eitaa logo
سیدمحمدمهدی شفیعی
794 دنبال‌کننده
99 عکس
83 ویدیو
6 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
دو دعای مختصر که مستحب است در آغاز روز اول رمضان المبارک خوانده شوند. @smmshafie
کارگاه مجازی آموزش مبانی شعر گروه فرهنگی ادبی دریچه @smmshafie
بسم الله مدتی قبل بنا داشتم یادداشتی بر "آمدنت" بنویسم که مشغله ها و قیل و قال ها امان نداد اما حالا در آستانه نیمه شعبان و به بهانه این پیشنهاد ویژه ی منتشر شده، از باب اینکه ما لا یدرک کله لا یترک کله اجمالا چند خط مینویسم و امیدوارم حال و مجال نوشتن یادداشت هم فراهم شود. در چند سال اخیر چند مجموعه شعر انتظار را خوانده یا تورق کرده ام، مجموعه هایی که برخی از آنها گزیده شعر انتظار بوده و برخی هم آثار شرکت کرده در جشنواره های مهدوی. تفاوت جدی "آمدنت" با سایر این کتابها در چند چیز است که دوتایش برای من مهمتر است: اول اینکه گزینش کنندگان نه تنها شاعرند و از شاعران خوب آیینی بلکه شعرشناس هستند و شعر دیروز و امروز آیینی را خوب میشناسند. علاوه بر شناخت آثار شاعران شناخته شده، آثار شعر جوان کشور را هم خوب رصد میکنند. شاهدم بر این حرف سایت آیات غمزه است که مرجعی بسیار خوب برای خواندن و یافتن شعرهای خوب در موضوعات متنوع از شاعران نسلهای مختلف است، نه فقط برای مخاطبان شعر بلکه حتی برای شاعرها. دوم اینکه تنوع مشهود در آمدنت را کمتر جایی میتوانید سراغ بگیرید. در شعر سالهای اخیر ما نگاه های متفاوت و مختلفی به مفهوم انتظار شده است، از انتظار منفعلانه بگیرید تا انتظار فعال و حتی انتظار معترض (تا آنجا که گاهی انگار شاعر از خود حضرت هم طلبکار است). از نگاهی که حضرت را متعلق به شیعیان می داند بگیرید تا نگاه جهان وطنی و فراتر از مذهب و ملت. از انتظارهای گل و بلبل بگیرید تا انتظارهای حماسی و پر خروش. از انتظاری که حال منتظران را می بیند تا انتظاری که حال جهان را قبل و بعد از ظهور تماشا می کند. از فردیت محض بگیرید تا اجتماعی ترین نگاه ها به انتظار. خلاصه اینکه به نظر من تنوع در جهان بینی و اندیشه، تنوع در زبان و تنوع در گونه های شعر انتظار که ویژگی شعر آیینی معاصر ماست، در این کتاب به خوبی قابل مشاهده و پیگیری است. سیدمحمدمهدی شفیعی
هدایت شده از انتشارات پنج‌دری
پیشنهاد ویژه به مناسبت نیمه ی شعبان: با 20 درصد تخفیف و ارسال رایگان آمدنت مجموعه شعر انتظار گزیده ی بهترین اشعار انتظار از 70 شاعر معاصر به گزینش حسن بیاتانی و یوسف رحیمی 288 صفحه رقعی 22400 تومن لینک خرید اینترنتی: https://5daripub.com/آمدنت-مجموعه-شعر-انتظار انتشارات پنج دری @panjdari2
انا لله و انا الیه راجعون استاد ترابی شهرضایی که مدتی توفیق شاگردی و درک محضرشان را داشته ام، دیشب به رحمت ایزدی پیوستند. ان شا الله میهمان سفره اهل البیت علیهم السلام باشند. لطفا فاتحه ای قرائت بفرمایید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هر که را صبح شهادت نیست، شام مرگ هست... ♦️انتشار به مناسبت چهلم سردار شهید حاج قاسم سلیمانی @smmshafie
#اعلام_برنامه #قم @smmshafie
برای حماسه پیاده روی اربعین حسینی: همه از هر کجا باشند از این راه می آیند به سویت ای امین الله! خلق الله می آیند زمین سرمست راه افتاد و بر ما راه آسان شد زمین و آسمان با زائرانت راه می آیند ببین شانه به شانه هم سفید و هم سیاه اینجا به شوق دیدن تو پا به پا، همراه می آیند مدار عاشقی سقاست، آغاز طواف از اوست به سوی آفتاب آنجا به اذن ماه می آیند قیامت کرده ای، انگار تصویری است از محشر که دوشادوش هم نزدت گدا و شاه می آیند نکیر و منکر از من گرچه زهر چشم میگیرند به لطف گوشه چشمت عاقبت کوتاه می آیند @smmshafie
پیدا نمی کنیم در این شهر خویش را گم می شوند کوچه به کوچه شهیدها #سیدمحمدمهدی_شفیعی @smmshafie
📚 برنامه دروس سال تحصیلی ۹۹ - ۹۸ حوزه علمیه قم 🔸رسائل بخش ۴ ساعت ۸ صبح مسجد امام حسن عسکری(ع) پردیسان آدرس: پردیسان، بلوار شهیدان تقوی، خیابان شهید قلی پور 🔸رسائل بخش ۱ ساعت ۹ صبح موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی، طبقه۱، مدرس۲ (آدرس: بلوار جمهوری اسلامی، میدان سپاه، ابتدای خیابان شهید اخلاقی، پلاک ۱۲) 🔸 رسائل بخش ۵ بعد از نماز عصر مدرسه حضرت صاحب الزمان(عج)،مدرس ۵ (آدرس: خیابان معلم، میدان روح الله) 🔹دروس ثبت شده و قابل انتخاب در سامانه انتخاب درس طلاب می باشند. 🔹تاریخ شروع درس ها از شنبه ۹۸/۶/۲۳ خواهد بود ان شا الله و ساعت های اعلام شده به ساعت رسمی مهر ماه می باشند. @smmshafie
#اعلام_برنامه #قم #شعرخوانی @smmshafie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
غزلی از سیدمحمدمهدی شفیعی با اجرای نجم الدین شریعتی @smmshafie
موضوع بحث: جایگاه هنر و رسانه در فرهنگ و تمدن عاشورایی @smmshafie
سخنرانی از شب اول محرم به مدت پنج شب، بعد از نماز مغرب و عشا اهواز، خیابان خوانساری، بین طالقانی و کاوه، مسجد حاج رضا @smmshafie
"می‌گویند مرحوم شیخ انصاری با اینکه بسیار بزرگوار بود در بالای سن پنجاه سالگی در درس پسر مرحوم کاشف الغطا حاضر می‌شد. با این استدلال که گفته بودند: به لحاظ علمی احتیاج ندارم، اما خاندان آقای کاشف‌الغطا خاندانی فقهی هستند. مرحوم کاشف الغطا وصیت کرده بود هر شب جمعه، بچه‌هایش، زن و مرد، حتی زنها ـ مرحوم کاشف الغطا زنهایش هم فقه بلد بودند ـ وصیت کرده بود زن و مرد، جمع بشوند، شام بدهند و در آن شب فقط مذاکره فقهی بکنند. این در قصص العلماء نقل شده است. لذا معروف است در خاندان مرحوم کاشف الغطا ارتکازات زوایای فقه وجود داشته. شیخ انصاری می‌گفت: در درس ایشان می‌روم، چون درس فقه رمزهایی دارد که من این رمزها را در درس ایشان می‌بینم. مرحوم آقای بروجردی اینجوری بودند. ما عده‌ای از فقها را داشتیم که بیشتر جنبه‌های علمی و استدلالی و به اصطلاح ما صناعتی داشتند، اما آقای بروجردی آن رمز و راز فقه را هم داشت." به نقل از آیت الله سید احمد مددی در مصاحبه با نشریه رهنامه @smmshafie
"بورژوازی حزب اللهی روی دیگر بی خاصیتی زاهدانه" این روزها احساس میکنم بخشی از بدنه جوان حزب اللهی، هیاتی و حتی بعضی طلاب جامعه دارند به سوی یک نوع بورژوازی و خوی سرمایه داری حرکت میکنند و وقتی بیشتر متعجب می شوم که می بینم برخی معممین و مبلغین هم در حال تبلیغ و تحسین همین مدل هستند. بعضی ها دارند به بهانه مقابله با تحجرزدگی منفعلانه اقتصادی در بین مذهبی ها به دام تجدد زدگی فعال و بی مهار می افتند. یک روزگاری باید برای یک عده توضیح داده می شد که زهد در مصرف به معنای بیهودگی در تولید و بی فایدگی اجتماعی_اقتصادی نیست و حالا باید برای شان توضیح داد که کثرت تولید و فعالیت اقتصادی_اجتماعی هم به معنای بی بند و باری در مصرف نیست. آیت الله جوادی آملی حفظه الله می فرمایند: تعالیم آسمانی اسلام در جهت "تشویق به تولید و قناعت در مصرف" تدوین شده است. روایات فراوانی بر این اصل دلالت دارند" (تفسیر موضوعی قرآن، جلد 17، صفحه 277) گمان میکنم اگر بنا باشد نگاه کلی اسلام به انسان آرمانی اش از جهت اقتصادی در یک جمله خلاصه شود، بشود همان جمله مولا علیه السلام که خطاب به صعصعه بن صوهان فرمود "انت قلیل المونه و کثیر المعونه" که البته مشابه همین روایت از حضرت صادق علیه السلام هم نقل شده است که وقتی آن مرد حمامی میخواست حمام را برای استحمام حضرت قرق کند، حضرت نپذیرفتند و در پاسخ او مومن را چنین توصیف کردند: "المومن قلیل المونه و کثیر المعونه" مومن در مصرف به کم بسنده می کند و در تولید و کمک به جامعه به کم قانع نمی شود. (قطعا تولید صرفا تولید اقتصادی و تولید ثروت نیست اما بارزترین مصداقش همین است) بهترین اسوه هم خود مولاست که آن همه چاه حفر کرد و آن همه نخل کاشت اما در مصرف آن چنان اهل زهد بود که میدانیم. خداوند همه و خصوصا امت حزب الله را از شر روحیه سرمایه داری مصون بدارد. سیدمحمدمهدی شفیعی @smmshafie
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شعرخوانی سیدمحمدمهدی شفیعی در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی آدرس کانال شخصی سیدمحمدمهدی شفیعی: https://eitaa.com/joinchat/344064018Ce1550fc303
نقل خاطره ای به مناسبت فرمایشات اخیر حضرت آقا در جمع طلاب و اساتید موسسه عالی فقه و علوم اسلامی: وقتی میخواستم برای ادامه درس و بحثم مشرف شوم به قم، با پدربزرگم(آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان) که از شاگردان مرحوم خویی و مرحوم حکیم بوده اند گپ و گفتی درباره قم و درس و بحث داشتم. ایشان با ناراحتی میگفتند امروز در قم به اسم آقای خویی و علمای نجف و به بهانه ملا شدن و... قریب به 20 سال یک دوره اصول را طول میدهند و طلبه را در فقه بلاتکلیف میگذارند و از فقاهت عقب می اندازند، در حالی که ما خدمت آقای خویی طی پنج سال و نیم یک دوره کامل اصول می خواندیم بدون حذف هیچ مطلبی. می گفتند یادم هست که اوایل دوره جدید بود و ما تازه شاگردهای آقای خویی بودیم، چند نفر از شاگردان نسل قبل ایشان(که ظاهرا از جمله آنها مرحوم بهسودی صاحب مصباح الاصول بوده اند) بعد درس آمدند و به ایشان گفتند در دوره جدید مطالب بیشتری در درس مطرح کنید تا ما هم که دوباره درس را نشسته ایم استفاده داشته باشیم، ایشان جواب دادند(نقل به مضمون) : دوباره بنشینید برای چه؟! اصول موضوعیت ندارد بلکه طریقیت دارد برای فقه، بروید و در فقه کار کنید. سیدمحمدمهدی شفیعی @smmshafie
بسم الله الرحمن الرحيم امروز 13 اسفند 97 با جمعي از طلاب موسسه عالي فقه و علوم اسلامي ديداري خصوصي با اقايمان ، امام خامنه اي داشتيم. اين نوشته مضمون برخي از مطالب ايشان در جلسه است. تذکر مهم اينکه اين مطالب برداشت نويسنده از بيانات ايشان است و ممکن است با اصل مطالب ايشان متفاوت باشد. هر چند نويسنده تمام تلاش خود را بکار برده تا دقيقا مراد ايشان ذکر شود. همچنين نوشته زير فقط بخشي از مطالب معظم له ميباشد. 1 . ايشان با توجه به گزارشي که مديريت مدرسه مطرح کردند که برخي طلاب کوشا از 6 صبح تا 9 شب در مدرسه مشغول فعاليت هستند فرمودند : بنده با اين کار مخالفم. همه مسائل خانواده مسائل عقلاني نيست بلکه برخي مسائل جنبه عاطفي و واقعي دارد. لازم است مرد ساعت هايي در کنار خانواده باشد. البته خود بنده در برهه اي از زمان همين طور زندگي ميکردم . صبح وقتي از خانه خارج ميشدم بچه ها خواب بودند و وقتي بر ميگشتم هم بچه خواب بودن. اما در ان زمان چاره اي جز ان نبود. اما امروز شما استقرار داريد و شرايط ان روز ما را نداريد. 2 . درباره ضرورت فلسفه و نقش ان استنباط احکام فرمودند : بنده مخالف فلسفه خواندن نيستم بلکه انرا خوب بلکه لازم ميدانم. اما فلسفه نظري ما چون تبديل به حکمت عملي نشده ظهور وبروزي در جامعه ندارد هر چند غربي ها اين کار را کردند و فلسفه نظري خود را به حکمت عملي تبديل کردند اما اين کار در مورد مثلا فلسفه صدرايي انجام نشده هر چند که ظرفيت ان وجود دارد و نياز به کار هست. بنابراين انچه که امروز عملا در جامعه کار ميکند و اداره جامعه را به عهده دارد فقه است و بايد به ان پرداخته شود. 3 . با توجه به اينکه گفته شد درس خارج اصول در حوزه به طور متوسط 15 سال طول ميکشد فرمودند: اين اصلا خبر خوبي نيست. بنده شنيده ام که خارج اصول آقای خویی 5 سال طول ميکشيد . اصولي تر از محقق خويي کيست ؟ اين فقيه اصولي کجاي اصول را در درس خود از قلم ميانداختند ؟ بنابراين اصول را بايد مضيق تر خواند. البته اين مساله درباره فقه مطرح نيست و عرصه کار در ان باز است. 4 . با توجه به درخواست طلاب درباره مطالعه تفسير و حديث فرمودند : بنده برنامه درسي شما را نميدانم اما شما هرگز خود را از تفسير قران جدا نکنيد. همين تفسير مجمع البيان تفسير خوبيست که مولف ان طبرسي ، در ضمن برخي ايات ملايي خود را نشان داده است. 5 . فرمودند : بنده قبلا به مديران حوزه هم گفته ام که کسي که درس ميخواند نياز به يک مدرک و گواهي دارد. مثلا کسي که سه سال درس خارج عمومي ميگذراند بايد معلوم باشد که کيست. اشتباه بزرگ اين بود که ابتدا مدارک حوزوي را با مدارک دانشگاهي مقايسه کردند و بعد هم بحث معادل سازي مطرح شد که مثلا فلان اگر درس بخوانيد معادل کارشناسي ارشد است. درحالي که اين اشتباه است زيرا سبک کار در حوزه با سبک کار در دانشگاه متفاوت است. شما نياز به يک گواه و شهادت داريد. سابق اجازه اجتهاد مطرح بود که کسي که درس ميخواند به او اجازه اجتهاد ميدادند. 6 . درباره اينکه روش برخي موسسات اين است که درس توسط خود طلاب ارائه ميشود و استاد نظارت دارند فرمودند : درس هايي که توسط طلاب ارائه ميشود استاد نبايد در حاشيه قرار گيرد. 7 . کار بطيء و متقن بهتر از کار سريع و سست است. 8 . به دنبال اساتيد خود حرکت کنيد. 9 . بدون توسل نماز شب و تضرع نميشود به جايي رسيد. گاهي انسان از کساني سخني هم ميشنود اما به دل انسان نمينشيند. دعا و توسل باعث انفتاح دل و معنويت ميشود . مخصوصا نماز شب که اگر هم موفق به ان نشديد قضاي ان را به جا اوريد . 10 . اين مطلب را شايد بتوان مهمترين قسمت فرمايشات ايشان دانست که فرمودند : هيچ يک از مسائل مدرسه نبايد وجهه انقلابي بودن را تحت الشعاع قرار دهد . طلبه و ملا و استاد و مرجعي که انقلابي نباشد بدرد اين کشور ( يا بدرد اين انقلاب ) نميخورد. امروز بسياري از افراد در کشورهاي ديگر از مکتب هاي غلط غربي سرخورده اند و هيچ ملجا و پناهي ندارند و فقط نگاهشان به جمهوري اسلاميست. تلک عشرة کامله . و الحمد لله رب العالمين محمد مظفري / 13 اسفند 97 / قم المقدسه