🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۳۵»
✍️ سید رضی مرتضوی
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
قال عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ علیه السلام: آیَاتُ الْقُرْآنِ خَزَائِنُ الْعِلْمِ فَکُلَّمَا فَتَحْتَ خِزَانَةً فَیَنْبَغِی لَکَ أَنْ تَنْظُرَ فِیهَا
📚بحار ج ۸۹ / ص ۲۱۵
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
امام سجاد علیه السلام فرمودند:آیات قرآن مانند گنجینه های علم هستند، وقتی در یک گنجینه را باز می کنی، شایسته است به درون آن نگاهی بیندازی
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
🔹نکته ها:
🔸آیات قرآن در برابر غافلان، مانند تکه الماسی است که در دست نوزادی باشد، او هیچ درکی از ارزش جواهرات ندارد و تنها با آن بازی می کند، غافلان نیز تنها به الفاظ و الحان قرآن بسنده کرده و به گنجینه های علمی آن بی اعتنا هستند.
🔸هر یک آیه، چشمه جداگانه ای از معارف است، که رسیدن به جرعه ای از آن، تغییر نگاه ما به قرآن و آیات آن را می طلبد
🔸انتظار اهلبیت علیهم السلام از شیعیانشان اینست که در هنگام قرائت، به معانی قرآن توجه کنند
💠 قرآن بخوانیم 💠
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۳۶»
✍️ سید رضی مرتضوی
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
قال أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: إِذَا قُرِئَ عِنْدَکَ الْقُرْآنُ وَجَبَ عَلَیْکَ الْإِنْصَاتُ وَ الِاسْتِمَاعُ
📚بحار ج ۸۹ / ص ۲۲۰
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر در جایی که قرآن خواننده میشود، حضور داشتی، واجب است سکوت کنی و با گوش جان قرآن را بشنوی
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
🔹نکته ها:
🔸در این روایت، حالتی تصویر شده که انسان، ناخواسته در معرض قرآن قرار میگیرد، با اینحال باید به احترام قرآن سکوت کند و گوش دهد.
🔸یکی از معانی انصات، قبول کردن دعوت است، گویا خدا از ما دعوت می کند به سخنانش گوش دهیم، و مسلم است که قبول نکردن این دعوت سخاوتمندانه، به ضرر خود ماست.
🔸گرچه وجوب در این روایت، به معنی واجب شرعی نیست، ولی استحباب تاکیدی را می رساند.
💠 قرآن بخوانیم 💠
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۳۷»
✍️ سید رضی مرتضوی
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
أُبِینَ إِحْدَی یَدَیْ هِشَامِ بْنِ عَدِیٍّ الْهَمْدَانِیِّ فِی حَرْبِ صِفِّینَ فَأَخَذَ عَلِیٌّ یَدَهُ وَ قَرَأَ شَیْئاً وَ أَلْصَقَهَا فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ مَا قَرَأْتَ قَالَ فَاتِحَةَ الْکِتَابِ کَأَنَّهُ اسْتَقَلَّهَا فَانْفَصَلَتْ یَدُهُ نِصْفَیْنِ فَتَرَکَهُ عَلِیٌّ وَ مَضَی
📚بحار ج ۸۹ / ص ۲۲۲
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
یک دست هشام بن عدی در جنگ صفین قطع شد امیرالمومنین دستش را گرفتند و در جای خود گذاشته و چیزی زیرلب خواندند، آن دست دوباره سالم شد، او با تعجب پرسید: چه خواندید؟ حضرت فرمودند : سوره حمد؛ ولی هشام باخود گفت مگر یک «حمد» چنین اثری دارد؟ در همین لحظه دستش دوباره قطع شد و افتاد و حضرت هم بهمان حال رهایش کردند.
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
🔹نکته ها:
🔸آیات قرآن، دارای چنین خواص بزرگ و با عظمتی است، ولی برای کسانی که چشم دلشان را باز کنند.
🔸استشفاء و معالجه با قرآن مورد تایید و حتی تاکید اهلبیت علیهم السلام است
🔸متاسفانه، رواج خرافات در بین مردم، باعث شده جامعه مومنین اینگونه توسلات به قرآن را هم خرافه بدانند در حالیکه عین حقیقت است و هیچ ارتباطی به خرافه پرستی ندارد
💠 قرآن بخوانیم 💠
🔰 یادداشتهایی در تفسیر موضوعی«۱۳»
💠 تنفر از تمدن غرب، علامت ایمان
✍ سید رضی مرتضوی
🔹افراد جامعه از نظر قرآن، به دو دسته تقسیم می شوند: مومنین و کفار: «فمنکم کافر و منکم مومن» این دو گروه از نظر ارزش، با هم برابر نیستند: «افمن کان مومنا کمن کان فاسقا لا یستوون»
🔹همیشه جمعیت کفار (که قرآن از آنها با نام خبیث یاد می کند) از مومنین بیشتر بوده است و «اکثریت» را در جهان تشکیل می داده اند و اکنون نیز چنین هستند: «قل لا یستوی الخبیث و الطیب، و لو اعجبک کثره الخبیث»،
🔹سرانجام کفار جهنم است، «لا یستوی اصحاب النار و اصحاب الجنه»، برای خدا سخت نیست که همه شان را به جهنم بیاندازد: «لاملان جهنم من الجنه و الناس اجمعین» اصلا از اول خلقت هم برای جهنم خلق شده اند: «لقد ذرانا لجهنم کثیرا من الجن و الانس»، چون خدا علم داشته که اینها جهنمی خواهند بود
🔹کفار و مشرکین موجوداتی بی ارزش و مساوی حیوانند: «ان هم الا کالانعام» و بلکه بدترند «بل هم اضل» و به قولی صد رحمت به حیوان، آنها نجس هستند: «انما المشرکون نجس» و ذاتشان پلید است«انهم رجس»
🔹وظیفه هر مومنی است که از کفار و مشرکین فاصله بگیرد: «فاعرضوا عنهم»، و هرگز حق ندارد با آنها همنشین باشد والا او هم از آنها محسوب خواهد شد: «فلا تقعدوا معهم ..انکم اذا مثلهم» آنها دشمن خدا هستند زیرا به پیامبر اکرم ایمان نیاورده اند: «لا تتخذوا عدوی و عدوکم اولیاء ... قدکفروا بما جائکم من الحق» و یک مسلمان هرگز حق ندارد با دشمن خدا رفیق باشد، اصلا کسی که چنین باشد خودش مومن نیست: «لا تجد قوما یومنون بالله ..یوادن من حاد الله»؛ آنها فریبکارند و حتی با اینهمه اظهار دوستی و محبت از طرف برخی مسلمانهای ساده و بی تقوی، هیچ وقت مسلمین را دوست نداشته اند: «تحبونهم و لایحبونکم»
🔹سنت خدا، نسبت به کفار و مشرکین اینست که در دنیا نعمتهای ظاهری فراوانی به آنها می دهد، حتی اگر مومنین طاقت داشتند، خدا آنقدر به کفار ثروت می داد که سقف خانه هایشان را از جواهرات بسازند: «لجعلنا لمن یکفر بالرحمن لبیوتهم سقفا من فضه»؛ چنانکه خدا به فرعون اینقدر ثروت داد که ادعای خدائی کرد: «آتیت فرعون و ملاه زینه و اموالا فی الحیاه الدنیا» و به قارون آنقدر ثروت داد که گنجهایش را مردان قوی حمل می کردند: «آتیناه من الکنوز ما ان مفاتحه لتنوء بالعصبه» و به نمرود آنقدر ثروت داد که در مقابل ابراهیم ع به ثروتش می نازید: «الذی حاج ابراهیم فی ربه ان آتاه الله الملک»
🔹چرا خدا، کفار و مشرکین را چنین از نعمتهای دنیایی بهره مند می کند؟ اولا این ظاهر کار است، آنها با این نعمت خوش نیستند بلکه خیلی هم در اذیت هستند: «انما یرید الله لیعذبهم بها فی الحیاه الدنیا و تزهق انفسهم و هم کافرون» خدا میخواهد با این امکانات، عذابشان کند، و در دنیا همیشه سختی بکشند و آرامش روحی نداشته باشند، ثانیا این نعمتها و فرصتها برای این است که کفار و مشرکین بار گناهان خودشان را بیشتر کنند: «انما نملی لهم لیزدادوا اثما و لهم عذاب مهین» و برای جهنم آماده تر شوند، و ثالثا مومنین مورد امتحان قرار گیرند: «لیمحص الذین آمنوا»
🔹مومنین هرگز نباید به ثروتهای ظاهری که خدا به کفار داده چشم بدوزند: «ولا تمدن عینیک الی ما متعنا به ازواجا منهم» حتی ذره ای هم نباید توجهشان را جلب کند، اینها فقط شکوفه است که هیچ وقت تبدیل به گل نمی شود:«زهره الحیاه الدنیا لنفتنهم فیه و رزق ربک خیر» اینها موجب فتنه کفار است و خدا برای مومن چیزهای بهتری مهیا کرده است؛ بله در ظاهر ممکن است آنها یال و کوپالی پوشالی داشته باشند، اما مومن هرگز خیره این چیزها نمی شود: «فلا تعجبک اموالهم»
🔹متاسفانه همیشه درجامعه مومنین کسانی هستند که با دیدن امکانات ظاهری کفار، آن چیزها را آرزو می کنند، و دلشان می خواهد در جامعه آنها زندگی کنند، مانند کسانی که وقتی ثروت قارون را دیدند می گفتند: «یالیت لنا مثل ما اوتی قارون» خوشا بحال قارون، کاش ما هم از همان چیزهایی که قارون دارد داشتیم و این بهانه ای برای اختلاط و معاشرت شده و باعث می شود آرام آرام به رنگ کفار در آیند و خیلی از مسائل برایشان بی رنگ شود؛ اما بالاخره روزی می رسد که حقیقت روشن و آنها از گفته های خود شرمگین شوند، درست مانند اطرافیان قارون که وقتی که زمین به دستور خدا، او و ثروتش را بلعید، گفتند: «ویکان الله یبسط الرزق» وای بر ما عجب حرفهای زشتی زدیم و چقدر به ناحق آرزوی ثروت قارونی داشتیم.
🔹امروز، جهان غرب و آمریکا و اروپا، نماد قارون و فرعون و هامان و نمرود، و ثروت و امکاناتی است که خدا به کفار می دهد تا آنها را از درون تهی ساخته و غرق در فساد بیشتر کند و با ثروت و امکاناتشان آنها را غرق کند؛ خدا نکند که مسلمانی به این ثروت و امکانات ظاهری که باطنی جز خباثت و بیچارگی ندارد، علاقه مند شود.
💠والله المستعان💠
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۳۸»
✍️ سید رضی مرتضوی
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
🔹ابن ابی العوجاء، فیلسوف مشهور ملحد (منکرخدا) و سه نفر از دوستانش درمکه قرار گذاشتند که در طول یکسال، هر کدام یک چهارم قرآن را برعهده گرفته و آیاتی بهتر از آن بسازند، وقتی سال بعد سر قرارشان حاضر شدند:
🔸اولی گفت من وقتی به این آیه رسیدم از کارم منصرف شدم:«یا أَرْضُ ابْلَعی ماءکِ و یا سماءُ أقلعِی و غیضَ الْماء» (گفته شده این آیه کوتاه شامل بیش از هفتاد وپنج نکته ادبی است)
🔸دومی گفت: من هم وقتی این آیه را دیدم از کارم منصرف شدم:«فلما استیأَسوا منه خلصوا نَجیّا»(این آیه از شاهکارهای بلاغتی قرآن است)
🔹آنها در کنار مقام ابراهیم خلوت کرده بودند و پنهانی حرف میزدند، ناگهان امام صادق علیهالسلام از کنارشان عبور کردند و این آیه را تلاوت کردند:«قل لَئن اجْتمعَتِ الْإِنس و الجن علی أَن یأْتُوا بمثل هذا القرآن لا یاتون بمثله» بگو از تمام انسانها و جنها جمع شوند و به یکدیگر کمک کنند تا مثل قرآن رابیاورند، هرگز نمیتوانند
🔹آنها باشنیدن این جمله، مبهوت شدند زیرا امام صادق علیه السلام هم از درونشان خبر دادند، هم توطئه شان را خنثی کردند.
بحار ج۸۹ ص۱۵
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
🔹نکته ها:
🔸اعجاز ادبی قرآن، نکته ایست که حتی منکران خدا هم به آن اعتراف دارند، ولی باکمال تعجب برخی مسلمین آن را انکار می کنند
🔸توجه به وجوه اعجاز قرآن، از جمله اعجاز ادبی، امری مطلوب و هدایت بخش است و موجب تثبیت قلب و اطمینان نفس میشود
🔸رفتار امام ع با کفار، الگوی مناظره صحیح است
💠 قرآن بخوانیم 💠
سخنرانی حجت السلام مرتضوی شهادت امام سجاد 24 شهریور 99.mp3
10.39M
🗂 شهادت امام سجاد(ع)
🔊 حجة الاسلام والمسلمین مرتضوی
🗓 ۲۴ شهریور ۱۳۹۹
🕌 مسجد مجتمع امام خمینی(ره)
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۳۹»
✍️ سید رضی مرتضوی
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
قَالَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمَا: کِتَابُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَی أَرْبَعَةِ أَشْیَاءَ عَلَی الْعِبَارَةِ وَ الْإِشَارَةِ وَ اللَّطَائِفِ وَ الْحَقَائِقِ فَالْعِبَارَةُ لِلْعَوَامِّ وَ الْإِشَارَةُ لِلْخَوَاصِّ وَ اللَّطَائِفُ لِلْأَوْلِیَاءِ وَ الْحَقَائِقُ لِلْأَنْبِیَاءِ.
📚بحار ج ۸۹ / ص ۱۹
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
🔹امام سجاد علیه السلام فرمودند: قرآن دارای چهار لایه است اول: ظاهر کلمات که مردم عادی فقط به آن توجه دارند، دوم کنایه ها که تنها افراد خاصی (مثل مفسرین) به آنها التفات می یابند، سوم: نکات بسیار دقیق که کسی جز اولیاء به آن دسترسی ندارد و چهارم حقیقت قرآن که مخصوص پیامبران است.
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
🔹نکته ها:
🔸کسی که فقط قرآن را میخواند و به معانی آن توجه ندارد، خود را از برکات قرآن محروم ساخته و مطابق این روایت، حتی از اولین سطح درک هم پایینتر است.
🔸شایسته است که مومن از حد الفاظ عمیقتر شود و به سمت درک کنایه های قرآن حرکت کند، زیرا مطابق روایات، قرآن بر اساس«ایاک اعنی واسمعی یاجاره» (به در بگو تا دیوار بشنود) نازل شده است.
🔸تنها راه رسیدن به لطائف و حقایق قرآن، زانو زدن در محضر علم اهلبیت ع است، زیرا تمام علوم انبیاء در نزد آن ذوات مقدسه است.
💠 قرآن بخوانیم 💠
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۴۰»
⚜ قسمت آخر «چهلم»
✍️ سید رضی مرتضوی
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: إِنَّ اللَّهَ جَعَلَ وَلَایَتَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ قُطْبَ الْقُرْآنِ وَ قُطْبَ جَمِیعِ الْکُتُبِ عَلَیْهَا یَسْتَدِیرُ مُحْکَمُ الْقُرْآنِ.
📚بحار ج ۸۹ / ص ۲۶
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
🔹امام صادق علیه السلام فرمودند: خدا ولایت ما اهل بیت را، محور اصلی قرآن و تمامی کتب آسمانی قرار داده است و محکمات قرآن حول ولایت ما میچرخد
⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️
🔹نکته ها:
🔸رسالت اصلی قرآن، هدایت به ولایت اهلبیت علیهم السلام است، زیرا اگر کسی در این شاهراه اصلی افتاد، بقیه امورش اصلاح می شود والا در وادی ضلالت باقی می ماند.
🔸ولایت اهلبیت علیهم السلام، یعنی انسان مطیع و تسلیم محض اهلبیت باشد و در مقابل آنها از خود اراده و تصمیم و اختیاری نداشته باشد
🔸در حقیقت اساس دین اسلام و تمامی ادیان الهی، همراهی با امام بوده و تمامی احکام دین، مناسک و قواعد همراهی با امام هستند و کسی که اصل این همراهی را نداشته باشد، عمل کردن مناسک به کارش نمی آید
💠 با اهلبیت باشیم و قرآن بخوانیم 💠
احکام یکشنبه 30 آذر.amr
1.89M
#تدریس ضبط شده ۹۹/۹/30
🔰 احکام اسلامی ۲
♦️ سطح کارشناسی
آشنائی یکشنبه 30 آذر.amr
3.96M
#تدریس ضبط شده ۹۹/۹/30
🔰آشنایی با فقه
♦️سطح کارشناسی
آشنایی با فقه دوشنبه اول دی .amr
2.92M
#تدریس ضبط شده ۹۹/10/1
🔰آشنایی با فقه
♦️سطح کارشناسی
فقه 3 . دوشنبه اول دی .amr
1.49M
#تدریس ضبط شده ۹۹/10/1
🔰 فقه ۳، دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی
♦️ سطح کارشناسی
روضه حضرت زهرا چهارشنبه سوم دی .amr
1.75M
🔰روضه چهارشنبه سوم دی ماه
🔸حضرت زهرا سلام الله علیه
📣با نوای سید رضی مرتضوی
.
⚫️دختر پیامبر را بشناسیم «۱»
🔘بمناسبت ایام فاطمیه
✍ سیدرضی مرتضوی
➰➰➰➰➰➰➰
▪️قال ابْن جَرِیح لأبیعبداللّه حُدِّثْنا الیومَ حَدیثاً استَشهرهُ النَّاسُ قال وماهو؟ قال حُدِّثتُ أَنَّ رَسُول اللَّه ص قَالَ لِفاطمةَ إِنَّ الله لَیَغضَبُ لِغَضَبِکِ وَ یَرْضَی لِرضاکِ، فَقال ع نَعَمْ إِنَّ الله لَیَغضَبُ فیما تَرْوُونَ لِعَبده الْمُؤمن وَ یَرْضَی لِرِضاه؟ فَقَالَ نَعَمْ فَقَالَ ع فَمَا تُنْکِرُونَ أَنْ تَکُونَ ابْنَةُ رَسُولِ الله ص مُؤْمنَةً یَرْضَی اللَّهُ لِرضاهَا وَ یَغْضبُ لِغَضَبِها قَالَ صَدَقتَ اللَّهُ أَعْلَمُ حَیْثُ یَجْعَلُ رِسالَتَه
➰➰➰➰➰➰➰
▪️ابن جریح (از علمای اهلسنت و استادِ واقدی و سفیان ثوری) پیش امام صادق علیه السلام آمد و گفت: امروز حدیثی شنیدم که مردم آن را ساخته اند و می گویند پیامبر ص به فاطمه س فرموده: خدا از رضایت تو خشنود و از ناراحتی تو غضبناک میشود، حضرت فرمودند مگر شما در احادیثتان ندارید که خدا از ناراحتی بندهٔ مومنش غضبناک واز خشنودی اش خشنود میشود؟ ابن جریح گفت: چرا داریم. حضرت فرمودند: پس چطور این حدیث را درباره دخترپیامبر انکار میکنی، او هم بنده مومن خداست که رضایت و غضب خدا بسته به خشنودی و ناراحتی اوست، ابن جریح مُجاب شد و گفت : راست گفتی، سپس این آیه را خواند: «خدا میداند رسالتش را در کجا قرار دهد»
➰➰➰➰➰➰➰
🔘نکته ها:
▪️شایسته است به تاسی از امام صادق ع، مباحثه علمی سازنده با اهلسنت برقرار شود
▪️ مخالفین اهلبیت، تحمل کوچکترین فضائل آنها را هم ندارند و بدنبال نفی آن هستند
⚫️دختر پیامبر را بشناسیم «۲»
🔘بمناسبت ایام فاطمیه
✍ سیدرضی مرتضوی
➰➰➰➰➰➰➰
▪️قال الصادق علیه السلام: إِنَّ فاطمةَ مَکَثَتْ بَعْدَ رَسُول الله ص خَمسَةً وَ سَبعینَ یَوْماً وَ قَد کانَ دَخَلَها حُزْنٌ شَدِیدٌ عَلَی أَبِیها وَ کَانَ جَبْرَئِیلُ یَأْتِیها فَیُحْسِنُ عَزَاءَها عَلَی أَبِیها وَ یُطَیِّبُ نَفْسَها وَ یُخْبِرُها عَنْ أَبِیها وَ مکانِهِ وَ یُخْبِرُها بِمَا یَکُونُ بَعْدَها فِی ذُرِّیَّتِها وَ کَانَ عَلِیٌّ علیه السلام یَکْتُبُ ذَلِکَ فهذا مُصْحَفُ فاطمة
➰➰➰➰➰➰➰
▪️امام صادق ع فرمودند: فاطمه بعد از پدرش ۷۵ روز در حزن و ماتم شدیدی زندگی کرد، و در این مدت جبرئیل به نزدش می آمد و به ایشان تسلیت می گفت و به او آرامش می داد و از احوال پدرش خبر می آورد، همچنین اوضاع و احوال مربوط آیندهٔ اولاد آنحضرت را برایش بازگو می کرد، و امیرالمومنین آنچه بر زهرا نازل میشد را می نوشت که به آن مصحف فاطمه گفته می شود.
➰➰➰➰➰➰➰
🔘نکته ها:
▪️حضرت جبرئیل باعظمت ترین ملک خداست که لقب روح الامین به او داده شده و وظیفه آوردن وحی را بعهده دارد.
▪️تسلیت دادن و آرام کردن دل حضرت زهرا سلام الله علیها توسط جبرئیل، قطعا ماموریتی از طرف خداوند بوده است.
▪️صحیفه فاطمه از اسرار اهلبیت است و کسی از محتوای آن باخبر نیست و تنها بطور اجمالی می دانیم که اخبار گذشته و آینده در آن وجود دارد.
▪️علی ع کاتب قرآن، و کاتب صحیفه فاطمه است، و این نشانگر عظمت و جایگاه بلند آن اسرار الهیست.
▪️فاطمه، کیست که علی ع که خزانه دار علم خداست، نویسنده وحی اوست؟
.
recording۲۰۲۰۱۲۲۸۱۶۳۷۱۰.amr
4.87M
⚜ منبر صوتی
🔰 روز شهادت حضرت فاطمه زهرا س
🔈سید رضی مرتضوی
🔹اسرار در نامگذاری اهلبیت علیهم السلام
🔹وجه تسمیه دختر پیامبر اکرم به «فاطمه»
⚫️دختر پیامبر را بشناسیم «۳»
🔘بمناسبت ایام فاطمیه
✍ سیدرضی مرتضوی
➰➰➰➰➰➰➰
▪️فَیَقُولُ اللَّهُ یَا أَهْلَ الْجَمْعِ طَأْطِئُوا الرُّءُوسَ وَ غُضُّوا الْأَبْصَارَ فَإِنَّ هَذِهِ فَاطِمَةُ تَسِیرُ إِلَی الْجَنَّةِ فَیَأْتِیهَا جَبْرَئِیلُ بِنَاقَةٍ مِنْ نُوقِ الْجَنَّةِ ... إِنَّهَا ذَلِکَ الْیَوْمَ لَتَلْتَقِطُ شِیعَتَهَا وَ مُحِبِّیهَا کَمَا یَلْتَقِطُ الطَّیْرُ الْحَبَّ الْجَیِّدَ مِنَ الْحَبِّ الرَّدئ
📚بحارج۴۳ص۶۴
➰➰➰➰➰➰➰
▪️ جابر به امام باقر ع عرض کرد حدیثی در فضیلت مادرتان فاطمه زهرا س برایم بفرمایید که وقتی آن را به شیعیان شما نقل می کنم خوشحال شوند حضرت فرمودند در روز قیامت خداوند متعال به اهل محشر میگوید سر های تان را پایین انداخته چشمهایتان را ببندید زیرا فاطمه می خواهد عبور کرده و به بهشت برود، آنحضرت سوار برشتر مزین شده بهشتی که افسارش دست جبرئیل است عبور میکند در حالیکه در هر سمتش صدهزار فرشته حرکت میکنند، اما نزدیک در بهشت توقف میکند و بخدا عرض میکند میخواهم امروز مقامم آشکار شود، خدا پاسخ میدهد: برگرد و دست هرکس که ذره ای محبت تو و فرزندانت را در دل دارد، بگیر و وارد بهشت کن، سپس امام باقر ع فرمود: ای جابر، بخداسوگند آنحضرت مانند مرغی که دانه های خوب را از بین دانه های خراب جدا میکند، شیعیان و دوستانش را از بین اهل محشر بیرون میکشد.
➰➰➰➰➰➰➰
🔘نکته ها:
▪️این روایت طولانی است و در آن به جایگاه بلند حضرت زهرا س اشاره شده است
▪️مطابق این روایت، بالاترین سرمایه آخرت، محبت حضرت زهرا س و فرزندان آنحضرت است
recording۲۰۲۰۱۲۲۹۱۶۰۰۴۹.amr
4.3M
⚜ منبر صوتی
🔰 بمناسبت شهادت حضرت زهرا س
🔈سید رضی مرتضوی
💠تحلیل دلالی دو روایت در منابع معتبر و دسته اول شیعه و سنی
🔹روایت اول: من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة الجاهلیه
🔹روایت دوم: ان الله یغضب لغضب فاطمه و یرضی لرضاها
🔸آیا فاطمه زهرا امام زمان خود را نمی شناخت؟ امامِ فاطمه س چه کسی بود؟
🔸فاطمه زهرا س از چه کسانی ناراحت و غضبناک بود و تا لحظه آخر زندگی مبارک خود، آنها را نبخشید؟ در روایات معتبر شیعه و سنی به آن اشاره شده است.
⚫️دختر پیامبر را بشناسیم «۴»
🔘بمناسبت ایام فاطمیه
✍ سیدرضی مرتضوی
➰➰➰➰➰➰➰
▪️قال الصادق علیه السلام: فَلَمَّا حَمَلَتْ (خدیجه) بِفَاطِمَةَ کَانَتْ فَاطِمَةُ س تُحَدِّثُهَا مِنْ بَطْنِهَا وَ تُصَبِّرُهَا ... فَدَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ یَوْماً ... فَقَالَ لَهَا یَا خَدِیجَةُ مَنْ تُحَدِّثِینَ قَالَتْ الْجَنِینُ الَّذِی فِی بَطْنِی یُحَدِّثُنِی وَ یُؤْنِسُنِی قَالَ یَا خَدِیجَةُ هَذَا جَبْرَئِیلُ یُخْبِرُنِی أَنَّهَا أُنْثَی وَ أَنَّهَا النَّسْلَةُ الطَّاهِرَةُ الْمَیْمُونَةُ وَ أَنَّ اللَّهَ سَیَجْعَلُ نَسْلِی مِنْهَا وَ سَیَجْعَلُ مِنْ نَسْلِهَا أَئِمَّةً وَ یَجْعَلُهُمْ خُلَفَاءَهُ فِی أَرْضِهِ بَعْدَ انْقِضَاءِ وَحْیِهِ
📚بحارج۴۳ص۲
➰➰➰➰➰➰➰
▪️ امام صادق ع فرمودند: فاطمه زهرا س قبل از ولادت،از درون مادرش خدیجه با ایشان صحبت میکرد و به او دلداری میداد، روزی پیامبر ص این مکالمه را شنیدند و از او پرسیدند با که صحبت میکنی؟ حضرت خدیجه عرض کردند: جنینی که درونم است سخن می گوید و بامن انس میگیرد، پیامبر فرمودند جبرئیل میگوید فرزندت دختر و پاک و مبارک است و نسل من از او ادامه خواهد یافت وامامان پس از من نیز که جانشین خدا روی زمین هستند از فرزندان اویند
➰➰➰➰➰➰➰
🔘نکته ها:
▪️ورود فاطمه زهرا س به این عالم، یک ورود هدفدار و هوشمند بوده، بنحوی که حتی در شکم مادر، کاملا از همه چیز مطلع بوده و به مادرش دلداری میداده است.
▪️سخن گفتن بامادر، قبل از ولادت، برای امامان همچون امیرالمومنین و امام زمان علیهم السلام نیز نقل شده و از اسرار الهیست.
recording۲۰۲۰۱۲۳۰۱۸۴۵۲۹.amr
435.1K
🔹روضه چهارشنبه
▪️شهادت حضرت زهرا س
🔉سید رضی مرتضوی
⚫️دختر پیامبر را بشناسیم «۵»
🔘بمناسبت ایام فاطمیه
✍ سیدرضی مرتضوی
➰➰➰➰➰➰➰
▪️وَضَعَتْ (خدیجه) فَاطِمَةَ طَاهِرَةً مُطَهَّرَةً فَلَمَّا سَقَطَتْ إِلَی الْأَرْضِ أَشْرَقَ مِنْهَا النُّورُ حَتَّی دَخَلَ بُیُوتَاتِ مَکَّةَ وَ لَمْ یَبْقَ فِی شَرْقِ الْأَرْضِ وَ لَا غَرْبِهَا مَوْضِعٌ إِلَّا أَشْرَقَ فِیهِ ذَلِکَ النُّورُ ... فَنَطَقَتْ فَاطِمَةُ علیها السلام بِالشَّهَادَتَیْنِ وَ قَالَتْ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ أَبِی رَسُولُ اللَّهِ سَیِّدُ الْأَنْبِیَاءِ و أَنَّ بَعْلِی سَیِّدُ الْأَوْصِیَاءِ وَ وُلْدِی سَادَةُ الْأَسْبَاطِ
📚بحارج۴۳ص۴
➰➰➰➰➰➰➰
▪️حضرت خدیجه س، فاطمه را پاک و پاکیزه بدنیاآورد، سپس نور آنحضرت چنان ساطع شد که هیچ نقطه ای در شرق و غرب عالم از آن نور بی بهره نماند، آنگاه فاطمه زهرا سخن گفت و فرمود شهادت می دهم که جز الله خدایی نیست و پدرم سرور انبیاست شوهرم سرور اوصیاست و فرزندانم سرور اسباط هستند
➰➰➰➰➰➰➰
🔘نکته ها:
▪️مطابق روایات تمام اهلبیت هنگام ولادت سخن گفته و شهادت به توحید و نبوت و ولایت داده اند، حقیقت و کیفیت این امر بر ما مجهول است.
▪️احتمالا راز انتشار نور حضرت زهرا در تمام عالم، کنایه از عالمگیر شدن مکتب اهلبیت علیهم السلام باشد.
▪️اسباط، امامان دوازده گانه بنی اسرائیل هستند که تحت ولایت ائمه اهلبیت علیهم السلام قرار دارند.
⚫️دختر پیامبر را بشناسیم «۶»
🔘بمناسبت ایام فاطمیه
✍ سیدرضی مرتضوی
➰➰➰➰➰➰➰
▪️ قَالَ رَسوُلُ اللَّه ص: فَاطِمَةُ حَوْرَاءُ إِنْسِیَّةٌ فَکُلَّمَا اشْتَقْتُ إِلَی رَائِحَةِ الْجَنَّةِ شَمِمْتُ رَائِحَةَ ابْنَتِی فَاطِمَةَ.
📚بحارج۴۳ص۴
➰➰➰➰➰➰➰
▪️ پیامبر گرامی صلوات الله و سلامه علیه و آله فرمودند: فاطمه، حوریه ای در قالب انسان است، من هرگاه مشتاق بوی بهشت میشوم، فاطمه را میبویم
➰➰➰➰➰➰➰
🔘نکته ها:
▪️درباره خلقت اهلبیت ع، روایات فراوانی وجود دارد که در آنها، علاوه بر روح، جسم آن ذوات مقدس نیز متفاوت از انسانها دانسته شده است.
▪️حقیقت وجود اهلبیت، بر همگان حتی ملائک مقرب خدا، پوشیده است، آنها از مقام حقیقی خود تجلی کرده اند، مانند خورشید که می تابد و به تمام خانه ها وارد میشود، ولی در جایگاه بلند آسمانی خود ثابت است.
▪️اهلبیت ع، در قالب بشر و در ظاهر شبیه بما هستند، و این ظاهر، نباید مانع خضوع و خشوع ما نسبت به آنها شود، بلکه باید کاملا متوجه باشیم که در باطن این جسم، چه وجودمقدس و والامقامی، حضور دارد.
▪️جایگاه فاطمه زهرا س، آنقدر رفیع و حقیقت وجودش چنان لطیف است، که پیامبر اکرم، که تمام عالم از عطرش سرمست هستند، خود مشتاق بوی خوش زهرا سلام الله علیهاست.
⚫️دختر پیامبر را بشناسیم «۷»
🔘بمناسبت ایام فاطمیه
✍ سیدرضی مرتضوی
➰➰➰➰➰➰➰
▪️ خُلِق نور فاطمة س قَبلَ أَنْ یَخلُقَ الْأَرضَ و السماءَ فقالَ بَعْضُ النَّاس یَا نَبِیَّ اللَّهِ فلَیسَتْ هیَ إِنْسیَّة فقال فاطمة حَوراءُ إِنسیَّة قَالُوا یَا نَبِیَّ اللَّهِ وَ کَیْفَ هِیَ حَوراءُ إِنْسیَّة قَالَ خَلَقها اللَّهُ مِن نوره قَبلَ أَن یَخلُقَ آدمَ إِذْ کانتِ الْأَرْوَاحُ فلَمَّا خَلقَ اللَّه آدم عُرِضَتْ عَلَی آدَم قیلَ یَا نَبِی اللَّه وَ أَین کَانتْ فَاطمة قال کانَتْ فِی حُقَّةٍ تحتَ ساق الْعَرْشِ قَالُوا یَا نَبِیَّ اللَّهِ فما کان طعامها قَال التَّسبیحُ وَ التَّقْدیس و التَّهلیلُ وَ التَّحمید
📚بحارج۴۳ص۴
➰➰➰➰➰➰➰
▪️ پیامبر اکرم ص به مردم فرمود: نور فاطمه، قبل از خلقت زمین و آسمان آفریده شده است، سوال شد: مگر فاطمه انسان نیست؟ فرمود حوریه ای در قالب بشر است، پرسیدند چطور؟ فرمود: خدای متعال، فاطمه را قبل از خلقت آدم، وقتی ارواح را آفریده بود، از نور خودش خلق کرد، وقتی آدم را آفرید، این نور بر او تابید، پرسیدند: جایگاه فاطمه کجا بود؟ فرمود: در زیر عرش، پرسیدند: غذایش چه بود؟ فرمود: چهار ذکر «سبحان الله، الحمدلله، لااله الالله و الله اکبر»
➰➰➰➰➰➰➰
🔘نکته ها:
▪️روایات فراوانی درباره خلقت اهلبیت ع قبل از همه مخلوقات، در منابع روایی وجود دارد که شایسته توجه است و عظمت آن ذوات مقدسه را میرساند.
▪️حقیقت معنای این روایات برما پوشیده است، ولی لااقل باید وقتی درباره اهلبیت ع حرف می زنیم این مقامات بلند فوق بشریشان را درنظر بگیریم.
🔰یادداشتهایی در تفسیر موضوعی «۱۴»
💠بوی خوش فاطمه (بمناسبت ایام فاطمیه)
✍🏻سید رضی مرتضوی
🔸یکی از نعمتهای خداوند متعال به انسان، قدرت درک و فهم است، و برای آن منافذ و ورودی هایی قرار داده شده که انسان از طریق آنها بتواند از مسائل پیرامون خود، آگاه شود، «چشم، گوش، لامسه، بینی، و زبان» ورودی های معارف هستند که انسان به وسیله آنها می بیند، می شنود، لمس میکند، استشمام می کند و می چشد؛ اگر این قدرتهای پنجگانه ای که خداوند متعال به انسان عطا کرده است نبود، انسان نمی توانست با عالم بیرون از ذات خود ارتباطی برقرار کند و اگر هرکدام از اینها درست کار نکنند، انسان قسمتی یا نوعی از درک خود را از دست خواهد داد.
🔸آنچه خداوند متعال در عالم ماده آفریده است، ظواهری هستند که دارای باطنند، یعنی وقتی در آنها عمیق شویم، در می یابیم که خداوند متعال آنها را قرار داده تا بسوی یک حقیقت متعالی تر از خود هدایتگر بوده و نشانه ای برای آن باشند، مثلا خورشید در آسمان، نشانه ای از خورشید حقیقی عالم یعنی وجود مقدس امام است که امام رضا علیه السلام فرمودند: «الامام، الشمس الطالعه المجلله بنورها العالم» و بهمین صورت، تمام عالم ظاهر، نشانه هایی برای عالم باطن هستند.
🔸چشم و گوش و زبان و بینی و لامسه انسان نیز همینگونه هستند، یعنی توانائی هایی هستند که ظاهر و باطن دارند، و روح انسان، با باطن آنها در تعامل است، به این معنی که قلب انسان «که حقیقت هر انسان است» نیز می بیند و می شنود و بو میکشد، و احساس می کند؛ حواس ظاهری، آنچه درک کرده اند را به مغز (عقل ظاهری) تحلیلگر می رسانند، و حواس باطنی یافته های خود را به قلب (عقل باطنی و حقیقت وجود انسانی) تحویل می دهند،
مثلا ممکن است کسی چشم ظاهرش بینا باشد ولی چشم باطنی اش به نحوی کور باشد که نتواند واضح ترین چیزها را مشاهده کند، ممکن است کسی در ظاهر گوش داشته باشد و هرگونه صدائی را بشنود، ولی در باطن چنان گوشهایش سنگین باشد که هیچ صدائی را احساس نکند: «کان لم یسمعها کان فی اذنیه وقرا»
🔸کسی که از قدرت های درک و فهم باطنی محروم باشد، معلوم است که به دعوت انبیاء که برای صفا دادن به روح و جان انسانها آمده اند و به فرموده قرآن به دنبال زنده کردن جان انسان هستند «استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم»، چه پاسخی می دهد: «مانفقه کثیرا مما تقول»؛ «قلوبنا غلف»؛ درب قلبهای ما بسته است ؛ بیشتر حرفهای تو را نمی فهمیم» قرآن نیز حرفشان را تایید می کند: «لهم آذان لا یسمعون بها، لهم اعین لا یبصرون بها، اولئک کالانعام بل هم اضل» اینها از حیوانات هم بدترند.
🔸یکی از ورودی های فهم و درک انسان، قدرت احساس «عطر و بو» است که ظاهر و باطن هم دارد، بینی ظاهری انسان، وظیفه تشخیص بوهای خوش از ناخوش را به عهده دارد و بر اساس آن انسان از عطر خوش لذت برده و از عطرهای بد فاصله می گیرد، اما باطن انسان نیز دارای شامه است، که البته زمانی به کار می افتد که انسان این راه خاص درک و فهم را برای خود باز کرده و قدرت روح خود را با فاصله گرفتن از غفلتها افزایش دهد؛ شامه درونی انسانهای پاک، بوی خوش از ناخوش را تشخیص می دهند، و لذا اگر کسی گناهی مرتکب شود، آنها متوجه می شوند، چنانکه امیرالمومنین فرمودند: «تعطروا بالاستغفار لا تفضحکم روائح الذنوب» اگر می خواهید بوی گند گناهانتان شما را بی آبرو نکند، با عطر استغفار خود را خوش بو نمایید، چنانکه حضرت یعقوب از آن فاصله طولانی میان مصر و کنعان، بوی پیراهن یوسف را تشخیص داده و فرمود:« انی لاجد ریح یوسف» من بوی یوسف را می شنوم، هرچند انسانهای نادان، سخن ایشان را نپذیرفتند.
🔸نبی مکرم اسلام، خوشبوترین مخلوق خداست، البته ایشان در ظاهر همیشه معطر بودند، اما آنچه عالم را پر کرده است، عطر حقیقت وجود آن ذات مقدس است، که همه انبیاء و اولیاء از بوی خوش ایشان سرمستند، چنانکه مطابق حدیث کساء، هر کدام از اهلبیت که وارد میشوند می گویند: «انی اشم عندک رائحه طیبه» من بوی خوشی مانند بوی رسول خدا استشمام میکنم» و این بوی خوش چنان دل انگیز بوده که حتی جبرائیل را نیز از آسمانها به خود جذب می نماید؛ بله تمام عالم عاشق بوی رسول الله هستند، اما عجیب اینجاست که خود آنحضرت که گل سرسبد عالم خلقت هستند، عاشق «بوی خوش فاطمه» دخترشان بودند تا جائی که مطابق روایات فریقین تا هر شب «بوی خوش فاطمه» را استشمام نمی کردند، به خواب نمی رفتند و می فرمودند: من از فاطمه بوی بهشت را استشمام می کنم.
🔹عطری از نگاه حضرت زهرا سلام الله علیها روزیمان باد🔹