eitaa logo
هر روز یک‌ پرسش و پاسخ
282 دنبال‌کننده
89 عکس
80 ویدیو
8 فایل
◻️کانال های دیگر بنده: @AmirGrali @mahezeyafat ◻️ آپارات: https://www.aparat.com/amirgarali
مشاهده در ایتا
دانلود
پرسش شماره : ۷۸ 📝 موضوع : معاد 🔖 عنوان : نوشته های روی درب چهارم بهشت 🗣 پرسش : روی درب چهارم بهشت چه عباراتی نوشته شده است ؟ ✍ پاسخ: پیامبر( علیه و آله السلام) در شب معراج دیدند که : روی درب چهارم بهشت این عبارات نوشته شده است : ❶ لا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ ❷ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ❸ عَلِیٌّ وَلِیُّ اللَّهِ ❹ مَنْ كَانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ فَلْیُكْرِمْ ضَیْفَهُ مَنْ كَانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ فَلْیُكْرِمْ جَارَهُ مَنْ كَانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ فَلْیُكْرِمْ وَالِدَیْهِ مَنْ كَانَ یُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ فَلْیَقُلْ خَیْراً أَوْ یَسْكُتُ 📝 ترجمه عبارت چهارم؛ ✓ هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد پس بايد مهمانش را اكرام نمايد. ✓ هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد پس بايد به همسايه‌اش احترام نمايد. ✓ هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد پس بايد به پدر و مادرش احترام بگذارد. ✓ هر كس به خدا و روز قيامت ايمان دارد يا سخن خير بر زبان جاري نمايد و يا ساكت باشد. 📚 بحارالانوار جلد8 صفحه 143 👈 این موارد را هم ببینید: ▫️نوشته های روی درب اول بهشت ▫️نوشته های روی درب دوم بهشت ▫️نوشته های روی درب سوم بهشت ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرسش و پاسخ کلیپی 🖇 شماره : ۵ 📝 موضوع : تشبیه 🔖 عنوان : مانع از شمول رحمت 🗣 پرسش : اگر خداوند «رحمن»است و رحمت او عام،چرا رحمت او شامل برخی بندگان نمیشود؟ ✍ پاسخ را از زبان استاد عدالتیان بشنوید. ➕اگر کلیپ باز نشد از اینجا دانلود کنید. ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
پرسش شماره : ۷۹ 📝 موضوع : امامت 🔖 عنوان : وجه تسمیه امام زمان علیه السلام به «قائم» 🗣 پرسش : مگر نه این است که همه ائمه علیهم السلام «قائم به حق »هستتد پس از چه رو «قائم»از القاب امام زمان علیه السلام است؟ ✍ پاسخ: در وجه تسمیه امام زمان علیه السلام به « قائم » روایاتی وجود دارد: 1⃣ ابوحمزه ثمالی از امام باقر علیه السلام پرسیدند. او میگوید : از حضرت ابو جعفر محمّد بن على الباقر عليهما السّلام سؤال نموده و عرض كردم:اى فرزند رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله مگر شما همگى قائم به حق نيستيد؟ فرمودند:آرى. عرض كردم:پس چرا خصوص حضرت قائم عليه السّلام را به اين نام خوانده‌اند؟ فرمودند: هنگامى كه جدّم امام حسين عليه السّلام كشته شد فرشتگان گريستند و ضجّه زده و به درگاه الهى ناليده و گفتند:اى خدا و اى سرور ما آيا از كسى كه برگزيده و فرزند برگزيده و بهترين خلق تو را كشته غافل هستى‌؟ خداى عزّ و جلّ‌ به ايشان وحى نمود:اى ملائكه من آرام باشيد قسم به عزّت و جلال خودم از قاتلين او انتقام خواهم گرفت اگر چه در زمان بعد باشد،سپس ائمّه‌اى كه از فرزندان امام حسين عليه السّلام هستند را به ايشان نشان داد،آنها مسرور و خوشحال شدند در بين فرزندان حضرت يكى از آنها ايستاده و نماز مى‌خواند، حقّ‌ تعالى فرمود:با اين قائم از قاتلين انتقام خواهم گرفت. عَنِ الثُّمَالِیِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ اَلْبَاقِرِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَا اِبْنَ رَسُولِ اَللَّهِ فَلَسْتُمْ كُلُّكُمْ قَائِمِينَ بِالْحَقِّ ؟ قَالَ بَلَى قُلْتُ فَلِمَ سُمِّيَ اَلْقَائِمُ قَائِماً ؟ قَالَ : لَمَّا قُتِلَ جَدِّيَ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ ضَجَّتْ عَلَيْهِ اَلْمَلاَئِكَةُ إِلَى اَللَّهِ تَعَالَى بِالْبُكَاءِ وَ اَلنَّحِيبِ وَ قَالُوا إِلَهَنَا وَ سَيِّدَنَا أَ تَغْفَلُ عَمَّنْ قَتَلَ صَفْوَتَكَ وَ اِبْنَ صَفْوَتِكَ وَ خِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ فَأَوْحَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهِمْ قَرُّوا مَلاَئِكَتِي فَوَ عِزَّتِي وَ جَلاَلِي لَأَنْتَقِمَنَّ مِنْهُمْ وَ لَوْ بَعْدَ حِينٍ ثُمَّ كَشَفَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنِ اَلْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِلْمَلاَئِكَةِ فَسُرَّتِ اَلْمَلاَئِكَةُ بِذَلِكَ فَإِذَا أَحَدُهُمْ قَائِمٌ يُصَلِّي فَقَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِذَلِكَ اَلْقَائِمُ أَنْتَقِمُ مِنْهُمْ . 📓بحار الأنوار جلد ۵۱ صفحه ۲۸ 2⃣ امام صادق علیه السلام میفرمایند سُمِّيَ بِالْقَائِمِ لِقِيَامِهِ بِالْحَقِّ قائم براى اين است كه به حق قيام خواهد كرد. 📓إعلام الوری بأعلام الهدی ج ۲، ص ۲۸۸ 3⃣ راوی از امام جواد علیه السلام سوال کرد : اى فرزند رسول خدا!چرا او را قائم مى‌گويند؟ فرمود:زيرا او پس از آنكه يادش از بين برود و اكثر معتقدين به امامتش مرتدّ شوند قيام مى‌كند عن الصقر بن دلف قال سمعت أبا جعفر محمد بن علی الرضا(علیه‌السلام) قلت له یابن رسول الله ولِمَ سُمّی القائم؟ قال(علیه‌السلام): لأنّه یقوم بعد موت ذکره و ارتداد أکثر القائلین بإمامته. 📓کمال الدين و تمام النعمة ج ۲، ص ۳۷۸ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
پرسش شماره : ۸۰ 📝 موضوع : اعتقادی 🔖 عنوان : حتما برآورده خواهد شد. 🗣 پرسش : آیا این مطلب درست است که انسان هر حاجتی داشته باشد حتما تا قبل از مرگ به آن خواهد رسید؟ ✍ پاسخ: بله درست است مشروط به اینکه آن حاجت خلاف رضایت پروردگار نباشد. پیامبر اکرم علیه و آله السلام میفرمایند: مَنْ تَمَنَّی شَیْئاً وَ هُوَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ رِضًی لَمْ یَخْرُجْ مِنَ الدُّنْیَا حَتَّی یُعْطَاهُ هر کس چیزی را آرزو کند که خوشنودی خدا در آن است، از دنیا بیرون نمی رود مگر اینکه خدا آن را به او عطا می‌کند. 📓خصال ، باب الواحد ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
📌 جهت دسترسی آسان به پرسش و پاسخ های متنی ، لینک سوالات گذشته تقدیم میشود: 🔢 پرسش های شماره ۱ الی ۷۰ 1⃣7⃣ پرسش شماره ۷۱ چه گناهی است که اگر از انسان سر بزند ایمان او ذوب میشود ؟ 2⃣7⃣ پرسش شماره ۷۲ آیا حرز امام زمان علیه السلام در کتب معتبر آمده است؟ 3⃣7⃣ پرسش شماره ۷۳ چرا امام صادق علیه السلام زیاد از سلمان یاد میکردند؟ 4⃣7⃣ پرسش شماره ۷۴ خداوند در حدیث قدسی برای چه مطلبی پنج قسم یادکرده است؟ 5⃣7⃣ پرسش شماره ۷۵ آیا در روایات علت اینکه حضرت ایوب به آن همه گرفتاری مبتلا شد ذکر شده است ؟ 6⃣7⃣ پرسش شماره ۷۶ آیا این مطلب درست است که شخصی که مرتکب ظلمی بشود در همین دنیا اثر آن را خواهد دید؟ 7⃣7⃣ پرسش شماره ۷۷ آیا طبق تشبیهی که در روایات شده است انسان نباید مانند غربال(الک) باشد؟ 8⃣7⃣ پرسش شماره ۷۸ روی درب چهارم بهشت چه عباراتی نوشته شده است ؟ 9⃣7⃣ پرسش شماره ۷۹ مگر نه این است که همه ائمه علیهم السلام «قائم به حق »هستتد پس از چه رو «قائم»از القاب امام زمان علیه السلام است؟ 0⃣8⃣ پرسش شماره ۸۰ آیا این مطلب درست است که انسان هر حاجتی داشته باشد حتما تا قبل از مرگ به آن خواهد رسید؟ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
پرسش شماره : ۸۱ 📝 موضوع : نبوت 🔖 عنوان : اسماعیل صادق الوعد 🗣 پرسش : آیا مراد از اسماعیل در آیه«وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِسْماعِيلَ إِنَّهُ كانَ صادِقَ الْوَعْدِ وَ كانَ رَسُولًا» جناب اسماعیل پسر حضرت ابراهیم است؟ ✍ پاسخ: خیر امام صادق علیه السلام میفرمایند: اسماعيلى كه حق تعالى در كتاب عزيزش در باره او فرموده: وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِسْماعِيلَ إِنَّهُ كانَ صادِقَ الْوَعْدِ وَ كانَ رَسُولًا. اسماعيل بن ابراهيم عليهما السّلام نبوده بلكه مقصود از وى پيامبرى از پيامبران عظام بوده كه حق تعالى وى را به طرف قومش مبعوث داشت قومش او را گرفته و پوست سر و صورتش را كندند پس فرشته اى از جانب حق تبارك و تعالى نزدش آمد، عرضه داشت: خداوند متعال من را خداوند متعال من را به سوى تو فرستاده و امر كرده كه به تو عرض كنم هر چه مى خواهى از او بخواه. او فرمود: من خواستارم كه آنچه به حضرت حسين عليه السّلام از بلا و محنت مى رسد پيرو آن حضرت بوده و به من نيز آنها متوجه گردد. إِنَّ إِسْمَاعِيلَ الَّذِي قَالَ اللَّهُ تَعَالَى فِي كِتَابِهِ "وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِسْماعِيلَ إِنَّهُ كانَ صادِقَ الْوَعْدِ وَ كانَ رَسُولًا نَبِيًّا" لَمْ يَكُنْ إِسْمَاعِيلَ بْنَ إِبْرَاهِيمَ (عليهما السلام) كَانَ نَبِيّاً مِنَ الْأَنْبِيَاءِ بَعَثَهُ اللَّهُ إِلَى قَوْمِهِ فَأَخَذُوهُ فَسَلَخُوا فَرْوَةَ رَأْسِهِ وَ وَجْهِهِ- فَأَتَاهُ مَلَكٌ عَنِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ بَعَثَنِي إِلَيْكَ فَمُرْنِي بِمَا شِئْتَ فَقَالَ لِي أُسْوَةٌ بِمَا يُصْنَعُ بِالْحُسَيْنِ علیه السلام 📚 کامل الزیارات - الباب التاسع - حدیث۱ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
پرسش شماره : ۸۲ 📝 موضوع : نبوت 🔖 عنوان : دعای مستجاب مورچه 🗣 پرسش : ماجرای دعای باران مورچه که مستجاب شد چیست؟ ✍ پاسخ: مرحوم کلینی روایتی از امام کاظم علیه السلام نقل میکند که حضرت فرمودند: در زمان حضرت سليمان بن داود مردم به خشكسالى سختى گرفتارآمدند.پس به خدمت آن حضرت رسيدند و از قحطى ناليدند و از او خواستند كه از خداى تعالى براى ايشان باران طلبد.حضرت سليمان عليه السّلام فرمود:چون نماز صبح را به جاى آورم به طلب باران بيرون خواهم شد. چون نماز صبح را به جاى آورد به طلب باران بيرون شد و همۀ مردم همراه او رفتند. قدرى كه راه پيمود مورى را ديد كه دستها را به آسمان بلند كرده و پاهاى خود را بر زمين نهاده مى‌گويد:«اللَّهُمَّ إِنَّا خَلْقٌ مِنْ خَلْقِكَ وَ لَا غِنَی بِنَا عَنْ رِزْقِكَ فَلَا تُهْلِكْنَا بِذُنُوبِ بَنِی آدَمَ»بار خدايا!ما نيز آفريده‌اى از آفريدگان تو هستيم و از روزى تو بى‌نياز نيستيم پس ما را به سبب گناهان فرزندان آدم هلاك مكن.حضرت سليمان عليه السّلام به مردم فرمود:بازگرديد كه در پرتو وجود ديگرى باران بهرۀ شما خواهد شد.امام عليه السّلام فرمود:در آن سال بارانى براى ايشان باريدن گرفت كه مانند نداشت. إِنَّ النَّاسَ أَصَابَهُمْ قَحْطٌ شَدِیدٌ عَلَی عَهْدِ سُلَیْمَانَ بْنِ دَاوُدَ علیه السلام فَشَكَوْا ذَلِكَ إِلَیْهِ وَ طَلَبُوا إِلَیْهِ أَنْ یَسْتَسْقِیَ لَهُمْ قَالَ فَقَالَ لَهُمْ إِذَا صَلَّیْتُ الْغَدَاةَ مَضَیْتُ فَلَمَّا صَلَّی الْغَدَاةَ مَضَی وَ مَضَوْا فَلَمَّا أَنْ كَانَ فِی بَعْضِ الطَّرِیقِ إِذَا هُوَ بِنَمْلَةٍ رَافِعَةٍ یَدَهَا إِلَی السَّمَاءِ وَاضِعَةٍ قَدَمَیْهَا عَلَی الْأَرْضِ وَ هِیَ تَقُولُ اللَّهُمَّ إِنَّا خَلْقٌ مِنْ خَلْقِكَ وَ لَا غِنَی بِنَا عَنْ رِزْقِكَ فَلَا تُهْلِكْنَا بِذُنُوبِ بَنِی آدَمَ قَالَ فَقَالَ سُلَیْمَانُ علیه السلام ارْجِعُوا فَقَدْ سُقِیتُمْ بِغَیْرِكُمْ فَسُقُوا فِی ذَلِكَ الْعَامِ وَ لَمْ یُسْقَوْا مِثْلَهُ قَطُّ 📓کافی جلد ۸ صفحه ۲۴۶ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
" هر جزء قرآن ، یک آیه درباره امام زمان علیه السلام" به جهت قرین شدن یاد قرآن ناطق(حجت ابن الحسن علیه السلام) همراه با تلاوت قرآن صامت ،از هر جزء قرآن یک آیه که به شکل خاص یا عام مربوط به امام عصر علیه السلام میشود همراه با ذکر روایت در تفسیر آن آیه، برای شما بزرگواران تقدیم میکنم. ان شاء الله به شرط حیات و توفیق ، در ماه مبارک رمضان ، هر روز یک آیه از جزء آن روز که به نحوی مربوط به امام زمان علیه السلام میشود به همراه تفسیر آن آیه ،را در این کانال و در قالب سوال و جواب تقدیم میکنم. خداوند عالم را به قرآن و عترت سوگند میدهیم در فرج امام زمان علیه السلام تعجیل بفرماید. ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
پرسش شماره : ۸۳ 📝 موضوع : تشبیه 🔖 عنوان : مانند درخت بدون میوه 🗣 پرسش : چه چیزی در روایت تشبیه به درخت بدون میوه شده است؟ ✍ پاسخ: امیرالمومنین علیه السلام میفرمایند: عِلْمٌ بِلَا عَمَلٍ كَشَجَرٍ بِلَا ثَمَر علم بدون عمل همچون درخت بدون میوه است. 📓تصنیف غررالحکم و درر الکلم، ح ۲۸۱۸ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
به درخواست برخی عزیزان،نشر «آیات مهدوی»را که وعده آن را داده بودم از امروز شروع میکنیم. نکته ؛ بیان «یک آیه» از هر جزء به معنای وجود فقط همان یک آیه مربوط به امام زمان علیه السلام در آن جزء نیست بلکه به این معناست که حداقل آن آیه وجود دارد ، بنابراین چه بسا در آن جزء آیه یا آیات دیگری هم که مربوط به امام زمان علیه السلام باشد وجود داشته باشد که شاید در آینده توفیق یاری کند و آیات دیگر از هر جزء را هم تقدیم بکنم. ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
جزء یک.pdf
417.5K
پرسش شماره : ۸۴ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در جزء اول قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ: ▫️سوره بقره آیات ۲ و ۳ ▫️متن آیات شریفه : ﴿ذَٰلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَِ ۛ فِيهِ ۛ هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ... ▫️ترجمه آیات : آن کتاب، شک و شبهه‌ای در آن نیست و برای پرهیزکاران راهنما است. پرهیزکاران کسانی هستند که به نا‌دیدنی‌ها (غیب) ایمان دارند... ▫️تفسیر آیات : عَنْ يَحْيَى بْنِ أَبِي اَلْقَاسِمِ قَالَ: سَأَلْتُ اَلصَّادِقَ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلّ ﴿الم ذٰلِكَ اَلْكِتٰابُ لاٰ رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ اَلَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ﴾ فَقَالَ اَلْمُتَّقُونَ شِيعَةُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ اَلْغَيْبُ فَهُوَ اَلْحُجَّةُ اَلْغَائِبُ. ▫️ترجمه روایت : یحیی بن أبی القاسم گوید: از امام صادق علیه‌السلام از معنای آیه شریفه ﴿الم ذٰلِكَ اَلْكِتٰابُ لاٰ رَيْبَ فِيهِ هُدىً لِلْمُتَّقِينَ اَلَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْب﴾ پرسش کردم. حضرت فرمودند: مقصود از متّقين، شيعۀ علی عليه‌السّلام است، و مراد از غيب، حجّت غائب است. 📚 کمال الدین جلد ۱ صفحه ۱۸ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
پرسش شماره : ۸۵ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در جزء دوم قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ: ▫️سوره بقره آیه ۱۴۸ ▫️متن آیه شریفه : ﴿وَلِكُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيهَا ۖ فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ ۚ أَيْنَ مَا تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعًا ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ﴾ ▫️ترجمه آیه : برای هر امت و گروهی جهت و سمتی است كه خدا روی آنان را به آن سو گردانیده، پس در کارهای نیکو پیشی گیرید که هرکجا باشید خدا همه‌ی شما را می‌آورد، محقّقا خدا بر همه چیز تواناست. ▫️تفسیر آیه : عَنْ أَبِي خَالِدٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَم: فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ: ﴿فَاسْتَبِقُوا اَلْخَيْرٰاتِ أَيْنَ مٰا تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اَللّٰهُ جَمِيعاً﴾ قَالَ اَلْخَيْرَاتُ اَلْوَلاَيَةُ وَ قَوْلُهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى ﴿أَيْنَ مٰا تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اَللّٰهُ جَمِيعاً﴾ يَعْنِي أَصْحَابَ اَلْقَائِمِ اَلثَّلاَثَمِائَةِ وَ اَلْبِضْعَةَ عَشَرَ رَجُلاً قَالَ وَ هُمْ وَ اَللَّهِ اَلْأُمَّةُ اَلْمَعْدُودَةُ قَالَ يَجْتَمِعُونَ وَ اَللَّهِ فِي سَاعَةٍ وَاحِدَةٍ قَزَعٌ كَقَزَعِ اَلْخَرِيفِ. ▫️ترجمه روایت: ابو خالد از امام باقر عليه‌السّلام روايت مى‌كند كه دربارۀ آيۀ شريفۀ: ﴿...فَاسْتَبِقُوا اَلْخَيْرٰاتِ‌ أَيْنَ‌ مٰا تَكُونُوا يَأْتِ‌ بِكُمُ‌ اَللّٰهُ‌ جَمِيعاً...﴾ فرمودند: منظور از خيرات ولايت است، و مقصود از: ﴿أَيْنَ‌ مٰا تَكُونُوا يَأْتِ‌ بِكُمُ‌ اَللّٰهُ‌ جَمِيعاً﴾ اصحاب حضرت قائم عليه‌السّلام است كه سيصد و سیزده نفر هستند. امام عليه‌السّلام فرمود: بخدا سوگند ايشان همان "امّت معدوده"‌ هستند و نیز حضرتش فرمود: به خدا سوگند، كه در يك ساعت دور هم گرد آيند پی‌در‌پی‌ چونان ابرهای پاييز. 📚 الکافی، ج۸ ص۳۱۳ 📖 پی دی اف ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
پرسش شماره : ۸۶ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در جزء سوم قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ: ▫️سوره آل عمران آیه۸۳ ▫️متن آیات شریفه : ﴿أَفَغَيْرَ دِينِ اللَّهِ يَبْغُونَ وَلَهُٓ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ طَوْعًا وَ كَرْهًا وَإِلَيْهِ يُرْجَعُونَ﴾ ▫️ترجمه آیه : آیا جز دین خدا را می‌طلبند؟ در حالی كه هر كه در آسمان‌ها و زمین است از روی اطاعت و فرمانبری و از روی كراهت و سختی فرمانبردار او خواهد بود، و به سوی او بازگردیده می‌شوند. ▫️ تفسیر آیه : عَنْ رِفَاعَةَ بْنِ مُوسَی قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یَقُولُ: ﴿وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً﴾ قَالَ إِذَا قَامَ الْقَائِمُ لَا یَبْقَی أَرْضٌ إِلَّا نُودِیَ فِیهَا شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ. ▫️ترجمه روایت: رفاعة بن موسی گفت: از امام صادق علیه‌السلام شنیدم که در تفسیر این آیه ﴿وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً﴾ می‌فرمود: هنگامی که قائم ما قیام کرد جایی در روی زمین باقی نمی ماند، مگر اینکه در آنجا صدای «اشهد ان لا اله الا اللّٰه و اشهد ان محمدا رسول اللّٰه» بلند می‌شود. 📚 بحار جلد ۵۲ صفحه ۳۴۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
📢 « کانال اختصاصی ماه مبارک رمضان » در این کانال ، فقط و فقط مطالب مرتبط با ماه مبارک رمضان بارگذاری میشود. 📌 ورود به کانال ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
پرسش شماره : ۸۷ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در جزء چهارم قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ؛ ▫️سوره آل عمران آیه ۲۰۰ ▫️متن آیات شریفه : ﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ﴾ ▫️ ترجمه آیه : اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! صبورى كنيد و استقامت ورزيد و از مرزها مراقبت نماييد و از خدا پروا كنيد، باشد كه رستگار شويد. ▫️تفسیر آیه : عَنْ بُرَيْدِ بْنِ مُعَاوِيَةَ اَلْعِجْلِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْبَاقِرِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ: ﴿...اِصْبِرُوا وَ صٰابِرُوا وَ رٰابِطُوا...﴾ فَقَالَ اِصْبِرُوا عَلَى أَدَاءِ اَلْفَرَائِضِ وَ صٰابِرُوا عَدُوَّكُمْ وَ رٰابِطُوا إِمَامَكُمُ اَلْمُنْتَظَرَ. ▫️ترجمه روایت؛ بريد بن معاوية العجلى در بارۀ اين فرمايش خداى عزّ و جلّ‌ كه مى‌فرمايد: ﴿...اِصْبِرُوا وَ صٰابِرُوا وَ رٰابِطُوا...﴾ از امام باقر عليه‌السّلام روايت كرده كه آن حضرت فرمودند: يعنى صبر كنيد بر انجام واجبات الهى و پايدارى كنيد در برابر دشمنان و مراقب امامتان كه به انتظارش هستيد باشيد. (از حریم او مرزبانی کنید و با او پیوند داشته باشید.) 📚غیبت نعمانی، ص۱۹۹ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۸۸ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در جزء پنجم قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ؛ ▫️سوره نساء آیه ۶۹ ▫️متن آیه شریفه : ﴿وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولَٰئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَدَاءِ وَ الصَّالِحِينَ ۚ وَ حَسُنَ أُولَٰئِكَ رَفِيقًا﴾ ▫️ترجمه آیه : و کسانی که از خدا و پیامبر اطاعت می‌کنند، همراه و همنشین کسانی خواهند بود که خدا به ایشان نعمت عطا فرموده و گرامی داشته؛ از پیامبران و صدّیقان و شهیدان و صالحان و ایشان چه نیکو رفیقان و همدمانی هستند. ▫️ تفسیر آیه : عَنِ اَلْبَاقِرِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: فِي قَوْلِهِ ﴿وَ مَنْ يُطِعِ اَللّٰهَ وَ اَلرَّسُولَ﴾ اَلْمُرَادُ بِ‍اَلنَّبِيِّينَ اَلْمُصْطَفَى وَ بِ‍اَلصِّدِّيقِينَ اَلْمُرْتَضَى وَ بِ‍اَلشُّهَدٰاءِ اَلْحَسَنُ وَ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ وَ بِ‍اَلصّٰالِحِينَ تِسْعَةٌ مِنْ أَوْلاَدِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ وَ حَسُنَ أُولٰئِكَ رَفِيقاً اَلْمَهْدِيُّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ. ▫️ترجمه روایت؛ از امام باقر علیه‌السلام روایت شده که در تفسیر آیه ﴿وَ مَنْ يُطِعِ اَللّٰهَ وَ اَلرَّسُول...﴾ فرمودند: منظور از "اَلنَّبِيِّينَ" پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله و منظور از "اَلصِّدِّيقِينَ" امیرالمؤمنین و منظور از "اَلشُّهَدٰاءِ"، حسن و حسین علیهماالسلام و منظور از "اَلصّٰالِحِينَ" ائمه علیهم‌السلام از فرزندان امام حسین و مراد از "حَسُنَ أُولٰئِكَ رَفِيقا" حضرت مهدی عجل‌الله‌فرجه می‌باشد. 📚المناقب، ج۱ ص۲۸۳ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۸۹ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در جزء ششم قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ؛ ▫️سوره مائده آیه ۵۴ ▫️متن آیه شریفه : ﴿يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ۚ ذَٰلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ﴾ ▫️ ترجمه آیه : اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد، هر كس از شما از دين خود برگردد، پس خدا گروهى را خواهد ‌آورد كه آنان را دوست مى‌دارد و آنان نيز او را دوست دارند. با مؤمنان، فروتن و بر كافران سرفراز و مقتدرند. در راه خدا جهاد مى‌كنند و از سرزنش هيچ ملامتگرى نمى‌ترسند. اين فضل خداست؛ آن را به هر كه بخواهد مى‌دهد، و خدا گشايشگر داناست. ▫️تفسیر آیه ؛ در تفسیر قمی، ج۱ ص۱۷۰ روایت شده که فرمودند: "يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِه..." خطاب به اصحاب پیامبر ﴿صلی الله علیه و آله﴾ است؛ آن دسته از اصحابی که حق آل پیامبر﴿صلی الله علیه و آله﴾ را غصب کردند و از دین خدا برگشتند و این عبارت "...فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ..." در مورد قائم عجل‌الله‌فرجه و اصحاب او نازل شده که "...يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِم..." ▫️عَنْ سُلَيْمَانَ بْنِ هَارُونَ اَلْعِجْلِيِّ قَالَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: إِنَّ صَاحِبَ هَذَا اَلْأَمْرِ مَحْفُوظَةٌ لَهُ أَصْحَابُهُ لَوْ ذَهَبَ اَلنَّاسُ جَمِيعاً أَتَى اَللَّهُ لَهُ بِأَصْحَابِهِ وَ هُمُ اَلَّذِينَ قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِنْ يَكْفُرْ بِهٰا هٰؤُلاٰءِ فَقَدْ وَكَّلْنٰا بِهٰا قَوْماً لَيْسُوا بِهٰا بِكٰافِرِينَ وَ هُمُ اَلَّذِينَ قَالَ اَللَّهُ فِيهِمْ ﴿...فَسَوْفَ يَأْتِي اَللّٰهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى اَلْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى اَلْكٰافِرِينَ﴾ ▫️ترجمه روایت؛ سليمان بن هارون عجلىّ‌ گويد: از امام صادق عليه‌السّلام شنیدم که مى‌فرمود: همانا یاران صاحب اين امر، برایش محفوظ‌اند؛ اگر همۀ مردم نيز از بين بروند خداوند يارانش را به او مى‌رساند... و آنان همان كسانى هستند كه خداى عزّ و جلّ‌ درباره‌ی آنها فرموده: ﴿...پس خداوند گروهى را خواهد ‌آورد كه آنان را دوست مى‌دارد و آنان نيز او را دوست دارند. با مؤمنان، فروتن و بر كافران سرفراز و مقتدرند﴾ 📚غیبت نعمانی، ص۳۱۶ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۹۰ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در جزء هفتم قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ؛ ▫️سوره انعام آیه ۴۴ ▫️متن آیه شریفه : ﴿فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّىٰ إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُمْ بَغْتَةً فَإِذَا هُمْ مُبْلِسُونَ﴾ ▫️ترجمه آیه : پس چون حقایقی را که (برای عبرت گرفتنشان) به آن یادآوری شده بودند، فراموش کردند، درهای همه نعمت ها را به روی آنان گشودیم، تا هنگامی که به آنچه داده شدند، مغرورانه خوشحال گشتند، ناگهان (گریبان) آنان را گرفتیم، پس یکباره (از نجات خود) درمانده و نومید شدند. ▫️تفسیر آیه : عَنْ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ‌: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ﴿فَلَمّٰا نَسُوا مٰا ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنٰا عَلَيْهِمْ أَبْوٰابَ كُلِّ شَيْءٍ...﴾ قَالَ أَمَّا قَوْلُهُ ﴿...فَلَمّٰا نَسُوا مٰا ذُكِّرُوا بِهِ...﴾ يَعْنِي فَلَمَّا تَرَكُوا وَلاَيَةَ عَلِيٍّ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ قَدْ أُمِرُوا بِهِ ﴿...فَتَحْنٰا عَلَيْهِمْ أَبْوٰابَ كُلِّ شَيْءٍ...﴾ يَعْنِي دَوْلَتَهُمْ فِي اَلدُّنْيَا وَ مَا بُسِطَ لَهُمْ فِيهَا، وَ أَمَّا قَوْلُهُ ﴿...حَتّٰى إِذٰا فَرِحُوا بِمٰا أُوتُوا أَخَذْنٰاهُمْ بَغْتَةً فَإِذٰا هُمْ مُبْلِسُونَ﴾ يَعْنِي بِذَلِكَ قِيَامَ اَلْقَائِمِ حَتَّى كَأَنَّهُمْ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ سُلْطَانٌ قَطُّ، فَذَلِكَ قَوْلُهُ "بَغْتَةً" فَنَزَلَتْ بِخَبَرِهِ هَذِهِ اَلْآيَةُ عَلَى مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ قَولُه "فَقُطِعَ دَابِرُ الْقَوْمِ الَّذِينَ ظَلَمُوا ۚ وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ." ▫️ترجمه روایت: ابو حمزه ثمالی گوید: از حضرت ابو جعفر امام باقر علیه‌السلام درباره این فرموده‌ی خدای عز و جل: ﴿پس چون همه آنچه را که به ایشان تذکر داده شده بود فراموش کردند، درهای همه چیز را بر آنان گشودیم...﴾، پرسیدم. حضرت فرمودند: اینکه فرموده است: ﴿پس چون همه آنچه را که به ایشان تذکر داده شده بود فراموش کردند...﴾ یعنی: پس چون ولایت امیرالمؤمنین علی صلوات‌الله‌علیه را ترک کردند در حالی که به آن امر شده بودند، ﴿...ابواب همه چیز را بر آن‌ها گشودیم...﴾، یعنی دولت و (شوکت و نفوذ) آنان در دنیا و آن چه برای آنان گسترده شده است. و اما این فرمودهٔ خدا: ﴿...تا آن‌گاه که به آن‌چه به آن‌ها داده شده بود شادمان و مغرور گشتند، به ناگاه آنان را (به کیفر اعمالشان) گرفتار کردیم که در آن هنگام بیچاره و نا امید شدند﴾، منظور از آن، زمان قیام حضرت قائم عجل‌الله‌‌فرجه است؛ به طوری که گویی هیچ گاه سلطه و حکومتی نداشته‌اند. و مقصود از کلمه "بَغْتَةً: ناگهان" که در آیه شریفه آمده، همین است… . 📚تفسیر قمی، ج۱ ص۲۰۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
📌جهت دسترسی آسان به پرسش و پاسخ های متنی ، لینک سوالات گذشته تقدیم میشود: 🔢 پرسش های شماره ۱ الی ۸۰ 1⃣8⃣ پرسش شماره ۸۱ آیا مراد از اسماعیل در آیه«وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ إِسْماعِيلَ إِنَّهُ كانَ صادِقَ الْوَعْدِ وَ كانَ رَسُولًا» جناب اسماعیل پسر حضرت ابراهیم است؟ 2⃣8⃣ پرسش شماره ۸۲ ماجرای دعای باران مورچه که مستجاب شد چیست؟ 3⃣8⃣ پرسش شماره ۸۳ چه چیزی در روایت تشبیه به درخت بدون میوه شده است؟ 4⃣8⃣ پرسش شماره ۸۴ آیا در جزء اول قرآن آیه ای که تفسیر به امام زمان علیه السلام شده باشد وجود دارد؟ 5⃣8⃣ پرسش شماره ۸۵ آیا در جزء دوم قرآن آیه ای که تفسیر به امام زمان علیه السلام شده باشد وجود دارد؟ 6⃣8⃣ پرسش شماره ۸۶ آیا در جزء سوم قرآن آیه ای که تفسیر به امام زمان علیه السلام شده باشد وجود دارد؟ 7⃣8⃣ پرسش شماره ۸۷ آیا در جزء چهارم قرآن آیه ای که تفسیر به امام زمان علیه السلام شده باشد وجود دارد؟ 8⃣8⃣ پرسش شماره ۸۸ آیا در جزء پنجم قرآن آیه ای که تفسیر به امام زمان علیه السلام شده باشد وجود دارد؟ 9⃣8⃣ پرسش شماره ۸۹ آیا در جزء ششم قرآن آیه ای که تفسیر به امام زمان علیه السلام شده باشد وجود دارد؟ 0⃣9⃣ پرسش شماره ۹۰ آیا در جزء هفتم قرآن آیه ای که تفسیر به امام زمان علیه السلام شده باشد وجود دارد؟ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۹۱ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در جزء هشتم قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ؛ ▫️سوره انعام آیه ۱۵۸ ▫️متن آیه شریفه : ﴿هَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا أَنْ تَأْتِيَهُمُ الْمَلَائِكَةُ أَوْ يَأْتِيَ رَبُّكَ أَوْ يَأْتِيَ بَعْضُ آيَاتِ رَبِّكَ ۗ يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آيَاتِ رَبِّكَ لَا يَنْفَعُ نَفْسًا إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي إِيمَانِهَا خَيْرًا ۗ قُلِ انْتَظِرُوا إِنَّا مُنْتَظِرُونَ﴾ ▫️ ترجمه آیه : آیا جز این انتظار دارند که فرشتگانِ به سویشان آیند، یا پروردگارت بیاید، یا برخی از نشانه های پروردگارت تحقق یابد؟ روزی که برخی از نشانه های پروردگارت به ظهور آید، ایمان آوردن کسی که پیش از این ایمان نیاورده یا در حال ایمانش عمل شایسته‌ای انجام نداده سودی برایش نخواهد داشت. بگو: منتظر باشید؛ ما هم منتظریم. ▫️تفسیر آیه : عَنْ عَلِيِّ بْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: ﴿يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آيٰاتِ رَبِّكَ لاٰ يَنْفَعُ نَفْساً إِيمٰانُهٰا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ...﴾ فَقَالَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ اَلْآيَاتُ هُمُ اَلْأَئِمَّةُ وَ اَلْآيَةُ اَلْمُنْتَظَرَةُ اَلْقَائِمُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَيَوْمَئِذٍ لاٰ يَنْفَعُ نَفْساً إِيمٰانُهٰا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلِ قِيَامِهِ بِالسَّيْفِ وَ إِنْ آمَنَتْ بِمَنْ تَقَدَّمَهُ مِنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ. ▫️ترجمه روایت: علىّ‌ بن رئاب گوید: امام صادق عليه‌السّلام در تأويل اين فرموده‌ی خدا: ﴿روزی که بعضی از آیات پروردگارت فرا رسد، ایمان آوردن کسی که پیش از این ایمان نیاورده یا خیری در ایمانش کسب نکرده، او را نفع نبخشد...﴾ فرمودند: آيات همان ائمّه هستند و آيت منتظره، قائم عليه‌السّلام است؛ پس در آن روز (که قائم قیام کند) ايمان آوردن كسى كه پيش از قيام او با شمشير، ايمان نياورده باشد سودى به حالش ندارد، هر چند که به امامان از پدران او که پیش از او امام بوده‌اند، ايمان آورده باشد. 📚کمال الدين، ج۲ ص۳۵۷ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۹۲ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در جزء نهم قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ؛ ▫️سوره انفال آیات ۷ و ۸ ▫️متن آیات شریفه : ﴿...يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُحِقَّ الْحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ وَيَقْطَعَ دَابِرَ الْكَافِرِينَ ❉ لِيُحِقَّ الْحَقَّ وَيُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَلَوْ كَرِهَ الْمُجْرِمُونَ﴾ ▫️ترجمه آیه : ...خدا می‌خواهد حق را بوسیله کلماتش تحقّق دهد و ریشه کافران را قطع کند. ❉ تا حق را ثابت و استوار نماید و باطل را نابود سازد، هر چند مجرمان خوش نداشته باشند. ▫️تفسیر آیه : عَنْ جَابِرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ تَفْسِيرِ هَذِهِ اَلْآيَةِ فِي قَوْلِ اَللَّهِ: يُرِيدُ اَللّٰهُ أَنْ يُحِقَّ اَلْحَقَّ بِكَلِمٰاتِهِ وَ يَقْطَعَ دٰابِرَ اَلْكٰافِرِينَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: تَفْسِيرُهَا فِي اَلْبَاطِنِ يُرِيدُ اَللَّهُ، فَإِنَّهُ شَيْءٌ يُرِيدُهُ وَ لَمْ يَفْعَلْهُ بَعْدُ، وَ أَمَّا قَوْلُهُ يُحِقَّ اَلْحَقَّ بِكَلِمٰاتِهِ فَإِنَّهُ يَعْنِي يُحِقُّ حَقَّ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ أَمَّا قَوْلُهُ: بِكَلِمٰاتِهِ قَالَ: كَلِمَاتُهُ فِي اَلْبَاطِنِ عَلِيٌّ هُوَ كَلِمَةُ اَللَّهِ فِي اَلْبَاطِنِ، وَ أَمَّا قَوْلُهُ: وَ يَقْطَعَ دٰابِرَ اَلْكٰافِرِينَ فَهُمْ بَنُو أُمَيَّةَ، هُمُ اَلْكَافِرُونَ يَقْطَعُ اَللَّهُ دَابِرَهُمْ، وَ أَمَّا قَوْلُهُ: لِيُحِقَّ اَلْحَقَّ فَإِنَّهُ يَعْنِي لِيَحِقَّ حَقَّ آلِ مُحَمَّدِ حِينَ يَقُومُ اَلْقَائِمُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ، وَ أَمَّا قَوْلُهُ: وَ يُبْطِلَ اَلْبٰاطِلَ يَعْنِي اَلْقَائِمَ فَإِذَا قَامَ يُبْطِلُ بَاطِلَ بَنِي أُمَيَّةَ، وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ: لِيُحِقَّ اَلْحَقَّ وَ يُبْطِلَ اَلْبٰاطِلَ وَ لَوْ كَرِهَ اَلْمُجْرِمُونَ. ▫️ترجمه روایت ؛ جابر گوید: از حضرت باقر علیه‌السّلام راجع به تفسیر این آیه پرسیدم: ﴿...خدا می‌خواهد حق را با کلمات خود، ثابت گرداند و کافران را ریشه کن کند.﴾ حضرت فرمودند: تفسیر این آیه در باطن این است که خدا اراده دارد، یعنی هنوز انجام نداده است. و اما فرموده‌ی خدا: ﴿یُحِقَ الْحَقَّ بِکَلِماتِهِ﴾ یعنی حق آل محمّد صلوات‌الله‌علیهم را احقاق (ثابت) کند. و اما فرموده‌ی او: ﴿بِکَلِماتِهِ﴾ در باطن، امیرالمؤمنین کلمة اللَّه است. و اما کلام خدا: ﴿وَ یَقْطَعَ دابِرَ الْکافِرِینَ﴾ منظور از کافران بنی امیه است که خداوند ریشه‌‌‌ی آنها‌ را قطع می‌کند. و اینکه فرموده: ﴿لِیُحِقَّ الْحَقَ﴾ یعنی حق آل محمّد را هنگام قیام حضرت قائم علیه‌السلام، احقاق ‌می‌کند. و اما سخن خدا: ﴿وَ یُبْطِلَ الْباطِلَ﴾ یعنی وقتی قائم قیام کرد، باطل بنی امیه را از میان می‌برد؛ و این است معنی فرموده‌ی خدا: ﴿لِیُحِقَّ الْحَقَ وَ یُبْطِلَ الْباطِلَ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُجْرِمُونَ: تا حق را ثابت و باطل را نابود گرداند هر چند مجرمان از آن اکراه داشته باشند.﴾ 📚تفسیر عیاشی، ج۲ ص۵۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۹۳ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در جزء دهم قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ؛ ▫️سوره توبه آیه ۳۳ ▫️متن آیه شریفه : ﴿هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ﴾ ▫️ترجمه آیه : اوست که پیامبرش را با هدایت و دین حق فرستاد، تا آن را بر همه ادیان پیروز و آشکار گرداند، هر چند مشرکان خوش نداشته باشند. ▫️تفسیر آیه : مُحَمَّدِ بْنِ اَلْفُضَيْلِ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلْمَاضِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ... قُلْتُ: هُوَ اَلَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدىٰ وَ دِينِ اَلْحَقِّ قَالَ هُوَ اَلَّذِي أَمَرَ رَسُولَهُ بِالْوَلاَيَةِ لِوَصِيِّهِ وَ اَلْوَلاَيَةُ هِيَ دِينُ اَلْحَقِّ قُلْتُ لِيُظْهِرَهُ عَلَى اَلدِّينِ كُلِّهِ قَالَ يُظْهِرُهُ عَلَى جَمِيعِ اَلْأَدْيَانِ عِنْدَ قِيَامِ اَلْقَائِمِ... ▫️ترجمه روایت؛ محمد بن فضیل گوید: ... به امام کاظم علیه‌السلام گفتم: ﴿اوست که پیامبرش را با هدایت و دین حق فرستاد...﴾ (چه تفسیر دارد؟) فرمودند: یعنی اوست که پیامبرش را به ولایت وصیش امر کرده و ولایت همان دین حق است. گفتم: ﴿...تا آن را بر همه ادیان پیروز و آشکار گرداند...﴾ فرمود: او را بر تمام دین‌ها در هنگام قیام قائم ﴿عجل‌الله‌فرجه﴾ پیروز می‌کند. ▫️امام صادق علیه‌السلام در تفسیر "وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون" فرمودند: ...إِذَا خَرَجَ اَلْقَائِمُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لَمْ يَبْقَ كَافِرٌ بِاللَّهِ اَلْعَظِيم وَ لاَ مُشْرِكٌ بِالْإِمَامِ إِلاَّ كَرِهَ خُرُوجَه... : وقتی قائم ﴿سلام‌الله‌علیه﴾ خروج کند، کافری نسبت به خدای بزرگ و مشرکی نسبت به امام باقی نمی‌ماند، مگر اینکه از قیام او کراهت دارد... ▫️طبق روایات، مشرک به امام که ظهور و قیام امام عصر ﴿ارواحنا‌فداه﴾ را خوش ندارد، بدبختی است که در کنار امام معصومی که از جانب خداست، شخص دیگری را که نه معصوم است و نه از جانب خدا، به عنوان امام بپذیرد و زیر بار ولایت نداشته‌اش برود. 📚 کافی، ج۱ ص۴۳۲ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۹۴ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در جزء یازدهم قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ؛ ▫️سوره یونس آیه24 ▫️متن آیه شریفه : ﴿...حَتَّىٰ إِذَا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَهَا وَازَّيَّنَتْ وَظَنَّ أَهْلُهَا أَنَّهُمْ قَادِرُونَ عَلَيْهَا أَتَاهَا أَمْرُنَا لَيْلًا أَوْ نَهَارًا فَجَعَلْنَاهَا حَصِيدًا كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ ۚ كَذَٰلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ﴾ ▫️ ترجمه آیه : ...تا این‌که زمین، سبزی و زینت به خود گرفت و اهل آن گمان کردند که بر آن قادر و توانا هستند، (ناگهان) أمر ما در شب یا روز فرا رسید، پس آن را چنان درو کردیم که انگار دیروز وجود نداشته، اینچنین آیات را برای قومی که اندیشه می‌کنند تفصیل می‌دهیم. ▫️ تفسیر آیه : عنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ، قَالَ: نَزَلَتْ فِي بَنِي فُلاَنٍ ثَلاَثُ آيَاتٍ: قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ: حَتّٰى إِذٰا أَخَذَتِ اَلْأَرْضُ زُخْرُفَهٰا وَ اِزَّيَّنَتْ وَ ظَنَّ أَهْلُهٰا أَنَّهُمْ قٰادِرُونَ عَلَيْهٰا أَتٰاهٰا أَمْرُنٰا لَيْلاً أَوْ نَهٰاراً يَعْنِي اَلْقَائِمَ بِالسَّيْفِ فَجَعَلْنٰاهٰا حَصِيداً كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ وَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ... ▫️ ترجمه روایت: مفضّل بن عمر گوید: امام صادق علیه‌السلام‌ فرمودند: درباره‌ی بنی فلان، سه آیه نازل شده است: (اولین آیه) این فرموده‌ی خدای عزّوجلّ: ﴿تا این‌که زمین، سبزی و زینت به خود گرفت و اهل آن گمان کردند که بر آن قادر و توانا هستند، (ناگهان) أمر ما در شب یا روز فرا رسید﴾ یعنی قائم علیه‌السلام با شمشیر ﴿پس آن را چنان درو کردیم که انگار دیروز وجود نداشته است...﴾ 📚دلائل الإمامة، ص۴۶۸ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۹۵ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در جزء دوازدهم قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ؛ ▫️متن آیه شریفه : ﴿قَالَ لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوِي إِلَىٰ رُكْنٍ شَدِيدٍ﴾ ▫️ترجمه آیه : (حضرت لوط به قومش) گفت: كاش براى مقابله با شما قدرتى داشتم يا به تكيه‌گاهى استوار و محکم پناه مى‌جستم. ▫️تفسیر آیه : عنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: مَا كَانَ قَوْلُ لُوطٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِقَوْلِهِ: لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوِي إِلىٰ رُكْنٍ شَدِيدٍ إِلاَّ تَمَنِّياً لِقُوَّةِ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ لاَ ذَكَرَ إِلاَّ شِدَّةَ أَصْحَابِهِ وَ إِنَّ اَلرَّجُلَ مِنْهُمْ لَيُعْطَى قُوَّةَ أَرْبَعِينَ رَجُلاً وَ إِنَّ قَلْبَهُ لَأَشَدُّ مِنْ زُبَرِ اَلْحَدِيدِ وَ لَوْ مَرُّوا بِجِبَالِ اَلْحَدِيدِ لَقَلَعُوهَا وَ لاَ يَكُفُّونَ سُيُوفَهُمْ حَتَّى يَرْضَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ. ▫️ترجمه روایت؛ ابوبصیر گوید: امام صادق علیه‌السلام فرمودند: این‌‌که لوط به قومش گفت: ﴿كاش براى مقابله با شما قدرتى داشتم يا به تكيه‌گاهى استوار و محکم پناه مى‌جستم﴾ مقصودش جز این نبود که آرزو کرد قوّت و نیروی قائم علیه‌السلام را و یاد نکرد مگر شدّت و صلابت یاران او را؛ زیرا به هریک مرد از آنها قوّت و نیروی چهل مرد عطا شده و قلب هرکدام از آن‌ها از آهن محکم‌تر است و اگر بر کوه‌ها‌ی آهنین گذر کنند، آن‌ها را از بین می‌برند و شمشیر‌هایشان را کنار نمی‌گذارند تا اینکه خدای عزّوجلّ راضی شود. 📚کمال الدین، ج۲ ص۶۷۳ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۹۶ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در «جزء سیزدهم»قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ؛ ▫️سوره ابراهیم آیه46 ▫️متن آیه شریفه : ﴿وَ قَدْ مَكَرُوا مَكْرَهُمْ وَ عِنْدَ اللَّهِ مَكْرُهُمْ وَ إِنْ كَانَ مَكْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبَالُ﴾ 📃 ترجمه آیه : و آنها نهايت نيرنگ خود را به كار زدند و (جزای) مکرشان با خداست، هر چند از مكرشان كوه‌ها از جا كنده شود. ▫️تفسیر آیه : عنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: إِنْ كٰانَ مَكْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ اَلْجِبٰالُ وَ إِنَّ مَكَرَ بَنِي اَلْعَبَّاسِ بِالْقَائِمِ لَتَزُولُ مِنْهُ قُلُوبُ اَلرِّجَالِ. ▫️ترجمه‌ روایت: جمیل بن درّاج گوید: شنیدم که امام صادق علیه‌السلام ‌می‌فرمودند: ﴿هر چند از مكرشان كوه‌ها از جا كنده شود.﴾ و بدرستی که از مکر بنی عبّاس نسبت به قائم علیه‌السلام دل‌های مردان از جای کنده می‌شود. ▫️عنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي حَمْزَةَ قَالَ: زَامَلْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ بَيْنَ مَكَّةَ وَ اَلْمَدِينَةِ فَقَالَ لِي يَوْماً يَا عَلِيُّ لَوْ أَنَّ أَهْلَ اَلسَّمَاوَاتِ وَ اَلْأَرْضِ خَرَجُوا عَلَى بَنِي اَلْعَبَّاسِ لَسُقِيَتِ اَلْأَرْضُ بِدِمَائِهِمْ حَتَّى يَخْرُجَ اَلسُّفْيَانِيُّ قُلْتُ لَهُ يَا سَيِّدِي أَمْرُهُ مِنَ اَلْمَحْتُومِ قَالَ نَعَمْ ثُمَّ أَطْرَقَ هُنَيْئَةً ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ وَ قَالَ مُلْكُ بَنِي اَلْعَبَّاسِ مَكْرٌ وَ خَدْعٌ يَذْهَبُ حَتَّى يُقَالَ لَمْ يَبْقَ مِنْهُ شَيْءٌ ثُمَّ يَتَجَدَّدُ حَتَّى يُقَالَ مَا مَرَّ بِهِ شَيْءٌ. ▫️علىّ‌ بن أبي حمزه گويد: از مكّه تا مدينه همراه موسى بن جعفر عليهما‌السّلام بودم، روزى به من فرمود: اى علی اگر همۀ اهل آسمانها و زمين بر بني عبّاس خروج كنند زمين از خون همۀ آنان سيراب مى‌شود (و حقّ‌ روى كار نيايد) تا آنگاه كه سفيانى (بر آنها) خروج كند، به آن حضرت عرض كردم: اى سرور من امر او از حتميّات است‌؟ فرمود: آرى، سپس اندكى سر به زير افكند و بعد سر برداشت و فرمود: حكومت بني عبّاس «حيله و نيرنگ» است، از بين مى‌رود تا جايى كه گفته شود: ديگر چيزى از آن به جاى نمانده است، سپس دوباره شروع به شكل‌گيرى مى‌كند تا جايى كه گفته شود: چيزى بر سر آن نگذشته است. 📚غيبت نعمانی، ج۱ ص۳۰۲ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali