eitaa logo
حجة الاسلام شفتی - قدس سره
149 دنبال‌کننده
372 عکس
91 ویدیو
26 فایل
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند : دانشمندان امت من مثل پیامبران بنی اسرائیل هستند ...
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 ١٣٨٣. ، للشيخ الصدوق في الحديث ، وبقيت حسرة رؤية هذا الكتاب في صدور الفضلاء وطلاب الحديث الى هذا الزمان مع شدة الفحص، فممن تفحص عنه ، بلغه أنه يوجد في بعض بلاد اليمن ، فأنهى ذلك الى سلطان عصره ، فوجه السلطان أميرا من أركان دولته سفيرا الى ملك اليمن بهدايا وتحف كثيرة لتحصيله ، فلم يمكنه ذلك ؛ ومنهم : السيد العلامة ثم الاصبهاني ، أحد جدود مؤلف هذا الكتاب ، بلغه أن نسخة منها توجد في قندهار ، فبعث بعض أقاربه بأموال كثيرة الى تلك البلاد (١) . (١) كانت عند صاحب الدر النظيم ... فقد رأيت كتابه في المناقب وقد أكثر النقل عن للصدوق بلا واسطة ( حسن صدر الدين ). 📙 تصانيف الشيعة ، للعلامة الشيخ محمد الرضا النجفي الاصفهاني ص ٣٠٧ 👉 @smbshafti
🌺 فرا رسیدن سالروز ولادت فرخندۀ أباالإمام المنتظَر، حضرت امام حسن عسکری صلوات‌الله‌علیه را به محضر یگانه فرزندشان بقیّة‌الله‌الأعظم حضرت صاحب‌الزّمان عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف و همۀ شیعیان و منتظران تبریک و تهنیت عرض می‌نمائیم. حضرت صلوات‌الله‌علیه در وصیتی به شیعیان فرمودند: 🌿 «تقوای الهی را رعایت کنید و (با اخلاق و رفتارتان) زینت ما باشید، نه مایۀ سرزنش و ملامت ما (توسط مخالفین)؛ محبّت و مودّت مردم را به سوی ما جلب کنید و هرگونه زشتی را از ما دور نمائید؛ چرا که هر خیری که دربارۀ ما گفته شود، اهل آن هستیم و هر بدی که به ما اهل‌بیت نسبت داده شود، از آن دوریم.» 💠 «قال أبومحمد العسکری عليه‌السلام لشيعته: ... اتقوا الله وكونوا زينا ولا تكونوا شينا، جروا إلينا كل مودة وادفعوا عنا كل قبيح، فإنه ما قيل فينا من حسن فنحن أهله، وما قيل فينا من سوء فما نحن كذلك.» 📚 تحف العقول (ابن‌شعبه‌حَرّانی)، ص۴۸۸ بحار الانوار (علامه‌مجلسی)، ج۷۵، ص۳۷۲ 🍃 «یارب فرج امام ما را برسان.» @Hedayatgary
🏴 فرا رسیدن سالروز شهادت کریمۀ اهل‌البیت، حضرت فاطمه معصومه علیهاالسلام را به محضر مقدّس حضرت ولیّ‌عصر عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف و همۀ شیعیان و منتظران تسلیت عرض می‌نمائیم. علیه‌السلام فرمودند: 🌿 «هر کس فاطمه معصومه علیهاالسلام‌ را با معرفت به حقّش زیارت کند، بهشت برای اوست.» 💠 «عن سعد عن علي ابن موسى الرضا علیهماالسلام قال: قال: ياسعد عندكم لنا قبر. قلت: جعلت فداك قبر فاطمة بنت موسى؟ قال: نعم، من زارها عارفا بحقها فله الجنة.» 📚 بحار الانوار (علامه‌مجلسی)، ج۴۸، ص۳۱۶ مستدرک الوسائل (محدث‌نوری)، ج۱۰، ص۳۶۸ 🚩 «يَا فَاطِمَةُ اشفَعِي لَنَا فِي الجَنَّة.» علیهاالسلام @Hedayatgary
✅ سؤال از (قدس سره) درباره زیارت حضرت فاطمه معصومه (علیها السلام) ❓سؤال : اينكه مشهور است در السنه در زیارت جناب فاطمه در قم : من زار فاطمة بقم وجبت له الجنة . اين حديث است يا خير ؟ اگر حدیث باشد التماس این است بیان حال حدیث را که صحیح است یا نه ؟ 🔸جواب : عین این لفظ حال در نظرم نیست که دیده باشم، لکن شیخ صدوق در کتاب عیون به سند صحیح ذکر فرموده حدیثی را که قریب به این مضمون است : 🔸قال ابی ومحمد بن موسی المتوکل رضی الله عنهما قالا : حدثنا علی بن ابراهیم عن أبيه عن سعد بن سعد قال: سألت أبا الحسن الرضا عليه السلام عن زيارة فاطمة بنت موسى بن جعفر عليهما السلام ؟ فقال: من زارها فله الجنة(1). 🔸وسند حديث از قرارى که ذکر شد، صحیح است ؛ راوی که سعد بن سعد بوده باشد، نجاشی وشیخ طوسی وعلامه وغیرهم تصریح بر وثاقت او فرموده اند، او عرض نموده خدمت جناب حضرت امام رضا علیه السلام از زیارت وثواب حضرت فاطمه در قم ؟ فرمودند: هرکس زیارت کند فاطمه را پس از برای اوست بهشت . 🔸وآنچه مشهور در السنه است راجع به این می شود وهو العالم بحقایق أحكامه (2). 📚 (1) عيون اخبار الرضا، ج 2، ص 267. 📚 (2) : نسخه خطي: خاتمة في المتفرقات . 👉 @smbshafti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 قصیدۀ عربی «معصومه علیهاالسلام» با مداحی حاج باسم کربلایی ✍به مناسبت شهادت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها همراه با تصاویر زیبایی از حرم مطهّر آن حضرت در قم مقدّسه(با زیرنویس فارسی) 🏴 «آجرک الله یا صاحب الزّمان
هدایت شده از عارفانه
💠حدیث روز 💎 جایگاه والای حضرت فاطمه معصومه (س) 🔻امام صادق عليه‌السلام: تُقْبَضُ فِیهَا امْرَأَةٌ مِنْ وُلْدِی اسْمُهَا فَاطِمَةُ بِنْتُ مُوسَى وَ تُدْخَلُ بِشَفَاعَتِهَا شِیعَتِی الْجَنَّةَ بِأَجْمَعِهِمْ 🏴 در قم بانویی از فرزندان من که نامش فاطمه (حضرت معصومه) دختر موسی (ع) است، از دنیا می‌رود؛ بانویی که به شفاعت او همه شیعیانم داخل بهشت می‌گردند. 📚 بحارالانوار، ج۶۰، ص ۲۲۸ 🖤شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها تسلیت باد🖤 ___ ➬@Areffane «»
🌺امام صادق(علیه السلام)عالم‌الغيب و حجّت حقّ است مردي از شيعه خدمت امام صادق‌(علیه السلام)آمد. امام از حال برادرش جويا شد؛ او خودش شيعه‌ي امامي و برادرش زيدي مسلك بود. گفت: برادر من بسيار آدم خوبي است،مردي مقدّس و زاهد و عابد و خداترس و از همه جهت خوب است.تنها نقصي كه از نظر من در او هست اين است كه اعتقاد به امامت شما ندارد. فرمود: چرا اعتقاد به امامت ما ندارد؟عرض كرد:اين اعتقاد نداشتنش به شما نيز از شدّت تقوا و ورع و احتياط اوست؛مي‌گويد:مي‌ترسم اين اعتقاد به امامت، خلاف شرع باشد و خدا راضي نباشد. فرمود : به او بگو اين ورع و تقواي تو در كنار نهر بلخ كجا بود؟راوي مي‌گويد:من نفهميدم مراد امام از كنار نهر بلخ چيست و هيبت امام مانع از اين شد كه بپرسم مقصود از كنار نهر بلخ چيست؟وقتي پيش برادرم برگشتم و ماجرا را گفتم، ديدم به محض اين ‌كه عبارت«كنار نهر بلخ»از زبانم به گوشش خورد،رنگ از رخش پريد و سخت دگرگون شد و مانند آدم شرمنده و خجالت ‌زده سرش را پايين انداخت و بعد گفت:آيا راست مي‌گويي؟ آيا واقعاً حضرت صادق‌(علیه السلام)اين جمله را گفت؟ گفتم : به خدا قسم، حال تو را پرسيد و من گفتم آدمي خوب و نمازخوان است، امّا به شما اعتقاد ندارد.فرمود:چرا ؟ گفتم: چون خيلي محتاط است. فرمود: پس چرا آن احتياط را در كنار نهر بلخ نداشت؟ ولي من مقصود آن‌حضرت را نفهميدم؛ حالا تو بگو كه ماجراي كنار نهر بلخ چه بوده است؟ گفت: واقع اين كه، بين من و خدا سرّي بود و احدي از آن خبر نداشت؛حالا كه حضرت صادق‌(علیه السلام)فرموده است،من هم براي تو مي ‌گويم تا ايمان تو به آن‌حضرت محكم شود و من هم فهميدم كه او حجّت خدا و امام بر حقّ است و راه تو حقّ بوده. بعد گفت:من سفري براي تجارت به ماوراءالنّهر رفتم. وقتي كه برمي‌گشتم، بين راه با مرد و زني همسفر شدم؛رسيديم كنار نهر بلخ و آنجا براي استراحت فرود آمديم.آن مرد گفت: يا تو بمان پيش اثاث و من بروم براي تهيّه‌ي غذا يا تو برو و من بمانم.گفتم: تو برو، من خيلي خسته‌ام، مي‌خواهم استراحت كنم. او رفت و من ماندم و آن زن. شيطان به سراغم آمد و شهوت نفس بر من غالب شد و كاري زشت و خلاف عفاف از من صادر شد كه اَحَدي جز خدا از اين ماجرا باخبر نبود. اينك كه حضرت صادق‌(علیه السلام)از آن واقعه خبر داده است، فهميدم كه به اذن خدا او عالم ‌الغيب است و از نهان عالم مطّلع است و اعتقاد به امامت كه شما داريد، اعتقاد حقّ و تنها راه نجات است. البتّه، امام صادق‌(علیه السلام)منزّه از اين است كه عيب كسي را فاش كند و پرده‌ي كسي را بدرد؛ امّا آن‌حضرت تشخيص داده كه تنها راه نجات دادن اين آدم از هلاك ابدي اين است و راه ديگري ندارد.حال، اگر پرده‌ي او اندكي كنار برود و عيب او پيش برادرش فاش شود،مسلّماً بهتر از اين است كه بر اثر اعتقاد نداشتن به امامت، در ميان جهنّم محكوم به عذاب ابدي گردد و به علاوه،امام‌(علیه السلام)از گناه پنهان او سخني به ميان نياورده است بلكه به طور سربسته فرموده: اين آدم محتاط احتياطش در كنار نهر بلخ كجا بود؟ او اگر نمي‌خواست سرّش فاش شود، مي‌توانست اين گفتار امام  (علیه السلام)‌را طوري توجيه كند؛ ولي مي‌بينيم خودش تمام ماوقع را مشروحاً بيان كرده است و در نتيجه، مذهب حقّ را شناخته و به سعادت ابدي رسيده است؛ وگرنه امام (علیه السلام)‌افشاي سرّي نكرده است. از کتاب حبل متین شرح زیارت جامعه کبیره از تالیفات حضرت آیت الله سید محمد ضیاءآبادی ذیل فراز (وَ أُمَنَاءَ الرَّحْمَنِ وَ سُلاَلَةَ النَّبِيِّينَ وَ صَفْوَةَ الْمُرْسَلِينَ وَ عِتْرَةَ خِيَرَةِ رَبِّ الْعَالَمِين) @varesoon
ناکسی گر از کسی بالا نشیند عیب نیست روی دریا خس نشیند، قعر دریا گوهر است
 ✅ گوشه ای از زندگینامه 🔸سكونت در مدرسه چهارباغ اصفهان  🔹سيّد در بدو ورود به اصفهان، وارد مدرسه چهارباغ می‏شود ودر همانجا قصد سكونت نموده وشروع به بحث وتدريس میكند. 🔹 بيان شيوا واطّلاعات ومعلومات كامل ووافرِ علمى او ونيز رفتار شايسته‏ اش، باعث می‏شود كه طلّاب ودانشجويان در اطرافش گرد آيند؛ تا جايى كه می ‏نويسند: متولّى ومدرّسِ مدرسه نام برده از اين پيش آمد ناراحت وناراضى میگردد و مرحوم چون متوجّه عدم رضايت متولّى میشود، بلا فاصله از آن مدرسه به مدرسه ميرزا حسين - واقع در بازارچه بيدآباد - نقل مكان مینمايد ودر حجره‏ اى از حجره ‏هاى آنجا سكنى می گزيند. 📚 بيان المفاخر : ج 1 ص 103 🔸 مرحوم حاج سيّد شفيع جاپلقى از شاگردانِ برجسته در «الروضة البهية» گويد: 🔹 بعد از فراغ از تحصيل از عتبات عاليات به ديار عجم مراجعت كرد و با حاج محمّد ابراهيم در اصفهان توطن اختيار فرمود وآن دو بزرگوار با هم صديق ورفيق بودند. شنيده ‏ام هنگامى كه به اصفهان آمد از كتب جز يك جلد كتاب مدارک واز اموال غير از سفره نان چيزى نداشت. در مدرسه شاه كه درش به طرف مدرسه چهارباغ باز میشد، سكونت گزيد؛ طالبين علم ومحصّلين از هر سو به گردش اجتماع نمودند. مدرّس مدرسه به وى رشک برد واو را بيرون انداخت، وی هم بدون هيچ عكس العملى از مدرسه بيرون رفت. 📚 الروضة البهية : ص 20 👉 @smbshafti
👌روزی کشیش به شاگردانش رو کرد و گفت: همین الان بیرون خری در حال پرواز است! یکی از شاگردان با عجله بیرون رفت تا ببیند. وقتی برگشت همه به او خندیدند. او گفت: این که خری پرواز کند برای من باورپذیرتر از این بود که کشیشی دروغ بگوید. و کلاس در سکوت فرو رفت! ✍برگرفته از کتاب هنر و زیبایی در قرون وسطی، اثر امبرتو اکو
🌺 «السلام علیک یا صاحب الزّمان» ما همانیم که از مهرِ تو غفلت کردیم با همه آدمیان، غیرِ تو خلوت کردیم جای خالی تو را هیچکس احساس نکرد به گمانم که به دوریِ تو عادت کردیم جمکران هم که رسیدیم به جای نُدبه فقط از حاجتِ خود، پیشِ تو صحبت کردیم سال‌ها می‌گُذَرد، منتظری برگردیم پس مشخص شده، مائیم که غیبت کردیم نمکِ سفره‌ی تان را همه خوردیم، ولی با گناهان، به همین سفره خیانت کردیم. 💠 «اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج.» # عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف @Hedayatgary
✅ اسلام حقیقی اینست...                  ←←فرق وافر میان سبک حکومت علوی و حکومت اهل سقیفه 🔸در اخبار نقل شده است علی (علیه‌السلام) به عمال خود می‌فرمود: هنگامی که به طائفة یا قبیله‌ای رسیدید به آنان بگویید: «ما را امیرالمومنین علیه‌السلام فرستاده تا حق الله را از شما بگیریم پس آیا در اموال شما حقی برای خدا هست تا به ولی اش بپردازید؟» پس اگر یکی از آنان «نه» گفت دوباره به سویش مراجعه نکنید. 🔻سید نعمة الله جزائری بعد از نقل این روایت می‌نویسد: به این تباین و تفاوت بنگرید که در آن عبرت و دلیل است برای عبرت گیرنده و متفکر؛ امیرالمؤمنین و سیدالمسلمین و وصی رسول رب العالمین در اخذ چنین اوامری دارد بدون اکراه و اجبار و قسم گرفتن، حرف صاحب مال را قبول می‌کند اما ابوبکر کسی که به او زکات نداد را به قتل رساند، زنش را اسیر کرد و مانع زکات را مرتد نامید!! 📚الانوار النعمانیة،تألیف سید نعمة الله جزائری،جلد ۴،صفحه ۷۲،چاپ مؤسسة الاعلمی (۱۶۵) (۳۱) (۱۳) @borrhan
از أبان بن عثمان الأحمر، روايت كرده است مردى به نزد امام جعفر بن محمّد صادق عليه‌السلام آمد، گفت: پدر و مادرم بفداى تو يا ابن رسول اللَّه پندى بمن بياموز، پس امام عليه‌السلام فرمود: اگر خداوند تبارك و تعالى رزق را بر عهده گرفته است پس دل مشغولى تو براى چيست؟! و اگر رزق مقسوم است، پس حرص براى چيست؟! و اگر حساب حقّ است پس گرد آوردن و اندوختن براى چيست؟! و اگر عوض دادن انفاق از جانب خداوند عزّ و جلّ حقّ است، پس بخل براى چيست؟! و اگر كيفر از سوى خداوند عزّ و جلّ دوزخ است پس معصيت براى چيست؟ و اگر مرگ حقّ است، پس سرمستی براى چيست؟ و اگر عرض اعمال بر خداوند عزّ و جلّ حقّ است، پس مكر براى چيست؟! و اگر شيطان دشمن است پس غفلت براى چيست؟! و اگر گذشتن بر صراط حقّ است، پس خود پسندى براى چيست؟! و اگر هر چيز وابسته بقضائى از جانب خداست و قدر او، پس اندوه براى چيست؟! و اگر دنيا فانيست، پس تكيه كردن بر آن براى چيست؟!. 📕من لا يحضره الفقيه 📕ترجمه فارسى من لا يحضره الفقيه https://lib.eshia.ir/12662/6/337 📕الخصال https://lib.eshia.ir/15339/2/450 📕مختصر البصائر https://lib.eshia.ir/11242/1/361 @borrhan
🔻حجاب و پوشش بانوان در دوره ساسانی ←پیراهنی یکدست و بلند و پُرچین، ←آستین‌های بلند تا مچ دستها، ←یقه‌ای گرد و ساده و نسبتاً بسته، ←قبایی به صورت بالاپوش که تا ساق پا می‌رسید، ←استفاده از نوعی چادر که در دوران قبل از ساسانی هم مرسوم بوده است. 📔تاریخ پوشاک ایرانیان؛ از ابتداى اسلام تا حمله مغول دکتر محمد رضا چیت ساز،  تهران 1379، صفحه 14 و 15 📔History of Iranian Costumes (from the Beginning of the Islamic Era to the Mongol Invasion) باز به برخی باید گفت: حداقل ایرانی باشید! (۷۰) @borrhan
✅ سند زیارت عاشورا ومنابع حدیثی آن 🔸حدیث شریف زیارت عاشورا را نخست مرحوم ابن قولویه قمّی (ت ۳۶۸ ه) به دو سند، در کتاب ارزشمند «کامل الزیارة» - که یکی از معتبرترین کتاب‌ها در باب زیارات می‌باشد - نقل کرده است [١] . 🔸پس از ابن قولویه، مرحوم شیخ طوسی - از فقیهان آغاز غیبت کبری ونزدیک به عصر معصوم علیه السلام - این زیارت را در دو روایت معتبر، در کتاب گران سنگ «مصباح المتهجّد» ذکر کرده است [٢] . 🔸این زیارت شریف به غیر از این دو کتاب، در کتاب‌های معتبری چون: مزار کبیرِ شیخ مفید (ت ۴۱۳)، مزار کبیر محمّد بن المشهدی (ق ۶)، مصباح سیّد بن طاوس (ت ۶۶۴) [٣]، مزار شهید اوّل (ت ۷۸۶)، البلد الأمین ومصباح شیخ کفعمی (ت ۹۰۰ ه)، تحفة الزائر و زاد المعاد علّامه مجلسی، نقل شده، که حاکی از توجّه بزرگان شیعه در تمام قرون واعصار به این زیارت بوده است [٤] . 🔸البته اختلافاتی در نقل این زیارت پدید آمده، مثلا بین نقلِ کامل الزیارة و مصباح تفاوت‌هایی به چشم می‌خورد ؛ صاحب کتابِ «شفاء الصدور» در این باره می‌گوید: 🔹« ومتأمّل بصیر وناقد خبیر شکّ ندارد که این حدیث منقول در کتابین - کامل الزیارة و مصباح - یک حدیث است، اگر چه مختلف نقل شده ودر متن و سند او بحسب اختلاف ناقل یا تعدّد نقل یا اشتباه رواة تغییری دست داده، ولی ظنّ معتبر به اتّحاد حدیث هست » [٥] . 🔸به هر صورت، زیارت عاشورا از بارزترین وشاخص ترین روایاتی بوده که از وثوق خبری محکمی برخوردار است. 🔸البته اگر چه سند این زیارت به درجه صحّت نرسیده، ولی در نهایت اعتبار است و همه شیعه - از علما و اخیار و عوامّ وخواصّ - در تمام اعصار وامصار، به این زیارت عمل نموده وبر آن مداومت داشته اند. آیا اعتبار و اعتمادی بیش از این هم می‌توان برای عملی مستحبّ تصوّر کرد؟! 🔸مرحوم شیخ نصراللَّه شبستری در کتابِ «اللؤلؤ النضید» می‌نویسد: 🔹« صار العمل الّذی تضمّنته هذه الروایة الشریفة - کما قال الفاضل النوری رحمه الله - فی الشیوع والإعتماد ومشاهدة الخیرات العاجلة فیه متفرّدًا فی جمیع الأعمال المستحبّة والسنن الأکیدة » [٦] . 🔸یا مرحوم علّامه حاج سیّد اسد اللَّه اصفهانی ( رحمه الله ) فرزند حجّة الإسلام شفتی قدس سره، در رساله «کیفیّت زیارت عاشورا» [٧] می‌نویسد: 🔹«إذا عرفت ذلک، فالروایة وإن کانت لاتبلغ درجة الصحّة، لکن فی غایة الإعتبار، وعلیها عمل الشیعة علمائهم وأخیارهم، عوامّهم وخواصّهم فی جمیع الأعصار والأمصار، وأیّ إعتبار وإعتماد أزید من هذا». ---------- [١] کامل الزیارة: ۳۲۵ ب ۷۱ ح ۵۵۶. [٢] مصباح المتهجّد: ۷۷۳ و ۷۷۷. [٣] البته مرحوم سیّد بن طاوس در «مصباح الزائر» تصریح کرده که این زیارت را از مصباح شیخ طوسی قدس سره ومختصر آن نقل نموده است. [٤] المزار الکبیر، شیخ مفید: ۲۶۱ ؛ المزار الکبیر، محمّد بن المشهدی: ۲۱۴ ؛ کتاب المزار، شهید اوّل: ۱۷۸ ؛ والمصباح، شیخ کفعمی: ۶۴۰. [٥] شفاء الصدور: ۱ / ۸۲. [٦] اللؤلؤ النضید: ۸۷. [٧] متنِ کامل این رساله ارزشمند، در پایان همین کتاب می‌آید. 📚 ، پرسش و پاسخ پیرامون زیارت عاشورا و کیفیت آن... - صفحه ۷۳ ]  👉 @smbshafti ارسال شده توسط بازار کتاب https://www.ghbook.ir/Book/13875
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨بسم‌اللھ‌الرحمن الرحیمـ‌‎‌‌‌‎‌✨ آن هنگام که با نوای داوودی، قرآن را تلاوت می‌کنی، فرشتگان صف در صف، و کرّوبیان نیز؛ مدهوش صدایِ ملکوتیِ تو هستند! کی شود آن روز که ما نیز صوت دلربایت را بشنویم؟! سلام بر تو ای قرآن ناطق! سلام مهدی جان:)♥️ ➥ @zohur_media | ‌اینڪ آخرالزمان
🔴 چادر، حجاب زنان ایران باستان پلوتارک، مورّخ مشهور یونانی که کتابش را از معتبرترین متون تاریخ باستان به شمار آورده‌اند می‌نویسد: 🌿 «برای روانه ساختن او، نیکوگینیس تدبیری بدینسان اندیشید که چون مردم آسیا به ویژه ایرانیان، زنان را سخت نگه می‌دارند و نه تنها همسران خود، بلکه کنیزکان زرخرید را نیز می‌پایند و چنان نگاهشان می‌دارند که همیشه باید درون خانه باشند و از در بیرون نیایند و هرگاه سفر بکنند آنان را در چادرهای در بسته که از هر سوی آنان را فرا می‌گیرد جا داده بر روی گردونه‌ها می‌نشانند.» [۱] جلیل ضیاء‌پور، پژوهشگر معاصر می‌نویسد: 🍃 «زنان در آن دوران (هخامنشیان) چادری مستطیل بر روی همه لباسهای خود افکنده و در زیر آن، یک پیراهن با دامن بلند و در زیر آن نیز پیراهن بلند دیگری که تا به مچ پا نمایان است.» [۲] در کتاب تحقیقی پوشاک در ایران زمین چنین آمده است: ✔️ «زنان هخامنشی بالاپوشی چون امروزی که سر و گردن را می‌پوشانید به سر می‌کردند.» [۳] 📚 منابع: [۱] ایرانیان و یونانیان (پلوتارک، ترجمه احمد کسروی)، ص۶۱ [۲] پوشاک باستانی ایرانیان (ضیاپور)، ص۵۶ [۳] پوشاک در ایران زمین، ص۶۲ @Hedayatgary
۲۸ ربیع الثانی سالروز رحلت علامه شیخ عبدالحسین امینی؛ صاحب الغدیر(۱۳۴۹ش)
✅ چند نکته و نویافته از / و در باره علامه امینی 🖌 دکتر عبدالحسین طالعی 📚 منبع : سایت بنیاد محقق طباطبایی ره 🔸۱. مقدمه بارها گفته‌ام و بار دگر می‌گویم که ما در حقّ بزرگانمان بسیار کوتاهی کرده‌ایم. از جمله اینکه نخستین وظیفۀ ما برای احیای نام ویادشان نگارش ونشر زندگینامۀ تحلیلی این بزرگان است که هنوز در این گام اول مانده‌ایم. 🔸مقدمۀ همین گام اول، گردآوری تمام اسناد مربوط به دانشوران شیعی است، به ویژه اَعلامی که فاصلۀ زمانیِ زیادی با آنان نداریم. متأسفانه در همین گام مقدماتی نیز غالباً کارنامۀ قابل قبولی نداریم. 🔸باری، با عنایت به همین خلأ جدّی است که نگارندۀ سطور، نشر اسناد مربوط به بزرگان علم و خدمتگذاران دین را در شمار وظایف خود دانسته وبه شکلهای مختلف به این کار می‌پردازد. 🔸یکی از این راهها بازنشر مطالب مفیدی است که در کانالهای تلگرامی یا سایت های اینترنتی منتشر می‌شود ودر میان آشفته بازار انفجار اطلاعات گم می‌شود و به دست اهل آن نمی‌رسد. 🔸پیش از این مطالبی در مورد علامه مجاهد شیخ عبدالحسین امینی منتشر شده بود. اینک در این فرصت، مجموعه‌ای از مطالب علامۀ امینی یا مطالب مربوط به ایشان بازنشر می‌شود که پشت صحنه هایی از جهاد او در زمینۀ کتاب الغدیر وکتابخانۀ امیرالمؤمنین علیه السلام را می‌نمایاند. 🔸روشن است که نشر آنها نخستین مرحله است ومقدمه‌ای بر تحلیل وپژوهش در باب آنها است. 🔸این مطالب برگرفته از منابع زیر است که از تمام این عزیزان تشکر می‌شود: بند دوم. کانال تلگرامی استاد سید محمد رضا شفتی بند سوم و چهارم و نهم. ارسالی استاد رحیم نیک بخت به این بنده. بند پنجم. آرشیو مؤسسه کتابشناسی شیعه بند ششم. کانال تلگرامی استاد احمد علی مجید الحلّی بند هفتم. کانال منتدی اهل التراث بند هشتم. کانال حوزه علمیه قم (استاد ناصرالدین انصاری) بند دهم. سایت اینترنتی مباحثات. 📜 ۲. متن نامه علامه امینی به آیة الله سید محمد رضا ، از اعلام اصفهان 🔸عظّم الله اجورنا واجورکم بمصابنا بالامام السبط المفدّی ؛ سلام الله علیکم اهل البیت ورحمة الله وبرکاته. 🔸سرور عزیزم به شرف عرض عالی می‌رسانم: امیدوارم که هماره در ظلّ عنایت ایزدی از حوادث دهور وعاهات، مصون ومحفوظ بوده وکسالتی نداشته باشید. 🔸 بحمد الله والمنة حقیر را هم حیات عاریه موجود ودائم دعاگو وهر جا بوده باشم متذکر عواطف واشفاق لا تُنسی بوده و برخوردارم. 🔸 محامد حسنه و خصال پسندیدۀ آن ذات پاک رَطب اللسان است وجاری است. زیاده از حد وصف، مشتاق دیدارم. و هیچگاه در دعاگویی کوتاهی ندارم. و تقاضا دارم که از دعای خیر فراموشم نفرموده و از برکات انفاس قدسیه بهره مندم فرمایید. 🔸بحمدالله اسکلت ساختمان کتابخانه تمام شده وساختمان خیلی آبرومندی با سمنت وآهن چند طبقه بنا گردیده، تفصیل حالات را جناب آقای فانی معروض حضور انور می‌دارند. جدا ملتمس دعایم و بیش از تحمل زیر بار سنگینی رفته‌ام. 🔸امید دارم که از برکات وتوجهات اجداد طاهرین آن سرور محترم به سادگی وسهولت ومیمنت این کار انجام گرفته ودر میان مردم سنّی موجب افتخار وسربلندی وعزّت بوده باشد. 🔸خدمت حضرات متعلّقین خاصّه جناب مستطاب شریف محترم آقازاده خودم سلام تقدیم نموده واظهار دعاگویی می‌نمایم. ایام مرحمت وسعادت وعزّت وبزرگواری مستدام. والسلام علیکم. الاحقر عبدالحسین امینی ۱۴ محرم ۱۳۷۷ 👉 @smbshafti
روزي حضرت داوود از يك آبادي ميگذشت. پيرزني را ديد بر سر قبري زجه زنان. نالان و گريان. پرسيد: مادر چرا گريه مي كني؟ پيرزن گفت: فرزندم در اين سن كم از دنيا رفت. داوود گفت: مگر چند سال عمر كرد؟ پيرزن جواب داد:350 سال!! داوود گفت: مادر ناراحت نباش. پيرزن گفت: چرا؟ پيامبر فرمود: بعد از ما گروهي بدنيا مي آيند كه بيش از صد سال عمر نميكنند. پيرزن حالش دگرگون شد و از داوود پرسيد: آنها براي خودشان خانه هم ميسازند، آيا وقت خانه درست كردن دارند؟ حضرت داوود فرمود: بله آنها در اين فرصت كم با هم در خانه سازی رقابت ميكنند. پيرزن تعجب كرد و گفت: اگر جای آنها بودم تمام صد سال را به درست کاری و خوشحال کردن دیگران ميپرداختم. برچرخ فلک مناز که کمر شکن است بررنگ لباس مناز ک آخر کفن است مغرور مشو که زندگی چند روز است در زیرزمین شاه و گدا یک رقم است ➥ @zohur_media | ‌اینڪ آخرالزمان
⭕️ ابوبکر، فدک را از حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها گرفت تا به دنیا آلوده نشود!! (م۶۱۸ق)، شاعر صوفی سنّی قرن هفتم (که اگر نیشابور رفتید، سر قبرش نروید!) در کتاب مصیبت‌نامه‌اش، توجیهات سخیفی دربارۀ غصب توسط تراشیده تا فردای قیامت در صف ظالمان به اهل‌بیت محشور شود و از شکایت صدیقه کبری سلام‌الله‌علیها بی‌نصیب نماند! عطار، ظلم عظیم غصب فدک توسط غاصبین خلافت را با ماجرای آموختن تسبیح مشهور به سلام‌الله‌علیها توسط صلّی‌الله‌علیه‌وآله بجای بخشش خدمتکار به ایشان مقایسه و توجیه می‌کند و در قالب شعری توهین‌آمیز به این مضمون می‌گوید: ❌ «اینکه ابوبکر، فدک را از حضرت فاطمه علیهاالسلام منع کرد و عملی صحیح و بجا بود، مانند آن است که پیغمبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله برای خدمتکاری حضرت به ایشان کنیزی نبخشید و به جایش تسبیحات معروفه را آموخت!» 📚 مصیبت نامه (عطارنیشابوری)، بخش۱۹ (تصویر اسکن کتاب مشاهده شود.) 🔥 «اَللّهُمَّ العَن اَوّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَآخَرَ تابِعٍ لَهُ عَلَی ذَلِک.» @Hedayatgary
هدایت شده از کتابسرای حکمت
نينوا: پرسش و پاسخ پيرامون زيارت عاشورا و كيفيت آن در پايان كتاب دو رساله به زبان عربي از آثار ارزشمند علامه حاج سيداسدالله شفتي اصفهاني فرزند محمدباقر شفتي ضميمه گرديده يكي پيرامون زيارت عاشورا وكيفيّت آن، وديگري درباره محدوده حائرحسيني عليه السلام قیمت:600.000ریال @K_hekmat @mkarami90
⭕️ اعتراف مخالفین به فضل و عظمت حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها ابن اثیر جَزری (م۶۳۰ق)، عالم و مورّخ بزرگ اهل تسنّن قرن پنجم هجری در کتابش چنین می‌نویسد: 🌿 «زینب دختر علی بن ابی‌طالب (علیهماالسلام)، مادرش فاطمه (علیهاالسلام) دختر صلّی‌الله‌علیه(وآله)وسلّم بود؛ او در زمان حیات پیامبر به دنیا آمد و مقداری از زندگی آن حضرت را درک نمود؛ زینب (علیهاالسلام) بانویی متفکّر و حکیم است که از قوّت فکر بالایی برخوردار بود؛ پدرش وی را به ازدواج عبدالله بن جعفر درآورد و از او عون اکبر، عبّاس، محمّد و امّ‌کلثوم متولّد شدند؛ او در واقعۀ همراه برادرش حسین بن علی (علیهماالسلام) بود و بعد از شهادت او، به همراه قافله روانه گشت و در برابر بن معاویه (لعنة‌الله‌علیهما) خطبه‌ای شیوا و پرمعنا ایراد کرد که در کتب تاریخی ذکر شده است؛ و آن خطبه، درایت عقل و قدرت قلب والای او را می‌رساند.» 📚 اسد الغابة (ابن‌اثیرجزری)، ج۶، ص۱۳۲ گویند «وَالفَضلُ ما شَهِدَت بِه الأعداءُ»؛ یعنی فضیلت این است که دشمنان به آن شهادت دهند! علیهاالسلام @Hedayatgary
🔸حضرت زينب كبري علیها السلام الگوي عفّت و حجاب 💠آن مرد عالم عابد گفت: من مدّت‌ها در مدينه، همسايه با اميرالمؤمنين علي (علیه السلام) بودم. ⚠️در تمام اين مدّت نه قامت زينب را ديدم و نه صدايي از او شنيدم! وقتي مي ‌خواست براي زيارت قبر مطهّر جدّ بزرگوارش رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) برود اوّلاً شب مي ‌رفت و ثانياً پدر و برادرانش با وي همراهي مي ‌كردند. وقتي نزديك حرم مي‌ رسيدند اميرالمؤمنين (علیه السلام ) جلوتر مي ‌رفت و نور چراغ‌ها را كه در كنار قبر پيامبر اكرم بود كم مي ‌كرد(فتيله‌ي آنها را پايين مي ‌كشيد). يكبار امام حسن(علیه السلام) راز اين مطلب را از پدر پرسيد. فرمود: خوف اين دارم كه فرد نامحرمي ‌قامت خواهرت را ببيند. 📚 (کتاب حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) شیخ جعفر نقدی صفحه ی بیست و هفت ) از سخنان مرحوم حضرت آیت الله سید محمد ضیاءآبادی (ره) @varesoon