eitaa logo
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
3.8هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
314 ویدیو
117 فایل
طلبه درس خارج مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم @ho_mah کانال آپارات https://www.aparat.com/hosseinmahdizade
مشاهده در ایتا
دانلود
مردم برای خرید بلیط سیرک به جای اسکناس، سوسیس، مربا و نان به گیشه می دهند!⬆️ آلمان؛ دوران ابر تورم اقتصادی، ۱۹۲۳
تاکنون بیش از۱۲۰نفر درامریکا که بیماری لاعلاج داشتن، داوطلبانه به شکل نیمه مرده منجمد شده‌اندبا این امید که روزی علم،درمانى براى آنها درمانی پیدا کند و دوباره به حیات بازگردند.
[Forwarded from فتاوای رهبر انقلاب] 🔸حکم گرفتن سود از بانک‌ها ❓پرسش: بانکها به سپردهگذاران مقداری سود و بهره میدهند، با توجه به اینکه مقدار سود حتّی قبل از بکارانداختن سرمایهها معیّن است و صاحب سرمایه در خسارت ناشی از کار شریک نیست، آیا سپردهگذاری در این بانکها به قصد دستیابی به آن سود جایز است؟ 🔹پاسخ: در صورتی که سپردن اين اموال به بانک به عنوان قرض و به قصد دستيابی به سود آن باشد، واضح است که اين همان قرض ربوی است که از نظر تکليفی حرام میباشد و سود مورد نظر هم همان رباست که شرعاً حرام میباشد، ولی اگر به عنوان قرض نباشد بلکه به قصد بکارانداختن پول توسط بانک در معاملات حلال شرعی باشد اشکال ندارد و تعيين مقدار سود قبل از شروع به کار با آن پولها و همچنين شريک نبودن صاحبان پولها در خسارتهای احتمالی، ضرری به صحّت قرارداد مذکور نمیزند. ◀️ مسئله 1940 کانال ‌‌‌‌‌‌«فتاوای رهبر انقلاب» را به سایر مقلدان ایشان معرفی کنید 🔽🔽🔽 https://telegram.me/joinchat/BRMd_z8lCnZTy7hr5O_KJg
... سردر کلیسا که تابلوی یادمان تاسیس دانشگاه(شیکاگو) را در آن گذاشته‌اند. می‌گوید اگر این را برای هر ایرانی بخوانی، خیال می‌کند که مرامنامه تاسیس دانشگاه امام صادقی یا حوزه‌ای یا چیزی توی این مایه‌هاست. این تابلو را بگذارید خیلی دم‌دستی ترجمه کنم برایتان: «نمازخانه یادمان راکفلر موسس دانشگاه شیکاگو، جان د. راکفلر (John D. Rockefeller)، در 13 دسامبر 1910 تدارک ساخت این نمازخانه را داده است و بنابراین هدفش را این گونه تعریف نموده: از آنجایی که روح دین باید در دانشگاه نفوذ کند و اختیارش را در دست گیرد، بنابراین این ساختمان که نماینده دین است باید ویژگی غالب و مرکزی گروه دانشگاه باشد. بنابراین اعلام خواهد شد که دانشگاه در حالت آرمانی‌اش باید مغلوب روح دیانت باشد. و دانشکده‌هایش باید ملهم از احساسات دینی و کارش بر اساس رهنمودهای غایی دین باشد.» به نقل از
[Forwarded from عصر انديشه] هاشمی رفسنجانی: همان‌گونه که در قرآن می‌بینید که کلیات، اصول و راه‌هایی برای ما مشخص شده و در مواردی احکام معینی آمده که بعضی‌هایش تعبدّی است. ولی عمده مسائل دینی به خود انسانها واگذار شده است. حتی در زمان خود پیغمبر(ص) احکام امضایی پیامبر(ص) نسبت به احکام انشایی بیشتر بود. یعنی آنچه را که مردم داشتند، و پیامبر قبول کرده بودند که به آن شیوه زندگی کنند. وقتی رسائل عملیه علما را می‌خوانم و با اطلاعی که از مبانی فقهی دارم، می‌بینم گاهی به جای خود مقلّد، روی عرف می‌نشینند. یعنی مصداق تعیین می‌کنند که این شأن مقلد است که عرف باید این را تعیین کند. چون مردم می‌پرسند، آنها برای تسهیل امور راهی را باز می‌کنند. فکر می‌کنم در قلمرو دین حضور ابتکاری خود انسان و فهم، تفکر، تعقل و دستاوردهای خود انسان خیلی بیشتر از آن چیزی است که ما فکر می‌کنیم به صورت سربسته و غیرقابل انعطاف در اختیار ماست. به علاوه همان جا اجتهاد و مصلحت را مکمّل دین خاتم قرار دادند. به صورت اجتماعی الان در مجمع تشخیص مصلحت نظام داریم با حکم الهی تصمیماتی می‌گیریم که شاید دینی نباشد. پس فضای دینی خیلی باز است. اگر متحجرین دست و پای مردم را نبندند، بال پرواز باز است و به خیلی جاها می‌تواند برسد. https://goo.gl/Ze2CMj
اگرچیزی خوارکی متعلق به شخص دیگری باشد، در صورتی که صاحب آن، نیازی ضروری داشته باشد،اوخود در مصرف کردن مقدم است. واگر بیم اضطرار برود، کسی که مضطر است (چه مالک، چه غیرمالک) مقدم است. پس اگر نیازمند، بهای خوراک را نداشته باشد، بخشیدن آن به او ، بر مالک واجب است. در این صورت، اگر مالک خوراک ، شخص نیازمند را از تصرف باز دارد، باید نیازمند خوراکی را بزور از او بگیرد، اگر مالک مقاومت کند ، کشتن وی ( در ضمن چنین درگیری) جایز است... طوسی_6/286_چاپ_تهران /16 /397 /189 .
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
#پرونده_فقر #نیازمند_جایز_است_مالک_را_بکشد اگرچیزی خوارکی متعلق به شخص دیگری باشد، در صورتی که صاحب
[In reply to سطلیات] در حاشیه یک پست تلگرامی در موضوع فقه حکومتی حسین مهدیزاده چند روزی است متنی از فتاوای علمای شیعه از شیخ طوسی تا دوران معاصر درباره احکام محتکر در حال دست به دست شدن است که منظور آن توجه دادن به ظرفیت اجتماعی و حکومتی فقه بود. تاملاتی در این موضوع برایم پیش آمد که در چند نکته آن را می نویسم. 🍀🍀🍀👇👇👇🍀🍀🍀 ۱- اخلاق و فقه مسیحی که توسط کلیسا سرپرستی می شد، با نکوهش حرص، مال پرستی و تمایل به انباش ثروت، آنچه را در اصل نیروی محرکه اصلی نظام سرمایه داری امروز شناخته می شود نکوهش می کرد: در زندگی زمینی، برای برادرت، برای فقرا و برای نیازمندان باید گشاده دست باشی»(سفر تثنیه) «وای بر شما که مال فراوان دارید! وای بر شما که شکم ها انباشته اید! چرا که گرسنه خواهید ماند. وای بر شما که امروز خندانید، چرا که به ماتم و اشک خواهید نشست!»(سفر تثنیه) ۲- در ابتدای تمدن مدرن و شاید تا اواخر قرن ۱۸ فرهنگ غالب اگرچه دیگر رنگ دینی نداشت، اما هنوز رابطه فقیر و غنی را چنین می انگاشت. انگلستان که پیشرو دنیای صنعتی در قرن ۱۸ و ۱۹ بود از ۱۵۳۱ درگیر تدوین قوانین بینوایان بود. «قانون الیزابت برای دستگیری از بینوایان» در ۱۶۰۱ در انگستان تصویب شد که مفاد آن به رسمیت شناختن حق بینوایان برای دریافت کمک، قرار دادن مالیات اجباری برای کمک به آنها و تعیین رفتار با بینوایان کودک و جوان و پیر و زن و مرد و… بود. در این قوانین اعلام شده بود آنان که «قربانی» قصور نظام اقتصادی هستند بایستی توسط آنان که از این نظام بهره می برند یاری شوند. البته این قوانین وقتی تصویب شدند که هنری هشتم در اوایل قرن ۱۶ از اصول کاتولیکی رم کناره گرفته بود والا پیش از آن مسوولیت بینوایان با شریعت دینی کاتولیکی بود. با وجود فرهنگ و اخلاق و شریعت مسیحی و شبکه خیریه های کلیسای کاتولیک نیازی به قانون جامع بینوایان نبود چون اخلاق و فقه کاتولیک، مبتنی بر ارزشهای دینی ضد انباشت ثروت و دعوت توانگران برای کمک به بینوایان این کار را انجام میداد. ۳- همین قانون نیز که در نظام اسپینهاملند ۱۷۹۵ به اوج خود رسیده بود در دوره لیبرالیسم کلاسیک در ۱۸۳۴ بالاخره برداشته شد: شعار لیبرالهای کلاسیک این بود که: «با از بین بردن نظام مهیبی که در آن بیکاره ها، بدون هیچ تلاش، بار زندگی خود را بر دوش همسایگان کوشای خود می افکندند، از اتلاف اموال مردم زحمتکش جلوگیری کند...» ۴- نکته جالب توجه قول فقیهان و پدران روحانی مسیحی در این دوره است. در این دوره دیگر قرائت های دینی نیز از فرهنگ سوداگرانه و لیبرالیسم اقتصادی مدرن حمایت می کند. «کشیش جوزف تاونزند» در این دوره حرفهای هابز و جرمی بنتام را در تنبلی ذاتی انسان و درد گریز بودن ذاتی او با زبان الهیاتی و درون دینی باز سازی می کنند و شریعت را مناسب با این فرهنگ بدیهی شده برای خودشان مورد بازبینی قرار میدهد: «گرسنگی نه تنها فشاری آرام و ارام بخش و مداوم است، بلکه به عوان طبیعی ترین انگیزه برای صنعت گری و کار، بیشترین تلاشها را به ارمغان می اورد.» فقیه مسیحی در این دوره دیگر ارزش دینی سابق را قبول ندارد بلکه فرهنگ و ارزش جدید را پذیرفته و فتاوایی مطابق با آن می دهد. او اصل تنبل بودن انسان را را پذیرفته است و معقول نمی داند که دین این گزاره را قبول نداشته باشد بلکه بدیهی میداند که دین آن را قبول دارد، لذا حکم دینی می دهد که باید کارگر گرسنگی بکشد تا این درد و رنج او را به کار بکشاند. ۵- حال از فضل علمای سلف ما را چه حاصل اگر فقهای سلف ما فتوا می داده اند که: اگر چیزی خوارکی متعلق به شخص دیگری باشد، در صورتی که صاحب آن، نیازی ضروری داشته باشد، اوخود در مصرف کردن مقدم است. واگر بیم اضطرار برود، کسی که مضطر است (چه مالک، چه غیرمالک) مقدم است. پس اگر «نیازمند»، بهای خوراک را نداشته باشد، بخشیدن آن به او ، بر مالک واجب است. در این صورت، اگر مالک خوراک، شخص نیازمند را از تصرف باز دارد، باید نیازمند خوراکی را بزور از او بگیرد، اگر مالک مقاومت کند، کشتن وی (در ضمن چنین درگیری) جایز است ... المبسوط شیخ طوسی 6/286 چاپ تهران شرائع الاسلام محقق حلی 238 قواع علامه حلی 2/16 مستند الشیعه ملا محمد مهدی نراقی 2/397 وسیله النجاه سید ابوالحسن اصفهانی 2/189 فرهنگ، ارزشها و اخلاق جدید در این فتوا بسیار خدشه کرده کرد و فرهنگ عمومی مسلمانان نیز بسیاری از این خدشه ها را معقول یافته است. اینکه مالکیت وقتی مستقر شد، هیچ چیز نمی تواند آن را به زور از مالک سلب کند. یا اینکه بخشیدن به نیازمند حداکثر حسن است نه واجب. یا اینکه درگیری مستحق با مالک حتما در زندگی امروز قبیح است! و…
فقیه امروز خود در بستر فرهنگی جامعه زندگی می کند و فقه ما مکرر به او آموخته است که ارتکازات عرفی اش را مهم بشمارد. اینگونه است که فقیه امروز بر سر یک دو راهی است. آیا دست از فرهنگ قطعی دین در اعصار گذشته دست بردارد یا اینکه مبتنی بر همان فرهنگ فتوا دهد؟ اگر مبتی بر همان فرهنگ سابق فتوا دهد، حکومت امروز جوامع اسلامی که سازه خود را از دنیای مدرن کپی کرده اند نخواهند توانست مجرای تحقق این حکم شوند و پر واضح است که کار به حکم ثانوی و مصلحت اندیشی ها خواهد کشید و قطعا مصلحت این است که جامعه بدون دستور العمل باقی نماند، و از آنجایی که جامعه فقط مجرای دستورهایی میتواند واقع شود که نهادها و ساختارهای مناسب برای جریان انها را داشته باشد در نهایت آنچه در جامعه به قانون تبدیل خواهد شد، چیزی جز جزیان عینی همان فرهنگ لیبرالیسم اقتصادی نخواهد بود. و البته فقیه این راه را انتخاب می کند! چرا که هیچگاه هیچ فقیه مانوس با منابع دینی نخواهد پذیرفت که حکم اولی اسلام با فرهنگ لیبرالیسم اقتصادی در موضوع فقرا هماهنگ باشد! پس همگی حکم اولی را می گوییم ولو اینکه مطمئن هستیم که جامعه امکان جریان حکم اولی را ندارد و حکم ثانوی نیز مجرای جریان و رشد فرهنگ لیبرالیسم است نه فرهنگ ایمانی! ۶- مشکل این است که از دل همین الهیات و اخلاق و فقه موجود، حرکت جدیدی نیز در حال شکل گیری است که قدرت توجیه اخلاق سرمایه داری را دارد و میتواند عرف سرمایه داری را به عنوان عرف عقلایی و عرف متشرعه معرفی کند! شنیدم یکی از اساتید فقه و اصول حوزه تهران که اقتصاد نیز خوانده است و مسئولیت های متعددی در اقتصاد پولی کشور دارد در درس خارج خود اثبات می کند که مکانیزم بازار آزاد، هم مکانیزم عقلایی است و هم منابع دینی را به نحوی میتوان بازخوانی کرد که امضای شرعی آن قابل اصطیاد باشد. حتی شنیدم که چند سالی است که خدمت مراجع قم میرسد تا فتوای ایشان را در این موضوع تغییر دهد و گویا موفقیت هایی هم داشته است! در حرکت علمی هیچگاه راه هچنین خطرهایی بسته نیست! فقه می خواهد با تغییر جهت جامعه از جامعه دستگیر نیازمندان به جامعه توجیه کننده لیبرال- سرمایه داری چه کند؟ با نقل فتوای فقهای سلف نمی توان دست فقیه امروز را در اجتهاد متناسب با شرایط زمانی و مکانی لرزاند! حسین مهدیزاده @satliyat
نمایی از مالکیت در صنعت مخابرات ایران منبع:ماهنامه پیوست ✖️اقتصاد آنلاین: فوری|جذاب|تحلیلی
شخصیتی مهم
مدرنیته را سیب زمینی به اینجا رساند