eitaa logo
معارف الثقلین
18 دنبال‌کننده
15 عکس
4 ویدیو
8 فایل
قال رسول الله صلى الله عليه وآله: إني تارك فيكم الثقلين كتاب الله وعترتي أهل بيتي ما إن تمسكتم بهما لن تضلوا من بعدي أبداً وإنهما لن يفترقا حتى يردا علي الحوض @shaydary
مشاهده در ایتا
دانلود
IMG_20240415_100424.jpg
2.7M
وصیت نامه آیت الله تبریزی قدس سره خواندنش میتواند جالب باشد
استاد گنجی: به نظر می‌رسد قدماء که بعضی قائل به مبنای ثقه شدند، بدون رجال به وثاقت می‌رسیدند و مباحث رجالی در قدیم الایام چندان کارایی نداشته. چنین نبوده که طبق هر خبری دقت کنند که رجالی چه گفته، تقسیم خبر به حسن و صحیح و ضعیف از زمان علامه آغاز شده، همه قدماء انفتاحی بودند و این دیدگاهشان به قول رجالی موقوف نبوده. چه بسا اصلا نیازی به قول رجالی نداریم که بگوییم با ثقه بودن مشکل است. به این بیان که عمده فقه توسط اجلاء اصحاب به ما رسیده. در هر بابی که نظر شود که در وسائل الشیعه تجمیع شده و روش نویسنده آن بوده که از سند ذهبیه آغاز کند، غالب ابواب، از افرادی نقل شده که همه معاریف بودند مثل زراره و محمد بن مسلم و حسین بن سعید و حسن بن محبوب که مسلم و واضح است که ثقه هستند و نیازی به قول رجالی برای آنها نیست و از اصحاب اجماع هستند. کثیری از احکام شریعت که به اخبار واحد تصحیح می‌شود، اسنادشان از اجلاء هستند. قسم دیگری از روایات که از اجلاء نیستند، روایاتی است که توسط راویان غیر جلیل القدر نقل شده و به وثاقت آنها اطمینان نداریم، ولی می‌بینیم که عالمان صدر اول طبق خبرشان عمل کردند. عمل آن علماء به این اخبار بسیار مهم است و هیچ کدام اشکال سندی به این اخبار نمی‌کردند و در جواهر بسیار نقل می‌کند که ضعف سند را منجبر به عمل اصحاب می‌دانند. همچنین در نظر آنها، بسیاری از راویان جلیل القدر از این راویان غیر جلیل نقل قول کردند و یا دارای کتب معروفی بودند که معتمد بوده و یا اینکه روایتی در ثنا و مدح آنها وارد شده. به هر حال، اگر کتب رجالی را کنار بگذاریم، باز هم می‌توانیم فقه را استنباط کنیم و ادعا داریم که قدمای اصحاب چنین بوده و این فقهای واپسین بودند که به قول رجالیون اهمیت دادند. بنابراین ادعا داریم که باب علمی منسد نیست. البته ممکن است در یک مواردی، قول رجالی قرینه بر تایید وثاقت باشد و این را انکار نداریم. لذا قائلین به وثوق نیز به قول رجالیون نیاز ندارند و چه بسا آنها به روایت ضعیف عمل کنند. جلسه 102 تاریخ 27 فروردین 1403
هدایت شده از مباحثه فقاهت
🔰 💠 عدم امکان تغییر جنسیت 👤 بنده تا کنون به یک تحقیق علمی که بگوید این کار ممکن است نرسیده‌ام. چون تغییر جنسیت به این نیست که با یک بخشی از جسم عمل انجام دهند. جنسیت زن و مرد مبتنی بر یک عضو یا دو عضو نیست تا با عمل جراحی یک عضو شخص را تبدیل به مرد یا زن کنند. در حقیقت جنسیت با تغییر عضو حاصل نمی‌شود. فرض کنید یک عضو از یک حیوانی بردارند و به حیوان دیگر پیوند بزنند در این جا حیوان همان حیوان قبلی است و با تغییر عضوش از حیوان خاص بودن خارج نمی‌شود. این که بعضی‌ها می‌گویند ما با عمل جراحی تغییر جنسیت می‌دهیم، دروغ است و ما معتقدیم که این تغییر جنسیت نیست و بر اساس آنچه که از گفته پزشکان این رشته‌ها می‌شنویم چنین نظری داریم. 📚درس خارج فقه، ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۲ 🔗 ادامه مطلب و مباحثه، در این لینک ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🌐 کانال "مباحثه فقاهت" 🆔@mobahathah_ir
حضور زنان در ورزشگاه‌ها چه فضاحتی که به بار نیاورده است ... رضوان خدا بر روح مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی و آیت الله صافی گلپایگانی که چه بصیرتی داشتند و به شدت مخالف این رویه ها بودند ....
چند سال پیش که در عراق، تعطیل اعلام شد طی استفتائی که از دفتر آیت الله سیستانی منتشر شد ایشان خواستار تجدید نظر در این مورد شدند ... https://www.sistani.org/arabic/archive/274/
‏از فرزندان آخرت باشيد و از فرزندان دنيا مباشيد زيرا در روز قيامت، هر فرزندى به پدر خويش باز مى‌گردد ... فَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ اَلْآخِرَةِ وَ لاَ تَكُونُوا مِنْ أَبْنَاءِ اَلدُّنْيَا فَإِنَّ كُلَّ وَلَدٍ سَيُلْحَقُ بِأَبِيهِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ ‎ خطبه ۴۲ نهج‌البلاغة
عَنْ مُعَمَّرِ بْنِ خَلاَّدٍ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : أَنَّهُ ذَكَرَ رَجُلاً فَقَالَ إِنَّهُ يُحِبُّ اَلرِّئَاسَةَ فَقَالَ مَا ذِئْبَانِ ضَارِيَانِ فِي غَنَمٍ قَدْ تَفَرَّقَ رِعَاؤُهَا بِأَضَرَّ فِي دِينِ اَلْمُسْلِمِ مِنَ اَلرِّئَاسَةِ . ‏معمر بن خلاد نزد امام رضا عليه السّلام نام مردى را برد و گفت: او رياست را دوست دارد، حضرت فرمود: دو گرگ درنده در ميان گله گوسفندى كه چوپانش حاضر نباشند، زيانبخش‌تر از رياست نسبت به دين مسلمان نيست (رياست‌طلبى از دو گرگ درنده به دين مسلمان بيشتر زيان رساند). الکافی ج۲ ص۲۹۷
البیان فی تفسیر القرآن آیت الله خوئی قدس سره ص405 و406: أثر الفلسفة اليونانية في حياة المسلمين : وقد كان المسلمون بأسرهم على ذلك ، ولم يكن لهم أي اختلاف فيه ، حتى دخلت الفلسفة اليونانية أوساط المسلمين ، وحتى شعبتهم بدخولها فرقا تكفر كل طائفة اختها ، وحتى استحال النزاع والجدال إلى المشاجرة والقتال ، فكم هتكت في الاسلام من أعراض محترمة ، وكم اختلست من نفوس بريئة ، مع أن القاتل والمقتول يعترفان بالتوحيد ، ويقران بالرسالة والمعاد. أليس من الغريب أن يتعرض المسلم إلى هتك عرض أخيه المسلم وإلى قتله؟ وكلاهما يشهد أن لا إله إلا الله وحده لا شريك له ، وأن محمدا عبده ورسوله ، جاء بالحق من عنده ، وأن الله يبعث من في القبور. أولم تكن سيرة نبي الاسلام وسيرة من ولي الامر من بعده أن يرتبوا آثار الاسلام على من يشهد بذلك؟ فهل روى أحد أن الرسول أو غيره ممن قام مقامه سأل أحدا عن حدوث القرآن وقدمه ، أو عما سواه من المسائل الخلافية ، ولم يحكم بإسلامه إلا بعد أن یقر بأحد طرفي الخلاف؟!! ولست أدري ـ وليتني كنت أدري ـ بماذا يعتذر من ألقى الخلاف بين المسلمين وبم يجيب ربه يوم يلاقيه ، فيسأله عما ارتكب؟ فإنا لله وإنا إليه راجعون.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فیلم کامل دیدار فرستاده گورباچوف با حضرت امام قدس سره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روایت آیت الله بهجت از ماجرای مستبصر شدن یک سنی متعصب ...
جَاءَ رَجُلٌ إِلَى اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَوْصِنِي فَقَالَ اِحْفَظْ لِسَانَكَ قَالَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَوْصِنِي قَالَ اِحْفَظْ لِسَانَكَ قَالَ يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَوْصِنِي قَالَ اِحْفَظْ لِسَانَكَ وَيْحَكَ وَ هَلْ يَكُبُّ اَلنَّاسَ عَلَى مَنَاخِرِهِمْ فِي اَلنَّارِ إِلاَّ حَصَائِدُ أَلْسِنَتِهِمْ . مردى نزد پيامبر صلّى اللّه عليه و آله آمد و گفت:يا رسول اللّه،به من سفارش كن. فرمود:زبانت را نگه دار،گفت:يا رسول اللّه،به من سفارشى كن،فرمود: زبانت را نگهدار،گفت:يا رسول اللّه،به من سفارشى كن،فرمود:زبانت را نگه‌دار،واى بر تو،آيا اين نيست كه محصولات درو شدۀ زبان مردم سبب بروافتادن آنها در آتش خواهد بود؟ الکافی ج۲ ص۱۱۵
آقای مارکس
بسیاری از ورزشهای سنگین آن هم به شکل حرفه ای مناسب روحیه لطیف زنان نیست ... انجام قریب به اتفاق ورزشها برای زنان در جایی که در معرض دید نامحرم باشد جایز نیست زنان ورزشکار در مسابقات بین المللی در معرض دید میلیاردها نامحرم اند بهترین چیز برای زنان این است که نامحرم آنها را نبیند هبچ چیز بالاتر از رضای خدا و حکم خدا نیست .... افتخار ما این باید باشد که کاری را که مخالف حکم خداست ترک کنیم حتی اگر تمام عالم و آدم به خاطر آن کار برای ما کف بزنند.... مسؤولین ما روز قیامت چه پاسخی دارند در درگاه الهی بدهند که بیت المال کشور اسلامی را صرف حرام خدا کرده اند؟!
درس مهم از تاریخ امام مجتبی علیه السلام بحث لزوم تسلیم بودن در برابر ولی خصوصا در امتحاناتی مثل صلح با معاویه و سرزنش نکردن است که بسیاری شیعیان حتی بزرگان شیعه لغزیدند .... در همین زمان هم ما باید در برابر ولی فقیه و مواجهه او با دشمن تسلیم کامل باشیم و سرزنش نکنیم ...
أشرفكم في الجاهلية أشرفكم في الإسلام عن زرارة قال: قلت لأبي جعفر ع الناس يروون عن رسول الله ص أنه قال أشرفكم في الجاهلية أشرفكم في الإسلام فقال ع صدقوا و ليس حيث تذهبون كان أشرفهم في الجاهلية أسخاهم نفسا و أحسنهم خلقا و أحسنهم جوارا و أكفهم أذى فذلك الذي إذا أسلم لم يزده إسلامه إلا خيرا كتاب الزهد ص59 جناب زراره نقل مي كند از امام باقر علیه السلام پرسیدم که مردم روایت می کنند که رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود که شریفترین شما در جاهلیت شریفترین شما در اسلام است. امام فرمود درست نقل می کنند ولی معنای آن با آنچه تصور می کنند فرق دارد، شریفترین مردم در جاهلیت کسی بود که سخی ترین و بخشنده ترین نفس را داشت و خوش اخلاق ترین بود و بهترین حسن همجواری را داشت و بی آزارترین فرد بود پس او کسی است که اگر اسلام می آورد اسلام او جز زیادی برایش نداشت.
در احادیث مواردی وجود دارد که رفتارهایی در جاهلیت الگو قرار می گیرد چنان که امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه مواردی را مثل وفای به عهد را می شمارد که در جاهلیت مورد توجه بود. لذا الگو قرار دادن خوبی ها حتی از بدان و مشرکان محظوری ندارد و مورد توجه اولیای دین بوده است. در این زمان هم ممکن است خوبی های جهان غرب را نیز به عنوان الگو در جامعه اسلامی معرفی کرد.
غمگین شدن برای اینکه امام علیه السلام با زنی نا شناس ازدواج کرده است: عن زرارة عن أبي جعفر ع قال: إن علي بن الحسين ع رأى امرأة في بعض مشاهد مكة فأعجبته فخطبها إلى نفسه و تزوجها فكانت عنده و كان له صديق من الأنصار فاغتم لتزويجه بتلك المرأة فسأل عنها فأخبر أنها من آل ذي الجدين من بني شيبان في بيت علي من قومها فأقبل على علي بن الحسين ع فقال جعلني الله فداك ما زال تزويجك هذه المرأة في نفسي و قلت تزوج علي بن الحسين امرأة مجهولة و يقوله الناس أيضا فلم أزل أسأل عنها حتى عرفتها و وجدتها في بيت قومها شيبانية فقال له علي بن الحسين ع قد كنت أحسبك أحسن رأيا بما أرى إن الله أتى بالإسلام فرفع به الخسيسة و أتم به الناقصة و كرم به من اللوم فلا لوم على المسلم إنما اللوم‏ الجاهلیة خلاصه روایت این است که امام سجاد علیه السلام زنی را پسندید و با او ازدواج کرد . یکی از دوستان امام از اینکه امام به جای خاندان های ویژه با زنی نا شناس ازدواج کرده است ناراحت شد و آن را با امام مطرح نمود. امام علیه السلام به او یادآوری که اسلام تمام این نقص ها و پستی هایی که در جاهلیت مطرح بوده است را از بین برده است و باید صاحب رأی حسن چنین دیدی ندارد. یکی از زیباترین مفاهیم اسلام که امروزه نیز دنیای امروز به آن نیاز مبرم دارد بحث نفی نژاد پرستی و تعصبات جاهلی است و محوریت قرار دادن عقیده و عمل یعنی اسلام و تقوا در کرامت انسانی است. همین الآن نژاد پرستی به شدید ترین حالت در کشورهایی که ادعای تمدن را دارند به شدت وجود دارد.
سروش شهریاری استاد دانشگاه در کانادا در توییتر نوشت: چیزی که من از کودکی و دوران کوتاه ریاست پدر بر کارخانه‌ی سیمان کرمان یادم هست (و بعدها در ادامه و تا پایان بازنشستگی به عنوان رئیس دفتر فنی) صبح ساعت ۶ از خانه بیرون زدن و شب خسته و خاک آلود ساعت ۸-۹ برگشتن بود. دوران ریاست شب‌ها تا ساعت ۱-۲ رسیدگی به نامه‌ها و امضا درخواست‌ها. اینکه زنان را کشان کشان به عرصه‌ی کار سخت مردانه بکشانید و نقش مادری را تضعیف کنید والله خیانت به خودتان و نسل‌های بعدی و ایران است. نگویید دیگر آدم نداریم. یعنی این مملکت ۸۰ میلیونی یک مرد سالم و پاک‌دست و شجاع و مدیر نداشت که این خانم را بگذارند وزیر؟ این‌ها بازی است. بازی نمایش دادن که بله جمهوری اسلامی هم به زنان احترام می‌گذارد. این تضییع زن است. این نابود کردن زن است. برای موفقیت تیم ملی عابدزاده با آن قد و مهارت شیرجه زدن باید درون دروازه باقی بماند و خداداد با آن قد و مهارت دریبل زنی برود خط جلو. حماقت محض است فکر کنی عابدزاده را بفرستی نوک حمله و خداداد را بگذاری درون دروازه اثبات تساوی کرده‌ای. باز خود دانید.