eitaa logo
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
3.8هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
315 ویدیو
117 فایل
طلبه درس خارج مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم @ho_mah کانال آپارات https://www.aparat.com/hosseinmahdizade
مشاهده در ایتا
دانلود
درگذشت آیت‌الله طالقانی، خوش‌موقع یا بدموقع؟ روایتی عجیب از برکات یک مرگ! مرحوم سيد منیرالدین حسینی از اعضای تاثیرگذار مجلس خبرگان قانون اساسی در کتاب خاطراتش با اشاره به درگذشت آیت‌الله طالقانی گفته است: «رحلت ایشان برای این کشور و قانون اساسی و نیز خود آن بزرگ‌مرد، برکاتی به همراه داشت.» 19 شهریور 58 آیت‌الله طالقانی درگذشت و 21 شهریور اصل 5 یکی از چالشي‌ترین اصل‌های قانون اساسی پیرامون ولایت فقیه در جلسه‌ي پانزدهم مجلس خبرگان قانون اساسی تصویب شد. در خاطرات سيد منیرالدین حسینی که از اعضای فعال مجلس خبرگان قانون اساسی به‌ویژه در بحث‌های مربوط به ولایت فقیه بود به مخالفت‌های کسانی مانند حجتی کرمانی، بنی‌صدر و دیگران با اصل ولایت فقیه اشاره شده. به روايت او حجتی کرمانی خطاب به منیرالدین گفته است: «تو می‌خواهی استبداد سیاه را بار دیگر بر این کشور حاکم کنی.» در ادامه منیرالدین مي‌گويد: «از دیگر مخالفان صاحب‌نام می‌توان به مرحوم طالقانی اشاره کرد.» منیرالدین معتقد بود اگر آیت‌الله طالقانی تا تصویب قانون اساسی و در تمام بحث‌های آن؛ «در قید حیات بودند، شاید به سختی می‌شد کار را پیش برد.» او معتقد بود شیوه کار آیت‌الله طالقانی با سایر مخالفان متفاوت بود؛ «ایشان سعی می‌کرد هیجان‌هاي مجلس را وارد جامعه کند و به سطح توده‌ي مردم بکشاند.» در ادامه به سخنانی از آیت‌الله طالقانی علیه مجلس خبرگان در آخرین خطبه نماز جمعه پیش از درگذشتش اشاره کرده است و نوشته که آیت‌الله طالقانی گفته: «حضرات در حال دوختن قبایی هستند که برازنده‌ی قد و قامت خودشان باشد.» البته این جمله در خطبه‌ی آخر آيت‌الله طالقانی نیست و احتمالا منيرالدين در جای دیگري این جمله را شنیده است. آيت‌الله طالقاني روي فعاليت شورايي و حضور مردم در قدرت تاكيد داشت و در آخرين خطبه‌اش در ١٦ شهريور ٥٨ نيز روي همين موضوع دست گذاشت: «صدها بار من گفتم که مسئله شورا از اساسی‌ترین مسئله[مسائل] اسلامی است، حتی به پیغمبرش با آن عظمت می‌گوید با این مردم مشورت کن، به این‌ها شخصیت بده، بدانند که مسئولیت دارند، متکی به شخص رهبر نباشند، ولی نه این‌که نکردند، می‌دانم که چرا نکردند، هنوز هم در مجلس خبرگان بحث می‌کنند، در این اصل اساسی قرآن، که به چه صورت پیاده بشود: باید، شاید، یا این‌که می‌توانند؟ نه، این اصل اسلامیه. یعنی همه مردم از خانه و زندگی و واحدها باید با هم مشورت کنند در کارشان... شاید بعضی از دوستان ما بگویند آقا شما چرا این مسائل را در میان توده مردم مطرح می‌کنید؟ بیائید در مجلس خبرگان! می‌گویم بین موکلین شما من مطرح می‌کنم، این‌ها هستند که ما را وکیل کردند... باید دردها، اندیشه‌ها، بدبختی‌ها، ناراحتی‌ها، عقب‌ماندگی‌های این مردم را جبران کنیم. با قوانین نجات‌بخش و حیات‌بخش اسلامی. امیدواریم که همه ما هشیار بشویم. فرد، فرد، مسئولیت قبول بکنیم و این مسائل عظیم اسلامی را پیاده بکنیم، خودرأیی و خودخواهی را کنار بگذاریم، گروه‌خواهی، فرصت‌طلبی و تحمیل عقیده یا خدای نخواسته استبداد زیر پرده‌ي دین را کنار بگذاریم و بیاییم با مردم، با دردمندها، با رنج‌کشیده‌ها، با محروم‌ها هم‌صدا بشویم.» منیرالدین نگران بود كه طالقاني ساير بحث‌ها را نيز به ميان مردم بكشد و پس از اشاره به حمله‌ي طالقاني به مجلس خبرگان در آخرين خطبه او گفته است: «برداشت من این است که اگر رشته حیات ایشان نمی‌گسست، به احتمال بسیار زیاد، مردم را به صحنه می‌کشاند و آنان را علیه مصوبات خبرگان و اصول قانون اساسی می‌شوراند.» مقصود اين يادداشت بررسي اصل ولايت فقيه در مجلس خبرگان قانون اساسي و ديدگاه آيت‌الله طالقاني در اين باره نيست كه در يادداشت ديگري به اين موضوع خواهم پرداخت. نوع نگاه مرحوم منيرالدين برايم جالب بود. نگاه او یک نوع برداشت از مرگ آیت‌الله طالقانی است. از سوی دیگر آقای بهشتی وقتی خبر درگذشت طالقانی را شنید بسیار غمگین شد و به روایت بادامچیان چند دقیقه‌ای نتوانست سخن بگوید و بعد گفت: «عجب! عجب! خیلی بد شد! کارهایی به عهده‌ی ایشان بود که فعلا کس دیگری نمی‌تواند آن‌ها را برای انقلاب انجام دهد.» البته تحلیل منیرالدین حسيني به معنای خوشحالی ایشان از درگذشت آیت‌الله طالقانی نیست اما نگاه او و بهشتي دقیقا با هم متفاوت است. يك نگاه بر ويژگي‌های خوب افراد و تاثیرگذاری‌شان در جهت مثبت تمركز دارد، پس بيشتر براي حفظ آن‌ها مي‌كوشد و نگاهي ديگر نگران تاثيرگذاري منفي كساني است که با مردم پیوند دارند و نگران است گفتگوهاي آن‌ها با مردم به روند كارها آسيب بزند. چنين نگاهي ممكن است چندان به حفظ افراد اهميت ندهد. - خاطرات سيد منيرالدين حسيني شيرازي توسط مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شده است. https://t.me/jafarshiralinia
مجموعه استوری هایی در تحلیل و دفاع از موضع مرحوم سیدمنیرالدین کار کردم که در ادرس ذیل قابل دستیابی است‌ 👇👇👇👇 https://www.instagram.com/s/aGlnaGxpZ2h0OjE3ODU2NTk1ODM1MjgwMjc2?story_media_id=2624749898220713360_600402026&utm_medium=copy_link @social_theory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نقش صلوات و استفاده از نام پیامبر برای اعلام پانصد میلیون پاداش هیات مدیره بانک تجارت . (برای مالیات ندادن، در عرض چند ثانیه پاداش ۴۰۰ میلیونی خودشون را کردن ۵۰۰ میلیون 😂) 😢
ان شا الله و به شرط حیات، از شنبه 9 مرداد کتاب پسااسلامیسم دوستم اقای دکتر میلاد دخانچی را در 8 جلسه تقریر و تدریس انتقادی خواهم کرد. هدف از این دوره: 1⃣رسیدن به یک تقریر روان و کلان از اجزاء گسترده این پروژه 2⃣برخی نقاط انتقادی و همینطور تکمیلی بر آن 3⃣معرفی برخی پسااسلامیسم های بدیل پسااسلامیسم دخانچی لینک ثبت نام: https://b2n.ir/b36992 @social_theory
یک گمانه که قابل دفاع تر از آسیب شناسی مرحوم شریعتی از گرفتاری های شیعه در قالب شیعه علومی و صفوی است. @social_theory
پسا اسلامیسم ج 1.mp3
25.83M
💢تدریس انتقادی کتاب پسااسلامیسم نوشته دکتر میلاد دخانچی 📣مدرس: حسین مهدیزاده هدف از این دوره: 1️⃣رسیدن به یک تقریر روان و کلان از اجزاء گسترده این پروژه 2️⃣برخی نقاط انتقادی و همینطور تکمیلی بر آن 3️⃣معرفی برخی پسااسلامیسم های بدیل پسااسلامیسمِ دخانچی لینک ثبت نام: https://b2n.ir/b36992 ⚠️این دوره به میزبانی پلتفرم کالک برگزار می شود و با اجازه برگزار کنندگان دوره، جلسه اول از هشت جلسه ای که مقرر شده است برای کلاس را در کانال ایتا، تلگرام و اینستاگرام بارگزاری شد @social_theory
هدایت شده از KHAMENEI.IR
6.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨ببینید | پاسخ مرحوم هاشمی رفسنجانی به استدلال‌های رهبر انقلاب درباره رابطه با آمریکا چه بود؟ ☝️ ویدیوی منتشرشده در حساب اینستاگرام KHAMENEI.IR 📥 نسخه کامل را ببینید: https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=48384
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
🚨ببینید | پاسخ مرحوم هاشمی رفسنجانی به استدلال‌های رهبر انقلاب درباره رابطه با آمریکا چه بود؟ ☝️ وی
شاید این دفعه اول است که تندی لحن رهبر انقلاب با مسئولین عالیرتبه نظام، در موضوعات کلان اداره برای مردم منتشر میشود. اما کاش قبل از اینکه این تندی در موضوع مذاکره که گاهی یک مساله خاص و مد نظر انقلابی ها جلوه داده شده، برای مردم منتشر شود، دفتر و بیت ایشون تدبیری میکرد و ابتدا در موضوعاتی که مردم ملموس ان را درک میکنند و به زندگی مردم بیشتر مربوط است این تندی را میدیدند. مثل ماجرای مظالم سیستان یا خوزستان بعد تندی درباره مذاکرات پخش میشد.
4_5958340642919679537.pdf
17.08M
♨️ 📚 «سياست‌هاي توسعه و تکامل جمهوري اسلامي ايران: اقتصادي-مالي، اجتماعي-فرهنگي، فضايي-کالبدي» 🔖 نخست‌وزیری: دفتر طرح‌های انقلاب 📆 انتشار: اردیبهشت 1359 📍 تعداد صفحات: 256 🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ♻️ دفتر نخست‌وزيری در فروردين 1358 سمت «وزير مشاور در طرح‌هاي انقلاب» را ايجاد مي‌کند و اساسنامه شوراي عالي طرح‌هاي انقلاب هم به تصويب هيئت دولت مي‌رسد. اين شوراي عالي قرار است طرح کلي نظام‌هاي تشکيل‌دهنده جامعه ايران براي رسيدن به اهداف جمهوري اسلامي را ارائه کند. شوراهايي ذيل شوراي عالي طرح‌هاي انقلاب تشکيل مي‌شود و 195 نفر از متخصصان کشور با صرف 4000 ساعت وقت این گزارش را تنظیم کرده‌اند. ♻️ این متن یکی از میراثهای گرانبهای انقلاب 67 است. 🆔 @social_theory
هدایت شده از رمزنگارانه
در انجیل متی باب ۳ (موعظۀ یحیای تعمید دهنده) آیه ۱۱ به نقل از حضرت یحیی گفته می‌شود: من شما را در آب تعمید می دهم و این تعمید نشانۀ توبه شماست ولی کسی که بعد از من می آید از من تواناتر است و من لایق آن نیستم که حتی نعلین او را بردارم. او شما را با روح القدس و آتش تعمید خواهد داد. منبع: https://b2n.ir/f08155 حال به سراغ منبع سریانی انجیل متی می‌رویم که دقیق‌تر این آیه را موشکافی کنیم. برای مشاهده متن سریانی در سایت http://www.peshitta.org/ روی Interlinear NT کلیک کنید و سپس با انتخاب Mattai و باب سوم از انجیل متی به متن سریانی انجیل دسترسی داریم. در این سایت متن سریانی به همراه ترجمه کلمه به کلمه نوشته شده است. در متن سریانی می‌بینیم که عبارت «تواناتر است» یا "is stronger" بالای کلمه «ܚܣܝܢ» نوشته شده. (جالب که این کلمه شبیه به کلمه شهید در عربی است). می‌خواهیم تلفظ کلمه «ܚܣܝܢ» را استخراج کنیم. دو راه داریم، از همان سایت پشیتتا، کلمه «ܚܣܝܢ» را انتخاب کنید و کپی کنید. تقریبا تلفظ آن کلمه کپی خواهد شد که Nysx است، البته چون سریانی از راست به چپ نوشته می‌شد، تلفظ آن کلمه Xsyn است (x به عنوان خ یا ح نوشته می‌شود.). راه دوم که دقت بهتری هم دارد استفاده از جدول حروف زبان سریانی در ویکی‌پدیاست https://b2n.ir/f21751 ܚ: ح ܣ: س ܝ: ی ܢ: ن حضرت یحیی می‌گوید: من شما را در آب تعمید می دهم و این تعمید نشانۀ توبه شماست ولی کسی که بعد از من می آید -حسین من است- و من لایق آن نیستم که حتی نعلین او را بردارم. او شما را با روح القدس و آتش تعمید خواهد داد. التماس دعا
هدایت شده از راوی
🌐در جستجوی بدیل سرمایه‌داری در دنیای باستان راوی ، محمدحسین مصلایی: نظام سرمایه‌داری به رغم همه‌ ناکارآمدی‌ها و پیامدهای فاجعه‌باری که به لحاظ اخلاقی‌ و اقتصادی به بار آورده است، همچنان گزینه‌ بدیل کارآمدی در مقابل خود ندارد و عمده‌ کوشش‌های عملی‌ نیز یا شکست خورده‌اند یا در مواقع کمی که فرصت گسترش پیدا کرده‌اند به تجربه‌ها‌ی تلخ تاریخی منجر شده‌اند. اما یافتن جایگزین برای این نظام اقتصادی، با اهمیت‌‌تر از آن است که این ناکامی‌ها و پیچیدگی‌ها باعث ناامیدی از جستجوی یک بدیل و کوشش برای تحقق آن بشود. رساله‌ پیش‌کش (The Gift) اثر مارسل موس (۱۹۵۰-۱۸۷۲) از خلال بررسی تطبیقی پدیده‌ پیش‌کش در جوامع باستانی در پی ارائه‌ خوانشی تام از پدیده‌ مبادله و دلالت‌های معنایی و پیامدهای عملی آن در این جوامع است تا علاوه‌بر درک این نهادهای باستانی نشان بدهد که چگونه درک این نهادها می‌تواند به ما در فهم بهتر جامعه‌ خود و اصلاح آن کمک کند. پیش از این رساله، پنداشت کلی این بود که اقتصادهای ماقبل بازار به وسیله‌ تهاتر عمل می‌کرده‌اند و سعی داشته‌اند مطابق با منطق بازار عمل کنند، اما فاقد تکنولوژی‌های لازم برای صورت بخشیدن به آن بوده‌اند. اما موس در این رساله نشان می‌هد که هرگز اقتصادی مبتنی بر تهاتر وجود نداشته است و آن جوامعی که در آن‌ها از پول استفاده نمی‌شده، دارای اقتصادهای هدیه بودند؛ اقتصادی که نه بر اساس حساب و کتاب، بلکه مبتنی بر امتناع از حساب و کتاب سامان گرفته بودند. اقتصاد هدیه که ریشه در نظامی اخلاقی داشت، آنچه را که ما اصول بنیادین علم اقتصاد می‌دانیم به صراحت رد می‌کرد. مارسل موس نشان می‌دهد که قضیه، ناتوانی آن‌ها از به کار گرفتن وسایلی کارآمد برای دست‌یابی به سود نبود، بلکه آن‌ها به کنه این قضیه پی برده بودند که در تراکنش اقتصادی طلب بیشترین سود از هر طریق ممکن تا چه اندازه نفرت‌انگیز است. این اثر همزمان با بحران سوسیالیسم و ورود مجدد بازار در اتحاد شوروی در دهه‌ ۱۹۲۰ توسط لنین نوشته شده و بدون شک مارسل موس هم این موضوع را در نظر داشته است. دیوید گریبر؛ انسان‌شناس آنارشیست در این باره می‌نویسد: «اگر ناممکن بود که بتوان اقتصاد پولی را حتی در روسیه، جامعه‌ای که در اروپا کمتر از هر کشور دیگری پولی شده بود، به سادگی با قوانین از دور خارج کرد، شاید لازم باشد انقلابیون یادداشت‌های مردم‌نگارانه را مد نظر قرار دهند تا ببینند بازار به واقع چه نوع موجودی است و بدیل‌های بادوام برای سرمایه‌داری ممکن است چه شکلی باشند». به نظر می‌رسد رساله‌ «پیشکش» موس در سال ۱۹۲۵ نیز به همین قصد نوشته شده باشد. او معتقد است که فعالیت‌های مردمی موجود، شالوده‌ای را هم برای نقد اخلاقی سرمایه‌داری و هم برای نگاه اجمالی به شکل جامعه‌ آتی فراهم می‌کند. 📸طرحی از مارسل موس و دایی‌اش امیل دورکیم؛ دو جامعه‌شناس فرانسوی @rawinews
4_806708773606392331.pdf
2.02M
لیست بروزشده 3500 پایان نامه فقهی با فرمت PDF با ذکر محل نگهداری خدمت اعضاء محترم تقدیم می گردد. 👈 منبع: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی