eitaa logo
حجة الاسلام شفتی - قدس سره
149 دنبال‌کننده
372 عکس
91 ویدیو
26 فایل
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند : دانشمندان امت من مثل پیامبران بنی اسرائیل هستند ...
مشاهده در ایتا
دانلود
ابهام زدایی از نام و عمر حضرت سکینه بنت الحسین (ع) 💥 یک سوال و یک مقاله 👈 نام اصلی حضرت سکینه، آمنه است 1⃣ شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که در خوانش نام سکینه بنت الحسین، آیا سَکینه درست است یا سُکَینه؟ (مصغر بخوانیم و مضموم یا مکبر و مفتوح؟) فراموش نمی‌کنم روزی در یکی از سفرها در معیت پدرم مرحوم استاد ابوالحسنی (منذر) بودم که ایشان همین سوال را طرح کردند و در پاسخ فرمودند: نام دختر بزرگوار امام حسین (ع)، حضرت سَکینه است، نه سُکَینه؛ ریشه این واژه هم "سکن" [به معنای آرامش و استقرار پس از اضطراب و حرکت] است. پدرم معتقد بود که این نام، یک واژه قرآنی است و حضرت سید الشهداء (ع) این نام را هم‌وزن واژه سکینه در قرآن کریم، بر دختر دلبندش نهاده است؛ سپس آیه ۴ سوره فتح را برای من تلاوت فرمودند: هُوَ الَّذِي أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِي قُلُوبِ الْمُؤْمِنِينَ... 2⃣ چندی بعد که گلواژه سکینه را در ادبیات قرآن مورد بررسی قرار دادم، دیدم این کلمه شش بار، در سه سوره از قرآن حکیم به کار رفته است: آیه ۲۴۸ سوره بقره آیات ۲۶ و ۴۰ سوره توبه آیات ۴ و ۱۸ و ۲۶ سوره فتح (به صورت: سکینه، السکینه، سکینته) 3⃣ افزون بر این، دیدم شیخ محمد صبان در کتاب ارزشمند "اسعاف الراغبین فی سیرة المصطفی و فضائل اهل بیته الطاهرین" همین نظر (یعنی سَکینه به فتح) را اختیار کرده و استاد مهدی پیشوایی در کتاب "شام؛ سرزمین خاطره‌ها" نیز بدان متمایل گردیده است. ناگفته نماند که از نظر خلیل بن احمد فراهیدی، واژه سکینه به معنای وقار است. مترجمان قرآن در فرهنگ امروزی نیز آن را به آرام دل و مایه آرامش ترجمه کرده‌اند. 4⃣ اما از نظر نام و شهرت، این بانو به لقب خویش معروف شده است؛ زیرا سکینه اسم اصلی ایشان نیست، بلکه سه نام در تاریخ برای ایشان ذکر می‌شود. عبدالله بن اسعد یافعی در کتاب "مرآة الجنان و عبرة اليقظان في معرفة ما يعتبر من حوادث الزمان" و شبلنجی و تنی چند از مورخین، دو یا سه نام برای ایشان ذکر کردند: یکی آمنه (اسم مادر رسول خدا)، دوم امینه و نام سوم أمیمه. بر این اساس سَکینه لقب ایشان است و به اين لقب هم مشهور شده‌اند وگرنه امام حسین (سلام الله علیه) نام ایشان را در اصل آمنه گذاشته‌اند. مادر ایشان نیز رباب دختر امرىء القیس از زنان بزرگ اسلام است. 5⃣ اکنون یک مقاله‌ پژوهشی را پیش دید شما گرامیان قرار می‌دهیم که در پی محاسبه عمر دقیق و ضبط صحیح نام حضرت سَکینه (سلام الله علیها) است. نگارنده بر این ادعا پای می‌فشارد که طبق منابع دسته اول تاریخی و معاجم لغوی، خوانش سُکَینه (به صورت مضموم) درست نیست زیرا معنای زیبنده‌ای نداشته و با فرهنگ اهل بیت (ع) سازگاری ندارد. (بر اساس این مقاله، سُکَینه در لغت، به معنی ماده الاغ تندرو است!!) بدین ترتیب، یا از روی جهالت به ضم خوانده شده و یا کینه‌توزی دشمنان آل الله (ع) در کار بوده است! به هر حال، این فرضیه، گنجایش بررسی انتقادی را دارد. و الامر الیکم و الله اعلم بحقائق الامور ↕️ دانلود مقاله ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
هدایت شده از 🎤صهبای منبر
فتنه به خاطر زيبايي 💠 امام جعفر صادق علیه السلام فرمود: (روز قيامت) زن زيبا را كه به خاطر زيبايي اش در فتنه افتاده است، و فريب زيبائي اش را خورده (و به بي حجابي و بي عفتي و گناه آلوده شده)، براي حساب مي آورند. پس به خدا مي گويد، خدايا، تو خود مرا زيبا خلق كردي و به سبب آن در فتنه افتادم. پس حضرت مريم - سلام الله عليها - را حاضر مي كنند و ندا داده مي شود: آيا تو زيباتري يا مريم؟ ما او را در نهايت زيبائي آفريديم، امّا او گناه نكرد ... 📚 كافي ج٨ص٢٢٨ 📯 با منتشرڪردن پیامها با لینک درثواب آنها شریڪ شوید 📯 💠 کانال صهبای منبر ╭┅┅┅┅┅❀🔻❀┅┅┅┅┅╮ https://eitaa.com/joinchat/333316178Cae344a215d ╰┅┅┅┅┅❀🔺️❀┅┅┅┅┅╯ •┈••✾🍃🌺🍃✾••┈•
☑ توصیه‌هایم را       به خاطر بسپارید... 🔹 وَ قَالَ علیه السلام لِشِیعَتِهِ: ... اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا زَیْناً وَ لَا تَکُونُوا شَیْناً جَرُّوا إِلَیْنَا کُلَّ مَوَدَّةٍ وَ ادْفَعُوا عَنَّا کُلَّ قَبِیحٍ فَإِنَّهُ مَا قِیلَ فِینَا مِنْ حُسْنٍ فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ مَا قِیلَ فِینَا مِنْ سُوءٍ فَمَا نَحْنُ کَذَلِکَ، لَنَا حَقٌّ فِی کِتَابِ اللهِ وَ قَرَابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللهِ وَ تَطْهِیرٌ مِنَ اللهِ لَا یَدَّعِیهِ أَحَدٌ غَیْرُنَا إِلَّا کَذَّابٌ أَکْثِرُوا ذِکْرَ اللهِ وَ ذِکْرَ الْمَوْتِ وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ وَ الصَّلَاةَ عَلَی النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَی رَسُولِ اللهِ عَشْرُ حَسَنَاتٍ احْفَظُوا مَا وَصَّیْتُکُمْ بِهِ وَ أَسْتَوْدِعُکُمُ اللهِ وَ أَقْرَأُ عَلَیْکُمُ السَّلَامَ. 🔹 امام حسن عسکری علیه‌السّلام به شیعیان فرمودند: .... از خدا بترسید، و پسندیده و نیکو باشید، نه بدنام و رسوا. دوستی و محبّت را به سوی ما جلب نمایید و زشتی را از ما دور سازید، زیرا هر خوبی که درباره ما می‌گویند ما اهل آن هستیم، و هر بدی که درباره ما می‌گویند، از ما به دور است. 🔹 ما را در کتاب خدا حقّی، و با رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله خویشی و نسبتی است و از جانب خدا پاکی و طهارتی است، غیر ما هیچ کس دعوی این مقام نکند جز دروغگو. بسیار ذکر خدای گویید و در فکر مرگ باشید و زیاد قرآن بخوانید و بر پیامبر صلوات فرستید، زیرا صلوات بر پیامبر ده حسنه دارد. سفارشاتم را به خاطر بسپارید و شما را به خدا می‌سپارم، و سلام و درود من بر شما باد. ◽️ بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۳۷۲       به نقل از تحف العقول علیه‌السلام 👉 @smbshafti
🚫 خطر بزرگِ علیهم السّلام ✍🏻 امام کاظم عليه السّلام ضمن روایتی، به بیان درجات ایمان پرداختند و در آخر فرمودند: 🔸️«إِنَّ فُلاَناً كَانَ مُسْتَوْدَعاً إِيمَانُهُ فَلَمَّا كَذَبَ عَلَيْنَا  سُلِبَ إِيمَانُهُ ذَلِكَ.» 🔸️فلانى ايمانش عاريه‌ای بود، و همين كه بر ما بست آن ايمان عاريه از او گرفته شد. 📗 الکافی، ج٢ ص۴١٧ ⁉️ حال این درد را کجا بریم که برخی افراد، برای گرم کردن مجالس، گاه علیهم السّلام نیز می‌بندند و اگر اعتراض کنیم، دیگران چنین افراد‌ی را مؤمن و غیور در مذهب می‌نامند! در حالی که تصریح می‌فرمایند که این طیف به دلیل بستن بر اهل بیت علیهم السّلام، ایمانشان سلب می‌شود. 👉 @smbshafti
🟥‌ وجوب برائت از مهاجمین به بیت حضرت زهرا صلوات الله علیها 🔻《٢ ـ ل في خبر الاعمش عن الصادق علیه السلام قال : حب أوليآء الله واجب ، والولاية لهم واجبة ، والبراءة من أعدائهم واجبة ومن الذين ظلموا آل محمد صلى الله عليهم وهتكوا حجابه وأخذوا من فاطمة / فدك ومنعوها ميراثها وغصبوها وزوجها حقوقهما وهموا باحراق بيتها وأسسوا الظلم وغيروا سنة رسول الله صلی الله علیه وآله، والبراءة من الناكثين والقاسطين والمارقين ...》 🔹🔹ترجمه🔹🔹 امام صادق صلوات الله علیه فرمودند: 🔸️دوست داشتن دوستان خدا و قبول کردن ولايتشان واجب است.و تبرّی از دشمنانشان واجب است . و تبرّی از کسانی که به آل پيغمبر علیهم السلام ، ظلم کردند و حرمت پيغمبر را شکستندو فدک را از فاطمه زهرا صلوات الله عليها را غصب کردند و او را از ارث خود منع کردند و حق او وشوهرش را غصب نمودند و به سوزاندن خانه اش همت گماردند و ظلم را پايه ريزی نمودند.وسنت پيامبر صلوات الله علیه وآله را تغیير دادند ، واجب است. وتبرّی از ناکثين و قاسطين و مارقين واجب است. 📗بحار الأنوار - ط مؤسسةالوفاء - العلامة المجلسي‌  ج27ص52 👉 @smbshafti
🌹... وَ يَوْمُ اَلْغَدِيرِ اَلثَّانِي ... ✅ ... فقالت فاطمة سلام الله علیها: بَقَرَ اللهُ بطنَك كما بَقَرتَ صحيفتي. •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌• https://eitaa.com/lojneesol •┈┈••✾•🌱•✾••┈┈‌‌•
✅ قسمتی از کتاب : ، از تالیفات علامه محقق حاج سید محمد باقر ، معروف به : قدس سره: 🔸سيزدهم: از جمله تعقيبات مذكوره (بعد از نماز واجب) است بر دشمنان وظالمين أئمه أنام -عليهم آلاف التحية والسلام- ثقة الاسلام وشيخ الطائفه در كافي وتهذيب روايت نموده اند كه: 🔸️جناب امام جعفر صادق عليه السّلام در عقب هر نماز چهار مرد وچهار زن را لعن مي‌فرمودند فلان وفلان وفلان ومعاويه وفلانه وفلانه وهند مادر معاويه وأم الحكم خواهر معاويه. 🔸ودر حديث وارد شده است نهي از ترك بر بعد از فراغ از نماز، بنابراين أدني چيزي كه به آن امتثال حاصل مي‌شود آن است كه بگويد بعد از فراغ از هر نماز : 👈( اللهم العن بني أميه قاطبة ). لكن أكمل وأتم وأفضل خواندن است، لهذا مناسب آن است كه آن را در اين مقام ذكر نمايد تا شيعيان ائمه طاهرين عليهم السّلام از فوائد عظيمه كه مترتب مي‌شود بر خواندن آن محروم نشده باشند. 🔸بدان كه اين دعائى است جليل مروي است از مشهور كه اسم او عبد اللّه است، مرحوم علامه در كتاب خلاصه ذكر فرموده اند ايشان را با نهايت تعظيم واحترام، فرموده اند: 🔸 كان محبا لعلي عليه السّلام و تلميذه، حاله في الجلالة والاخلاص لأمير المؤمنين عليه السّلام أشهر من أن يخفي، وقد ذكر الكشي أحاديث يتضمن قدحا فيه وهو أجل من ذلك، وقد ذكرناها في كتابنا الكبير وأجبنا عنها رضي اللّه عنه. انتهى عبارة الخلاصة. 🔸مجملا روايت شده است اين دعا از عبد اللّه بن عباس موصوف كه ايشان روايت نموده اند از مقتداي أرباب معرفت و يقين جناب أمير المؤمنين عليه السّلام كه فرموده اند: 🔸هر كس اين دعا را بخواند مثل كسي خواهد بود كه در خدمت جناب صلّي اللّه عليه وآله در جنگ احد وحنين وبدر هزار هزار تير به انداخته باشد دعا اين است: 🔴 اللهم العن وجبتيهما وطاغوتيهما... 🔸اي برادر عزيز ببين كه شناعت أعمال وشقاوت نفس به چه مرتبه رسيده كه جناب عليه السّلام با آن اخلاق وكمالات نفساني كه كاشف از نمونه از آن است: ولقد أمر علي اللئيم يسبني فمضيت ثمة قلت لايعنيني ؛ به اين مرتبه و طعن در حق اين جماعت فرموده، نعوذ باللّه من شقاوة النفس وفساد العمل. 📚 : ج 2 ص 490 - 492 👉 @smbshafti
هدایت شده از سید مهدی شفتی
🌿 شادی برای روز نهم ربیع الاول سنت اهل بیت علیهم السلام 🌿 امیرالمومنین علیه السلام و بیان نامهای روز نهم ربیع الاول ➖〰〰〰〰❤️❤️ 👤احمد بن اسحاق می گوید : روزی خدمت امام یازدهم علیه السلام مشرف شدم دیدم حضرتش مجلس را آراسته، خدمتگزارش جامه های فاخری بر تن کرده اند، و مجمره ای در مقابل حضرت است که ایشان با دست مبارکشان در آن عود می ریزند. عرض کردم: یابن رسول الله ! آیا در این روز شادی و فرح تازه ای بر آل محمد روی داده است؟! حضرت فرمودند: چه روزی حرمتش از این روز بالاتر می باشد؟ به درستی که پدرم علیه السلام فرمودند: حذیفه بر پیغمبر وارد شد، روز نهم ربیع الاول بود، پیغمبر همراه با علی بن ابیطالب علیه السلام و حسنین مشغول تناول طعام بودند، حضرت به روی آنان تبسم می کرد و به حسنین می فرمود: بخورید که در این روز اعمال شیعیانتان مقبول می شود، و درستی کلام خدا آشکار می شود آنجا که می فرماید: «فتلک بیوتهم خاویة بما ظلموا» (سوره نحل، آیه 52). یعنی: این خانه های آنهاست که به سبب ظلمشان خالی گشته است. در ادامه ی این روایت جملاتی آمده است که بدین شرح می باشد که پیامبر فرمودند : 👈 در این روز فرعون اهل بیتم و ستم کننده برایشان و غاصب حقوقشان هلاک می گردد و نفرین دخترم مستجاب می‌گردد . من از خدا خواسته ام تا برتری دهد روزی را که آن شخص بدرک واصل می‌شود بر دیگر روزها، تا احترامش سنتی شود، پس حقتعالی فرمود: ای محمد ! این روز را برای تو و اهل بیتت عید قرار دادم و سوگند یاد می‌کنم: به کسی که این روز را عید بگیرد ثوابی دهم مانند ثواب کسانی که به دور عرش احاطه دارند، و بر اموالش بیفزایم هر گاه بر خود و عیالش وسعت دهد، و هر ساله در این روز صد هزار هزار شخص از شیعیان شما را از آتش جهنم آزاد کنم، اعمال آنها را قبول کرده و گناهانشان را بیامرزم. 🕜🕛🕚...حذیفه می گوید: زمان گذشت تا آنکه آن دشمن اهلبیت بدرک واصل شد، هنگامی که برای تبریک خدمت حضرت امیرالمؤمنان علیه السلام مشرف شدم، حضرت فرمودند: آیا به یاد داری آن روزی که با حسنین خدمت پیامبر بودیم، آن حضرت فضل این روز را برایت بیان فرمودند: به خدا قسم این همان روزی است که خدای متعال چشم اولاد رسول الله (صلی الله علیه و آله) را روشن کرد و من برای این روز هفتاد و دو اسم می‌شناسم. حذیفه عرض کرد: ای امیرالمومنین من دوست دارم که این اسم ها را که متعلق به روز نهم ربیع الاول هست، به من بگویید حضرت علیه السلام فرمود : 👈 ای حذیفه، این روز استراحت است، و روز رها شدن از غم و اندوه، و روز غدیر دوم،  و روز سوزانده شدن گناهان، و روز حبوه، و روز بالا رفتن قلم و روز هدایت و روز عقیقه و روز برکت و روز انتقام و عید بزرگ خدا، و روزی است که دعا در آن مستجاب است و روز نگه داشتن بزرگ و روز تولیه، و روز شرط و روز در آوردن لباس مشکی و روز پشیمانی ظالمان و روز شکسته شدن دشمنان شیعه و روز از بین رفتن مشکلات و روز پیروزی و روز نمایش و روز قدرت و روز ورقه ورقه شدن و روز شادمانی شیعه ، و روز ترویه، و روز انابه، و روز زکات بزرگ و روز فطر دوم، و روز سبیل الله تعالی و روز "التجرع بالریق" و روز رضایت و عید اهل بیت و روزی که بنی اسرائیل پیروز شدند و روزی است که خدای متعال اعمال شیعه را پذیرفت و روز دادن صدقه و روز زیاده خواستن (از خدای متعال) و روز قتل منافق و روز وقت معلوم و روز "شادی اهل بیت"و روز مشهد و روزی که ظالم دستش را می گزد و روزی است که گمراهی ویران شد و روز رسیدن و روز شهادت و روز گذشتن از مومنین و روز مستطاب و روز (به درک) رفتن سلطان منافق و روز پس دادن و روزی که مومنان در آن استراحت می کنند و روز مباهله و روز مفاخره و روز قبولی اعمال و عید نحیل و روز نحیله و روز شکر و روز نصرت مظلوم و روز زیارت و روز دوست داشت و مودت ورزیدن و روز رسیدن و روز برکت و روز کشف شدن بدعت و روز زهد از گناهان و روز ندا دهنده و روز موعظه و روز عبادت و روز اسلام است. حذیقه می گوید : پس از خدمت امیرالمومنین علیه السلام برخاستم و با خودم می گفتم اگر هیچ کاری خوبی هم بلد نباشم و ثوابی نخواهم مگر دوست داشتن این روز (نهم ربیع الاول) برایم کافی است. 📕بحار الأنوار (ط - بیروت) ؛ج‏31 ص 127 🌸🌺@Etrat1339🌸🌺
هدایت شده از کتابخانه شیعه
🔹خوشا به حال شيعيان ما «طُوبَى لِشِيعَتِنَا الْمُتَمَسِّكِينَ بِحَبْلِنَا فِي غَيْبَةِ قَائِمِنَا الثَّابِتِينَ عَلَى مُوَالاتِنَا وَ الْبَرَاءَةِ مِنْ أَعْدَائِنَا أُولَئِكَ مِنَّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ قَدْ رَضُوا بِنَا أَئِمَّةً وَ رَضِينَا بِهِمْ شِيعَةً فَطُوبَى لَهُمْ ثُمَّ طُوبَى لَهُمْ وَ هُمْ وَ اللَّهِ مَعَنَا فِي دَرَجَاتِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ» خوشا به حال شيعيان ما؛ آنان كه در غيبت «قائم» ما به ريسمان (ولايت) ما چنگ مى‌زنند، بر ولايت ما استوار و از دشمنان ما بيزارى جسته. آنان از ما و ما از ايشان هستيم. آنان از ما به عنوان امامان خويش، خشنودند و ما از ايشان به عنوان شيعيانمان خشنوديم. پس خوشابه حال ايشان، خوشا به حال ايشان. سوگند به خدا آنان در مقامات و درجات ما در روز قيامت همراه با ما هستند. 📚منبع: كمال الدين و تمام النعمة ج۲ ص۳۶۱/محمد بن علی بن بابَوَیْهِ قمی/مصحح:علی اکبر غفاری/ناشر:دارالکتب الاسلامیة/تهران۱۳۹۵ق https://eitaa.com/joinchat/952107051C6569ff7b9d
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👽 وهابی‌مآبِ نفوذی و خطرناک! 👈 آیت الله سید حسن امامی: علامه امینی (ره) برای خنثی‌کردن حرف‌های آن فرد منحرف به اصفهان آمد ولی هواداران او، به علامه امینی تهمت زدند که از انگلیس پول گرفته تا بین مسلمین تفرقه اندازد! 🎞 بحث آیت الله امامی اصفهانی (ره) درباره تاریخچه نفوذ وهابیت وطنی در شیعه با نقاب روشنفکری دینی و خرافه‌زدایی ╭────────────╮ 🆔 کانال اسرار تاریخ http://eitaa.com/monzer_ir ╰────────────╯
نهم ربیع در آینۀ یک شعر کهن فارسی (بخش۱ از ۴) دربارۀ روز نهم ربیع‌الاول و مناسبت و مناسک آن بسیار سخن گفته شده است. نهم ربیع به عنوان یک واقعۀ اجتماعی در ادبیات فارسی هم بازتاب یافته است. از نمی‌دانم‌چه‌وقت تا فی‌المثل داستان «عمرکشون» صادق چوبک. همیشه هم شعر در این مراسم حضور داشته است. چه تصنیف‌ها و حراره‌های عامیانه و چه شعرهای رسمی و ادبیانه. در این یادداشت نگاهی داریم به – تا آنجا که می‌دانم- کهن‌ترین بازتاب واقعۀ نهم ربیع در شعر فارسی. این بیت‌ها هم در تاریخ تطوّر مضامين شعر شیعی فارسی اهمیت دارد و هم نمونۀ مهمی از بازتاب «اجتماعیات» در شعر فارسی است. این را هم بنویسم که دوست دانشمند دکتر رسول جعفریان به این ابیات  توجه کرده است (تاریخ تشیع در ایران، علم،ج۱، ص۷۵۹). همچنین مؤکدا بگویم که این یادداشت صرفا تحلیل و بررسی ادبی چند بیت شعر است و لاغیر. دربارۀ جنبه‌های دینی و حدیثی و تاریخی و سیاسی و اجتماعی این موضوع باید به متخصصان فن رجوع کرد.   ابتدا ابیات را بخوانید: ۱.عدو مدبر او گو بمیر و جان می‌ده که حیدر این همه فضل از خدای اکبر داشت ۲.عدوی آل‌ نبی هیچ واقفی تا کیست ستمگری که سراپای دین مشمّر داشت ۳.منافقی که چو فرعون بُد بر آل نبی معاندی که از افساد جا در آذر داشت ۴.چو کرد قصد سرایِ نبوّت و عصمت به گردن از غضب کردگار چنبر داشت ۵.خنک روان ابولولوه شجاع زمان که بر سرای نبوّت رسوم قنبر داشت ۶. اساس داس وی اندر سرای کون‌وفساد قرار دین خدای و نبی سراسر داشت ۷.به ضربتی که زد آن مرد پاک‌دین در آس اساس شادی آل‌ نبی معمّر داشت ۸.هلاک دشمن دین مرد دیندار است(؟) خوشا کسی که به‌حق این حدیث باور داشت ۹.کنون نشاط کن و شاد زی و عشرت ساز چو حق تعالی ابولولوه مظفّر داشت ۱۰.بساز آلت چنگال در نهم ز ربیع چو ایزدت همه فتح و ظفر مقرّر داشت ۱۱.مرام صورت عیش و نشاط و کام و مراد(؟) خدای عزّوجل شیعه را مخمّر داشت این بیت‌ها سرودۀ امیر نصرت بن محمد علوی رازی است. از انجامۀ رساله‌ای برمی‌آید که نصرت رازی در سال ۷۲۹ زنده بوده است. او به گفتۀ خودش «ولای آل‌ علی» را به «انتساب و میراث» به کف آورده است. شیعی دوازده امامی است و در بیشتر قصایدش نام امامان دوازده‌گانه را پشت‌سرهم در شعرش آورده است؛ به‌مثابت نوعی شهادت مذهبی. شعرش هم منقبت است و هم لعنت. تیز می‌تازد. شاید به‌همین‌دلیل به گفتۀ خودش دوستانش کم و دشمنانش بسیار بوده. گویا فقیر هم بوده و لاغر و نحیف. مقدار کمی نظم و نثر از او باقی مانده. به گفتۀ خودش در منقبت، نظم و نثر و  دفتر و دیوان داشته است. نمونۀ خط او باقی است. شاعر خوب باسوادی است. شعرش سرشار است از مضامین روایی. اولین بار استاد ایرج افشار او را بر مبنای اوراق بازمانده از جنگی کهن معرفی کرد (جشن‌نامه هانری کربن، تهران،۱۳۵۶،صص۱۵۱-۱۶۹) و هم ایشان برای نخستین بار اشعار او را چاپ کرد (میراث اسلامی ایران، قم،۱۳۷۷،دفتر ۷،صص۱۸۹-۲۳۹). سه قصیدۀ پرمایه از نصرت رازی در جنگ عبدالکریم مداح هست (به کوشش امینه محلاتی، تهران،۱۳۹۰، صص۵۳-۵۵ و ۱۰۲-۱۰۴و ۱۲۳-۱۲۴). 👇👇👇 https://t.me/n00re30yah
نهم ربیع در آینۀ یک شعر کهن فارسی (بخش۲ از ۴) از ابیاتی که نقل شد این نکات استنباط می‌شود: ۱.این شعر حداکثر در سال ۷۲۹ سروده شده است. بنابراین در سال ۷۲۹ کسانی روز نهم ربیع را جشن می‌گرفتند. ۲. مناسبت این جشن کشته شدن خلیفۀ دوم به دست ابولؤلؤ بوده است و نه چیز دیگر. ۳. نصرت رازی اهل ری بوده است. می‌توان حدس زد که روز نهم ربیع در ری جشن گرفته می‌شد. نمی‌دانم استاد جعفریان بر چه مبنا این شعر را به مراسم کاشان منسوب کرده است (صفویه در عرصه دین، فرهنگ و سیاست، قم، ج۱،ص۸۱). حسب نقل‌ها برخی مردم کاشان، روز ۲۶ ذی‌الحجه را به عنوان روز کشته شدن خلیفۀ دوم، جشن می‌گرفتند (مجالس‌المؤمنین، مشهد،ج۱،ص ۲۴۹ متن). ۴. اینکه در بیت چهارم گفته: «چو کرد قصد سرایِ نبوّت و عصمت» نشان می‌دهد که در زمان سرودن این شعر، شیعیان میان مراسم نهم ربیع و هجوم به بیت حضرت زهرا (س) ارتباط خاص و وثیق و عمده‌ای می‌دیدند. می‌دانیم که در روایات و مباحث مربوط به نهم ربیع این مسئله برجسته است. ۵. شاعر تندوتیزی مثل نصرت رازی و آن هم در چنین شعر تندی، از تصریح به اسم خلیفۀ دوم پرهیز دارد و به کنایتی - البته رساتر از تصریح- بسنده می‌کند. این محتملاً تحت تأثیر سنّت کتب روایی شیعی است که معمولا -و نه همه جا- از تصریح به اسم در این موارد پرهیز داشته‌ است. ۶. صفاتی که نصرت رازی برای خلیفۀ دوم آورده همه در روایاتی که علامه مجلسی در بحارالانوار و زادالمعاد از منابع خود در باب روز نهم ربیع، نقل کرده، آمده است (برای نمونه: بحارالانوار،ج۹۵،صص۳۵۱-۳۵۵). توگویی نصرت رازی این روایات را پیش چشم داشته است. فی‌المثل نصرت رازی گفته: «عدو» و در روایت بحار آمده: «الیوم الذی یهلک الله فیه عدوّه». یا گفته: «منافق» و در روایت آمده: «جبت من المنافقین» و «يوم قتل المنافق». یا گفته: «فرعون» و «ستمگر» و در روایت آمده: «فرعون اهل البیت و ظالمهم». یا گفته: «سراپای دین مشمّر/ ویران داشت» که در روایت هست: «یصدّ الناس عن سبیل الله و یحرّف کتاب الله و یغیّر سنّتی». یا گفته: «جا در آذر داشت» و در روایت هم آمده: «لافتحنّ علی من یغصب بعدک علیا وصیک حقا الف باب من النیران من اسفل... ». به نظرم مصرع «به گردن از غضب کردگار چنبر داشت» نیز اشاره دارد به درّه/ تازیانه معروف خلیفۀ دوم که در حدیث مربوط به نهم ربیع نیز تعریضی به آن هست: «و یحمل علی عاتقه درّ ةَ الخزی». باز تکرار می‌کنم که دربارۀ صحت و سقم این روایات باید به علما مراجعه کرد. من فقط می‌خواهم بگویم که شعر نصرت رازی مستند به چنین روایاتی است. ۷. مصرع اول بیت هشتم چنین است:« هلاک دشمن دین مرد دیندار است(؟)». وزن خراب است. معلوم است که کلمه‌ای افتاده است. حدس می‌زنم که کلمۀ افتاده «عید» باشد. در روایات نهم ربیع چندین بار از این روز تعبیر به عید شده است. برای نمونه: «انّ هذا الیوم یوم عید و هو افضل الاعیاد عند اهل البیت علیهم السلام و عند موالیهم».  بنابراین صورت درست بیت شاید اینگونه باشد: هلاک دشمن دین، [عید] مرد دیندار است خوشا کسی که به‌حق این حدیث باور داشت با این ضبط ارتباط معنایی این بیت با بیت بعدی کاملا مناسب خواهد بود. همینجا بگویم اینکه نصرت رازی در ابیات دیگر  نهم ربیع را روز شادی و نشاط و عشرت و  فتح و ظفر می‌داند، نصّ روایات منقول در بحارالانوار است: «یوم نفی الهموم و یوم الفتح و یوم التصفیح و یوم الفرح الشیعه و یوم سرور اهل البیت و...». 👇👇 https://t.me/n00re30yah
⭕️ کسی که اهل برائت نیست، دشمن اهل‌بیت محسوب می‌شود! ﺍﺳﻤﺎﻋﯿﻞ ﺟُﻌﻔﯽ ﺑﻪ حضرت ﻋﻠﯿﻪ‌ﺍﻟﺴﻼﻡ‏ ﻋﺮﺽ ﮐﺮﺩ: ⚠️ «ﺷﺨﺼﯽ ﻣﺤﺒّﺖ ﺍﻣﯿﺮﺍﻟﻤﺆﻣﻨﯿﻦ علیه‌السلام ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻝ ﺩﺍﺭﺩ، وﻟﯿﮑﻦ ﺍﺯ ﺩﺷﻤﻦ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺗﺒﺮّﯼ نمی‌جوید؛ ﺣﺘﯽ می‌گوید: "ﻋﻠﯽ (علیه‌السلام) ﻧﺰﺩ ﻣﻦ ﺍﺯ ﻣﺨﺎﻟﻔﯿﻨﺶ محبوب‌تر ﺍﺳﺖ!"» حضرت ﻓﺮﻣﻮﺩند: 🔴 «ﭼﻨﯿﻦ ﮐﺴﯽ ﺁﺷﻔﺘﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩشمن ﻣﺤﺴﻮﺏ می‌شود! ﭘﺸﺖ ﺳﺮش ﻧﻤﺎﺯ نخوان و ﺍﻭ را اکرام و احترام نکن، ﻣﮕﺮ اینکه نسبت به او (خوف ضرر داشته ﻭ) موظّف ﺑﻪ ﺗﻘﯿﻪ ﺑﺎﺷﯽ!» 💠 «قَالَ إِسْمَاعِيلُ الْجُعْفِيُّ لِأَبِي جَعْفَرٍ علیه‌السلام رَجُلٌ يُحِبُّ أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ لَا يَتَبَرَّأُ مِنْ عَدُوِّهِ وَ يَقُولُ هُوَ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّنْ خَالَفَهُ قَالَ هَذَا مِخْلَطٌ وَ هُوَ عَدُوٌّ فَلَا تُصَلِّ وَرَاءَهُ وَ لَا كَرَامَةَ إِلَّا أَنْ تَتَّقِيَهُ.» 📚 من لایحضره الفقیه (شیخ‌صدوق)، ج۱، ص۳۸۰ ﻭﺳﺎﺋﻞ الشیعة (شیخ‌حرعاملی)، ج۸، ص۳۸۹ 🔥 «اللّهمّ العن الجبت والطّاغوت.» @Hedayatgary
🍰 فرا رسیدن چهاردهم ربیع‌الاول، سالروز به درک واصل شدن یزید بن معاویه علیهمااللّعنة والعذاب را به محضر مبارک حضرت ولیّ‌عصر عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف و تمامی محبّین سیدالشهداء علیه‌السلام تبریک و تهنیت عرض می‌نمائیم. حضرت علیه‌السلام از پدران گرامی‌شان علیهم‌السلام از صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله نقل می‌کنند که فرمودند: ⭕️ «جهنّم، هفت درب دارد که شاخص هفت تن از فراعنه (در طول تاریخ) است که عبارتند از: نُمرود بن کنعان که فرعون زمان حضرت ابراهیم علیه‌السلام بود؛ و مُصعَب بن ولید که فرعون زمان حضرت موسی علیه‌السلام بود؛ و ابوجهل؛ و اوّلی (ابوبکر) و دوّمی (عمر) و یزید قاتل فرزندم (امام حسین علیه‌السلام) و مردی از فرزندان عبّاس به نام منصور دوانیقی.» 📚  بحار الانوار (علامه‌مجلسی)، ج۴۷، ص۳۰۹ (به نقل از کتاب الاستدراک اثر ابن بطریق، قرن ششم هجری) مستدرک سفینة البحار (نمازی)، ج۲، ص۱۵۰ 🌐 آشنایی اجمالی با یزید و نحوۀ مرگ وی @Hedayatgary
🔴قِیلَ لِلصَّادِقِ عليه السلام إِنَّ فُلَاناً یُوَالِیکُمْ إِلَّا أَنَّهُ یَضْعُفُ عَنِ الْبَرَاءَةِ مِنْ عَدُوِّکُمْ فَقَالَ: هَیْهَاتَ کَذَبَ مَنِ ادَّعَی مَحَبَّتَنَا وَ لَمْ یَتَبَرَّأْ مِنْ عَدُوِّنَاِ. 📚بحار الأنوار، ج:۲۷، ص:۵۷، ح:۱۸
🔴 عاقبت خودداری از لعن دشمنان اهل‌بیت حضرت علیه‌السلام به نقل از صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: ⭕️ «هر کس خودداری کند (یا احساس گناه یا اکراه نماید) از اینکه لعن کند کسی را که خدا او را لعن کرده است، پس لعنت خدا بر او باد!» 💠 «عن أبی‌جعفر علیه‌السلام: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلّی‌الله‌علیه‌وآله مَنْ تَأَثَّمَ [يَأْجِم‏] أَنْ يَلْعَنَ مَنْ لَعَنَهُ اللَّهُ فَعَلَيْهِ لَعْنَةُ اللَّهِ.» 📚 رجال كَشّی (شیخ‌طوسی)، ج۲، ص۸۱۱ بحار الانوار (علامه‌مجلسی)، ج۲۵، ص۳۱۹ 🔥 «اللّهمّ العن الجبت والطّاغوت.» @Hedayatgary
هدایت شده از منهاج الولاية
🌺 فرا رسیدن سالروز ولادت باسعادت خاتم الانبیاء، حضرت محمّد مصطفی صلی الله علیه و آله و همچنین ولادت پرچمدار شاهراه ولایت علوی، حضرت امام جعفر صادق صلوات الله علیه را به محضر مقدّس حضرت ولیّ‌عصر عجل الله تعالی فرجه و همۀ شیعیان و منتظران تبریک و تهنیت عرض می‌نمائیم. ➖ مرحوم کلینی در کتاب بی بدیلِ "الکافی" از حضرت امام صادق علیه‌السلام روایت کرده است که فرمودند: • مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَجَّالِ عَنِ الْعَلَاءِ عَنِ ابْنِ أَبِي يَعْفُورٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‌ كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ لِيَرَوْا مِنْكُمُ الْوَرَعَ وَ الِاجْتِهَادَ وَ الصَّلَاةَ وَ الْخَيْرَ فَإِنَّ ذَلِكَ دَاعِيَةٌ. 💠 ترجمه: «با غير از زبانتان، دعوت‌كنندۀ مردم به دین باشيد؛ بايد مردم از شما پرهيزگارى، تلاش و جدیّت، برپاداشتن نماز و خیرات را ببينند؛ كه همين، دعوت صحیح است.» 📚 الكافي- ط الاسلامية، الشيخ الكليني، جلد ۲ صفحه ۷۸ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
هدایت شده از مسیح
ما تاج افتخار به لطفش به سر زدیم/ ما وارثان جنّت اعلای سرمدیم/ ما شیعه‌زاده‌ایم و مذهب ما حقّ و جعفریست/ این‌گونه است که بر همه عالَم سرآمدیم/ بهتر بگویمت که بدانی که‌ایم ما/ ما پیروان صادق آل محمّدیم/ مسیح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐💐💐 ✅ قال رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله 🔸 أ لا اُخبِرُكُم بِخَيرِ خَلائقِ الدّنيا و الآخِرَةِ ؟ ; العَفوُ عَمَّن ظَلَمَكَ ، و تَصِلُ مَن قَطَعَكَ ، و الإحسانُ إلى مَن أساءَ إلَيكَ ، و إعطاءُ مَن حَرَمَكَ ♦️رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند: 🔹 آيا شما را از بهترين خوبی هاى دنيا و آخرت خبر ندهم؟ گذشت از كسى كه به تو ستم كرده است و پيوستن به كسى كه از تو بريده است و نيكى با كسى كه به تو بدى كرده است و عطا كردن به كسى كه از تو دريغ داشته است. 📚 الكافي جلد اول صفحه ۱۰۷ 👉 @smbshafti
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از منهاج الولاية
⚜ وجه تسميه امام صادق عليه السلام به "رئيس مذهب شيعه" ❇️ سوال از محضر مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه 🗯سوال ۱۱۱: در يكى از كلاس هاى درس، استاد ما فرمودند: اين كه امام صادق عليه السلام را رييس مذهب شيعه گويند اشتباه بوده و از دو گروه صادر شده است: اول از سوى مخالفان شيعه كه خواهند بگويند بين معارف نبوى تا معارف شيعه فاصله زيادى هست و گروه دوم شيعيان هستند كه نسبت به حقيقت جاهل بوده و از روى عرف و به تبع ديگران چنين حرفى زنند، رييس مذهب ما پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و بعد امام على عليه السلام باشند نه امام صادق عليه السلام. از حضرتعالى تقاضا دارم اين مطلب مهم را به طور شفاف و قابل فهم تبيين فرماييد. ➖ جواب: با تقدير از توجه آن استاد عزيز، عرض مى شود حضرات ائمه عليهم السلام همه عالم به احكام و داراى مقام امامت و فضايل ديگر بوده اند، ولى اين كه مذهب شيعه را مذهب جعفرى مى گويند براى اين است كه تا زمان حضرت امام صادق عليه السلام به واسطه تسلط سياستمداران و زمامداران ستمگر، فرصت نشر علوم و معارف اسلام و تربيت شاگرد، آن طور كه براى ايشان فراهم شد، براى امامان قبل از ايشان فراهم نگرديد. بنابر اين ايشان از موقعيت و فرصت، حداكثر استفاده را فرموده، علوم و معارف اسلام را تعليم و تدريس فرمودند و شاگردان بزرگى تربيت كردند كه هر كدام از علماى بزرگ اسلام به شمار مى روند؛ از آن موقع، شيعه و پيروان آن حضرت را جعفرى گفتند❗️و بعد هم اين لقب بر شيعه باقى ماند و امامان بعد هم آن را منع نفرمودند چرا كه غرض همه، ترويج دين و هدايت مردم بود؛ همه راستگو بودند و همه مردم را به يك راه كه يگانه راه راست است- هدايت فرمودند. 📚 معارف دين آیت الله صافی گلپایگانی ، جلد ۳، صفحه ۱۴۶ 🖇 کانال علمی تحقیقی "منهاج الولاية" @Menhajol_velayat
هدایت شده از 🚩 به سوی ظهور 🚩🌤
🌷🌷🌷 در روایت چنین آمده است: 🔹 امام صادق علیه‌السّلام یکی از غلامان خود را در پی کاری فرستاد. غلام دیر کرد. امام علیه‌السلام به دنبال او رفت تا پیدایش کند و او را در حالی که خوابیده بود، یافت. 📋 فَجَلَسَ عِنْدَ رَأْسِهِ یُرَوِّحُهُ حَتَّی انْتَبَهَ 🔻امام علیه‌السلام آمدند و بالای سرش نشستند و با دستان مبارکشان، آن غلام را باد می‌زدند تا اینکه که غلام از خواب بیدار شد... 📚الکافی ج۸ ص۸۷ 💖 فدای آن امامی که بر بالین غلامش می‌نشیند و با دستان مبارکش، غلامش را باد می‌زند ... 👌کلهم نور واحد... و اینگونه است مهربانی و رأفت فرزند بزرگوارشان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه 🤲اللهم عجل لولیک الفرج والنصر و العافیه
هدایت شده از زیارت
❇️ مسلمان شدن یهودی در نتیجه اخلاق نیکوی حضرت محمد صلی الله علیه و آله ✅ امیر مؤمنان علی علیه السلام فرمود: ▫️ یک نفر یهودی چند دینار از پیامبر طلب داشت و آن را مطالبه کرد؛ پیامبر (صلوات الله علیه وآله) به او فرمود: 🔸 فعلا چیزی در نزد من نیست تا به تو بدهم. ▫️ یهودی گفت: 🔹 من از تو جدا نمی‌شوم تا طلب مرا بپردازی. ▫️ پیامبر (صلوات الله علیه وآله) فرمود: 🔸 در این صورت کنار تو می‌مانم. ▫️ پیامبر (صلوات الله علیه وآله) همانجا ماند تا نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا و صبح را در همانجا خواند. اصحاب رسول خدا (صلوات الله علیه وآله) به آن مرد یهودی تندی کردند و او را تهدید نمودند. رسول خدا (صلوات الله علیه وآله) به اصحاب خود نگریست و فرمود: 🔸 چه کار می‌کنید؟ ▫️ آنها عرض کردند: 🔹 آیا یک نفر یهودی تو را در اینجا حبس کند و ما چیزی نگوئیم‌؟! ▫️ پیامبر (صلوات الله علیه وآله) فرمود: 📜 لم یبعثنی ربّی عزّ و جلّ بان اظلم معاهدا و لا غیره. 📃 «پروردگار من مرا مبعوث نکرده که به کافری که در ذمّۀ اسلام است و به غیر او ظلم کنم». ☀️ هنگامی که روز روشن شد، یهودی به اسلام گرائید و گفت: 🔹 «گواهی می‌دهم که معبودی جز خدای یکتا نیست، و گواهی می‌دهم که محمّد (صلوات الله علیه وآله) بنده و رسول خدا است و اموالم را در راه خدا دادم». ⬅️ سیرت پیامبر اعظم صلی الله علیه و اله و مهربان جلد ۱، صفحه ۱۶۱ 🏷 الله علیه وآله 🌺🌺🌺🌺 🕌@ziarat_et