بسم الله الرحمن الرحیم
📢📢 فراخوان یادداشت
الحمدلله یک سال از کار #ماهنامه_مقام_امین در شکل جدید خودش گذشت و به یک بلوغ و جا افتادگی مطلوبی دست یافته است که مرهون عنایات امام عصر عجل الله فرجه الشریف و تلاش های شبانه روزی تعداد زیادی از طلبه های عزیز است.
حالا در آستانه انتشار شماره اول از دوره دو سالگی مقام امین، از تمام اساتید، فارغ التحصیلان و علی الخصوص طلبه های فعلی مدرسه دعوت می شود ما را در غنای هر چه بیشتر این ماهنامه یاری دهند.
📚📖همانطور که عزیزان مستحضرند قالب ماهنامه، انسان جامع و کامل است و در ابعاد گوناگون معنوی، علمی، بصیرتی، جسمی، مهارتی پذیرای یادداشت هستیم.
لازم به ذکر است در هر شماره یک ویژه نامه هم پیش بینی شده که لزوما مطالب ماهنامه مربوط به ویژه نامه نیست، اما سعی می شود در هر شماره مطالب مربوط به آن هم جمع آوری شود.
▪️▫️در بعد علمی از تمام علوم اسلامی و انسانی مطلب جمع آوری می شود:
ادبیات (صرف نحو بلاغت)
علوم عقلی (منطق کلام فلسفه)
فقه و اصول
رجال
علوم حدیث
تفسیر
علوم قرآنی
تاریخ
اخلاق
و ....
🔹مطالب میتواند نقد یادداشت عزیزان دیگر در شماره های قبلی باشد.
سطح مطالب باید در حد نویسنده باشد، یعنی مطلب از پایه یک چاپ می شود، از درس خارج خوان هم همچنین اما هر کس به مقتضای سطح خودش و مشکلی از این جهت نیست چون مشخصات نویسنده درج شده است.
ویژه نامه شماره بعدی:
🔶🔷علامه طباطبایی
در کنار مطالب عمومی، مطالب خاص ایشان هم جمع می شود:
بررسی جنبه های مختلف شخصیتی ایشان
تقریر ابداعات ایشان در فلسفه، تفسیر، اصول و .... (یک متن علمی مبتنی بر نظر علامه در علوم گوناگون)
و ...
🎁🎁 یک خبر خوش هم در خصوص ماهنامه در راه است.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
دسترسی به مجموعه کامل شماره های منتشر شده #مقام_امین از طریق لینک زیر:
https://drive.google.com/folderview?id=1-3LEYHPTnGPxK8eohZjd9t8qKMPipCxl
در ضمن یک سری مسائل در کانال @soaldooni به عزیزان پیشنهاد می شود که میتوانند برای یادداشت از آن استفاده کنند، خود رفقا هم اگر سوالی را دوست داشتند مطرح کنند برای بنده @yasinnoorahan بفرستند که در کانال به اشتراک گذاشته شود. (سوالاتی که تیک خورده اند در شماره های قبلی پاسخ داده شده است)
@soaldooni
📚📚📚
در سوره مبارکه آل عمران آیه 33 میخوانیم:
ان الله اصطفی آدم ونوحا وآل ابراهیم وآل عمران علی العالمین
برخی دو استدلال ذکر کرده اند تا این آیه را دال بر این بدانند که در زمان حضرت آدم علی نبینا و علیه السلام انسانهای دیگر هم می زیسته اند:
۱. اصطفاء ادم علی العالمین متوقف بر وجود انسانهای دیگر است
۲. به قرینه عطف آدم بر نوح و آل ابراهیم و آل عمران علی نبینا و آله و علیهم السلام، باید سنخ اصفاء آدم مانند آنان باشد، یعنی در میان انسانهای موجود خداوند او را برگزیده باشد.
❔❓آیا حقیقتا این آیه دلالت دارد که حضرت آدم علی نبینا و آله و علیه السلام ، ابوالبشر نیست؟
#کلام
#تفسیر
@soaldooni
📚📚📚📚
آیا جابر حیان افسانه است یا واقعیت خارجی دارد؟
برخی معاصرین معتقدند وجود چنین شخصی ساختگی است و در منابع قدیمی نامی از او برده نشده است.
واقعیت چیست؟
#رجال
@soaldooni
🏴 با عرض تسلیت به مناسبت شهادت رسول مکرم اسلام، حضرت محمد مصطفی (صلیاللهعليه آلهوسلم)
🖋 قال رسول الله ص: «اكتُبُوا العِلمَ قبلَ ذَهابِ العُلَماءِ و إنّما ذَهابُ العِلمِ بِمَوتِ العُلَماءِ».
💎 رسول خدا ص: «دانشها را مکتوب کنید، پیش از آنکه دانشمندان از دست بروند، که با از دست رفتن دانشمندان، دانش نیز از دست میرود».
📚 مکاتیب الرسول، احمدی میانجی، ج1، ص361؛ میزانالحکمة، ج ۸، ص ۳۲۴
#مقام_امین
#اهمیت_نوشتن
#سوال_دونی
🆔 @soaldooni
سوال دونی
📚⚫️📚⚫️📚 شهادت یا وفات۱؟ رحلت رسول اکرم ضلی الله علیه و آله از جنبه های گوناگون قابل بررسی است، جهت
☝️☝️☝️☝️☝️
از جمله مسائلی که هنوز کسی از عزیزان روی آن کار نکرده است
📚📚📚📚
در مورد تاریخ شهادت رسول اکرم صلی الله علیه و آله، برخی معتقدند هیچ روایتی مبنی بر اینکه تاریخ آن ۲۸ صفر بوده در دسترس نیست و دوم رییع الاول را تاریخ شهادت می دانند. منشا اشتباه را نیز اشتباه شیخ مفید دانسته اند که دو روز بعد هلال ربیع را، دو روز قبل هلال نوشته است.
از طرفی برخی محققین با استناد به روایات معتبری از کافی و ... که تاریخ شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها را ۷۵ روز بعد از شهادت رسول اکرم صلی الله علیه و آله میداند و با کم کردن تاریخ ۷۵ روز از سوم جمادی که آن هم با روایت ثابت می شود، تاریخ شهادت نبی مکرم صلی الله علیه و آله را همان ۲۸ صفر می دانند.
محققینی که قصد کار کردن روی مطلب دارند اعلام بفرمایند منابع بیشتری در اختیارشون قرار داده بشود.
@soaldooni
📚#معرفی_کتابخانه_های_دیجیتالی
۱. کتابخانه دیجیتالی تبیان:
http://www.tebyan.net
۲. کتابخانه دیجیتال نور:
http://www.noorlib.ir
۳. کتابخانه آنلاین:
http://infoketab.ir/
۴. کتابخانه دیجیتال سازمان اسناد و كتابخانه ملي:
http://www.nlai.ir
۵. کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی:
http://www.ical.ir
۶. کتابخانه اینترنتی علاءالدین:
http://www.aladdinlibrary.org
۷. کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران:
http://library.ut.ac.ir/
۸. کتابخانه تخصصی اهل البیت (علیهم السلام):
https://library.razavi.ir
۹. کتابخانه پایگاه حوزه:
www.hawzah.net
۱۰. کتابخانه پایگاه اندیشه قم:
www.andisheqom.com
۱۱. کتابخانه باشگاه اندیشه:
WWW.bashgah.net
۱۲. کتابخانه امام علی (علیه السلام):
www.imamAlinet.net
۱۳. کتابخانه دیجیتالی مذاهب:
http://mazaheb.com
۱۴. کتابخانه آیة اللّه مکارم شیرازی:
www.makaremshirazi.org
۱۵. کتابخانه آیة اللّه مصباح یزدی:
www.mesbahyazdi.org
۱۶. کتابخانه الکترونیکی معارف اسلام:
www.maarefislam.com
۱۷. کتابخانه آیة اللّه مرعشی نجفی:
https://www.ghbook.ir/index
۱۸. کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام:
www.historyLib.com
۱۹. کتابخانه تخصصی فقهی ائمه اطهار:
www.Lankarani.com
۲۰. کتابخانه مدرسه فقاهت:
https://lib.eshia.ir
@soaldooni
سایت های معتبر برای جستجوی مقالات علمی فارسی
🔹پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی:
sid.ir
🔹 پورتال جامع علوم انسانی:
ensani.ir
🔹 نور مگز:
noormags.com
🔹 علم نت:
elmnet.ir
🔹 مگیران:
magiran.com
•┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈•
@soaldooni
📚📚📚مجلات معتبر علمی پژوهشی در زمینه تفسیر و علوم قرآنی و حدیث
1- آموزه های قرآنی ( دانشگاه علوم اسلامی رضوی)، سردبیر سید محمد باقر حجتی، وبسایت:
www.razavi.ac.ir
2- پژوهش نامه تفسیر و زبان قرآن ( دانشگاه پیام نور با همکاری دانشگاه ها)، سردبیر عبدالهادی فقهی زاده، وبگاه
www.quran.journals.pnu.ac.ir
3- پژوهش نامه علوی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)، سردبیر: علیرضا میرزامحمد، وبگاه:
www.alavi.ihcs.ac.ir
4- پژوهش نامه نهج البلاغه ( دانشگاه بوعلی سینا همدان)، سردبیر: علی باقر طاهری نیا، وبگاه:
www.nab.basu.ac.ir
5- پژوهش نامه قرآن و حدیث ( انجمن قرآن و حدیث)، سردبیر: عباس هماهمی، وبگاه:
www.quranhadith-ngo.ir
6- پژوهش های قرآن و حدیث (دانشگاه تهران – دانشگاه الهیات و معارف اسلامی)، سردبیر: منصور پهلوان، وبگاه:
www.jqst.ut.ac.ir
7- پژوهش های نهج البلاغه ( بنیاد نهج البلاغه)، سردبیر: منصور پهلوان، وبگاه:
www.nahj-albalaghe.ir
8- تحقیقات علوم قرآن و حدیث (دانشگاه الزهرا)، سردبیر: عبدالکریم بی آزار شیرازی، وبگاه:
www.research.alzahra.ac.ir
9- حدیث پژوهی (دانشگاه کاشان)، سردبیر: سیدرضا مؤدب، وبگاه:
www.kashanu.ac.ir
10- علوم حدیث ( دانشگاه قرآن و حدیث)، سردبیر: محمد محمدی نیک (ری شهری)، وبگاه
www.ulumhadith.ir
11- علوم قرآن و حدیث ( دانشگاه فردوسی مشهد)، سردبیر: سید کاظم طباطبایی، وبگاه
www.jm.um.ac.ir/index.php/muslim
12- قرآن شناخت ( مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی)، سردبیر: محمود رجبی، وبگاه
www.nashriyat.iki.ac.ir
13- کتاب قیم ( دانشگاه یزد)، سردبیر: محمد کاظم شاکر، وبگاه
www.yazduni.ac.ir
14- مطالعات تفسیری ( نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه – دانشگاه معارف اسلامی) سردبیر: سیدرضا مؤدب، وبگاه
www.maaref.ac.ir
15- مطالعات قرآن و حدیث ( دانشگاه امام صادق)، سردبیر: مهدی ایزدی، وبگاه
www.mag.isu.ac.ir
16- مطالعات قرآنی ( دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت)، سردبیر: مهدی ممتحن، وبگاه
www.qsf.iranjournals.ir
•┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈•
@soaldooni
📚📚📚
دلالت استثناء منقطع بر حصر مستثنی؟
بسیاری از محققین معتقدند استتثناء منقطع دلالت بر حصر مستثنی نمی کند.
برخی نیز این ادعا را مردود می دانند و بیان های مختلفی ارائه داده اند، از جمله اینکه آنرا به استثناء متصل بازگرداده اند.
🔹تحلیل هر کدام و جپع بندی نهایی سوال ماست؛ این سوال ثمره مهمی در استنباط فقهی دارد و لذا فقها نیز مفصلا به آن پرداخته اند.
#بلاغت_خوان_ها
@soaldooni
✅ چاپ شده در شماره ۱۳ مقام امین
اغراض استفاده از استثناء منقطع چیست؟
برای شروع میتوانید کتاب البیع امام ج ۱ ص ۱۱۷ ذیل آیه الا ان تکون تجاره عن تراض را ملاحظه بفرمایید.
#بلاغت
@soaldooni