eitaa logo
سید رضی مرتضوی
320 دنبال‌کننده
259 عکس
172 ویدیو
475 فایل
کانال نشر آثار رسانه ای از 🔶حجت الاسلام دکتر سید رضی مرتضوی ان آثارنا تدل علینا ⚜️ فانظروا بعدنا الی الآثار
مشاهده در ایتا
دانلود
recording۲۰۲۰۱۲۰۸۱۱۰۷۲۰.amr
2.17M
ضبط شده ۹۹/۹/۱۸ 🔰 فقه ۳، دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی ♦️ سطح کارشناسی 🔸ادامه بحث حج 🔹رمی جمرات
recording۲۰۲۰۱۲۰۹۱۰۲۵۰۲.amr
1.63M
ضبط شده ۹۹/۹/۱۹ 🔰 تفسیر موضوعی ♦️ سطح کارشناسی 🔸 داستان حضرت موسی ع 🔹ایمان آورندگان به موسی ع 🔹از بنی اسرائیل، از کاخ فرعون، ساحران 🔹خداوند متعال و نجات مومنین 🔹معنی نجات 🔹مومن بودن در وقت مرگ
recording۲۰۲۰۱۲۰۹۱۱۰۹۴۵.amr
3.05M
ضبط شده ۹۹/۹/۱۹ 🔰 فقه ۳، دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی ♦️ سطح کارشناسی 🔸ادامه بحث حج 🔹 رمی جمرات و کیفیت و شرایط آن
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۲۷» ✍️ سید رضی مرتضوی ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ قال ابوالحسن الرضا علیه السلام: قِرَاءَةُ الْقُرْآنِ أَفْضَلُ مِنَ الذِّکْرِ وَ الذِّکْرُ أَفْضَلُ مِنَ الصَّدَقَةِ وَ الصَّدَقَةُ أَفْضَلُ مِنَ الصِّیَامِ و الصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنَ النَّارِ. 📚بحار ج۸۹ / ص ۱۹۹ ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ امام رضا علیه السلام فرمودند: «گرچه» روزه انسان را از آتش جهنم نجات میدهد، «اما»صدقه از روزه بهتر است، ذکر گفتن از صدقه دادن برتر بوده و قرائت قرآن از ذکر هم بالاتر و بافضیلت تر است . ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ 🔹نکته ها: 🔸ممکن است در نگاه اول، کسی که پول خرج میکند بهتر از قاری قرآن به نظر برسد، ولی انسان باید از قیاس بپرهیزد و تابع محض حکم الهی باشد. 🔸بهتر بودن قرائت از صدقه، به معنی جواز ترک صدقه نیست، بلکه روایت در صدد بیان جایگاه هر عمل است. 🔸این روایت روشن کننده دل کسانی است که چیزی برای انفاق ندارند ولی می توانند قرآن بخوانند، تا از فقر خود محزون نباشند و به قرآن پناه برند. 💠 قرآن بخوانیم 💠
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۲۸» ✍️ سید رضی مرتضوی ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ قال ابوعبدالله ع: مَنِ اسْتَمَعَ حَرْفاً مِنْ کِتَابِ اللَّهِ مِنْ غَیْرِ قِرَاءَةٍ کُتِبَ لَهُ حَسَنَةٌ وَ مُحِیَ عَنْهُ سَیِّئَةٌ وَ رُفِعَ لَهُ دَرَجَةٌ 📚بحار ج۸۹ / ص ۱۹۹ ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کس یک حرف از قرآن را به گوش جان بشنود و هرچند آن را با زبان نخواند، یک خوبی برای او ثبت شده و یک بدی از او برطرف میشود و یک درجه رفعت می یابد ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ 🔹نکته ها: 🔸این روایت بشارتی برای کسانی است که بعلت بی سوادی یا علل دیگر، قدرت بر قرآن خواندن ندارند. 🔸گوش دادن به قرآن با شنیدن فرق می کند، و انسان باید گوش دلش را به صدای قرآن بسپارد. 🔸گوش دادن به قرآن به خودی خود نیز یک عمل مطلوب است. 🔸حسنه تنها به معنی ثواب نیست و ممکن است به ذات انسان یک خوبی اضافه شود، سیئه نیز فقط به معنی گناه نیست و ممکن است قرآن پلیدی های روح و رذائل انسان را تطهیر کند. 💠 قرآن بخوانیم 💠
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۲۹» ✍️ سید رضی مرتضوی ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ قال ابوعبدالله ع: مَا یَمْنَعُ التَّاجِرَ مِنْکُمُ الْمَشْغُولَ فِی سُوقِهِ إِذَا رَجَعَ إِلَی مَنْزِلِهِ أَنْ لَا یَنَامَ حَتَّی یَقْرَأَ سُورَةً مِنَ الْقُرْآنِ فَیُکْتَبَ لَهُ مَکَانَ کُلِّ آیَةٍ یَقْرَؤُهَا عَشْرُ حَسَنَاتٍ وَ یُمْحَی عَنْهُ عَشْرُ سَیِّئَاتٍ 📚بحار ج۸۹ / ص ۲۰۰ ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ امام صادق علیه السلام فرمودند: چرا یک تاجر شیعه که در طول روز گرفتار است و نمی‌تواند قرائت کند، وقتی شب به خانه برمیگردد، قبل از خوابیدن یک سوره قرآن نمی‌خواند که اگر چنین کند، در مقابل هر آیه ده خوبی به او داده شده و ده بدی از او پاک می شود. ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ 🔹نکته ها: 🔸تجارت واقعی، تجارت با خداست، با اینکه خدا هیچ احتیاجی به اعمال بندگانش ندارد، ولی بهترین خریدار است، و اعمال بی ارزش آنها را به بالاترین قیمت می‌خرد. 🔸 پرکار بودن و اشتغال، بهانه قابل قبولی برای ترک قرائت قرآن نیست. 🔸درون انجام عمل خیر در اوج فشار شیطان، (مانند قرائت قبل از خواب) خیر فراوانی نهفته است که با استقامت باید آن را بدست آورد. 🔸اگر از کاسب و تاجر انتظار قرائت شبانه می رود، توقع از طلاب و اهل علم به مراتب بیشتر است. 💠 قرآن بخوانیم 💠
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۳۰» ✍️ سید رضی مرتضوی ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ سُأل أَبو جَعْفَرٍ الْبَاقِرَ علیه السلام عَنِ الْمَرِیضِ هَلْ یُعَلَّقُ عَلَیْهِ تَعْوِیذٌ أَوْ شَیْ ءٌ مِنَ الْقُرْآنِ فَقَالَ نَعَمْ لَا بَأْسَ بِهِ إِنَّ قَوَارِعَ الْقُرْآنِ تَنْفَعُ فَاسْتَعْمِلُوهَا 📚بحار ج۸۹ / ص ۲۰۲ ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ از امام باقر علیه السلام پرسیدند: آیا مریض اجازه دارد تعویذی از قرآن درست کند و بر خود آویزان کند و آیا فایده ای برایش دارد؟ حضرت فرمودند: بله هیچ اشکالی ندارد، آیات کوبنده قرآن، مفید است، آنها را به کار گیرید. ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ 🔹نکته ها: 🔸تعویذ نوشته ای پیچیده شده بین پارچه است که به لباس یا گردن آویزان می کنند تا از شر شیاطین جن و بدی های دیگر و بیماری در امان بمانند که معمولا حاوی اذکار ممنوعه و وردهای جادویی است که استفاده اش حرام است. 🔸امام باقر علیه السلام استفاده از قرآن خصوصا آیات قوارع را بعنوان تعویذ، جایز و مفید اعلام کردند . 🔸قوارع بمعنی کوبنده ها، آیاتی ازقرآن است شیاطین و شرور را درهم میکوبد مثل آیة الکرسی و معوذتین. 💠 قرآن بخوانیم 💠
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۳۱» ✍️ سید رضی مرتضوی ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ قَالَ الرِّضَا عَلیه السَّلام: لَوْ أَرَدْتُ أَنْ أَخْتِمَهُ فِي أَقَلَّ مِنْ ثَلَاثٍ لَخَتَمْتُهُ وَ لَكِنْ مَا مَرَرْتُ بِآيَةٍ قَطُّ إِلَّا فَكَّرْتُ فِيهَا وَ فِي أَيِّ شَيْ‏ءٍ أُنْزِلَتْ وَ فِي أَيِّ وَقْتٍ فَلِذَلِكَ صِرْتُ أَخْتِمُ ثَلَاثَةَ أَيَّام‏ 📚بحار ج۸۹ / ص ۲۰۴ ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ امام رضا علیه السلام فرمودند: من اگر بخواهم می توانم قرآن را در کمتر از سه روز ختم کنم، ولی به هر آیه ای می رسم درباره آن تفکر می کنم و می بینم که در چه موردی و چه وقت نازل شده، لذا ختم قرآن من سه روز طول می کشد. ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ 🔹نکته ها: 🔸ختم کردن قرآن در سه روز، به معنی خواندن روزانه «ده جزء» قرآن است، آنهم همراه تفکر و تدبر در آیات آن. 🔸برخی با شنیدن این روایات می گویند: «ایشان امام بوده اند و لذا خاص هستند» اما در اشتباهند، زیرا امام الگو و اسوه است و امثال این روایت به این معنی است که از شیعیانشان نیز چنین توقعی دارند. 🔸ممکن است انسان ساعتها وقتش را در فضای مجازی سپری کند، اما وقتی میخواهد روزی چند جزء قرآن بخواند، شیطان آن را بعنوان اتلاف وقت یا زیاده روی جلوه دهد. 💠 قرآن بخوانیم 💠
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۳۲» ✍️ سید رضی مرتضوی ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ قَیلَ للرِّضَا عَلیه السَّلام: أَقْرَأُ الْمُصْحَفَ ثُمَّ یَأْخُذُنِی الْبَوْلُ فَأَقُومُ فَأَبُولُ وَ أَسْتَنْجِی وَ أَغْسِلُ یَدِی ثُمَّ أَعُودُ إِلَی الْمُصْحَفِ فَأَقْرَأُ فِیهِ قَالَ لَا حَتَّی تَتَوَضَّأَ لِلصَّلَاةِ 📚بحار ج۸۹ / ص ۲۰۹ ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ از امام رضا علیه السلام سوال شد: گاهی که مشغول قرائت قرآن هستم و ناگهان احتیاج به قضای حاجت پیدا می کنم، سپس دستم را میشویم و به قرائت ادامه می دهم، آیا این کار صحیح است، حضرت فرمودند، خیر، تا دوباره وضو نگرفته ای، به سراغ قرآن نیا. ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ 🔹نکته ها: 🔸نهی امام علیه السلام از قرآن خواندن بدون وضو تنزیهی است به این معنا که قرآن خواندن با وضو، فضیلت بیشتری دارد، نه اینکه انسان بی وضو حق قرآن خواندن نداشته باشد. 🔸برخی مقدمات، در عین اینکه بسیار ساده هستند ولی فضیلت اعمال را در حد زیادی بالا می برند مانند وضو گرفتن برای قرائت. 🔸 شیطان دائماً با تحلیلی که تنبلی یا کم اهمیت جلوه دادن، به دنبال حذف این مقدمات مهم است تا ما را از رسیدن به خیر های فراوان باز دارد. 💠 قرآن بخوانیم 💠
recording۲۰۲۰۱۲۱۳۰۷۱۳۱۳.amr
3.24M
ضبط شده ۹۹/۹/۲۲ 🔰 احکام اسلامی ۲ ♦️ سطح کارشناسی 🔹معاملات
recording۲۰۲۰۱۲۱۳۱۰۱۷۳۴.amr
2.94M
ضبط شده ۹۹/۹/۲۳ 🔰آشنایی با فقه ♦️سطح کارشناسی 🔹 آشنائی با ابواب فقهی (عبادات) 🔹حج و مقایسه با کربلا
recording۲۰۲۰۱۲۱۴۱۰۱۴۳۰.amr
2.46M
ضبط شده ۹۹/۹/۲۴ 🔰آشنایی با فقه ♦️سطح کارشناسی 🔹 آشنائی با ابواب فقهی (معاملات)
recording۲۰۲۰۱۲۱۴۱۱۱۰۱۶.amr
520K
ضبط شده ۹۹/۹/۲۴ 🔰 فقه ۳، دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی ♦️ سطح کارشناسی 🔸ادامه بحث حج 🔹 ذبح و نحر و اعمال منی
recording۲۰۲۰۱۲۱۵۱۰۱۴۲۰.amr
2.47M
ضبط شده ۹۹/۹/۲۵ 🔰 تفسیر موضوعی ♦️ سطح کارشناسی 🔸 داستان حضرت موسی ع 🔹 کیفیت امتحانات الهی 🔹توکل به خدا و اطمینان به او راهگشای امتحانات 🔹انقلاب اسلامی متکی به توکل است
recording۲۰۲۰۱۲۱۶۱۰۱۴۲۵.amr
2.89M
ضبط شده ۹۹/۹/۲۶ 🔰 تفسیر موضوعی ♦️ سطح کارشناسی 🔸 داستان حضرت موسی ع 🔹گوساله پرستی بنی اسرائیل
recording۲۰۲۰۱۲۱۶۱۱۱۱۱۳.amr
2.06M
ضبط شده ۹۹/۹/۲۶ 🔰 فقه ۳، دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی ♦️ سطح کارشناسی 🔸ادامه بحث حج 🔹حلق و تقصیر حج
recording۲۰۲۰۱۲۱۷۱۱۲۳۴۶.amr
2.32M
ضبط شده ۹۹/۹/۲۷ 🔰 فقه ۳، دروس تمهیدیه فی الفقه الاستدلالی ♦️ سطح کارشناسی 🔸ادامه بحث حج 🔹مبیت به منی در شب ۱۱ و ۱۲
recording۲۰۲۰۱۲۱۶۱۸۴۱۵۷.amr
975K
♦️روضه چهارشنبه ۹۹/۹/۲۶ 🔸حضرت زهرا سلام الله علیها 🔈سید رضی مرتضوی
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۳۳» ✍️ سید رضی مرتضوی ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ قَیلَ للباقر عَلیه السَّلام: إِنَّ قَوْماً إِذَا ذُکِّرُوا بِشَیْءٍ مِنَ الْقُرْآنِ أَوْ حُدِّثُوا بِهِ صَعِقَ أَحَدُهُمْ حَتَّی یُرَی أَنَّهُ لَوْ قُطِّعَتْ یَدَاهُ وَ رِجْلَاهُ لَمْ یَشْعُرْ بِذَلِکَ فَقَالَ سُبْحَانَ اللَّهِ ذَاکَ مِنَ الشَّیْطَانِ مَا بِهَذَا أُمِرُوا إِنَّمَا هُوَ اللِّینُ وَ الرِّقَّةُ وَ الدَّمْعَةُ وَ الْوَجَلُ 📚بحار ج۸۹ / ص ۲۱۰ ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ از امام باقر علیه السلام سوال شد: گروهی هستند که وقتی بیاد بعضی معارف قرآن می افتند یا برایشان گفته می شود، آنقدر تحت تاثیر قرار می گیرند که به نظر می رسد حتی اگر دست و پایشان قطع شود متوجه نخواهند شد، حضرت فرمودند سبحان الله ، اینکارها از شیطان است، خدا به این چیزها دستور نداده است، آنچه هنگام شنیدن یا بیاد آوردن معارف قرآن لازم است، نرمش، خشوع، گریه و ترس از هیبت الهیست. ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ 🔹نکته ها: 🔸اعمال افراط گرایانه حتی اگر در پوشش های زیبا همچون تحت تاثیر قرار گرفتن از جلالت قرآن باشد از نظر دین مردود است. 🔸 رفتارهای انحرافی توسط شیطان ایجاد میشود و آن مطرود درگاه الهی هر گروهی را از طریق مخصوص خودشان گمراه می کند. 🔸عقلانیت و جمال و زیبایی و آراستگی در انجام عبادات، چیزیست که اهلبیت ع از شیعیانشان توقع دارند. 💠 قرآن بخوانیم 💠
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۳۴» ✍️ سید رضی مرتضوی ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ قَیلَ لابیعَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: فِی قَوْلِ اللَّهِ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ، فَقَالَ الْوُقُوفُ عِنْدَ ذِکْرِ الْجَنَّةِ وَ النَّار 📚بحار ج۸۹ / ص ۲۱۳ ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ از امام صادق علیه السلام سوال شد: منظور از حق تلاوت، در آیه ۱۲۱ سوره بقره که می فرماید: «کسانیکه حق تلاوت قرآن را بجا می آورند»، چیست؟ حضرت فرمودند توقف و تفکر کردن، هنگام یاد بهشت و جهنم. ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ 🔹نکته ها: 🔸هنگام تلاوت قرآن، نباید صرفا مشغول آداب ظاهری و الفاظ باشیم، بلکه باید در معانی آن نیز دقت کنیم. 🔸مهمترین آیات شایسته تفکر، آیات بهشت و جهنم است که باید قاری را برای لحظاتی از تلاوت متوقف کند. 🔸تفکر در بهشت و جهنم، که سرانجام انسان است، موجب ترس و امید شده و زندگی را اصلاح می کند. 🔸اینگونه تلاوت کردن قرآن، بهترین روش قرآن خواندن است به نحوی که خدا از آن با عنوان «حق تلاوت» یاد کرده است. 💠 قرآن بخوانیم 💠
💐«بمناسبت ولادت حضرت زینب سلام الله علیها»💐 🔰یادداشتهایی در تفسیر موضوعی«۱۲» 💠مریم کجا و زینب علیهماالسلام ✍سید رضی مرتضوی 🔻دوستانِ خدا، همگی حیرت آورند و هریک در آسمان عشق الهی به نحوی درخشیده اند و چشمها را خیره خود ساخته اند و بالاتر از مومنین دیگر هستند و خود نیز به این مقام آگاهند: «الحمد لله الذی فضلَنا علی کثیر من عباده المومنین» ولی شکی نیست که مقامشان باهم برابر نیست و برخی برتر و برخی بالاتر و برخی در اوج و برخی فراتر از اوج هستند، قرآن کریم فرمود: «تلک الرسل فضلنا بعضهم علی بعض» و «لقد فضلنا بعض النبیین علی بعض» و سپس فرمود: به تفاوت مقامِ اولیاء توجه کنید: «انظر کیف فضلنا بعضهم علی بعض» خصوصا ببینید چه نکته هایی باعث تفاوت مقام آنها شده است 🔻برای شناخت جایگاه دوستان خدا، راهی بهتر از بازنگری حوادث و وقایع زندگی و واکنشهای آنان نسبت به آن وقایع نیست، قرآن کریم مملو از داستان زندگی اولیاء خداست و آنها را «احسن القصص» یعنی بهترین داستانها دانسته است، زیرا موجب آرامش قلب، روشن شدن حقیقت و درس آموزی می گردد: «نقص علیک من انباء الرسل ما نثبت به فوادک و جائک من هذه الحق و موعظه و ذکری»، قصه آدم، نوح، ابراهیم، موسی، عیسی، هود، صالح، شعیب و... خصوصا قصه «مریم»، زیرا قصه آنحضرت کلید شناخت مقام حضرت زینب سلام الله علیهاست 🔸جایگاه مریم س خیلی بلند است، او قبل از تولد، نذر بیت المقدس شده است «نذرت ما فی بطنی محررا»، خدا او را پذیرفته است «فتقبلها ربها بقبول حسن»، خدا او را پرورش داده است «انبتها نباتا حسنا»، یک پیامبر خود را مامور نگهداری او ساخته است«کفلها ذکریا»، برایش روزی های آسمانی خاص فرستاده است: «کلما دخل علیها زکریا المحراب وجد عندها رزقا»؛ «مریم» برترین زن زمان خود در کل عالم است: « ان الله اصطفاک و طهرک و اصطفاک علی نساء العالمین»، و مثال خاص خدا برای مومنین است: «ضرب الله مثلا للذین آمنوا... و مریم ابنت عمران»، او دارای مقام عصمت است «و امه صدیقه» و با ملائک خدا همنشین است: «و اذ قالت الملئکه یا مریم ان الله یبشرک» و با حضرت جبرئیل همسخن شده و او عیسی ع را در وجود مریم دمیده است: «انما انا رسول ربک لاهب لک غلاما زکیا» 🔸تمام ماموریت مریم این بود: «عیسی را که بدون پدر به دنیا آمده، به میان بنی اسرائیل ببر»؛ آنهم با توجه ویژه خداوند: کل مدت حاملگی آنحضرت ۶ ساعت بوده، و تمامی امکانات برایش فراهم بود، فرزند تازه متولد شده اش با او سخن گفت: «ناداها من تحتها»، چشمه ای زیر پایش جوشید: «قد جعل ربک تحتک سریا» و نخلی پربار، خرمای تازه در دامنش ریخت: «هزی الیک بجزع النخله تساقط علیک رطبا جنیا»، و خدا دائما دلداری اش می داد، نترس، نگران نباش، راحت و آسوده از نعمتهای خاص خود بخور و خوشحال باش«کلی واشربی و قری عینا» 🔸تمام آنچه از حضرت مریم سلام الله علیها با تمام آن مقام و منزلت و جایگاه بلند و عصمت، در قرآن نقل شده این جمله است: «یا لیتنی متُّ قبل هذا و کنت نسیا منسیا» ای کاش قبل از این مرده بودم و این روز را نمی دیدم و فراموش شده بودم. بله، ماموریت سختی است، مریم عفیفه پاک دامن، قرار است مورد تهمت قرار بگیرد، لذا خدا به او می گوید: من از تو دفاع می کنم، تو سکوت کن ، فقط کاری که از تو می خواهم این است: عیسی را در بغل بگیر و به میان بنی اسرائیل برگرد: «فقولی انی نذرت للرحمن صوما فلن اکلم الیوم انسیا» بگو روزه سکوت گرفته ام و حرف نزن؛ بقیه کارها با من؛ و همینگونه هم شد و عیسی ع درون قنداقه سخن گفت و مریم س، در یک لحظه از تهمت نجات یافته و به اوج رسید 🔹جایگاه بلند مریم سلام الله علیها، کلید شناخت جایگاه «زینب کبری»، دختر علی مرتضی و فاطمه زهرا، علیهم السلام است، زیرا «زینب» نیز از طرف ولی خدا مامور به انجام کاریست ، کاری که حجم و وسعت و عظمت آن با ماموریت حضرت مریم قابل مقایسه نیست و بی اندازه بزرگتر و سنگین تر است، زینب سلام الله علیها مامور است، ۸۴ زن و کودک را که در یک نصف روز همه هستی شان را در خاک و خون غلطیده دیده اند، راهبری کند، آنهم نه به همین سادگی، بلکه در قالب اسارت، همراه با تازیانه دشمن، با چاشنی سیلی و لگد و زخم زبان، در حالیکه سر بریده امامش در مقابل رویش بر فراز نیزه هاست 🔹مریم در کمال راحتی بود اما زینب مرگ ۱۸جوان را به چشم دیده بود؛ مریم آب و خرمای بهشتی برایش مهیا بود، اما زینب چندین روز گرسنه و تشنه بود؛ مریم، مامور به سکوت بود، اما زینب با خطبه های آتشینش دشمن را بیچاره کرد؛ مریم، غرق در نعمت و رحمت بود، اما زینب غرق در مصیبت و اندوه و بلا؛ با اینحال، مریم گفت: ای کاش مرده بودم اما زینب فرمود: «مارایت الا جمیلا» جز زیبائی چیزی ندیدم. 💠راستی اگر مریم چنان مقامی دارد، پس مقام زینب کجاست، تنها خدا می داند💠 ❤️«السلام علی قلب زینب الصبور»❤️
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۳۵» ✍️ سید رضی مرتضوی ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ قال عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ علیه السلام: آیَاتُ الْقُرْآنِ خَزَائِنُ الْعِلْمِ فَکُلَّمَا فَتَحْتَ خِزَانَةً فَیَنْبَغِی لَکَ أَنْ تَنْظُرَ فِیهَا 📚بحار ج ۸۹ / ص ۲۱۵ ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ امام سجاد علیه السلام فرمودند:آیات قرآن مانند گنجینه های علم هستند، وقتی در یک گنجینه را باز می کنی، شایسته است به درون آن نگاهی بیندازی ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ 🔹نکته ها: 🔸آیات قرآن در برابر غافلان، مانند تکه الماسی است که در دست نوزادی باشد، او هیچ درکی از ارزش جواهرات ندارد و تنها با آن بازی می کند، غافلان نیز تنها به الفاظ و الحان قرآن بسنده کرده و به گنجینه های علمی آن بی اعتنا هستند. 🔸هر یک آیه، چشمه جداگانه ای از معارف است، که رسیدن به جرعه ای از آن، تغییر نگاه ما به قرآن و آیات آن را می طلبد 🔸انتظار اهلبیت علیهم السلام از شیعیانشان اینست که در هنگام قرائت، به معانی قرآن توجه کنند 💠 قرآن بخوانیم 💠
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۳۶» ✍️ سید رضی مرتضوی ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ قال أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام: إِذَا قُرِئَ عِنْدَکَ الْقُرْآنُ وَجَبَ عَلَیْکَ الْإِنْصَاتُ وَ الِاسْتِمَاعُ 📚بحار ج ۸۹ / ص ۲۲۰ ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ امام صادق علیه السلام فرمودند: اگر در جایی که قرآن خواننده میشود، حضور داشتی، واجب است سکوت کنی و با گوش جان قرآن را بشنوی ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ 🔹نکته ها: 🔸در این روایت، حالتی تصویر شده که انسان، ناخواسته در معرض قرآن قرار میگیرد، با اینحال باید به احترام قرآن سکوت کند و گوش دهد. 🔸یکی از معانی انصات، قبول کردن دعوت است، گویا خدا از ما دعوت می کند به سخنانش گوش دهیم، و مسلم است که قبول نکردن این دعوت سخاوتمندانه، به ضرر خود ماست. 🔸گرچه وجوب در این روایت، به معنی واجب شرعی نیست، ولی استحباب تاکیدی را می رساند. 💠 قرآن بخوانیم 💠
🔰 جایگاه قرآن در روایات اهلبیت ع «۳۷» ✍️ سید رضی مرتضوی ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ أُبِینَ إِحْدَی یَدَیْ هِشَامِ بْنِ عَدِیٍّ الْهَمْدَانِیِّ فِی حَرْبِ صِفِّینَ فَأَخَذَ عَلِیٌّ یَدَهُ وَ قَرَأَ شَیْئاً وَ أَلْصَقَهَا فَقَالَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ مَا قَرَأْتَ قَالَ فَاتِحَةَ الْکِتَابِ کَأَنَّهُ اسْتَقَلَّهَا فَانْفَصَلَتْ یَدُهُ نِصْفَیْنِ فَتَرَکَهُ عَلِیٌّ وَ مَضَی 📚بحار ج ۸۹ / ص ۲۲۲ ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ یک دست هشام بن عدی در جنگ صفین قطع شد امیرالمومنین دستش را گرفتند و در جای خود گذاشته و چیزی زیرلب خواندند، آن دست دوباره سالم شد، او با تعجب پرسید: چه خواندید؟ حضرت فرمودند : سوره حمد؛ ولی هشام باخود گفت مگر یک «حمد» چنین اثری دارد؟ در همین لحظه دستش دوباره قطع شد و افتاد و حضرت هم بهمان حال رهایش کردند. ⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️⚜️ 🔹نکته ها: 🔸آیات قرآن، دارای چنین خواص بزرگ و با عظمتی است، ولی برای کسانی که چشم دلشان را باز کنند. 🔸استشفاء و معالجه با قرآن مورد تایید و حتی تاکید اهلبیت علیهم السلام است 🔸متاسفانه، رواج خرافات در بین مردم، باعث شده جامعه مومنین اینگونه توسلات به قرآن را هم خرافه بدانند در حالیکه عین حقیقت است و هیچ ارتباطی به خرافه پرستی ندارد 💠 قرآن بخوانیم 💠
🔰 یادداشتهایی در تفسیر موضوعی«۱۳» 💠 تنفر از تمدن غرب، علامت ایمان ✍ سید رضی مرتضوی 🔹افراد جامعه از نظر قرآن، به دو دسته تقسیم می شوند: مومنین و کفار: «فمنکم کافر و منکم مومن» این دو گروه از نظر ارزش، با هم برابر نیستند: «افمن کان مومنا کمن کان فاسقا لا یستوون» 🔹همیشه جمعیت کفار (که قرآن از آنها با نام خبیث یاد می کند) از مومنین بیشتر بوده است و «اکثریت» را در جهان تشکیل می داده اند و اکنون نیز چنین هستند: «قل لا یستوی الخبیث و الطیب، و لو اعجبک کثره الخبیث»، 🔹سرانجام کفار جهنم است، «لا یستوی اصحاب النار و اصحاب الجنه»، برای خدا سخت نیست که همه شان را به جهنم بیاندازد: «لاملان جهنم من الجنه و الناس اجمعین» اصلا از اول خلقت هم برای جهنم خلق شده اند: «لقد ذرانا لجهنم کثیرا من الجن و الانس»، چون خدا علم داشته که اینها جهنمی خواهند بود 🔹کفار و مشرکین موجوداتی بی ارزش و مساوی حیوانند: «ان هم الا کالانعام» و بلکه بدترند «بل هم اضل» و به قولی صد رحمت به حیوان، آنها نجس هستند: «انما المشرکون نجس» و ذاتشان پلید است«انهم رجس» 🔹وظیفه هر مومنی است که از کفار و مشرکین فاصله بگیرد: «فاعرضوا عنهم»، و هرگز حق ندارد با آنها همنشین باشد والا او هم از آنها محسوب خواهد شد: «فلا تقعدوا معهم ..انکم اذا مثلهم» آنها دشمن خدا هستند زیرا به پیامبر اکرم ایمان نیاورده اند: «لا تتخذوا عدوی و عدوکم اولیاء ... قدکفروا بما جائکم من الحق» و یک مسلمان هرگز حق ندارد با دشمن خدا رفیق باشد، اصلا کسی که چنین باشد خودش مومن نیست: «لا تجد قوما یومنون بالله ..یوادن من حاد الله»؛ آنها فریبکارند و حتی با اینهمه اظهار دوستی و محبت از طرف برخی مسلمانهای ساده و بی تقوی، هیچ وقت مسلمین را دوست نداشته اند: «تحبونهم و لایحبونکم» 🔹سنت خدا، نسبت به کفار و مشرکین اینست که در دنیا نعمتهای ظاهری فراوانی به آنها می دهد، حتی اگر مومنین طاقت داشتند، خدا آنقدر به کفار ثروت می داد که سقف خانه هایشان را از جواهرات بسازند: «لجعلنا لمن یکفر بالرحمن لبیوتهم سقفا من فضه»؛ چنانکه خدا به فرعون اینقدر ثروت داد که ادعای خدائی کرد: «آتیت فرعون و ملاه زینه و اموالا فی الحیاه الدنیا» و به قارون آنقدر ثروت داد که گنجهایش را مردان قوی حمل می کردند: «آتیناه من الکنوز ما ان مفاتحه لتنوء بالعصبه» و به نمرود آنقدر ثروت داد که در مقابل ابراهیم ع به ثروتش می نازید: «الذی حاج ابراهیم فی ربه ان آتاه الله الملک» 🔹چرا خدا، کفار و مشرکین را چنین از نعمتهای دنیایی بهره مند می کند؟ اولا این ظاهر کار است، آنها با این نعمت خوش نیستند بلکه خیلی هم در اذیت هستند: «انما یرید الله لیعذبهم بها فی الحیاه الدنیا و تزهق انفسهم و هم کافرون» خدا میخواهد با این امکانات، عذابشان کند، و در دنیا همیشه سختی بکشند و آرامش روحی نداشته باشند، ثانیا این نعمتها و فرصتها برای این است که کفار و مشرکین بار گناهان خودشان را بیشتر کنند: «انما نملی لهم لیزدادوا اثما و لهم عذاب مهین» و برای جهنم آماده تر شوند، و ثالثا مومنین مورد امتحان قرار گیرند: «لیمحص الذین آمنوا» 🔹مومنین هرگز نباید به ثروتهای ظاهری که خدا به کفار داده چشم بدوزند: «ولا تمدن عینیک الی ما متعنا به ازواجا منهم» حتی ذره ای هم نباید توجهشان را جلب کند، اینها فقط شکوفه است که هیچ وقت تبدیل به گل نمی شود:«زهره الحیاه الدنیا لنفتنهم فیه و رزق ربک خیر» اینها موجب فتنه کفار است و خدا برای مومن چیزهای بهتری مهیا کرده است؛ بله در ظاهر ممکن است آنها یال و کوپالی پوشالی داشته باشند، اما مومن هرگز خیره این چیزها نمی شود: «فلا تعجبک اموالهم» 🔹متاسفانه همیشه درجامعه مومنین کسانی هستند که با دیدن امکانات ظاهری کفار، آن چیزها را آرزو می کنند، و دلشان می خواهد در جامعه آنها زندگی کنند، مانند کسانی که وقتی ثروت قارون را دیدند می گفتند: «یالیت لنا مثل ما اوتی قارون» خوشا بحال قارون، کاش ما هم از همان چیزهایی که قارون دارد داشتیم و این بهانه ای برای اختلاط و معاشرت شده و باعث می شود آرام آرام به رنگ کفار در آیند و خیلی از مسائل برایشان بی رنگ شود؛ اما بالاخره روزی می رسد که حقیقت روشن و آنها از گفته های خود شرمگین شوند، درست مانند اطرافیان قارون که وقتی که زمین به دستور خدا، او و ثروتش را بلعید، گفتند: «ویکان الله یبسط الرزق» وای بر ما عجب حرفهای زشتی زدیم و چقدر به ناحق آرزوی ثروت قارونی داشتیم. 🔹امروز، جهان غرب و آمریکا و اروپا، نماد قارون و فرعون و هامان و نمرود، و ثروت و امکاناتی است که خدا به کفار می دهد تا آنها را از درون تهی ساخته و غرق در فساد بیشتر کند و با ثروت و امکاناتشان آنها را غرق کند؛ خدا نکند که مسلمانی به این ثروت و امکانات ظاهری که باطنی جز خباثت و بیچارگی ندارد، علاقه مند شود. 💠والله المستعان💠