🔰یادداشتهایی در تفسیر موضوعی «۱۵»
🔹تفرقه؛ بزرگترین خیانت
▪️بمناسبت آغاز ایام سکوت امیرالمومنین ع
✍🏻سید رضی مرتضوی
🔸تفرقه، به معنی «پراکندگی و جدائی» است و دربرابر مفهوم «وحدت» به معنی «همدلی و همبستگی» قرار دارد؛ و قرآن کریم بعنوان سند اساسی تعالیم اسلام، با دستور اساسی «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» بزرگترین داعی وحدت بوده و از الفت میان دلهای اعضای جامعه، بعنوان یکی از بزرگترین نعمتهای الهی یاد می کند: «واذکروا اذ کنتم اعداء فالف بین قلوبکم» بیاد داشته باشید که به برکت اسلام، تفرقه از میان شما رفته است، این نعمت، در سایه دستور قرآن به تاکید بر نقاط اشتراک و پرهیز از ایجاد فتنه، بوجود می آید.
🔸قرآن کریم در آیات متعددی، به مسلمین دستور می دهد، حتی با «اهل کتاب» که خارج از دین و مسلک اسلامی هستند و به سختی می توان نقطه اشتراکی با آنان جست، «وحدت» کرده و با پررنگ کردن مسائل مورد قبول، آن را پلی برای ایجاد ارتباط با آنان سازند: «قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمه سواء بیننا و بینکم» ؛ البته این دستورات قرآن به معنی دست برداشتن از اعتقادات صحیح نیست، و قرآن حتی طرفدار بحث و گفتگوست، لکن باید هنگام جدال و بحث با اهل کتاب، بهترین رفتار و روش را داشت: «ولا تجادلوا اهل الکتاب الا بالتی هی احسن» ؛ قرآن کریم حتی در گامی فراتر، حسن معاشرت و ارتباط بدون خصومت با کفار را نیز مورد تایید و تاکید قرار داده است، البته به شرطی که آنها در مقابل مسلمین شمشیر دشمنی را نیاخته و سر بر طغیان نیافراخته باشد: «لا ینهاکم الله عن الذین لم یقاتلوکم فی الدین و لم یخرجوکم من دیارکم ان تبروهم و تقسطوا الیهم»
🔸قرآن کریم، راهکارهای رسیدن به این انعطاف و دست برداشتن از تعصبات خشک که موجب بروز تفرقه در میان جامعه شده و مانند آتشی خرمن همدلی و وحدت را می سوزاند را نیز بیان کرده است، در اولین قدم باید نوع نگاه را تصحیح کرده و یکجانبه نگریستن را تعدیل کرد، قرآن کریم در توصیف اهل کتاب می فرماید: «لیسوا سواء، من اهل الکتاب امه قائمه یتلون آیات الله آناء اللیل» همه اهل کتاب یکسان نیستند، برخی از آنان حق جو و اهل عبادت شبانه هستند، و بهحتی برخی دوستدار مومنینند «لتجدن اقربهم موده للذین آمنوا الذین قالوا انا نصاری» و زیرا بین آنها دانشمندان و خداترسانی پیدا می شود که اهل تکبر نیستند: «ذلک بان منهم قسیسین و رهبانا و انهم لا یستکبرون» .
🔸اکنون که قرآن کریم خواستار وحدت و همدلی اجتماعی و ایجاد پل برای گفتگوی سازنده و تقویت نقاط مشترک حتی با غیر مسلمین است، آیا به تفرقه و عدم وحدت و تشتت و پراکندگی و تکه تکه شدن جامعه اسلامی راضی است؟ می توان با قاطعیت به این سوال جواب منفی داد، هرگز خدا به چنین امری راضی نیست.
🔸بهترین مثال قرآنی برای اثبات این مدعا، داستان فتنه قوم بنی اسرائیل در غیبت حضرت موسی ع است؛ وقتی دیدار حضرت موسی با خدا به طول انجامید، اکثر قوم بنی اسرائیل این موضوع را بهانه ساخته و نایب آنحضرت «هارون» را به بند کشیده و گوساله ای طلائی ساختند، سپس به پرستش آن مشغول شدند؛ این انحراف چنان سنگین بود که وقتی موسی بازگشت الواح تورات را بر زمین انداخت و به سوی هارون دوید و موی سر و روی هارون را چنگ زد: «القی الالواح و اخذ براس اخیه یجره الیه»، حضرت هارون ناله کرد: «یابن ام لا تاخذ بلحیتی و لا براسی» ای برادر مرا رها کن، «ان القوم استضعفونی و کادوا یقتلوننی» این قوم مرا مورد ظلم قرار داده و نزدیک بود مرا بکشند؛ حضرت موسی که در مقام تعلیم و فهماندن به مردم بود فریاد زد: «یا هارون ما منعک اذ رایتم ضلوا» ای هارون چرا مانع گمراهی اینان نشدی؟ و این جمله حضرت هارون پایان این درس بود: «انی خشیت ان تقول فرقت بین بنی اسرائیل» زیرا برخورد با آنان موجب تفرقه می شد.
🔸امیرالمومنین ع نیز بر حق و مظلوم بود، به شهادت تاریخ و سیره نویسان فریقین و خصوصا اهل سنت، مخالفین آنحضرت، همسرش یعنی فاطمه،را با ضربه های تازیانه به شهادت رساندند سپس دستهای او را بسته و طناب در گردنش انداختند و کشان کشان برای بیعت بردند، و کردند آنچه کردند، ولی آنحضرت هرگز بر طبل جدائی و تفرقه نکوفته و آتش فتنه رانیفروخت، بلکه مظلومانه هنگامی که طناب بر گردن به کنار قبر پیامبر رسید خطاب به آنحضرت جمله هارون را تکرار فرمود: «یابن ام، ان القوم استضعفونی و کادوا یقتلوننی»
🔸اکنون نیز، هرکس راه خود را از آن وجود مقدس جدا کرده و با ایجاد فتنه میان گروههای مسلمین بدنبال ایجاد تفرقه باشد، بزرگترین خیانت را مرتکب شده و «ملعون» است، زیرا حضرت صادق ع درباره کسی که مخالفین را علنی لعن کرده بود فرمودند: خدا او را لعنت کند که موجبات زحمت ما را فراهم می سازد.
.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰قطعه صوتی
🔹مدح و مصیبت حضرت ام البنین سلام الله علیها
🔊سید رضی زکیزاده مرتضوی
▪️صبح چهارشنبه ۹۹/۱۱/۸
recording۲۰۲۱۰۱۲۸۱۹۵۹۳۵.amr
4.25M
🔰منبر صوتی
🔹سلسله مباحث همراهی با امام
🔸جلسه چهارم ۹۹/۱۱/۹
🔈سید رضی زکیزاده مرتضوی
▪️لزوم رسیدن بحق معرفت امام
▪️اطاعت محض، مهمترین شرط همراهی با امام
▪️جریان طالوت ع و نهر آب
▪️جریان موسی و خضر علیهماالسلام
▪️بنی اسرائیل و عدم اطاعت از امام
recording۲۰۲۱۰۱۲۴۰۸۱۵۴۲.amr
2.47M
#تدریس ضبط شده ۹۹/۱۱/۵
🔰درس آشنائی با فقه
🔹سطح کارشناسی
🔊سید رضی زکیزاده مرتضوی
.
recording۲۰۲۱۰۱۳۰۱۵۱۱۵۲.amr
3.04M
#تدریس ضبط شده ۹۹/۱۱/۱۱
🔰درس احکام ۱ . جلسه اول
🔸سطح کارشناسی
🔊سید رضی زکیزاده مرتضوی
recording۲۰۲۱۰۱۳۰۱۵۵۱۵۵.amr
1.67M
#تدریس ضبط شده ۹۹/۱۱/۱۱
🔰درس احکام ۱
🔹جلسه اول . قسمت دوم
🔸سطح کارشناسی
🔊سید رضی زکیزاده مرتضوی
recording۲۰۲۱۰۱۳۱۰۸۱۱۱۸.amr
3.48M
#تدریس ضبط شده ۹۹/۱۱/۱۲
🔰درس آشنائی با فقه . جلسه ۲
🔹سطح کارشناسی
🔊سید رضی زکیزاده مرتضوی
.
recording۲۰۲۱۰۲۰۴۲۰۱۶۴۳.amr
2.97M
🔰منبر صوتی
🔹سلسله مباحث همراهی با امام
🔸جلسه پنجم ۹۹/۱۱/۱۶
🔈سید رضی زکیزاده مرتضوی
▪️تسلیم ، لازمه ماندن باامام
▪️جدایی انصار از پیامبر در تقسیم غنائم حنین
▪️دستور امام صادق ع به نشستن در تنور
▪️جدایی بسیاری از یاران امام زمان بعد از ظهور و تخطئه ایشان
recording۲۰۲۱۰۲۰۵۰۷۱۹۵۸.amr
4.67M
🔰دعای ندبه ۹۹/۱۱/۱۷
🔈سید رضی زکیزاده مرتضوی
نشست علمی انقلاب اسلام و تمدن نوین اسلامی؛ با سخنرانی :
حجت الاسلام دکتر سید رضی مرتضوی با موضوع دستاوردهای تمدنی انقلاب اسلامی از منظر بیانیه گام دوم
ساعت 10 صبح
ورود به نشست از طریق لینک زیر: http://live.mou.ir/mquran
recording۲۰۲۱۰۲۰۹۱۰۰۰۴۷.amr
3.19M
🔰کلیپ صوتی نشست علمی
🔹دستاوردهای تمدنی انقلاب اسلامی از منظر بیانیه گام دوم
▪️سید رضی زکیزاده مرتضوی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰قطعه صوتی
🔹مناجات با امام زمان ع + روضه امام حسین ع
🔊سید رضی زکیزاده مرتضوی
▪️چهارشنبه ۹۹/۱۱/۲۲
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰منبر صوتی
🔹سلسله مباحث همراهی با امام
🔸جلسه ششم (آخر) ۹۹/۱۱/۲۳
🔈سید رضی زکیزاده مرتضوی
▪️خلاصه مباحث گذشته در لزوم همراهی با امام
▪️لزوم اکتفاء به امام و نرفتن سر سفره دیگران
recording۲۰۲۱۰۲۰۷۰۸۱۵۲۱.amr
4.29M
#تدریس ضبط شده ۹۹/۱۱/۱۸
🔰درس آشنائی با فقه . جلسه ۳
🔹سطح کارشناسی
🔊سید رضی زکیزاده مرتضوی
.
🔰فضیلت و اعمال و مناسبتهای ماه رجب
✍🏻سید رضی مرتضوی
💠فراوانند بندگان خدا، که حتی یکی از اعمال ماه رجب را هم از دست نمی دهند، اینان همانند که در آخر رمضان مانند کسی که فرزند از دست داده، در فراغ فصل عبادت (رجب، شعبان، رمضان) گریه می کنند؛ آنها تمام سه ماه را روزه می گیرند و در آخر هم از دست خالی خود ناله دارند. از آنان باشیم.
🔹فضیلت های ماه رجب.
۱. ماه خدا
۲. از ماههای حرام
۳. رجب، نام رودی در بهشت
۴. ماه استغفار امت
🔹مناسبتها
۱.اول. ولادت امام باقر ع
۲.سوم. شهادت امام هادی ع
۳. دهم . ولادت امام جواد ع
۴.سیزدهم. ولادت امام علی ع
۵.پانزدهم. وفات حضرت زینب س
۶. بیست و پنجم. شهادت امام کاظم ع
۷. بیست و ششم . وفات حضرت ابوطالب ع
۸. بیست و هفتم . مبعث
🔹اعمال مشترک ماه رجب
🔸نمازها:
۱. هر روز در ماه رجب ، در حال روزه ، ۴ رکعت . در رکعت اول حمد و صدبار آیة الکرسی . در رکعت دوم حمد و ۲۰۰ بارتوحید
۲. هر جمعه در ماه رجب . چهار رکعت بین ظهر وعصر . در هر رکعت حمد و 7 ۷ آیة الکرسی و ۵ و ده بار یس
۳. در کل ماه رجب ۶۰ نماز هر شبی دو رکعت . در هر رکعت حمد و توحید و سه بار کافرون و بعد از سلام این دعا (لا اله الا الله وحده لا شریک له . له الملک و له الحمد یحیی و یمیت و هو حی لا یموت بیده الخیر و هو علی کل شیء قدیر و الیه المصیر و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم . اللهم صل علی محمد و آل محمد)
۴. هر شب ۲ رکعت در هر رکعت حمد و ۵۰ بار توحید
۵. هر شب ۲ رکعت در هر رکعت حمد و توحید و کافرون
🔸روزه ها:
۱. روزه هر روز
۲. سه روز متوالی ۵ شنبه . جمعه . شنبه. لااقل در یکی از هفته ها
۳. سه روز آخر ماه
۴. روز ۲۷
۵. ایام البیض
🔸ادعیه و اذکار
۱. یا من یملک حوائج السائلین...
۲. خاب الوافدون علی غیرک...
۳. اللهم انی اسئلک صبر الشاکرین...
۴. اللهم یا ذاالمنن السابغه
۵. اللهم انی اسئلک بمعانی جمیع ما یدعوک به ولاه امرک
۶. اللهم انی اسئلک بمولدین فی رجب
۷. یا من ارجوه لکل خیر
۸. هر روز ۱۰۰ استغفار
۹. هر شب هزار لااله الاالله
۱۰. هر صبح و شب ۷۰ استغفار
۱۱. ده هزار توحید
۱۲. هزار بار «استغفر الله ذی الجلال و الاکرام من جمیع الذنوب و الآثام»
۱۳. هر جمعه صد بار توحید
۱۴. هر شب: حمد. توحید. آیت الکرسی.کافرون.فلق.ناس. تسبیحات اربعه و ذکر لا حول . صلوات.اللهم اغفر للمومنین و المومنات . هریک سه بار. بعد ۴۰۰ بار استغفار: نتیجه این عمل بخشش گناهان است حتی اگر بعدد قطره های باران باشد
🔸اعمال خاصه:
۱. دعای هنگام رویت هلال
۲. غسل شب ۱ و ۱۵
۳. غسل روزهای ۱ و ۱۳ و ۱۵و ۲۷ و روز آخر ماه
۴. نمازهای شب اول: ۲۰ رکعت. ۲ رکعت در رکعت اول: حمد و انشراح و ۳بار توحید. در رکعت دوم حمد و انشراح و توحید و معوذتین . ۳۰ رکعت در هر رکعت حمد و کافرون و ۳بار توحید
۵. احیاء شب اول به عبادت
۶. نماز سلمان:روز ۱ و ۱۵ و آخر : ده رکعت. در هررکعت حمد و ۳بار توحید و ۳بار کافرون. بعد این ورد: لااله الاالله وحده .. و این ورد :لا مانع لما اعطیت ...
۷. اعتکاف و ما ادراک ما اعتکاف...
۸. نماز شب ۱۳ مخصوص آمرزش گناهان: در هر رکعت حمد وتوحیدو یس و ملک
۹. نماز شب ۱۴ مثل شب ۱۳ چهاررکعت
۱۰ . نماز شب۱۵ مثل شب ۱۳ شش رکعت
۱۱. نماز مخصوص شب نیمه: ۳۰ رکعت و ۱۲ رکعت
۱۲. احیاء شب ۱۵
۱۳. اعمال ام داود در ایام البیض. حتما انجام شود
۱۴. نماز مخصوص شب ۲۷
۱۵. نماز مخصوص روز مبعث ۱۲ رکعت
🔹زیارات
۱. زیارت امام حسین روز۱ و شب ۱۳ و روز ۱۵
۲. زیارت امام رضا مخصوص ماه رجب
۳.زیارت پیامبر و امام علی روز مبعث
۴. حج عمره
🔹التماس دعا
.
rec father.mp3
29.97M
🔰منبر صوتی
🔹شهادت امام هادی ع ۹۹/۱۱/۲۸
🔈سید رضی زکیزاده مرتضوی
🔰نکاتی در مورد شب موسوم به «لیله الرغائب»
✍🏻سید رضی مرتضوی
۱. به این بیان آیت الله استاد مددی توجه کنید:
«همین صلات لیلة الرغائب که باز هم سید بن طاووس این را نقل کرده؛ به عین این سند و متن -که اصلاً متن و سند هم مال آنها {یعنی اهل تسنّن} است- در کتاب موضوعات ابن جوزی {سنّی} آمده!!... اسمش را هم گذاشته اند شب آرزوها!! لیلة الرغائب! یک حدیثی است که آثار جعل از سر تا پای آن واضح است! خوب این چه درجه و قوت احتمالی برای آدم میآورد؟!... چون اهل سنّت که شما میدانید به چه وضعی نماز تراویح را میخوانند در ماه رمضان! بعد از نماز تراویح، در طی سال، شب جمعه اول ماه رجب در مساجد جمع میشوند و این نماز لیلة الرغائب را میخوانند؛ یعنی لیلة الرغائب از لیالی مشهوره اهل سنّت بعد از تراویح است!! تراویح، درجه اوّل! به خاطر همین حدیث جعلی و لیلة الرغائب، درجه دوم!!...»
۲. این حدیث شب آرزوها ُ حتی در منابع اهل سنت هم حدیثی جعلی محسوب می شود به همین جهت ابن جوزی آن را در کتاب الموضوعات خودش آورده است. و جالب است که اکنون در جامعه شیعه بعنوان یک عمل دینی و ارزشمند قلمداد می شود
۳. مناسبت ها و ایام خاص باید از طریق اهلبیت علیهم السلام تعیین شوند زیرا اگر قرار است در این مناسبت های خاص خیر و برکتی به انسان برسد چه کسی جز آنها از این رحمت الهی اطلاع دارد؟ اینکه چیزی به نظر انسان جالب برسد اصلا برای تعیین مناسبت کافی نیست. زیرا اینگونه مسایل جعلی و قراردادی نیستند که اگر کسی تصمیم بگیرد واقع شود بلکه اساس آن از عالم بالاست .
۴. اگر انسان کاری را از خود جعل کند حتی اگر ظاهر عبادت هم داشته باشد بازهم گناه است چون دروغ بستن به خداست و خدا به سادگی از این گناه نمی گذرد: «ومن اظلم ممن افتری علی الله» .
۵. ممکن است اینگونه چیزهای جدید در دین بعد از سالیان دراز تبدیل به سنتی لا یتغیر شود که نتوان جلوی آن را گرفت . اگر هم بگوییم خواهند گفت :مگر چه اشکالی دارد بهرحال نماز و دعاست . چنانکه امیرالمومنین از نماز تراویح منع کردند ولی مردم گوش ندادند و در مقابل منع مولای متقیان فریاد می زدند: وای که سنت عمر از بین رفت: لمّا قدم أمیر المؤمنین الکوفة أمر الحسن بن علیّ أن ینادی فی النّاس: لا صلاة فی شهر رمضان فی المساجد جماعة فنادی فی النّاس الحسن بن علیّ بما أمره به أمیرالمؤمنین فلمّا سمع النّاس مقالة الحسن بن علیّ (علیهما السّلام) صاحوا: واعمراه واعمراه،
خداوند متعال امت اسلام را حفظ فرماید.