ قِلَّةُ رَيْعِ مَا يُزْرَعُ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِينَ عِنْدَ ذَلِكَ بِتَعْجِيلِ خُرُوجِ الْقَائِمِ ع ثُمَّ قَالَ لِي يَا مُحَمَّدُ هَذَا تَأْوِيلُهُ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى يَقُولُ وَ ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ.»
📚 کمال الدین (شیخصدوق)، ج۲، ص۶۴۹
الغیبة (شیخنعمانی)، ص۲۵۰
خداوند حکیم در دوران غیبت و خصوصاً اواخر آن، امتحانات سختی برای مدّعیان هر صنف و گروهی از شیعیان مقدّر نموده است تا زمینه را برای #ظهور آخرین ذخیرۀ الهی، حضرت بقیّة الله الأعظم ارواحنالهالفداء فراهم نماید؛ امتحان #گرانی عجیب و #فقر روزافزون که اکنون قریب به اتفاق شیعیان جهان مبتلایش هستند نیز از آن قرار است که هم باعث قطع امید از دولتها و وعدههای دروغینشان و تمنّای همگانی تعجیل در ظهور حضرت برای برپایی دولت کریمۀ مهدوی شود؛ و هم موجب امتحان منتظران در حفظ #ایمان در فتنههای دشوار #آخر_الزمان و دستگیری مالی و #مواسات با نیازمندانِ شیعیان و نیز تبلیغ امر ولایت و #انتظار حضرت صاحبالزّمان عجّلاللهفرجهالشریف.
🍂 «یارب فرج صاحب ما را برسان.»
#حدیث #اعتقادی #مهدویت #غیبت #قرآن #تفسیر #امتحان #امام_زمان علیهالسلام
@Hedayatgary
هدایت شده از امام مهربان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 عزیز علی أن أری الخلق و لا تری
🔹 ای امام زمان عج ،
چقدر بر من سخت و ناگوار است ،
که همه مردم را میبینم اما شما دیده نمی شوید و هیچگونه صدایی از شما نمی شنوم
11 شعبان
1 ـ ﻭﻟﺎﺩﺕ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻰ ﺍﻛﺒﺮ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ
ﺩﺭ ﺳﺎﻝ 33 هـ ﺷﺒﻴﻪ ﺗﺮﻳﻦ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﻪ ﺧﺎﺗﻢ ﺍلأﻧﺒﻴﺎﺀ ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻰ ﺍﻛﺒﺮ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺑﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﺁﻣﺪ. (1)
ﻧﺎﻡ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ «ﻋﻠﻰ»، ﭘﺪﺭﺷﺎﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺳﻴّﺪ ﺍﻟﺸّﻬﺪﺍﺀ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ، ﻣﺎﺩﺭﺷﺎﻥ ﻟﻴﻠﻰ ﺑﻨﺖ ﻣُﺮة ﺛﻘﻔﻰ ﺍﺳﺖ. ﻛﻨﻴﻪ ی ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻃﺒﻖ ﻓﺮﻣﺎﻳﺶ ﺣﻀﺮﺕ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ «ﺍﺑﺎ ﺍﻟﺤﺴﻦ» ﺍﺳﺖ. (2)
ﺭﻭﺍﻳﺖ ﺑَﺰَﻧﻄﻰ ﻫﻢ ﺩﻟﺎﻟﺖ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﻛﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ.
ﺩﺭ ﺯﻳﺎﺭﺕ ﻭﺍﺭﺩﻩ ﺍﺯ ﺣﻀﺮﺕ ﺻﺎﺩﻕ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻫﻢ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻴﻢ :
«ﺻﻠّﻰ الله عَلَیکَ ﻭَ ﻋَﻠﻰ ﻋِﺘﺮَتِکَ ﻭَ ﺍﻫﻞِ بَیتِکَ ﻭَ ﺁﺑﺎئِکَ ﻭَ أﺑﻨﺎئِکَ ﻭَ ﺍُﻣَّﻬﺎتِکَ ﺍلأﺧﻴﺎﺭِ ﺍﻟَّﺬﻳﻦَ ﺃَﺫﻫَﺐَ ﻋَﻨﻬُﻢُ ﺍﻟﺮِّﺟﺲَ ﻭَ ﻃَﻬِّﺮﻫُﻢ ﺗَﻄﻬﻴﺮﺍً» (3) ﻭ ﻟﻔﻆ ﺃﺑﻨﺎﺀ ﺩﺭ ﺯﻳﺎﺭﺕ ﺩﻟﺎﻟﺖ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺩﺍﺭﺩ ﻛﻪ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺣﺘّﻰ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﺩﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ.
ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻌﻪ ی ﻛﺮﺑﻠﺎ ﻧﺰﺩیک 27 ﺳﺎﻝ ﺍﺯ ﻋﻤﺮ ﻣﺒﺎﺭک ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﻮﺩ. (4)
📚 منابع :
1. ﻋﻠﻰ ﺍﻛﺒﺮ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ (ﻣﻘﺮّﻡ) : ﺹ 16 ـ 15 ﺑﻪ ﻧﻘﻞ ﺍﺯ ﺍﻧﻴﺲ ﺍلشیعة. مستدرک سفینة البحار : ج 5، ص 413.
2. ﻛﺎﻣﻞ ﺍﻟﺰﻳﺎﺭﺍﺕ : ﺹ 240. بحار الأنوار : ج 98، ص 186.
3. همان.
4. ﻋﻠﻰ ﺍﻛﺒﺮ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ (ﻣﻘﺮّﻡ) : ص 20 ـ 16.
@TaqvimeShia
✅ گوشهای از فضائل حضرت علیاکبر علیهالسلام
گفتهاند: «الفَضلُ مَا شَهِدَت بِهِ الاَعداء» (فخرِ انسان در آن است که دشمنان به آن شهادت دهند)، حال اگر بخواهی فرزند ارشد #امام_حسین علیهالسلام را بهتر بشناسی، کافیست از زبان #معاویه علیهاللّعنةوالهاویة بشنوی که در وصف او چگونه سخنسرایی میکند!
⭕️ ابوالفرج اصفهانی به اسناد خود از مغیرة ملعون روایت میکند که گوید: روزی معاویة بن ابیسفیان عليهمااللعنة به اطرافیان و ندیمان خود گفت: «به نظر شما سزاوارترین و شایستهترین فرد امّت به امر خلافت كیست؟!» اطرافیان گفتند: «جز تو كسی را سزاوارتر به این امر نمیشناسیم!» معاویه گفت: «این چنین نیست؛ شایستهترین فرد برای امر خلافت، علیاکبر فرزند حسین (علیهالسلام) است که جدّش رسول خداست و شجاعت بنیهاشم، سخاوت بنیامیّه! و زیباییِ قبیلۀ ثقیف را در خود جمع کرده است.» [۱]
در روز #عاشورا، هنگامی که حضرت أباعبدالله الحسین علیهالسلام، جناب علیاكبر را به میدان میفرستاد، با اشکِ ریزان میفرمود:
💠 «اللَّهُمَّ اشهَد أَنَّهُ قَد بَرَزَ إِلَيهِم غُلَامٌ يُشبِهُ رَسُولَ اللَّهِ خَلقاً وَخُلُقاً وَمَنطِقاً.»
🍂 «خدایا! شاهد باش پسری را به میدان میفرستم كه شبیهترین مردم از نظر خُلق و خوی و منطق به #رسول_خدا صلّیاللهعلیهوآله است.» [۲]
وی نخستين شهيد بنیهاشم در روز عاشورا بود و در زيارت شهدای کربلا نيز آمده است:
💠 «السَّلَامُ عَلَيكَ يَا أَوَّلَ قَتِيلٍ مِن نَسلِ خَيرِ سَلِيلٍ مِن سُلَالَةِ إِبرَاهِيمَ الخَلِيلِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيكَ وَعَلَى أَبِيكَ...»
«سلام بر تو اى اوّلين كشته از نسل بهترين سُلاله از اولاد ابراهيم خليل، درود خدا بر تو و بر پدر بزرگوارت...» [۳]
📚 منابع روایات:
[۱] بحار الانوار (علامهمجلسی)، ج۴۵، ص۴۵
[۲] مقتل الحسین علیهالسلام (أبومخنف)، ص۱۶۲
[۳] اقبال الأعمال (سیدبنطاووس)، ج۲، ص۷۱۳
#حدیث #حضرت_علی_اکبر علیهالسلام
@Hedayatgary
✅ با کثرت گناهانمان، خود را مستحقّ عذاب غیبت و امام زمانمان را آوارۀ کوه و بیابانها کردهایم...
حضرت حجّة بن الحسن العسکری #امام_زمان ارواحنالهالفداء در تشرّفی که علی بن مهزیار اهوازی به محضر مبارکشان داشت به او فرمودند:
🌿 «ای پسر مهزیار! پدرم امام عسکری علیهالسلام از من پیمان گرفت که در مجاورت مردمی نباشم که (بخاطر کثرت ظلم و گناه و بیتوجّهی به امام زمانشان) خداوند بر آنان غضب کرده و در دنیا و آخرت مورد نفرت و مستحقّ عذاب دردناکاند؛ و به من امر فرمود که جز در کوههای سخت و سرزمینهای خشک و دوردست اقامت نکنم.»
💠 «فقال: يا ابن المازيار أبي أبومحمد عهد إلي أن لا اجاور قوما غضب الله عليهم ولهم الخزي في الدنيا والاخرة ولهم عذاب أليم وأمرني أن لا أسكن من الجبال إلا وعرها ومن البلاد إلا قفرها.»
📚 الغیبة (شیخطوسی)، ص۲۶۶
بحار الانوار (علامهمجلسی)، ج۵۲، ص۱۲
🌺 «السلام علیک یا صاحب الزّمان»
حافظ برای بادهخوران گفته "غم مخور!"
دور از تو قوتِ غالبِ من، غصّه و غم است...
🍃 «یارب فرج صاحب ما را برسان.»
#حدیث #غیبت #گناه #عذاب #فراق #امام_زمان عجّلاللهفرجهالشریف
@Hedayatgary
هدایت شده از امام مهربان
🔴 امام زمان (عج) فرمودند :
« وَ لَوْ اَنَّ أشياعَنا وَ فَقَّهُمُ اللّه ُ لِطاعَتِهِ ، عَلى اجْتِماعٍ مِنَ الْقُلُوب ِفى الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ
عَلَيْهِمْ ، لَما تأخَرَّ عَنْهُمُ الْيُمْنُ بِلِقائنا ، وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمْ السَّعادَةُ بِمُشاهِدَتِنا ، عَلى حقِّ الْمَعْرِفَةِ وَ صِدْقِها مِنْهُمْ بِنا ، فَما يَحْبِسُنا عَنْهُمْ إلاّ ما يَتَّصِلُ بِنا مِمّا نُكْرِهُهُ »
« اگر دلهاى شيعيان ما ـ كه خداوند آنان را براى اطاعت خودش موفق كند در وفا
كردن به پيمانشان يكى بود هرگز سعادت و ملاقات ما از آنان به تأخير نمى افتاد ،
بلكه سعادت ديدار با ما همراه با شناخت و صداقت برای آنان زود به دست مى آمد ، چيزى جز كارهاى ناشايست آنان ما را ازايشان محبوس نمى سازد.
( بحارالانوار ، ج۵۳ ، ص۱۷۷ )
@hamsafarehaj
✅ قالَ الاِمامُ الصّادِقُ عليه السلام: يَابْنَ جُنْدَب! ... حَقٌّ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ يَعرِفُنا اَن يُعرِضَ عَمَلَهُ فى كُلِّ يَومٍ وَلَيلَةٍ عَلى نَفْسِهِ فَيَكُونَ مُحاسِبَ نَفْسِهِ فَإنْ رَأى حَسَنَةً استَزادَ مِنها وَإنْ رَاى سَيِّئَةً استَغفَرَ مِنها لِئَلاّ يَخزِىَ يَومَ القِيامَةِ.
🔸️امـام صـادق (عليهالسلام) فرمـودند:
اى پسر جندب ... سزاوار است هر مسلمانى كه مارا مى شناسد، كردارش را در هر شبانه روز بر خودش عرضه كند و خود را حسابرسى نمايد، اگر خوبى ديد برآن بيفزايد و اگر گناه ديد، از آن آمرزش بخواهد تا در روز قيامت رسوا نشود .
📙تحف العقول ص311
هدایت شده از M R
41.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#یک_درصد_طلایی
زمان این مستند فقط ۱۷ دقیقه و ۲۰ ثانیه است. اما اثرات آن میتواند تا چند نسل شما باقی بماند.
حتماً حتماً حتماً ملاحظه بفرمائید...
#پدرمهربانم...
📣تشکل حوزوی سُعداء قم
🆔 @soada_qom
حجة الاسلام شفتی - قدس سره
#یک_درصد_طلایی زمان این مستند فقط ۱۷ دقیقه و ۲۰ ثانیه است. اما اثرات آن میتواند تا چند نسل شما باق
👆 (( این کلیپ با صرف نظر از موسیقیاش،
مطلبی مهم و جالب دربر دارد))
هدایت شده از امام مهربان
💠 فضیلت دعا برای امام زمان (عج)
🔺 دعا برای امام زمان (عج) ، نجات بخش مردم از لغزشها و سختی های دوران غیبت است
🔹 امام حسن عسکری علیه السلام فرمودند :
« ... يَا أَحْمَدَ بْنَ إِسْحَاقَ مَثَلُهُ فِي هَذِهِ اَلْأُمَّةِ مَثَلُ اَلْخَضِرِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ مَثَلُهُ مَثَلُ ذِي اَلْقَرْنَيْنِ ،
وَ اَللَّهِ لَيَغِيبَنَّ غَيْبَةً لاَ يَنْجُو فِيهَا مِنَ اَلْهَلَكَةِ إِلاَّ مَنْ ثَبَّتَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى اَلْقَوْلِ بِإِمَامَتِهِ وَ وَفَّقَهُ فِيهَا لِلدُّعَاءِ بِتَعْجِيلِ فَرَجِهِ ... »
ترجمه :
ای احمد بن اسحاق ، او ( فرزندم مهدی ) در این امت ، شرایطی همانند حضرت خضر علیه السلام و جناب ذی القرنین خواهد داشت ( و از دیدگان مردم غایب خواهد شد ) ،
به خدا سوگند ، او دارای غیبتی است که کسی در این غیبت از هلاکت نجات پیدا نمی کند ، مگر اینکه :
🔸 خداوند او را بر اعتقاد به امامت امام زمان (عج) ثابت قدم بدارد ،
🔸 و خداوند او را بر دعای برای تعجیل در فرجش ، موفق بدارد ...
📚 کمال الدین و تمام النعمة ، ج۲ ، ص۳۸۴ ، ح۱ ، شیخ صدوق ، قرن چهارم هجری
🔴 چرا ساعتی در هفتهات را به دعا و یاد مولایت اختصاص نمیدهی؟!
مرحوم سید محمدتقی موسوی اصفهانی (م۱۳۰۸ق) صاحب مکیال المکارم، در بخشی از این کتاب مینویسد:
🌿 «خدای تعالی در قرآن و سوره الرحمن میفرماید: "هَل جَزَاءُ الإِحسَانِ إِلَّا الإِحسَانُ فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَان" آیا پاسخ خوبی، غیر از خوبی است؟!
ای کسی که از جبران احسانهای مولایت صاحبالزّمان علیهالسلام عاجز هستی، آیا نمیتوانی ساعتی از ساعات شبانهروزت که بیاختیار میگذرد را به دعا برای او اختصاص دهی؟! همان مولایی که به هر عنوانی به تو احسان کرده و زبان از شمارش و توصیف آنها ناتوان است! همين عمر و زندگانی تو که با آن به اهدافت میرسی، فقط یک نعمت از نعمتهایی است که خدا به یُمن وجود او روزیات کرده... چقدر جفاکاری! پس چقدر جفاکاری اگر دلت از این سخنان تکان نمیخورد و زبانت به دعا در حقّ مولایت باز نمیشود!»
📚 مکیال المکارم، ج۱، ص۵۴۲
🍂 «اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج.»
#تلنگر #اخلاقی #انتظار #دعای_فرج #امام_زمان عجّلاللهفرجهالشریف
@Hedayatgary
💚جمعه ها بس چه نفس گیر و مرا نیست نفس
🟩قَالَ الصَّادِقُ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ علیهما السلام أَمَا وَ الله لَيَغِيبَنَّ عَنْكُمْ مَهْدِيُّكُمْ حَتَّى يَقُولَ الْجَاهِلُ مِنْكُمْ مَا لِله فِي آلِ مُحَمَّدٍ حَاجَةٌ ثُمَّ يُقْبِلُ كَالشِّهَابِ الثَّاقِبِ فَيَمْلَؤُهَا عَدْلًا وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً
🟢امام صادق علیه السلام فرمود: به خدا سوگند مهدیّ شما از شما غایب خواهد شد تا آن جا که جاهلانتان بگویند: خداوند دیگر کاری به آل محمد صلی الله علیه و آله ندارد؛ سپس چُنان شهاب ثاقب (آتش فروزان و شکافنده) پیش میآید و زمین را از عدل و داد پر می کند؛ همان گونه که از جور و ستم پر شده است
📗کمال الدين و تمام ج۲ ص۳۴۱-۳۴۲
🍃به ملازمان سلطان که رساند این دعا را
🍃مگر آن شهاب ثاقب نظری کند گدا را
♦️ #سؤال_وجواب از #حجة_الإسلام #شفتى -اعلی الله مقامه- پیرامون مرده زنده کردن #عرفا
❓سؤال : اگر كسى مدّعى شود كه الحال بعضى از #عرفا مرده را زنده می كنند، چه صورت دارد، می شود يا نه ؟
✅ جواب : اگر مراد اين است : بعضى از متصوّفه كه اسم خود را عارف گذارده، به مرتبه اى رسيده كه مرده را زنده مىكند، محض كذب وافتراست، موجب مؤاخذه شديده خلّاق ارض وسماست.
🔸 واگر مراد اين است كه ممكن است كسى در اطاعت وبندگى خداوند عالم - جلّ جلاله - جايى برسد كه هرگاه چنين استدعا نمايد به شرف اجابة مشرّف شود، مضايقه از اين ندارم، چنانچه در حديث صحيح وارد است از كاشف دقايق وظواهر جناب امام محمّد باقر عليه السلام فرمود :
🔸 جوانانى كه از اولاد سلاطين بنى اسرائيل اعراض از ملاذ دنيويّه نمودند، كمال لذّت را در بندگى واطاعت خداوند عالم - عزّ شأنه - دانسته، عمر را صرف در بندگى معبود متعال مىنموده، وقتى از بلاد خودشان به عزم سياحت بيرون رفته، در اثناى راه به قبر مندرسى رسيده، باقى نمانده بود از آن قبر مگر علامتى، با هم قرار دادند كه مناجات با خلّاق ارض و سما نموده، استدعاى اين نمايند كه صاحب قبر زنده شود تا از شدايد سكرات موت از او سؤال كرده باشند، پس شروع كردند به دعا كردن :
🔸« أنت إلهنا يا ربّنا ليس لنا إله غيرك والبديع الدائم غير الغافل الحيّ الّذي لا يموت لك كلّ يوم شأن تعلم كلّ شيء بغير تعليم، أنشر لنا هذا الميّت بقدرتك » (1).
🔸 پس به قدرت كامله حضرت إله بيرون آمد از قبر مردى در حالتى كه موى سر و ريش او سفيد بود و روى چشم او بلند بود به سوى آسمان، آن وقت متوجّه شد به حضرات گفت : چه باعث است كه بر روى قبر من ايستاده ايد ؟
🔸 گفتند : ما از خلّاق جهان استدعا كرديم كه زنده شوى تا ما از تو مطّلع شويم بر شدايد موت.
🔸 گفت : نود و نه سال است در قبر ساكن بوده ام، هنوز مرارت موت از خاطرم محو نشده است (2).
📚 1 ) كافى : 3 / 260 ح 38 .
📚 2 ) #سؤال_وجواب : خاتمة في المتفرّقات
👉 @smbshafti