eitaa logo
اما بعد... | یادداشت‌های محمدجواد میری
109 دنبال‌کننده
12 عکس
4 ویدیو
2 فایل
درباره‌ی دین، دوران و ‌دور و بر محمدجواد میری ارسال پیام @smj_miry آدرس کانال
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ #دوربین_مخفی 💢 واکنش‌های عجیب مردم به سوال یک مادر/ پاسخ تو چیه؟؟ 🚫 @mparvazmamnooe
انقلاب و دوستی خاله خرسه‌ی اصولگراها - قسمت سوم ⭕️ چگونه مفهوم مظلوم تحریف شد؟ 🔻موضوع این یادداشت‌ها همچنان دفاع از معنای سیاست‌ورزی انقلابی در برابر قرائت‌های قلابی آن است. پس وقتی پای تبیین نگاه امام و رهبری در میان باشد، چندان مهم نیست که فعلاً: - آدم خسته‌ای گفته «در انتخابات شرکت نمی‌کنم»! - روزنامه سازندگی با تیتر «عبور عدالتخواهی از اصولگرایی» جشن گرفته و عدالت‌خواهان را تشنه تصاحب کرسی‌های مجلس معرفی کرده! - فلان مشاور سابق حالا تواب شده و به عدالت‌خواه تندی بدل شده و شهر را شلوغ کرده! و... راستش در این آشفته‌بازار من خیلی نگران تهمت‌هایی نیستم که مستقیم و غیرمستقیم به وارد می‌شود. تهمت‌ها می‌گذرند و تحریف‌ها می‌مانند. هرچند، در دل مباحثم به مسائل فوق هم اشاراتی خواهم کرد چون گاه همین اشتباهات و تشابهات، خود به شبهه تبدیل می‌شوند. 🔻رندی می‌گفت: اصلاح‌طلبان مردم را خر فرض می‌کنند؛ اما اصولگرایان مردم را همان خر هم فرض نمی‌کنند! من البته معتقدم عبور از دوقطبی مبتذل اصولگرا-اصلاح‌طلب نباید به رد کردن همه آنان بینجامد و معنای حذف ظرفیت‌های فکری و عملی نظام را به خود بگیرد. اما حتما معتقدم بهرمندی از این ظرفیت‌های سیاسی باید با هوشیاری همراه باشد. باید بفهمیم دعوا قبل از آن که سیاسی باشد، گفتمانی است. مشکل جریان مدعی اصلاح‌طلبی، تحریف و تقلیل آرمان‌های مقدسی چون و است و مشکل جریان مدعی اصول‌گرایی تحریف و تقلیل مفاهیم ارزشمندی چون . این وسط، گوشت قربانی، انقلابی‌گری ناب است. 🔻 مگر این همه تاکید امام و رهبری و آیات و روایات را درباره نمی‌بینید؟ آیا این برای تمکین کردن در برابر لیست واحد انتخاباتی کافی نیست؟! پاسخ این است: فروکاستن مفهوم بلند و وسیع و کوچک کردنش در حد بستن و پرستیدن لیست واحد انتخاباتی، تحریف آشکار سخنان امام و رهبری است. هیچ کجای سخنان ایشان، «وحدت» ربطی به حذف رقابت‌های سیاسی ندارد. وحدتی که انقلاب می‌گوید وحدت اهداف و دل‌ها و راهبردهاست نه یکسان‌سازی روش‌ها و نقش‌ها. حالا مصداق وحدت انقلابی در انتخابات از نظر امام و رهبری چیست؟ 1⃣ حضور حداکثری مردم در انتخابات (که همیشه به تصریح مکرر رهبر انقلاب این حضور حداکثری حتی مهم‌تر از انتخاب اصلح بوده است اما تحریف‌گران رهبری هرگز این نکته را به روی خودشان نمی‌آورند). 2⃣ همدلی بر سر تحقق آرمان‌های انقلاب بوسیله معرفی و شناخت و رای به او در دل یک رقابت کیفی و پرشور. 3⃣ تمکین به نتایج انتخابات بلکه کمک حداکثری به منتخبان مردم برای تحقق اهداف. همین. هرگز مطالبه امام و رهبری یا معنای وحدتی که معرفی کرده‌اند ربطی به تکنیک‌های رایج و مبتذل وحدت لیستی نداشته است. 🔻می‌پرسند: مگر رهبری بارها نفرمودند مرز خودی‌ها و انقلابی‌های را تنگ نکنید؟ ما که الگوهایی مثل علی ع داریم چرا وحدت را بشکنیم؟ علی ع به‌خاطر وحدت ۲۵ سال سکوت کرد و خودش هم کارگزارانی مثل زیادابن‌ابیه داشت‌...! این پرسش هم نمونه‌ای دیگر است از نفهمیدن و در نتیجه تحریف مفهوم مقدس و مظلوم وحدت. ▫️اول این که بحث معرفی اصلح و حمایت از او، نه ربطی به مرحله تعیین مرز خودی و غیرخودی در بدنه جامعه دارد و نه ربطی به تمکین دربرابر نتایج. اصلح‌گزینی مال مرحله‌ی انتخاب وکلا و فضایل و عصاره ملت است. ▫️دوم این که بحث ما زمینه‌سازی برای بهترین انتخاب است نه تن دادن به شرایط نهایی که کار از کار گذشته. هرچند در هر شرایطی هم روند اصلاحی را نباید فراموش کرد. ▫️سوم، انتخابات مقام وحدت حقیقی و اقناعی بر سر خیرالموجودین (اصلح) است و نه تقلید از یک باند خاص بوسیله وحدت تعیینی بر افراد ضعیف. (اعتماد به لیست منطقی است اما نه وقتی که کلیات لیست و لیست‌بندان هم قانع‌کننده نیستند). ▫️چهارم، امثال زیاد ابن ابیه‌ها اگر کارگزار باشند یک بحث است، اما اگر بخواهند خود را زبده اصحاب معرفی کنند و مرشد اهل ایمان و لیست‌بند جامعه اسلامی بشوند واویلاست. ▫️ و پنجم این که فعلاً قصه برعکس است. باید به آقایان اصولگرا گفت انقلابیون مستقل را از دایره خودی‌ها بیرون نکنند! از این نکته آخر به موضوع یادداشت بعد گریز می‌زنم. آیا ادعاهای رایج اصولگرایان درباره انتخابات و فرمول‌هایش و تاریخچه‌‌اش، ادعاهایی اخلاقاً صادقانه و منطقاً صادق اند؟ تجربه بیست سال گذشته به ما چه می‌گوید؟... ادامه دارد... 👇یادداشت‌های محمدجواد میری/ کانال «امّا بعد...»: 🆔 eitaa.com/smjmiry 🆔 ble.im/join/OGU5NmI2NT 🆔 t.me/smjmiry
⭕️ فصلنامه چند هفته‌ای است منتشر شده. فارغ از انتشار مجله، وظیفه خود دانستم برای چند مطلب تبلیغ ویژه کنم. دیدم بسی حیف است فعالان فرهنگی و اجتماعی این چند مطلب مبنایی و البته روزآمد و کاربردی را نخوانند: 🔻 توهم حمله آمریکا (چرا ایران هرگز مورد تهدید هسته‌ای و حمله نظامی نخواهد بود؟) 🔻 مسئولیت‌پذیری یا جاه‌طلبی؟ (درباره دو قرائت از جوان‌گرایی) 🔻 ستادهای چاق و صف‌های قبراق (در نقد الف‌بای رایج مدیریت فرهنگی) 🔻 آدرس‌های اشتباه (تحلیلی ویژه از آشوب‌های ایران و عراق) 🔻 درخت انقلاب و حصار دوقطبی‌های غلط (درباره ماهیت انقلاب) 🔻 هنگامه خط‌شکنی (درباره سینمای امروز ایران) 🔻 سیل در خانه نظریه گسست اجتماعی (درباره سیل نوروز و شکست نظریات روشنفکری) 🔻 نه به تربیت گلخانه‌ای (مولفه‌های تربیتی عابدان کهنز) 🔻 تصویر مدافعان، از برادران تا عابدان (گونه‌شناسی مستندهای مدافعان حرم) 🔻 آسیب‌شناسی جامعه‌شناسی (گفتگو با دکتر شجاعی‌زند) و... ▫️این از لینک‌های خرید آنلاینش: https://b2n.ir/960737 https://www.gisoom.com/book/1153249 این هم میان‌بر ارتباطی برای دریافت در : 09358415848 🆔 @smjmiry
🔻 فتح خون غزل‌واره‌ای تقدیم به‌ساحت دو فاتح مرزهای جهاد و شهادت، قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس جَزرِ این بغضِ فروخورده شبی مَد دارد موج‌ طوفان‌زده بسیار بسامد دارد ما که دل‌داده‌ی داغیم؛ بگو با دشمن مستیِ دشنه‌ی بی‌شرم تو هم حد دارد خصم را ریش نه... از ریشه بسوزیم، اگر قصدِ «شمعی که برافروخته ایزد» دارد سفر عشق گُزیدیم و بلاها بردیم تا که برگردد، هرکس به دلش بد دارد «فتح خون» می‌دمد از بسمِل ما، بسم الله! که برای همه این «فاتحه» آمد دارد! ابرهای کدر آیینه‌‌ی باران هستند حمله‌ی ابرهه پیغام محمد دارد... محمدجواد میری 🆔 @smjmiry
trump2.doc
174.6K
✅ نمایشنامه طنز از ترامپ مناسب اجرا در توسط کودکان و نوجوانان 🔻کار، کوتاه و بی نیاز از امکانات است. متن به‌راحتی قابلیت تغییر نام شهر و اَعلام آن، تغییر فضا از مدرسه به مسجد و نیز ساده‌سازی یا شرح و بسط بیشتر برای سنین مختلف دارد. 📣 جهت ترویج در و و... @smjmiry
⭕️ *دوره آموزشی "تدوین و نگارش" در پژوهش‌های تجربه نگارانه* 🔹سرفصل‌های دوره: اصول مصاحبه ویراستاری تدوین کارگاه نویسندگی و... ▫️ همکاری با نفرات برتر دوره در پروژه‌ها ▫️ اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام: ۰۹۰۱۴۵۷۷۸۲۳ 🔹🔸"حسینیه هنر مشهد" 🌐 Ble.ir/hosseinieh_honar_mashhad
انقلاب و دوستی خاله خرسه اصولگراها - قسمت چهارم و پایانی ⭕️ و خطر نکات انحرافی ✅ خطر براندازی جمهوری اسلامی به دست (برخی) اصولگراها قال علی (ع): یُستدَلّ علی إدبار الدوَل بأربع: تضییع الأصول، و التمسک بالفروع، و تقدیم الأراذل و تأخیر الأفاضل. فروپاشی حکومت‌ها چهار نشانه دارد: تباه کردن اصول، چنگ زدن به مسائل فرعی، جلوانداختن بی‌مایه‌‌ها و عقب انداختن صاحبان فضل و برتری. همین. ما پیاده‌نظام دوستان نادان (این براندازان جمهوری اسلامی) نشویم. ✅ اصولگرایی، نکته انحرافی هویت سیاسی حزب‌الله گمانم نتایج ائتلاف‌های تهران و مشهد به‌قدر کافی روشن‌مان کرده باشد که حزب‌الله تا وقتی معطل اصولگرایان باشد، فقط وقت و سرمایه انسانی‌اش را تلف کرده. انقلاب در آغاز گام دوم است، مطالبات مردم پاسخ می‌طلبند، کشور در آستانه‌ی پوست‌اندازی مدیریتی است و این میان، دعواهای انحرافی اصولگرایان بدجور روی خط انقلاب پارازیت می‌دهد. حزب‌الله باید جریان مستقل سیاسی خود را داشته باشد؛ جریانی پیشتاز و متکثر و‌ آگاهی‌مدار، نه در حاشیه جریانات قبل و نه به تقلید از آن‌ها بسته و دگم. ✅ وحدت لیست، نکته انحرافی علیه مشارکت و انتخاب اصلح به استناد تاکیدات مکرر رهبر انقلاب و نیز بر اساس مبانی عقلی جمهوری اسلامی، مهم‌ترین هدف در انتخابات باید بالا و حضور حداکثری مردم و در رده بعد، انتخاب باشد. این لیست‌‌های کهنه فعلاً برای هر دو هدف مضر و خطرناک‌اند. فعلاً آن لولوی همیشگی (اصلاح‌طلبی) هم چندان قوتی ندارد تا هلوها (اصولگرایان) با ترساندن ما از آن‌، خودشان را به ما قالب کنند. پس اصرار بر یک لیست، معنایی ندارد جز سرد کردن فضای انتخابات و کاستن از رونق رقابت‌های شورانگیز و مشارکت‌آفرین. مردم (نه بدنه محدود متعهد به جناح‌ها) باید گزینه‌های متنوع و کافی که حرف دلشان را نمایندگی می‌کنند ببینند تا شوقی بیابند ‌و پای صندوق بیایند. ✅ وحدت لیست، نکته انحرافی بی‌ربط به رأی آوردن حتی اگر رأی آوردن به هر قیمتی مهم باشد (ولو به قیمت فرستادن یک عده اصولگرای ضعیف دیگر به مجلس که برجام‌ها را به‌جای اصلاح‌طلبان خودشان تصویب کنند!) باز هم برخلاف آن چه سیاسیون تبلیغ می‌کنند، لیست واحد ربط چندانی به رأی آوردن ندارد. 🔻در انتخابات ۹۶ کنار رفتن قالیباف به نفع رئیسی آرای زیادی از قالیباف را در سبد روحانی ریخت. چرا؟ چون عامه مردم دوقطبی فکر نمی‌کنند، فقط به کاندیدای دلخواه‌شان رای می‌دهند. 🔻برای مجلس ششم، در تهران و مشهد و... لیست واحد اصولگرایان یکه‌تازی‌ می‌کرد. نتیجه؟ اصلاح‌طلبان رای آوردند چون کاندیداها و شعارهایی داشتند که رای‌دهندگان بیشتری را برای حضور و رای قانع می‌کرد. 🔻احمدی‌نژاد از دل رقابت متکثر و نفی کاندیدای سازمانی (لاریجانی) پیروز شد. 🔻برای شورای شهر ۹۶ مشهد، جمع آرای نامزدهایی که همه لیست‌های اصولگرا و انقلابی به آن‌ها رای دادند، باز هم به کف رای منتخبان نرسید. مغالطه رایج در تفسیر نتایج این انتخابات را در قسمت اول یادداشت‌ها شرح داده‌ام. و... هرچند باید پرسید در بسیاری از همان ادوار طلایی (!) که اصولگرایان بر مجلس حاکم شدند، چه عملکرد انقلابی و مردمی و راهبردی داشتند؟! خود این «فقط رأی آوردن» یک نکته انحرافی برای مفید بودن است! ✅ جوان‌گرایی در نامزدها، نکته انحرافی بی‌ربط به گام دوم دعوای ما با لیست‌بندها سر حذف جوان‌ها نیست. سر حذف اصلح‌هایی است که البته بعضی‌شان هم جوان‌اند. پیام «گام دوم» سپردن کارها به جوانان است و جوانی هم شرط مهمی در اصلحیت اجرایی است، اما هر نهادی -از رهبری و خبرگان گرفته تا قوای سه‌گانه- اقتضای خودش را دارد. مجلس شورای اسلامی جای اجرا نیست. جستجوی اصلحیت در نظارت و تقنین، یعنی هم مدرّس‌های پیر‌‌ و‌ پخته را بخواهیم و هم دیالمه‌های جوان اما‌ پخته را. ✅ فرایندهای لیست‌بندی، نکته انحرافی اقناع مشکل لیست‌بندهای انحصارطلب که مخالف تکثر لیست و مخالف عملی کیفیت لیست هستند، اصالتاً شکل رای‌گیری و سازماندهی محافل لیست‌بندی هم نیست. با هیچ فرایند کمّی به تنهایی، اقناع محقق نمی شود. نتایج هر شیوه‌ای اگر برآمده از یک همفکری کیفی و گفتمانی نباشد، به محض کمّی شدن مناقشه‌انگیز می‌شود. نتیجه اقناعی که اکثریت را راضی کند فقط با یک «فرایند» اقناعی و فکری حاصل می‌شود. ✅ چه باید کرد؟ فرمول رازآلودی برای موفقیت نداریم جز ادای تکالیفی که از آن سر باز زده‌ایم. توبه از راهبردهای دهان‌پرکن اما توخالی غیرانقلابی + تلاش برای گرم کردن انتخابات با هر وسیله مشروع و معقولی از جمله تنوع فهرست‌های مردمی و نخبگانی + تلاش برای شناخت و مقبول‌کردن اصلح + تلف نکردن انرژی بر سر پیش‌بینی‌های نوسترآداموسی و نگرانی‌های غیرانقلابی. 👇یادداشت‌های محمدجواد میری/ کانال «امّا بعد...»: 🆔 ble.im/join/OGU5NmI2NT 🆔 t.me/smjmiry 🆔 eitaa.com/smjmiry
دوره مقدماتی ✅ «اسلام ناب و اسلام امریکایی» آشنایی با کلیات اندیشه 🔻 و ▫️مدرس: محمدجواد میری ▫️دوشنبه‌ها ساعت ۱۹ (پنج جلسه تا پایان سال) جلسه: ۲۸ بهمن مشهد، خیابان گلستان، حسینیه قرآن و عترت 🔻ثبت نام: پیامک به 09152074821 @smjmiry
🇮🇷 رأی من در انتخابات مجلس یازدهم 🔻برای عمل به وصیت‌های امام و شهیدان 🔻برای مبارزه عملی و غیرشعاری با و انواع سیاسی و اقتصادی 🔻برای ترجیح دادن برنامه و کارنامه واقعی به ادعاها و رزومه‌های ابتر 🔻برای در مدیریت کشور مطابق شأن و نیاز واقعی ایران اسلامی 🔻برای تبدیل مجلس از پاتوق سیاسی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان، به قوه‌ای در تراز مطلوب 🔻برای تبدیل انتخابات از گروکشی سیاسی به میدان شناخت و انتخاب 🔻برای عمل به شرعی و عقلی طبق اصول دینی و ره‌نمودهای روشن رهبر انقلاب بر اساس شناخت، تحقیق و مقایسه: به شکل قطعی، دو متخصص پخته و باتجربه، جوان، باهوش، شجاع، بابرنامه، پاکدست، ساده‌زیست، تحول‌خواه، عدالت‌خواه، آزاده و دلسوز: ✅ علیرضا خدابخشی، اقتصاددان ✅ و دکتر سعید شعرباف تبریزی و همچنین حجج اسلام ▫️ دکتر حسین‌زاده بحرینی ▫️ مهندس صفوی شاملو ▫️ و نصرالله پژمانفر است. در انتخابات رهبری هم ضمن احترام و تقدیر وافر از حضور جوان فاضل حجت‌الاسلام مروی سماورچی که رونق‌بخش این انتخابات شدند، من نیز آیت‌الله را اصلح دانسته و به ایشان رأی می‌دهم. @smjmiry
⭕ معرفی دکتر به عنوان کاندیدای اصلح توسط جمعی از و طلاب، و مشهد مقدس ✅ پیمودن گام دوم انقلاب اسلامی با گردش نخبگانی در سطوح تصمیم گیری نظام اسلامی محقق می شود، مسیری که نیازمند جوانانی شجاع، فساد ستیز، متخصص در حل مسائل با مبانی و دارای سابقه ای روشن و سالم می باشد. از طرف دیگر شناخت اصلح و شناساندن آن از اموری است که وظیفه هر یک از افراد و اقشار جامعه است. جمعی از روحانیت و طلاب، هنرمندان، اساتید دانشگاه، اقتصاددان های مشهد مقدس پس از بررسی نامزد های مجلس یازدهم، با توجه به شاخص های مذکور، دکتر سعید شعرباف تبریزی را دارای صلاحیت لازمه برای ورود به مجلس، می دانند. از عموم مردم فهیم و بصیر مشهد انتظار می رود علاوه بر حضور پر شور خود در انتخابات با بررسی دیگر کاندیدها و یا رجوع به معتمدین خود، صلاحیت 4 گزینه دیگر را احراز نمایند. 🔹 *روحانیون و طلاب* حجج الاسلام روح، سید مصطفی موسوی، جواد شکری، صادق عیدی، حجت مدرسی، حامد فلاحتی، علیرضا اشرفی نسب، محمد جعفری، مرتضی مظاهری، امیر رضائی، سید‌مرتضی قانع نسب، سلمان مرادخانی، مهدی وفایی، مهدی محمدآبادی، مهدی شاندیزی، حامد مهاجر، احمد قوی، جمال زاده، سید محمد مالدار، حسین کلاتی، رضا معینی زاده، مهدی محمد آبادی، مهران طاهر نژاد، سعید وحیدی، رضا محمد آبادی، اسماعیل صفدری، سید مصطفی عندلیب، سیدحسین میرزائی، محمدحسن میرزائی، رضا نظری، احسان خانی، محمدجواد طاهری تبار، امیر عظیمی، علیرضا آرین نژاد، علیرضا کاظمیان، حسینعلی برسلانی، علی اصغر برزش آبادی، امیرصباغ، سیدعلی حسینی زری، علی اکبر رضائی شریف، دانیال صحرایی، مرتضی موحدی مطلق، محمدمهدی جعفرپور، مبین رحیمیان، مجتبی سلطانی، سیداحسان جاودانی، رضا دارابی، رضا صنمبری، محمدحسین حسین زاده، مجتبی فرشتیان، مهدی عاطفی، محمود عابدی، محمد بنازاده، حسین دهستانی، امیرحسین وهاب زاده، محمد بی همتا، حسین تیموری، سیدحسن عمادی، رضا نعیمی، سیدمصطفی مددی، امیرحسین غفوریان، ابوالفضل مروی، سعید صاحب الزمانی، سعید گلی، مجتبی ثابت، سیدمحمدرضا خازنی رضوی، محمد امامی، امیرحسین طحان زاده 🔹 *هنرمندان* وحید جلیلی(مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی)، میثم مرادی بیناباج(ریاست حوزه هنری خراسان رضوی)، محمدمهدی خالقی(فیلمساز و مستندساز)، محسن اسلام زاده(مستندساز)، هادی حاجتمند(مستند ساز)، محسن عقیلی(مستندساز)، حامد بامروت نژاد(تهیه کننده فیلم منطقه پرواز ممنوع)، حجت احمدی زر(کارگردان و مستندساز)، (ایده پرداز هنری و مدیرسابق امورهنری شهرداری مشهد)، سعید خورشیدی(سردبیر مجله راه)، مجید ظریف(تهیه کننده)، زهرا محدثی خراسانی(شاعر)، محسن داوودآبادی فراهانی(گرافیست)، محمدرضا دهشیری(مستندساز و فعال فرهنگی)، سید محمدمهدی سرشت(مستندساز)، سید مهدی مرتضوی میلانی(فعال رسانه)، محمد عقلی(مستندساز)، فاطمه سادات حاجی وثوق(فعال رسانه)، علی محمد خانیکی(تصویربردار)، مهدی عشقی رضوانی(فعال رسانه ای)، علیرضا باغشنی(مستندساز)، جواد جاوید(مستندساز)، ادریس اسلامی(مستندساز)، علی سلمانی(مستندساز)، خانم رجائی(شاعر)، علیرضا مظاهری(منتقد سینما)، محمود عرفانیان(تدوینگر) 🔹 *اقتصاددان‌ها* حجت الاسلام دکتر علی نعمتی(دبیرهیئت اندیشه ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی حوزه علمیه خراسان)، دکتر روح الله ایزدخواه(دکترای مدیریت علم و فناوری دانشگاه علامه طباطبائی و مدیراندیشکده توسعه منطقه ای فناوری)، دکتر وحید ارشدی(عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی)، دکتر علی اکبر کریمی(عضو هیئت اندیشه ورز اقتصاد و الگوی اسلامی ایرانی حوزه علمیه خراسان)، دکترمیثم ظهوریان(دکترای مدیریت علم و فناوری دانشگاه علامه طباطبائی و مدیر اندیشکده توسعه منطقه ای خراسان)، دکتر جواد اقدس طینت(دکترای علوم اقتصادی دانشگاه بابل)، دکتر رضا تنهایی مقدم(علوم اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع))، دکتر سعید حسین زاده( علوم اقتصادی دانشگاه امام صادق(ع))، رحیم سخن لطیف(کارشناسی ارشد دانشگاه شریف)، مسعودهراتی(دانشجوی مدیریت دانشگاه تهران)، ناصرباغستانی(کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی و عضو سابق شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی)، محمد جعفری نژاد(کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی و عضو سابق شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی) مشهد مقدس ✅ @jebhe_mashhad @smjmiry
✅ علی (ع) و چالش مرگ همه می‌میریم. شاید به مذاق‌مان خوش نیاید، اما خوشایند یا ناخوشایند، دیر یا زود، همه‌ی ما می‌میریم. نمی‌خواهم برای کنار آمدن با کرونا مقدمه‌چینی کنم یا کسی را ناامید کنم یا بترسانم. ترس را که خودبخود حتی اگر به روی خودمان نیاوریم، همه کم یا بیش داریم. می‌خواهم این سخن ترس‌شکن علی علیه‌السلام را یادآوری کنم که: کفی بالأجلِ حارساً؛ تا اجل -این موعد مقرر مرگ- هست، انسان به چیز دیگری برای پاسداری از عمر و جانش نیاز ندارد! کرونا کمک کرد هر کس دوباره از خودش بپرسد: «راستی راستی من هم قرار است بمیرم؟! آن هم بی برنامه‌ریزی قبلی خودم؟! و اگر کرونا نبود قرار نبود بمیرم؟!...». ترس از کرونا تجربه‌ی یادآوری بدیهیات بود. اگر شهادت سلیمانی از ما پرسید «با مقام شهادت چقدر فاصله دارید؟»، کرونا به ما گفت «اصلاً برای مرگ خودتان آماده‌اید؟!» همه‌ی این‌ها معنایش تعطیل کردن تلاش در کنار دعا و توکل و توسل نیست؛ که همه در طول تقدیر و قضای الهی و در دل آن جا دارند. حرف، حرف بهترین و واقعی‌ترین راه شکست ترس است‌ در برابر هر راه حل فرعی دیگری. کسی که از مرگ بترسد و خود را در انتظار آن ببیند، غمی دارد که هیچ چالش فانتزی‌ای چاره‌اش نیست. لبخند و رقص و سرگرمی و فراموش کردن مرگ، فقط به حال کسی مفید است که یا با مرگ روبرو نشده است یا بر ترس از آن غلبه کرده است. مرگ با تمام چهره‌ی کریهی که از آن ساخته‌ایم، واقعیت هر لحظه‌ی ما موجودات بی‌چیز و وابسته است. مرگ نگاتیو ظهور زندگی است و آن‌هایی که با خود زندگی چالش کرده‌اند، یعنی با مرگ انس دارند. واللَّهِ لَابْنُ أَبِي طالِبٍ آنَسُ بِالْمَوْتِ مِنَ الطِّفْلِ بِثَدْىِ أُمِّهِ... (خطبه ۵) پس سرانجام، اما نه از ترس مرگ، بلکه با پیروز شدن بر ترس مرگ، با مرگ‌آگاهی و مرگ‌آشنایی و با خود مرگ، که موعدش بهترین جان‌پاس است. اما بعد.../ یادداشت‌های محمدجواد میری: 🆔 @smjmiry