eitaa logo
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
546 دنبال‌کننده
783 عکس
323 ویدیو
8 فایل
عضوی کوچک از جامعه حوزویان مشغول تدریس، تحقیق و تبلیغ در جبهه انقلاب اسلامی مسئول قرارگاه مکتب توحید درگاه ارتباط: @SmhDoaei
مشاهده در ایتا
دانلود
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
🔸 حدود دو سال قبل، به توفیق الهی، ترجمۀ دعای شریفِ «جوشن کبیر» را شروع کرده و تقریبا همزمان با اولین
﴿۴﴾ يَا مَنْ لَهُ الْعِزَّةُ وَ الْجَمالُ، يَا مَنْ لَهُ الْقُدْرَةُ وَ الْكَمالُ، يَا مَنْ لَهُ الْمُلْكُ وَ الْجَلالُ، يَا مَنْ هُوَ الْكَبِيرُ الْمُتَعالِ، يَا مُنْشِئَ السَّحابِ الثِّقالِ، يَا مَنْ هُوَ شَدِيدُ الْمِحالِ، يَا مَنْ هُوَ سَرِيعُ الْحِسابِ، يَا مَنْ هُوَ شَدِيدُ الْعِقابِ، يَا مَنْ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوابِ، يَا مَنْ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتابِ. سُبْحانَكَ يَا لَا إِلٰهَ إِلّا أَنْتَ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ، خَلِّصْنا مِنَ النَّارِ يَا رَبِّ. (۴) ای تکسوار پهنۀ ارجمندی و زیبایی! ای تنها توانمند همه‌چیز تمام! ای یگانه شایان پادشاهی و شکوه! ای در بزرگی و بلندپایگی بی‌همتا! ای آفریدگار ابرهای گران‌بار! ای طوفان کیفرت بنیان‌کن! ای حسابرسی‌ات بی‌معطلی! ای زلزلۀ عذابت ویران‌گر! ای زیباترین پاداش‌ها در پیشگاه تو! و ای صفحه‌صفحۀ کتاب اسرارآمیز هستی در نگاه تو! تو از تمام پلشتی‌ها پاک و از همۀ پستی‌ها پیراسته‌ای، ای آن‌که هیچ خدایی جز تو نیست! ببین که از فرط بیچارگی، فریادم به آسمان بلند است! فریادم را بشنو، دستم را بگیر و با وصال خود، آتش فراقت را فروبنشان، ای یگانه پروردگار من! 🏷 🆔 @Smh_Doaei
تحلیل نظام‌مند قرائتِ «ملاصدرا» از آموزۀ «معرفت نفس».pdf
553.7K
🔰 تحلیل نظام‌مند قرائتِ «ملاصدرا» از آموزۀ «معرفت نفس» ✍️ سید محمدحسین دعائی 🔖 منتشرشده در نشریۀ علمی، پژوهشیِ «حکمت اسلامی»، پاییز ۱۴۰۰ 🆔 @Smh_Doaei
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
🔰 تحلیل نظام‌مند قرائتِ «ملاصدرا» از آموزۀ «معرفت نفس» ✍️ سید محمدحسین دعائی 🔖 منتشرشده در نشریۀ علم
🔰 تحلیل نظام‌مند قرائتِ «ملاصدرا» از آموزۀ «معرفت نفس» ✍️ سید محمدحسین دعائی 🔖 منتشرشده در نشریۀ علمی، پژوهشیِ «حکمت اسلامی»، پاییز ۱۴۰۰ 📝 چکیده: «معرفت نفس» یکی از راهبردی‌ترین آموزه‌های اسلامی برای تأمین تعالی انسان‌ها و نیل به مقامِ «عبودیت» و «خداشناسی» است. اما «دین‌پژوهان» قرائت‌های مختلف و بعضاً متضادی از آن ارائه کرده‌اند. از جمله این قرائت‌ها، قرائتِ «ملاصدرا» است که با توجه به جایگاه والای او در عرصۀ دین‌پژوهی، می‌توان به اهمیت و ضرورت بررسی آن پی بُرد. بر همین اساس، در تحقیق حاضر به تبیین قرائتِ «ملاصدرا» در ضمن مجموعۀ کامل، متناظر و به‌هم‌پیوسته‌ای از مؤلفه‌های مفهومی مرتبط با آموزۀ «معرفت نفس»، شامل «مبانی بحث»، «چیستی، چرایی و چگونگی این آموزه» و «امتدادات علمی و عملی آن» پرداخته و کوشیده‌ایم تا از این رهگذر، تحلیل نظام‌مندی از قرائت او ارائه دهیم. بر اساس نتایج این تحقیق، می‌توان قرائتِ «ملاصدرا» از آموزۀ «معرفت نفس» (یعنی لزوم تفکر در ذات، صفات و افعالِ نفس، برای رسیدن به خداشناسیِ حصولی و ضرورت شهود هویت بالغیر و عین‌الربطِ نفس، برای رسیدن به خداشناسی حضوری) را به دلایلی مانند جامعیت، برخورداری از «مبانی متقنِ معرفت‌شناختی، دین‌شناختی و روش‌شناختی»، کاربردی‌بودن و توجه روشمند به گزاره‌های نقلی (از جمله حدیثِ «من عرف نفسه فقد عرف ربه») به‌عنوانِ «قرائت معیار» معرفی کرد. البته در پایان، به چند «ملاحظه» و «تکمله» نیز اشاره شده است. 🏷 🆔 @Smh_Doaei
🔰 تا بام عشق دوست ▪️درددلی با حضرت ولی عصر ارواحنا فداه شکر خدا که غفلتم از تو مدام نیست شکری علی الدّوام که کار کلام نیست ته‌ماندۀ پیالۀ خوبان غنیمت است آن بنده را که لذت شُرب مدام نیست ای آن‌که شهد وصل تو شیرین‌تر از حیات ایّام تلخ هجر تو هرگز به کام نیست ساقی بیا که چشم تو ظرف شراب ماست پیش نگاه دوست نیازی به جام نیست در چارسوی قلب من ای یوسفت اسیر جز من یزید عشق تو را ازدحام نیست حالی خوش است حال من آن دم که با توام گرچه ز بخت تیره‌ام آن را دوام نیست باید که پله پله خودم را رها کنم تا بام عشق دوست جز این نردبام نیست باید که پاک، پخته شد از داغ صبر و شکر در شهر عشق، سازه‌ای از خشت خام نیست آری به غیر قلب مُطلّای عاشقان جایی برای جلوۀ آن نقره‌فام نیست درمان چشم و دست و دل تنگ این شریر جز در رُخ گشادۀ خیر الانام نیست فتوی به منع باده چو می‌داد مدّعی گفتم بنوش تا که ببینی حرام نیست 🗓 ۱۴۳۶ هجری قمری 🏷 🆔 @Smh_Doaei
سیاه‌مشق | سید محمدحسین دعائی
🔸 حدود دو سال قبل، به توفیق الهی، ترجمۀ دعای شریفِ «جوشن کبیر» را شروع کرده و تقریبا همزمان با اولین
﴿۵﴾ اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ يَا حَنَّانُ، يَا مَنَّانُ، يَا دَيَّانُ، يَا بُرْهانُ، يَا سُلْطانُ، يَا رِضْوانُ، يَا غُفْرانُ، يَا سُبْحانُ، يَا مُسْتَعانُ، يَا ذَا الْمَنِّ وَ الْبَيانِ. سُبْحانَكَ يَا لَا إِلٰهَ إِلّا أَنْتَ، الْغَوْثَ الْغَوْثَ، خَلِّصْنا مِنَ النَّارِ يَا رَبِّ. (۵) بارالها! چقدر نام‌های تو زیباست! همان نام‌هایی که هنگام دعا و در وقت عرض حاجت، تو را به آن نام‌ها خوانده و می‌کوشم تا از این رهگذر، خود را در معرض نگاه تو قرار دهم، ای در مواجهه با بندگان رویگردان، از همه پذیراتر و دل‌رحم‌تر! ای پیش از تشنگی نیازمندان، باران نعمت‌هایت سرازیر! ای چیره‌ترین پادشاه پاداش‌بخش و کیفرکار! ای گویاترین گواه گمشدگان! ای شهریار کشور آفرینش! ای مخزن همۀ خشنودی‌ها! ای سرچشمۀ خطاپوشی! ای پاکیزگی محض! ای عصای دست هر ناتوان! و ای خداوندگار نعمت‌ها و هدایت‌های بی‌پایان! تو از تمام پلشتی‌ها پاک و از همۀ پستی‌ها پیراسته‌ای، ای آن‌که هیچ خدایی جز تو نیست! ببین که از فرط بیچارگی، فریادم به آسمان بلند است! فریادم را بشنو، دستم را بگیر و با وصال خود، آتش فراقت را فروبنشان، ای یگانه پروردگار من! 🏷 🆔 @Smh_Doaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
15.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 بهار معنویت است؛ مبادا دیر به فکر بیفتیم ... 🆔 @Smh_Doaei
🔸 دو سال قبل، در همین ایام، در یکی از گروه‌های طلبگی، این فرمایش آیة الله جوادی آملی منتشر شد: «امیدواریم که در لیلة الرغائب رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشیم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشیم. رغبت یعنی میل، نه آرزو. لیلة الرغائب به معنای شب آرزوها نیست؛ بلکه شب رغبت‌ها و گرایش‌ها و مجذوب‌شدن‌هاست. لذا آن انجذاب و گرایش و میل و شوق را می‌گویند رغبت، در برابر رهبت. خدای سبحان جنّاتی دارد که ما را به آنها ترغیب کرده و برای روح ما هم بهشتی دارد که ما را به آن هم ترغیب کرده است. اوساط اهل ایمان، رغبتشان در لیلة الرغائب به ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ است و اوحدی از اهل ایمان گذشته از اینکه ﴿جَنَّاتٌ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ﴾ را طالب هستند، ﴿فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقْتَدِرٍ﴾ را هم مورد رغبت و میل و گرایش و انجذاب خود قرار می‌دهند. آن‌گاه درباره چنین گروهی گفته می‌شود: ﴿وَ لِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ﴾ هم جنّت بدن است، هم جنّت جان است؛ هم لذّت روح است، هم لذّت تن است؛ که ان‌ شاء الله در لیلة الرغائب به این رغبت‌ها بار می‌یابیم.» 🔹 اما یکی از دوستان طلبه، با طرح این سؤال که: «رغائب جمع رغبة هست يا رغيبة؟🤔» به خدشۀ در آن پرداختند؛ خدشه‌ای که به یک مباحثۀ مختصر طلبگی در خصوصی منجر شد: