eitaa logo
هر روز یک‌ پرسش و پاسخ
236 دنبال‌کننده
49 عکس
60 ویدیو
6 فایل
◻️کانال های دیگر بنده: @AmirGrali @mahezeyafat ◻️ آپارات: https://www.aparat.com/amirgarali
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐 باسلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان 💐 از شروع فعالیت کانال( ۱۴۰۱/۰۹/۲۹ ) تا امروز (۱۴۰۲/۰۱/۱۸ ) ، «صد سوال و‌جواب متنی» در این کانال بارگذاری شد. 📌 جهت دسترسی آسان به سوال و جوابها ، لینک آنها تقدبم میشود: ◾️پرسش های ۱ الی ۱۰ ◽️پرسش های ۱۱ الی ۲۰ ◾️پرسش های ۲۱ الی ۳۰ ◽️پرسش های ۳۱ الی ۴۰ ◾️پرسش های ۴۱ الی ۵۰ ◽️پرسش های ۵۱ الی ۶۰ ◾️پرسش های ۶۱ الی ۷۰ ◽️پرسش های ۷۱ الی ۸۰ ◾️پرسش های ۸۱ الی ۹۰ ◽️پرسش های ۹۱ الی ۱۰۰ #⃣ همچنین جهت اطلاع از «موضوع سوالات» ، هشتگهای مورد استفاده شده در کانال هم تقدیم میشود : ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 در این ۱۰۹ روزی که بر فعالیت کانال میگذرد ، مطالب این کانال که موضوع اصلی آن «پرسش و پاسخ» است در چند قالب تقدیم شد : 1⃣ پرسش و پاسخ «متنی» «لینک صد پرسش و پاسخ متنی» 2⃣ پرسش و پاسخ «تصویری»(عکس) پرسش شماره ۱ پرسش شماره ۲پرسش شماره ۳ 3⃣ پرسش و پاسخ «صوتی»پرسش شماره ۱ 4⃣ پرسش و پاسخ «کلیپی» پرسش شماره ۱پرسش شماره ۲پرسش شماره ۳پرسش شماره ۴پرسش شماره ۵ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۱۰۱ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در «جزء هجدهم»قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ: ▫️سوره نور آیه55 ▫️متن آیه شریفه : ﴿وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا ۚ وَمَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ﴾ ▫️ ترجمه آیه : خدا به کسانی از شما که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده‌اند، وعده داده است که حتماً آنان را در زمین جانشین [دیگران] کند، همان گونه که پیشینیان آنان را جانشین [دیگران] کرد، و قطعاً دینشان را که برای آنان پسندیده به سودشان استوار و محکم نماید، و یقیناً ترس و بیمشان را تبدیل به امنیت کند، [تا جایی که] فقط مرا بپرستند [و] هیچ چیزی را شریک من نگیرند. و آنان که پس از این نعمت های ویژه ناسپاسی ورزند [در حقیقت] فاسق اند. ▫️ تفسیر آیه : عنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَعَدَ اَللّٰهُ اَلَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا اَلصّٰالِحٰاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي اَلْأَرْضِ كَمَا اِسْتَخْلَفَ اَلَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ قَالَ نَزَلَتْ فِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ وَ اَلْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ اَلَّذِي اِرْتَضىٰ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً قَالَ عَنَى بِهِ ظُهُورَ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ. ▫️ترجمه روایت : عبدالله بن سنان گوید: از امام صادق علیه‌السلام درباره‌ی فرموده‌ی خدای عزوجل: ﴿خداوند به كسانى از شما كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده‌اند وعده داده است كه به‌يقين، خلافت روى زمين را به آنان خواهد داد، همان‌گونه كه به پيشينيان آن‌ها خلافت بخشيد﴾ پرسیدم. حضرت فرمودند: درباره علی بن ابی طالب و امامان از فرزندان او علیهم‌السلام نازل شده است. (و درباره‌ی این عبارت از آیه:) ﴿دين و آيينى را كه براى آنان پسنديده، بر ايشان پابرجا و ريشه‌دار خواهد ساخت؛ و ترسشان را به امنيّت و آرامش مبدّل مى‌كند، [به‌گونه‌اى] كه فقط مرا مى‌پرستند و چيزى را همتاى من قرار نخواهند داد﴾ فرمودند: (خداوند) قصد کرد به این (سخن)، ظهور قائم علیه‌السلام را. ▫️...اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ الدَّاعِیَ إِلَی کِتَابِکَ وَ الْقَائِمَ بِدِینِکَ اسْتَخْلِفْهُ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفْتَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِ مَکِّنْ لَهُ دِینَهُ الَّذِی ارْتَضَیْتَهُ لَهُ أَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ أَمْنا یَعْبُدُکَ لا یُشْرِکُ بِکَ شَیْئا... خدایا او (امام زمان ارواحنا‌فداه) را دعوت کننده به کتابت، و قیام کننده به آئینت قرار ده، او را جانشین خود روی زمین گردان، چنان که پاکان پیش از او را جانشین خویش قرار دادی، دینی را که برایش پسندیده‌ای به دست او پابرجا بدار، و ترسش را به امنیت بازگردان، که تو را عبادت کند و چیزی را شریک تو نکند. {فرازی از دعای شریف افتتاح} 📚تأويل الآيات الظاهرة، ص۳۶۵ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۱۰۲ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در «جزء نوزدهم»قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ: ▫️سوره شعرا آیه4 ▫️متن آیه شریفه : ﴿إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ السَّمَاءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْنَاقُهُمْ لَهَا خَاضِعِينَ﴾ ▫️ترجمه آیه : اگر ما اراده کنیم، از آسمان بر آنان آیه‌ای نازل می‌کنیم که گردنهایشان در برابر آن خاضع گردد. ▫️تفسیر آیه : عنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ اَلسَّمٰاءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْنٰاقُهُمْ لَهٰا خٰاضِعِينَ قَالَ نَزَلَتْ فِي قَائِمِ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ يُنَادَى بِاسْمِهِ مِنْ اَلسَّمَاءِ. ▫️ترجمه روایت: حنان بن سدیر گوید: از امام باقر علیه‌السلام از فرموده‌ٔ خدای عزوجل: ﴿اگر ما اراده کنیم، از آسمان بر آنان آیه‌ای نازل می‌کنیم که گردنهایشان در برابر آن خاضع گردد﴾ پرسیدم. حضرت فرمودند: (این آیه) درباره‌ی قائم آل محمد صلوات‌الله‌علیه نازل شده است که از آسمان به نام او ندا داده می‌شود. ▫️محَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَكَمِ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ اَلْخَزَّازِ عَنْ عُمَرَ بْنِ حَنْظَلَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: خَمْسُ عَلاَمَاتٍ قَبْلَ قِيَامِ اَلْقَائِمِ اَلصَّيْحَةُ وَ اَلسُّفْيَانِيُّ وَ اَلْخَسْفُ وَ قَتْلُ اَلنَّفْسِ اَلزَّكِيَّةِ وَ اَلْيَمَانِيُّ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنْ خَرَجَ أَحَدٌ مِنْ أَهْلِ بَيْتِكَ قَبْلَ هَذِهِ اَلْعَلاَمَاتِ أَ نَخْرُجُ مَعَهُ قَالَ لاَ فَلَمَّا كَانَ مِنَ اَلْغَدِ تَلَوْتُ هَذِهِ اَلْآيَةَ: إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ اَلسَّمٰاءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْنٰاقُهُمْ لَهٰا خٰاضِعِينَ فَقُلْتُ لَهُ أَ هِيَ اَلصَّيْحَةُ فَقَالَ أَمَا لَوْ كَانَتْ خَضَعَتْ أَعْنَاقُ أَعْدَاءِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. ▫️ترجمه روایت: عمر بن حنظله گوید: شنیدم که امام صادق علیه‌السلام می‌فرمودند: قبل از قیام قائم، پنج علامت وجود دارد: صیحه (ندای آسمانی)¹ و سفیانی² و فرو رفتن (لشکر سفیانی) در زمین³ و کشته‌شدن نفس زکیّه⁴ و یمانی⁵. گفتم: فدایت شوم، اگر کسی از خاندان شما قبل از این علامت‌ها قیام کند، آیا ما هم با او قیام کنیم؟ حضرت فرمودند: «نه». فردای آن‌روز آیه: ﴿إِن نَّشَأْ نُنَزِّلْ عَلَیْهِم مِّن السَّمَاء آیَةً فَظَلَّتْ أَعْنَاقُهُمْ لَهَا خَاضِعِینَ﴾ را خواندم و به آن حضرت گفتم: آیا این همان صیحه است؟ ایشان فرمودند: اگر باشد (واقع شود)، گردن دشمنان خداوند عزّوجلّ را خاضع می‌گرداند. 📚الکافي، ج۸ ص۳۱۰ 📚تأويل الآيات الظاهرة، ج۱ ص۳۸۳ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۱۰۳ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در «جزء بیستم»قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ: ▫️سوره نمل آیه62 ▫️ متن آیه شریفه : ﴿أَمَّنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ ۗ أَإِلَٰهٌ مَعَ اللَّهِ ۚ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونَ﴾ ▫️ ترجمه آیه : (آیا معبود‌هایی که شریک خدا قرار دادید بهترند) يا آن كس كه وقتی درمانده‌ای او را بخواند اجابت مى‌كند، و گرفتارى (او) را برطرف مى‌گرداند، و شما را جانشينان زمين قرار مى‌دهد؟ آيا معبودى با خداست؟ چه كم پند مى‌پذيريد. ▫️ تفسیر آیه : عنْ صَالِحِ بْنِ عُقْبَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: نَزَلَتْ فِي اَلْقَائِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ، هُوَ وَ اَللَّهِ اَلْمُضْطَرُّ إِذَا صَلَّى فِي اَلْمَقَامِ رَكْعَتَيْنِ وَ دَعَا اَللَّهَ فَأَجَابَهُ وَ يَكْشِفُ اَلسُّوءَ وَ يَجْعَلُهُ خَلِيفَةً فِي اَلْأَرْضِ. ▫️ترجمه روایت: صالح بن عقبه گوید: امام صادق علیه‌السلام فرمودند: (این آیه) درباره‌ی قائم از آل محمّد علیهم‌السلام نازل گردیده است. به خدا سوگند! مضطرّ اوست، آنگاه که در مقام، دو رکعت نماز به‌جا آورد و خدا را بخواند، پس خدا او را اجابت ‌کند و گرفتاری (او) را برطرف می‌کند و او را خلیفه‌ی روی زمین قرار می‌دهد. ▫️...وَ أَنْتَ یَا رَبِّ الَّذِی تَکْشِفُ الضُّرَّ وَ تُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاکَ وَ تُنْجِی مِنَ الْکَرْبِ الْعَظِیمِ فَاکْشِفِ الضُّرَّ عَنْ وَلِیِّکَ وَ اجْعَلْهُ خَلِیفَةً فِی أَرْضِکَ کَمَا ضَمِنْتَ لَهُ... و تو ای پروردگاری که گرفتاری را بر طرف می‌کنی، و درمانده را زمانی که بخواند تو را اجابتش می‌کنی، و نجات می‌دهی از اندوه بزرگ، پس گرفتاری را از ولیّت برطرف کن، و او را خلیفه خود، در زمینت قرار ده، چنان که برای او ضمانت نموده‌ای. {فرازی از دعای زمان غیبت} 📚تفسیر قمی، ج۲ ص۱۲۹ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۱۰۴ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در «جزء بیست و یکم»قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ: ▫️سوره مبارکه سجده، آیه ۲۹ ▫️متن آیه شریفه : ﴿قُلْ يَوْمَ الْفَتْحِ لَا يَنْفَعُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِيمَانُهُمْ وَلَا هُمْ يُنْظَرُونَ﴾ ▫️ ترجمه آیه : (ای رسول ما) بگو: روز فتح و پیروزی، ایمان کسانی که (پیش‌تر) کفر ورزیده‌اند، سودی به حالشان نخواهد داشت و نه به آنان مهلت داده می‌شود. ▫️ تفسیر آیه : عنِ اِبْنِ دَرَّاجٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: فِي قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قُلْ يَوْمَ اَلْفَتْحِ لاٰ يَنْفَعُ اَلَّذِينَ كَفَرُوا إِيمٰانُهُمْ وَ لاٰ هُمْ يُنْظَرُونَ قَالَ يَوْمُ اَلْفَتْحِ يَوْمٌ تُفَتَّحُ اَلدُّنْيَا عَلَى اَلْقَائِمِ لاَ يَنْفَعُ أَحَداً تَقَرَّبَ بِالْإِيمَانِ مَا لَمْ يَكُنْ قَبْلَ ذَلِكَ مُؤْمِناً وَ بِهَذَا اَلْفَتْحِ مُوقِناً فَذَلِكَ اَلَّذِي يَنْفَعُهُ إِيمَانُهُ وَ يَعْظُمُ عِنْدَ اَللَّهِ قَدْرُهُ وَ شَأْنُهُ وَ تُزَخْرَفُ لَهُ يَوْمَ اَلْبَعْثِ جِنَانُهُ وَ تَحْجُبُ عَنْهُ فِيهِ نِيرَانُهُ وَ هَذَا أَجْرُ اَلْمُوَالِينَ لِأَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ لِذُرِّيَّتِهِ اَلطَّيِّبِينَ صَلَواتُ اللّٰهِ‌ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِین. ▫️ترجمه روایت: ابن دراج گوید: از امام صادق علیه‌السلام شنیدم که درباره‌ی کلام خدای عزوجل: ﴿بگو: روز فتح و پیروزی، ایمان کسانی که کفر ورزیده‌اند، سودی به حالشان نخواهد داشت و نه به آنان مهلت داده می‌شود.﴾ می‌فرمودند: روز فتح و پیروزی روزی است که دنیا به روی حضرت قائم علیه‌السلام گشوده خواهد شد. (در آن روز) تقرّب جستن به ایمان برای آن‌که پیش از آن، مؤمن نبوده و به این فتح و پیروزی یقین نداشته است، سودمند نخواهد بود. پس تنها مؤمن (که پیش از آن، به این روز ایمان و به این و فتح و گشایش یقین داشته است) از جمله کسانی خواهد بود که ایمانش به او نفع می‌رساند و قدر و منزلتش نزد خداوند بزرگ می‌شود و خدا روز رستاخیز بهشتش را برای او زینت خواهد کرد، و آتشش را از وی محجوب خواهد فرمود، و این است پاداش دوستداران و ولایتمدارن امیرالمؤمنین و ذرّيّة طاهرین آن حضرت صلوات‌اللّٰه‌علیهم‌اجمعین. 📚تأويل الآيات الظاهرة، ج۱ ص۴۳۸ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۱۰۵ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در «جزء بیست و دوم»قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ: ▫️ سوره مبارکه سباء، آیات ۵۱ ، ۵۲ ، ۵۳ ، ۵۴ ▫️ متن آیات شریفه : ﴿وَلَوْ تَرَىٰ إِذْ فَزِعُوا فَلَا فَوْتَ وَأُخِذُوا مِنْ مَكَانٍ قَرِيبٍ ❉ وَقَالُوا آمَنَّا بِهِ وَأَنَّىٰ لَهُمُ التَّنَاوُشُ مِنْ مَكَانٍ بَعِيدٍ ❉ وَقَدْ كَفَرُوا بِهِ مِنْ قَبْلُ ۖ وَيَقْذِفُونَ بِالْغَيْبِ مِنْ مَكَانٍ بَعِيدٍ ❉ وَحِيلَ بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ مَا يَشْتَهُونَ كَمَا فُعِلَ بِأَشْيَاعِهِمْ مِنْ قَبْلُ ۚ إِنَّهُمْ كَانُوا فِي شَكٍّ مُرِيبٍ﴾ ▫️ ترجمه آیات : و اگر ببینی هنگامى را كه وحشت‌زده‌اند [آنجا كه راهِ‌] گريزى نمانده است و از جايى نزديك گرفتار شده‌اند. ❉ و مى‌گويند: «به او ايمان آورديم.» و چگونه از جايى [چنين‌] دور، دست يافتن [به ايمان‌] براى آنان ميسّر است؟ ❉ و حال آنكه پيش از اين منكر او شدند، و از جايى دور، به ناديده [تير تهمت‌] مى‌افكندند. ❉ و ميان آنان و ميان آنچه [به آرزو] مى‌خواستند مانعی قرار قرار گرفت؛ همان گونه كه پیش از این با امثال ايشان چنين رفتار شد، زيرا آنها سخت در تردید بودند. ▫️ تفسیر : عنْ أَبِي خَالِدٍ اَلْكَابُلِيِّ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: يَخْرُجُ اَلْقَائِمُ فَيَسِيرُ حَتَّى يَمُرَّ بِمُرِّ فَيَبْلُغُهُ أَنَّ عَامِلَهُ قَدْ قُتِلَ فَيَرْجِعُ إِلَيْهِمْ فَيَقْتُلُ اَلْمُقَاتِلَةَ وَ لاَ يَزِيدُ عَلَى ذَلِكَ شَيْئاً ثُمَّ يَنْطَلِقُ فَيَدْعُو اَلنَّاسَ حَتَّى يَنْتَهِيَ إِلَى اَلْبَيْدَاءِ فَيَخْرُجُ جَيْشَانِ لِلسُّفْيَانِيِّ فَيَأْمُرُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ اَلْأَرْضَ أَنْ تَأْخُذَ بِأَقْدَامِهِمْ وَ هُوَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَوْ تَرىٰ إِذْ فَزِعُوا فَلاٰ فَوْتَ وَ أُخِذُوا مِنْ مَكٰانٍ قَرِيبٍ وَ قٰالُوا آمَنّٰا بِهِ يَعْنِي بِقِيَامِ اَلْقَائِمِ وَ قَدْ كَفَرُوا بِهِ مِنْ قَبْلُ يَعْنِي بِقِيَامِ اَلْقَائِمِ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ وَ يَقْذِفُونَ بِالْغَيْبِ مِنْ مَكٰانٍ بَعِيدٍ وَ حِيلَ بَيْنَهُمْ وَ بَيْنَ مٰا يَشْتَهُونَ كَمٰا فُعِلَ بِأَشْيٰاعِهِمْ مِنْ قَبْلُ إِنَّهُمْ كٰانُوا فِي شَكٍّ مُرِيبٍ. ▫️ترجمه روایت : ابو خالد کابلی گوید: امام باقر علیه‌السلام فرمودند: قائم علیه‌السلام خروج می‌کند و حرکت خواهد نمود تا آنکه از مرّ (ظاهرا اسم مکانی است) گذر کند. در آن حال به او خبر می‌رسد که کارگزار او کشته شده است. پس [امام] به سوی ایشان باز می‌گردد و عاملان قتل را کشته و بیش از این بر آن نخواهد افزود. سپس حرکت کرده و مردم را فرا می‌خواند. تا اینکه به سرزمین بیداء می‌رسد. در آن زمان دو لشکر که از آنِ سفیانی‌اند [بر ضدّ امام] خروج می‌کنند، پس خدای متعال به زمین فرمان می‌دهد که پاهایشان را گرفته (و در خود فرو برد) و این سخن خدا عزّوجلّ است که فرمود: ﴿و اگر ببینی آن‌گاه که از ترس مضطرب شوند و [برای آنها] هیچ [راه] گریزی نیست و از جایی نزدیک گرفته شوند.﴾ (و مقصود از اینکه) ﴿گفتند: به او ایمان آوردیم﴾ یعنی به قیام قائم علیه‌السلام معتقد گشتیم ﴿و حال آنکه پیش از این منکر او شدند﴾ یعنی به قیام قائم از آل محمد صلی‌الله‌علیهم ﴿و از جايى دور، به ناديده [تير تهمت‌] مى‌افكندند. ❉ و ميان آنان و ميان آنچه [به آرزو] مى‌خواستند مانعی قرار قرار گرفت؛ همان گونه كه پیش از این با امثال ايشان چنين رفتار شد، زيرا آنها سخت در تردید بودند.﴾ 📚تأویل الآیات الظاهرة، ص۴۶۷ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۱۰۶ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در «جزء بیست و سوم»قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ: ▫️سوره مبارکه ص، آیات ۸۶ ، ۸۷ ، ۸۸ ▫️ متن آیات شریفه : ﴿قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَ مَا أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ ❉ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ ❉ وَلَتَعْلَمُنَّ نَبَأَهُ بَعْدَ حِينٍ﴾ ▫️ ترجمه آیات : بگو: من برای ابلاغ دین هیچ پاداشی از شما نمی‌خواهم و از کسانی که چیزی را از نزد خود می‌سازند [و ادعای باطل می‌کنند] نیستم. ❉ او جز مایه تذکر و پندی برای جهانیان نیست. ❉ و بی‌تردید پس از مدتی خبر [صدق حقّانیّت و بلندی شأن و مرتبه‌ٔ] آن را خواهید دانست. ▫️تفسیر آیه : عنْ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ: قُلْ مٰا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَ مٰا أَنَا مِنَ اَلْمُتَكَلِّفِينَ إِنْ هُوَ إِلاّٰ ذِكْرٌ لِلْعٰالَمِينَ قَالَ هُوَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ لَتَعْلَمُنَّ نَبَأَهُ بَعْدَ حِينٍ قَالَ عِنْدَ خُرُوجِ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَم... ▫️ ترجمه روایت: ابو حمزه از حضرت امام محمّد باقر علیه‌السلام روایت کرده است که ایشان درباره کلام خداوند عزّ و جلّ: ﴿بگو: من برای ابلاغ دین هیچ پاداشی از شما نمی‌خواهم و از کسانی که چیزی را از نزد خود می‌سازند نیستم. ❉ نیست او جز مایه تذکر و پندی برای جهانیان﴾ فرمودند: او، امیرالمؤمنین علیه‌السلام است. ﴿و بی‌تردید پس از مدتی خبر آن را خواهید دانست.﴾ به هنگام قیام حضرت قائم علیه‌السلام. ✍مقصود از خبری که حقیقت و شأن و عظمت آن در زمان ظهور امام عصر عجل‌الله‌فرجه بر همگان آشکار خواهد شد، ولایت حضرت أمیرالمؤمنین صلوات‌الله‌علیه است. 📚الکافی، ج۸ ص۲۸۷ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۱۰۷ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در «جزء بیست و چهارم»قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ: ▫️سوره مبارکه زمر، آیه ۶۹ ▫️متن آیات شریفه : ﴿وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا وَ وُضِعَ الْكِتَابُ وَ جِيءَ بِالنَّبِيِّينَ وَ الشُّهَدَاءِ وَ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَ هُمْ لَا يُظْلَمُونَ﴾ ▫️ترجمه آیه : و زمین به نور پروردگارش روشن می‌شود، و کتاب [اعمال] را می‌نهند، و پیامبران و گواهان را بیاورند و میانشان به حقّ و راستی داوری شود، و آنان مورد ستم قرار نمی‌گیرند. ▫️ تفسیر آیه : حدَّثَنَا اَلْمُفَضَّلُ بْنُ عُمَرَ أَنَّهُ سَمِعَ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: فِي قَوْلِهِ: وَ أَشْرَقَتِ اَلْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهٰا قَالَ رَبُّ اَلْأَرْضِ يُعْنَى إِمَامُ اَلْأَرْضِ، فَقُلْتُ: فَإِذَا خَرَجَ يَكُونُ مَا ذَا قَالَ إِذاً يَسْتَغْنِي اَلنَّاسُ عَنْ ضَوْءِ اَلشَّمْسِ وَ نُورِ اَلْقَمَرِ وَ يَجْتَزُونَ بِنُورِ اَلْإِمَامِ. ▫️ترجمه روایت: مفضل بن عمر ‌گوید: از امام صادق علیه‌السلام شنیدم که درباره‌ی کلام خداوند: ﴿و زمین به نور پروردگارش روشن شد﴾ می‌فرمودند: پروردگار زمین یعنی امام زمین. عرض کردم: وقتی امام ظهور کند چه می‌شود؟ حضرت فرمودند: در آن هنگام، مردم از روشنایی خورشید و نور ماه بی‌نیاز می‌شوند و به نور امام اکتفا می‌کنند. ▫️قالَ عَلِيُّ بْنُ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ: ...هُوَ صَاحِبُ اَلْغَيْبَةِ قَبْلَ خُرُوجِهِ فَإِذَا خَرَجَ أَشْرَقَتِ اَلْأَرْضُ بِنُورِهِ وَ وَضَعَ مِيزَانَ اَلْعَدْلِ بَيْنَ اَلنَّاسِ فَلاَ يَظْلِمُ أَحَدٌ أَحَداً... ▫️ترجمه روایت: امام رضا علیه‌السلام فرمودند: ...اوست [امام عصر علیه‌السلام] كه پيش از خروجش غيبت دارد و چون خروج كند زمين بنور او روشن گردد و ترازوى عدالت ميان مردم بگذارد و هيچ كس به ديگرى ستم نكند... 📚تفسیر قمی، ج۲ ص۲۵۳ 📚کمال الدین، ج۲ ص۳۷۱ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۱۰۸ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در «جزء بیست و پنجم»قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ: ▫️سوره مبارکه فصّلت، آیه ۵۳ ▫️متن آیه شریفه : ﴿سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنْفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ۗ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ﴾ ▫️ ترجمه آیه : به زودی آیات و نشانه‌های خود را در کرانه‌ها و اطراف جهان و در جان خودشان به آنان نشان خواهیم داد تا برای آنان روشن شود که بی‌تردید او حق است. آیا کافی نیست که پروردگارت بر همه چیز شاهد و گواه است؟ ▫️ تفسیر آیه : عنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: سُئِلَ أَبُو جَعْفَرٍ اَلْبَاقِرُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ تَفْسِيرِ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ سَنُرِيهِمْ آيٰاتِنٰا فِي اَلْآفٰاقِ وَ فِي أَنْفُسِهِمْ حَتّٰى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ اَلْحَقُّ فَقَالَ يُرِيهِمْ فِي أَنْفُسِهِمُ اَلْمَسْخَ وَ يُرِيهِمْ فِي اَلْآفَاقِ اِنْتِقَاصَ اَلْآفَاقِ عَلَيْهِمْ فَيَرَوْنَ قُدْرَةَ اَللَّهِ فِي أَنْفُسِهِمْ وَ فِي اَلْآفَاقِ وَ قَوْلِهِ: حَتّٰى يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ اَلْحَقُّ يَعْنِي بِذَلِكَ خُرُوجَ اَلْقَائِمِ هُوَ اَلْحَقُّ مِنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ يَرَاهُ هَذَا اَلْخَلْقُ لاَ بُدَّ مِنْهُ. ▫️ترجمه روایت: ابوبصیر گوید: از امام باقر عليه‌السّلام در مورد تفسير [تأویل] فرمايش خداى عزّ‌و‌جلّ‌ سؤال شد كه مى‌فرمايد: ﴿بزودى نشانه‌هاى خود را در آفاق جهان و در جان‌هاى ايشان به آنان نشان خواهيم داد تا بر ايشان روشن گردد كه او حقّ‌ است﴾ فرمود: به آنان در جانشان مسخ شدن را نشان می‌دهد و آنچه در آفاق جهان به آنان نشان مى‌دهد تنگ شدن محيط‍‌ زندگى بر ايشان است، پس قدرت خداوند را در خودشان و در محيطشان مشاهده مى‌كنند، و فرمايش خداوند: ﴿تا بر ايشان روشن شود كه او حقّ‌ است﴾ مقصود از آن خروج قائم علیه‌السلام است كه آن حقّ‌ است از سوى خداى عزّ و جلّ‌ و اين خلق او را مى‌بينند و چاره‌اى از آن نيست. 📚غیبت نعمانی، ص۲۶۹ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۱۰۹ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در «جزء بیست و ششم»قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ: ▫️سوره مبارکه فتح، آیه ۲۵ ▫️متن آیه شریفه : ﴿...لَوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا﴾ ▫️ ترجمه آیه : اگر [مؤمنان از کافران] جدا بودند یقیناً کافران را به عذابی دردناک عذاب می‌کردیم. ▫️ تفسیر آیه : عنْ إِبْرَاهِيمَ اَلْكَرْخِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَوْ قَالَ لَهُ رَجُلٌ أَصْلَحَكَ اَللَّهُ أَ لَمْ يَكُنْ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَوِيّاً فِي دِينِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ بَلَى قَالَ فَكَيْفَ ظَهَرَ عَلَيْهِ اَلْقَوْمُ وَ كَيْفَ لَمْ يَدْفَعْهُمْ وَ مَا مَنَعَهُ مِنْ ذَلِكَ قَالَ آيَةٌ فِي كِتَابِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَنَعَتْهُ قَالَ قُلْتُ وَ أَيُّ آيَةٍ قَالَ قَوْلُهُ تَعَالَى لَوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا اَلَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذٰاباً أَلِيماً إِنَّهُ كَانَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَدَائِعُ مُؤْمِنِينَ فِي أَصْلاَبِ قَوْمٍ كَافِرِينَ وَ مُنَافِقِينَ فَلَمْ يَكُنْ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِيَقْتُلَ اَلْآبَاءَ حَتَّى تَخْرُجَ اَلْوَدَائِعُ فَلَمَّا خَرَجَ اَلْوَدَائِعُ ظَهَرَ عَلِيٌّ عَلَى مَنْ ظَهَرَ فَقَاتَلَهُ وَ كَذَلِكَ قَائِمُنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ لَنْ يَظْهَرَ أَبَداً حَتَّى تَظْهَرَ وَدَائِعُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِذَا ظَهَرَتْ ظَهَرَ عَلَى مَنْ ظَهَرَ فَقَتَلَهُ. ▫️ترجمه روایت: ابراهيم كرخى ‌گويد: خدمت امام صادق علیه‌السلام عرض کردم: خداوند حال شما را اصلاح کند آیا امیرالمؤمنین علیه‌السلام در راه دین خداوند، نیرومند و شجاع نبود؟ امام علیه‌السلام فرمود: بلی. عرض کردم: پس چرا گروهی بر او پیروز شدند و او از خود در برابر آن‌ها (در جریان غصب خلافت) دفاع نکرد؟ چه عاملی حضرت را از این کار باز داشت؟ امام فرمود: آیه‌ای در کتاب خدا مانع این کار شد. عرض کردم: چه آیه‌ای؟ امام فرمود: فرموده‌ی خداوند: ﴿اگر [مؤمنان از کافران] جدا بودند یقیناً کافران را به عذابی دردناک عذاب می کردیم.﴾ همانا برای خدای عز و جل سپرده‌های مؤمنی در اصلاب کافران و منافقان قرار داشت، پس امیرالمؤمنین عليه‌السلام پدران را نمی‌کشت تا اینکه آن ودیعه‌ها (فرزندان) بیرون آیند. زمانی‌که آن‌ها به دنیا آمدند، آن حضرت بر كسانى كه قبلا غالب بودند غلبه نموده و آنها را كشتند. و همینطور است قائم ما اهل بيت که ابدأ هرگز ظاهر نخواهد شد تا اینکه سپرده‌های خدای عز و جل بیرون آیند (مؤمنانی که از نسل کفار به دنیا می‌آیند متولد شده باشند) و چون (ودایع) ظاهر گردند حضرت نيز بر كسانى كه قبلا ظاهر و غالب بودند غلبه كرده و آنها را مى‌كشند. با توجه به تاکیدی که در روایت وجود دارد مبنی بر اینکه حضرت هرگز ظهور نمی‌کند تا اینکه مؤمنین از اصلاب کافران خارج شوند، آنچه از این روایت برداشت می‌شود اینست که ظهور امام عصر ارواحنا فداه متوقف است بر تولد مؤمنین از اصلاب کافران و تا این اتفاق نیفتد حضرت ظهور نمی‌کنند. و نکته‌ی مهم اینکه نباید این توهّم در ذهن ایجاد شود که "اگر ماجرا از این قرار است پس دعا کردن برای تعجیل فرج و ظهور چه فایده‌ای دارد؟" بلکه فایده دارد و فاید‌ه‌اش اینست که دعا برای تعجیل فرج و ظهور امام، شرایط و اسباب آمدن ایشان را هرچه زودتر فراهم می‌کند. که یکی از آن شرایط همین خروج ودایع الهی از اصلاب کافران است. 📚علل الشرایع، ج۱ ص۱۴۷ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۱۱۰ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در «جزء بیست و هفتم»قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ: ▫️ سوره مبارکه طور، آیات ۱ ، ۲ ، ۳ ، ۴ ▫️ متن آیات شریفه : ﴿وَ الطُّورِ ❉ وَ كِتَابٍ مَسْطُورٍ ❉ فِي رَقٍّ مَنْشُورٍ ❉ وَ الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ﴾ ▫️ترجمه آیات : سوگند به طور، ❉ و به کتابی که نوشته شده، ❉ در صفحه‌ای باز و گسترده، ❉ و سوگند به بیت المعمور. ▫️ تفسیر آیات : عنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْهَمَذَانِيِّ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: اَللَّيْلَةُ اَلَّتِي يَقُومُ فِيهَا قَائِمُ آلِ مُحَمَّدٍ يَنْزِلُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، وَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ، وَ جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ، عَلَى حِرَاءَ، فَيَقُولُ لَهُ جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: أَجِبْ. فَيَخْرُجُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ رَقّاً مِنْ حُجْزَةِ إِزَارِهِ، فَيَدْفَعُهُ إِلَى عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ، فَيَقُولُ لَهُ: اُكْتُبْ: «بِسْمِ اَللَّهِ اَلرَّحْمَنِ اَلرَّحِيمِ، هَذَا عَهْدٌ مِنَ اَللَّهِ، وَ مِنْ رَسُولِهِ، وَ مِنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ، لِفُلاَنِ بْنِ فُلاَنٍ» بِاسْمِهِ وَ اِسْمِ أَبِيهِ، وَ ذَلِكَ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي كِتَابِهِ: وَ اَلطُّورِ وَ كِتٰابٍ مَسْطُورٍ فِي رَقٍّ مَنْشُورٍ وَ هُوَ اَلْكِتَابُ اَلَّذِي كَتَبَهُ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ، وَ اَلرِّقُّ اَلْمَنْشُورُ اَلَّذِي أَخْرَجَهُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مِنْ حُجْزَةِ إِزَارِهِ. قُلْتُ: وَ اَلْبَيْتِ اَلْمَعْمُورِ، أَ هُوَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ؟ قَالَ: نَعَمْ، اَلْمُمْلِي رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، وَ اَلْكَاتِبُ عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ. ▫️ ترجمه روایت: محمد بن علی همذانی گوید: امام صادق علیه‌السلام فرمودند: آن شب که حضرت قائم آل محمد عليهم‌السلام قیام می‌کند، رسولخدا صلی‌الله‌عليه‌وآله و امیرالمؤمنين صلوات‌الله‌علیه و جبرائیل عليه‌السلام بر فراز غار حراء فرود می‌آیند، پس جبرائیل علیه‌السلام به او [خطاب به حضرت مهدی علیه‌السلام] گوید: [پیامبر را] اجابت کن، آنگاه رسول خدا صلی‌الله‌عليه‌و‌آله صحیفه‌ای را بیرون می‌آورد و آن را به علی علیه‌السلام می‌دهد و به او فرماید: بنویس: «بسم الله الرحمن الرحیم، این عهدنامه‌ای است از خداوند و از رسول او و از علی بن ابی طالب برای فلان فرزند فلان» بنام او [امام عصر: م‌ح‌م‌د] و نام پدرش [امام حسن عسکری] و این است معنی قول خدای عزّوجلّ در کتابش: ﴿سوگند به طور، و به کتابی که نوشته شده، در صفحه‌ای باز و گسترده﴾ و این همان کتابی است که علی بن ابی طالب عليه‌السلام نوشته، و صحیفه گشاده شده همان است که رسول خدا صلی‌الله‌عليه‌و‌آله آن را از کمربند جامه‌اش بیرون آورد. گفتم: ﴿سوگند به بیت المعمور﴾ آیا او رسول خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله است؟ فرمود: آری، املا کننده رسول خدا است و نویسنده علی علیه‌السلام. 📚دلائل الإمامة، ص۴۷۸ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌جهت دسترسی آسان به پرسش و پاسخ های متنی ، لینک سوالات گذشته تقدیم میشود: 🔢 پرسش های شماره ۱ الی ۱۰۰ 1⃣0⃣1⃣ پرسش شماره ۱۰۱ آیا در «جزء هجدهم» قرآن آیه ای که به امام زمان علیه السلام تفسیر شده باشد وجود دارد ؟ 2⃣0⃣1⃣ پرسش شماره ۱۰۲ آیا در «جزء نوزدهم» قرآن آیه ای که به امام زمان علیه السلام تفسیر شده باشد وجود دارد ؟ 3⃣0⃣1⃣ پرسش شماره ۱۰۳ آیا در «جزء بیستم» قرآن آیه ای که به امام زمان علیه السلام تفسیر شده باشد وجود دارد ؟ 4⃣0⃣1⃣ پرسش شماره ۱۰۴ آیا در «جزء بیست و‌یکم» قرآن آیه ای که به امام زمان علیه السلام تفسیر شده باشد وجود دارد ؟ 5⃣0⃣1⃣ پرسش شماره ۱۰۵ آیا در «جزء بیست و دوم» قرآن آیه ای که به امام زمان علیه السلام تفسیر شده باشد وجود دارد ؟ 6⃣0⃣1⃣ پرسش شماره ۱۰۶ آیا در «جزء بیست و سوم» قرآن آیه ای که به امام زمان علیه السلام تفسیر شده باشد وجود دارد ؟ 7⃣0⃣1⃣ پرسش شماره ۱۰۷ آیا در «جزء بیست و چهارم» قرآن آیه ای که به امام زمان علیه السلام تفسیر شده باشد وجود دارد ؟ 8⃣0⃣1⃣ پرسش شماره ۱۰۸ آیا در «جزء بیست و پنجم» قرآن آیه ای که به امام زمان علیه السلام تفسیر شده باشد وجود دارد ؟ 9⃣0⃣1⃣ پرسش شماره ۱۰۹ آیا در «جزء بیست و ششم» قرآن آیه ای که به امام زمان علیه السلام تفسیر شده باشد وجود دارد ؟ 0⃣1⃣1⃣ پرسش شماره ۱۱۰ آیا در «جزء بیست و هفتم» قرآن آیه ای که به امام زمان علیه السلام تفسیر شده باشد وجود دارد ؟ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۱۱۱ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در «جزء بیست و هشتم»قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ: ▫️سوره مبارکه صف، آیه ۸ ▫️ متن آیه شریفه : ﴿يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ﴾ ▫️ ترجمه آیه : آنان می‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند؛ ولی خدا نور خود را کامل می‌کند هر چند کافران خوش نداشته باشند. ▫️تفسیر آیه : عنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْفُضَيْلِ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلْمَاضِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اَللّٰهِ بِأَفْوٰاهِهِمْ قَالَ يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا وَلاَيَةَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ بِأَفْوَاهِهِمْ قُلْتُ وَ اَللّٰهُ مُتِمُّ نُورِهِ قَالَ وَ اَللَّهُ مُتِمُّ اَلْإِمَامَةِ لِقَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ اَلَّذِينَ فَآمِنُوا بِاللّٰهِ وَ رَسُولِهِ وَ اَلنُّورِ اَلَّذِي أَنْزَلْنٰا فَالنُّورُ هُوَ اَلْإِمَامُ... قَالَ يَقُولُ اَللَّهُ وَ اَللّٰهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلاَيَةِ اَلْقَائِمِ وَ لَوْ كَرِهَ اَلْكٰافِرُونَ بِوَلاَيَةِ عَلِيّ... ▫️ ترجمه روایت: محمّد بن‌ فضیل گوید: از امام کاظم علیه‌السلام درباره‌ی فرموده‌ی خدا: ﴿آنان می‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند﴾ پرسیدم. ایشان فرمودند: می‌خواهند ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام را با دهان خود خاموش سازند. گفتم: ﴿ولی خدا نور خود را کامل می‌کند﴾ معنایش چیست؟ فرمود: یعنی خداوند، امامت را تمام می‌کند، همان‌طور که فرمود: {به خدا و رسول او و نوری که نازل کرده‌ایم ایمان بیاورید}(تغابن/۸) نور، همان امام علیه‌السلام است... سپس حضرت فرمودند: خداوند متعال می‌فرماید: ﴿و اللّٰهُ متمُّ نورِه﴾ یعنی خداوند نور خود را با ولایت قائم علیه‌السلام کامل می‌گرداند؛ ﴿و لو کرهَ الکافرونَ﴾ یعنی اگر چه کافران از ولایت علی علیه‌السلام اکراه داشته باشند. 📚الکافی، ج۱ ص۴۳۲ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۱۱۲ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در «جزء بیست و نهم»قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ: ▫️ سوره مبارکه معارج، آیه ۴۴ ▫️ متن آیه شریفه : ﴿خَاشِعَةً أَبْصَارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ۚ ذَٰلِكَ الْيَوْمُ الَّذِي كَانُوا يُوعَدُونَ﴾ ▫️ ترجمه آیه : درحالی که دیدگانشان [از شدت ترس] فرو افتاده، خواری و ذلت آنان را می‌پوشاند. آن همان روزی است که همواره [به آن] وعده داده می‌شدند. ▫️تفسیر آیه : عنْ يَحْيَى بْنِ مُيَسِّرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ خٰاشِعَةً أَبْصٰارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ذٰلِكَ اَلْيَوْمُ اَلَّذِي كٰانُوا يُوعَدُونَ قَالَ يَعْنِي يَوْمَ خُرُوجِ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ. ▫️ ترجمه روایت: یحیی بن میسر گوید: امام باقر علیه‌السلام درباره‌ فرموده‌‌ی خدای عزّوجلّ: ﴿در حالى كه ديدگانشان [هراسان‌] فرو افتاده، ذلت آنها را فرو گيرد. اين همان روزى است كه [به آن‌] وعده داده مى‌شدند﴾ فرمودند: یعنی روز خروج (قیام) قائم علیه‌السلام. 📚تأویل الآیات، ص۷۰۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓ پرسش شماره : ۱۱۳ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در «جزء سیم»قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ: ▫️سوره بینه آیه ۵ ▫️متن آیه شریفه : ﴿وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ ۚ وَذَٰلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ﴾ ▫️ترجمه آیه : در حالی که فرمان نیافته بودند جز آنکه خدا را بپرستند، و ایمان و عبادت را برای او از هرگونه شرکی خالص کنند، و حق گرا باشند، و نماز را برپا دارند، و زکات بپردازند؛ و این است آن دین و آیین استوار و ثابت. ▫️تفسیر آیه : عنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ذٰلِكَ دِينُ اَلْقَيِّمَةِ قَالَ إِنَّمَا هُوَ وَ ذَلِكَ دِينُ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ. ▫️ ترجمه روایت: ابو بصیر گوید: امام صادق علیه‌السلام در رابطه با فرموده‌ خدای عزوجلّ: ﴿و آن، دین محکم و استوار است﴾فرمودند: (منظور از آن) قطعا فقط همان دین و آیین قائم علیه‌السلام است. 📚تأويل الآيات الظاهرة، ج۱ ص۸۰۱ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
14.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓ پرسش و پاسخ کلیپی 🖇 شماره : ۶ 🔖 عنوان : « حب فی الله» 🗣 پرسش : مراد از « حب فی الله » چیست؟ ✍ پاسخ را از زبان استاد عدالتیان بشنوید. 💐 نعتذر منکم لاجل الموسیقی الذی یستمع من خلال الکلام ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
🌺 02/02/02 عید فطر مبارک🌺
پرسش شماره : ۱۱۴ 🔖 عنوان : تعداد تکبیرهای نماز عید فطر 🗣 پرسش : آیا درست است که در رکعت اول نماز عید باید ۶ تکبیر به جا آورد ؟ ✍ پاسخ: نکته ای که بسیاری از نمازگذاران عید فطر نسبت به آن غافل هستند این است که : علاوه بر تکبیرات ۵ گانه نماز عید در رکعت اول ، یک تکبیر دیگر هم قبل از رفتن به رکوع لازم است. همچنین علاوه بر تکبیرات ۴ گانه رکعت دوم ، یک تکبیر دیگر هم قبل از رفتن به رکوع لازم است. 📃 متن رساله جامع آیت الله سیستانی: ج۱، مسئله ۲۱۱۸ . نماز عید فطر و قربان دو رکعت است؛ ✓ در رکعت اوّل بعد از تکبیرة الاحرام و خواندن حمد و سوره، بهتر است نمازگزار پنج تکبیر بگوید و میان هر دو تکبیر، یک قنوت بخواند و بنابر احتیاط واجب بعد از تکبیر پنجم، بدون خواندن قنوت، تکبیر دیگری بگوید و به رکوع برود و دو سجده به‌جا آورد و برخیزد؛ ✓ در رکعت دوّم بعد از خواندن حمد و سوره، بهتر است چهار تکبیر بگوید و میان هر دو تکبیر یک قنوت بخواند و بنابر احتیاط واجب بعد از تکبیر چهارم، بدون خواندن قنوت، تکبیر دیگری بگوید و به رکوع برود و بعد از رکوع، دو سجده انجام دهد و تشهّد بخواند و نماز را سلام دهد. بنابراین، نماز عید در رکعت اوّل غیر از تکبیرة الاحرام و تکبیر رکوع، پنج تکبیر و چهار قنوت در بین آنها و در رکعت دوّم غیر از تکبیر رکوع، چهار تکبیر و سه قنوت در بین آنها دارد، هرچند جایز است در رکعت اوّل غیر از تکبیرة‌ الاحرام و تکبیر رکوع به سه تکبیر و دو قنوت در بین آنها و در رکعت دوّم غیر از تکبیر رکوع به سه تکبیر و دو قنوت در بین آنها اکتفا نماید. ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
پرسش شماره : ۱۱۵ 🔖 عنوان : آتش روشن کردن و گردوبازی ارمنی ها 🗣 پرسش : علت آنكه ارمنيها شب ميلاد حضرت عيسى آتش روشن ميكنند و با گردو بازى مينمايند چیست ؟ ✍ پاسخ: شیخ صدوق روایتی را در کتاب علل الشرایع نقل میکند که ؛ وقتى كه نزديك شد ولادت حضرت عيسى، مريم (مأمور شد كه از بيت المقدس بيرون رود، لذا خارج گرديد و) رفت در (خارج از شهر) پاى درخت خرمائى و از سردى هوا سخت ميلرزيد (و از شدت درد بخود مى پيچيد) كه يوسف نجار (آن مرد نيكوكار پاكدامن ترحم بحال مريم كرد و) براى او هيزم و چوب آورد و اطرافش نهاد بشكل اطاق كوچكى و برايش آتش روشن كرد تا گرم شود، و از برايش هفت دانه گردو شكست و مريم آنها را خورد بدين جهت است كه ارمنيها در شب ميلاد مسيح آتش روشن مينمايند و با گردو بازى ميكنند. لَمَّا أَلْجَأَ الْمَخَاضُ مِنْ مَرْيَمَ إِلى جِذْعِ النَّخْلَةِ اشْتَدَّ عَلَيْهَا الْبَرْدُ فَعَمَدَ يُوسُفُ النَّجَّارُ إِلَى حَطَبٍ فَجَعَلَهُ حَوْلَهَا كَالْحَظِيرَةِ ثُمَّ أَشْعَلَ فِيهِ النَّارَ فَأَصَابَتْهَا سُخُونَةُ الْوَقُودِ مِنْ كُلِّ نَاحِيَةٍ حَتَّى دَفِئَتْ وَ كَسَرَ لَهَا سَبْعَ جَوْزَاتٍ وَجَدَهُنَّ فِي خُرْجِهِ فَأَطْعَمَهَا فَمِنْ أَجْلِ ذَلِكَ تُوقِدُ النَّصَارَى النَّارَ لَيْلَةَ الْمِيلَادِ وَ تَلْعَبُ بِالْجَوْزِ 📓علل الشرایع _ باب ۶۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
پرسش شماره :۱۱۶ 🔖 عنوان : پنج فرمان شگفت انگیز 🗣 پرسش : ماجرای پنج فرمان شگفت انگیز چیست؟ ✍ پاسخ: امام رضا علیه السلام فرمودند: خداوند تعالی به پیامبری از انبیای خود وحی نمود: فردا صبح: ✓ نخستین چیزی را که دیدی بخور ✓ و دومی را مخفی کن ✓ و سومی را بپذیر ✓ و چهارمی را ناامید نکن ✓ و از پنجمی فرار کن. وقتی صبح شد، آن پیامبر به راه افتاد. ✓ نخستین چیزی که با آن مواجه شد، کوهی بزرگ و سیاه رنگ بود. ایستاد و با خود گفت: پروردگارم به من فرمان داده که این کوه را بخورم! با حالت تعجب و تحیر ایستاده بود و فکر می‌کرد. سرانجام با خود گفت: پروردگارم منزه است از این که مرا تکلیف به امری غیر ممکن بنماید. از این رو به سوی کوه رفت تا آن را بخورد. هرچه به آن کوه نزدیک می‌شد، آن کوه کوچک و کوچک تر می‌شد تا به صورت لقمه ای در آمد و آن را بلعید و مشاهده کرد خوشمزه ترین چیزی است که تا آن روز آن را خورده بود. ✓ دوباره به راه افتاد و طشتی از طلا دید. به امر الهی گودالی حفر کرد و آن طشت طلا را در آن مخفی نمود و بر روی آن خاک ریخت. باز به راه افتاد و این بار دید دوباره آن طشت نمایان شده است. به فرموده پروردگار آن طشت را مجددا دفن کرد. ✓ دوباره حرکت کرد و این بار پرنده ای را دید که بازی شکاری در تعقیب آن بود. به امر پروردگار آن پرنده را در دست خود گرفت و او را در آستین خود پناه داد. باز گفت: من روزهاست که در طلب این شکار هستم و اکنون تو شکار مرا گرفته ای. آن پیامبر گفت: پروردگارم مرا امر کرده که این موجود را ناامید نکنم. پس قطعه ای از ران آن پرنده را کند و آن را به سوی باز انداخت و باز آن را خورد. ✓ دوباره به راه افتاد و این بار به گوشت مرداری رسید که کرم افتاده و بدبو شده بود. به امر پروردگار از آن مکان گریخت و به منزل خود بازگشت. هنگام شب در خواب دید منادی به او گفت: تو هرچه پروردگارت فرمان داده بود به انجام رساندی. آیا می‌خواهی تعبیر و تأویل آن را بدانی؟ اما آن کوه بزرگ و سیاه غضب و خشم بود. وقتی بنده ای غضب می‌کند، خود را در برابر خشم، کوچک و ناچیز می‌بیند. اما اگر ارزش و قدرت خود را بشناسد و غضبش فرو نشاند، عاقبت آن کوه مانند لقمه نیکویی است که آن را تناول کردی. اما آن طشت عمل صالح بود که اگر بنده آن را مخفی و مکتوم کند، خداوند آن را آشکار خواهد کرد تا آن بنده را به واسطه عمل صالح در دنیا زینت کرده و برای او ثواب آخرت را ذخیره نماید. اما آن پرنده مردی است که با نصیحتی به نزد تو می‌آید، پس او را بپذیر و نصیحت و خیر خواهی اش را به کار ببند. و اما آن باز شکاری مردی است که با حاجت و درخواستی به نزد تو می‌آید، پس او را ناامید مگردان. و اما آن گوشت گندیده غیبت است که باید از آن فرار کنی 📓بحار الأنوار، ج ۷۵، ص ۴۴۴ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali