✅ چاپ شده در شماره ۱۳مقام امین
فرق توبه و استغفار چیست؟
سوره مبارکه هود آیه 3.
وان استغفروا ربکم ثم توبوا الیه ....
در این آبه شریفه توبه پس از استغفار ذکر شده است، چه تفاوتی بین این ها وجود دارد؟
چرا رتبه استغفار قبل از توبه است؟
🔹🔻 برای تحقیق رجوع شود به:
تفسیر المیزان
مجمع البیان
نمونه
تفسیر الکبیر
روح المعانی
و .....
#تفسیر
@soaldooni
📚📚📚📚
🔴🔴 آیا در اسلام وجود بیماری مسری انکار شده است؟
🔵🔵 آیا اسلام وجود کرونا را قبول ندارد؟
در کتاب شریف کافی روایتی نقل شده است که ظاهرا پیامبر وجود بیماری مسری را منکر شده اند:
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ قَالَ أَخْبَرَنَا النَّضْرُ بْنُ قِرْوَاشٍ الْجَمَّال قال: سألت اباعبدالله ـ عليه السّلام ـ عن الجِمال يكون بها الجرب اعزلها من ابلي مخافة ان يُعديها جربها؛ و الدابة ربما صفرتُ لها حتي تشرب الماء فقال ابوعبدالله ـ عليه السّلام ـ :
«إِنَّ أَعْرَابِيّاً أَتَى رسولالله صلّيالله عليه و آله فَقَالَ يَا رسولالله إِنِّي أُصِيبُ الشَّاةَ وَ الْبَقَرَةَ وَ النَّاقَةَ بِالثَّمَنِ الْيَسِيرِ وَ بِهَا جَرَبٌ فَأَکرَهُ شِرَاءَهَا مَخَافَةَ أَنْ يُعْدِيَ ذَلِک الْجَرَبُ إِبِلِي وَ غَنَمِي فَقَالَ لَهُ رسولالله صلّيالله عليه و آله يَا أَعْرَابِيُّ فَمَنْ أَعْدَى الْأَوَّلَ ثُمَّ قَالَ رسولالله صلّيالله عليه و آله لَا عَدْوَى وَ لَا طِيَرَةَ وَ لَا هَامَةَ وَ لَا شُؤْمَ وَ لَا صَفَرَ وَ لَا رَضَاعَ بَعْدَ فِصَالٍ وَ لَا تَعَرُّبَ بَعْدَ هِجْرَةٍ وَ لَا صَمْتَ يَوْماً إِلَى اللَّيْلِ وَ لَا طَلَاقَ قَبْلَ النِّکاحِ وَ لَا عِتْقَ قَبْلَ مِلْک وَ لَا يُتْمَ بَعْدَ إِدْرَاک»
فردي به نام «نضر به قِرْوَاشٍ» شتردار ميگويد: از امام صادق (علیهالسلام) درباره شتري که جَرَب (نوعي بيماري پوستي-گَری) دارد، پرسيدم که آيا او را از شترانم جدا کنم، از ترس سرايت «جرب» آن و نيز از سوت زدن براي حيوان براي اينکه آب بياشامد؟ امام صادق (عليهالسلام) فرمودند:
«إِنَّ أَعْرَابِيّاً أَتَى رسولالله صلّيالله عليه و آله فَقَالَ يَا رسولالله إِنِّي أُصِيبُ الشَّاةَ وَ الْبَقَرَةَ وَ النَّاقَةَ بِالثَّمَنِ الْيَسِيرِ وَ بِهَا جَرَبٌ فَأَکرَهُ شِرَاءَهَا مَخَافَةَ أَنْ يُعْدِيَ ذَلِک الْجَرَبُ إِبِلِي وَ غَنَمِي فَقَالَ لَهُ رسولالله صلّيالله عليه و آله يَا أَعْرَابِيُّ فَمَنْ أَعْدَى الْأَوَّلَ ثُمَّ قَالَ رسولالله صلّيالله عليه و آله لَا عَدْوَى وَ لَا طِيَرَةَ وَ لَا هَامَةَ وَ لَا شُؤْمَ وَ لَا صَفَرَ وَ لَا رَضَاعَ بَعْدَ فِصَالٍ وَ لَا تَعَرُّبَ بَعْدَ هِجْرَةٍ وَ لَا صَمْتَ يَوْماً إِلَى اللَّيْلِ وَ لَا طَلَاقَ قَبْلَ النِّکاحِ وَ لَا عِتْقَ قَبْلَ مِلْک وَ لَا يُتْمَ بَعْدَ إِدْرَاک»؛ (1)
يک باديهنشين نزد رسول خدا (صلیالله علیه و آله و سلم) آمد و عرض کرد: يا رسولالله! من به گوسفند و گاو و شتر ارزانقيمت برميخورم که به «جرب» مبتلا است، خوشم نميآيد که آن را بخرم، مبادا جربش به شتر و گوسفندم سرايت کند.
پيامبر خدا (صلیالله علیه و آله و سلم) به او فرمود: پس چه کسي اوّلي را مبتلا کرد؟
سپس فرمود: نه سرايت (عدوي)، نه فال بد، نه فال پرنده شب، نه سوت زدن، نه شيرخوارگي بعد از فصال و از شير گرفتن، نه تعرّب بعد از هجرت و ايمان، نهروزه سکوت از روز تا شب، نه طلاق قبل از ازدواج، نه آزادي پيش از بردگي و نه يتيمي بعد از بلوغ [در اسلام تشريع نشده است].
این مضمون در نهج البلاغه نیز تکرار شده است:
الطِّيَرَةُ لَيْسَتْ بِحَقٍّ وَ الْعَدْوَى لَيْسَتْ بِحَق». حکمت ۴۰۰
در صحیح مسلم و صحیح بخاری نیز چنین نقل شده است:
«قَالَ رسولالله (صلي الله عليه و سلم) لاَ عَدْوَى وَ لاَ صَفَرَ وَ لاَ هَامَةَ فَقَالَ أَعْرَابِيٌّ يَا رسولالله! فَمَا بَالُ الإِبِلِ تَکونُ فِي الرَّمْلِ کأَنَّهَا الظِّبَائُ فَيَجِيئُ الْبَعِيرُ الأَجْرَبُ فَيَدْخُلُ فِيهَا فَيُجْرِبُهَا کلَّهَا؟ قَالَ فَمَنْ أَعْدَى الأَوَّلَ؟ وَ فِيْ رِوَايَةٍ: لاَ عَدْوَى وَ لاَ طِيَرَةَ وَ لاَ صَفَرَ وَ لاَ هَامَةَ»
🔶🔶نظر اسلام چیست؟
🔷🔷 آیا اساسا وجود کرونا محال است؟
برای مطالعه دقیق تر رجوع شود به:
🔹🔹 شروح کافی من جمله مرآه العقول و ...
🔺🔺روایات در خصوص طاعون
🔹🔹فتاوی فقها در خصوص بیماری مسری
🔻🔻 تقریرات درس خارج آقای قائینی، قسمت مسائل پزشکی
@soaldooni
🔶🔷🔶🔷 🔷🔶🔷🔶
📕📕تخاطب واقعی لازم است... نشریه لازم است📒📒
مقام معظم رهبری:
(فضای مجازی چیز خوبی است، فرصتی است امّا کافی نیست. بعضیها چسبیدهاند به فضای مجازی -توئیتر و مانند اینها- برای اینکه پیامهایشان را برسانند، این فایده ندارد؛ تخاطب واقعی لازم است، میزگرد لازم است، سخنرانی لازم است، <<نشریّه>> لازم است، بحثهای دونفره و سهنفره لازم است، جلسات تحلیل لازم است؛ اینجور با مخاطبینتان بنشینید؛ و مانند این کارها.) (دیدار رمضانی با دانشجویان 1396/03/17)
#پست_خاص
#اهمیت_ماهنامه
#لحظه_شماری_شماره_هفتم
#انتخابات
#انسان_جامع_و_کامل
#قرآن
#امام_مجتبی_علیه_السلام
#روز_معلم
#مقام_امین
@soaldooni
🔹🔺🔸🔻🔹
🕰🕰ساعت ها تلاش شبانه روزی عزیزان ان شاءالله تا حدود بیست و چهار ساعت دیگر منتشر خواهد شد
🙏🙏اولا از تمام اساتید و طلابی که وقت ارزشمند خودشون و به این ماهنامه اختصاص دادند تشکر میکنیم
دوما از تمام عزیزانی که احیانا فرصت نشد مطالبشون چاپ بشه پیشاپیش عذرخواهی میکنیم، امیدوارم سختی های کار رو درک بفرمایند.🌷🌷
تاییدات حاج اقا میرهاشم که تازه ترینش دیروز در جمع اساتید بود، انگیزه روزافزون برای مجموعه ماهنامه است.
دیروز حاج اقا فرمودند مطالب ماهنامه خیلی خوب است و به اساتید و طلاب توصیه فرمودند که مطالب خوانده شود.🤲🤲🤲
@soaldooni
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
🔰دو ماهنامه #مقام_امین
🔶🔶تهیه شده توسط طلاب سطح یک حوزه علمیه آیت الله حق شناس رحمه الله
📢ویژه نامه
♦️انتخابات♦️
🗓رمضان و شوال ۱۴۴۲
✉️ ارتباط با دو ماهنامه مقام امین
@Magham_Amin
📖 نسخه پی دی اف
https://eitaa.com/hhaghshenas/2126
آدرس اینستاگرام
instagram.com/hhaghshenas1
کانال آپارات
aparat.com/hhaghshenas1
کانال ایتا
eitaa.com/hhaghshenas
کانال سروش
sapp.ir/hhaghshenas
کانال بله
ble.ir/hhaghshenas
روبیکاو روبینو
https://rubika.ir/Hawzah_HAHaghshenas
@Magham_Amin
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
MaghamAmin7-RGB lite.pdf
18.02M
🔰دو ماهنامه #مقام_امین
🔶🔶تهیه شده توسط طلاب سطح یک حوزه علمیه آیت الله حق شناس رحمه الله
📢ویژه نامه
♦️انتخابات♦️
🗓رمضان و شوال ۱۴۴۲
✉️ ارتباط با دو ماهنامه مقام امین
@Magham_Amin
📖 نسخه پی دی اف
https://eitaa.com/hhaghshenas/2126
آدرس اینستاگرام
instagram.com/hhaghshenas1
کانال آپارات
aparat.com/hhaghshenas1
کانال ایتا
eitaa.com/hhaghshenas
کانال سروش
sapp.ir/hhaghshenas
کانال بله
ble.ir/hhaghshenas
روبیکاو روبینو
https://rubika.ir/Hawzah_HAHaghshenas
@Magham_Amin
📚📚📚📚
یکی از ادله وهابیت برای تخریب قبور اهل بیت این روایت است:
روی عن علی علیه السلام: ألا أبعثک علی ما بعثنی علیه رسول الله صلّی الله علیه و آله، أن لا تدع تمثالاً إلّا طمست، و لا قبراً مشرفاً إلّا سویته
صحیح مسلم، 13/61، کتاب الجنائز، سنن ترمذی: 2/ 256.، باب ما جاء فی تسویة القبور، سنن النسائی: 4/ 88، باب تسویة القبور.
همین مضمون با تعابیر نزدیک در منابع شیعی هم ذکر شده است:
روی عن امیرالمومنین السلام:
بعثنی رسول الله الی المدینه فقال لا تدع صوره الا محوتها و لا قبرا الا سویته و لا کلبا الا قتلته (وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۵۶۲)
پاسخ این استدلال وهاببت چیست؟
#نحو
#کلام
@soldooni
📚📚📚📚
استصلاح یا اخذ به قواعد ثانویه؟
یکی از منایعی که در میان سه فرقه از اهل سنت (حنابله، حنفیان، مالکی ها) به عنوان یکی از منابع استنباط محسوب می شود، استصلاح است.
شیعه به شدت با این تفکر مخالفت کرده است و تمسک به استصلاح را از مصادیق عمل به ظن مذموم میداند.
اما از طرفی خود فقهای شیعه، بین اهم و مهم، اهم را انتخاب میکند و یا از قواعد ثانویه بهره میجویند.
🔸🔹🔸چه تفاوتی بین استصلاح مطرود و اخذ به قواعد ثانویه وجود دارد؟
حدود و ثغور هر یک چیست؟
#اصول
@soaldooni
🔹🔹🔹🔹🔹
با استعانت از پرودگار متعال، درشماره بعدی ماهنامه باید به مسائل زیر پرداخته شود، از اساتید و دوستان گرامی تقاضا میشود، در این مسیر خدمت گزاران خود را یاری دهند تا ماهنامه مقام امین، هر روز ارتقاء یافته و مایه افتخار طلاب بشود ان شاءالله:
🔵ویژه نامه: پذیرش طلبگی
👈👈◼️ دلنوشته یا خاطره در خصوص شیوه ورود به حوزه و حال و هوای اول طلبگی
👈👈◻️ معرفی کتب مرتبط با دورس حوزوی، در حد یک معرفی اجمالی و نقشی که آن کتاب میتواند در جهت تکمیل دروس ایفا نماید
👈👈◼️تاریخچه لباس روحانیت و بررسی فواید و آسیب های وجود آن در عصر حاضر از نظراجتماعی
👈👈◻️ پاسخ به این شبهه که اگر خیلی مشاغل اعتصاب کنند جامعه به هم می ریزد، از راننده کامیون ها گرفته تا پزشکان و رفتگر ها و میوه فروشها و مهندسین و داروسازها و ... الان یک سال و خورده ای روحانیت خانه نشین شده و هیچ اتفاقی نیفتاده است، پس روحانیت چه اهمیتی دارد؟
👈👈◼️ اهمیت علم و علم آموزی در روایات
🔵مناسب ها
۱.مسئله حج
👈👈◻️ حج از دیدگاه عرفانی اخلاقی
👈👈◼️ اهمیت حج از نظر اجتماعی در زمان کنونی
👈👈◻️ حج از منظر سیاسی در عصر حاضر
👈👈◼️ چرایی تاکید فراوان اهل بیت بر شرکت شیعیان در حج
👈👈 ◻️باید ها و نباید های سیاست های ایران در مقابل رژیم سعودی
۲. چله موسویه و اهمیت آن
۳. عید قربان و اهمیت آن
۴. جشن بزرگ غدیر
👈👈◻️اسناد خطبه غدیر و معرفی آنها
👈👈◼️نظرات گوناگون در مورد شان نزول آیه الیوم اکملت لکم دینکم و اثبات نظر شیعه
👈👈▫️معنا شناسی کلمه ولی در لغات و استعمالات عرب
👈👈◼️حب اهل بیت میان امامان مذاهب چهارگانه اهل تسنن
👈👈◻️ بدعت های خلفا که در منابع اهل تسنن ذکر شده
👈👈◼️نقد کتاب منهاج السنه
👈👈◻️ پاسخ به شبهات این تیمیه در منهاج السنه در مورد امیرالمومنین علیه السلام از جمله شان نزول لا تقربوا الصلوه و انتم سکری و خدشه در حدیث یوم دار و دلالت آیه ولایت و ....
🔲🔳 لطفا هر مطلبی که انتخاب فرمودید، اطلاع بدید تا مانع دوباره کاری شویم و همچنین بعضا منابعی رو خدمتتون ارائه کنیم.
در خصوص هر بخشی اگر ابهام بود حقر در خدمت هستم @yasinnoorahan
@soaldooni
📚📚📚📚
بررسی سندی از چه زمانی آغاز شد؟
🔺برخی از محققین معتقدند که بسیاری از روایات احتیاجی به سخت گیری های سندی ندارد و شناخت افراد سلسله روایت صرفا به عنوان قرائن به کار میرود. دلیلشان نیز آن است که اصول اربعه مائه در دست بزرگان شیعه بوده است و روایات منقول در کتب معتبری مثل کتب اربعه و حتی مستطرفات ابن ادریس، ناظر به این اصول و بعد از پالایش آنها نوشته شده است.
آنها مدعی اند شیخ طوسی که به بررسی افراد پرداخته است، صرفا در موارد تعارض به این کار اقدام کرده و روایت همان افراد تضعیف شده را در جای دیگر پذیرفته است.
ابن ادریس نیز از همین رو و به عنوان قرینه، روات را مورد توجه قرار داده است.
به تعبیری ایشان فقط میخواستند توجه بدهند که روایت این شخص به راحتی پذیرفته نمیشود و باید روی این روایت تامل کرد، نه بیشتر!
یکی از کسانی که سخت گیری خاصی روی روات را شروع کرد، شهید ثانی بوده است.
اما بازهم افرادی مثل شیخ انصاری، در سند روایات شخت گیری نمیکنند و همه روایات را از باب تجمیع قرائن ذکر کرده و خیلی گذرا، گاهی به روایات اشکال سندی میگیرند، آن هم در جایی که میخواهند قول مقابل را تقویت کنند.
🔻🔺بر اساس دیدگاه این محققین، اگر روایتی از شخصی مانند ابوالبختری وهب بن وهب که به اکذب البریه وصف شده، از طرف بزرگان شیعه نقل شود، اتفاقا دال بر آن است که روایت در اوج اعتبار است، زیرا نقل از او با اینکه معروف به کذب است، دال بر آن است که قرینه ای در دست بوده که این روایت را تصحیح میکرده و بر همین اساس از ضعف شدید او چشم پوشیده اند.
🔹🔳🔹حال سوال اینجاست که این سبک از بررسی روات و سخت گیری در پذیرش روایات، اساسا از چه تاریخی آغاز شده است؟ چه کسی این کار را وارد شیعه کرده است؟
🔹🔸🔸🔹 مدعیان این بحث مطلب را شامل تمام روایات نمیدانند و معتقد نیستند که رجال اساسا بی کاربرد است، به عنوان نمونه اگر روایاتی از یک کتاب دسته دوم نقل شد، باید حتما افراد آن مود توجه جدی باشند.
#درس_خارج_خوان_ها
#اساتید
@soaldooni