eitaa logo
هر روز یک‌ پرسش و پاسخ
237 دنبال‌کننده
47 عکس
60 ویدیو
6 فایل
◻️کانال های دیگر بنده: @AmirGrali @mahezeyafat ◻️ آپارات: https://www.aparat.com/amirgarali
مشاهده در ایتا
دانلود
❓ پرسش شماره : ۱۲۱ 🔖 عنوان : بهترین ترکیب 🗣 پرسش : بهترین دو چیزی که با هم جمع میشوند کدام اند ؟ ✍ پاسخ: پیامبر اکرم علیه و آله السلام میفرمایند: مَا جُمِعَ شَیْ ءٌ إِلَی شَیْ ءٍ أَفْضَلُ مِنْ حِلْمٍ إِلَی عِلْمٍ جمع نشده چیزی با چیزی که بهتر باشد از جمع حلم با علم 📓 خصال _ باب الواحد ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۱۲۲ 🔖 عنوان : علت سخن نگفتن پیامبر در نوزادی 🗣 پرسش : چرا پیامبر اکرم-علیه وآله السلام-به مانند حضرت عیسی علیه السلام به هنگام تولد سخن نگفتند؟ ✍ پاسخ: یک يهودى از نبىّ‌ اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله پرسيد: آيا پيش از اين كه خلق شويد در لوح محفوظ‍‌ پيامبر بوديد؟ حضرت فرمودند:بلى. يهودى عرض كرد:آيا اصحاب شما پيش از خلقت با شما ثابت بودند؟ حضرت فرمودند:بلى يهودى عرضه داشت:چرا در هنگام تولّد شدن از مادر همچون عيسى بن مريم باعتقاد خود سخن حكمت آميز نفرموديد با اين كه قبلا پيامبر بوديد؟ حضرت فرمودند:موقعيّت من غير از موقعيّت عيسى بن مريم بود،زيرا خداوند عزّ و جلّ‌ ايشان را از مادر بدون پدر آفريد همان طورى كه آدم عليه السّلام را بدون پدر و مادر خلق كرد،و اگر عيسى عليه السّلام هنگام متولّد شدن از شكم مادر سخن حكمت آميز نمى‌فرمود مادرش نزد مردم عذرى نداشت و به او همگان بد گمان مى‌شدند زيرا وى عيسى را بدون داشتن پدر زاييد از اين رو مردم او را مورد مؤاخذه قرار مى‌دادند همان طورى كه زنان محصنه را مورد بازخواست و سؤال و جواب مى‌آورند لذا خداى عزّ و جلّ‌ سخن عيسى و تكلّم او را عذر مادرش قرار داد ولى در من چون چنين موقعيّتى نبود سخن حكمت آميز گفتن ضرورتى نداشت. إِنَّ يَهُودِيّاً سَأَلَ اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ أَ كُنْتَ فِي أُمِّ اَلْكِتَابِ نَبِيّاً قَبْلَ أَنْ تُخْلَقَ قَالَ نَعَمْ قَالَ وَ هَؤُلاَءِ أَصْحَابُكَ اَلْمُؤْمِنُونَ مُثْبَتُونَ مَعَكَ قَبْلَ أَنْ يُخْلَقُوا قَالَ نَعَمْ قَالَ فَمَا شَأْنُكَ لَمْ تَتَكَلَّمْ بِالْحِكْمَةِ حِينَ خَرَجْتَ مِنْ بَطْنِ أُمِّكَ كَمَا تَكَلَّمَ عِيسَى اِبْنُ مَرْيَمَ عَلَى زَعْمِكَ وَ قَدْ كُنْتَ قَبْلَ ذَلِكَ نَبِيّاً فَقَالَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّهُ لَيْسَ أَمْرِي كَأَمْرِ عِيسَى اِبْنِ مَرْيَمَ إِنَّ عِيسَى اِبْنَ مَرْيَمَ خَلَقَهُ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ أُمٍّ لَيْسَ لَهُ أَبٌ كَمَا خَلَقَ آدَمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مِنْ غَيْرِ أَبٍ وَ لاَ أُمٍّ وَ لَوْ أَنَّ عِيسَى حِينَ خَرَجَ مِنْ بَطْنِ أُمِّهِ لَمْ يَنْطِقْ بِالْحِكْمَةِ لَمْ يَكُنْ لِأُمِّهِ عُذْرٌ عِنْدَ اَلنَّاسِ وَ قَدْ أَتَتْ بِهِ مِنْ غَيْرِ أَبٍ وَ كَانُوا يَأْخُذُونَهَا كَمَا يُؤْخَذُ بِهِ مِثْلَهَا مِنَ اَلْمُحْصَنَاتِ فَجَعَلَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مَنْطِقَهُ عُذْراً لِأُمِّهِ 📓علل الشرایع ج ۱، ص ۷۹ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۱۲۳ 🔖 عنوان : لکه های سیاه 🗣 پرسش : ماجرای لکه های سیاهی که روی بدن حضرت آدم علیه السلام بوجود آمد چه بود و چگونه برطرف شد ؟ ✍ پاسخ: از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: وقتی خداوند آدم را از بهشت هبوط داد، بر چهره او لکه سیاهی از سر تا پایش پدیدار شد. پس آدم غمگین و گریان گردید. آن گاه جبرئیل به نزد او آمد و گفت: ای آدم، چرا گریه می‌کنی؟ گفت: به دلیل این خال و لکه سیاهی که در من پدید آمده است. جبرئیل گفت: برخیز و نماز بگزار و آن وقت نماز صبح بود. پس از نماز آن لکه‌ها تا سینه اش محو شد. سپس جبرئیل در وقت نماز ظهر به نزدش آمد و گفت: ای آدم، نماز بگزار. آدم نماز ظهر را به جا آورد و آن لکه‌ها تا حدود شکم و نافش محو شد. تا وقتی که هنگام عصر رسید. جبرئیل آمد و او را مأمور به نماز عصر کرد و وقتی که آن نماز را به جا آورد، لکه‌ها تا زانوانش رفع شد. پس از آن جبرئیل هنگام نماز مغرب آمد و به او دستور نماز داد. پس از ادای نماز مغرب آن لکه‌ها تا مچ پایش محو شد و سرانجام هنگام عشا جبرئیل به نزد آدم علیه السلام آمد و به او دستور نماز عشا را ابلاغ کرد. پس از ادای نماز عشا به کلی آن لکه از بدن آدم بر طرف شد. آن گاه به حمد و ستایش خدا پرداخت. در این هنگام جبرئیل گفت: ای آدم، مثل فرزندان تو در خصوص گناهان، مانند توست در این لکه سیاه. هرکس از فرزندان تو در هر روز و شب پنج نماز به جا آورد، از گناهان خارج می شود، همان طور که تو از این لکه بیرون شده و نجات یافتی. لَمَّا أَهْبَطَ اَللَّهُ آدَمَ مِنَ اَلْجَنَّةِ ظَهَرَتْ فِيهِ شَامَةٌ سَوْدَاءُ فِي وَجْهِهِ وَ مِنْ قَرْنِهِ إِلَى قَدَمِهِ فَطَالَ حُزْنُهُ وَ بُكَاؤُهُ عَلَى مَا ظَهَرَ بِهِ فَأَتَاهُ جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ لَهُ مَا يُبْكِيكَ يَا آدَمُ فَقَالَ لِهَذِهِ اَلشَّامَةِ اَلَّتِي ظَهَرَتْ بِي قَالَ قُمْ فَصَلِّ فَهَذَا وَقْتُ اَلصَّلاَةِ اَلْأُولَى فَقَامَ فَصَلَّى فَانْحَطَّتِ اَلشَّامَةُ إِلَى عُنُقِهِ فَجَاءَهُ فِي وَقْتِ اَلصَّلاَةِ اَلثَّانِيَةِ فَقَالَ يَا آدَمُ قُمْ فَصَلِّ فَهَذَا وَقْتُ اَلصَّلاَةِ اَلثَّانِيَةِ فَقَامَ فَصَلَّى فَانْحَطَّتِ اَلشَّامَةُ إِلَى سُرَّتِهِ فَجَاءَهُ وَقْتَ اَلصَّلاَةِ اَلثَّالِثَةِ فَقَالَ يَا آدَمُ قُمْ فَصَلِّ فَهَذَا وَقْتُ اَلصَّلاَةِ اَلثَّالِثَةِ فَقَامَ فَصَلَّى فَانْحَطَّتِ اَلشَّامَةُ إِلَى رُكْبَتَيْهِ فَجَاءَهُ فِي اَلصَّلاَةِ اَلرَّابِعَةِ فَقَالَ يَا آدَمُ قُمْ فَصَلِّ فَهَذَا وَقْتُ اَلصَّلاَةِ اَلرَّابِعَةِ فَقَامَ فَصَلَّى فَانْحَطَّتِ اَلشَّامَةُ إِلَى رِجْلَيْهِ فَجَاءَهُ فِي اَلصَّلاَةِ اَلْخَامِسَةِ فَقَالَ يَا آدَمُ قُمْ فَصَلِّ فَهَذَا وَقْتُ اَلصَّلاَةِ اَلْخَامِسَةِ فَقَامَ فَصَلَّى فَخَرَجَ مِنْهَا فَحَمِدَ اَللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَيْهِ فَقَالَ جَبْرَئِيلُ يَا آدَمُ مَثَلُ وُلْدِكَ فِي هَذِهِ اَلصَّلاَةِ كَمَثَلِكَ فِي هَذِهِ اَلشَّامَةِ مَنْ صَلَّى مِنْ وُلْدِكَ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ لَيْلَةٍ خَمْسَ صَلَوَاتٍ خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَمَا خَرَجْتَ مِنْ هَذِهِ اَلشَّامَةِ 📓علل الشرایع ج ۲، ص ۳۳۸ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 پرسش و پاسخ صوتی 🖇 شماره : ۲ 📖 پرسش : چه کسی خود شیطان را گول زد تا سجده نکند ؟ 🎙پاسخ را از زبان حجت الاسلام و المسلمین محمدی شاهرودی بشنوید. @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۱۲۴ 🔖 عنوان : غیبت مردگان 🗣 پرسش : از چه جهت غیبت مردگان ، بدتر از غیبت زنده ها است؟ ✍ پاسخ: گاه تصور مى‏شود كه حرمت غيبت، ناظر به افراد زنده است و مردگان را شامل نمى‏شود، بنابراين غيبت كردن اموات، اشكالى ندارد، ولى اين تصور اشتباه است. امام باقر عليه السلام فرمود: انَّ حُرْمَةَ الْمَيِّتِ كَحُرْمَةِ الْحَيِ‏ احترام مرده مسلمان همچون احترام زنده اوست. بلكه مى‏توان گفت غيبت مرده از جهاتى زشت‏تر و ناپسندتر است زيرا : ✓ زندگان ممكن است روزى غيبت را بشنوند و به دفاع از خود برخيزند، ولى مرده هرگز قادر به دفاع از خود نيست. ✓ به علاوه شخص غيبت كننده ممكن است افراد زنده را ببيند و از آنها حلاليت بطلبد، ولى در مورد مردگان اين مطلب هرگز صدق نمى‏كند. ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
پرسش شماره : ۱۲۵ 📝 موضوع : معاد 🔖 عنوان : نوشته های روی درب پنجم بهشت 🗣 پرسش : روی درب پنجم بهشت چه عباراتی نوشته شده است ؟ ✍ پاسخ: پیامبر( علیه و آله السلام) در شب معراج دیدند که : روی درب پنجم بهشت این عبارات نوشته شده است : ❶ لا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ ❷ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ❸ عَلِیٌّ وَلِیُّ اللَّهِ ❹ مَنْ أَرَادَ أَنْ لَا یُظْلَمَ فَلَا یَظْلِمْ وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ لَا یُشْتَمَ فَلَا یَشْتِمْ وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ لَا یُذَلَّ فَلَا یُذِلَّ وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ یَسْتَمْسِكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَی فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ فَلْیَقُلْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ- مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِیٌّ وَلِیُّ اللَّهِ 📝 ترجمه عبارت چهارم؛ ✓ هرکس بخواهد مورد ستم قرار نگیرد نباید ستم کند. ✓ هرکس بخواهد ناسزا نشنود نباید ناسزا بگوید. ✓ هرکس بخواهد خوار نشود نباید کسی را خوار کند. ✓ هرکس بخواهد در دنیا و آخرت به دستگیره‌ی محکمی چنگ زند باید بگوید: لا اله الا الله، محمّد رسول الله (صلی الله علیه و آله)، علیّ ولی الله (علیه السلام). 📚 بحارالانوار جلد8 صفحه 143 👈 این موارد را هم ببینید: ▫️نوشته های روی درب اول بهشت ▫️نوشته های روی درب دوم بهشت ▫️نوشته های روی درب سوم بهشت ▫️نوشته های روی درب چهارم بهشت ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۱۲۶ 🔖 عنوان : دعا خواندن امام زمان علیه السلام هنگام تولد 🗣 پرسش : امام زمان علیه السلام هنگام تولد چه دعایی را خواندند؟ ✍ پاسخ: جناب حکیمه خاتون حکایت میکند که هنگامی که امام زمان علیه السلام به دنیا آمد ایشان را ديدم كه در حال سجده است و بر دو زانو تكيه كرده است و دو انگشت سبابه را بلند كرده و ميگويد اشهد ان لا اله الا اللّٰه و ان جدى محمدا رسول اللّٰه و ان ابى امير المؤمنين سپس امامان را يك يك شمرد تا بخودش رسيد و سپس فرمود: اللَّهُمَّ أَنْجِزْ لِی وَعْدِی وَ أَتْمِمْ لِی أَمْرِی وَ ثَبِّتْ وَطْأَتِی وَ امْلَأِ الْأَرْضَ بِی عَدْلًا وَ قِسْطاً بار خدايا بمن آنچه وعده دادى انجام ده و كارم را تمام كن و قدمم را استوار دار و زمين را بمن پر از عدل و داد فرما إِذَا أَنَا بِالصَّبِیِّ علیه السلام سَاجِداً عَلَی وَجْهِهِ جَاثِیاً عَلَی رُكْبَتَیْهِ رَافِعاً سَبَّابَتَیْهِ نَحْوَ السَّمَاءِ وَ هُوَ یَقُولُ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِیكَ لَهُ وَ أَنَّ جَدِّی رَسُولُ اللَّهِ صلی اللّٰه علیه و آله وَ أَنَّ أَبِی أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ثُمَّ عَدَّ إِمَاماً إِمَاماً إِلَی أَنْ بَلَغَ إِلَی نَفْسِهِ فَقَالَ علیه السلام اللَّهُمَّ أَنْجِزْ لِی وَعْدِی وَ أَتْمِمْ لِی أَمْرِی وَ ثَبِّتْ وَطْأَتِی وَ امْلَأِ الْأَرْضَ بِی عَدْلًا وَ قِسْطاً 📓بحار جلد ۵۱ صفحه ۱۰ حدیث۱۴ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۱۲۷ 🔖 عنوان : سر عظمت جناب حمزه سیدالشهدا علیه السلام 🗣 پرسش : جناب حمزه سیدالشهدا علیه السلام به سبب کدام ویژگی ، به مقام بلند و رفیع نزد پروردگار رسیدند؟ ✍ پاسخ: رسول خدا صلی الله علیه و آله در قسمتی از یک حدیث طولانی فرمودند: این حمزه، عموی رسول الله (صلی الله علیه و آله) است، خداوند او را به منزلت‌های بالا و درجات عالیه رسانده و او را با فضیلت هایی گرامی داشته است به خاطرِ شدّتِ محبّت حمزه به محمد و علی بن ابی طالب (صلی الله علیهما و آلهما). هَذَا حَمْزَةُ عَمُّ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) بَلَّغَهُ اللَّهُ تَعَالَی الْمَنَازِلَ الرَّفِیعَةَ وَ الدَّرَجَاتِ الْعَالِیَةَ وَ أَکْرَمَهُ بِالْفَضَائِلِ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِمُحَمَّدٍ وَ لِعَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ (صلی الله علیهما و آلهما) 📚بحار الانوار/ج17/ص244 ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۱۲۸ 🔖 عنوان : با یک تیر دو نشان 🗣 پرسش : چه کاری است که اگر انسان آن را ملتزم باشد هم به شرافت دنیا میرسد و هم به شرافت آخرت ؟ ✍ پاسخ: رسول خدا صلّی الله علیه و آله فرمودند: «همنشینی با اهل دین» شرف دنیا و آخرت است. مُجَالَسَةُ أَهْلِ الدِّینِ شَرَفُ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ 📓 الخصال _ باب الواحد ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
پرسش شماره : ۱۲۹ 🔖 عنوان : این آدم مانند شمشیر برهنه است. 🗣 پرسش : چه کسی در روایت تشبیه به «شمشیر برهنه»شده است؟ ✍ پاسخ: امیرالمومنین (علیه السلام) میفرمایند : إِيَّاكَ وَ مُصَاحَبَةَ الشَّرِيرِ، فَإِنَّهُ كَالسَّيْفِ الْمَسْلُولِ، يَحْسُنُ مَنْظَرُهُ وَ يَقْبُحُ أَثَرُهُ از مصاحبت و هم نشینی با انسان شرور بپرهیز، زیرا او همچون شمشیر برهنه (شمشیری که از غلاف کشیده شده است) است که ظاهرش زیباست ولی نتیجه ای شوم به دنبال دارد. 📓بِحارالأنوار، ج ۷۱، ص ۱۹۸ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
پرسش شماره : ۱۳۰ 📝 موضوع : معاد 🔖 عنوان : نوشته های روی درب ششم بهشت 🗣 پرسش : روی درب ششم بهشت چه عباراتی نوشته شده است ؟ ✍ پاسخ: پیامبر( علیه و آله السلام) در شب معراج دیدند که : روی درب ششم بهشت این عبارات نوشته شده است : ❶ لا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ ❷ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ❸ عَلِیٌّ وَلِیُّ اللَّهِ ❹ مَنْ أَرَادَ أَنْ یَكُونَ قَبْرُهُ وَسِیعاً فَسِیحاً فَلْیَبْنِ الْمَسَاجِدَ وَ مَنْ أَرَادَ أَنْ لَا تَأْكُلَهُ الدِّیدَانُ تَحْتَ الْأَرْضِ فَلْیَسْكُنِ الْمَسَاجِدَ وَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَكُونَ طَرِیّاً مُطِرّاً لَا یَبْلَی فَلْیَكْنُسِ الْمَسَاجِدَ وَ مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَرَی مَوْضِعَهُ فِی الْجَنَّةِ فَلْیَكْسُ الْمَسَاجِدَ بِالْبُسُطِ 📝 ترجمه عبارت چهارم؛ ✓ هرکس بخواهد قبرش وسیع و فراخ باشد باید مسجد بسازد. ✓ هرکس بخواهد که کِرم‌ها در زیر زمین [جسد] او را نخورند باید در مساجد مأوا گزیند. ✓ هرکس بخواهد جسدش [در قبر] برای‌همیشه تازه و باطراوت باشد و نپوسد باید مساجد را جارو نماید. ✓ هرکس بخواهد جایگاهش در بهشت را ببیند باید مساجد را با فرش‌ها بپوشاند. 📚 بحارالانوار جلد8 صفحه 143 👈 این موارد را هم ببینید: ▫️نوشته های روی درب اول بهشت ▫️نوشته های روی درب دوم بهشت ▫️نوشته های روی درب سوم بهشت ▫️نوشته های روی درب چهارم بهشت ▫️نوشته های روی درب پنجم بهشت ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌جهت دسترسی آسان به پرسش و پاسخ های متنی ، لینک سوالات گذشته تقدیم میشود: 🔢 پرسش های شماره ۱ الی ۱۲۰ 1⃣2⃣1⃣ پرسش شماره ۱۲۱ بهترین دو چیزی که با هم جمع می شوند کدام اند؟ 2⃣2⃣1⃣ پرسش شماره ۱۲۲ چرا پیامبر اکرم-علیه وآله السلام-به مانند حضرت عیسی علیه السلام به هنگام تولد سخن نگفتند؟ 3⃣2⃣1⃣ پرسش شماره ۱۲۳ ماجرای لکه های سیاهی که روی بدن حضرت آدم علیه السلام بوجود آمد چه بود و چگونه برطرف شد ؟ 4⃣2⃣1⃣ پرسش شماره ۱۲۴ از چه جهت غیبت مردگان از غیبت زنده ها بدتر است؟ 5⃣2⃣1⃣ پرسش شماره ۱۲۵ روی درب پنجم بهشت چه عباراتی نوشته شده است؟ 6⃣2⃣1⃣ پرسش شماره ۱۲۶ امام زمان علیه السلام هنگام تولد چه دعایی را قرائت فرمودند؟ 7⃣2⃣1⃣ پرسش شماره ۱۲۷ جناب حمزه سیدالشهدا علیه السلام به سبب کدام ویژگی ، به مقام بلند و رفیع نزد پروردگار رسیدند؟ 8⃣2⃣1⃣ پرسش شماره ۱۲۸ چه کاری است که اگر انسان آن را ملتزم باشد هم به شرافت دنیا میرسد و هم به شرافت آخرت ؟ 9⃣2⃣1⃣ پرسش شماره ۱۲۹ چه کسی در روایت تشبیه به «شمشیر برهنه»شده است؟ 0⃣3⃣1⃣ پرسش شماره ۱۳۰ روی درب ششم بهشت چه عباراتی نوشته شده است؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ضمن عرض سلام و ادب خدمت شما سروران گرامی به اطلاع می رساند در فرصت باقیمانده تا عید بزرگ غدیر -تقریبا دو ماه - ان شاء الله به شرط حیات و توفیق ، برخی از سوال و جوابها را رنگ و‌ بوی غدیری خواهیم بخشید تا ما هم قدمی ولو بسیار کوچک در راستای احیای آن روز بزرگ برداشته باشیم. خداوند را به حق صاحب غدیر قسم میدهیم در فرج یگانه وارث غدیر مولانا صاحب العصر و الزمان علیه السلام تعجبل بفرماید. ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ● @soalvajavab@AmirGrali
پرسش شماره : ۱۳۱ «از سلسله سوالات غدیری» 🔖 عنوان : خطبه غدیریه امیرالمومنین علیه السلام 🗣 پرسش : آیا منظور از خطبه غدیریه امیرالمومنین علیه السلام،همان خطبه غدیر است؟ ✍ پاسخ: خیر ، مراد از خطبه غدیریه امیرالمومنین علیه السلام این است که در یک سالی که عید غدیر در روز جمعه بود امیرالمومنین علیه السلام منبر رفتند و خطبه ای ایراد فرمودند که به « خطبه غدیریه امیرالمومنین علیه السلام » معروف است. در اینجا ما متن عربی کامل خطبه را می آوریم و در آخر ، لینک ترجمه آن را هم تقدیم میکنیم. 🎙متن خطبه چنین است : ● اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي جَعَلَ اَلْحَمْدَ مِنْ غَيْرِ حَاجَةٍ مِنْهُ إِلَى حَامِدِيهِ طَرِيقاً مِنْ طُرُقِ اَلاِعْتِرَافِ بِلاَهُوتِيَّتِهِ وَ صَمَدَانِيَّتِهِ وَ رَبَّانِيَّتِهِ وَ فَرْدَانِيَّتِهِ وَ سَبَباً إِلَى اَلْمَزِيدِ مِنْ رَحْمَتِهِ وَ مَحَجَّةً لِلطَّالِبِ مِنْ فَضْلِهِ وَ كَمَّنَ فِي إِبْطَانِ اَللَّفْظِ حَقِيقَةَ اَلاِعْتِرَافِ لَهُ بِأَنَّهُ اَلْمُنْعِمُ عَلَى كُلِّ حَمْدٍ بِاللَّفْظِ وَ إِنْ عَظُمَ ● وَ أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيكَ لَهُ شَهَادَةً نُزِعَتْ عَنْ إِخْلاَصِ اَلطَّوِي وَ نُطْقَ اَللِّسَانِ بِهَا عِبَارَةً عَنْ صِدْقٍ خَفِيٍّ أَنَّهُ اَلْخٰالِقُ اَلْبٰارِئُ اَلْمُصَوِّرُ لَهُ اَلْأَسْمٰاءُ اَلْحُسْنىٰ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْءٌ إِذْ كَانَ اَلشَّيْءُ مِنْ مَشِيَّتِهِ فَكَانَ لاَ يُشْبِهُهُ مُكَوَّنُهُ ● وَ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ اِسْتَخْلَصَهُ فِي اَلْقِدَمِ عَلَى سَائِرِ اَلْأُمَمِ عَلَى عِلْمٍ مِنْهُ اِنْفَرَدَ عَنِ اَلتَّشَاكُلِ وَ اَلتَّمَاثُلِ مِنْ أَبْنَاءِ اَلْجِنْسِ وَ اِنْتَجَبَهُ آمِراً وَ نَاهِياً عَنْهُ أَقَامَهُ فِي سَائِرِ عَالَمِهِ فِي اَلْأَدَاءِ مَقَامَهُ إِذْ كَانَ لاٰ تُدْرِكُهُ اَلْأَبْصٰارُ وَ لاَ تَحْوِيهِ خَوَاطِرُ اَلْأَفْكَارِ وَ لاَ تُمَثِّلُهُ غَوَامِضُ اَلظِّنَنِ فِي اَلْأَسْرَارِ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ اَلْمَلِكُ اَلْجَبَّارُ قَرَنَ اَلاِعْتِرَافَ بِنُبُوَّتِهِ بِالاِعْتِرَافِ بِلاَهُوتِيَّتِهِ وَ اِخْتَصَّهُ مِنْ تَكْرِمَتِهِ بِمَا لَمْ يَلْحَقْهُ فِيهِ أَحَدٌ مِنْ بَرِيَّتِهِ فَهُوَ أَهْلُ ذَلِكَ بِخَاصَّتِهِ وَ خَلَّتِهِ إِذْ لاَ يَخْتَصُّ مَنْ يَشُوبُهُ اَلتَّغْيِيرُ وَ لاَ يُخَالِلُ مَنْ يَلْحَقُهُ اَلتَّظْنِينُ وَ أَمَرَ بِالصَّلاَةِ عَلَيْهِ مَزِيداً فِي تَكْرِمَتِهِ وَ طَرِيقاً لِلدَّاعِي إِلَى إِجَابَتِهِ فَصَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ كَرَّمَ وَ شَرَّفَ وَ عَظَّمَ مَزِيداً لاَ يَلْحَقُهُ اَلتَّنْفِيدُ وَ لاَ يَنْقَطِعُ عَلَى اَلتَّأْبِيدِ ● وَ أَنَّ اَللَّهَ تَعَالَى اِخْتَصَّ لِنَفْسِهِ بَعْدَ نَبِيِّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مِنْ بَرِيَّتِهِ خَاصَّةً عَلاَّهُمْ بِتَعْلِيَتِهِ وَ سَمَا بِهِمْ إِلَى رُتْبَتِهِ وَ جَعَلَهُمُ اَلدُّعَاةَ بِالْحَقِّ إِلَيْهِ وَ اَلْأَدِلاَّءَ بِالْإِرْشَادِ عَلَيْهِ لِقَرْنٍ قَرْنٍ وَ زَمَنٍ زَمَنٍ أَنْشَأَهُمْ فِي اَلْقِدَمِ قَبْلَ كُلِّ مَذْرُوٍّ وَ مَبْرُوٍّ أَنْوَاراً أَنْطَقَهَا بِتَحْمِيدِهِ وَ أَلْهَمَهَا شُكْرَهُ وَ تَمْجِيدَهُ وَ جَعَلَهَا اَلْحُجَجَ عَلَى كُلِّ مُعْتَرِفٍ لَهُ بِمَلَكَةِ اَلرُّبُوبِيَّةِ وَ سُلْطَانِ اَلْعُبُودِيَّةِ وَ اِسْتَنْطَقَ بِهَا اَلْخَرَسَاتِ بِأَنْوَاعِ اَللُّغَاتِ بُخُوعاً لَهُ فَإِنَّهُ فَاطِرُ اَلْأَرَضِينَ وَ اَلسَّمَاوَاتِ وَ أَشْهَدَهُمْ خَلْقَهُ وَ وَلاَّهُمْ مَا شَاءَ مِنْ أَمْرِهِ جَعَلَهُمُ تَرَاجِمَ مَشِيَّتِهِ وَ أَلْسُنَ إِرَادَتِهِ عَبِيداً لاٰ يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ `يَعْلَمُ مٰا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ مٰا خَلْفَهُمْ وَ لاٰ يَشْفَعُونَ إِلاّٰ لِمَنِ اِرْتَضىٰ وَ هُمْ مِنْ خَشْيَتِهِ مُشْفِقُونَ يَحْكُمُونَ بِأَحْكَامِهِ وَ يَسْتَنُّونَ بِسُنَّتِهِ وَ يَعْتَمِدُونَ حُدُودَهُ وَ يُؤَدُّونَ فَرْضَهُ ⏳ادامه دارد ...
ادامه خطبه غدیریه امیرالمومنین علیه السلام...[۲] ● وَ لَمْ يَدَعِ اَلْخَلْقَ فِي بُهَمٍ صُمّاً وَ لاَ فِي عَمْيَاءَ بُكْماً بَلْ جَعَلَ لَهُمْ عُقُولاً مَازَجَتْ شَوَاهِدَهُمْ وَ تَفَرَّقَتْ فِي هَيَاكِلِهِمْ وَ حَقَّقَهَا فِي نُفُوسِهِمْ وَ اِسْتَعْبَدَ لَهَا حَوَاسَّهُمْ فَقَرَّرَ بِهَا عَلَى أَسْمَاعٍ وَ نَوَاظِرَ وَ أَفْكَارٍ وَ خَوَاطِرَ أَلْزَمَهُمْ بِهَا حُجَّتَهُ وَ أَرَاهُمْ بِهَا مَحَجَّتَهُ وَ أَنْطَقَهُمْ عَمَّا شَهِدَ بِأَلْسُنٍ ذَرِبَةٍ بِمَا قَامَ فِيهَا مِنْ قُدْرَتِهِ وَ حِكْمَتِهِ وَ بَيَّنَ عِنْدَهُمْ بِهَا لِيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَنْ بَيِّنَةٍ وَ يَحْيىٰ مَنْ حَيَّ عَنْ بَيِّنَةٍ وَ إِنَّ اَللّٰهَ لَسَمِيعٌ عَلِيمٌ بَصِيرٌ شَاهِدٌ خَبِيرٌ ● ثُمَّ إِنَّ اَللَّهَ تَعَالَى جَمَعَ لَكُمْ مَعْشَرَ اَلْمُؤْمِنِينَ فِي هَذَا اَلْيَوْمِ عِيدَيْنِ عَظِيمَيْنِ كَبِيرَيْنِ لاَ يَقُومُ أَحَدُهُمَا إِلاَّ بِصَاحِبِهِ لِيُكْمِلَ عِنْدَكُمْ جَمِيلَ صَنِيعَتِهِ وَ يَقِفَكُمْ عَلَى طَرِيقِ رُشْدِهِ وَ يَقْفُو بِكُمْ آثَارَ اَلْمُسْتَضِيئِينَ بِنُورِ هِدَايَتِهِ وَ يَشْمَلَكُمْ مِنْهَاجَ قَصْدِهِ وَ يُوَفِّرَ عَلَيْكُمْ هَنِيءَ رِفْدِهِ فَجَعَلَ اَلْجُمُعَةَ مَجْمَعاً نَدَبَ إِلَيْهِ لِتَطْهِيرِ مَا كَانَ قَبْلَهُ وَ غَسْلِ مَا كَانَ أَوْقَعَتْهُ مَكَاسِبُ اَلسَّوْءِ مِنْ مِثْلِهِ إِلَى مِثْلِهِ وَ ذِكْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ وَ تِبْيَانِ خَشْيَةِ اَلْمُتَّقِينَ وَ وَهَبَ مِنْ ثَوَابِ اَلْأَعْمَالِ فِيهِ أَضْعَافَ مَا وَهَبَ لِأَهْلِ طَاعَتِهِ فِي اَلْأَيَّامِ قَبْلَهُ وَ جَعَلَهُ لاَ يَتِمُّ إِلاَّ بِالاِيْتِمَارِ لِمَا أُمِرَ بِهِ وَ اَلاِنْتِهَاءِ عَمَّا نُهِيَ عَنْهُ وَ اَلْبُخُوعِ بِطَاعَتِهِ فِيمَا حَثَّ عَلَيْهِ وَ نَدَبَ إِلَيْهِ ● فَلاَ يَقْبَلُ تَوْحِيدَهُ إِلاَّ بِالاِعْتِرَافِ لِنَبِيِّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِنُبُوَّتِهِ وَ لاَ يَقْبَلُ دَيْناً إِلاَّ بِوَلاَيَةِ مَنْ أَمَرَ بِوَلاَيَتِهِ وَ لاَ تَنْتَظِمُ أَسْبَابُ طَاعَتِهِ إِلاَّ بِالتَّمَسُّكِ بِعِصَمِهِ وَ عِصَمِ أَهْلِ وَلاَيَتِهِ ● فَأَنْزَلَ عَلَى نَبِيِّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي يَوْمَ اَلدَّوْحِ مَا بَيَّنَ بِهِ عَنْ إِرَادَتِهِ فِي خُلَصَائِهِ وَ ذَوِي اِجْتِبَائِهِ وَ أَمَرَهُ بِالْبَلاَغِ وَ تَرْكِ اَلْحَفْلِ بِأَهْلِ اَلزَّيْغِ وَ اَلنِّفَاقِ وَ ضَمِنَ لَهُ عِصْمَتَهُ مِنْهُمْ وَ كَشَفَ مِنْ خَبَايَا أَهْلِ اَلرَّيْبِ وَ ضَمَائِرِ أَهْلِ اَلاِرْتِدَادِ مَا رَمَزَ فِيهِ فَعَقَلَهُ اَلْمُؤْمِنُ وَ اَلْمُنَافِقُ فَأَعَزَّ مُعِزٌّ وَ ثَبَتَ عَلَى اَلْحَقِّ ثَابِتٌ وَ اِزْدَادَتْ جَهْلَةُ اَلْمُنَافِقِ وَ حَمِيَّةُ اَلْمَارِقِ وَ وَقَعَ اَلْعَضُّ عَلَى اَلنَّوَاجِدِ وَ اَلْغَمْزُ عَلَى اَلسَّوَاعِدِ وَ نَطَقَ نَاطِقٌ وَ نَعَقَ نَاعِقٌ وَ نَشَقَ نَاشِقٌ وَ اِسْتَمَرَّ عَلَى مَارِقَتِهِ مَارِقٌ وَ وَقَعَ اَلْإِذْعَانُ مِنْ طَائِفَةٍ بِاللِّسَانِ دُونَ حَقَائِقِ اَلْإِيمَانِ وَ مِنْ طَائِفَةٍ بِاللِّسَانِ وَ صِدْقِ اَلْإِيمَانِ ● وَ كَمَّلَ اَللَّهُ دِينَهُ وَ أَقَرَّ عَيْنَ نَبِيِّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ اَلْمُتَابِعِينَ وَ كَانَ مَا قَدْ شَهِدَهُ بَعْضُكُمْ وَ بَلَغَ بَعْضَكُمْ وَ تَمَّتْ كَلِمَةُ اَللَّهِ اَلْحُسْنَى اَلصَّابِرِينَ وَ دَمَّرَ اَللَّهُ مَا صَنَعَ فِرْعَوْنُ وَ هَامَانُ وَ قَارُونُ وَ جُنُودُهُ - وَ مٰا كٰانُوا يَعْرِشُونَ وَ بَقِيَتْ خُثَالَةٌ مِنَ اَلضَّلاَلِ لاَ يَأْلُونَ اَلنَّاسَ خَبَالاً يَقْصِدُهُمْ اَللَّهُ فِي دِيَارِهِمْ وَ يَمْحُو اَللَّهُ آثَارَهُمْ وَ يُبِيدُ مَعَالِمَهُمْ وَ يُعْقِبُهُمْ عَنْ قُرْبِ اَلْحَسَرَاتِ وَ يُلْحِقُهُمْ بِمَنْ بَسَطَ أَكُفَّهُمْ وَ مَدَّ أَعْنَاقَهُمْ وَ مَكَّنَهُمْ مِنْ دِينِ اَللَّهِ حَتَّى بَدَّلُوهُ وَ مِنْ حُكْمِهِ حَتَّى غَيَّرُوهُ وَ سَيَأْتِي نَصْرُ اَللَّهِ عَلَى عَدُوِّهِ لِحِينِهِ وَ اَللَّهُ لَطِيفٌ خَبِيرٌ ● وَ فِي دُونِ مَا سَمِعْتُمْ كِفَايَةٌ وَ بَلاَغٌ فَتَأَمَّلُوا رَحِمَكُمُ اَللَّهُ مَا نَدَبَكُمُ اَللَّهُ إِلَيْهِ وَ حَثَّكُمْ عَلَيْهِ وَ اِقْصِدُوا شَرْعَهُ وَ اُسْلُكُوا نَهْجَهُ - وَ لاٰ تَتَّبِعُوا اَلسُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِهِ ⏳ادامه دارد ...
ادامه خطبه غدیریه امیرالمومنین علیه السلام..[۳] ● إِنَّ هَذَا يَوْمٌ عَظِيمُ اَلشَّأْنِ فِيهِ وَقَعَ اَلْفَرَجُ وَ رُفِعَتِ اَلدَّرَجُ وَ وَضَحَتِ اَلْحُجَجُ وَ هُوَ يَوْمُ اَلْإِيضَاحِ وَ اَلْإِفْصَاحِ عَنِ اَلْمَقَامِ اَلصُّرَاحِ وَ يَوْمُ كَمَالِ اَلدِّينِ وَ يَوْمُ اَلْعَهْدِ اَلْمَعْهُودِ وَ يَوْمُ اَلشَّاهِدِ وَ اَلْمَشْهُودِ وَ يَوْمُ تِبْيَانِ اَلْعُقُودِ عَنِ اَلنِّفَاقِ وَ اَلْجُحُودِ وَ يَوْمُ اَلْبَيَانِ عَنْ حَقَائِقِ اَلْإِيمَانِ وَ يَوْمُ دَحْرِ اَلشَّيْطَانِ وَ يَوْمُ اَلْبُرْهَانِ هَذَا يَوْمُ اَلْفَصْلِ اَلَّذِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ هَذَا يَوْمُ اَلْمَلَإِ اَلْأَعْلَى اَلَّذِي أَنْتُمْ عَنْهُ مُعْرِضُونَ هَذَا يَوْمُ اَلْإِرْشَادِ وَ يَوْمُ مِحْنَةِ اَلْعِبَادِ وَ يَوْمُ اَلدَّلِيلِ عَلَى اَلْرُّوَّادِ هَذَا يَوْمُ أَبْدَى خَفَايَا اَلصُّدُورِ وَ مُضْمَرَاتِ اَلْأُمُورِ هَذَا يَوْمُ اَلنُّصُوصِ عَلَى أَهْلِ اَلْخُصُوصِ هَذَا يَوْمُ شِيثٍ هَذَا يَوْمُ إِدْرِيسَ هَذَا يَوْمُ يُوشَعَ هَذَا يَوْمُ شَمْعُونَ هَذَا يَوْمُ اَلْأَمْنِ اَلْمَأْمُونِ هَذَا يَوْمُ إِظْهَارِ اَلْمَصُونِ مِنَ اَلْمَكْنُونِ هَذَا يَوْمُ إِبْلاَءِ اَلسَّرَائِرِ ● فَلَمْ يَزَلْ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ هَذَا يَوْمُ هَذَا يَوْمُ فَرَاقِبُوا اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ اِتَّقُوهُ وَ اِسْمَعُوا لَهُ وَ أَطِيعُوهُ وَ اِحْذَرُوا اَلْمَكْرَ وَ لاَ تُخَادِعُوهُ وَ فَتِّشُوا ضَمَائِرَكُمْ وَ لاَ تُوَارِبُوهُ وَ تَقَرَّبُوا إِلَى اَللَّهِ بِتَوْحِيدِهِ وَ طَاعَةِ مَنْ أَمَرَكُمْ أَنْ تُطِيعُوهُ - وَ لاٰ تُمْسِكُوا بِعِصَمِ اَلْكَوٰافِرِ وَ لاَ يُجَنِّحُ بِكُمُ اَلْغَيُّ فَتَضِلُّوا عَنْ سَبِيلِ اَلرَّشَادِ بِاتِّبَاعِ أُولَئِكَ اَلَّذِينَ ضَلُّوا وَ أَضَلُّوا قَالَ اَللَّهُ عَزَّ مِنْ قَائِلٍ فِي طَائِفَةٍ ذَكَرَهُمْ بِالذَّمِّ فِي كِتَابِهِ - إِنّٰا أَطَعْنٰا سٰادَتَنٰا وَ كُبَرٰاءَنٰا فَأَضَلُّونَا اَلسَّبِيلاَ `رَبَّنٰا آتِهِمْ ضِعْفَيْنِ مِنَ اَلْعَذٰابِ وَ اِلْعَنْهُمْ لَعْناً كَبِيراً وَ قَالَ تَعَالَى وَ إِذْ يَتَحٰاجُّونَ فِي اَلنّٰارِ فَيَقُولُ اَلضُّعَفٰاءُ لِلَّذِينَ اِسْتَكْبَرُوا إِنّٰا كُنّٰا لَكُمْ تَبَعاً - فَهَلْ أَنْتُمْ مُغْنُونَ عَنّٰا مِنْ عَذٰابِ اَللّٰهِ مِنْ شَيْءٍ قٰالُوا لَوْ هَدٰانَا اَللّٰهُ لَهَدَيْنٰاكُمْ ● أَ فَتَدْرُونَ اَلاِسْتِكْبَارُ مَا هُوَ - هُوَ تَرْكُ اَلطَّاعَةِ لِمَنْ أُمِرُوا بِطَاعَتِهِ وَ اَلتَّرَفُّعُ عَلَى مَنْ نَدَبُوا إِلَى مُتَابَعَتِهِ وَ اَلْقُرْآنُ يَنْطِقُ مِنْ هَذَا عَنْ كَثِيرٍ أَنْ تُدَبِّرَهُ مُتَدَبِّرٌ زَجْرَهُ وَ وَعْظَهُ ● وَ اِعْلَمُوا أَيُّهَا اَلْمُؤْمِنُونَ أَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ - إِنَّ اَللّٰهَ يُحِبُّ اَلَّذِينَ يُقٰاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفًّا كَأَنَّهُمْ بُنْيٰانٌ مَرْصُوصٌ أَ تَدْرُونَ مَا سَبِيلُ اَللَّهِ وَ مَنْ سَبِيلُهُ وَ مَنْ صِرَاطُ اَللَّهِ وَ مَنْ طَرِيقُهُ أَنَا صِرَاطُ اَللَّهِ اَلَّذِي مَنْ لَمْ يَسْلُكْهُ بِطَاعَةِ اَللَّهِ فِيهِ هُوِيَ بِهِ إِلَى اَلنَّارِ وَ أَنَا سَبِيلُهُ اَلَّذِي نَصَبَنِي لِلاِتِّبَاعِ بَعْدَ نَبِيِّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ ● أَنَا قَسِيمُ اَلْجَنَّةِ وَ اَلنَّارِ وَ أَنَا حُجَّةُ اَللَّهِ عَلَى اَلْفُجَّارِ وَ نُورُ اَلْأَنْوَارِ فَانْتَبِهُوا عَنْ رَقْدَةِ اَلْغَفْلَةِ وَ بَادِرُوا بِالْعَمَلِ قَبْلَ حُلُولِ اَلْأَجَلِ وَ سٰابِقُوا إِلىٰ مَغْفِرَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ قَبْلَ أَنْ يُضْرَبَ بِالسُّورِ بِبَاطِنِ اَلرَّحْمَةِ وَ ظَاهِرِ اَلْعَذَابِ فَتُنَادَوْنَ فَلاَ يَسْمَعُ نِدَاؤُكُمْ وَ تَضِجُّونَ فَلاَ يُحْفَلُ بِضَجِيجِكُمْ وَ قَبْلَ أَنْ تَسْتَغِيثُوا فَلاَ تُغَاثُوا ● سَارِعُوا إِلَى اَلطَّاعَاتِ قَبْلَ فَوْتِ اَلْأَوْقَاتِ فَكَانَ قَدْ جَاءَكُمْ هَادِمُ اَللَّذَّاتِ فَلاَ مَنَاصَ نَجَاءٍ وَ لاَ مَحِيصَ تَخْلِيصٍ عُودُوا رَحِمَكُمُ اَللَّهُ بَعْدَ اِنْقِضَاءِ مَجْمَعِكُمْ بِالتَّوْسِعَةِ عَلَى عِيَالِكُمْ وَ اَلْبِرِّ بِإِخْوَانِكُمْ وَ اَلشُّكْرِ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى مَا مَنَحَكُمْ وَ أَجْمِعُوا يَجْمَعِ اَللَّهُ شَمْلَكُمْ وَ تَبَارُّوا يَصِلِ اَللَّهُ أُلْفَتَكُمْ وَ تَهَادَوْا نِعَمَ اَللَّهِ كَمَا مَنَّاكُمْ بِالثَّوَابِ فِيهِ عَلَى أَضْعَافَ اَلْأَعْيَادِ قَبْلَهُ وَ بَعْدَهُ إِلاَّ فِي مِثْلِهِ وَ اَلْبِرُ فِيهِ يُثْمِرُ اَلْمَالَ وَ يَزِيدُ فِي اَلْعُمُرِ وَ اَلتَّعَاطُفُ فِيهِ يَقْتَضِي رَحْمَةَ اَللَّهِ وَ عَطْفَهُ وَ هَيِّئُوا لِإِخْوَانِكُمْ وَ عِيَالِكُمْ عَنْ فَضْلِهِ بِالْجُهْدِ مِنْ جُودِكُمْ وَ بِمَا تَنَالُهُ اَلْقُدْرَةُ مِنِ اِسْتِطَاعَتِكُمْ ⏳ادامه دارد ...
ادامه خطبه غدیریه امیرالمومنین علیه السلام...[۴] ● وَ أَظْهِرُوا اَلْبِشْرَ فِيمَا بَيْنَكُمْ وَ اَلسُّرُورَ فِي مُلاَقَاتِكُمْ وَ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَى مَا مَنَحَكُمْ ● وَ عُودُوا بِالْمَزِيدِ مِنَ اَلْخَيْرِ عَلَى أَهْلِ اَلتَّأْمِيلِ لَكُمْ وَ سَاوُوا بِكُمْ ضُعَفَاءِكُمْ فِي مَآكِلِكُمْ وَ مَا تَنَالُهُ اَلْقُدْرَةُ مِنِ اِسْتِطَاعَتِكُمْ وَ عَلَى حَسَبِ إِمْكَانِكُمْ فَالدِّرْهَمُ فِيهِ بِمِائَةِ أَلْفِ دِرْهَمٍ وَ اَلْمَزِيدُ مِنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ صَوْمُ هَذَا اَلْيَوْمِ مِمَّا نَدَبَ اَللَّهُ تَعَالَى إِلَيْهِ وَ جَعَلَ اَلْجَزَاءَ اَلْعَظِيمَ كَفَالَةً عَنْهُ حَتَّى لَوْ تَعَبَّدَ لَهُ عَبْدٌ مِنَ اَلْعَبِيدِ فِي اَلشَّبِيبَةِ مِنِ اِبْتِدَاءِ اَلدُّنْيَا إِلَى تَقَضِّيهَا صَائِماً نَهَارَهَا قَائِماً لَيْلَهَا إِذَا أَخْلَصَ اَلْمُخْلِصُ فِي صَوْمِهِ لَقَصُرَتْ إِلَيْهِ أَيَّامُ اَلدُّنْيَا عَنْ كِفَايَةٍ وَ مَنْ أَسْعَفَ أَخَاهُ مُبْتَدِئاً وَ بَرَّهُ رَاغِباً فَلَهُ كَأَجْرِ مَنْ صَامَ هَذَا اَلْيَوْمَ وَ قَامَ لَيْلَتَهُ وَ مَنْ فَطَّرَ مُؤْمِناً فِي لَيْلَتِهِ فَكَأَنَّمَا فَطَّرَ فِئَاماً وَ فِئَاماً يَعُدُّهَا بِيَدِهِ عَشَرَةً فَنَهَضَ نَاهِضٌ ● فَقَالَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ مَا اَلْفِئَامُ قَالَ مِائَةُ أَلْفِ نَبِيٍّ وَ صِدِّيقٍ وَ شَهِيدٍ فَكَيْفَ بِمَنْ تَكَفَّلَ عَدَداً مِنَ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ اَلْمُؤْمِنَاتِ وَ أَنَا ضَمِينُهُ عَلَى اَللَّهِ تَعَالَى اَلْأَمَانَ مِنَ اَلْكُفْرِ وَ اَلْفَقْرِ وَ إِنْ مَاتَ فِي لَيْلَتِهِ أَوْ يَوْمِهِ أَوْ بَعْدَهُ إِلَى مِثْلِهِ مِنْ غَيْرِ اِرْتِكَابِ كَبِيرَةٍ فَأَجْرُهُ عَلَى اَللَّهِ تَعَالَى وَ مَنِ اِسْتَدَانَ لِإِخْوَانِهِ وَ أَعَانَهُمْ فَأَنَا اَلضَّامِنُ عَلَى اَللَّهِ إِنْ بَقَّاهُ قَضَاهُ وَ إِنْ قَبَضَهُ حَمَلَهُ عَنْهُ وَ إِذَا تَلاَقَيْتُمْ فَتَصَافَحُوا بِالتَّسْلِيمِ وَ تَهَانَوُا اَلنِّعْمَةَ فِي هَذَا اَلْيَوْمِ ● وَ لْيُبَلِّغِ اَلْحَاضِرُ اَلْغَائِبَ وَ اَلشَّاهِدُ اَلْبَائِنَ وَ لْيَعُدِ اَلْغَنِيُّ عَلَى اَلْفَقِيرِ وَ اَلْقَوِيُّ عَلَى اَلضَّعِيفِ أَمَرَنِي رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ بِذَلِكَ ● ثُمَّ أَخَذَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي خُطْبَةِ اَلْجُمُعَةِ وَ جَعَلَ صَلاَةَ جُمُعَتِهِ صَلاَةَ عِيدِهِ وَ اِنْصَرَفَ بِوُلْدِهِ وَ شِيعَتِهِ إِلَى مَنْزِلِ أَبِي مُحَمَّدٍ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِمَا أَعَدَّ لَهُ مِنْ طَعَامِهِ وَ اِنْصَرَفَ غَنِيُّهُمْ وَ فَقِيرُهُمْ بِرِفْدِهِ إِلَى عِيَالِهِ 📝 ترجمه خطبه غدیریه امیرالمومنین علیه السلام ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج ● @soalvajavab@AmirGrali
حیف نیست شما «غدیری» باشید و جاتون در جمع « احیاگران غدیر » خالی باشد .. من که میگم حیفه ...🤷‍♂ 💐 جمع صمیمی « احیاگران غدیر »💐
❓ پرسش شماره : ۱۳۲ 🔖 عنوان : این همه سال و ۳۱۳ نفر ! 🗣 پرسش : آیا در طول این همه سال با وجود این همه عالم و شهید هنوز ۳۱۳ نفر به وجود نیامده که امام زمان "عجل الله تعالی فرجه الشریف "ظهور کند؟ ✍ پاسخ: در این سوال یک مغالطه به کار رفته است . اینکه کدام روایت گفته است که ظهور متوقف هست به وجود آمدن ۳۱۳ نفر وقتی به روایات رجوع می کنیم میبینیم که محقق شدن ظهور متوقف بر اذن الهی است و هیچ روایتی ظهور را متوقف به وجود آمدن ۳۱۳ نفر نکرده است . در آخرین توقیع شریفی که از وجود نازنین امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف صادر شدفرمودند: فَقَدْ وَقَعَتِ الْغَيْبَةُ الثَّانِيَةُ فَلَا ظُهُورَ إِلَّا بَعْدَ إِذْنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ذَلِكَ بَعْدَ طُولِ الْأَمَدِ وَ قَسْوَةِ الْقُلُوب‏ امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف خطاب به سفیر آخر خود می فرمایند : که غیبت کبری شروع شده است و ظهور واقع نمی شود مگر بعد از اذن الهی واین اذن بعد از زمان طولانی است. نتیجه: ظهور متوقف بر اذن الهی است و بس .لذا ۳۱۳ نفر ممکن است قرن ها پیش به دنیا آمده باشند(در این صورت بحث رجعت به کار می آید) یا ممکن است یک روز قبل از ظهور 📚 کمال الدین وتمام النعمه/ج ۲ص ّ۵۱۶ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۱۳۳ 🔖 عنوان : داناترین مردم 🗣 پرسش : وقتی از امیرالمؤمنین علیه السلام سوال شد داناترین مردم کیست حضرت در پاسخ چه فرمودند؟ ✍ پاسخ: از امیر المؤمنین علیه السّلام پرسیدند دانشمندتر از همه کیست؟ فرمود: کسی که دانش مردم را بر دانش خویش بیفزاید. سُئِلَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیه السّلام عَنْ أَعْلَمِ النَّاسِ قَالَ مَنْ جَمَعَ عِلْمَ النَّاسِ إِلَی عِلْمِهِ 📓الخصال - باب الواحد ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۱۳۴ 🔖 عنوان : وجه تسمیه حواریون و نصاری 🗣 پرسش : از چه رو حواریون را حواریون و نصاری را نصاری مینامند؟ ✍ پاسخ: فضال میگوید: پرسيدم از حضرت رضا عليه السّلام چرا حواريون را حواريون ناميدند، فرمود: اما مردم (عامّه) ميگويند كه ايشان را براى آن جهت حوارى مينامند كه لباس شوى بودند و لباسها را بشستن از چرك و كثافات پاك ميكردند. و اين اسمى است مشتق از (خنبر حوار) يعنى نان سفيد خالص. و ليكن ما (ائمه) ميگوئيم براى آن جهت ايشان را حواريون ناميدند كه چون خود را و هم ديگران را بموعظه و نصيحت و پند و اندرز از اخلاق بد و آلودگى بگناهان پاك مينمودند (و بر حذر ميداشتند). فضال گويد عرض كردم: نصارى (پيروان حضرت عيسى) را چرا نصارى ناميدند فرمود: چون ايشان از ساكنين دهكده ناصره از بلاد شام بودند كه مريم و حضرت عيسى بعد از مراجعت از مصر در آن دهكده نزول اجلال فرمودند قُلْتُ لِأَبِي اَلْحَسَنِ اَلرِّضَا (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) : لِمَ سُمِّيَ اَلْحَوَارِيُّونَ اَلْحَوَارِيِّينَ ؟ قَالَ: «أَمَّا عِنْدَ اَلنَّاسِ فَإِنَّهُمْ سُمُّوا اَلْحَوَارِيِّينَ لِأَنَّهُمْ كَانُوا قَصَّارِينَ، يُخَلِّصُونَ اَلثِّيَابَ مِنَ اَلْوَسَخِ بِالْغَسْلِ، وَ هُوَ اِسْمٌ مُشْتَقٌّ مِنَ اَلْخُبْزِ اَلْحُوَارِ ، وَ أَمَّا عِنْدَنَا فَسُمِّيَ اَلْحَوَارِيُّونَ اَلْحَوَارِيِّينَ لِأَنَّهُمْ كَانُوا مُخْلَصِينَ فِي أَنْفُسِهِمْ، وَ مُخْلِصِينَ لِغَيْرِهِمْ مِنْ أَوْسَاخِ اَلذُّنُوبِ، بِالْوَعْظِ وَ اَلتَّذْكِيرِ». قَالَ: فَقُلْتُ لَهُ: فَلِمَ سُمِّيَ اَلنَّصَارَى نَصَارَى؟ قَالَ: «لِأَنَّهُمْ كَانُوا مِنْ قَرْيَةٍ اِسْمُهَا نَاصِرَةُ ، مِنْ بِلاَدِ اَلشَّامِ ، نَزَلَتْهَا مَرْيَمُ وَ نَزَلَهَا عِيسَى (عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ) بَعْدَ رُجُوعِهِمَا مِنْ مِصْرَ » 📓علل الشرایع ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۱۳۵ 📝 موضوع : امامت 🔖 عنوان : نقش انگشتر امام صادق علیه السلام 🗣 پرسش : بر روی نگین انگشتر امام صادق علیه السلام چه عبارتی حک شده بود؟ ✍ پاسخ: در رابطه با نقش انگشتر امام صادق علیه السلام چند نقل وجود دارد که شاید اشاره به تعدد انگشترهای آن حضرت دارد : ① أَنْتَ ثِقَتِی، فَاعْصِمْنِی مِنَ النَّاسِ احمد بن محمّد بن ابى نصر گويد: من در خدمت امام رضا عليه السّلام بودم. حضرت عليه السّلام انگشتر امام صادق عليه السّلام و انگشتر امام كاظم عليه السّلام را براى ما نشان داد، بر روى انگشتر امام صادق عليه السّلام نوشته شده بود:«أنت ثقتي فاعصمني من الناس». 📚الکافي ج ۶، ص ۴۷۳ ② اَللَّهُ وَلِيِّي وَ عِصْمَتِي مِنْ خَلْقِهِ امام رضا علیه السلام میفرمایند: نقش انگشتر امام صادق عليه السّلام «اللّه وليّى و عصمني من خلقه » بود. 📚 کافي ج ۶، ص ۴۷۴ ③ اللّهمَّ أنتَ ثِقَتی فَقِنیٰ شَرَّ خَلقِک راوی در شهر به معتب [خادم امام صادق (علیه السلام)] برمی خورد و می بیند که همراه او انگشتری است. از او دربارۀ آن می پرسد. معتب می گوید: این انگشتری امام صادق (علیه السلام) است. راوی انگشتری را می گیرد تا نوشتۀ آنرا بخواند،بر روی آن نوشته شده بود : « اللّهمَّ أنتَ ثِقَتی فَقِنیٰ شَرَّ خَلقِک 📚کافی جلد ۶ صفحه ۴۷۳ ④ اللهُ خالِقُ کُلَّ شَیء راوی از امام صادق (علیه السلام) درباره حکم حک کردن نقش بر روی انگشتری به غیر از اسم خود و پدر پرسید،حضرت فرمود: اشکال ندارد،بر روی انگشتری من حک شده بود: « اللهُ خالِقُ کُلَّ شَیء» 📚کافی جلد ۶ صفحه ۴۷۳ ⑤ لا إله إلّا اللهُ عُدَّةَ لِلِقاءِ الله از دیگر انگشترهای امام صادق (علیه السلام)،دو انگشتری امام حسین (علیه السلام) بوده که روی آن « لا إله إلّا اللهُ عُدَّةَ لِلِقاءِ الله » بوده و امام صادق علیه السلام در هر روز جمعه در دست می کرده و نماز می خوانده اند. 📚بحار جلد ۱۶ صفحه ۱۲۳ ⑥ مُحَمَّد رَسُولُ اللَّه از انگشترهای دیگری که نزد امام صادق (علیه السلام) بوده است انگشتر پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) با نقش «محمّد رسول الله » بوده است. 📚کافی جلد ۶ صفحه ۴۷۹ 🖇 پرسشهای مرتبط با این پرسش : ● پرسش شماره ۴۳ 👈 نقش انگشتر امام جواد علیه السلام ● پرسش شماره ۳۶ 👈 نقش انگشتر امام هادی علیه السلام ● پرسش شماره ۵۶ 👈 نقش انگشتر حضرت ابوطالب علیه السلام ● پرسش شماره ۶۳ 👈 نقش انگشتر امام سجاد علیه السلام @soalvajavab @AmirGrali
پرسش شماره : ۱۳۶ 📝 موضوع : معاد 🔖 عنوان : نوشته های روی درب هفتم بهشت 🗣 پرسش : روی درب هفتم بهشت چه عباراتی نوشته شده است ؟ ✍ پاسخ: پیامبر( علیه و آله السلام) در شب معراج دیدند که : روی درب هفتم بهشت این عبارات نوشته شده است : ❶ لا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ ❷ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ ❸ عَلِیٌّ وَلِیُّ اللَّهِ ❹ بَیَاضُ الْقَلْبِ فِی أَرْبَعِ خِصَالٍ عِیَادَةِ الْمَرِیضِ وَ اتِّبَاعِ الْجَنَائِزِ وَ شِرَاءِ الْأَكْفَانِ وَ رَدِّ الْقَرْضِ 📝 ترجمه عبارت چهارم؛ روشنی دل در چهار خصلت است: ✓عیادت مریض ✓ تشییع‌جنازه کردن ✓ خریدن کفن ✓ پس‌دادن بدهی 📚 بحارالانوار جلد8 صفحه 143 👈 این موارد را هم ببینید: ● نوشته های روی درب اول بهشتنوشته های روی درب دوم بهشتنوشته های روی درب سوم بهشتنوشته های روی درب چهارم بهشت نوشته های روی درب پنجم بهشت نوشته های روی درب ششم بهشت ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali