eitaa logo
هر روز یک‌ پرسش و پاسخ
282 دنبال‌کننده
89 عکس
80 ویدیو
8 فایل
◻️کانال های دیگر بنده: @AmirGrali @mahezeyafat ◻️ آپارات: https://www.aparat.com/amirgarali
مشاهده در ایتا
دانلود
❓ پرسش شماره :۲۲۱ 🔖 عنوان : مبغوض ترین چیز 🗣 پرسش : چرا مبغوض ترین چیز نزد خداوند انسان احمق است؟ ✍ پاسخ: امام صادق علیه السلام میفرمایند: مَا خَلَقَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ شَيْئاً أَبْغَضَ إِلَيْهِ مِنَ اَلْأَحْمَقِ لِأَنَّهُ سَلَبَهُ أَحَبَّ اَلْأَشْيَاءِ إِلَيْهِ وَ هُوَ اَلْعَقْلُ خداوند عزّ و جلّ‌ موجودى را مبغوض‌تر از احمق نيافريده زيرا محبوب‌ترين اشياء كه عقل باشد را از او گرفته است. 📓علل الشرایع باب ۸۸ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5854886262422376712.mp3
7.12M
🎧 پرسش و پاسخ صوتی 🖇 شماره : ۹ 📖 پرسش : آیا این قضیه صحت دارد که جناب ابولولو به خواب شیخ حسن قاسمی آمده اند ؟ 🎙پاسخ را از زبان خود شیخ حسن قاسمی بشنوید. @soalvajavab @AmirGrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓ پرسش شماره : ۲۲۲ 🔖 عنوان : درخت دین 🗣 پرسش : پیامبر اکرم علیه و آله السلام دین را به درخت تشبیه کردند.برگ و‌ریشه و میوه آن درخت را چه بیان فرمودند ؟ ✍ پاسخ: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) میفرمایند: إِنَّ مَثَلَ هَذَا الدِّينِ كَمَثَلِ شَجَرَةٍ ثَابِتَةٍ الْإِيمَانُ أَصْلُهَا وَ الصَّلَاةُ عُرُوقُهَا وَ الزَّكَاةُ مَاؤُهَا وَ الصَّوْمُ سَعَفُهَا وَ حُسْنُ الْخُلُقِ وَرَقُهَا وَ الْكَفُّ عَنِ الْمَحَارِمِ ثَمَرُهَا فَلَا تَكْمُلُ شَجَرَةٌ إِلَّا بِالثَّمَرِ كَذَلِكَ الْإِيمَانُ لَا يَكْمُلُ إِلَّا بِالْكَفِّ عَنِ الْمَحَارِم؛ مثل اين دين همچون مثل درخت ثابت بوده كه: ✓ ايمان پايه آن ✓ و نماز ريشه هايش ✓ و زكات آبش ✓ و روزه شاخه هايش ✓ و حُسن خلق برگ‌های آن ✓ و خوددارى از محارم ميوه اش مى باشد و همان طوری كه درخت كامل نمى شود مگر با ميوه همان طور ايمان كامل نمى گردد مگر با نگهدارى از محارم. 📓علل الشرایع، ج ۱، ص ۲۴۹ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره :۲۲۳ 🔖 عنوان : طومار نماز او را در هم می‌پیچند و به صورتش می‌کوبند.. 🗣 پرسش : کدام نماز را به صورت صاحب آن میکوبند ؟ ✍ پاسخ: امام باقر علیه السلام‏ میفرمایند: إِنَّمَا لَكَ مِنْ صَلَاتِكَ مَا أَقْبَلْتَ عَلَيْهِ مِنْهَا فَإِنْ أَوْهَمَهَا كُلَّهَا أَوْ غَفَلَ عَنْ أَدَائِهَا لُفَّتْ فَضُرِبَ بِهَا وَجْهُ صَاحِبِهَا. از نمازهایت آن قسمتی پذیرفته خواهد شد که با روح و دل به آن توجه کنی، اگر کسی سراسر نماز خود را به‌غفلت بگذراند طومار نماز او را در هم می‌پیچند و به صورتش می‌کوبند. 📚: الکافی، ج ۳، ص: ۳۶۳ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
27.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓ پرسش و پاسخ کلیپی 🖇 شماره : ۲۵ 🔖 عنوان : تغییر خارجی یا داخلی ؟ 🗣 پرسش : مهمترین اقدام برای ایجاد تغییر چیست؟ 🎙 پاسخ را از زبان استاد زرین بشنوید. ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓ پرسش شماره :۲۲۴ 🔖 عنوان : قیامت و عروسی !؟ 🗣 پرسش : قیامت برای چه کسانی تشبیه به عروسی شده است ؟ ✍ پاسخ: امام صادق علیه السلام میفرمایند: الْقِیَامَةُ عُرْسُ الْمُتَّقِینَ «قیامت عروسی و شادی پرهیزگاران است». 📓 الخصال باب الواحد حدیث۴۶ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓ پرسش شماره :۲۲۵ 🔖 عنوان : موی پشت دست 🗣 پرسش : حکمت اینکه پست دست مو میروید اما کف دست خیر ، چیست ؟ ✍ پاسخ: از هشام بن حكم نقل كرده كه وى گفت:از حضرت امام صادق عليه السّلام سؤال كرده و محضرش عرضه داشتم: سبب چيست كه در كف دست مو نمى‌رويد ولى پشت دست مو دارد؟ حضرت فرمودند:دو سبب دارد: ۱.مردم مى‌دانند زمينى كه زير پا لگدمال شده و زياد بر آن راه مى‌روند در آن چيزى نمى‌رويد. ۲.كف دست از اعضايى است كه زياد با اشياء ملاقات مى‌كند از اين رو حقّ‌ تعالى آن را اين طور قرار داده كه مو بر آن نرويد تا نرمى و خشونت اشياء درك شود و بدين ترتيب مانعى از حسّ‌ كردن كيفيّات اجسام در بين نباشد و اساسا بقاء مخلوقات بر همين بوده و هست. هِشَامُ بْنُ اَلْحَكَمِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقُلْتُ مَا اَلْعِلَّةُ فِي بَطْنِ اَلرَّاحَةِ لاَ يَنْبُتُ فِيهَا اَلشَّعْرُ وَ يَنْبُتُ فِي ظَاهِرِهَا فَقَالَ لِعِلَّتَيْنِ أَمَّا إِحْدَاهُمَا فَلِأَنَّ اَلنَّاسَ يَعْمَلُونَ اَلْأَرْضَ اَلَّتِي تُدَاسُ وَ يُكْثِرُ عَلَيْهِ اَلْمَشْيَ لاَ تَنْبُتُ فِيهَا شَيْئاً وَ اَلْعِلَّةُ اَلْأُخْرَى لِأَنَّهَا جُعِلَتْ مِنَ اَلْأَبْوَابِ اَلَّتِي تُلاَقِي اَلْأَشْيَاءَ فَتُرِكَتْ لاَ يَنْبُتُ عَلَيْهَا اَلشَّعْرُ لِتَجِدَ مَسَّ اَللَّيِّنِ وَ اَلْخَشِنِ وَ لاَ يَحْجُبَهَا اَلشَّعْرُ عَنْ وُجُودِ اَلْأَشْيَاءِ وَ لاَ يَكُونُ بَقَاءُ اَلْخَلْقِ إِلاَّ عَلَى ذَلِكَ 📓علل الشرایع باب ۸۹ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره :۲۲۶ 🔖 عنوان : تصفیه دنیوی 🗣 پرسش : ماجرای پیامبر بنی اسرائیل و جسد مرده ای که زیر دیواری گرفتار شده بود چه بود ؟ ✍ پاسخ: امام باقر علیه السلام فرمودند: پیامبری از انبیای بنی اسرائیل هنگام عبور از کنار جسد مردی گذشت که زیر دیواری گرفتار شده بود و بعضی از بدنش از آن بیرون مانده بود و پرندگان به او نوک می‌زدند و سگ‌ها از بدن او ارتزاق می‌کردند. کمی که پیش رفت به شهری رسید که در آنجا یکی از بزرگان شهر و وفات یافته بود و جنازه او را بر تختی با پوشش حریر و دیبا قرار داده و پیرامون آن چراغ‌ها افروخته بودند. عرضه داشت: پروردگارا، می‌دانم که تو پادشاه عادلی هستی که هرگز ستم نمیکنی. آن بنده تو فردی مؤمن بود که یک چشم بر هم زدن به تو کفر نورزیده بود. اما جسد او به آن حال در آمده بود. و این یکی بندۂ کافری است که یک چشم بر هم زدن به تو ایمان نیاورده بود و آن وقت او را با این عزت و احترام میرانده ای! خداوند عز و جل فرمود: همانطور که گفتی من حاکم عادل هستم و ستم نمی کنم. آن بنده مؤمن من در نزد من بدی و گناهی داشت. به عقوبت آن گناه او را به آن صورت میراندم تا با من در حالی ملاقات کند که هیچ گناهی در نامه عملش نباشد. و این بندۂ کافر من، عمل خیری در نزد من داشت. من او را به این صورت میراندم تا در حالی مرا ملاقات کند که هیچ حقی در نزد من نداشته باشد. مَرَّ نَبِیٌّ مِنْ أَنْبِیَاءِ بَنِی إِسْرَائِیلَ بِرَجُلٍ بَعْضُهُ تَحْتَ حَائِطٍ وَ بَعْضُهُ خَارِجٌ قَدْنَقَبَتْهُ الطَّیْرُ وَ مَزَّقَتْهُ الْكِلَابُ ثُمَّ مَضَی فَرُفِعَتْ لَهُ مَدِینَةٌ فَدَخَلَهَا فَإِذَا هُوَ عَظِیمٌ مِنْ عُظَمَائِهَا مَیِّتٌ عَلَی سَرِیرٍ مُسَجًّی بِالدِّیبَاجِ حَوْلَهُ الْمَجَامِرُ فَقَالَ یَا رَبِّ أَشْهَدُ أَنَّكَ حَكَمٌ عَدْلٌ لَا تَجُورُ عَبْدُكَ لَمْ یُشْرِكْ بِكَ طَرْفَةَ عَیْنٍ أَمَتَّهُ بِتِلْكَ الْمِیتَةِ وَ هَذَا عَبْدُكَ لَمْ یُؤْمِنْ بِكَ طَرْفَةَ عَیْنٍ أَمَتَّهُ بِهَذِهِ الْمِیتَةِ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَبْدِی أَنَا كَمَا قُلْتَ حَكَمٌ عَدْلٌ لَا أَجُورُ ذَاكَ عَبْدِی كَانَتْ لَهُ عِنْدِی سَیِّئَةٌ وَ ذَنْبٌ أَمَتُّهُ بِتِلْكَ الْمِیتَةِ لِكَیْ یَلْقَانِی وَ لَمْ یَبْقَ عَلَیْهِ شَیْ ءٌ وَ هَذَا عَبْدِی كَانَتْ لَهُ عِنْدِی حَسَنَةٌ فَأَمَتُّهُ بِهَذِهِ الْمِیتَةِ لِكَیْ یَلْقَانِی وَ لَیْسَ لَهُ عِنْدِی شَیْ ءٌ 📓الکافی، ج ۲، ص ۴۴۶ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 پرسش و پاسخ کلیپی 🖇 شماره : ۲۶ 🔖 عنوان : شیعه واقعی 🗣 پرسش : شیعه واقعی از نظر امام حسن عسکری علیه السلام چه ویژگی‌هایی دارد ؟ 🎙 پاسخ را از زبان دکتر رفیعی بشنوید. 📸 همراه با تصاویری زیبا از حرم مطهر عسکریین علیهما السلام ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGral
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش شماره : ۲۲۷ 📝 موضوع : معاد 🔖 عنوان : نوشته های روی درب پنجم جهنم 🗣 پرسش : روی درب پنجم جهنم چه عباراتی نوشته شده است ؟ ✍ پاسخ: پیامبر( علیه و آله السلام) در شب معراج دیدند که : روی درب پنجم جهنم این عبارات نوشته شده است : ❶لَا تَتَّبِعُوا الْهَوَی فَالْهَوَی یُخَالِفُ الْإِیمَانَ از هوای نفس پیروی نکنید که هوای نفس مخالف ایمان است؛ ❷ وَ لَا تُکْثِرْ مَنْطِقَکَ فِیمَا لَا یَعْنِیکَ فَتَسْقُطَ مِنْ رَحْمَهًِْ اللَّهِ و در مورد مطلبی‌که به تو ربطی ندارد زیاد سخن مگو که باعث می‌شود از رحمت خداوند محروم شوی؛ ❸ وَ لَا تَکُنْ عَوْناً لِلظَّالِمِینَ و یاور ستمگران مباش. 📚 بحارالانوار جلد ۸ صفحه ۱۴۴ 👈 پست های مرتبط: ● نوشته های روی درب اول بهشتنوشته های روی درب دوم بهشتنوشته های روی درب سوم بهشتنوشته های روی درب چهارم بهشت نوشته های روی درب پنجم بهشت نوشته های روی درب ششم بهشتنوشته های روی درب هفتم بهشتنوشته های روی درب هشتم بهشتنوشته های روی درب اول جهنمنوشته های روی درب دوم جهنمنوشته های روی درب سوم جهنمنوشته های روی درب چهارم جهنم ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5994437008364145628.mp3
2.57M
🎧 پرسش و پاسخ صوتی 🖇 شماره : ۱۰ 📖 پرسش : آیا این مطلب در روایات آمده است که تمام شیعیان مشمول شفاعت حضرت معصومه سلام الله علیها قرار میگیرند ؟ 🎙پاسخ را از زبان استاد معاونیان بشنوید. ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج @soalvajavab@AmirGrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش متنی 📑 شماره : ۲۲۸ 🗣 پرسش : پیامبر اکرم علیه و آله السلام در پاسخ شخصی که پرسید ( چرا من مرگ را دوست ندارم )چه فرمودند؟ ✍ پاسخ: أَتَی النَّبِیَّ صلّی الله علیه و آله رَجُلٌ فَقَالَ لَهُ مَا لِی لَا أُحِبُّ الْمَوْتَ فَقَالَ لَهُ أَ لَکَ مَالٌ قَالَ نَعَمْ قَالَ فَقَدَّمْتَهُ قَالَ لَا قَالَ فَمِنْ ثَمَّ لَا تُحِبُّ الْمَوْتَ شخصی حضور پیغمبر صلّی الله علیه و آله رسید، عرض کرد چرا مرگ را دوست ندارم؟ فرمود مال داری؟ عرض کرد بلی، فرمود از پیش آن را بگور خویش فرستادی، عرض کرد نه، فرمود از اینجاست که مرگ را دوست نداری. 📓خصال باب الواحد حدیث۴۷ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @soalvajavab@AmirGrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش متنی 📑 شماره :۲۲۹ 🗣 پرسش : وجه تسمیه پیامبران اولوالعزم به « اولوالعزم » چیست؟ ✍ پاسخ: مرحوم شیخ صدوق در علل الشرایع دو روایت رو نقل میکنند که پاسخی به این پرسش هستند: ▫️عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ : فِي قَوْلِ اَللَّهِ تَعَالَى: وَ لَقَدْ عَهِدْنٰا إِلىٰ آدَمَ مِنْ قَبْلُ فَنَسِيَ وَ لَمْ نَجِدْ لَهُ عَزْماً قَالَ عَهِدْنَا إِلَيْهِ فِي مُحَمَّدٍ وَ اَلْأَئِمَّةِ مِنْ بَعْدِهِ فَتَرَكَ وَ لَمْ يَكُنْ لَهُ عَزْمٌ أَنَّهُمْ هَكَذَا وَ إِنَّمَا سُمِّيَ أُولُو اَلْعَزْمِ أُوْلِي اَلْعَزْمِ أنه [لِأَنَّهُ] عَهِدَ إِلَيْهِمْ فِي مُحَمَّدٍ وَ اَلْأَوْصِيَاءِ مِنْ بَعْدِهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ اَلْمَهْدِيِّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ سِيرَتِهِ وَ أَجْمَعَ عَزْمُهُمْ عَلَى أَنَّ ذَلِكَ كَذَلِكَ وَ اَلْإِقْرَارُ بِهِ . حضرت باقر عليه السّلام در باره آيه:« وَ لَقَدْ عَهِدْنٰا إِلىٰ‌ آدَمَ‌ مِنْ‌ قَبْلُ‌ فَنَسِيَ‌ وَ لَمْ‌ نَجِدْ لَهُ‌ عَزْماً »فرمود يعنى در باره محمّد و جانشينان بعد از او از آدم پيمان گرفتيم فراموش كرد ترك آن نمود و عزم عقيده‌اى در اينكه آنها داراى اين مقامند نداشت. پيامبران اولو العزم را باين لقب اختصاص داده‌اند زيرا خداوند با آنها عهد بست راجع بحضرت محمّد و ائمه عليهم السّلام و حضرت مهدى عليه السّلام و روش آنها، اين پيمبران پذيرفتند و معتقد شدند كه آنها همين طورند و اقرار نمودند بمقامشان ▫️عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِنَّمَا سُمِّيَ أُولُو اَلْعَزْمِ أُوْلِي اَلْعَزْمِ لِأَنَّهُمْ كَانُوا أَصْحَابَ اَلْعَزَائِمِ وَ اَلشَّرَائِعِ وَ ذَلِكَ أَنَّ كُلَّ نَبِيٍّ كَانَ بَعْدَ نُوحٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ كَانَ عَلَى شَرِيعَتِهِ وَ مِنْهَاجِهِ وَ تَابِعاً لِكِتَابِهِ إِلَى زَمَانِ إِبْرَاهِيمَ اَلْخَلِيلِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ كُلُّ نَبِيٍّ كَانَ فِي أَيَّامِ إِبْرَاهِيمَ وَ بَعْدَهُ كَانَ عَلَى شَرِيعَةِ إِبْرَاهِيمَ وَ مِنْهَاجِهِ وَ تَابِعاً لِكِتَابِهِ إِلَى زَمَنِ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ كُلُّ نَبِيٍّ كَانَ فِي زَمَنِ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ بَعْدَهُ كَانَ عَلَى شَرِيعَةِ مُوسَى وَ مِنْهَاجِهِ وَ تَابِعاً لِكِتَابِهِ إِلَى أَيَّامِ عِيسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ كُلُّ نَبِيٍّ كَانَ فِي أَيَّامِ عِيسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ بَعْدَهُ كَانَ عَلَى مِنْهَاجِ عِيسَى وَ شَرِيعَتِهِ وَ تَابِعاً لِكِتَابِهِ إِلَى زَمَنِ نَبِيِّنَا مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَهَؤُلاَءِ اَلْخَمْسَةُ هُمْ أُولُو اَلْعَزْمِ وَ هُمْ أَفْضَلُ اَلْأَنْبِيَاءِ وَ اَلرُّسُلِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ وَ شَرِيعَةُ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ لاَ تُنْسَخُ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ وَ لاَ نَبِيَّ بَعْدَهُ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ فَمَنِ اِدَّعَى بَعْدَ نَبِيِّنَا أَوْ أَتَى بَعْدَ اَلْقُرْآنِ بِكِتَابٍ فَدَمُهُ مُبَاحٌ لِكُلِّ مَنْ سَمِعَ ذَلِكَ مِنْهُ از حضرت ابى الحسن الرّضا عليه السّلام نقل كرده كه آن جناب فرمودند: پيامبران اولو العزم را به اين جهت اولو العزم ناميده‌اند كه صاحبان عزائم و شرايع هستند و شرح و توضيح آن اين است كه: تمام پيامبرانى كه بعد از نوح عليه السّلام مبعوث شدند به شريعت آن حضرت عمل كرده و تابع كتاب او بودند و اين روال ادامه داشت تا زمان ابراهيم خليل عليه السّلام و آنچه از پيامبران در عصر ابراهيم عليه السّلام و بعد از آن حضرت بودند جملگى به شريعت او عمل كرده و تابع كتاب حضرتش بودند تا زمان حضرت موسى عليه السّلام و پيامبرانى كه معاصر و بعد از آن حضرت بودند به شريعت وى عمل كردند و تابع كتابش بودند تا زمان حضرت عيسى عليه السّلام و انبياء زمان عيسى عليه السّلام و بعد از آن حضرت به شريعت او عمل كرده و تابع كتاب حضرتش بودند تا زمان ظهور موفور السّرور و پيامبر گرامى ما حضرت محمّد صلّى اللّٰه عليه و آله پس اين پنج تن انبياء اولو العزم بوده كه افضل انبياء و اشراف رسولان هستند و شريعت پيامبر ما صلّى اللّٰه عليه و آله تا روز قيامت نسخ نشده و بعد از آن حضرت ديگر پيامبرى نخواهد بود لذا هر كس بعد از آن جناب ادّعاى پيامبرى كرده يا پس از قرآن كتابى به عنوان كتاب آسمان ارائه دهد خونش مباح بوده و هر كس اين ادّعا را از او بشنود مى‌تواند او را بكشد. ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @soalvajavab@AmirGrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش متنی 📑 شماره :۲۳۰ 🗣 پرسش : جریان «چهل روز عزلت گرفتن حضرت سلیمان از مردم به خاطر حرف گنجشک» چه بود؟ ✍ پاسخ: روایت شده است که حضرت سلیمان علیه السلام گنجشک نری را دید که به جفت خود می‌گوید: چرا خودت را از من دریغ می‌داری؟ اگر بخواهم به سلیمان را با منقار خود بر می‌دارم و آن را به دریا می‌افکنم! سلیمان در حالی که لبخند می‌زد به آن گنجشگ گفت: آیا به راستی می‌توانی این کار را بکنی؟ گنجشک گفت: نه، ای پیامبر خدا! اما گاهی اوقات مرد برای همسرش خودنمایی می‌کند و خودش را پیش او بزرگ نشان می‌دهد و عاشق را بر آنچه می‌گوید ملامتی نیست. سلیمان به گنجشک ماده گفت: چرا خودت را از او دریغ می‌داری، در حالی که او عاشق توست؟ گفت: ای پیامبر خدا! او عاشق نیست بلکه لاف عشق می‌زند؛ چون در کنار من غیر مرا هم دوست دارد. سخن ماده گنجشگ در دل سلیمان اثر کرد و بشدت گریست و چهل روز از مردم کناره گرفت و در این مدت از خداوند مسألت می‌کرد که دل او را برای محبت خودش خالی گرداند و محبتش را با محبت غیر خود نیامیزد. أَنَّ سُلَیْمَانَ علیه السلام رَأَی عُصْفُوراً یَقُولُ لِعُصْفُورَةٍ لِمَ تَمْنَعِینَ نَفْسَكِ مِنِّی وَ لَوْ شِئْتُ أَخَذْتُ قُبَّةَ سُلَیْمَانَ بِمِنْقَارِی فَأَلْقَیْتُهَا فِی الْبَحْرِ فَتَبَسَّمَ سُلَیْمَانُ علیه السلام مِنْ كَلَامِهِ ثُمَّ دَعَاهُمَا وَ قَالَ لِلْعُصْفُورِ أَ تُطِیقُ أَنْ تَفْعَلَ ذَلِكَ فَقَالَ لَا یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ لَكِنَّ الْمَرْءَ قَدْ یُزَیِّنُ نَفْسَهُ وَ یُعَظِّمُهَا عِنْدَ زَوْجَتِهِ وَ الْمُحِبُّ لَا یُلَامُ عَلَی مَا یَقُولُ فَقَالَ سُلَیْمَانُ علیه السلام لِلْعُصْفُورَةِ لِمَ تَمْنَعِینَهُ مِنْ نَفْسِكِ وَ هُوَ یُحِبُّكِ فَقَالَتْ یَا نَبِیَّ اللَّهِ إِنَّهُ لَیْسَ مُحِبّاً وَ لَكِنَّهُ مُدَّعٍ لِأَنَّهُ یُحِبُّ مَعِی غَیْرِی فَأَثَّرَ كَلَامُ الْعُصْفُورَةِ فِی قَلْبِ سُلَیْمَانَ وَ بَكَی بُكَاءً شَدِیداً وَ احْتَجَبَ عَنِ النَّاسِ أَرْبَعِینَ یَوْماً یَدْعُو اللَّهَ أَنْ یُفَرِّغَ قَلْبَهُ لِمَحَبَّتِهِ وَ أَنْ لَا یُخَالِطَهَا بِمَحَبَّةِ غَیْرِهِ. 📓بحار الأنوار، ج ۱۴، ص ۹۵، ح ۳ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ ● @soalvajavab@AmirGrali