eitaa logo
سید رضی مرتضوی
320 دنبال‌کننده
260 عکس
172 ویدیو
478 فایل
کانال نشر آثار رسانه ای از 🔶حجت الاسلام دکتر سید رضی مرتضوی ان آثارنا تدل علینا ⚜️ فانظروا بعدنا الی الآثار
مشاهده در ایتا
دانلود
Untitled_360p_2.mp3
2.69M
💠 🔰 بمناسبت ایام ربیع الاول 🔹علماء بزرگ و احترام به سادات ♦️قسمت سوم 📣گوینده: سیدرضی مرتضوی
حدیث کسا. سید رضی مرتضوی.m4a
14.42M
🔰حدیث شریف کساء 🔹 سید رضی مرتضوی
زیارت امین الله.m4a
6.11M
🔰زیارت امین الله 🔹 سید رضی مرتضوی
Untitled_360p_3.mp3
2.69M
💠 🔰 بمناسبت ایام ربیع الاول 🔹علماء بزرگ و احترام به سادات ♦️قسمت چهارم 📣گوینده: سیدرضی مرتضوی
🔰یادداشتهایی در (۷) 💠 آه ای فرزند احمد ، همه مانند مایند ، اما ما؟ ✍ سید رضی مرتضوی ♦️هیچ جنبنده ای در زمین نیست مگر اینکه در امت بودن به انسان شباهت دارد: «وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِي الأَرْضِ وَلاَ طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثَالُكُم مَّا فَرَّطْنَا فِي الكِتَابِ مِن شَيْءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ» انعام /۳۸ «و هيچ جنبنده‏ اى در زمين نيست و نه هيچ پرنده‏ اى كه با دو بال خود پرواز می كند مگر آنكه آنها نيز گروه‏هايى مانند شما هستند ما هيچ چيزى را در كتاب فروگذار نكرده‏ ايم سپس همه به سوى پروردگارشان محشور خواهند گرديد». 🔹معنایش اینست که حیوانات هم در سعه وجودی خود شعور و درک و اختیار و عقل و فهم و انتخاب داشته و اخلاق و رفتار بد و زشت سرشان می شود و وظائفی نیز دارند. ♦️بله حیوانات نیز امتند و هر امتی امامی دارد؛ از شیرها و گرگها و وحشیهایشان ... تا زنبورها که ملکه دارند و مورچه ها هم، حتی پرستوها و بقیه و چقدر جالب است که وقتی در زندگی «جنبندگان» دقیق شویم، می بینیم که چه تعظیم و احترامی از امام و رهبرشان می کنند. 🔹مثلا زنبورها همیشه برای حفظ (یعسوب) و ملکه خود در تلاشند و آن را اولین و مهمترین وظیفه خود می دانند، حتی اگر به قیمت جان خودشان تمام شود، آنها، ملکه شان را در بهترین و امن ترین جای کندو، ساکن می کنند، و بهترین غذا را برای او آماده می کنند، غذایی که فقط مخصوص اوست و دیگران حق ندارند از آن بخورند، بدون ملکه، اجتماع زنبورها از هم می پاشد، اگر ملکه از کندو برود، آنها هم دنبال ملکه می روند و با تمام زحمتی که برای کندو کشیده اند آن را رها می کنند و برعکس اگر ملکه در کندو باشد، زنبورها در کندو می مانند و حتی اگر کندو خراب شده باشد هم، آن را ترک نمی کنند . ♦️حیوانات مانند مایند ؛ آنها فرعند و اصل مائیم؛ اما ... 🔹در روایات پیامبر اکرم واهلبیت علیهم السلام، وجود مقدس امام به عنوان «یعسوب» یعنی ملکه و پادشاه و رئیس، معرفی شده است: یعسوب الدین، یعسوب الایمان، یعسوب المتقین، یعسوب المومنین، یعسوب المسلمین؛ و قوام و دوام دین و ایمان و اسلام در گرو تواضع در برابر امام و جمع شدن به گرد شمع وجود مقدس او دانسته شده است. 🔹نبی مکرم اسلام با اشاره به این اجتماع فرمودند: «یؤوب الناس الیه کما یؤوب النحل الی یعسوبها» مردم مانند زنبورهایی که کنار ملکه شان جمع شده اند، نزد «مهدی» اجتماع می کنند. 🔹ما نیز باید مانند زنبورهای عسل، بهترین جا یعنی «قلبمان» را به امام زمان اختصاص داده، و تمام امکاناتمان را در گرو خدمت به آنحضرت قرار دهیم حتی اگر به قیمت جانمان تمام شود. ♦️ راستی چرا مدتهاست کسی از امام ما خبری ندارد؟ آیا حیوانات بدون امامشان زنده می مانند؟ مورچه ها و زنبورها را که می دانم: نه! هرگز، آنها محال است بدون سرپرستشان دور هم جمع شوند؛ و شاید این جمله بیشتر زبان حال آنها باشد: «عزیز علی ان اری الخلق و لا تری» برمن سخت است که همه را میبینم اما تو را نمی‌بینم... 🔹دلم گرفته است، تاج کرّمنایی که خداوند به حکم «وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ» برسرمان نهاده بود، گم شده است، خداوند ما را بر مورچه ها و زنبورها و وحوش برتری داده بود «وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا» پس چرا اکنون آنها مانند مایند و ما مانند خودمان نیستیم؟ 🔹آیا کسی هست که زبان حال مرا داشته باشد؟ «هل من معین فاطیل معه العویل و البکاء»؟ آیا کسی هست که باهم از این غصه ناله بزنیم و اشک بریزیم؟ «هل من جزوع فاساعد جزعه اذا خلا»؟ «هل قذیت عین فساعدتها عینی علی القذی»؟ 🔹«هل الیک یابن احمد سبیل فتلقی»؟ آه ای فرزند احمد، آیا راهی به سوی تو هست؟
Untitled 1_360p.mp3
3.13M
🔰آیین روایت خوانی👆🏻 🔸دوره دوم : کتاب کافی/ باب تقیه ♦️بمناسبت هفته وحدت 🔸قسمت اول 🔹 تقیه، لازمه دین و ایمان 🔹ضرورت حفظ ایمان بوسیله تقیه 🔹مومنین مانند زنبور عسل هستند ▪️سید رضی زکی زاده مرتضوی ✅شنیدن روایات اهلبیت، قلب انسان را جلا می بخشد
Untitled 1_360p_1.mp3
2.98M
🔰آیین روایت خوانی👆🏻 🔸دوره دوم : کتاب کافی/ باب تقیه ♦️بمناسبت هفته وحدت 🔸قسمت دوم 🔹 تقیه موجب دوبرابر شدن ثواب 🔹 تقیه نه قسمت از ده قسمت دین 🔹 جریان تقیه در همه چیز ▪️سید رضی زکی زاده مرتضوی ✅شنیدن روایات اهلبیت، قلب انسان را جلا می بخشد
Untitled 1_360p_2.mp3
3.13M
🔰آیین روایت خوانی👆🏻 🔸دوره دوم : کتاب کافی/ باب تقیه ♦️بمناسبت هفته وحدت 🔸قسمت سوم 🔹 تقیه قسمتی از دین خدا 🔹 تقیه حضرت یوسف ع 🔹 تقیه حضرت ابراهیم 🔹تقیه محبوب ترین چیز نزد اهلبیت 🔹رعایت تقیه موجب رفعت مقام 🔹عدم التزام به تقیه موجب خذلان 🔹ظهور، تنها زمان از بین رفتن تقیه ▪️سید رضی زکی زاده مرتضوی ✅شنیدن روایات اهلبیت، قلب انسان را جلا می بخشد
recording۲۰۲۰۱۱۰۲۱۰۱۰۳۰.amr
3.39M
ضبط شده ۹۹/۸/۱۲ 🔹 آشنایی با فقه 🔹سطح کارشناسی ✅ استاد سید رضی زکی زاده مرتضوی 🔸مصادر استنباط 🔸اجماع و تفاوت آن در شیعه و سنی 🔸قیاس و دلایل بطلان آن
Untitled 1_360p_3.mp3
3.13M
🔰آیین روایت خوانی👆🏻 🔸دوره دوم : کتاب کافی/ باب تقیه ♦️بمناسبت هفته وحدت 🔸قسمت چهارم 🔹 لزوم زینت بودن شیعیان برای اهلبیت ع 🔹ضرورت پرهیز از اعمالی که موجب شماتت دشمنان میشود 🔹 دستور امام صادق ع به حضور در نماز اهل سنت 🔹 دستور امام به عیادت از مریضان و تشییع جنازه اهلسنت 🔹 تقیه و پنهانکاری، محبوب ترین عمل در دین خدا 🔹لزوم سبقت شیعیان از دیگران در تمام کارهای خیر ▪️سید رضی زکی زاده مرتضوی ✅شنیدن روایات اهلبیت، قلب انسان را جلا می بخشد
🔰یادداشتهایی در تفسیر موضوعی (۸) 💠ارتباط پیامبر و اهلبیت با قرآن از منظر قرآن ✍سید رضی مرتضوی ♦️قرآن کریم در آیات فراوانی، به معرفی نبی مکرم اسلام (ص) می پردازد و در آنها جایگاه ویژه آنحضرت نسبت به قرآن کریم را تبیین کرده و ارتباط حیاتی و وثیق و ناگسستنی کلام الهی با وجود مقدس نبی مکرم اسلام را روشن می نماید، ذیلا برخی از این آیات را مرور می کنیم: 🔹انذار 🔸«قُلْ ... أُوحِيَ إِلَيَّ هذَا الْقُرْآنُ لِأُنْذِرَكُمْ بِهِ وَ مَنْ بَلَغَ» (انعام.۱۹) بگو این قرآن به من وحی شده است که شما را انذار کنم (از عذاب الهی بترسانم) 🔸«كِتابٌ أُنْزِلَ إِلَيْكَ ... لِتُنْذِرَ بِهِ» (اعراف . ۲) ای پیامبر، این کتاب بر تو وحی شده است که با آن انذار صورت گیرد . 🔸«أَوَعَجِبْتُمْ أَنْ جاءَكُمْ ذِكْرٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَلى‏ رَجُلٍ مِنْكُمْ لِيُنْذِرَكُمْ» (اعراف . ۶۳) آیا تعجب می کنید که قرآن کریم بر مردی از شما نازل شده است که با آن شما را بیم داده و بترساند؟ 🔸«نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ * عَلىَ‏ قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنذِرِين‏» شعراء . ۱۹۳ و ۱۹۴ قرآن را بر قلب تو فرود آورده تا با آن انذار کنی. 🔸«وَ هذا كِتابٌ أَنْزَلْناهُ ... لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرى‏ وَ مَنْ حَوْلَها» انعام . ۹۲ این کتابی است که بر تو فروفرستاده ایم تا ام القری و اطراف آن را انذار کنی و بترسانی 🔸«رَحْمَةً مِنْ رَبِّكَ لِتُنْذِرَ قَوْماً ما أَتاهُمْ مِنْ نَذيرٍ مِنْ قَبْلِكَ» قصص. ۴۶ این قرآن رحمتی از جانب خدای توست که با آن قومی را که قبل از تو ترساننده ای نداشته اند ، انذار کنی 🔸«أَمْ يَقُولُونَ افْتَراهُ بَلْ هُوَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ لِتُنْذِرَ قَوْماً ما أَتاهُمْ مِنْ نَذيرٍ مِنْ قَبْلِكَ» سجده . ۳ آیا می گویند این قرآن را خودت ساخته ای؟ این قرآن حق است تا بوسیله آن کسانی که تا کنون ترساننده ای نداشته اند بترسانی 🔸«تَنزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ * لِتُنذِرَ قَوْمًا مَّا أُنذِرَ ءَابَاؤُهُمْ فَهُمْ غَافِلُون‏» . یس. ۵ و ۶ این قرآن وحی خدای عزیز و رحیم است، تا بوسیله آن کسانی را که پدرانشان انذار نشده اند بیم دهی. 🔸«وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ قُرْآناً عَرَبِيًّا لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرى‏ وَ مَنْ حَوْلَها وَ تُنْذِرَ يَوْمَ الْجَمْعِ» . شوری . ۷ ما قرآن عربی را به تو وحی کردیم تا ام القری و اطراف آن را از قیامت بترسانی 🔸«تَبارَكَ الَّذي نَزَّلَ الْفُرْقانَ عَلى‏ عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعالَمينَ نَذيرا» . (فرقان . ۱) مبارک است خدایی که قرآن را برای بنده خاصش فرستاد تا عالمیان را بترساند 🔸«فَإِنَّما يَسَّرْناهُ بِلِسانِكَ لِتُبَشِّرَ بِهِ الْمُتَّقينَ وَ تُنْذِرَ بِهِ قَوْماً لُدًّا» (مریم . ۹۷) ما قرآن را در زبان تو به آسانی جاری کردیم تا بوسیله آن متقین را بشارت داده و افراد لجباز را بترسانی 🔹 تبیین : 🔸«وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ» (نحل . ۴۴) و ما ذکر و قرآن را بر تو نازل کردیم تا آنچه برای مردم فرستاده ایم برایشان توضیح دهی 🔸«وَ ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ إِلاَّ لِتُبَيِّنَ لَهُمُ الَّذِي اخْتَلَفُوا فيهِ» (نحل . ۶۴) ما قرآن را بر تو نازل کردیم تا با آن ، برای مردم آنچه را در آن اختلاف دارند تبیین کنی 🔹 تلاوت: 🔸«كَذلِكَ أَرْسَلْناكَ ... لِتَتْلُوَا عَلَيْهِمُ الَّذي أَوْحَيْنا إِلَيْكَ» رعد . ۳۰ ما تو را فرستاده ایم تا آنچه بر تو وحی کردیم برای مردم تلاوت کنی 🔸«وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلى‏ مُكْثٍ» اسراء . ۱۰۶ ما قرآن را بر تو فرستادیم تا آن را با آرامی و صبر برای مردم بخوانی 🔹 حکم کردن: 🔸«إِنَّا أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الْكِتابَ بِالْحَقِّ لِتَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ بِما أَراكَ اللَّهُ» . نساء . ۱۰۵ ما قرآن را بر تو فرستادیم تا با آن بین مردم مطابق دستور خدا حکم کنی 🔹 هدایت: 🔸«كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ» ابراهیم. ۱ ما قرآن را بر تو نازل کردیم تا بوسیله آن مردم را از تاریکیها به سوی روشنی هدایت کنی 🔹 تثبیت : 🔸«كَذلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَكَ» . (فرقان . ۳۲) ما قرآن را بر تو نازل کردیم تا قلبت را با آن ثابت و استوار کنیم . 🔹 قصه های گذشتگان 🔸«َنحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِما أَوْحَيْنا إِلَيْكَ هذَا الْقُرْآن» یوسف ۳ ما این قرآن را بر تو وحی کردیم تا بهترین قصه ها را برای تو بازگو کنیم ادامه 👇👇
ادامه از بالا 👆👆 ♦️آنچه از مرور این آیات به دست می آید این است که : 🔹هیچ یک از اهداف قرآن، با حذف نبی مکرم اسلام و احساس بی نیازی از پیامبر گرامی در فهم قرآن، به دست نخواهد آمد و مطابق حدیث شریف ثقلین، بعد از نبی مکرم اسلام، اهلبیت ع همین جایگاه را نسبت به قرآن دارند و امت اسلامی تنها در صورتی به سعادت ابدی خواهد رسید که به هر دو امانت پیامبر «یعنی قرآن و اهلبیت» متوسل گردد . 🔹بر اساس دو آیه تبیین، مردم برای فهم حقایق بلند قرآن، به بیان نبی مکرم اسلام و اهلبیت مطهر آنحضرت نیازمندند، و بدون بیان آن ذوات مقدس، هرگز راهی به آن معارف نورانی و پنهانی قرآن کریم نخواهند یافت . 🔹برخلاف آنچه برخی تصور می کنند، تمسک به قرآن، موجب اختلاف نیست، بلکه دوری از مبین و مفسر حقیقی آن یعنی پیامبر واهلبیت موجب اختلاف شده است، لذا چنانکه در آیات فوق الذکر گذشت، قرآن موجب برطرف شدن اختلاف و فصل الخطاب در منازعات و پایان دهنده دشمنیهاست، به شرطی که توسط نبی مکرم اسلام و اهلبیت طاهرینش مورد تبیین و استناد قرار گیرد. 🔹هدف اصلی از نزول قرآن به شهادت فراوانی آیات آن، انذار و بیم دادن و ترساندن مردم از وضعیت خطرناکی است که در صورت عدم تبعیت از دستورات نورانی قرآن به آن دچار خواهند شد، این هم در حقیقت به لطف و محبت خدا و پیامبر نسبت به مردم باز می گردد که دوست ندارند مردم را دچار چنین وضعیت بدی که به دست خودشان و با رویگردانی از حق برایشان ایجاد می شود، ببینند.
Untitled 1_360p.mp3
2.83M
🔰آیین روایت خوانی👆🏻 🔸دوره دوم : کتاب کافی/ باب تقیه ♦️بمناسبت هفته وحدت 🔸قسمت پنجم 🔹 تقیه موجب روشنی چشم اهلبیت 🔹نزدیکی به ظهور و شدیدتر شدن تقیه 🔹حدود تقیه ، جلوگیری از ریختن خون 🔹 امام باقر ع و آموزش تقیه ▪️سید رضی زکی زاده مرتضوی ✅شنیدن روایات اهلبیت، قلب انسان را جلا می بخشد
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 ⚜ مدح و منقبت وجود مقدس نبی اکرم (ص) 🔹 سید رضی مرتضوی 🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 ⚜ مولودی و ابتهال خوانی برای وجود مقدس نبی اکرم (ص) 🔊 سید رضی مرتضوی 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
جلسه پیش دفاع رساله دکتری ۹۹/۸/۱۰
recording۲۰۲۰۱۱۰۴۱۱۱۵۱۱.amr
1.87M
ضبط شده ۹۹/۸/۱۴ 🔹 فقه ۳ دروس تمهیدیه . بحث خمس 🔹سطح کارشناسی ✅ استاد سید رضی زکی زاده مرتضوی 🔹 مصرف خمس 🔹 مصرف سهم امام 🔹 مصرف سه سهم دوم
recording۲۰۲۰۱۱۰۴۱۰۰۷۰۶.amr
3.69M
ضبط شد ۹۹/ ۸/ ۱۳ 🔹 تفسیر موضوعی قرآن 🔹سطح کارشناسی ✅ استاد سید رضی زکی زاده مرتضوی ▪️ حضرت ابراهیم
Untitled 1_360p_2.mp3
4.18M
🔰آیین روایت خوانی👆🏻 🔸دوره دوم : کتاب کافی/ باب تقیه ♦️بمناسبت هفته وحدت 🔸قسمت ششم (آخر) 🔹 اجازه امیرالمومنین برای برائت از اهلبیت ع در هنگام تقیه 🔹 عمار بن یاسر، الگوی دستوری تقیه ▪️سید رضی زکی زاده مرتضوی ✅شنیدن روایات اهلبیت، قلب انسان را جلا می بخشد
شرح اصول کافی، جلسه دوم .pdf
268.8K
🔰تقریر شرح کافی استاد میرباقری 🔹جلسه دوم . سه شنبه ۹۹/۸/۶ ✍️سید رضی مرتضوی
recording۲۰۲۰۱۱۰۵۱۱۱۶۵۶.amr
2.07M
ضبط شده ۹۹/۸/۱۵ 🔹 فقه ۳ دروس تمهیدیه . بحث خمس 🔹سطح کارشناسی ✅ استاد سید رضی زکی زاده مرتضوی 🔹 آغاز بحث حج 🔹 ثواب فروان حج 🔹 جایگاه مهم حج در احکام دینی
🔰 یادداشتهایی در تفسیر موضوعی (۹) 💠 وظیفه شناسی ✍ سید رضی مرتضوی 🔹 مهمترین نکته در حرکت به سوی خدا و کسب رضای الهی، «وظیفه شناسی» و عمل کردن بر اساس وظایف است؛ گرچه حقیقت ثابت است و تغییر نمی کند، اما وظائف نسبت به همه یکسان نیست؛ گاهی «یک عمل» می تواند در عین آنکه نسبت به شخصی واجب است، نسبت به شخص دوم حرام و نسبت به شخص سومی مباح باشد؛ این تفاوت، اهمیت «وظیفه شناسی» و عدم تبعیت کورکورانه و بدون تحلیل را روشن می سازد؛ مثلا شکی نیست که نماز بهترین اعمال و ستون دین است، ولی اگر کسی در حال غرق شدن باشد، حتی اگر فرصت نماز، رو به اتمام باشد، باید نماز را رها کرده و به نجات غریق شتافت؛ و نماز خواندن در این زمان، حتی اگر با شرائط و مقدمات و آداب فراوان همراه باشد، نه تنها مقبول نیست، بلکه حرام بوده و گناه هم دارد. 🔹 قرآن کریم در سوره کهف می فرماید: «قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا ؟ الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا» «آیا میخواهید بدانید زیان کارترین انسان از نظر عمل چه کسی است؟ کسی که تلاش فراوانش به هدر می رود ولی خودش فکر میکند خوب عمل می کند و «کارش درست است»؛ در روایتی از وجود مقدس امیرالمومنین علیه السلام، کسانی که در مخالفت با ایشان از سپاهش خارج شده و سپس در «نهروان» در برابر آنحضرت صف آرائی کردند مصداق آیه دانسته شده اند؛ بسیاری از آنها حافظان قرآن و در ظاهر اهل تلاش و مجاهده و پیکار و نماز و عبادت بوده و پیشانی شان از سجده های طولانی پینه داشت؛ اما قرآن آنان را «زیانکارترین» خوانده است؛ آنها گمان می کردند «کارشان درست است» . 🔹 خداوند متعال، زحمات و تلاشهای گروه «زیان کارترین ها» را نفی و انکار نکرده است، بله، آنها زحمت می کشند و فعالیت دارند، ولی نکته مهم اینست که آنچه باید را انجام نمی دهند، بلکه در راه آنچه دلشان میخواهد در حرکتند و همین نکته آنها را از وادی سعادت خارج و متصف به «زیانکارترین» نموده است؛ جالب آنکه خودشان هم گمان می کنند «کارشان درست است»؛ و چقدر دردناک است که زحمات و تلاشهای انسانی که در یک مرحله تنبلی و تن پروری را از خود دور کرده، بخاطر عدم توجه به وظیفه، بر باد رود و به تعبیر قرآن «أَعْمَالُهُمْ كَرَمَادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّيحُ فِي يَوْمٍ عَاصِفٍ ۖ لَا يَقْدِرُونَ مِمَّا كَسَبُوا عَلَىٰ شَيْءٍ» کارهایشان مانند خاکهایی است که در روزی طوفانی، در معرض تندباد قرار گرفته باشد، چیزی در دستشان نخواهد ماند؛ و به تعبیری دیگر «مَثَلُهُ كَمَثَلِ صَفْوَانٍ عَلَيْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْدًا ۖ لَا يَقْدِرُونَ عَلَىٰ شَيْءٍ مِمَّا كَسَبُوا» آنها مانند سنگی هستند که بر روی آن مشتی خاک باشد، مسلم است که با وزش بادی، تمام خاکها در هوا پراکنده شده و هیچ چیزی باقی نخواهد ماند. 🔹 در روایتی در منابع شیعه و سنی آمده است: اگر کسی «هزاران سال» خدا را بین صفا و مروه عبادت کند تا اینکه قدش از عبادت خمیده گردد، هرگز بدون محبت اهلبیت علیهم السلام بوی بهشت را استشمام نمی کند و خدا او را با صورت به جهنم می اندازد. (لو ان عبدا عبداللَّه بين الصفا و المروه الف عام ثم الف عام ثم الف عام حتي يصير کالشن البالي ثم لم يدرک محبتنا کبه اللَّه علي منخريه في النار) «حاکم حسکانی، شواهد التنزیل»؛ و حقیقتا مصداق این شعر است: «گر به قدر عمر دنیا کس کند حق را عبادت / روز و شب ورد و نماز و روزه اش گردیده عادت / بی تولای علی هرگز نمی بیند سعادت / کافری غدار باشد/ تا ابد در نار باشد/ حق از او بیزار باشد / یارب از خط ولای او جدا مگذار ما را»؛ آیا کسانی که هنگام خروج «امام حسین علیه السلام» از مکه، به رها شدن حج توسط امام توجه نکرده و اعمال حج را ادامه دادند، توقع دارند خدا به آنان پاداش دهد؟ آنهم در حالی که امام زمانشان در میان خاک و خون در گودی قتگاه غرق در تیر و نیزه بود؟ حاشا و کلا؛ هرگز خدا حج چنین وظیفه نشناسانی را قبول نمی کند؛ آنها در آن سال چه طوافهایی کرده و چه نمازهایی خواندند، چه سعی با صفائی انجام داده و چقدر با عشق و علاقه حلق و تقصیر کردند، و گمان می کردند«کارشان درست است». ادامه 👇👇
ادامه از بالا 👆👆 🔹 این پرتگاه هولناک، از ما نیز زیاد دور نیست، گرچه ممکن است با محبتی که به اهلبیت داریم به اعماق آن سقوط نکنیم، ولی باید احتیاط کرد، زیرا وظیفه نشناسی می تواند مصادیق فراوانی در زندگی ما داشته باشد: مثلا «عبادت کننده ای» که زحمات زندگی اش را بر دوش دیگران انداخته و خودش برنامه های خاص عبادی را دنبال می کند، نه مسئولیتی را بر عهده می گیرد و نه به فکر رفع مشکلات زندگی از خود و خانواده است، او گرچه دائما مشغول ذکر و استغفار و دعا و نماز است ولی از مصادیق این آیه است «زیانکارترین»؛ یا «طلبه ای» که بجای درس خواندن و علم آموزی، به بهانه تبلیغ و مانند آن، از یادگیری دست شسته و راهی مسافرتهای طولانی و متعدد گردد، و از طرفی برایش مهم هم نیست که خانواده و فرزندانش در تنهائی و غربت چه می کنند و چگونه روزگار می گذرانند؛ یا پژوهشگری که در جاهای متعددی استخدام شده و فعالیتهای فراوانش مجالی برای سرکشی از پدر و مادر یا رسیدگی به امورات زندگی خود و بستگانش نگذاشته است؛ یا مُبلّغی که ساعتهای طولانی را به بهانه کار و فعالیت علمی یا دینی، بپای فضای مجازی بسوزاند، در حالیکه از همسرش احوالی هم نپرسیده است، گرچه در نظر، پرکار و فعال می آیند ولی از مصادیق این آیه اند «زیانکارترین» و گمان می کنند «کارشان درست است». 🔹 ممکن است گفته شود این افراد، «قطع» دارند که «کارشان درست است»؛ لکن باید گفت این «قطع» تنها زمانی انسان را معذور می کند که از مقدمات درستی به دست آمده باشد، و روشن است که در موارد مذکور، انسان با اندک توجهی به «وظیفه» می تواند راه را تشخیص داده و این قطع کاذب را از خود دور سازد، و «یقین» بدون پشتوانه صحیح، هیچ ارزشی نخواهد داشت و هرگز نباید بر اساس آن عمل کرد؛ قرآن کریم، بین هر فرد و قلبش، خدا را حاضر دانسته است: «أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ»؛ به این معنی که حضرت صادق علیه السلام فرمودند: خداوند متعال، در زمان تصمیم گیری انسان، به او کمک می کند تا باطل را بجای حق اشتباه نگیرد؛ پس جای آنست که در یقین های خود تامل کنیم و قبل از تحیلی کامل و درست و مستند از اعمال خود، «کار خود را درست ندانیم» . ♦️«هنوز درک نکردم وظیفه خود را چنین کسالت و غفلت مرام نوکر نیست»♦️
recording-20200622-202739.mp3
5.9M
📣 منبر مجازی 🔸سید رضی مرتضوی 🔸جایگاه بلند حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🌷بمناسبت سالروز ورود آنحضرت به شهر مقدس قم
recording۲۰۲۰۱۱۰۸۱۰۱۳۰۷.amr
2.81M
ضبط شده ۹۹/۸/۱۸ 🔹 آشنایی با فقه ♦️ سطح کارشناسی 🔸 منابع استنباط خاصه اهل سنت 🔸 قیاس و رد و ابطال آن