eitaa logo
هر روز یک‌ پرسش و پاسخ
290 دنبال‌کننده
95 عکس
87 ویدیو
8 فایل
◻️کانال های دیگر بنده: @AmirGrali @mahezeyafat ◻️ آپارات: https://www.aparat.com/amirgarali
مشاهده در ایتا
دانلود
❓ پرسش شماره : ۱۰۹ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در «جزء بیست و ششم»قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ: ▫️سوره مبارکه فتح، آیه ۲۵ ▫️متن آیه شریفه : ﴿...لَوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا﴾ ▫️ ترجمه آیه : اگر [مؤمنان از کافران] جدا بودند یقیناً کافران را به عذابی دردناک عذاب می‌کردیم. ▫️ تفسیر آیه : عنْ إِبْرَاهِيمَ اَلْكَرْخِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَوْ قَالَ لَهُ رَجُلٌ أَصْلَحَكَ اَللَّهُ أَ لَمْ يَكُنْ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَوِيّاً فِي دِينِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قَالَ بَلَى قَالَ فَكَيْفَ ظَهَرَ عَلَيْهِ اَلْقَوْمُ وَ كَيْفَ لَمْ يَدْفَعْهُمْ وَ مَا مَنَعَهُ مِنْ ذَلِكَ قَالَ آيَةٌ فِي كِتَابِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَنَعَتْهُ قَالَ قُلْتُ وَ أَيُّ آيَةٍ قَالَ قَوْلُهُ تَعَالَى لَوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا اَلَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذٰاباً أَلِيماً إِنَّهُ كَانَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَدَائِعُ مُؤْمِنِينَ فِي أَصْلاَبِ قَوْمٍ كَافِرِينَ وَ مُنَافِقِينَ فَلَمْ يَكُنْ عَلِيٌّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لِيَقْتُلَ اَلْآبَاءَ حَتَّى تَخْرُجَ اَلْوَدَائِعُ فَلَمَّا خَرَجَ اَلْوَدَائِعُ ظَهَرَ عَلِيٌّ عَلَى مَنْ ظَهَرَ فَقَاتَلَهُ وَ كَذَلِكَ قَائِمُنَا أَهْلَ اَلْبَيْتِ لَنْ يَظْهَرَ أَبَداً حَتَّى تَظْهَرَ وَدَائِعُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِذَا ظَهَرَتْ ظَهَرَ عَلَى مَنْ ظَهَرَ فَقَتَلَهُ. ▫️ترجمه روایت: ابراهيم كرخى ‌گويد: خدمت امام صادق علیه‌السلام عرض کردم: خداوند حال شما را اصلاح کند آیا امیرالمؤمنین علیه‌السلام در راه دین خداوند، نیرومند و شجاع نبود؟ امام علیه‌السلام فرمود: بلی. عرض کردم: پس چرا گروهی بر او پیروز شدند و او از خود در برابر آن‌ها (در جریان غصب خلافت) دفاع نکرد؟ چه عاملی حضرت را از این کار باز داشت؟ امام فرمود: آیه‌ای در کتاب خدا مانع این کار شد. عرض کردم: چه آیه‌ای؟ امام فرمود: فرموده‌ی خداوند: ﴿اگر [مؤمنان از کافران] جدا بودند یقیناً کافران را به عذابی دردناک عذاب می کردیم.﴾ همانا برای خدای عز و جل سپرده‌های مؤمنی در اصلاب کافران و منافقان قرار داشت، پس امیرالمؤمنین عليه‌السلام پدران را نمی‌کشت تا اینکه آن ودیعه‌ها (فرزندان) بیرون آیند. زمانی‌که آن‌ها به دنیا آمدند، آن حضرت بر كسانى كه قبلا غالب بودند غلبه نموده و آنها را كشتند. و همینطور است قائم ما اهل بيت که ابدأ هرگز ظاهر نخواهد شد تا اینکه سپرده‌های خدای عز و جل بیرون آیند (مؤمنانی که از نسل کفار به دنیا می‌آیند متولد شده باشند) و چون (ودایع) ظاهر گردند حضرت نيز بر كسانى كه قبلا ظاهر و غالب بودند غلبه كرده و آنها را مى‌كشند. با توجه به تاکیدی که در روایت وجود دارد مبنی بر اینکه حضرت هرگز ظهور نمی‌کند تا اینکه مؤمنین از اصلاب کافران خارج شوند، آنچه از این روایت برداشت می‌شود اینست که ظهور امام عصر ارواحنا فداه متوقف است بر تولد مؤمنین از اصلاب کافران و تا این اتفاق نیفتد حضرت ظهور نمی‌کنند. و نکته‌ی مهم اینکه نباید این توهّم در ذهن ایجاد شود که "اگر ماجرا از این قرار است پس دعا کردن برای تعجیل فرج و ظهور چه فایده‌ای دارد؟" بلکه فایده دارد و فاید‌ه‌اش اینست که دعا برای تعجیل فرج و ظهور امام، شرایط و اسباب آمدن ایشان را هرچه زودتر فراهم می‌کند. که یکی از آن شرایط همین خروج ودایع الهی از اصلاب کافران است. 📚علل الشرایع، ج۱ ص۱۴۷ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۱۱۰ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در «جزء بیست و هفتم»قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ: ▫️ سوره مبارکه طور، آیات ۱ ، ۲ ، ۳ ، ۴ ▫️ متن آیات شریفه : ﴿وَ الطُّورِ ❉ وَ كِتَابٍ مَسْطُورٍ ❉ فِي رَقٍّ مَنْشُورٍ ❉ وَ الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ﴾ ▫️ترجمه آیات : سوگند به طور، ❉ و به کتابی که نوشته شده، ❉ در صفحه‌ای باز و گسترده، ❉ و سوگند به بیت المعمور. ▫️ تفسیر آیات : عنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْهَمَذَانِيِّ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: اَللَّيْلَةُ اَلَّتِي يَقُومُ فِيهَا قَائِمُ آلِ مُحَمَّدٍ يَنْزِلُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، وَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِ، وَ جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ، عَلَى حِرَاءَ، فَيَقُولُ لَهُ جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: أَجِبْ. فَيَخْرُجُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ رَقّاً مِنْ حُجْزَةِ إِزَارِهِ، فَيَدْفَعُهُ إِلَى عَلِيٍّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ، فَيَقُولُ لَهُ: اُكْتُبْ: «بِسْمِ اَللَّهِ اَلرَّحْمَنِ اَلرَّحِيمِ، هَذَا عَهْدٌ مِنَ اَللَّهِ، وَ مِنْ رَسُولِهِ، وَ مِنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ، لِفُلاَنِ بْنِ فُلاَنٍ» بِاسْمِهِ وَ اِسْمِ أَبِيهِ، وَ ذَلِكَ قَوْلُ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي كِتَابِهِ: وَ اَلطُّورِ وَ كِتٰابٍ مَسْطُورٍ فِي رَقٍّ مَنْشُورٍ وَ هُوَ اَلْكِتَابُ اَلَّذِي كَتَبَهُ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ، وَ اَلرِّقُّ اَلْمَنْشُورُ اَلَّذِي أَخْرَجَهُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مِنْ حُجْزَةِ إِزَارِهِ. قُلْتُ: وَ اَلْبَيْتِ اَلْمَعْمُورِ، أَ هُوَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ؟ قَالَ: نَعَمْ، اَلْمُمْلِي رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، وَ اَلْكَاتِبُ عَلِيٌّ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ. ▫️ ترجمه روایت: محمد بن علی همذانی گوید: امام صادق علیه‌السلام فرمودند: آن شب که حضرت قائم آل محمد عليهم‌السلام قیام می‌کند، رسولخدا صلی‌الله‌عليه‌وآله و امیرالمؤمنين صلوات‌الله‌علیه و جبرائیل عليه‌السلام بر فراز غار حراء فرود می‌آیند، پس جبرائیل علیه‌السلام به او [خطاب به حضرت مهدی علیه‌السلام] گوید: [پیامبر را] اجابت کن، آنگاه رسول خدا صلی‌الله‌عليه‌و‌آله صحیفه‌ای را بیرون می‌آورد و آن را به علی علیه‌السلام می‌دهد و به او فرماید: بنویس: «بسم الله الرحمن الرحیم، این عهدنامه‌ای است از خداوند و از رسول او و از علی بن ابی طالب برای فلان فرزند فلان» بنام او [امام عصر: م‌ح‌م‌د] و نام پدرش [امام حسن عسکری] و این است معنی قول خدای عزّوجلّ در کتابش: ﴿سوگند به طور، و به کتابی که نوشته شده، در صفحه‌ای باز و گسترده﴾ و این همان کتابی است که علی بن ابی طالب عليه‌السلام نوشته، و صحیفه گشاده شده همان است که رسول خدا صلی‌الله‌عليه‌و‌آله آن را از کمربند جامه‌اش بیرون آورد. گفتم: ﴿سوگند به بیت المعمور﴾ آیا او رسول خدا صلى‌الله‌عليه‌و‌آله است؟ فرمود: آری، املا کننده رسول خدا است و نویسنده علی علیه‌السلام. 📚دلائل الإمامة، ص۴۷۸ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌جهت دسترسی آسان به پرسش و پاسخ های متنی ، لینک سوالات گذشته تقدیم میشود: 🔢 پرسش های شماره ۱ الی ۱۰۰ 1⃣0⃣1⃣ پرسش شماره ۱۰۱ آیا در «جزء هجدهم» قرآن آیه ای که به امام زمان علیه السلام تفسیر شده باشد وجود دارد ؟ 2⃣0⃣1⃣ پرسش شماره ۱۰۲ آیا در «جزء نوزدهم» قرآن آیه ای که به امام زمان علیه السلام تفسیر شده باشد وجود دارد ؟ 3⃣0⃣1⃣ پرسش شماره ۱۰۳ آیا در «جزء بیستم» قرآن آیه ای که به امام زمان علیه السلام تفسیر شده باشد وجود دارد ؟ 4⃣0⃣1⃣ پرسش شماره ۱۰۴ آیا در «جزء بیست و‌یکم» قرآن آیه ای که به امام زمان علیه السلام تفسیر شده باشد وجود دارد ؟ 5⃣0⃣1⃣ پرسش شماره ۱۰۵ آیا در «جزء بیست و دوم» قرآن آیه ای که به امام زمان علیه السلام تفسیر شده باشد وجود دارد ؟ 6⃣0⃣1⃣ پرسش شماره ۱۰۶ آیا در «جزء بیست و سوم» قرآن آیه ای که به امام زمان علیه السلام تفسیر شده باشد وجود دارد ؟ 7⃣0⃣1⃣ پرسش شماره ۱۰۷ آیا در «جزء بیست و چهارم» قرآن آیه ای که به امام زمان علیه السلام تفسیر شده باشد وجود دارد ؟ 8⃣0⃣1⃣ پرسش شماره ۱۰۸ آیا در «جزء بیست و پنجم» قرآن آیه ای که به امام زمان علیه السلام تفسیر شده باشد وجود دارد ؟ 9⃣0⃣1⃣ پرسش شماره ۱۰۹ آیا در «جزء بیست و ششم» قرآن آیه ای که به امام زمان علیه السلام تفسیر شده باشد وجود دارد ؟ 0⃣1⃣1⃣ پرسش شماره ۱۱۰ آیا در «جزء بیست و هفتم» قرآن آیه ای که به امام زمان علیه السلام تفسیر شده باشد وجود دارد ؟ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۱۱۱ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در «جزء بیست و هشتم»قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ: ▫️سوره مبارکه صف، آیه ۸ ▫️ متن آیه شریفه : ﴿يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ﴾ ▫️ ترجمه آیه : آنان می‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند؛ ولی خدا نور خود را کامل می‌کند هر چند کافران خوش نداشته باشند. ▫️تفسیر آیه : عنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَلْفُضَيْلِ عَنْ أَبِي اَلْحَسَنِ اَلْمَاضِي عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اَللّٰهِ بِأَفْوٰاهِهِمْ قَالَ يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا وَلاَيَةَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ بِأَفْوَاهِهِمْ قُلْتُ وَ اَللّٰهُ مُتِمُّ نُورِهِ قَالَ وَ اَللَّهُ مُتِمُّ اَلْإِمَامَةِ لِقَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ اَلَّذِينَ فَآمِنُوا بِاللّٰهِ وَ رَسُولِهِ وَ اَلنُّورِ اَلَّذِي أَنْزَلْنٰا فَالنُّورُ هُوَ اَلْإِمَامُ... قَالَ يَقُولُ اَللَّهُ وَ اَللّٰهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلاَيَةِ اَلْقَائِمِ وَ لَوْ كَرِهَ اَلْكٰافِرُونَ بِوَلاَيَةِ عَلِيّ... ▫️ ترجمه روایت: محمّد بن‌ فضیل گوید: از امام کاظم علیه‌السلام درباره‌ی فرموده‌ی خدا: ﴿آنان می‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند﴾ پرسیدم. ایشان فرمودند: می‌خواهند ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام را با دهان خود خاموش سازند. گفتم: ﴿ولی خدا نور خود را کامل می‌کند﴾ معنایش چیست؟ فرمود: یعنی خداوند، امامت را تمام می‌کند، همان‌طور که فرمود: {به خدا و رسول او و نوری که نازل کرده‌ایم ایمان بیاورید}(تغابن/۸) نور، همان امام علیه‌السلام است... سپس حضرت فرمودند: خداوند متعال می‌فرماید: ﴿و اللّٰهُ متمُّ نورِه﴾ یعنی خداوند نور خود را با ولایت قائم علیه‌السلام کامل می‌گرداند؛ ﴿و لو کرهَ الکافرونَ﴾ یعنی اگر چه کافران از ولایت علی علیه‌السلام اکراه داشته باشند. 📚الکافی، ج۱ ص۴۳۲ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
❓ پرسش شماره : ۱۱۲ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در «جزء بیست و نهم»قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ: ▫️ سوره مبارکه معارج، آیه ۴۴ ▫️ متن آیه شریفه : ﴿خَاشِعَةً أَبْصَارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ۚ ذَٰلِكَ الْيَوْمُ الَّذِي كَانُوا يُوعَدُونَ﴾ ▫️ ترجمه آیه : درحالی که دیدگانشان [از شدت ترس] فرو افتاده، خواری و ذلت آنان را می‌پوشاند. آن همان روزی است که همواره [به آن] وعده داده می‌شدند. ▫️تفسیر آیه : عنْ يَحْيَى بْنِ مُيَسِّرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ خٰاشِعَةً أَبْصٰارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ذٰلِكَ اَلْيَوْمُ اَلَّذِي كٰانُوا يُوعَدُونَ قَالَ يَعْنِي يَوْمَ خُرُوجِ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ. ▫️ ترجمه روایت: یحیی بن میسر گوید: امام باقر علیه‌السلام درباره‌ فرموده‌‌ی خدای عزّوجلّ: ﴿در حالى كه ديدگانشان [هراسان‌] فرو افتاده، ذلت آنها را فرو گيرد. اين همان روزى است كه [به آن‌] وعده داده مى‌شدند﴾ فرمودند: یعنی روز خروج (قیام) قائم علیه‌السلام. 📚تأویل الآیات، ص۷۰۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓ پرسش شماره : ۱۱۳ 📝 موضوع : آیات مهدویت 🗣 پرسش : آیا در «جزء سیم»قرآن، آیه ای وجود دارد که طبق روایات اهل بیت ، آن آیه به امام زمان علیه السلام تفسیر شده است؟ ✍ پاسخ: ▫️سوره بینه آیه ۵ ▫️متن آیه شریفه : ﴿وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ ۚ وَذَٰلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ﴾ ▫️ترجمه آیه : در حالی که فرمان نیافته بودند جز آنکه خدا را بپرستند، و ایمان و عبادت را برای او از هرگونه شرکی خالص کنند، و حق گرا باشند، و نماز را برپا دارند، و زکات بپردازند؛ و این است آن دین و آیین استوار و ثابت. ▫️تفسیر آیه : عنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: فِي قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ ذٰلِكَ دِينُ اَلْقَيِّمَةِ قَالَ إِنَّمَا هُوَ وَ ذَلِكَ دِينُ اَلْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ. ▫️ ترجمه روایت: ابو بصیر گوید: امام صادق علیه‌السلام در رابطه با فرموده‌ خدای عزوجلّ: ﴿و آن، دین محکم و استوار است﴾فرمودند: (منظور از آن) قطعا فقط همان دین و آیین قائم علیه‌السلام است. 📚تأويل الآيات الظاهرة، ج۱ ص۸۰۱ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
14.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓ پرسش و پاسخ کلیپی 🖇 شماره : ۶ 🔖 عنوان : « حب فی الله» 🗣 پرسش : مراد از « حب فی الله » چیست؟ ✍ پاسخ را از زبان استاد عدالتیان بشنوید. 💐 نعتذر منکم لاجل الموسیقی الذی یستمع من خلال الکلام ➕اگر کلیپ باز نشد از اینجا دانلود کنید ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
🌺 02/02/02 عید فطر مبارک🌺
پرسش شماره : ۱۱۴ 🔖 عنوان : تعداد تکبیرهای نماز عید فطر 🗣 پرسش : آیا درست است که در رکعت اول نماز عید باید ۶ تکبیر به جا آورد ؟ ✍ پاسخ: نکته ای که بسیاری از نمازگذاران عید فطر نسبت به آن غافل هستند این است که : علاوه بر تکبیرات ۵ گانه نماز عید در رکعت اول ، یک تکبیر دیگر هم قبل از رفتن به رکوع لازم است. همچنین علاوه بر تکبیرات ۴ گانه رکعت دوم ، یک تکبیر دیگر هم قبل از رفتن به رکوع لازم است. 📃 متن رساله جامع آیت الله سیستانی: ج۱، مسئله ۲۱۱۸ . نماز عید فطر و قربان دو رکعت است؛ ✓ در رکعت اوّل بعد از تکبیرة الاحرام و خواندن حمد و سوره، بهتر است نمازگزار پنج تکبیر بگوید و میان هر دو تکبیر، یک قنوت بخواند و بنابر احتیاط واجب بعد از تکبیر پنجم، بدون خواندن قنوت، تکبیر دیگری بگوید و به رکوع برود و دو سجده به‌جا آورد و برخیزد؛ ✓ در رکعت دوّم بعد از خواندن حمد و سوره، بهتر است چهار تکبیر بگوید و میان هر دو تکبیر یک قنوت بخواند و بنابر احتیاط واجب بعد از تکبیر چهارم، بدون خواندن قنوت، تکبیر دیگری بگوید و به رکوع برود و بعد از رکوع، دو سجده انجام دهد و تشهّد بخواند و نماز را سلام دهد. بنابراین، نماز عید در رکعت اوّل غیر از تکبیرة الاحرام و تکبیر رکوع، پنج تکبیر و چهار قنوت در بین آنها و در رکعت دوّم غیر از تکبیر رکوع، چهار تکبیر و سه قنوت در بین آنها دارد، هرچند جایز است در رکعت اوّل غیر از تکبیرة‌ الاحرام و تکبیر رکوع به سه تکبیر و دو قنوت در بین آنها و در رکعت دوّم غیر از تکبیر رکوع به سه تکبیر و دو قنوت در بین آنها اکتفا نماید. ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali
پرسش شماره : ۱۱۵ 🔖 عنوان : آتش روشن کردن و گردوبازی ارمنی ها 🗣 پرسش : علت آنكه ارمنيها شب ميلاد حضرت عيسى آتش روشن ميكنند و با گردو بازى مينمايند چیست ؟ ✍ پاسخ: شیخ صدوق روایتی را در کتاب علل الشرایع نقل میکند که ؛ وقتى كه نزديك شد ولادت حضرت عيسى، مريم (مأمور شد كه از بيت المقدس بيرون رود، لذا خارج گرديد و) رفت در (خارج از شهر) پاى درخت خرمائى و از سردى هوا سخت ميلرزيد (و از شدت درد بخود مى پيچيد) كه يوسف نجار (آن مرد نيكوكار پاكدامن ترحم بحال مريم كرد و) براى او هيزم و چوب آورد و اطرافش نهاد بشكل اطاق كوچكى و برايش آتش روشن كرد تا گرم شود، و از برايش هفت دانه گردو شكست و مريم آنها را خورد بدين جهت است كه ارمنيها در شب ميلاد مسيح آتش روشن مينمايند و با گردو بازى ميكنند. لَمَّا أَلْجَأَ الْمَخَاضُ مِنْ مَرْيَمَ إِلى جِذْعِ النَّخْلَةِ اشْتَدَّ عَلَيْهَا الْبَرْدُ فَعَمَدَ يُوسُفُ النَّجَّارُ إِلَى حَطَبٍ فَجَعَلَهُ حَوْلَهَا كَالْحَظِيرَةِ ثُمَّ أَشْعَلَ فِيهِ النَّارَ فَأَصَابَتْهَا سُخُونَةُ الْوَقُودِ مِنْ كُلِّ نَاحِيَةٍ حَتَّى دَفِئَتْ وَ كَسَرَ لَهَا سَبْعَ جَوْزَاتٍ وَجَدَهُنَّ فِي خُرْجِهِ فَأَطْعَمَهَا فَمِنْ أَجْلِ ذَلِكَ تُوقِدُ النَّصَارَى النَّارَ لَيْلَةَ الْمِيلَادِ وَ تَلْعَبُ بِالْجَوْزِ 📓علل الشرایع _ باب ۶۰ ┄┅══••𑁍❀𑁍••══┅┄ @soalvajavab @AmirGrali