📌 جهت دسترسی آسان به سوالات و پاسخ آنها ، لینک سوالات گذشته تقدیم میشود:
🔢 پرسش ۱ تا ۳۰
1⃣3⃣ پرسش شماره ۳۱
آتش پرستی از چه زمانی و به چه علتی پدید آمد؟
2⃣3⃣ پرسش شماره۳۲
منظور از حدیث «الحسود لایسود» چیست؟
3⃣3⃣ پرسش شماره ۳۳
آیا انسان این توانایی را دارد که برتر از فرشتگان شود ؟ واز جانب دیگر آیا امکان دارد انسان در رذالت و پستی به حدی سقوط کند که از حیوان هم پست تر شود؟
4⃣3⃣ پرسش شماره ۳۴
گفتـن اذکــار مستحبـی نمـاز درحال حرکت بدن چه حکمی دارد؟
5⃣3⃣ پرسش شماره ۳۵
ماجرای ۷۰۰ فرسخ راه برای ۷ سوال چیست؟
6⃣3⃣ پرسش شماره ۳۶
بر روی نگین انگشتر امام هادی علیه السلام چه عبارتی حک شده بود؟
7⃣3⃣ پرسش شماره ۳۷
نماز شب لیلة الرغائب چه فضیلتی دارد و کیفیت آن چگونه است؟
8⃣3⃣ پرسش شماره۳۸
داستان ۸ نفری که با سوسمار محشور خواهند شدچیست؟
9⃣3⃣ پرسش شماره ۳۹
چرا خداوند حضرت نوح را در قرآن به عنوان «عبد شکور» معرفی کرده اند؟ آیا وجه آن در روایات ذکر شده است؟
0⃣4⃣ پرسش شماره ۴۰
آیا در روایت آمده است که زبان هم «صدقه» دارد ؟ اگر دارد به چه معناست؟
@soalvajavab
@AmirGrali
❓ پرسش شماره :۴۱
📝 موضوع : نبوت
🔖 عنوان :
علت نزول بلاء بر آل یعقوب
🗣 پرسش :
آیا در روایات ذکر شده است که علت آن همه بلاء و گرفتاری که بر حضرت یعقوب وارد آمد چیست ؟
✍ پاسخ:
در روایتی،امام سجاد علیه السلام علت نزول گرفتاری بر آل یعقوب را «توجه نکردن به یک نیازمند» بیان میفرمایند.
📖 مالک ابن عطیه از ثمالی نقل میکند که او میگوید :
نماز صبح روز جمعه را در مدينه با حضرت على بن الحسين عليهما السّلام خواندم و وقتى آن حضرت از نماز و تسبيحات فارغ شدند از جا برخاسته و به اتّفاق به طرف منزل آن جناب رفتيم،به درب منزل حضرت كه رسيديم كنيز خود به نام سكينه را صدا زده و به او فرمودند:
هر سائلى كه از درب منزل من عبور كرد حتما به او طعام بدهيد چه آن كه امروز،روز جمعه مىباشد.
كنيز عرضه داشت:هر سائلى كه مستحق نيست؟
حضرت فرمودند:مىترسم برخى از سائلين مستحق بوده و ما به آنها طعام نداده ردّشان كنيم پس آنچه به يعقوب نازل شد به ما اهل بيت نيز نازل گردد،بنا بر اين به هر سائلى اطعام كنيد و حتما او را بهرهمند نماييد.
جناب يعقوب هر روز قوچى را سر مىبريد و از آن تصدّق مىنمود و خود و عيالش نيز از آن تناول مىكردند،شب جمعهاى هنگام غروب در وقتى كه حضرت يعقوب مىخواستند افطار كنند سائلى مؤمن كه روزهدار و مستحق بود به خانه آن حضرت عبور كرد و فرياد زد:سائلى غريب و گرسنه را از زيادى طعام خود بدهيد.مكرّر اين نداء را داد و جناب يعقوب و اهل خانهاش آن را مىشنيدند و چون باستحقاقش واقف نبودند كلامش را تصديق نمىكردند،سائل چون از احسان آنها مأيوس شد و شب فرا رسيد كلمه استرجاع بر زبان جارى كرد و اشك ريخت و از گرسنگى خود شكايت به حقّ تعالى نمود و آن شب را با گرسنگى به صبح رساند و روز بعد را با گرسنگى روزه داشت در حالى كه حمد خداى را بجا مىآورد. و از آن طرف يعقوب و اهل بيتش سير و با شكم پر شب را به صبح رسانده در حالى كه طعام زيادى نزدشان بود خداوند عزّ و جلّ در صبح آن شب به يعقوب وحى نمود:اى يعقوب بنده مرا خوار و ذليل نمودى و بدين وسيله غضب مرا فراهم كرده و خود و فرزندانت مستوجب عقوبت و تنبيه من شديد،اى يعقوب محبوبترين انبياء و مكرّمترين آنها نزد من آن است كه به مساكين از بندگانم ترحّم كرده و آنها را به خود نزديك نموده و طعامشان بدهد و مكان و منزل جهت آنها فراهم كند،چرا شب گذشته به بنده ما ذيمال كه در پرستش و عبادت ما سخت كوشا بوده و از ظاهر دنيا به اندكى بسنده نموده وقتى هنگام افطار تو به درب منزلت رسيد و فرياد زد:به سائل غريب و بنده قانع ترحم كرده طعام دهيد،طعام ندادى و به او رحم ننمودى؟او پس از آن كه مأيوس از درب خانه تو رد شد كلمه استرجاع (گفتن)« إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ »بر زبان جارى كرد و اشگ ريخت و سپس شكايت حالش را نزد من نمود،شب را با گرسنگى در حالى كه حمد ستايش مرا بجا مىآورد به سر برد و صبح نمود در حالى كه روزهدار بود و تو اى يعقوب با فرزندانت سير خوابيديد و صبح نموديد و حال آن كه از زيادى طعام شب نزدتان مانده بود،آيا نمىدانى كه عقوبت و مؤاخذه من نسبت به دوستانم سريعتر و زودتر از تنبيه و عقوبت دشمنانم مىباشد؟ و اين نيست مگر حسن نظر من به دوستان و در استدراج قرار دادن دشمنان. به عزّت و جلال خود قسم،بر تو گرفتارى نازل خواهم نمود،تو و فرزندانت را در معرض مصيبت قرار داده و با عقوبتم آزار و ايذائت خواهم نمود،پس آماده بلا و سختى بوده و به قضاء من راضى و در مصائب شكيبا باشيد
#پیامبران
@soalvajavab
@AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۴۲
📝 موضوع : معاد
🔖 عنوان :
تجسیم حساب و کتاب روز قیامت توسط بهلول
🗣 پرسش :
جناب بهلول(علیه الرحمه) به چه کیفیتی ، حساب و کتاب قیامت را برای هارون(علیه اللعنه) تجسیم و قابل فهم کرد؟
✍ پاسخ:
روزی هارون،بهلول را در قبرستان یافت
به او گفت:
آیا میتوانی از قیامت و صراط و سوال و جواب آن دنیا مرا آگاهی دهی؟
بهلول جواب داد به خادمین خود بگو تا در همین محل آتش نمایند و تابه بر آن نهند تا سرخ و خوب داغ شود
هارون امر نمود تا آتشی افروختند و تابه بر آن آتش گذاردند تا داغ شد.
آنگاه بهلول گفت:
ای هارون من با پای برهنه بر این تابه میایستم و خود را معرفی مینمایم و آنچه خوردهام و هرچه پوشیدهام ذکر مینمایم و سپس تو هم باید پای خود را مانند من برهنه نمایی و خود را معرفی کنی و آنچه خورده ای و پوشیده ای ذکر نمایی.
هارون قبول نمود.
آنگاه بهلول روی تابه داغ ایستاد و فوری گفت: بهلول و خرقه و نان جو و سرکه و فوری پایین آمد که ابداً پایش نسوخت.
چون نوبت به هارون رسید به محض اینکه خواست خود را معرفی نماید نتوانست و پایش بسوخت و به پایین افتاد.
سپس بهلول گفت:
ای هارون سوال و جواب قیامت نیز به همین صورت است. آنها که درویش بوده اند و از تجملات دنیایی بهره ندارند آسوده بگذرند و آنها که پایبند تجملات دنیا باشند به مشکلات گرفتار آیند.
📚 روضات الجنات فی احوال العلماء و السادات، ج ۲، ص ۱۵۲.
#داستان #تبری
@soalvajavab
@AmirGrali
⁉️ پرسش و پاسخ تصویری
💠 شماره : ۲
♻️ پرسش :
کدام نوع «راستگویی» هست که طبق بیان امیرالمومنین علیه السلام «زشت ترین راستگویی» است ؟
✍ پاسخ :
امیرالمومنین عليه السلام:
«اَقْبَحُ الصِّدقِ ثَناءُ الرَجُلِ عَلى نَفْسِهِ»
«زشت ترين راستگويى، تعريف انسان از خودش مى باشد.»
➕اگر تصویر باز نشد از اینجا دانلود کنید
#تصویری
@soalvajavab
@AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۴۳
📝 موضوع : امامت
🔖 عنوان :
نقش انگشتر امام جواد علیه السلام
🗣 پرسش :
بر روی نگین انگشتر امام جواد علیه السلام چه عبارتی حک شده بود؟
✍ پاسخ:
در رابطه با نقش انگشتر امام جواد علیه السلام دو نقل وجود دارد:
① نَقْشُ خَاتَمِ أَبِي جَعْفَرٍ اَلثَّانِي عَلَيْهِ السَّلاَمُ «حَسْبِيَ اَللَّهُ حَافِظِي»
بر روی نگین انگشتر امام جواد علیه السلام این عبارت حک شده بود :
«بس است مرا خدایی که حافظ من است».
📚مکارم الأخلاق ج ۱، ص ۹۱
② نَقْشُ خَاتَمِهِ«نِعْمَ الْقَادِرُ اللَّهُ»
بر روی نگین انگشتر امام جواد علیه السلام این عبارت حک شده بود :
چه خوب قادری است خداوند.
📚بحار الأنوار ج ۵۰، ص ۱۴
#خصال
@soalvajavab
@AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۴۴
📝 موضوع : نبوت
🔖 عنوان :
سرّ نیل حضرت ابراهیم به مقام خلّت
🗣 پرسش :
حضرت ابراهیم دارای چه ویژگی هایی بودند که به سبب آنها به مقام "خلیل الله" نائل شدند؟
✍️ پاسخ:
با مراجعه به روایات به این نتیجه میرسیم که در وجود مبارک حضرت ابراهیم صفات وخصالی بوده است که به سبب آنها خداوند ایشان را به مقام عظیم "خلیل الله"نائل فرمودند:
① زیاد بر زمین سجده میکردند.
شخصی از امام صادق علیه اسلام سوال کرد : از چه رو خداوند حضرت ابراهیم را به عنوان خلیل الله اختیار کرد؟
امام صادق علیه السلام در پاسخ او فرمودند:
لِكَثْرَةِ سُجُودِهِ عَلَى الْأَرْضِ
به خاطر زیاد سجده کرده او بر زمین
② هیچ گاه درخواست سائلی را بی پاسخ نمیگذاشت.
امام رضا علیه السلام میفرمایند:
اتَّخَذَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ إِبْراهِيمَ خَلِيلًا لِأَنَّهُ لَمْ يَرُدَّ أَحَداً
خداوند عزّوجلّ ابراهیم (علیه السلام) را خلیل خود خواند، چرا که وی هیچکس را نراند.
③ از هیچ کس درخواستی نمیکرد.
امام رضا علیه السلام میفرمایند:
اتَّخَذَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَ إِبْراهِيمَ خَلِيلًا لِأَنَّهُ ..لَمْ يَسْأَلْ أَحَداً غَيْرَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل
خداوند عزّوجلّ ابراهیم (علیه السلام) را خلیل خود خواند، چرا که ...وی از هیچکس جز خدای سبحان خواهشی نکرد.
④ طعام دادن به دیگران
پیامبر (صلی الله علیه و آله)میفرمایند:
مَا اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْراهِیمَ خَلِیلًا إِلَّا لِإِطْعَامِهِ الطَّعَامَ
خداوند ابراهیم را به دوستی انتخاب نکردمگربه خاطر آنکه بسیار اطعام میکرد.
⑤ نماز در دل شب
پیامبر (صلی الله علیه و آله)میفرمایند:
مَا اتَّخَذَ اللَّهُ إِبْراهِیمَ خَلِیلًا إِلَّا..{لِ}صَلَاتِهِ بِاللَّیْلِ وَ النَّاسُ نِیَامٌ
خداوند ابراهیم را به دوستی انتخاب نکردمگربه خاطر آنکه.. شب هنگام که مردمان خواب بودند، او نماز میخواند
⑥ زیاد بر پیامبر و خاندان او درود میفرستاد
امام عسکری (علیه السلام میفرمایند:
إِنَّمَا اتَّخَذَ اللهُ عَزَّوَجَلَ إِبْراهِیمَ خَلِیلًا لِکَثْرَهْ صَلَاتِهِ عَلَی مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) وَ أَهْلِ بَیْتِهِ
خدای تعالی ابراهیم (علیه السلام) را خلیل خود نگرفت، مگر بهجهت کثرت صلوات وی بر محمّد (صلی الله علیه و آله) و اهل بیت او
👈 این را هم ببینید : سر نائل شدن حضرت موسی به مقام کلیم الله
#پیامبران #خصال #قرآن
@soalvajavab
@AmirGrali
❓ پرسش شماره :۴۵
📝 موضوع : امامت
🔖 عنوان :
قاسم، امیرالمومنین است!
🗣 پرسش :
چرا پیامبر علیه و آله السلام را ابوالقاسم نامیدند؟
✍️ پاسخ:
در روایتی امام رضا علیه السلام دو وجه برای این کنیه بیان میفرمایند:
👤 حسن بن علی بن فضال میگوید از امام رضا علیه السلام سوال کردم:
چرا پیامبر علیه و آله السلام را ابوالقاسم نامیدند؟
حضرت فرمود:
چون فرزندی به نام قاسم داشت.
عرض کردم:
آیا اهلیت دارم که بیشتر برایم توضیح دهید؟
حضرت فرمود:
آیا میدانی که پیامبر علیه و آله السلام فرمود: «من و علی پدران این امت هستیم»؟
عرض کردم: بله
حضرت فرمود: آیا میدانی که پیامبر علیه و آله السلام پدر همه امت است و علی علیه السلام هم یکی از این امت است؟
عرض کردم : بله
حضرت فرمود: آیا میدانی که علی علیه السلام تقسیم کننده (قاسم) بهشت و جهنم است؟
عرض کردم: بله.
حضرت فرمود: پس به پیامبر علیه و آله السلام ، «ابوالقاسم» گفته شد چون او پدرِ قاسم (تقسیمکنندهی) بهشت و جهنم است.
📖 سأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ فَقُلْتُ لَهُ لِمَ كُنِّيَ النَّبِيُّ ص بِأَبِي الْقَاسِمِ فَقَالَ لِأَنَّهُ كَانَ لَهُ ابْنٌ يُقَالُ لَهُ قَاسِمٌ فَكُنِّيَ بِهِ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَهَلْ تَرَانِي أَهْلًا لِلزِّيَادَةِ فَقَالَ نَعَمْ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ أَنَا وَ عَلِيٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّةِ قُلْتُ بَلَى قَالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أَبٌ لِجَمِيعِ أُمَّتِهِ وَ عَلِيٌّ ع مِنْهُمْ قُلْتُ بَلَى قَالَ أَ مَا عَلِمْتَ أَنَّ عَلِيّاً قَاسِمُ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ قُلْتُ بَلَى قَالَ فَقِيلَ لَهُ أَبُو الْقَاسِمِ لِأَنَّهُ أَبُو قَسِيمِ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ
📚عيون أخبار الرضا جلد ۱ صفحه۹۱
@soalvajavab
@AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۴۶
📝 موضوع : امامت
🔖 عنوان :
به سخن آمدن «ولایت» در قبر
🗣 پرسش :
آیا این مطلب در منابع معتبر روایی آمده است که «ولایت»در قبر سخن خواهد گفت؟
✍ پاسخ:
بله این مطلب در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده است که مرحوم کلینی این روایت را در کتاب خود کافی آورده است.
حضرت میفرمایند:
از میت در قبرش از پنچ چیز سوال میشود از نمازش،زکاتش،حجش،روزه اش و ولایتش نسبت به ما اهل بیت.
پس ولایت از گوشه قبر به آن چهار تا میگوید:
هر نقصانی که در شما وجود دارد را تمام و کامل میکنم.
يُسْأَلُ اَلْمَيِّتُ فِي قَبْرِهِ عَنْ خَمْسٍ عَنْ صَلاَتِهِ وَ زَكَاتِهِ وَ حَجِّهِ وَ صِيَامِهِ وَ وَلاَيَتِهِ إِيَّانَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ فَتَقُولُ اَلْوَلاَيَةُ مِنْ جَانِبِ اَلْقَبْرِ لِلْأَرْبَعِ مَا دَخَلَ فِيكُنَّ مِنْ نَقْصٍ فَعَلَيَّ تَمَامُهُ
📜الکافی جلد ۳، صفحه ۲۴۱
📜بحار الأنوار جلد ۶، صفحه ۲۶۵
@soalvajavab
@AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۴۷
📝 موضوع : فقهی
🔖 عنوان :
بقاء بر جنابت
🗣 پرسش :
آیا باقی ماندن بر جنابت در تمام اقسام روزه موجب بطلان روزه میشود؟
✍ پاسخ:
بقای بر جنابت فقط در روزه ماه رمضان و قضای آن موجب بطلان روزه میشود.
توضیح بیشتر:
▪️روزه سه قسم است:
① روزه واحب معین(مثل ماه رمضان و روزه نذر روز مشخص)
در این قسم اگر آن روز معین ماه مبارک رمضان باشد بقای بر جنابت موجب بطلان روزه میشود ولی اگر روز غیر از ماه رمضان باشد(مثلا نذر کرده است ۲۷ رجب را روزه بگیرد) دراین صورت بقای بر جنابت اشکالی به صحت روزه وارد نمیکند.
② روزه واحب غیر معین (مثل روزه قضا یا نذر روز غیر مشخص)
در این قسم اگر آن روز غیر معین قضای ماه مبارک رمضان باشد بقای بر جنابت موجب بطلان روزه میشود ولی اگر روز غیر از قضای ماه رمضان باشد(مثلا نذر کرده است یکی از روزهای ماه رجب را روزه بگیرد) دراین صورت بقای بر جنابت اشکالی به صحت روزه وارد نمیکند.
③ روزه مستحب
در این قسم هم بقای بر جنابت موجب بطلان روزه نمیشود.
#احکام
@soalvajavab
@AmirGrali
14.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓ پرسش و پاسخ کلیپی
🖇 شماره : ۱
📝 موضوع : اخلاقی
🔖 عنوان : تصویر گناه
🗣 پرسش :
وقتی از مقدس اردبیلی سوال شد که چرا ایشان سمت گناه نمیروند ایشان چه پاسخی دادند ؟
✍ پاسخ را از زبان استاد عدالتیان بشنوید.
➕اگر کلیپ باز نشد از اینجا دانلود کنید.
#کلیپی
@soalvajavab
@AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۴۸
📝 موضوع : بلایای طبیعی
🔖 عنوان :
در امان ماندن از زلزله
🗣 پرسش :
آیا سوره ای وجود دارد که مداومت بر خواندن آن ،انسان را از مرگ به واسطه زلزله حفظ کند؟
✍ پاسخ:
در این رابطه به دو روایت اشاره میکنیم:
1⃣ امام صادق علیه السلام میفرمایند:
«از خواندن (سوره) «إذا زلزلت الأرض زلزالها» خسته نشويد؛ زيرا هر كس آن را در نمازهاى نافلهاش بخواند، خداى عز و جل هرگز او را به زمينلرزه گرفتار نكند و با زمين لرزه نميرد و به صاعقه و هيچ آسيب ديگرى از آسيبهاى دنيا دچار نشود،
تا آنگاه كه در گذرد و هنگام مرگش، فرشتهاى ارجمند از نزد پروردگارش بر او نازل مىشود و در كنار سرش مىنشيند و مىگويد: اى فرشته مرگ، با دوست خدا مدارا كن ؛ زيرا او مرا بسيار ياد مىكرد و اين سوره را مىخواند.
«لاَ تَمَلُّوا مِنْ قِرَاءَةِ «إِذَا زُلْزِلَتِ الاْءَرْضُ زِلْزَالَهَا»؛ فَإِنَّهُ مَنْ کَانَتْ قِرَاءَتُهُ بِهَا فِی نَوَافِلِهِ، لَمْ یُصِبْهُ اللّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِزَلْزَلَةٍ أَبَداً، وَ لَمْ یَمُتْ بِهَا، وَ لاَ بِصَاعِقَةٍ، وَ لاَ بِآفَةٍ مِنْ آفَاتِ الدُّنْیَا حَتّی یَمُوتَ؛ وَ إِذَا مَاتَ نَزَلَ عَلَیْهِ مَلَکٌ کَرِیمٌ مِنْ عِنْدِ رَبِّهِ فَیَقْعُدُ عِنْدَ رَأْسِهِ، فَیَقُولُ: یَا مَلَکَ الْمَوْتِ، ارْفُقْ بِوَلِیِّ اللّهِ، فَإِنَّهُ کَانَ کَثِیراً مَا یَذْکُرُنِی، وَ یَذْکُرُ تِلاَوَةَ هذِهِ السُّورَةِ
2⃣ امام صادق علیه السلام میفرمایند:
«هرگاه از وقوع زلزله و خراب شدن خانه میترسی قبل از خوابیدن آیه« إِنَّ اَللّٰهَ يُمْسِكُ اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضَ أَنْ تَزُولاٰ وَ لَئِنْ زٰالَتٰا إِنْ أَمْسَكَهُمٰا مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ إِنَّهُ كٰانَ حَلِيماً غَفُوراً» را قرائت کن».
فَإِذَا خِفْتَ اَلْهَدْمَ عِنْدَ اَلزَّلْزَلَةِ فَاقْرَأْ عِنْدَ مَنَامِكَ إِنَّ اَللّٰهَ يُمْسِكُ اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضَ أَنْ تَزُولاٰ وَ لَئِنْ زٰالَتٰا إِنْ أَمْسَكَهُمٰا مِنْ أَحَدٍ مِنْ بَعْدِهِ إِنَّهُ كٰانَ حَلِيماً غَفُوراً
#قرآن
@soalvajavab
@AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۴۹
📝 موضوع : اخلاقی
🔖 عنوان :
راه های مختلف نفوذ شیطان
🗣 پرسش :
مراد از این که شیطان از پشت، جلو، چپ و راست انسان را محاصره میکندچیست؟
✍ پاسخ:
خداوند در قرآن از قول شیطان نقل میفرماید که آن لعین گفت :
لآتِیَنَّهُم مِّن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَیْمَانِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِم
یعنی :
از پشت، جلو، چپ و راست انسان را محاصره میکنم.
حال سوال این است که مراد از این که شیطان از پشت، جلو، چپ و راست انسان را محاصره میکندچیست؟
پاسخ این سوال را از دو روایت تقدیم میکنیم:
✋ از جلو :
➊ در روایتی آمده :
مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ مَعْنَاهُ أُهَوِّنُ عَلَیْهِمْ أَمْرَ الْآخِرَهًِْ
یعنی امر آخرت را برای آنان آسان میکنم.
➋ در روایتی دیگر آمده :
أَمَّا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ فَهُوَ مِنْ قِبَلِ اَلْآخِرَةِ لَأُخْبِرَنَّهُمْ أَنَّهُ لاَ جَنَّةَ وَ لاَ نَارَ وَ لاَ نُشُورَ
یعنی منظور از جانب آخرت است و به آنان خبر خواهم داد که نه بهشت و نه آتش و نه بعث و نشور در کار خواهد بود.
👣 از پشت:
➊ در روایتی آمده :
مِنْ خَلْفِهِمْ آمُرُهُمْ بِجَمْعِ الْأَمْوَالِ وَ الْبُخْلِ بِهَا عَنِ الْحُقُوقِ لِتَبْقَی لِوَرَثَتِهِمْ
یعنی به آنان دستور میدهم اموال را جمعآوری کنند و حقوق را از این اموال نپردازند تا برای ورثه آنان باقی بماند.
➋ در روایتی دیگر آمده :
أَمَّا خَلْفَهُمْ يَقُولُ مِنْ قِبَلِ دُنْيَاهُمْ آمُرُهُمْ بِجَمْعِ اَلْأَمْوَالِ وَ آمُرُهُمْ أَنْ لاَ يَصِلُوا فِي أَمْوَالِهِمْ رَحِماً وَ لاَ يُعْطُوا مِنْهُ حَقّاً وَ آمُرُهُمْ أَنْ لاَ يُنْفِقُوا عَلَى ذَرَارِيِّهِمْ وَ أُخَوِّفُهُمْ عَلَى اَلضَّيْعَةِ
یعنی از جانب دنیای آنان، به آنان دستور میدهم مشغول جمعآوری مال باشند و به آنان امر میکنم که اموالشان را به هیچیک از ارحام و خویشاوندان نرسانند و حقّی از آن را ندهند و به آنان دستور میدهم به ذرّیّه و فرزندانشان زیاد ندهند و آنان را از تباهشدن اموالشان بیم میدهم.
👉 از راست:
➊ در روایتی آمده :
عَنْ أَیْمانِهِمْ أُفْسِدُ عَلَیْهِمْ أَمْرَ دِینِهِمْ بِتَزْیِینِ الضَّلَالَهًِْ وَ تَحْسِینِ الشُّبْهَهًِْ
یعنی دینشان را با آراستن گمراهی و زیبا نشاندادن شبههها تباه میکنم.
➋ در روایتی دیگر آمده :
أَمَّا عَنْ أَيْمَانِهِمْ يَقُولُ مِنْ قِبَلِ دِينِهِمْ فَإِنْ كَانُوا عَلَى ضَلاَلَةٍ زَيَّنْتُهَا وَ إِنْ كَانُوا عَلَى اَلْهُدَى جَهَدْتُ عَلَيْهِمْ حَتَّى أُخْرِجَهُمْ مِنْهُ
یعنی این است که شیطان میگوید: [از جانب دینشان] اگر گمراه باشند این گمراهی را برای آنان زیبا نشان میدهم، و اگر در راه درست باشند، آنقدر تلاش میکنم تا آنها را از این راه راست خارج سازم.
👈از چپ :
➊ در روایتی آمده :
عَنْ شَمائِلِهِمْ بِتَحْبِیبِ اللَّذَّاتِ إِلَیْهِمْ وَ تَغْلِیبِ الشَّهَوَاتِ عَلَی قُلُوبِهِم
یعنی از طریق ترغیب آنان به لذّتها و چیرهکردن شهوتها بر دلهای آنان.
➋ در روایتی دیگر آمده :
أَمَّا عَنْ شَمَائِلِهِمْ يَقُولُ مِنْ قِبَلِ اَللَّذَّاتِ وَ اَلشَّهَوَات
یعنی این است که شیطان میگوید:از ناحیهی لذّت ها و شهوت ها.
📚بحار الأنوار، ج۶۰، ص۱۵۲
📚 تفسیر قمی، ج۱، ص۲۲۴
#قرآن
@soalvajavab
@AmirGrali