البیان فی تفسیر القرآن آیت الله خوئی قدس سره ص405 و406:
أثر الفلسفة اليونانية في حياة المسلمين :
وقد كان المسلمون بأسرهم على ذلك ، ولم يكن لهم أي اختلاف فيه ، حتى دخلت الفلسفة اليونانية أوساط المسلمين ، وحتى شعبتهم بدخولها فرقا تكفر كل طائفة اختها ، وحتى استحال النزاع والجدال إلى المشاجرة والقتال ، فكم هتكت في الاسلام من أعراض محترمة ، وكم اختلست من نفوس بريئة ، مع أن القاتل والمقتول يعترفان بالتوحيد ، ويقران بالرسالة والمعاد.
أليس من الغريب أن يتعرض المسلم إلى هتك عرض أخيه المسلم وإلى قتله؟ وكلاهما يشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له ، وأن محمدا عبده ورسوله ، جاء بالحق من عنده ، وأن الله يبعث من في القبور. أولم تكن سيرة نبي الاسلام وسيرة من ولي الامر من بعده أن يرتبوا آثار الاسلام على من يشهد بذلك؟ فهل روى أحد أن الرسول أو غيره ممن قام مقامه سأل أحدا عن حدوث القرآن وقدمه ، أو عما سواه من المسائل الخلافية ، ولم يحكم بإسلامه إلا بعد أن یقر بأحد طرفي الخلاف؟!!
ولست أدري ـ وليتني كنت أدري ـ بماذا يعتذر من ألقى الخلاف بين المسلمين وبم يجيب ربه يوم يلاقيه ، فيسأله عما ارتكب؟ فإنا لله وإنا إليه راجعون.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم کامل دیدار فرستاده گورباچوف با حضرت امام قدس سره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روایت آیت الله بهجت از ماجرای مستبصر شدن یک سنی متعصب ...
جَاءَ رَجُلٌ إِلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَوْصِنِي فَقَالَ اِحْفَظْ لِسَانَكَ قَالَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَوْصِنِي قَالَ اِحْفَظْ لِسَانَكَ قَالَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَوْصِنِي قَالَ اِحْفَظْ لِسَانَكَ وَيْحَكَ وَ هَلْ يَكُبُّ اَلنَّاسَ عَلَى مَنَاخِرِهِمْ فِي اَلنَّارِ إِلاَّ حَصَائِدُ أَلْسِنَتِهِمْ .
مردى نزد پيامبر صلّى اللّه عليه و آله آمد و گفت:يا رسول اللّه،به من سفارش كن.
فرمود:زبانت را نگه دار،گفت:يا رسول اللّه،به من سفارشى كن،فرمود: زبانت را نگهدار،گفت:يا رسول اللّه،به من سفارشى كن،فرمود:زبانت را نگهدار،واى بر تو،آيا اين نيست كه محصولات درو شدۀ زبان مردم سبب بروافتادن آنها در آتش خواهد بود؟
الکافی ج۲ ص۱۱۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظر امام راحل درباره موسیقی
بسیاری از ورزشهای سنگین آن هم به شکل حرفه ای مناسب روحیه لطیف زنان نیست ...
انجام قریب به اتفاق ورزشها برای زنان در جایی که در معرض دید نامحرم باشد جایز نیست
زنان ورزشکار در مسابقات بین المللی در معرض دید میلیاردها نامحرم اند
بهترین چیز برای زنان این است که نامحرم آنها را نبیند
هبچ چیز بالاتر از رضای خدا و حکم خدا نیست ....
افتخار ما این باید باشد که کاری را که مخالف حکم خداست ترک کنیم حتی اگر تمام عالم و آدم به خاطر آن کار برای ما کف بزنند....
مسؤولین ما روز قیامت چه پاسخی دارند در درگاه الهی بدهند که بیت المال کشور اسلامی را صرف حرام خدا کرده اند؟!
درس مهم از تاریخ امام مجتبی علیه السلام بحث لزوم تسلیم بودن در برابر ولی خصوصا در امتحاناتی مثل صلح با معاویه و سرزنش نکردن است که بسیاری شیعیان حتی بزرگان شیعه لغزیدند ....
در همین زمان هم ما باید در برابر ولی فقیه و مواجهه او با دشمن تسلیم کامل باشیم و سرزنش نکنیم ...
أشرفكم في الجاهلية أشرفكم في الإسلام
عن زرارة قال: قلت لأبي جعفر ع الناس يروون عن رسول الله ص أنه قال أشرفكم في الجاهلية أشرفكم في الإسلام
فقال ع صدقوا و ليس حيث تذهبون كان أشرفهم في الجاهلية أسخاهم نفسا و أحسنهم خلقا و أحسنهم جوارا و أكفهم أذى فذلك الذي إذا أسلم لم يزده إسلامه إلا خيرا
كتاب الزهد ص59
جناب زراره نقل مي كند از امام باقر علیه السلام پرسیدم که مردم روایت می کنند که رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود که شریفترین شما در جاهلیت شریفترین شما در اسلام است.
امام فرمود درست نقل می کنند ولی معنای آن با آنچه تصور می کنند فرق دارد، شریفترین مردم در جاهلیت کسی بود که سخی ترین و بخشنده ترین نفس را داشت و خوش اخلاق ترین بود و بهترین حسن همجواری را داشت و بی آزارترین فرد بود پس او کسی است که اگر اسلام می آورد اسلام او جز زیادی برایش نداشت.
معارف الثقلین
أشرفكم في الجاهلية أشرفكم في الإسلام عن زرارة قال: قلت لأبي جعفر ع الناس يروون عن رسول الله ص أنه ق
در احادیث مواردی وجود دارد که رفتارهایی در جاهلیت الگو قرار می گیرد چنان که امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه مواردی را مثل وفای به عهد را می شمارد که در جاهلیت مورد توجه بود.
لذا الگو قرار دادن خوبی ها حتی از بدان و مشرکان محظوری ندارد و مورد توجه اولیای دین بوده است. در این زمان هم ممکن است خوبی های جهان غرب را نیز به عنوان الگو در جامعه اسلامی معرفی کرد.
غمگین شدن برای اینکه امام علیه السلام با زنی نا شناس ازدواج کرده است:
عن زرارة عن أبي جعفر ع قال: إن علي بن الحسين ع رأى امرأة في بعض مشاهد مكة فأعجبته فخطبها إلى نفسه و تزوجها فكانت عنده و كان له صديق من الأنصار فاغتم لتزويجه بتلك المرأة فسأل عنها فأخبر أنها من آل ذي الجدين من بني شيبان في بيت علي من قومها فأقبل على علي بن الحسين ع فقال جعلني الله فداك ما زال تزويجك هذه المرأة في نفسي و قلت تزوج علي بن الحسين امرأة مجهولة و يقوله الناس أيضا فلم أزل أسأل عنها حتى عرفتها و وجدتها في بيت قومها شيبانية فقال له علي بن الحسين ع قد كنت أحسبك أحسن رأيا بما أرى إن الله أتى بالإسلام فرفع به الخسيسة و أتم به الناقصة و كرم به من اللوم فلا لوم على المسلم إنما اللوم الجاهلیة
خلاصه روایت این است که امام سجاد علیه السلام زنی را پسندید و با او ازدواج کرد . یکی از دوستان امام از اینکه امام به جای خاندان های ویژه با زنی نا شناس ازدواج کرده است ناراحت شد و آن را با امام مطرح نمود. امام علیه السلام به او یادآوری که اسلام تمام این نقص ها و پستی هایی که در جاهلیت مطرح بوده است را از بین برده است و باید صاحب رأی حسن چنین دیدی ندارد.
یکی از زیباترین مفاهیم اسلام که امروزه نیز دنیای امروز به آن نیاز مبرم دارد بحث نفی نژاد پرستی و تعصبات جاهلی است و محوریت قرار دادن عقیده و عمل یعنی اسلام و تقوا در کرامت انسانی است. همین الآن نژاد پرستی به شدید ترین حالت در کشورهایی که ادعای تمدن را دارند به شدت وجود دارد.
سروش شهریاری استاد دانشگاه در کانادا در توییتر نوشت:
چیزی که من از کودکی و دوران کوتاه ریاست پدر بر کارخانهی سیمان کرمان یادم هست (و بعدها در ادامه و تا پایان بازنشستگی به عنوان رئیس دفتر فنی) صبح ساعت ۶ از خانه بیرون زدن و شب خسته و خاک آلود ساعت ۸-۹ برگشتن بود. دوران ریاست شبها تا ساعت ۱-۲ رسیدگی به نامهها و امضا درخواستها.
اینکه زنان را کشان کشان به عرصهی کار سخت مردانه بکشانید و نقش مادری را تضعیف کنید والله خیانت به خودتان و نسلهای بعدی و ایران است. نگویید دیگر آدم نداریم. یعنی این مملکت ۸۰ میلیونی یک مرد سالم و پاکدست و شجاع و مدیر نداشت که این خانم را بگذارند وزیر؟ اینها بازی است. بازی نمایش دادن که بله جمهوری اسلامی هم به زنان احترام میگذارد. این تضییع زن است. این نابود کردن زن است.
برای موفقیت تیم ملی عابدزاده با آن قد و مهارت شیرجه زدن باید درون دروازه باقی بماند و خداداد با آن قد و مهارت دریبل زنی برود خط جلو. حماقت محض است فکر کنی عابدزاده را بفرستی نوک حمله و خداداد را بگذاری درون دروازه اثبات تساوی کردهای.
باز خود دانید.
آنچه تربیت دینی دختران و دختران مذهبی در جامعه در حال رواج است، حداکثر تربیت دختر هیاتی یا انقلابی است ...
آنچه مهمتر است تربیت دینی دختران در نظام خانه و خانواده و همسرداری است که مورد تاکید روایات فراوان بوده و بسیار به آن بی توجهی شده است
فلذا دختر مذهبی واقعی کمیاب است ...
بهترین زنان و بدترین آنها
عَنِ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ أَنَّهُ قَالَ: خَيْرُ نِسَائِكُمْ اَلْوَدُودُ اَلْوَلُودُ اَلْمُؤَاتِيَةُ وَ شَرُّهَا اَللَّجُوجُ .
مستدرك الوسائل ج۱۴ ص ۱۶۲
از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله:
بهترین زنان شما آن است که با محبت و مودت و فرزند آور و مطیع و همراه باشد
و بدترین آنها آن است که لجوج و لجباز باشد
گاهی خداوند دستوراتی وضع می کند تا عیار بندگی ما بیازماید چون به علتهای زمینی آن دستورات نا آگاهیم
امیرالمومنین علیه السلام در خطبه قاصعه:
خداوند سبحان مخلوقاتش را با چیزهایی امتحان میکند که به ریشه و اصل آن نا آگاهند تا با این امتحان خوب و بد جدا شوند و تکبر از آنها دور شود
دکتر حسین مروتی" پژوهشگر حوزه جمعیت": اعتقاد من این است سیستمی که در دهه 70 از اشتغال و تحصیل زنان برای کنترل جمعیت استفاده میکرد همچنان در کشور پابرجاست! در برنامه اول توسعه، اشتغال و تحصیل زنان ذیل موضوع جمعیت قرار گرفت و از این دو مقوله بهعنوان ابزار کاهش رشد جمعیت استفاده شد؛ در زمان حاضر نیاز داریم که این مسائل برطرف شوند البته حتماً یکسری از افراد و جریانهای فمینیستی با آن مخالفت خواهند کرد!
در مشروح مذاکرات مجلس در سال 1371 آمده است که یکی از نمایندگان زنِ مجلس پشت تریبون در دفاع از طرح تنظیم خانواده میگوید: "برادران! ما میدانیم که اگر زنان وارد عرصه اشتغال شوند، یکسری از آقایان بیکار میمانند! ولی ما برای کنترل جمعیت ناچاریم این کار را انجام دهیم! این کار در اندونزی انجام شد و آنها جواب گرفتند!"
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/09/23/2409043/%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%AA%D8%AD%D8%B5%DB%8C%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D8%A7%D8%B2%D9%84-%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D8%AC%D9%85%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%D9%85%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A2%D9%85%D8%AF%D9%86-%D9%86%D8%B3%D9%84%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA
اذن جناب کاشف الغطاء قدس سره به فتحعلی شاه قاجار:
ولمّا كان الاستئذان من المُجتهدين أوفَق بالاحتياط ، وأقرب إلى رضا ربّ العالمين ، وأقرب إلى الرقيّة ، والتذلّل والخضوع لربّ البريّة ، فقد أذنتُ إن كنت من أهل الاجتهاد ، ومن القابلين للنيابة عن سادات الزمان للسلطان ابن السلطان ، والخاقان ابن الخاقان ، المحروس بعين عناية الملك المنّان ، «فتحعلي شاه» أدام الله ظلاله على رؤوس الأنام ، في أخذ ما يتوقّف عليه تدبير العساكر والجنود ، وردّ أهل الكفر والطغيان والجحود ، من خراج أرض مفتوحة بغلبة الإسلام ، وما يجري وأمانة. ، كما سيجيء ، وزكاة متعلّقة بالنقدين ، أو الشعير أو الحنطة من الطعام ، أو التمر أو الزبيب ، أو الأنواع الثلاثة من الأنعام.
فإن ضاقت عن الوفاء ، ولم يكن عنده ما يدفع به هؤلاء الأشقياء ، جاز له التعرّض لأهل الحدود بالأخذ من أموالهم ، إذا توقّف عليه الدفع عن أعراضهم ودمائهم ، فإن لم يفِ ، أخذَ من البعيد بقدر ما يدفع به العدوّ المريد.
ويجب على من اتّصف بالإسلام ، وعزم على طاعة النبيّ والإمام عليهماالسلام أن يمتثلوا أمر السلطان ، ولا يخالفوه في جهاد أعداء الرحمن ، ويتّبعوا أمر من نصبه عليهم ، وجعله دافعاً عمّا يصل من البلاء إليهم ، ومن خالفه في ذلك فقد خالف الله ، واستحق الغضب من الله.
والفرق بين وجوب طاعة خليفة النبيّ عليهالسلام ، ووجوب طاعة السلطان الذابّ عن المسلمين والإسلام ؛ أنّ وجوب طاعة الخليفة بمقتضى الذات ، لا باعتبار الأغراض والجهات ، وطاعة السلطان إنّما وجبت بالعرض ، لتوقّف تحصيل الغرض ، فوجوب طاعة السلطان كوجوب تهيئة الأسلحة وجمع الأعوان ، من باب وجوب المقدّمات الموقوف عليها الإتيان بالواجبات.
وينبغي لسلطاننا خلّد الله ملكه أن يوصي محلّ الاعتماد ، ومن جعله منصوباً لدفع أهل الفساد بتقوى الله ، وطاعته ، والقيام على قدم في عبادته ، وأن يقسّم بالسويّة ، ويعدل في الرعيّة ، ويساوي بين المسلمين ، من غير فرق بين القريب والغريب ، والعدوّ والصديق ، والخادم وغيره ، والتابع وغيره ، ويكون لهم كالأب الرؤوف ، والأخ العطوف.
وأن يعتمد على الله ، ويرجع الأُمور إليه ، ولا يكون له تعويل إلا عليه ، وأ لا يخالف قول المنوب عنه في كل أمر يطلبه ، تبعاً لطلب الله منه.
ولا يسند النصر إلى نفسه يقول : ذلك من سيفي ورمحي وحربي وضربي ، بل يقول : ذلك من خالقي وبارئي ومدبّري ومصوّري وربّي ، وأن لا يتّخذ بطانة إلا من كان ذا ديانة وأمانة.
وأن لا يودع شيئاً من الأسرار إلا عند من يخاف من بَطشَ الملِك الجبّار ، فإنّ من لا يخاف الله لا يؤمن إذا غاب ، وفي الحضور من الخوف يحافظ على الاداب ، وكيف يُرجى ممّن لا يشكر نعمة أصل الوجود بطاعة الملك المعبود أن يشكر النعم الصوريّة ، مع أنّ مرجعها إلى ربّ البريّة؟!
وأن يُقيم شعائر الإسلام ، ويجعل مؤذّنين وأئمّة جماعة في عسكر الإسلام ، وينصب واعظاً عارفاً بالفارسيّة والتركيّة ، يُبيّن لهم نقص الدنيا الدنيّة ، ويرغّبهم في طلب الفوز بالسعادة الأبديّة ، ويُسهّل عليهم أمر حلول المنيّة ، ببيان أنّ الموت لا بدّ منه ، ولا مفرّ عنه ، وأنّ موت الشهادة فيه السعادة ، وأنّ الميّت شهيد حيّ عند ربّه ، معفوّ عن إثمه وذنبه ، ويأمرهم بالصلاة والصيام ، والمحافظة على الطاعة والانقياد للملك العلام ، وعلى أوقات الصلاة والاجتماع إلى الإمام ،
ويضع معلّمين يعلّمونهم قراءة الصلاة ، والشكيّات والسهويّات ، وسائر العبادات ، ويعلّمهم المحلّلات والمحرّمات ، حتّى يدخلوا في حزب الله.
کشف الغطاء ج4 ص333-335
تنبلی
عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ أَبِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لِبَعْضِ وُلْدِهِ: إِيَّاكَ وَ اَلْكَسَلَ وَ اَلضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا يَمْنَعَانِكَ مِنْ حَظِّكَ مِنَ اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ .
امام كاظم عليه السّلام فرمود: پدرم به يكى از فرزندانش فرمود:
از كسالت و تنبلى و بىحوصلگى برحذر باش كه اين دو تو را از بهرهورى دنيا و آخرت باز مىدارند.
الکافي ج ۵، ص ۸۵
زیباترین آیه ای که عشق به حضرت رسول صلی الله علیه و آله را در دل ما می جوشاند:
لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُفٌ رَحِيمٌ
بهراستی پیامبری از خودتان به سویتان آمده است بدانید که رنج و اندوه شما برای او سخت و گران است و نسبت به هدایت شما حریص است و نسبت به اهل ایمان مهربان و باگذشت است.
توبه - ۱۲۸
بیان علامه مجلسی در مقدمه بحارالانوار در مورد مسیر علمی اش از علوم و فنون مختلف که آن را مایه تباهی عمر خود می بیند به سمت معارف قرآن و اهل بیت علیهم السلام:
ای پویندگان حق و یقین! و گروندگان به ریسمان پیروی خاندان سَیِّدِ الْمُرْسَلِین، صلوات اللَّه عَلَیهم اجمعین! بدانید که من در اوائل جوانی اشتیاق زیادی به تحصیل انواع علوم و فنون داشتم و به فَضْل الهی وارد دائره آن شدم و قدم در گلزار آن نهادم و با خوب و بد آن مواجه گشتم، تا اینکه آستینم از میوه های رنگارنگ آن پر شد و گریبانم از بهترین نوع آنها اِشباع گردید. از هر چشمهای جرعه گوارایی نوشیدم و از هر خرمنی دو مشته برداشتم.
سپس به فوائد و نتایج آن علوم نگریستم و درباره ی مقاصد محصلین و آنچه موجب ترغیب آنها برای نیل به سرانجام تحصیل آن علوم است، اندیشیدم. آنگاه در آن قسمت که برای جهان دیگرم سودمند بود و انسان را به کمالات شایسته می رساند، دقّت و تأمّل نمودم، تا به فَضْل و الهام باری تعالی به یقین دانستم که اگر علم و دانش از منبع زلالی که از سرچشمه های وحی و الهام می جوشد، گرفته نشود، عطش انسان را برطرف نمی سازد، همان طور که حکمت نیز وقتی از رهبران دین که عُقَلای بشریّت هستند، اخذ نشود گوارا نخواهد بود.
من در نتیجه مطالعات خود تمام علوم را در کتاب خداوند عزیز (قرآن مجید) که به هیچ وجه باطلی در آن راه ندارد و در اخبار خاندان پیغمبر صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلّم که خزانه دار دانش آن حضرت و ترجمان وحی او بودند یافته و دانستم که دانش قرآن مجید عقول بندگان را برای استنباط خود کافی نمی داند و جز پیغمبر و امامان عالی مقام (ع) که خداوند آنها را برگزیده و پیک وحی الهی در خانه های آنان فرود آمده است، کسی به آن احاطه پیدا نمی کند!
چون به این نتیجه رسیدم، آنچه را که زمانی در راه آموختنش عمرم را هدر داده بودم، با اینکه در زمان ما رواج کامل دارد، ترک گفتم و سراغ چیزی رفتم که می دانستم در سرای دیگر نافع به حالم می باشد، با اینکه اینها (احادیث و اخبار) در عصر ما بازار کسادی دارد!! از میان علوم دینی بررسی و جستجوی اخبار ائمه اطهار عَلَیْهِمُ السَّلَام را برای کار خود برگزیدم و در آن باره به بحث و تحقیق و مطالعه پرداختم و چنان که می باید، با دقّت، آنها را از نظر گذراندم و به اندازه ی لازم، نیروی تفکّر خود را پیرامون آن به کار انداختم؛ در نتیجه، اخبار و آثار خاندان پیغمبر صلی اللَّه عَلَیه و آله را همچون کشتی نجاتی یافتم که مملوّ از ذخائر نیکبختی ها است و مانند آسمانی دیدم که مزیّن به ستارگان فروزان و نجات دهنده از ظلمت نادانی ها است.
https://eitaa.com/smhaydary
معارف الثقلین
بیان علامه مجلسی در مقدمه بحارالانوار در مورد مسیر علمی اش از علوم و فنون مختلف که آن را مایه تباهی
إعلموا يا معاشر الطالبين للحق واليقين المتمسكين بعروة اتباع أهل بيت سيد المرسلين - صلوات الله عليهم أجمعين - أني كنت في عنفوان شبابي حريصا على طلب العلوم بأنواعها، مولعا باجتناء فنون المعالي من أفنانها فبفضل الله سبحانه وردت حياضها وأتيت رياضها، وعثرت على صحاحها ومراضها، حتى ملأت كمي من ألوان ثمارها، واحتوى جيبي على أصناف خيارها، وشربت من كل منهل جرعة روية وأخذت من كل بيدر حفنة مغنية، فنظرت إلى ثمرات تلك العلوم وغاياتها، وتفكرت في أغراض المحصلين وما يحثهم على البلوغ إلى نهاياتها، و تأملت فيما ينفع منها في المعاد، وتبصرت فيما يوصل منها إلى الرشاد، فأيقنت بفضله وإلهامه تعالى أن زلال العلم لا ينقع إلا إذا أخذ من عين صافية نبعت عن ينابيع الوحي والالهام، وأن الحكمة لا تنجع إذا لم تؤخذ من نواميس الدين ومعاقل الأنام.
فوجدت العلم كله في كتاب الله العزيز الذي لا يأتيه الباطل من بين يديه ولا من خلفه، وأخبار أهل بيت الرسالة الذين جعلهم الله خزانا لعلمه وتراجمة لوحيه، وعلمت أن علم القرآن لا يفي أحلام العباد باستنباطه على اليقين، ولا يحيط به إلا من انتجبه الله لذلك من أئمة الدين، الذين نزل في بيتهم الروح الأمين.
فتركت ما ضيعت زمانا من عمري فيه، مع كونه هو الرائج في دهرنا، وأقبلت على ما علمت أنه سينفعني في معادي، مع كونه كاسدا في عصرنا. فاخترت الفحص عن أخبار الأئمة الطاهرين الأبرار سلام الله عليهم، وأخذت في البحث عنها، وأعطيت النظر فيها حقه، وأوفيت التدرب فيها حظه.
ولعمري لقد وجدتها سفينة نجاة، مشحونة بذخائر السعادات، وألفيتها فلكا مزينا بالنيرات المنجية عن ظلم الجهالات، ورأيت سبلها لائحة، وطرقها واضحة، وأعلام الهداية والفلاح على مسالكها مرفوعة، وأصوات الداعين إلى الفوز والنجاح في مناهجها مسموعة، ووصلت في سلوك شوارعها إلى رياض نضرة، وحدائق خضرة، مزينة بأزهار كل علم وثمار كل حكمة، وأبصرت في طي منازلها طرقا مسلوكة معمورة، موصلة إلى كل شرف ومنزلة. فلم أعثر على حكمة إلا وفيها صفوها، ولم أظفر بحقيقة إلا وفيها أصلها.
https://eitaa.com/smhaydary