4_5854886262422376712.mp3
7.12M
🎧 پرسش و پاسخ صوتی
🖇 شماره : ۹
📖 پرسش :
آیا این قضیه صحت دارد که جناب ابولولو به خواب شیخ حسن قاسمی آمده اند ؟
🎙پاسخ را از زبان خود شیخ حسن قاسمی بشنوید.
#صوتی
@soalvajavab
@AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۲۲۲
🔖 عنوان :
درخت دین
🗣 پرسش :
پیامبر اکرم علیه و آله السلام دین را به درخت تشبیه کردند.برگ وریشه و میوه آن درخت را چه بیان فرمودند ؟
✍ پاسخ:
رسول خدا (صلی الله علیه و آله) میفرمایند:
إِنَّ مَثَلَ هَذَا الدِّينِ كَمَثَلِ شَجَرَةٍ ثَابِتَةٍ الْإِيمَانُ أَصْلُهَا وَ الصَّلَاةُ عُرُوقُهَا وَ الزَّكَاةُ مَاؤُهَا وَ الصَّوْمُ سَعَفُهَا وَ حُسْنُ الْخُلُقِ وَرَقُهَا وَ الْكَفُّ عَنِ الْمَحَارِمِ ثَمَرُهَا فَلَا تَكْمُلُ شَجَرَةٌ إِلَّا بِالثَّمَرِ كَذَلِكَ الْإِيمَانُ لَا يَكْمُلُ إِلَّا بِالْكَفِّ عَنِ الْمَحَارِم؛
مثل اين دين همچون مثل درخت ثابت بوده كه:
✓ ايمان پايه آن
✓ و نماز ريشه هايش
✓ و زكات آبش
✓ و روزه شاخه هايش
✓ و حُسن خلق برگهای آن
✓ و خوددارى از محارم ميوه اش مى باشد و همان طوری كه درخت كامل نمى شود مگر با ميوه همان طور ايمان كامل نمى گردد مگر با نگهدارى از محارم.
📓علل الشرایع، ج ۱، ص ۲۴۹
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
@soalvajavab
@AmirGrali
❓ پرسش شماره :۲۲۳
🔖 عنوان :
طومار نماز او را در هم میپیچند و به صورتش میکوبند..
🗣 پرسش :
کدام نماز را به صورت صاحب آن میکوبند ؟
✍ پاسخ:
امام باقر علیه السلام میفرمایند:
إِنَّمَا لَكَ مِنْ صَلَاتِكَ مَا أَقْبَلْتَ عَلَيْهِ مِنْهَا فَإِنْ أَوْهَمَهَا كُلَّهَا أَوْ غَفَلَ عَنْ أَدَائِهَا لُفَّتْ فَضُرِبَ بِهَا وَجْهُ صَاحِبِهَا.
از نمازهایت آن قسمتی پذیرفته خواهد شد که با روح و دل به آن توجه کنی، اگر کسی سراسر نماز خود را بهغفلت بگذراند طومار نماز او را در هم میپیچند و به صورتش میکوبند.
📚: الکافی، ج ۳، ص: ۳۶۳
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
@soalvajavab
@AmirGrali
27.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓ پرسش و پاسخ کلیپی
🖇 شماره : ۲۵
🔖 عنوان :
تغییر خارجی یا داخلی ؟
🗣 پرسش :
مهمترین اقدام برای ایجاد تغییر چیست؟
🎙 پاسخ را از زبان استاد زرین بشنوید.
#کلیپی
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
@soalvajavab
@AmirGrali
❓ پرسش شماره :۲۲۴
🔖 عنوان :
قیامت و عروسی !؟
🗣 پرسش :
قیامت برای چه کسانی تشبیه به عروسی شده است ؟
✍ پاسخ:
امام صادق علیه السلام میفرمایند:
الْقِیَامَةُ عُرْسُ الْمُتَّقِینَ
«قیامت عروسی و شادی پرهیزگاران است».
📓 الخصال باب الواحد حدیث۴۶
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
@soalvajavab
@AmirGrali
❓ پرسش شماره :۲۲۵
🔖 عنوان :
موی پشت دست
🗣 پرسش :
حکمت اینکه پست دست مو میروید اما کف دست خیر ، چیست ؟
✍ پاسخ:
از هشام بن حكم نقل كرده كه وى گفت:از حضرت امام صادق عليه السّلام سؤال كرده و محضرش عرضه داشتم:
سبب چيست كه در كف دست مو نمىرويد ولى پشت دست مو دارد؟
حضرت فرمودند:دو سبب دارد:
۱.مردم مىدانند زمينى كه زير پا لگدمال شده و زياد بر آن راه مىروند در آن چيزى نمىرويد.
۲.كف دست از اعضايى است كه زياد با اشياء ملاقات مىكند از اين رو حقّ تعالى آن را اين طور قرار داده كه مو بر آن نرويد تا نرمى و خشونت اشياء درك شود و بدين ترتيب مانعى از حسّ كردن كيفيّات اجسام در بين نباشد و اساسا بقاء مخلوقات بر همين بوده و هست.
هِشَامُ بْنُ اَلْحَكَمِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقُلْتُ مَا اَلْعِلَّةُ فِي بَطْنِ اَلرَّاحَةِ لاَ يَنْبُتُ فِيهَا اَلشَّعْرُ وَ يَنْبُتُ فِي ظَاهِرِهَا فَقَالَ لِعِلَّتَيْنِ أَمَّا إِحْدَاهُمَا فَلِأَنَّ اَلنَّاسَ يَعْمَلُونَ اَلْأَرْضَ اَلَّتِي تُدَاسُ وَ يُكْثِرُ عَلَيْهِ اَلْمَشْيَ لاَ تَنْبُتُ فِيهَا شَيْئاً وَ اَلْعِلَّةُ اَلْأُخْرَى لِأَنَّهَا جُعِلَتْ مِنَ اَلْأَبْوَابِ اَلَّتِي تُلاَقِي اَلْأَشْيَاءَ فَتُرِكَتْ لاَ يَنْبُتُ عَلَيْهَا اَلشَّعْرُ لِتَجِدَ مَسَّ اَللَّيِّنِ وَ اَلْخَشِنِ وَ لاَ يَحْجُبَهَا اَلشَّعْرُ عَنْ وُجُودِ اَلْأَشْيَاءِ وَ لاَ يَكُونُ بَقَاءُ اَلْخَلْقِ إِلاَّ عَلَى ذَلِكَ
📓علل الشرایع باب ۸۹
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
@soalvajavab
@AmirGrali
❓ پرسش شماره :۲۲۶
🔖 عنوان :
تصفیه دنیوی
🗣 پرسش :
ماجرای پیامبر بنی اسرائیل و جسد مرده ای که زیر دیواری گرفتار شده بود چه بود ؟
✍ پاسخ:
امام باقر علیه السلام فرمودند: پیامبری از انبیای بنی اسرائیل هنگام عبور از کنار جسد مردی گذشت که زیر دیواری گرفتار شده بود و بعضی از بدنش از آن بیرون مانده بود و پرندگان به او نوک میزدند و سگها از بدن او ارتزاق میکردند.
کمی که پیش رفت به شهری رسید که در آنجا یکی از بزرگان شهر و وفات یافته بود و جنازه او را بر تختی با پوشش حریر و دیبا قرار داده و پیرامون آن چراغها افروخته بودند.
عرضه داشت: پروردگارا، میدانم که تو پادشاه عادلی هستی که هرگز ستم نمیکنی. آن بنده تو فردی مؤمن بود که یک چشم بر هم زدن به تو کفر نورزیده بود. اما جسد او به آن حال در آمده بود. و این یکی بندۂ کافری است که یک چشم بر هم زدن به تو ایمان نیاورده بود و آن وقت او را با این عزت و احترام میرانده ای!
خداوند عز و جل فرمود:
همانطور که گفتی من حاکم عادل هستم و ستم نمی کنم. آن بنده مؤمن من در نزد من بدی و گناهی داشت. به عقوبت آن گناه او را به آن صورت میراندم تا با من در حالی ملاقات کند که هیچ گناهی در نامه عملش نباشد. و این بندۂ کافر من، عمل خیری در نزد من داشت. من او را به این صورت میراندم تا در حالی مرا ملاقات کند که هیچ حقی در نزد من نداشته باشد.
مَرَّ نَبِیٌّ مِنْ أَنْبِیَاءِ بَنِی إِسْرَائِیلَ بِرَجُلٍ بَعْضُهُ تَحْتَ حَائِطٍ وَ بَعْضُهُ خَارِجٌ قَدْنَقَبَتْهُ الطَّیْرُ وَ مَزَّقَتْهُ الْكِلَابُ ثُمَّ مَضَی فَرُفِعَتْ لَهُ مَدِینَةٌ فَدَخَلَهَا فَإِذَا هُوَ عَظِیمٌ مِنْ عُظَمَائِهَا مَیِّتٌ عَلَی سَرِیرٍ مُسَجًّی بِالدِّیبَاجِ حَوْلَهُ الْمَجَامِرُ فَقَالَ یَا رَبِّ أَشْهَدُ أَنَّكَ حَكَمٌ عَدْلٌ لَا تَجُورُ عَبْدُكَ لَمْ یُشْرِكْ بِكَ طَرْفَةَ عَیْنٍ أَمَتَّهُ بِتِلْكَ الْمِیتَةِ وَ هَذَا عَبْدُكَ لَمْ یُؤْمِنْ بِكَ طَرْفَةَ عَیْنٍ أَمَتَّهُ بِهَذِهِ الْمِیتَةِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَبْدِی أَنَا كَمَا قُلْتَ حَكَمٌ عَدْلٌ لَا أَجُورُ ذَاكَ عَبْدِی كَانَتْ لَهُ عِنْدِی سَیِّئَةٌ وَ ذَنْبٌ أَمَتُّهُ بِتِلْكَ الْمِیتَةِ لِكَیْ یَلْقَانِی وَ لَمْ یَبْقَ عَلَیْهِ شَیْ ءٌ وَ هَذَا عَبْدِی كَانَتْ لَهُ عِنْدِی حَسَنَةٌ فَأَمَتُّهُ بِهَذِهِ الْمِیتَةِ لِكَیْ یَلْقَانِی وَ لَیْسَ لَهُ عِنْدِی شَیْ ءٌ
📓الکافی، ج ۲، ص ۴۴۶
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
@soalvajavab
@AmirGrali