❓ پرسش متنی
📑 شماره :۲۷۸
🗣 پرسش :
چرا رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله كتف گوسفند را از ساير اعضائش بيشتر دوست مىداشت؟
✍ پاسخ:
مرحوم شیخ صدوق در کتاب علل الشرایع دوروایت را در این زمینه ذکر میکنند.
➖ روایت اول ؛
راوی میگوید ؛
از امام صادق علیه السلام سوال کردم :
لِمَ كَانَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يُحِبُّ اَلذِّرَاعَ أَكْثَرَ مِنْ حُبِّهِ لِسَائِرِ أَعْضَاءِ اَلشَّاةِ
چرا رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله كتف گوسفند را از ساير اعضائش بيشتر دوست مىداشت؟
حضرت فرمودند:
به خاطر آن كه آدم عليه السّلام از طرف پيامبرانى كه از ذريّه او بودند قربانى تهيه كرد و هر عضوى از آن را به نام يكى از انبياء نام برد و كتف آن را به نام رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله ياد كرد لذا است كه پيامبر اكرم صلّى اللّٰه عليه و آله اين عضو را دوست و نسبت به تناولش اشتهاء و ميل داشته و آن را بر ساير اعضاء تفضيل و برترى مىدادند.
لِأَنَّ آدَمَ قَرَّبَ قُرْبَاناً عَنِ اَلْأَنْبِيَاءِ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ فَسَمَّى لِكُلِّ نَبِيٍّ عُضْواً وَ سَمَّى لِرَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلذِّرَاعَ فَمِنْ ثَمَّ كَانَ يُحِبُّ اَلذِّرَاعَ وَ يَشْتَهِيهَا وَ يُحِبُّهَا وَ يُفَضِّلُهَا
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
➖روایت دوم :
رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله كتف گوسفند را دوست مىداشت چون به سر نزديك و از مخرج بول دور مىباشد.
أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ كَانَ يُحِبُّ اَلذِّرَاعَ لِقُرْبِهَا مِنَ اَلْمَرْعَى وَ بُعْدِهَا مِنَ اَلْمَبَالِ .
📓علل الشرایع باب ۱۱۵
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
● @soalvajavab
● @AmirGrali
❓ پرسش متنی
📑 شماره :۲۷۹
🗣 پرسش :
چند اثر برای صدقه بیان بفرمایید ؟
✍ پاسخ:
امام صادق علیهالسلام در یک کلام تعدادی از آثار صدقه را بیان میفرمایند :
➖ دَاوُوا مَرْضَاكُمْ بِالصَّدَقَةِ
بيمارانتان را با دادن صدقه درمان كنيد.
➖ وَ اِسْتَنْزِلُوا اَلرِّزْقَ بِالصَّدَقَةِ
با صدقه روزى را از خدا دريافت كنيد.
➖ فَإِنَّهَا تَفُكُّ مِنْ بَيْنِ لُحِيِّ سَبْعِمِائَةِ شَيْطَانٍ
به راستى كه صدقه چانۀ هفتصد شيطان را مىبندد.
➖ وَ لَا شَيْءٌ أَثْقَلَ عَلَى اَلشَّيْطَانِ مِنَ اَلصَّدَقَةِ عَلَى اَلْمُؤْمِنِ
و هيچ چيزى بر شيطان سنگينتر از صدقه دادن بر مؤمن نيست.
➖ وَ هِيَ تَقَعُ فِي يَدِ اَلرَّبِّ تَعَالَى قَبْلَ أَنْ تَقَعَ فِي يَدِ اَلْعَبْدِ
و صدقه نخست در دست خدا قرار مىگيرد پيش از اينكه به دست بنده برسد.
📓الکافي ج ۴، ص ۳
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
● @soalvajavab
● @AmirGrali
❓ پرسش متنی
📑 شماره :۲۸۰
🗣 پرسش :
چه چیزی در روایت ، تشبیه شده است به بادی که بوی بد اشیاء را با خود میبرد ؟
✍ پاسخ:
امیرالمومنین علیه السلام میفرمایند:
صحبَةُ الأشرارِ تُكسِبُ الشَّرَّ، كالرِّيحِ إذا مَرَّت بِالنَّتِنِ حَمَلَت نَتِنا.
همراهى با بدان، بدى مى آورد؛ مانند باد كه هرگاه بر چيز بد بو بگذرد، بويش را با خود جا به جا مى كند.
📓 غرر الحكم: 5839
✨تشابیه و مَثَلهای ارائه شده در کانال
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
● @soalvajavab
● @AmirGrali
📢 مروری بر ۱۰ سوال متنی گذشته
1⃣7⃣2⃣ پرسش شماره ۲۷۱
نقش نگین انگشتر حضرت عیسی علی نبینا و آله و علیه السلام چه بود ؟
2⃣7⃣2⃣ پرسش شماره ۲۷۲
امام صادق علیه السلام در پاسخ به این سوال که « كار خود را بر چه اساسى استوار ساخته اید؟ » چه فرمودند ؟
3⃣7⃣2⃣ پرسش شماره ۲۷۳
آیا این جمله اشکال دارد: « ای کاش من جز به این گناه مؤاخذه نمی شدم » ؟
4⃣7⃣2⃣ پرسش شماره ۲۷۴
علت محبت پیامبر اکرم علیه و آله السلام به جناب عقیل ابن ابی طالب چه بوده است ؟
5⃣7⃣2⃣ پرسش شماره ۲۷۵
امام عسکری علیه السلام نسبت به چه کسی میفرمایند « اگر کل دنیا را یک لقمه کنم و در دهان همچین شخصی بگذارم بازهم کوتاهی کرده ام »
6⃣7⃣2⃣ پرسش شماره ۲۷۶
آیا از حضرت زهرا سلام الله علیها دعا یا ادعیه ای به دست ما رسیده است ؟
7⃣7⃣2⃣ پرسش شماره ۲۷۷
این حرف صحت دارد که غنا موجب فقر میشود ؟
8⃣7⃣2⃣ پرسش شماره ۲۷۸
چرا رسول خدا صلّى اللّٰه عليه و آله كتف گوسفند را از ساير اعضائش بيشتر دوست مىداشت؟
9⃣7⃣2⃣ پرسش شماره ۲۷۹
چند اثر برای صدقه بیان بفرمایید ؟
0⃣8⃣2⃣ پرسش شماره ۲۸۰
چه چیزی در روایت ، تشبیه شده است به بادی که بوی بد اشیاء را با خود میبرد ؟
❓ پرسش متنی
📑 شماره :۲۸۱
🗣 پرسش :
چند دعا در روایات به نام « دعای فرج» ذکر شده است ؟
✍ پاسخ:
با تحقیق در روایات ، دست کم به ۹ دعا که موسوم به دعای فرج هستند رسیدیم ؛
1⃣ اَللّهُمَّ اِنْ كانَتْ ذُنُوبى قَدْ اَخْلَقَتْ وَجْهى عِنْدَكَ فَاِنّى اَتَوَجَّهُ اِلَيْكَ بِنَبِيِّكَ نَبّىِ الرَّحْمَةِ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ عَلِي وَ فاطِمَةَ والْحَسَنِ وَ الْحُسَيْنِ وَالاَئِمَةِ عَلَيْهِمُ السَّلامُ
(مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی _ باقیات الصالحات)
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
2⃣ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ إِلَهِی طُمُوحُ الْآمَالِ قَدْ خَابَتْ إِلَّا لَدَیْکَ وَ مَعَاکِفُ الْهِمَمِ قَدْ تَقَطَّعَتْ إِلَّا عَلَیْکَ وَ مَذَاهِبُ الْعُقُولِ قَدْ سَمَتْ إِلَّا إِلَیْکَ فَإِلَیْکَ الرَّجَاءُ وَ إِلَیْکَ الْمُلْتَجَأُ یَا أَکْرَمَ مَقْصُودٍ وَ یَا أَجْوَدَ مَسْئُولٍ هَرَبْتُ إِلَیْکَ بِنَفْسِی یَا مَلْجَأَ الْهَارِبِینَ بِأَثْقَالِ الذُّنُوبِ أَحْمِلُهَا عَلَی ظَهْرِی وَ لَا أَجِدُ لِی شَافِعاً سِوَی مَعْرِفَتِی بِأَنَّکَ أَقْرَبُ مَنْ رَجَاهُ الطَّالِبُونَ وَ لَجَأَ إِلَیْهِ الْمُضْطَرُّونَ وَ أَمَّلَ مَا لَدَیْهِ الرَّاغِبُونَ یَا مَنْ فَتَقَ الْعُقُولَ بِمَعْرِفَتِهِ وَ أَطْلَقَ الْأَلْسُنَ بِحَمْدِهِ وَ جَعَلَ مَا امْتَنَّ بِهِ عَلَی عِبَادِهِ کِفَاءً لِتَأْدِیَةِ حَقِّهِ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ لَا تَجْعَلْ لِلْهَوْمِ [لِلْهُمُومِ عَلَی عَقْلِی سَبِیلًا وَ لَا لِلْبَاطِلِ عَلَی عَمَلِی دَلِیلًا وَ افْتَحْ لِی بِخَیْرِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَةِ یَا وَلِیَّ الْخَیْرِ
(بحارالانوار جلد99صفحه202)
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
3⃣ یا عماد من لا عماد له و یا سند من لا سند له و یا ذخر من لا ذخر له و یا حرز من لا حرز له، یا فخر من لا فخر له و یا رکن من لا رکن له، یا عظیم الرجاء یا عز الضعفاء یا منقذ الغرقی یا منجی الهلکی یا محسن یا مجمل یا منعم یا مفضل اسئل الله الذی لا اله الا انت الذی سجد لک سواد اللیل وضوء النهار و شعاع الشمس و نور القمر و دوی الماء و خفیف الشجر یا الله یا رحمن یا ذا الجلال و الاکرام
(الجعفریات صفحه248)
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
4⃣ یَا مَنْ یَکْفِی مِنْ کُلِّ شَیْ ءٍ وَ لَا یَکْفِی مِنْهُ شَیْ ءٌ اکْفِنِی مَا أَهَمَّنِی.
(بحارالانوار جلد 92 صفحه 194)
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
5⃣ یا من لا یستحیا من مسالته و لا یرتجی العفو الا من قبله اشکو الیک ما لایخفی علیک و اسالک ما لا یعظم علیک صل علی محمد و آل محمد
(المجتنی من الدعاء المجتبی [ابن طاووس] )
ادامه دارد ...👇
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
6⃣ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ یَا اللَّهُ یَا اللَّهُ یَا اللَّهُ یَا مَنْ عَلَا فَقَهَرَ وَ یَا مَنْ بَطَنَ فَخَبَرَ وَ یَا مَنْ مَلَکَ فَقَدَرَ وَ یَا مَنْ عُبِدَ فَشَکَرَ وَ یَا مَنْ عُصِیَ فَغَفَرَ یَا مَنْ لَا یُحِیطُ بِهِ الْفِکَرُ وَ یَا مَنْ لَا یُدْرِکُهُ بَصَرٌ وَ یَا مَنْ لَا یَخْفَی عَلَیْهِ أَثَرٌ یَا عَالِیَ الْمَکَانِ یَا شَدِیدَ الْأَرْکَانِ یَا مُنْزِلَ الْفُرْقَانِ یَا مُبَدِّلَ الزَّمَانِ یَا قَابِلَ الْقُرْبَانِ یَا نَیِّرَ الْبُرْهَانِ یَا عَظِیمَ الشَّأْنِ یَا ذَا الْمَنِّ وَ الْإِحْسَانِ وَ یَا ذَا الْعِزَّةِ وَ السُّلْطَانِ یَا رَحِیمُ یَا رَحْمَانُ یَا رَبَّ الْأَرْبَابِ یَا تَوَّابُ یَا وَهَّابُ یَا مُعْتِقَ الرِّقَابِ یَا مُنْشِئَ السَّحَابِ یَا مَنْ حَیْثُ مَا دُعِیَ أَجَابَ یَا مُرْخِصَ الْأَسْعَارِ یَا مُنْزِلَ الْأَمْطَارِ یَا مُنْبِتَ الْأَشْجَارِ فِی الْأَرْضِ الْقِفَارِ وَ مُخْرِجَ الثِّمَارِ یَا دَائِمَ الثَّبَاتِ یَا مُخْرِجَ النَّبَاتِ یَا مُحْیِیَ الْأَمْوَاتِ یَا مُقِیلَ الْعَثَرَاتِ یَا کَاشِفَ الْکُرُبَاتِ یَا مَنْ لَا تُضْجِرُهُ الْأَصْوَاتُ وَ لَا تَشْتَبِهُ عَلَیْهِ اللُّغَاتُ وَ لَا تَغْشَاهُ الظُّلُمَاتُ یَا مُعْطِیَ السُؤْلَاتِ یَا وَلِیَّ الْحَسَنَاتِ یَا دَافِعَ الْبَلِیَّاتِ یَا قَابِلَ الصَّدَقَاتِ یَا قَابِلَ التَّوْبَاتِ یَا عَالِمَ الْخَفِیَّاتِ یَا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ یَا رَافِعَ الدَّرَجَاتِ یَا قَاضِیَ الْحَاجَاتِ یَا رَاحِمَ الْعَبَرَاتِ یَا مُنْجِحَ الطَّلِبَاتِ یَا مُنْزِلَ الْبَرَکَاتِ یَا جَامِعَ الشَّتَاتِ یَا رَادَّ مَا کَانَ فَاتَ یَا جَمَالَ الْأَرَضِینَ وَ السَّمَاوَاتِ یَا سَابِغَ النِّعَمِ یَا کَاشِفَ الْأَلَمِ یَا شَافِیَ السَّقَمِ یَا مَعْدِنَ الْجُودِ وَ الْکَرَمِ یَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِینَ یَا أَکْرَمَ الْأَکْرَمِینَ یَا أَسْمَعَ السَّامِعِینَ یَا أَبْصَرَ النَّاظِرِینَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ یَا أَقْرَبَ الْأَقْرَبِینَ یَا إِلَهَ الْعَالَمِینَ یَا غِیَاثَ الْمُسْتَغِیثِینَ یَا جَارَ الْمُسْتَجِیرِینَ یَا مُتَجَاوِزاً عَنِ الْمُسِیئِینَ یَا مَنْ لَا یَعْجَلُ عَلَی الْخَاطِئِینَ یَا فَکَّاکَ الْمَأْسُورِینَ یَا مُفَرِّجَ غَمِّ الْمَغْمُومِینَ یَا جَامِعَ الْمُتَفَرِّقِینَ یَا مُدْرِکَ الْهَارِبِینَ یَا غَایَةَ الطالِبِینَ یَا صَاحِبَ کُلِّ غَرِیبٍ یَا مُونِسَ کُلِّ وَحِیدٍ یَا رَاحِمَ الشَّیْخِ الْکَبِیرِ یَا رَازِقَ الطِّفْلِ الصَّغِیرِ یَا جَابِرَ الْعَظْمِ الْکَسِیرِ یَا عِصْمَةَ الْخَائِفِ الْمُسْتَجِیرِ یَا مَنْ لَهُ التَّدْبِیرُ وَ إِلَیْهِ التَّقْدِیرُ یَا مَنِ الْعَسِیرُ عَلَیْهِ سَهْلٌ یَسِیرٌ یَا مَنْ هُوَ بِکُلِّ شَیْ ءٍ خَبِیرٌ یَا مَنْ هُوَ عَلی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ یَا خَالِقَ الشَّمْسِ وَ الْقَمَرِ الْمُنِیرِ یَا فَالِقَ الْإِصْبَاحِ یَا مُرْسِلَ الرِّیَاحِ یَا بَاعِثَ الْأَرْوَاحِ یَا ذَا الْجُودِ وَ السَّمَاحِ یَا مَنْ بیَدِهِ کُلُّ مِفْتَاحٍ یَا عِمَادَ مَنْ لَا عِمَادَ لَهُ یَا سَنَدَ مَنْ لَا سَنَدَ لَهُ یَا ذُخْرَ مَنْ لَا ذُخْرَ لَهُ یَا عِزَّ مَنْ لَا عِزَّ لَهُ یَا کَنْزَ مَنْ لَا کَنْزَ لَهُ یَا حِرْزَ مَنْ لَا حِرْزَ لَهُ یَا عَوْنَ مَنْ لَا عَوْنَ لَهُ یَا رُکْنَ مَنْ لَا رُکْنَ لَهُ یَا غِیَاثَ مَنْ لَا غِیَاثَ لَهُ یَا عَظِیمَ الْمَنِّ یَا کَرِیمَ الْعَفْوِ یَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ یَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ یَا بَاسِطَ الْیَدَیْنِ بِالرَّحْمَةِ یَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ اسْتِحْقَاقِهَا یَا ذَا الْحُجَّةِ الْبَالِغَةِ یَا ذَا الْمُلْکِ وَ الْمَلَکُوتِ یَا ذَا الْعِزَّةِ وَ الْجَبَرُوتِ یَا مَنْ هُوَ حَیٌّ لَا یَمُوتُ أَسْأَلُکَ بِعِلْمِکَ الْغُیُوبَ وَ بِمَعْرِفَتِکَ مَا فِی ضَمَائِرِ الْقُلُوبِ وَ بِکُلِّ اسْمٍ هُوَ لَکَ اصْطَفَیْتَهُ لِنَفْسِکَ وَ أَنْزَلْتَهُ فِی کِتَابٍ مِنْ کُتُبِکَ أَوِ اسْتَأْثَرْتَ بِهِ فِی عِلْمِ الْغَیْبِ عِنْدَکَ وَ بِأَسْمَائِکَ الْحُسْنَی کُلِّهَا حَتَّی انْتَهَی إِلَی اسْمِکَ الْعَظِیمِ الْأَعْظَمِ الَّذِی فَضَّلْتَهُ عَلَی جَمِیعِ أَسْمَائِکَ أَسْأَلُکَ بِهِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ تُیَسِّرَ لِی مِنْ أَمْرِی مَا أَخَافُ عُسْرَهُ وَ تُفَرِّجَ عَنِّی الْهَمَّ وَ الْغَمَّ وَ الْکَرْبَ وَ مَا ضَاقَ بِهِ صَدْرِی وَ عِیلَ بِهِ صَبْرِی فَإِنَّهُ لَا یَقْدِرُ عَلَی فَرَجِی سِوَاکَ وَ افْعَلْ بِی مَا أَنْتَ أَهْلُهُ یَا أَهْلَ التَّقْوَی وَ أَهْلَ الْمَغْفِرَةِ یَا مَنْ لَا یَکْشِفُ الْکَرْبَ غَیْرُهُ وَ لَا یُجَلِّی الْحُزْنَ سِوَاهُ وَ لَا یُفَرِّجُ عَنِّی إِلَّا هُوَ ...
ادامه دارد ...👇
اکْفِنِی شَرَّ نَفْسِی خَاصَّةً وَ شَرَّ النَّاسِ عَامَّةً وَ أَصْلِحْ لِی شَأْنِی کُلَّهُ وَ أَصْلِحْ أُمُورِی وَ اقْضِ لِی حَوَائِجِی وَ اجْعَلْ لِی مِنْ أَمْرِی فَرَجاً وَ مَخْرَجاً فَإِنَّکَ تَعْلَمُ وَ لَا أَعْلَمُ وَ تَقْدِرُ وَ لَا أَقْدِرُ وَ أَنْتَ عَلَی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ بِرَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ
(مهج الدعوات ص90)
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
7⃣ اللَّهُمَّ احْرُسْنِی بِعَیْنِکَ الَّتِی لَا تَنَامُ وَ اکْنُفْنِی بِرُکْنِکَ الَّذِی لَا یُرَامُ وَ ارْحَمْنِی بِقُدْرَتِکَ عَلَیَّ وَ لَا أَهْلِکُ وَ أَنْتَ رَجَایَ فَکَمْ مِنْ نِعْمَةٍ أَنْعَمْتَ بِهَا عَلَیَّ قَلَّ لَکَ بِهَا شُکْرِی وَ کَمْ مِنْ بَلِیَّةٍ ابْتَلَیْتَنِی قَلَّ لَکَ بِهَا صَبْرِی فَیَا مَنْ قَلَّ عِنْدَ نِعْمَتِهِ شُکْرِی فَلَمْ یَحْرِمْنِی وَ یَا مَنْ قَلَّ عِنْدَ بَلِیَّتِهِ صَبْرِی فَلَمْ یَخْذُلْنِی وَ یَا مَنْ رَآنِی عَلَی الْخَطَایَا فَلَمْ یَفْضَحْنِی أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اللَّهُمَّ أَعِنِّی عَلَی دِینِی بِالدُّنْیَا وَ عَلَی آخِرَتِی بِالتَّقْوَی وَ احْفَظْنِی فِیمَا غِبْتُ عَنْهُ وَ لَا تَکِلْنِی إِلَی نَفْسِی فِیمَا حَضَرْتُهُ یَا مَنْ لَا تَضُرُّهُ الذُّنُوبُ وَ لَا تَنْقُصُهُ الْمَغْفِرَةُ هَبْ لِی مَا لَا یَنْقُصُکَ وَ اغْفِرْ لِی مَا لَا یَضُرُّکَ إِنَّکَ رَبٌّ وَهَّابٌ أَسْأَلُکَ فَرَجاً قَرِیباً وَ صَبْراً جَمِیلًا وَ رِزْقاً وَاسِعاً وَ الْعَافِیَةَ مِنَ الْبَلَاءِ وَ شُکْرَ الْعَافِیَةِ وَ فِی رِوَایَةٍ وَ أَسْأَلُکَ تَمَامَ الْعَافِیَةِ وَ أَسْأَلُکَ دَوَامَ الْعَافِیَةِ وَ أَسْأَلُکَ الْغِنَی عَنِ النَّاسِ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ
(بحارالانوار جلد 91 صفحه315)
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
8⃣ لا اِلهَ إلَّا اللهُ الْحَلیمُ الْكَریمُ، لا اِلهَ إلَّا اللهُ الْعَلیُّ الْعَظیٖمُ، سُبْحانَ اللّهِِ رَبِّ السَّمواتِ السَّبْعِ وَرَبِّ الاَرَضینَ السَّبْعِ وَمٰا فیهِنَّ وَمٰا بَینَهُنَّ وَرَبِّ الْعَرْشِ الْعَظیمِ وَالْحَمْدُ لِلّهِِ رَبِّ الْعالَمینَ» و بهتر است بعد از آن بگوید: «اللّهُمَّ اغْفِرْ لَنا وَارْحَمْنا وَعافِنا وَاعْفُ عَنّا إِنَّكَ عَلیٰ كُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ
توضیح المسائل
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
9⃣ إِلَهِی عَظُمَ الْبَلاءُ وَ بَرِحَ الْخَفَاءُ وَ انْکَشَفَ الْغِطَاءُ وَ انْقَطَعَ الرَّجَاءُ وَ ضَاقَتِ الْأَرْضُ وَ مُنِعَتِ السَّمَاءُ وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ وَ إِلَیْکَ الْمُشْتَکَى وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّةِ وَ الرَّخَاءِ اللهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أُولِی الْأَمْرِ الَّذِینَ فَرَضْتَ عَلَیْنَا طَاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنَا بِذَلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنَّا بِحَقِّهِمْ فَرَجا عَاجِلا قَرِیبا کَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ یَا مُحَمَّدُ یَا عَلِیُّ یَا عَلِیُّ یَا مُحَمَّدُ اکْفِیَانِی فَإِنَّکُمَا کَافِیَانِ وَ انْصُرَانِی فَإِنَّکُمَا نَاصِرَانِ یَا مَوْلانَا یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی أَدْرِکْنِی السَّاعَةَ السَّاعَةَ السَّاعَةَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ
(مصباح الکفعمی صفحه 176)
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
● @soalvajavab
● @AmirGrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 پرسش و پاسخ کلیپی
🖇 شماره : ۳۸
🗣 پرسش :
مرحوم آیت الله بروجردی معمولا چه سفارشی به مبلغین میفرمودند ؟
🎙 پاسخ را از زبان مرحوم آیت الله شیخ لطف الله صافی گلپایگانی بشنوید.
#کلیپی
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
@soalvajavab
@AmirGral
❓ پرسش متنی
📑 شماره :۲۸۲
🗣 پرسش :
ارتباط فرشته « داعی » با ماه مبارک رجب چیست ؟
✍ پاسخ:
رسول خدا صلى الله عليه و آله میفرمایند :
إنَّ اللّهَ تَعالى نَصَبَ فِي السَّماءِ السّابِعَةِ مَلَكا يُقالُ لَهُ : الدّاعي ، فَإِذا دَخَلَ شَهرُ رَجَبٍ يُنادي ذلِكَ المَلَكُ كُلَّ لَيلَةٍ مِنهُ إلَى الصَّباحِ : طوبى لِلذّاكِرينَ! طوبى لِلطّائِعينَ!
ويَقولُ اللّهُ تَعالى : أنا جَليسُ مَن جالَسَني ، ومُطيعُ مَن أطاعَني ، وغافِرُ مَنِ استَغفَرَني ، الشَّهرُ شَهري ، وَالعَبدُ عَبدي ، وَالرَّحمَةُ رَحمَتي ، فَمَن دَعاني في هذَا الشَّهرِ أجَبتُهُ ، ومَن سَأَلَني أعطَيتُهُ ، ومَنِ استَهداني هَدَيتُهُ ، وجَعَلتُ هذَا الشَّهرَ حَبلاً بَيني وبَينَ عِبادي ؛ فَمَنِ اعتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إلَيَ .
خداوند متعال ، در آسمان هفتم، فرشته اى گماشته است كه به آن ، «داعى» مى گويند و چون ماه رجب فرا رسد ، آن فرشته ، هر شبِ آن ماه را تا صبح، ندا مى دهد : «خوشا بر ذاكران، خوشا بر طاعت كنندگان!» .
خداوند متعال نيز مى فرمايد : «من ، همنشين كسى هستم كه با من ، همنشين باشد و مطيع كسى هستم كه اطاعتم كند و آمرزنده كسى هستم كه از من ، آمرزش بخواهد . ماه، ماه من است و بنده، بنده من و رحمت، رحمت من. هر كه مرا در اين ماه بخوانَد ، پاسخش مى گويم و هر كه از من [چيزى ]بخواهد، عطايش مى كنم و هر كه از من هدايت جويد ، راه نمايش باشم . اين ماه را رشته اى بين خودم و بندگانم قرار داده ام. هر كس به اين رشته (ريسمان) چنگ زند، به من مى رسد»
📓إقبال الأعمال ج۲ ص۶۲۸
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
● @soalvajavab
● @AmirGrali
💐 به مناسبت ولادت امام باقر علیه السلام 💐
این پست را ببینید :
📝 پرسش شماره ۱۶۳ :
نقش نگین انگشتر امام باقر علیه السلام
❓ پرسش متنی
📑 شماره :۲۸۳
🗣 پرسش :
چرا ماه رجب به دو صفت ذیل موصوف میشود :
➖رَجَب اَلْأَصَبَّ
➖رَجَب اَلْأَصَمُّ
✍ پاسخ:
پاسخ هر دو سوال را از فرمایشات پیامبر اکرم علیه و آله السلام تقدیم میکنیم.
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
➖ رَجَب اَلْأَصَبَّ :
پیامبر اکرم علیه و آله السلام میفرمایند:
سُمِّيَ شَهْرُ رَجَبٍ شَهْرَ اَللَّهِ اَلْأَصَبَّ لِأَنَّ اَلرَّحْمَةَ عَلَى أُمَّتِي تُصَبُّ صَبّاً فِيهِ
رجب را «اصب» (ریزش زیاد) نامیدهاند؛ زیرا در این ماه، رحمت الهی بر بندگانش بیشتر سرازیر میگردد.
📓 بحار الأنوار ج ۹۴، ص ۷۷
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
➖رَجَب اَلْأَصَمُّ :
نسبت به این صفت دو تا فرمایش از پیامبر اکرم علیه و آله السلام وجود دارد :
● حضرت در یک فرمایشی چنین میفرمایند :
يُقَالُ اَلْأَصَمُّ لِأَنَّهُ نَهَى فِيهِ عَنْ قِتَالِ اَلْمُشْرِكِينَ وَ هُوَ مِنَ اَلشُّهُورِ اَلْحُرُمِ
به آن ماه اصمّ نيز گفته مى شود ؛ زيرا در اين ماه، كه از ماههاى حرام است، از جنگ با مشركان نهى شده است .
[ اصمّ، در لغت به معناى كر و ناشنواست و چون ماه رجب ماه حرام است در آن صداى چكاچك شمشيرها و سلاحها به گوش نمى رسد.]
📓 تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة ج ۱۰، ص ۵۱۱
● حضرت در فرمایش دیگری چنین میفرمایند :
إنّما سُمِّيَ الأصَمَّ لأنّهُ لا يُقارِبُهُ شَهرٌ مِنَ الشُّهُورِ حُرمَةً و فَضلاً عِندَ اللّه
براى اين آن را اصمّ ناميده اند كه حرمت و فضيلت هيچ ماهى نزد خداوند تبارك و تعالى به اندازه آن نيست.
📓ثواب الأعمال: 78/4
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
● @soalvajavab
● @AmirGrali
❓ پرسش متنی
📑 شماره :۲۸۴
🗣 پرسش :
آیا از امام هادی علیه السلام دعا یا ادعیه ای به دست ما رسیده است ؟
✍ پاسخ:
در این زمینه ، دو کتاب که به بیان ادعیه آن حضرت علیه السلام پرداخته است را معرفی میکنیم :
➖« الصحیفه الهادیه الجامعه»
✍ آیت الله سید باقر ابطحی (ره)
📥 لینک مطالعه یا دانلود کتاب
➖ « الصحیفه النقویه »
✍ شیخ جواد قیومی اصفهانی.
📥 لینک مطالعه یا دانلود کتاب
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
● @soalvajavab
● @AmirGrali
◾️به مناسبت شهادت امام هادی علیه السلام
این پست را هم ببینید :
➖پرسش و پاسخ متنی شماره ۳۶
نقش نگین انگشتر امام هادی علیه السلام
احکام مال گمشده.mp3
5.32M
🎧 پرسش و پاسخ صوتی
🖇 شماره : ۱۵
📖 پرسش :
احکام مال گمشده را بیان کرده و آیا فرقی بین فرق گمشده با مجهول المالک وجود دارد ؟
🎙پاسخ را از زبان حجة الاسلام و المسلمین غریب بشنوید.
#صوتی
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
● @soalvajavab
● @AmirGrali
❓ پرسش متنی
📑 شماره :۲۸۵
🗣 پرسش :
امروز ۵ رجب ، روز شهادت جناب ابن سکیت دورقی است.علت شهادت آن جناب چه بوده است ؟
✍ پاسخ:
علت کشته شدن او، این است که او تربیت کننده و معلم فرزندان متوکل بود، روزی بر او وارد شد و دو پسرش معتز و مؤید با او بودند. و گفت:
ای ابن السکیت آیا این دو به نظر تو بهترهستند یا حسن و حسین علیهما السلام ؟
پس ابن السکیت به بیان فضایل حسن علیه السلام پرداخت و فرمود:
به خدا قنبر بنده على علیه السلام از تو و دو پسرت بهتر است.
پس متوكل لعنت خدا بر او خشمگین شد و به بندگانش دستور داد. از ترکان تا او را زیر پا بگذارند و شکمش را زیر پا بگذارند پس از آنکه زبانش را از پشت دهان بیرون کشیدند.
و أمّا سبب قتله فانه كان مؤدبا و معلما لاولاد المتوكل لعنه اللّٰه فدخل یوما علیه و كان عنده ولداه المعتز و المؤید فقال: یا ابن السكیت أ هذین عندك أفضل أم الحسن و الحسین علیه السلام فشرع ابن السكیت فی نقل فضائل الحسنین علیهما السلام و قال: و اللّٰه ان قنبر غلام علی علیه السلام عندی خیر منك و من ولدیك فغضب المتوكل لعنه اللّٰه و امر غلمانه من الترك ان یطئوه تحت ارجلهم و داسوا بطنه بعد ان سلوا لسانه من قفاه
📓 جامع الرواة ج ۲ ص ۳۴۵
📓معجم الأدباء ج ۷ ص ۳۰۰
📓 وفیات الأعیان ج ۵ ص ۴۳۸
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
● @soalvajavab
● @AmirGrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 پرسش و پاسخ کلیپی
🖇 شماره : ۳۹
🗣 پرسش :
ترجمه درست تعبیر « لیلة الرغائب » چیست ؟
🎙 پاسخ را از زبان استاد عدالتیان بشنوید.
#کلیپی
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
@soalvajavab
@AmirGral
🧎♂فضیلت و کیفیت نماز شب لیلة الرغائب 🧎
عزیزان این نماز را رَجَاءً انجام دهند.
❓ پرسش متنی
📑 شماره :۲۸۶
🗣 پرسش :
چه چیزی میتواند انسان را از خطر جدی انحراف و برگشت از دین در دوران غیبت بیمه کند ؟
✍ پاسخ:
امام صادق(علیه السلام)میفرماید؛
امام خود را بشناس!
که اگر شناختی،به جلو یا عقب افتادن زمان فرج به تو ضرری نخواهد رساند.
اعْرِفْ إِمَامَکَ فَإِنَّکَ إِذَا عَرَفْتَهُ لَمْ یَضُرَّکَ تَقَدَّمَ هَذَا الْأَمْرُ أَوْ تَأَخَّرَ
📓بحارالانوار جلد 52 صفحه 140
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
● @soalvajavab
● @AmirGrali
9863-ar-sahefeh-javadeyeh-a.pdf
725.3K
❓ پرسش متنی
📑 شماره :۲۸۷
🗣 پرسش :
آیا از امام جواد علیه السلام دعا یا ادعیه ای به دست ما رسیده است ؟
✍ پاسخ:
مرحوم آیت الله محمد باقر الموحد الابطحی،دعاهای امام جواد علیه السلام را جمع آوری کرده اند که عدد آنها به «۴۳» دعا میرسد و آنها را در قالب کتابی تحت عنوان " الصحیفة الجوادیه الجامعه"چاپ کرده اند.
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
● @soalvajavab
● @AmirGrali
❓ پرسش متنی
📑 شماره :۲۸۸
🗣 پرسش :
امیرالمومنین علیه السلام از چه جهتی به کعبه تشبیه شده اند ؟
✍ پاسخ:
با مراجعه به روایات به حداقل سه وجه شباهت رسیدیم :
1⃣ امام سجاد علیهالسلام فرمودند:
امیرالمومنین علیهالسلام مانند کعبه است که خداوند دستور داده برای نماز رو به سوی آن بایستند؛
خدا علی علیهالسلام را قرار داده تا در دین و دنیا به او اقتدا کنند.
اگر کافران از کعبه روی بگردانند کعبه دچار نقص نمیشود، و چیزی از شرف و فضیلت آن کم نمیشود.
همینطور هم اگر افراد مقصر، علی علیهالسلام را از رسیدن به حقش بازدارند و ستمکاران او را از حقش دور کنند، علی علیهالسلام ضرری نمیبیند.
انَّ عَلِيّاً كَالْكَعْبَةِ اَلَّتِي أَمَرَ اَللَّهُ بِاسْتِقْبَالِهَا لِلصَّلاَةِ جَعَلَهَا اَللَّهُ لِيُؤْتَمَّ بِهِ فِي أُمُورِ اَلدِّينِ وَ اَلدُّنْيَا كَمَا لاَ يَنْقُصُ اَلْكَعْبَةُ وَ لاَ يَقْدَحُ فِي شَيْءٍ مِنْ شَرَفِهَا وَ فَضْلِهَا إِنْ وَلَّى عَنْهَا اَلْكَافِرُونَ فَكَذَلِكَ لاَ يَقْدَحُ فِي عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِنْ أَخَّرَهُ عَنْ حَقِّهِ اَلْمُقَصِّرُونَ وَ دَافَعَهُ عَنْ وَاجِبِهِ اَلظَّالِمُونَ
📓البرهان في تفسير القرآن ج ۱، ص ۵۸۷
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
2⃣ رسول خدا (صلوات الله علیه و آله) فرمود:
«مَثلُ الْامامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ، اذ تُوْتی وَ لَا تَأْتِی»؛
«امام همچون کعبه است که باید به سویش حرکت کنند.
📓 کفاية الأثر في النص على الأئمة الإثنی عشر ج ۱، ص ۱۹۷
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
3⃣ رسول خدا (صلوات الله علیه و آله) به امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود:
إِنَّمَا مَثَلُكَ فِي اَلْأُمَّةِ مَثَلُ اَلْكَعْبَةِ نَصَبَهَا اَللَّهُ عَلَماً وَ إِنَّمَا تُؤْتَى مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ وَ نَادٍ سَحِيقٍ
همانا مَثَل تو در اين امّت، مَثَل كعبه است كه خداوند متعالى آن را علامتى قرار داد و جز اين نيست كه از هر درّه عميق و زمين دورى به سوى آن مىآيند.
📓 تفصیل وسائل الشیعة إلی تحصیل مسائل الشریعة ج ۴، ص ۳۰۲
#تشبیه
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
● @soalvajavab
● @AmirGrali
❓ پرسش متنی
📑 شماره :۲۸۹
🗣 پرسش :
شیطان در گوش چه شخصی ادرار میکند ؟
✍ پاسخ:
حضرت امام باقر و امام صادق صلوات الله و سلامه علیهما فرمودند :
هیچ بنده ای نیست مگر اینکه یک یا دوبار یا چندین بار در شب از خواب بیدار میشود، پس اگر برخیزد(برای عبادت) - که هیچ - و گرنه شیطان دو پایش از هم جدا کرده و میایستد و در گوشهای او ادرار میکند. آیا کسی از شما ندیده است، وقتی از خواب برخیزد - و برای نماز صبح بیدار نشده باشد - سنگین و بی حال است.
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ وَ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ صلوات الله و سلامه علیهما قَالَ : مَا مِنْ عَبْدٍ إِلَّا وَ هُوَ یَتَیَقَّظُ مَرَّةً أَوْ مَرَّتَیْنِ فِی اللَّیْلِ أَوْ مِرَاراً فَإِنْ قَامَ وَ إِلَّا فَحَّجَ الشَّیْطَانُ فَبَالَ فِی أُذُنِهِ أَ لَا یَرَی أَحَدُكُمْ إِذَا كَانَ مِنْهُ ذَاكَ قَامَ ثَقِیلًا أَوْ كَسْلَانَ
📓 المحاسن صفحه ۸۶ حدیث ۲۴
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄
● @soalvajavab
● @AmirGrali