نکاتی به بهانه مصاحبه دقیق و پرنکته اخیر استاد میرباقری با مجله فکرآورد درباره نظریه پیشرفت ایشان.
در این نکات به 4 آموزه اصلی که در سالهای شاگردیم از پروژه کلامی استاد میرباقری آموخته ام و آنها را دنبال می کنم اشاره کرده ام و جایگاه مهم این مصاحبه در این میان.
@social_theory
14011123 edit.mp3
38.72M
⭕️ سخنرانی های ماهیانه میز نظریه اجتماعی فرهنگستان
🔴جلسه سوم
✅بازخوانی اندیشه اجتماعی مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی(ره) از منظر دستاورد وی در شکل دهی به یک نظریه اجتماعی
🟩ایده این دوره این است که مرحوم علامه حسینی(ره) در سه مرحله، به مرور، به خوانشی از نظریه اجتماعی اسلام دست پیدا کرد که در نقطه ای متمایز از نظریه اجتماعی مدرن و همینطور نظریه اجتماعی تمدن اسلامی دور اول و محصولات علمی آن بود.
🟦این دوره از ارائه های ماهیانه میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم سعی می کند در 4 جلسه، خطوط کلی تلاش وی در دور اول را مورد بررسی قرار دهد.
🟪اهمیت این دوره از فکر اجتماعی بنیانگذار فقید فرهنگستان علوم اسلامی در این است که یک عضو فعال جامعه مدرسین حداقل در تفکر اقتصادی حوزه علمیه قم نقشی شناخته شده داشته است.
🟧وی در این دوره عضو مجلس خبرگان قانون اساسی بوده که یکی از 18 پیشن نویس قانون اساسی ایران را نیز ارائه کرده بوده است و در این پیش نویس و در نطق هایش، بر اساس این دستگاه فکری، مشارکت می کرده است.
◀️جلسه سوم
🗣 ارائه کننده: حسین مهدیزاده
1️⃣ یکشنبه 23 بهمن 1401
🆔@social_theory
🔴یک پیشنهاد پژوهشی:
✅ما هیچ نقشه ای از خرده فرهنگهایی که توانسته ایم آنها را با انقلاب اسلامی همساز کنیم نداریم. اما هر از چند گاهی کلیپهای مصاحبه ای کوتاه، خبر از یک تکثر متعقد، ذیل انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی میدهد تا بگوید ج.ا یک چتر ملی است، نه فرقه ای.
🔆 اگر من رئیس یکی از دانشکده های علوم اجتماعی ج.ا بودم، دسته های مختلف را به کمک همین کلیپها شناسایی می کردم و در یک مصاحبه عمیق، سعی می کردم پرده از زوایای فکری و فرهنگی آنها برای جامعه علمی بردارم. این کار باعث می شود تا به نقشه ای از خرده فرهنگهایی که امروز به چتر جمهوری اسلامی علاقه دارند برسیم.
می دانیم که ج.ا.ایران فقط یک چتر فرقه ای برای ما مذهبی هایِ مسلمانِ شیعه یِ فقاهتیِ... نیست. اساسا انقلاب اسلامی ماموریتش این بود که شیعه جعفری را به موقعیت رهبری جامعه واقعی انسانی، با همه تکثرهایش بازگرداند و این فرصت در متکثرترین دوران فرهنگی بشر و در یکی از ریشه دار ترین سرزمین های تمدنی، یعنی ایران برای ما مهیا شد.
اما ما امروز نمی دانیم که با چه طیفی از همراهان مواجه هستیم و عمق فرهنگی مشترک ما با هر کدام چقدر است و از کجا نقطه تمایز ما شروع می شود و... تا بتوانیم نقشه دوستی متناسب بریزیم و بدانیم کجاها وارد نشویم که باعث دشمنی نشود و کجاها می توانیم سرمایه گذاری کنیم که عمق فرهنگی مشترکمان را افزایش دهیم تا جامعه در جهت انقلاب اسلامی تکامل یابد، نه در جهت مدرن.
این مصاحبه های عمیق می تواند آغازی باشد برای این رویای بلندپروازانه شیعیان جعفری که با خلوص، خودشان را به امروز تاریخ بشر رسانده اند.
🆔 @social_theory
«ماهنامه فکرآورد ـ شماره ۱ ـ بهمن ماه ۱۴۰۱» را از طاقچه دریافت کنید
https://taaghche.com/book/142440
آیا تکنولوژی هم اسلامی و غیر اسلامی دارد ؟!
از اصحاب علوم انسانی اسلامی شنیده ایم که علوم دارای مبنا ، ارزش و اهداف هستند اما عموما گمان میکنیم که این مربوط به علوم انسانی است و الا در علوم تجربی و فنی یا به عبارتی تکنولوژی چنین مسائلی وجود ندارد و محصولات تکنولوژیک از یک قائده مشخص پیروی میکنند .
اگر کمی به تصاویر بالا دقت کنید متوجه خواهید شد که یک محصول واحد میتواند با دو رویکرد ، ارزش و عقلانیت و هدف ساخته شود .
یک طرف متور سیکلت اژ که مربوط به شوروی سابق است یک نظام کمونیست و کارگری
و طرف دیگر متور سیکلت هارلی دیویدسون مربوط به امریکاست که در یک نظام سرمایه سالار و لیبرال طراحی و ساخته شده ،
شاید در نگاه اول فکر کنیم که خب سلیقه ها متفاوته ، اما اگر خوب نگاه کنیم میفهمیم که اینگونه نیست ، بلکه دو انسان با دونگاه این محصولات را تولید کرده اند .
اگر شما هم یادتان باشد سالها متور اژ محبوب ترین وسیله برای روستاییان و عشایر ایران بود.
اما دومی را قشر مرفه جامعه استفاده میکند.
به شکل ظاهری ان ها توجه کنید اولی ساده بی آلایش اما بسیار کاربردی و پر قدرت ، جای سرنشینان اضافی ، ترک بزرگ برای بار و ... .
اما دومی ظاهری مهاجم و عصیان گر ، با فرمانی بالا اومده که به متور سوار احساس غرور میدهد ، بدون سرنشین اضافی که مروج زندگی فردگرایانه و (ایندیویژوئال) و ...است .
هرکدام از اینها تکنولوژی حاصل از یک نوع تفکر است و البته مروج همان تفکر هم هست .
یکی مروج ارزش های لیبرال ، از تبرج و تفاخر گرفته تا خودخواهی ، مصرف گرایی و ...
یکی مروج ارزش های جامعه کارگری.
ادامه... 👇👇
✅@roeyaomat