eitaa logo
سوال دونی
119 دنبال‌کننده
81 عکس
8 ویدیو
49 فایل
بهترین دانشمندان، همان بهترین پرسشگرانند ارتباط با مدیر کانال: @Yasinnoorahan
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚📚📚📚 یکی از ادله وهابیت برای تخریب قبور اهل بیت این روایت است: روی عن علی علیه السلام: ألا أبعثک علی ما بعثنی علیه رسول الله صلّی الله علیه و آله، أن لا تدع تمثالاً إلّا طمست، و لا قبراً مشرفاً إلّا سویته صحیح مسلم، 13/61، کتاب الجنائز، سنن ترمذی: 2/ 256.، باب ما جاء فی تسویة القبور، سنن النسائی: 4/ 88، باب تسویة القبور. همین مضمون با تعابیر نزدیک در منابع شیعی هم ذکر شده است: روی عن امیرالمومنین السلام: بعثنی رسول الله الی المدینه فقال لا تدع صوره الا محوتها و لا قبرا الا سویته و لا کلبا الا قتلته (وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۵۶۲) پاسخ این استدلال وهاببت چیست؟ @soldooni
📚📚📚📚 استصلاح یا اخذ به قواعد ثانویه؟ یکی از منایعی که در میان سه فرقه از اهل سنت (حنابله، حنفیان، مالکی ها) به عنوان یکی از منابع استنباط محسوب می شود، استصلاح است. شیعه به شدت با این تفکر مخالفت کرده است و تمسک به استصلاح را از مصادیق عمل به ظن مذموم میداند. اما از طرفی خود فقهای شیعه، بین اهم و مهم، اهم را انتخاب میکند و یا از قواعد ثانویه بهره میجویند. 🔸🔹🔸چه تفاوتی بین استصلاح مطرود و اخذ به قواعد ثانویه وجود دارد؟ حدود و ثغور هر یک چیست؟ @soaldooni
🔹🔹🔹🔹🔹 با استعانت از پرودگار متعال، درشماره بعدی ماهنامه باید به مسائل زیر پرداخته شود، از اساتید و دوستان گرامی تقاضا میشود، در این مسیر خدمت گزاران خود را یاری دهند تا ماهنامه مقام امین، هر روز ارتقاء یافته و مایه افتخار طلاب بشود ان شاءالله: 🔵ویژه نامه: پذیرش طلبگی 👈👈◼️ دلنوشته یا خاطره در خصوص شیوه ورود به حوزه و حال و هوای اول طلبگی 👈👈◻️ معرفی کتب مرتبط با دورس حوزوی، در حد یک معرفی اجمالی و نقشی که آن کتاب میتواند در جهت تکمیل دروس ایفا نماید 👈👈◼️تاریخچه لباس روحانیت و بررسی فواید و آسیب های وجود آن در عصر حاضر از نظراجتماعی 👈👈◻️ پاسخ به این شبهه که اگر خیلی مشاغل اعتصاب کنند جامعه به هم می ریزد، از راننده کامیون ها گرفته تا پزشکان و رفتگر ها و میوه فروشها و مهندسین و داروسازها و ... الان یک سال و خورده ای روحانیت خانه نشین شده و هیچ اتفاقی نیفتاده است، پس روحانیت چه اهمیتی دارد؟ 👈👈◼️ اهمیت علم و علم آموزی در روایات 🔵مناسب ها ۱.مسئله حج 👈👈◻️ حج از دیدگاه عرفانی اخلاقی 👈👈◼️ اهمیت حج از نظر اجتماعی در زمان کنونی 👈👈◻️ حج از منظر سیاسی در عصر حاضر 👈👈◼️ چرایی تاکید فراوان اهل بیت بر شرکت شیعیان در حج 👈👈 ◻️باید ها و نباید های سیاست های ایران در مقابل رژیم سعودی ۲. چله موسویه و اهمیت آن ۳. عید قربان و اهمیت آن ۴. جشن بزرگ غدیر 👈👈◻️اسناد خطبه غدیر و معرفی آنها 👈👈◼️نظرات گوناگون در مورد شان نزول آیه الیوم اکملت لکم دینکم و اثبات نظر شیعه 👈👈▫️معنا شناسی کلمه ولی در لغات و استعمالات عرب 👈👈◼️حب اهل بیت میان امامان مذاهب چهارگانه اهل تسنن 👈👈◻️ بدعت های خلفا که در منابع اهل تسنن ذکر شده 👈👈◼️نقد کتاب منهاج السنه 👈👈◻️ پاسخ به شبهات این تیمیه در منهاج السنه در مورد امیرالمومنین علیه السلام از جمله شان نزول لا تقربوا الصلوه و انتم سکری و خدشه در حدیث یوم دار و دلالت آیه ولایت و .... 🔲🔳 لطفا هر مطلبی که انتخاب فرمودید، اطلاع بدید تا مانع دوباره کاری شویم و همچنین بعضا منابعی رو خدمتتون ارائه کنیم. در خصوص هر بخشی اگر ابهام بود حقر در خدمت هستم @yasinnoorahan @soaldooni
📚📚📚📚 بررسی سندی از چه زمانی آغاز شد؟ 🔺برخی از محققین معتقدند که بسیاری از روایات احتیاجی به سخت گیری های سندی ندارد و شناخت افراد سلسله روایت صرفا به عنوان قرائن به کار میرود. دلیلشان نیز آن است که اصول اربعه مائه در دست بزرگان شیعه بوده است و روایات منقول در کتب معتبری مثل کتب اربعه و حتی مستطرفات ابن ادریس، ناظر به این اصول و بعد از پالایش آنها نوشته شده است. آنها مدعی اند شیخ طوسی که به بررسی افراد پرداخته است، صرفا در موارد تعارض به این کار اقدام کرده و روایت همان افراد تضعیف شده را در جای دیگر پذیرفته است. ابن ادریس نیز از همین رو و به عنوان قرینه، روات را مورد توجه قرار داده است. به تعبیری ایشان فقط میخواستند توجه بدهند که روایت این شخص به راحتی پذیرفته نمیشود و باید روی این روایت تامل کرد، نه بیشتر! یکی از کسانی که سخت گیری خاصی روی روات را شروع کرد، شهید ثانی بوده است. اما بازهم افرادی مثل شیخ انصاری، در سند روایات شخت گیری نمیکنند و همه روایات را از باب تجمیع قرائن ذکر کرده و خیلی گذرا، گاهی به روایات اشکال سندی میگیرند، آن هم در جایی که میخواهند قول مقابل را تقویت کنند. 🔻🔺بر اساس دیدگاه این محققین، اگر روایتی از شخصی مانند ابوالبختری وهب بن وهب که به اکذب البریه وصف شده، از طرف بزرگان شیعه نقل شود، اتفاقا دال بر آن است که روایت در اوج اعتبار است، زیرا نقل از او با اینکه معروف به کذب است، دال بر آن است که قرینه ای در دست بوده که این روایت را تصحیح میکرده و بر همین اساس از ضعف شدید او چشم پوشیده اند. 🔹🔳🔹حال سوال اینجاست که این سبک از بررسی روات و سخت گیری در پذیرش روایات، اساسا از چه تاریخی آغاز شده است؟ چه کسی این کار را وارد شیعه کرده است؟ 🔹🔸🔸🔹 مدعیان این بحث مطلب را شامل تمام روایات نمیدانند و معتقد نیستند که رجال اساسا بی کاربرد است، به عنوان نمونه اگر روایاتی از یک کتاب دسته دوم نقل شد، باید حتما افراد آن مود توجه جدی باشند. @soaldooni
📚📚📚📚 مراد از اهل ذکر چه کسانی هستند؟ سوره مبارکه نحل آیه 43. و سوره مبارکه انبیاء آیه 7 وما ارسلنا من قبلک الا رجالا نوحی الیهم فاسالوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون 🔸طبق این آیه به مشرکان دستور داده شده تا برای پی بردن به حقیقت به اهل ذکر رجوع کنند، ظاهر بدوی آیه آن است که کفار به علمای اهل کتاب سوق داده شده اند 🔹از طرفی بسیاری از روایات اهل ذکر را اهل بیت معرفی کرده اند 🔹🔸 اما سوال این است که چطور علمای اهل کتاب که پیامبر اسلام را قبول نداشتند کلام او را تصدیق خواهند نمود و چگونه کفار به اهل بیت سوق داده شده اند، در حالی که اولا زمان آنها متقدم بر اهل بیت بوده، و دوما مرجع معتبری برای آنها محسوب نمیشده است 🔵🔴پس مقصود از اهل ذکر به راستی چه کسانی هستند؟ و روایات چگونه توضیح داده میشوند؟ 🔺🔺 محققین محترم تمام روایات را بررسی کرده و وجوه جمعی که در تفاسیر مختلف از جمله نمونه بیان شده است را مطرح نمایند و در نهایت جمع بندی خود را ارائه دهند. @soaldooni
📚📚 یا مولانا امیرالمومنین علیه السلام📚📚 🔹🔹شان نزول آیه اذن چیست؟ 🔺روایات در خصوص شان نزول آیه اذن مختلف است، مشهور روایات آن را مربوط به تصدیق عموم مردم توسط پیامبر صلی الله علیه و آله میدانند، مثلا در تفسیر قمی ج۱، ص۳۰۰ امده که یکی از منافقین به پیغمبر طعن وارد میکرد که ایشان انکار نمامی از پیامبر صلی الله علیه و آله توسط خودش را به راحتی قبول کرده است و این آیه در خصوص این ماجرا نازل شده است. 🔻از سوی دیگر، در خطبه شریف غدیر آمده است: وَسَأَلْتُ جَبْرَئیلَ أَنْ یَسْتَعْفِی لِی (السَّلامَ) عَنْ تَبْلیغِ ذالِکَ إِلیْکُمْ - أَیُّهَاالنّاسُ - لِعِلْمی بِقِلَّةِ الْمُتَّقینَ وَکَثْرَةِ الْمُنافِقینَ وَإِدغالِ اللّائمینَ وَ حِیَلِ الْمُسْتَهْزِئینَ بِالْإِسْلامِ، الَّذینَ وَصَفَهُمُ الله فی کِتابِهِ بِأَنَّهُمْ یَقُولُونَ بِأَلْسِنَتِهِمْ مالَیْسَ فی قُلوبِهِمْ، وَیَحْسَبُونَهُ هَیِّناً وَ هُوَ عِنْدَالله عَظیمٌ. وَکَثْرَةِ أَذاهُمْ لی غَیْرَ مَرَّةٍ حَتّی سَمَّونی أُذُناً وَ زَعَمُوا أَنِّی کَذالِکَ لِکَثْرَةِ مُلازَمَتِهِ إِیّی وَ إِقْبالی عَلَیْهِ (وَ هَواهُ وَ قَبُولِهِ مِنِّی) حَتّی أَنْزَلَ الله عَزَّوَجَلَّ فی ذالِکَ (وَ مِنْهُمُ الَّذینَ یُؤْذونَ النَّبِی وَ یَقولونَ هُوَ أُذُنٌ، قُلْ أُذُنُ - (عَلَی الَّذینَ یَزْعُمونَ أَنَّهُ أُذُنٌ) - خَیْرٍ لَکُمْ، یُؤْمِنُ بِالله وَ یُؤْمِنُ لِلْمُؤْمِنینَ) 🔹🔸به راستی کدام یک صحیح است؟ از ثمرات مهم این بحث، غیر از مسئله معرفتی، آن است که اگر دلالت خطبه غدیر را بپذیریم و دیگر روایات را قبول نکنیم، احتمال دارد قائل شویم آیه نمیتواند دلالت بر اثبات حجیت خبر واحد داشته باشد، چون عمل به کلام امیرالمومنین علیه السلام عمل به علم است نه ظن. البته ادامه آیه که میفرماید {یومن للمومنین} باید توجیه شود. 🔺🔻در هر حال مسئله اصلی داوری میان شان نزول آیه است. شاید فرق میان سبب نزول و شان نزول، در جمع این دو دسته روایات موثر باشد. @soaldooni
📚📚📚📚 شاهد یا مشهود؟ خداوند در سوره مبارکه فصلت آیه 53. سنریهم آیاتنا فی الآفاق وفی انفسهم حتی یتبین لهم انه الحق اولم یکف بربک انه علی کل شیء شهید 🔹برخی شهید را اسم مفعولی ترجمه کرده اند و برخی آن را اسم فاعلی 🔸استدلال اسم مفعولی ها، سیاق آیه است 🔸استدلال اسم فاعلی ها طهور اولیه کلمه شهید است و اتفاقا آیه را اشاره ای بر برهان برهان صدیقین میدانند توضیح هر یک از مسالک و تقویت یکی از طرفین با تبیین ادله، منجر به یک یادداشت علمی خوب خواهد شد. @soaldooni
📚📚📚📚 بدل چهار نوع است یا پنج نوع؟ برخی به خلاف مشهور، قائلند نوع پنجمی از بدل با عنوان بدل کل از بعض نیز وجود دارد!!! این جماعت آیه فاولئک یدخلون الجنه و لا یظلمون شیئا جنات عدن را شاهد بر این ادعا میدانند 🔹علاوه بر آیه برخی روایات را نیز برای تقویت این قول به عنوان شاهد ذکر میکنند. 🔸آیا اساسا چنین بدلی وجود دارد یا مشهور صحیح میگویند؟ مشهور چه نقشی براس این مثال ها در نظر میگیرند؟ 🔻🔺 برای مطالعه بیشتر به حاشیه محی الدین عبدالحمید بر اوضح المسالک، ج۳، ص ۳۵۶ رجوع شود. (اوضح المسالک نرم افزار نور با حاشیه ایشان است) @soaldooni
📚📚📚📚 🔹در بدل اشتمال، مشتمل کدام است؟ یکی از اختلافات نحویون در تعریف بدل اشتمال آن است که کدام یک از عامل مبدل منه، خود مبدل منه و یا بدل شامل دیگری است؟ ابن مالک مبدل منه را شامل بدل میداند ابن هشام در اوضح المسالک عامل مبدل منه را شامل بدل و مبدل منه میداند و ابو علی فارسی خود مبدل منه را شامل بدل میداند 🔸کدام یک بیان دقیق تری دارند؟ 🔺🔻اوضح المسالک، ج۳، ص ۳۵۷ @soaldooni
📚📚📚📚 روایات فراوان با لحن بسیار شدیدی در ذم قبول مسئولیت حکومتی از لسان مبارک معصومین نقل شده است، از جمله اینکه أَلاَ وَ مَنْ تَوَلَّى عِرَافَةَ قَوْمٍ أُتِيَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ وَ يَدَاهُ مَغْلُولَتَانِ إِلَى عُنُقِهِ فَإِنْ قَامَ فِيهِمْ بِأَمْرِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَطْلَقَهُ اَللَّهُ وَ إِنْ كَانَ ظَالِماً هُوِيَ بِهِ فِي نَارِ « جَهَنَّمَ وَ بِئْسَ اَلْمَصِيرُ» من لا يحضره الفقيه ج ۴، ص ۳ 🔹برخی چون شبخ انصاری این روایات کثیره را در خصوص کمک در حکومت جائر میدانند دلیلشان نیز آن است که وجهی برای صدور این تعابیر تند در خصوص کسی که در حکومت عدل قبول مسئولیت کرده وجود ندارد در ضمن زمان اهل بیت علیهم السلام موضوع سوال و فرامین اهل بیت، مشغولیت در حکومت ظلمه بوده است. 🔸🔸اما همانطور که در ویژه نامه شماره ۷ ماهنامه گذشت، به نظر برخی فقهاء این روایات تعمیم داده شده و مخاطب آن تمام مسئولین دانسته شدند، در حقیقت لسان آن از تعیین یک حکم شرعی، به یک تذکر اخلاقی در باب حکومت تغییر کرد حال با دید نقادانه، کدام دیدگاه با مراد اهل بیت علیهم السلام سازگاری دارد؟ @soaldooni
🔹🔹🔹🔻🔻🔻🔹🔹🔹 واکسن زدن مقام معظم رهبری، از جهات گوناگون قابل تحلیل است: ✅وجه سیاسی: مبارزه با غرب گرایی و اعتماد به جوانان داخلی ✅وجه اخلاقی: احتراز از امتیاز خواهی حاکم نسبت به عموم مردم ✅بحث مبنایی در خصوص واقعیت کرونا و لزوم واکسیناسیون و .... که معمول طرفداران طب سنتی مطرح میکنند از عزیزانی که تمایل به نوشتن دارند، دعوت میشود تا بعد از هماهنگی اقدام به نوشتن کنند (لطفا اطلاع بدهید که تکراری نباشد و به خاطر چاپ نکردن شرمنده عزیزان نشویم) @soaldooni
📚📚📚📚 آیا چیزی به نام گناه کبیره وجود دارد؟ تببین معنای درست گناه کبیره 🔹🔹 برخی از محققین قائلند عنوانی به نام کبیره بین گناهان وجود ندارد، در حقیقت ویژگی خاصی برای برخی گناهان قائل نیستند 🔸🔸برخی کبیره را از جهت قبح بیشتر نسبت به سایر گناهان میدانند و البته مشهور ویژگی هایی خاصی برای گناهان کبیره میدانند، از جمله اینکه صدور آن موجب اسقاط عدالت میشود، در حالیکه گناهان صغیره در صورت اصرار منجر به اسقاط عدالت هستند. نظر حق کدام است؟ برای آشنایی با اقوال فقها رجوع شود به مصباح الفقاهه محقق خوئی ذیل گناهانی که در مکاسب محرمه با عنوان گناه کبیره شناخته میشوند؛ مثل کذب. همچنین مسالک الافهام، ج ۱۴ کتاب الشهادات و آثار فقهی فقها در باب عدالت نماز جماعت و شهادت و همچنین حاشیه سایر محشین مکاسب شیخ انصاری. @soaldooni
📚📚📚📚 آیا در قرآن استدلالی برای وجود خداوند یافت می شود؟ برخی مفسرین دلایل فراوانی از قرآن برای اثبات وجود خداوند استخراج میکنند، مثلا فخر رازی ذیل آیه ۱۶۴ سوره بقره ۱۴ استدلال برای اثبات وجود خداوند مطرح میکند. بیضاوی نیز ذیل همین آیه با پیوست مقدماتی از برهان امکان و تمانع، آسه را به عنوان استدلالی برای وجود خداوند میداند. 🔹🔸🔹در مقابل علامه طباطبایی وجود خدا را پیش فرض قرآن میداند و آیاتی از این قبیل را استدلال برای انواع توحید یا صفات خداوند دانسته اند. علامه این مطلب را در المیزان، ج ۱، ص ۳۹۵ تصریح میکند. اختلاف این دو دیدگاه، در آیاتی چون آیه ۱۰ سوره ابراهیم خودنمایی میکند. ✅✅اما نحن ابناءالدلیل دلیل هر کدام چیست و کدام دیدگاه موافق حق است؟ @soaldooni
بسم الله الرحمن الرحیم ✅حوزه علمیه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس رحمه الله علیه (دوره دانشجویی) برگزار میکند: 📣 مناظره علمی📣 📌موضوع: امکان اثبات فلسفی_کلامی وجود خداوند متعال 🔹🔹موافق: حجت الاسلام و المسلمین میثم رستمی🔹🔹 استاد سطوح عالی حوزه های قم و تهران طلبه سطح چهار حوزه علمیه 🔸🔸مخالف: جناب اقای دکتر عباس شاه منصوری🔸🔸 دارای مدرک کارشناسی <<دبیری الهیات و معارف اسلامی>> کارشناسی ارشد <<فلسفه و کلام اسلامی>> و دکترای <<دین پژوهی>> رتبه اول مقطع کاردانی و کارشناسی رتبه دوم مقطع دکتری نگارنده <<شش عنوان کتاب>> و <<سه مقاله چاپ شده در مجلات علمی پژوهشی>> و <<یک مقاله چاپ شده در مجلات علمی تخصصی>> داور علمی جشنواره جوان خوارزمی مدرس دوره های ضمن خدمت و کارگاه های آموزشی آموزش و پرورش سرگروه درسی درس <<تعلمیات دینی و قرآن دوره دوم متوسطه>> مدرس مدرسه تلویزیونی دین و زندگی متوسطه ۲ 🕰پنجشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۰ ⏰ساعت ۱۸ 💻💻 مناظره به صورت مجازی برگزار می شود و امکان حضور برای عموم طلاب،دانشجویان و اهل علم فراهم است. لینک جلسه: https://www.skyroom.online/ch/m23322112/hahaghshenas @hhaghshenasmajazi
💠 🔰 حدیثی که سبب شد آیت الله سبحانی (حفظه الله) از جوانی، دست به قلم شوند ... قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : اَلْمُؤْمِنُ إِذَا مَاتَ وَ تَرَكَ وَرَقَةً وَاحِدَةً عَلَيْهَا عِلْمٌ تَكُونُ تِلْكَ اَلْوَرَقَةُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ سِتْراً فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلنَّارِ وَ أَعْطَاهُ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بِكُلِّ حَرْفٍ مَكْتُوبٍ عَلَيْهَا مَدِينَةً أَوْسَعَ مِنَ اَلدُّنْيَا سَبْعَ مَرَّاتٍ 📚الأمالی،ج۱،ص۳۷ ترجمه: اگر مؤمن از دنیا برود و از خودش باقی بگذارد که بر آن نوشته شده باشد، روز قیامت این ورقه بین او و آتش می‌شود،و نه تنها مانع از آتش است،بلکه خداوند تبارک و تعالی در که بر آن ورقه نوشته است، شهری وسیع‌تر از دنیا به اندازه هفت برابر به او اعطا می‌فرماید. ✅ بنده در دوران جوانی این حدیث را مشاهده کردم و که قلم به دست گرفته و آثاری را از خود به جای بگذارم. 📚برگرفته از سخنان آیت الله سبحانی در درس خارج اصول ـ نقل از افق حوزه: چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ ـــــــــــــــــــ
💠 با قلم 🔸 تا نفَس می‌كشید باید درس بخوانید، آدم می‌گوید که من فارغ‌ التحصیل شدم؟! همین كه انسان گفت بَس است، این در روایات و كلمات بزرگان دینی ماست كه «أُصِیبَتْ مَقَاتِلُه»؛[1] همین كه گفت من فارغ‌التحصیلم، این مرگ‌گاه او گلوله رسید، او مُرده است! ما تا نَفَس می‌كشیم و كتاب باید باشیم، یا درس بخوانیم یا درس بگوییم یا بحث بكنیم یا پژوهش انجام بدهیم، وگرنه آنچه خواندیم، از یادمان می ‌رود و مردم هم احتیاج دارند به كسی كه اینها را بالا بیاورد. [1]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، حکمت85؛ «مَنْ تَرَكَ قَوْلَ لَا أَدْرِی أُصِیبَتْ مَقَاتِلُه». 📚 سخنرانی در جمع طلاب ورامین تاریخ: 1395/06/13 @soaldooni
📚📚📚 بررسی فضائلی که از زبان امیرالمومنین علیه السلام در مدح خلفاء صادر شده است🤔🤔 در برخی روایات اهل تسنن آمده که امیرالمومنین علیه السلام زبان به مدح خلفاء گشوده اند، اعتبار این روایات چگونه است? به عنوان نمونه حَدَّثَنَا عَبْدَانُ، أَخْبَرَنَا عَبْدُ اللَّهِ، حَدَّثَنَا عُمَرُ بْنُ سَعِيدٍ، عَنِ ابْنِ أَبِي مُلَيْكَةَ، أَنَّهُ سَمِعَ ابْنَ عَبَّاسٍ، يَقُولُ: وُضِعَ عُمَرُ عَلَى سَرِيرِهِ فَتَكَنَّفَهُ النَّاسُ، يَدْعُونَ وَيُصَلُّونَ قَبْلَ أَنْ يُرْفَعَ وَأَنَا فِيهِمْ، فَلَمْ يَرُعْنِي إِلَّا رَجُلٌ آخِذٌ مَنْكِبِي، فَإِذَا عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ فَتَرَحَّمَ عَلَى عُمَرَ، وَقَالَ: مَا خَلَّفْتَ أَحَدًا أَحَبَّ إِلَيَّ أَنْ أَلْقَى اللَّهَ بِمِثْلِ عَمَلِهِ مِنْكَ، وَايْمُ اللَّهِ إِنْ كُنْتُ لَأَظُنُّ أَنْ يَجْعَلَكَ اللَّهُ مَعَ صَاحِبَيْكَ، وَحَسِبْتُ إِنِّي كُنْتُ كَثِيرًا أَسْمَعُ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: «§ذَهَبْتُ أَنَا وَأَبُو بَكْرٍ، وَعُمَرُ، وَدَخَلْتُ أَنَا وَأَبُو بَكْرٍ، وَعُمَرُ، وَخَرَجْتُ أَنَا وَأَبُو بَكْرٍ، وَعُمَرُ» نام کتاب : صحيح البخاري نویسنده : البخاري    جلد : 5  صفحه : 11 ابن عباس (رض) می‌گوید:  آنگاه که جنازه‌ی عمر (رض) بر تخت گذاشته شده بود و مردم اطراف آن را گرفته بودند ناگهان متوجه دستی شدم که بر شانه‌ام گذاشته شد. دیدم علی بن ابی طالب (رض) است که بر جنازه‌ی عمر (رض) می‌گرید و می‌گوید: ای عمر؛ تو تنها کسی بودی که دوست داشتم خدا را با عملی مثل عمل او ملاقات کنم، به خدا سوگند من به یقین می‌دانستم که خداوند تو را در کنار همراهانات (رسول خدا و ابوبکر) جای می‌دهد، چرا که بارها از رسول خدا شنیدم که می‌گفت: ذهبتُ انا و ابوبکر و عمر و دخلتُ انا و ابوبکر و عمر و خرجت و انا و ابوبکر و عمر من و ابوبکر و عمر رفتیم و وارد شدم و خارج شدیم. 🔹🔹 پاسخ شیعه به این دست از روایات چیست؟ @soaldooni
🏵🏵صلی الله علیک یا امیرالمومنین علیه السلام🏵🏵 عرض ادب و احترام با توجه به اینکه در آستانه عیدالله الاکبر هستیم برای ماهنامه احتیاج داریم عنایات امیرالمومنین علیه السلام به علماء رو جمع آوری کنیم هر عزیزی که مطلبی در این زمینه داشت به دست ما برسونه لطفا🙏 ان شاءالله همه عزیزان از احیاگران غدیر محسوب بشوند🤲🤲🤲 از پیشنهادات دوستان برای کارهای نو در ماهنامه، علی الخصوص در خصوص مطالب غدیر استقبال میکنیم @soaldooni
🕌🕌 چالش غدیری بهترین کتابی که در مورد ولایت امیر مومنان علیه السلام مطالعه فرمودید چیست؟ نام این کتاب را همراه با نام نویسنده و انتشارات یک توضیح کوتاه و کلی در مورد ساختار محتوای آن و اینکه چه ویژگی از آن شما را جذب کرد برای حقیر ارسال بفرمایید تا در ماهنامه به مخاطبین دیگر هم معرفی نماییم. @yasinnoorahan @soaldooni
📚📚📚📚 برخی فلاسفه بیان میدارند که حمد موجودات غیر عاقل فقط وجود انان است ؟ سوال : ایا موجودات غیر عاقل حمد و تسبیح به زبان خود یا ..... دارند؟ تحقق یسبح لله ما فی السموات و الارض به چه شکلی است؟ آیا باید در این گونه موارد سکوت کرد یا میتوان مبتنی بر ادله مورد قبول دلیلی اقامه کرد؟ منبع: جهان شناسی علامه مصباح شرح منظومه مرحوم سبزواری @soaldooni
سوال دونی
بسم الله الرحمن الرحیم ✅حوزه علمیه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس رحمه الله علیه (دوره دانشجویی) برگز
سلام و عرض ادب ایام مبارک باشه ان شاءالله🎊🎊🎊 آقای خشنود عزیز زحمت زیاد و انصافا طاقت فرسایی کشیدند که صوت مناظره پیاده سازی بشه و الحمدلله در حدود ۸۰۰۰ کلمه، معادل ۱۷ صفحه انجام شد، فقط حدود ۲۰ دقیقه از جلسه رو دستگاه دچار مشکل شده و ضبط نکرده متاسفانه احیانا کسی از دوستان جلسه رو ضبط نکردند که به ما برسونند صوتش رو؟
✅هیئت تحریریه دوماهنامه مقام امین برگزار میکند: 📣 میزگرد طلبگی 🎙گفت گویی میان چند تن از فارغ التحصیلان حوزه علمیه آیت الله حق شناس رحمه الله علیه که در حال حاضر از طلاب موفق سطوح عالی و خارج قم و تهران محسوب میشوند با حضور ارزشمند: حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین کاردان حجت الاسلام و المسلمین علیرضا تهرانی حجت الاسلام و المسلمین سید علی سجادی حجت الاسلام و المسلمین محمد غنیان جناب آقای محمد مهدی مسجدی جناب اقای محمد هادی صندید زاده 📌📌 با موضوع طلبگی، آینده طلبه و مقوله تلبس ⏱سه شنبه ۵ مرداد 📟 از ساعت ۱۸ الی ۲۰ جلسه به صورت مجازی برگزار می شود و امکان حضور طلاب حوزه علمیه آیت الله حق شناس رحمه الله فراهم هست. 💻💻 لینک جلسه https://www.skyroom.online/ch/m23322112/hahaghshenas 📒📒 لازم به ذکر است، با توجه به این که شماره بعدی دوماهنامه مقام امین، ویژه نامه افتتاحیه است و به موضوعات طلبگی اختصاص خواهد داشت، مطالب این جلسه در شماره نهم دوماهنامه مقام امین که شهریور ماه منتشر میشود، به چاپ خواهد رسید ان شاءالله. @Magham_Amin @soaldooni @hhaghshenas
🎊🎊🎊🎊 الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه امیرالمومنین علیه السلام ✅✅لحظه شماری برای انتشار ویژه نامه عیدالله الاکبر 🖊امام خمینی: من که باشم که از شخصیت امیرالمومنین علیه السلام حرف بزنم 🖌حضرت آقا: اگر انحراف غدیر نبود نیازهای لطیف تر و برتر و خواهش ها و عشق های به مراتب بالاتری چالش اصلی بشر را تشکیل می داد 🖍حاج اقا حق شناس: اینکه شعار بدهیم شیعه هستیم و عمل نکنیم فایده ندارد 📌حاج اقا میرهاشم: مردم در غدیر به حدی از کمال رسیدند که قابلیت درک ولایت را داشتند 📝حجت الاسلام و المسلمین دهبان: حرف هایی که در مصاحبه گفتم هیچ جا گفته نشده 🖋برخی عنایات امیرالمومنین علیه السلام به علماء 🔖آیاتی از مدح امیرالمومنین علیه السلام که در خطبه غدیر ذکر شده است 🔹🔸🔸🔹و مطالبی از موضوعات مختلف علمی، معرفتی و بصیرتی از: حجت الاسلام و المسلمین عرفان عزیزی اقای لشکری اقای ناصری نژاد اقا سید شریفی اقای اکبرزاده اقای امیریان اقای زاهدپویا اقای عزیزی اقای مشتاقی نیا با همکاری آقا محمدعلی قاسمی، علی اقای اکرامی و علی اقای رحمانی 📚📚 و تقریر کلاس های: استاد صلح میرزایی در موضوع طلبه طراز انقلاب و استاد رستمی در موضوع وضع تعیینی و تعینی و تلاش شبانه روزی تیم ماهنامه اقای شریفی، محمدی، مهرابی، لشکری، مسجدی، خشنود، زارع، میرزایی و ... 🎁ویژه: حاج اقا میرهاشم مطلبی مختص به همین شماره فرمودند که آن را هم در ماهنامه این شماره درج کردیم 🙏از تمام عزیزان میخواهیم که با مطالب ارزشمند خود ما را یاری دهند. @soaldooni
🔰دو ماهنامه 🔶🔶تهیه شده توسط طلاب سطح یک حوزه علمیه آیت الله حق شناس رحمه الله 📢ویژه نامه ♦️عید غدیر♦️ 🗓ذی‌القعدة و ذی‌الحجة ۱۴۴۲ ✉️ ارتباط با دو ماهنامه مقام امین @Magham_Amin 📖 نسخه پی دی اف https://eitaa.com/hhaghshenas/2348 آدرس اینستاگرام instagram.com/hhaghshenas1 کانال آپارات aparat.com/hhaghshenas1 کانال ایتا eitaa.com/hhaghshenas کانال سروش sapp.ir/hhaghshenas کانال بله ble.ir/hhaghshenas روبیکاو روبینو https://rubika.ir/Hawzah_HAHaghshenas @Magham_Amin