هدایت شده از طب سنتی و اسلامی🍎]
◼️پیامبر صلي الله عليه و آله و سلم فرمودند:
◾️مَنْ اَصْبَحَ لا يَهْتَمُّ بِاُمُورِ الْمُسلمِينَ فَلَيْسَ مِنْهُمْ، وَ مَنْ سَمِعَ رَجُلاً يُنادى يا لَلْمُسلمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ.
▪️هركس صبح كند، در حالى كه به كارهاى مسلمانان اهميّتى نمى دهد (و به فكر مسلمين نيست)، او از آنان نيست. و هركس بشنود كه كسى مسلمانان را به كمك فرا مى خواند ولى پاسخش ندهد، مسلمان نيست.
📚وسائل الشيعه، ج 11 ص 559
💚احادیث اهل بیت علیهم السلام👇
https://eitaa.com/joinchat/356057088Cbdff63221c
انا لله و انا الیه راجعون
اللهم انا نشکو الیک
#المعمدانی
@hadithnet | معارف حدیث
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیان واقعیت های تلخ غزه به سبک نقاشی متحرک
37.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بهترین خطبه ای که تاحالا اززبان یک شیخ درعربستان سعودی شنیده ام. حقا که حق مطلب را ادا کردند، خیلی ایمان و شجاعت و از خود گذشتگی میخواهد که در سعودی کسی اینچنین رُک وراست صحبت کند و حق را بگوید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بچه نیست که شیر مرد است...
سلام
درسته که انتن تو غزه قطع شده...
و ارتباط با اورژانس و آتش نشانی وجود نداره و ارتباط با همهدنیا قطع شده...
ولی اتصال با خدا قطع نشده
زمانی که حلقه محاصره بر پیامبر توی مدینه تنگ تر شد، گرسنگی وتشنگی و خستگی شدید بلند شد و گفت...
خدای من ای نازل کننده کتاب و ای سریع الحساب و ای پراکنده کننده احزاب...
خدایا زمین را در زیر پاهای یهودیان بلرزان و مارا بر آنها یاری ده...
خدایا دنیا بر ما تنگ گرفته پس آن را بر ما آسان کن بسیار خسته شده ودردهای بسیاری متحمل شده اییم...
ولی امیدمان به خدا بزرگ است...
خدا ما را ضایع نمیکند به خدا او مارا ضایع نمیکند...
@BisimchiMedia
بسم الله الرحمن الرحیم
إنی لا أری الموت إلاّ سعادةً ولا الحیاةَ مع الظالمین إلا برما (تحف العقول، ص 276)
من مرگ را، جز سعادت و زندگی در کنار ستمگران را، جز عار و ننگ نمی بینم .
هر روز اخبار تازه از جنایت ددمنشانه و تصاویر سرارسر اندوهبار و غیر قابل تحمل از حملات دژخیمان صهیونیست به غزه در رسانه های دنیا منتشر می شود لکن مع الاسف از سوی مستکبران عالم و دولتهای جنایتکار غربی صدایی برای ممانعت از این همه جرم جنایت در نمی آید!!
آیا به راستی انسانیت و رحم و مروت در بین این دولتمردان مرده است؟! آیا هیچ بنی بشری نسبت به این همه ظلم و درنده خویی می تواند بی تفاوت باشد؟ منادیان حقوق بشر کجایند؟
یاللعجب از این همه سبعیت و این همه ظلم و ستم به گودگان و زنان بی پناه.
به راستی با دیدن این همه جرم و جنایت به یاد این سخن اباعبدالله الحسین ع افتادم گه مرگ را از زندگی در کنار ستمگران افسار گسیخته و سفاک برتر دانسته خوشبختی می داند. با تمام وجود و از عمق جان فریاد بر می آورم ؛
مرگ بر صهیونیست؛ مرگ بر استکبار جهانی یعنی آمریکای جهانخوار و انگلیس مکار و مرگ بر اسرائیل غاصب و خون آشام و مرگ بر همه حامیانش.
در این راستا در فراخوانی همه فراگیر شما عزیزان را به مطالعه متن زیر و عمل به آن دعوت می کنم ؛
ان لم یکن لکم دین فکونوا احرارا فی دنیاکم/ اگر دین ندارید لااقل در دنیای خود آزاده باشید.
به منظور پاسداری از انسانیت و دیانت در این فراخوان جهان شمول فردی و جمعی و ملی و حاکمیتی و به منظور مقابله با دنائت و خباثت و ستمگری و خونخواری دولت غاصب صهیونیستی که آشکارا و با قلدری هرچه تمامتر همه اصول اخلاقی و قوانین بین المللی را به صورت یکجا به سخره گرفته و پایمال میکند و از خونریزی و جنایت ، بویژه ریختن خون کودکان و زنان و غیر نظامیان ابایی ندارد همگان را به مقابله با این رژیم سفاک فراخوانده و از هرکس میخواهیم که به قدر توان و ظرفیتش دعوت میکنیم به انجام و تحقق یک یا چند اقدام از موارد ذیل اهتمام ورزد تا گواهی باشد بر اینکه انسانیت و وجدان و انصاف در دنیا نمرده و انسانهای آزاده در همه جا و هر طبقه و پست و مقامی بسیارند. این اقدامات در دو بخش «اقدامات مردمی» و «اقدامات حاکمیتی» به شرح ذیل عبارتند از:
. الف . اقدامات مردمی
1. ابراز انزجار قلبی و زبانی و عملی از جنایات این رژیم و همه حامیانش به هر شکلی که در توان ما هست.
2. شناسایی تولیدات دولت غاصب اسرائیل و تحریم آن ها توسط من نویسنده و شمای خواننده این متن .
3. روشنگری و دعوت دیگران به پیوستن به این حرکت در فضای حقیقی و مجازی با بیان و قلم و یا تولید آثار هنری و رسانه ای و ...
4. کمک مالی به غزه در حد توان
5. دعا و توسل برای یاری ستمدیدگان و خواری و نابودی ستمگران غاصب اسرائیلی .
6. مشارکت فعال در فعالیت های اجتماعی از جمله حضور در راهپیماییها
7. اقدام در جهت جمع کمک های مردمی به ستمدیدگان غزه.
8. فشار به حکومتها و دولتها در جهت اعمال فشار سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و ... به اسرائیل غاصب برای جلوگیری از استمرار ستمگری هایش
ج. اقدامات حاکمیتی
دولتها اگر امکان و توان مقابله نظامی ندارند لکن میتوانند با انجام اقدامات ذیل این دولت جنایتکار را تحت فشار قرار دهند و مانع ادامه جنایات او شوند.
1. قطع ارتباط دیپلماتیک و اخراج سفیر و کارداران اسرائیل و نیز فراخوانی دیپلماتی خود از اسرائیل
2 فراخوانی اتباع خود از اقامت در اسرائیل و سلب تابعیت آنها در صورت عدم بازگشت به وطن
3. قطع مطلق واردات از اسرائیل وجایگزینی کشورهای دیگر بجای آن
4. قطع مطلق صادرات کالا به اسرائیل
5.حمایت از کشورهایی که صادرات به فلسطین اشغالی را قطع کرده اند
6. قطع مطلق و فراگیر روابط گردشگری با فلسطین اشغالی با همه ابعاد و اشکال ان
7. تحریم مطلق ورزشی فلسطین اشغالی با تمام اشکال و ابعاد آن
به امید ریشه کن شدن ظلم و جور و ظهور منجی عالم حضرت مهدی سلام الله علیه و برافراشته شدن پرچم عدل و داد در سرتاسر جهان به برکت صلوات بر محمد و آل محمد.نم؛
بعضی عزیزان میگن چرا میگین اسرائیل بازنده است؟ اینهمه زن و بچه فلسطینی رو شهید کرده ، اونوقت شما میگین بازنده است؟؟
در پاسخ باید عرض کنیم که:
آیا اسرائیل به غزه حمله کرد تا زن و بچه بکشه؟ البته از این همه کشتار ناراحت نیست و در داخل به همه مردمش دلداری میدهد. ولی آیا هدفش این بود؟
خیر
اسرائیل میخواست اسرای خودشو آزاد کنه، آیا موفق شد؟
میخواست همه غزه رو تصرف کنه، آیا تونست؟
میگفت میخوام حماس رو نابود کنم، آیا حماس نابود شد؟
تلاش داشت ابهت خودشو احیا کنه، احیا شد؟
حقیقت این است که اسرائیل شکست سختی خورد .
اما چرا ضربه فنی شد؟
چون علاوه بر اینکه به آنچه میخواست نرسید با حمله دمنشانه و بیگناه کشی و کودک کشی ماهیت حقیقی خودش را آشکار کرد و صدها میلیارد دلار پولی که در طول چند دهه هزینه کرده بود تا خودش را حق مدار ،دموکراتیک و طرفدار ارزشهای اخلاقی و حقوق بشر نشان دهد به هدر داد و افکار عمومی همه دنیا حتی غیر مسلمانان را بر علیه خودش شوراند و آبروی خودش را از دست داد و توطئه عادی سازی روابط با اسرائیل نقش بر آب شد.
به راستی اگر او بعد از عملیات طوفان الاقصی هیچ حرکتی انجام نمیاد و مظلوم نمایی میکرد بیشتر بهره میبرد تا الان که 45 روز غزه را وحشیانه بمباران کرد. این یعنی ضربه فنی .
این یعنی افتادن در باتلاقی که هرچه دست و پا میزند بیشتر فرو میرود .
والسلام.
شعر نوجوان:
«فرصتی برای گریستن»
چرا کسی نمی رسد
به داد غصه های ما
مگر به گوش آسمان
نمی رسد صدای ما؟!
هراس، مثل خنجری
شکسته در گلوی مان
و مرگ، مرگ ناگهان
نشسته رو به روی مان
در این فضای سوخته
پرنده پر نمی زند
بهار هم در این فضا
گلی به سر نمی زند
اگر چه عمق درد را
چو گریه کس بیان نکرد
به گریه های ما کسی
نگاه مهربان نکرد
...و باز ما و بیکسی
در این فضای سوخته
و یک جهان بی پدر
و چشم های دوخته!
#کودکان_غزه
#طوفان_الاقصی
#غزه
#فلسطین
#تقی_متقی
@taghimottaghi40
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️🎥... من قادر به دیدن بریدن سر مرغی هم نیستم. من اگر سلاح به دست گرفتم برای ایستادن در مقابل آدمکشان است نه برای آدم کشتن....
⏪کاش دنیا از تو بسیار داشت
کاش دنیا از عاطفه قلبت بسیار داشت
سردار عزیز نه فراموش میشوی و نه تکرار
بزرگان امیدوارمان میکنند به رجعت و به دوباره آمدنت.
✍️عالیه سادات
🔰سرخط خبرهای جبههی مقاومت در چریک سایبری
https://eitaa.com/cherikcyberi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سه خنده و فتح سه قلعه
🌏 #تخریبچی👇
🆔 @takhribchi110
🔻خود شکستن
📝سیدعطاءالله مهاجرانی
🔸بگذارید برایتان داستانی بگویم که هر وقت به یادم میآید، دلم میلرزد و برای شیخ بهلول دعا میکنم که خداوند درجات عالی او را متعالی بگرداند. شئونات را به وقت ضرورت و کشیدن مهار نفس، زیر پا انداخته بود.
🔸معمولأ چنین داستانی را نبایست روایت کرد. اما این داستان برای همیشه به یادتان میماند.
🔸در آستانه صد سالگی بود. در منزل یکی از اعیان متدین شيراز که خانهاش همیشه محفل عالمان و در دوران انقلاب در خدمت انقلاب بود، اهل اصطلاح بود و با اهل علم نشست و برخاست و مؤانست داشت، محفلی به افتخار حضور شیخ بهلول آراسته بودند. شیخ بهلول پوستی و استخوانی بود، مردی که خلاصه خود بود! با چشمانی سرشار از زندگی و شور که بارقه تیزهوشی از آن می تابيد. و طنین صدا و لهجهای که گویی روستایی خراسانی در صحرایی دور دست اما آشنا با شما حرف می زند. وقتی با او دست میدادی، سرپنجه استخوانی اش محکم بود. مثل گیره ای قایم دست را نگاه میداشت. در چشمانت نگاه میکرد و مکث میکرد. مرا معرفی کردند: «ایشان نماینده شیرازند!» گفت: «بِچه جانم! نماینده اخلاص باش، الخلاص فی الاخلاص!» این تعبیر مرا با خودش برده بود.
🔸نشستیم. جمعی حدود پانزده تا بیست نفره، مرحوم آیت الله محیالدین حائری شیرازی امام جمعه شيراز هم بود. گفتگوهایی و از هر دری سخنی. ناگاه صدای ناخوشایندی به گوش رسید! زود چند نفر که نزدیکتر به بهلول بودند، به نوجوان ده دوازده ساله ای که در گوشهای نشسته بود، نگاه تند ملامت آمیزی کردند، که یعنی ماجرا از ایشان است. بهلول برخاست. به طرف نوجوان که چهرهاش قرمز شده بود رفت. دو زانو جلوی نوجوان نشست خم شد صورت و دست نوجوان را بوسید، گفت: «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. إنّ النفس لَامّارة بالسوء الا ما رحم ربّی، آقایان عزیز من نزدیک صد سالمه، مریض هم هستم، این صدای ناخوشایند از من بود. از همه شما معذرت میخواهم. از این نوجوان صد بار معذرت میخواهم که نگاه شما او را شرمنده کرد و چهرهاش سرخ شد و سرش را پایین انداخت.» چه مجلسی شد! بغضهایی که ترکید و آيتالله حائری که سر بر زانو نهاده بود و با صدای بلند گریه میکرد.
🔸در راه که برمیگشتیم، اقای حائری سکوت کرده بود. سکوتی سنگین، من هم در بهت و سکوت بودم. ناگاه رو به من کرد و گفت: «شیخ بهلول در خاکسار کردن نَفْسش بی رحم است. برای همین به او عنایت شده است. چیزهایی به او دادهاند که به هر کسی نمی دهند.» زمزمه کرد:
نه در اختر حرکت بود و نه در قطب سکون
گر نبودی به زمین خاک نشینانی چند
📌برگرفته از: روزنامه اطلاعات، یکشنبه ۲۸ أبان ماه ۱۴۰۲
کانال سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
https://t.me/ahlbeyt110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ظهر در مسجد پخش شد خیلی ها منقلب شدند گفتم شما هم استفاده کنید
@masj_amir
هدایت شده از
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ شبهه
مگه امام خمینی نگفته بود آخوندا در امور مملکت دخالت نکنند!؟
✅ پاسخ
پاسخ این پرسش را از زبان خود امام خمینی بشنوید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واقعا قابل تأمله...
ارزش دیدن داره...
تا حال این جور نگاه نکرده بودم😳
مواظب باشیم مسخ رسانه نشیم...
نکنه ما رو بلانسبت.... کنند!!
❇️ @kolbey_aramesh_313
حکایتی از زندگی علامه طباطبایی ره
قال النّبی(ص):«أنّ الله تعالی قَد تَکَفَّلَ لطالبِ العِلمِ بِرزقِهِ خَاصّه عمّا ضَمِنَه لِغیرِهِ»(منیه المرید،ص62)
هر کسی در زندگی باید برای به دست آوردن رزق و روزی و تأمین زندگی خود تلاش کند، البته این به این معنی نیست که انسان برای تأمین زندگی به هر کاری دست بزند و از راه حرام و یا از راه ذلّت باز، زندگی خود را تأمین کند؛ چرا که در روایات وارد شده که خداوند رزق و روزی هر کسی را ضمانت کرده است:
«وَ جَعَلَ لِکُلِّ رُوحٍ مِنْهُم قُوتاً مَعلُوماً مَقْسُوماً مِن رِزقِهِ، لا یَنْقُصُ مَنْ زَادَهُ نَاقِصٌ، وَ لا یَزِیدُ مَن نَقَصَ مِنْهُم زَائِدٌ»
برای هر موجود زندهای نصیبی معلوم و رزقی مقسوم فرمود؛ کسی نمیتواند از روزی او اگر زیاد باشد چیزی کم کند و اگر کم است چیزی بیفزاید.[1]
نه تنها انسانها بلکه همه موجودات روزی آنها در نظر گرفته شده و خداوند روزی هیچ موجودی را فراموش نکرده است و نه تنها فراموش نکرده بلکه روزی آنها را ضمانت کرده است، حضرت علی(ع) در نهج البلاغه میفرماید: به مورچه و کوچکى جثّه آن بنگرید، که چگونه لطافت خلقت او با چشم و اندیشه انسان درک نمىشود، نگاه کنید چگونه روى زمین راه مىرود، و براى به دست آوردن روزى خود تلاش مىکند؟ دانهها را به لانه خود منتقل مىسازد، و در جایگاه مخصوص نگه مىدارد، در فصل گرما براى زمستان تلاش کرده، و به هنگام درون رفتن، بیرون آمدن را فراموش نمىکند! روزى مورچه تضمین گردیده، و غذاهاى متناسب با طبعش آفریده شده است.[2]
دروزی اهل علم و دانش را خود به طور خاص و ویژه متکفّل شده است علامه طباطبایی(ره) میفرمایند: در سالهایى که در حوزه نجف اشرف مشغول تحصیل علم بودم مرتب از تبریز هزینه تحصیلم به نجف مىرسید و من فارغ البال مشغول بودم تا آنکه چند ماهى مسافر ایرانى به عراق نیامد و خرجیم تمام شد، روزى مشغول مطالعه بودم و دقیقاً در یک مسأله علمى فکر مىکردم که ناگهان بیپولى و وضع روابط ایران و عراق رشته مطلب را از دستم گرفته و به خود مشغول کرد، شاید چند دقیقه بیشتر طول نکشید که شنیدم درب منزل را مىکوبند، در حالى که سر روى دستم نهاده و دستم روى میز بود برخاستم و درب خانه را باز کردم مردى دیدم بلند و داراى محاسنى حنایى و لباسى که شباهت به لباس روحانى عصر حاضر نداشت نه فرم قبایش و نه فرم عمامهاش، امّا هر چه بود قیافهاى جذّاب داشت. به محضى که در را باز کردم سلام کرد و گفت: من شاه حسین ولى، پروردگار متعال مىفرماید: در این مدّت هیجده سال، کى گرسنهات گذاشتهام که درس و مطالعهات را رها کرده و به فکر روزیت افتادهاى!! آن گاه خداحافظى کرد و رفت. من بعد از بستن در خانه و برگشتن به پشت میز تازه سر از روى دستم برداشتم و از آنچه دیدم تعجّب کردم و چند سؤال برایم پیش آمد.
اوّل اینکه: آیا راستى من از پشت میز برخاستم و به در خانه رفتم و یا آنچه دیدم همین جا دیدم ولى یقین دارم که خواب نبودم.
دوم اینکه: این آقا خود را به نام شاه حسین ولى معرفى کرد، ولى از قیافهاش بر مىآید که گفته باشد شیخ حسین ولى، لکن هر چه فکر کردم نتوانستم بخود بقبولانم که گفته باشد: شیخ، از طرفى هم قیافهاش قیافه شاه نبود، این سؤال هم چنان بدون جواب ماند تا آنکه مرحوم والدم از تبریز نوشتند که تابستان به ایران بروم در تبریز بر حسب عادت نجف، بین الطّلوعین قدم مىزدم روزى از قبرستان کهنه تبریز مىگذشتم به قبرى برخوردم که از نظر ظاهر پیدا بود قبر یکى از بزرگان است، وقتى سنگ قبر را خواندم دیدم قبر مردى است دانشمند بنام شاه حسین ولى و حدود سیصد سال پیش از آمدن به در خانه، از دنیا رفته است.
سؤال سوّمى که برایم پیش آمد تاریخ هیجده سال بود که این تاریخ ابتدائش چه وقت بوده است؟ وقتى است که من شروع به تحصیل علوم دینى کردهام؟ که من بیست و پنج سال است مشغولم، و یا وقتى است که من به حوزه نجف أشرف مشرف شدهام؟ که آن هم بیش از ده سال نیست پس ماده تاریخ هیجده از چه وقت است؟ و چون خوب فکر کردم دیدم هیجده سال است که به لباس روحانیّت ملبّس و مفتخر شدهام.[3]
پی نوشت:
[1]. صحیفه سجادیه، ترجمه و شرح ابوالحسن شعرانی، قم، انتشارات قائم آل محمد، چاپ ششم، 1386، ص37.
[2]. نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، خطبه 185.
[3]. طباطبایی، محمد حسین، المیزان، ترجمه محمد باقر موسوی همدانی، قم، انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ پنجم، 1374، ج، ص 549.
هدایت شده از A kh
♨️عبدالله گنجی روزنامه نگار و فعال رسانه ای نوشت:
این متن در باره شخصیت رئیسی است ...زیرا تجربه ۲۴ سال قبل آن را لمس کرده ایم و بعد از ۲۵ سال تریبون رئیس جمهور محل دعوا نیست. کسی را نگران نمی کند. اشکال هم ندارد بگویید فلانی ماله کشید یا چاپلوسی کرد. مسئولیتی هم ندارم. اما نعمت این شخصیت را قدر بدانیم.
👏رئیسی شانی برای خود قایل نیست "من" نمی شناسد. بی ادعاست!
👏سوگلی هایی با خط قرمز ندارد. باند ندارد. روحیه باندی ندارد. مثلا مشایی،واعظی ندارد. جیب نزدیکان در اطرافش باز نیست!
👏به موانع فرضی و موهوم حمله نمی کند و آن را عامل ناکامی نمی داند.
👏با دوقطبی آفرینی مردم را سرکار نمی گذارد و دنبال نخود سیاه نمی فرستد.
👏فضا را رازآلوده نمی کند بگم بگم ندارد.
👏به منتقدان یک بار هم توهین نمی کند عبارت "اگر می گذاشتند.." و یا "نمی گذارند " ندارد.
👏تربیونهایش منشا تنش و تحریک سیاسی در کشور نیست.
👏اختلافات با قوا را به مردم نمی آورد. آرامش مردم را بهم نمی ریزد.
👏 دهها اکانت اینجا تهمت و توهین و تحقیرش می کنند شکایت نمی کند. پاسخ هم نمی دهد. مدعای آزادی هم ندارد!
👏اصرار بر نظریه پردازی و حرفهای فلسفی از تربیون قدرت ندارند. بین نخبگان و توده فاصله نمی گذارد.
👏شبانه روز مثل سرباز(نه ژنرال) میدَود. از هیچ کس طلبکار هم نیست. به همین دلایل مدیرانش هم درگیر ذهنیات سیاسی نیستند.
🌷 قدر این نعمت را بدون منفعت طلبی و فراتر از قبیله گرایی باید دانست! معتقدم همین اخلاص و یک رنگی آبروی وی را نزد ملت ایران حفظ و ارتقا می دهد.
#روانبخش
http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
در چنین شبی جمع زیادی برادران عزیز ما در رود خروشان اروند آسمانی شدند و خون مطهرشان در آب و ساحل رودخانه جاری شد. برخی نیز اسیر شدند و با دست بسته به رگبار گرفته و مظلومانه به ملکوت اعلی می پیوندند. طوبی لهم.
پروردگارا ما را پیش شهدا شرمنده مپسند و شفاعتشان را شامل حال ما بگردان. آمین یارب العالمین
شادی روح شهدای کربلای 4 صلوات و فاتحه ای قرائت کنید
🌺🏴🌺🏴🌺🏴🌺
🍎یک سکانس از سیر و سلوک عملیِ
مرحوم آیتالله حائری شیرازی
خاطرهٔ یکی از علاقهمندان به ایشان
🧤در تابستان سال ۱۳۷۷ با دوستانی به همدان رفتیم تا دو سه روزی آنجا باشیم. پیش از ظهر، ما را به سیاحتی در درّۀ «گنجنامه» بردند. چون تابستان و تعطیلات بود، جمعیت زیادی آمده بودند. متوجه شدیم مردم برای قضای حاجت مشکل دارند. به ما هم سرایت کرد؛ چون سه چشمۀ توالت موجود در گنجنامه گرفته بود که کاسۀ آنها پُر و لبریز از کثافت شده بود. مردم به ناچار با سنگ و کلوخ و ... قضای حاجت میکردند.
👈ما که قصد داشتیم در آنجا تا غروب بمانیم، دیدیم با این وضع ممکن نیست؛ لذا تصمیم گرفتیم کمی در تپهها و باغات پیادهروی کنیم و برگردیم. ساعاتی بعد که به محل پارک ماشینها کنار توالتهای غیر قابل استفاده برگشتیم، متوجه صف مردم برای قضای حاجت و وضو گرفتن بعضی دیگر شدیم. گویا سرویسهای بهداشتی دوباره فعال شده بود.
❗️تصور کردیم شهرداری یا سازمان گردشگری که پول ورودی میگیرند، دستشویی را درست کردهاند! اما در میان مردم سخن از یک شیخ محترم بود که میگفتند به اینجا آمده برای دیدن گنجنامه و کار را ایشان درست کردهاند. راننده ما ـ که آنجا مانده بود، ـ برایمان نقل کرد که یک روحانی آمد و وضع مستراحها و مشکل مردم را که دید، اول سراغ مسئولین را گرفت، کسی حضور نداشت. از راننده و همراهانش کمک خواست و آنان هم چون دیدند آنجا پر از تعفّن و ... است، به ایشان گفتند: «خیلی بوی بد میدهد و ابزاری برای پاکسازی نداریم. شیرهای آب هم خراباند. نمیتوانیم کاری بکنیم».
👈❗️لذا خود ایشان رفتند و اوضاع را دیدند. آنگاه، لباس روحانیت را از تن در آوردند و آستینها را بالا زدند و دستهایشان را در کیسههای پلاستیکی کردند. سپس گفتند هر چه کیسۀ پلاستیک در ماشینها هست، بیاورند. ایشان پارچهای روی دهان و بینی خود بستند و شخصاً تمام اشیا و لجنها و ... را با دست از کاسههای توالت بیرون کشیده و در کیسهها ریختند و از راننده و محافظها ـ که حالشان به هم میخورد، ـ خواستند از درّه با دبّهها آب بیاورند. پس از تخلیه و باز کردن گرفتگیها، همۀ توالتها را شسته و آمادۀ استفاده مردم کردند. خرابی لولهها و شیرهای آب را هم برطرف کردند و سپس، خود را طاهر کرده، وضو گرفته و در گوشۀ باغچهای در آن نزدیکی به نماز ایستادند.
مشتاق شدم بروم ایشان را ببینم و بدانم کدام روحانیاند. از دور به ما نشانش دادند و تا آمدیم به ایشان برسیم، سوار خودرو شده بودند. ماشین چرخی زد و از کنار ما رد شد و دیدم👈 ایشان «آیتالله حائری شیرازی» نمایندۀ ولی فقیه و امام جمعه شیراز است.
😭 بسیار تحت تأثیر قرار گرفتم و به همراهان گفتم: ای کاش رسیده بودیم و برای این کار، دستشان را بوسیده بودیم. همراهم به شوخی گفت: حالا نذر کن هر وقت دیدی، ببوسی تا قضای دستبوسی را بجا بیاوری! من با جدّیت گفتم: نذر میکنم حتماً برای بوسیدن هر دو دستش به شیراز بروم.
💦چند ماه برای دیدن آشنایان و دیدار «آیت الله حائری» به شیراز رفتم. هم فال بود و هم تماشا. هنگامی که به خانۀ آیت الله حائری رفتیم، تعدادی از روحانیان و مسئولان نشسته بودند. میدانستم آقای حائری به هیج وجه نمیگذارند کسی دستش را ببوسد. وسط مجلس ایستاده و اعلام کردم حاجآقا اجازۀ دستبوسی نمیدهند، اما من چند ماه پیش در همدان برای کاری که کردهاند، نذر شرعی کردهام تا در نخستین دیدار، هر دو دست ایشان را ببوسم.
👈بلافاصله، به سمتشان رفتم و با ذکاوت و هوشی که داشتند متوجه علت شدند. تا آمدند دستها را پس بکشند، آن دو را گرفتم و بوسیدم و بر دیده گذاشتم. به مطایبه و نکتهپرانی همیشگی گفتند: شما فقط اهل تشویق کار خوب هستید یا اهل عمل به کارهای خوب هم هستید؟ عرض کردم: دعامان کنید که اهل عمل بشویم، چون پیش از جنابعالی، ما هم گرفتاری مردم و خودمان را در آن تنگه دیده بودیم و رد شدیم. کُمیت کار ما لنگ است، امیدوارم از شما بیاموزیم.
☺️بعد آهسته تر فرمود: حالا نمیخواهد به این آقایان بگویید. بین خودمان باشد.
به نقل از کانال آیتالله حائری شیرازی ( @haerishirazi )