✅ بازنشر آثار پژوهشگاه در حوزه حکمرانی فضای مجازی، به مناسبت تاکید مجدد رهبر معظم انقلاب بر مسئله «مدیریت فضای مجازی»
📘گزارش عصر فضای مجازی شماره 18 با عنوان «نقد و بررسی آموزه بیطرفی فناوری»
📌تهیه شده در گروه فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه فضای مجازی
💡دریافت گزارش:
yun.ir/astd5g
⛔️ یادش بخیر! در دهه 60، مرحوم سید منیرالدین حسینی الهاشمی، بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی قم، به علت گرایش به «بار ارزشی» ساختارهای اجتماعی، فناوری ها و علم مدرن، بایکت سیاسی شد و این رویه تا به امروز، بدون اینکه کسی دقیق یادشان بیاید که چرا او به قرنطینه فرستاده شد، فاصله گذاری اجتماعی او او ادامه پیدا کرد.
سال 88 وقتی رهبر عمق اندیش انقلاب از جهتداری علوم انسانی مدرن گفتند، به یکباره یکی از سه اختلاف فراموش شد. فضای مجازی و بار ارزشی واضحی که دارد، امروز رنگ اختلاف دوم را هم پرانده و دیر نخواهد بود، روزهایی که بار ارزشی علوم پایه و فنی و مهندسی را در عصر ICT هم بدیهی فرض کنند.
گله ای هم نیست! انسانها حق دارند مسیر فهمیدن را طی کنند، اما کاش آن روز این فاصله گذاری بی دلیل را، ولو بدون توضیح کنار بگذارند.
متأسفانه کارگزاران«جمهوری اسلامی» با ساده اندیشی در ساحت علم، مانع پروژه های علمی شد که امتداد علمی «انقلاب اسلامی 57» شدند و پولها را به پای دانشگاه های سنتی و مدرن و نهادهای علمی ریخت که فقط عقل سرچ و کپی از دانش قدیم و یا غربی داشتند و غیر از قبیله گرایی علمی، امروز میراث چندانی برای نهاد علمی کشور برجا نگذاشتند.
روزهای علمی تری در پیش است. خدا کند زودتر آن روزها بیاید!
@social_theory
🍀آشنایی با ادبیات فوکو
🍁از همان دوره کارشناسی ارشد این سؤال برایم وجود داشت که نظریه هایی که جنبه اقتدارگرایانه دارند، مربوط به خود نص است یا از جای دیگری وارد دنیای مسلمانی شده و توجیهی بر مبنای نص هم دارند؟ از قضا به تدریج داشتم روی این مسائل فکر و کار می کردم تا این که با ادبیات فوکویی در دانشکده آشنا شدم. بعد از آن با ادبیات هگلی آشنا شدم که ادبیات آقای دکتر طباطبایی بیشتر آن را توضیح می داد. همان زمان ها در دنیای عرب هم دو یا سه کتاب منتشر شد که مهم بودند. بعضی از کتاب ها ترجمه فوکو بودند که بعد از حدود ده یا پانزده سال در ایران ترجمه شد. در بخشی از دنیای عرب- در الجزایر و مراکش که با فرانسه همسایگی دارند- ادبیات فوکویی را خیلی زودتر ترجمه کرده بودند.
🍁این آثار عربی مثلاً کارهای کسانی چون «سالم یفوت» برایم جذاب شد. یک سری ترجمه ها دراین زمینه انجام شده بود و یک سری هم تحقیقاتی بودند که به ریشه آن مکتبی که خود فوکو هم از آن ملهم بود، باز می گشت. مثلاً افرادی مانند «محمد ارکون» تحت تأثیر این مکتب بودند. پایان نامه ارکون به عربی تحت عنوان «نزعه الانسنه فی الفکر العربی» چاپ شده بود. «انسنه» از انسان گرایی می آید و معنی اومانیسم می دهد. او در این کتاب درباره زایش اومانیسم در دوره میانه اسلامی بحث می کند. این کتاب برای من مهم بود از این رو که احتمالاً در درون تمدن اسلامی بحث هایی هم وجود داشته که از جنس اومانیسم بوده و آن هم خودش را به نص ارجاع می دهد؛ اما نظریه اقتدارگرا قوی است. در همین زمان، برخی از آثار مرحوم «محمد عابد الجابری» را هم دیدم. ایشان هم از یکی دو اثر فوکو الهام گرفته بود به خصوص در مقاله بسیار مهم «چوپان و گله» که بعدها آقای فولادوند آن را ترجمه کرد.
🍁به این ترتیب، شرایط خواندن فوکو از سه منبع ترجمه های اولیه فارسی، منابع عربی و برخی ترجمه های انگلیسی فراهم شد. از سوی دیگر در همان زمان آقای دکتر طباطبایی اصل کتاب «هیوبرت دریفوس» درباره فوکو را به من داد. یک بار در دانشگاه باقرالعلوم این کتاب را به دکتر بشیریه دادم و ایشان گفت که در حال ترجمه آن هستند. «میشل فوکو فراسوی ساخت گرایی و هرمنوتیک» نتیجه همین کار بود. آقای دکتر بشیریه چون لطفی هم به من داشتند دست نوشته هایشان را به من دادند.
🍁در همان زمان و با فاصله ای اندک، آقای دکتر نقیب زاده هم کتاب «دو دولت» اثر «برتراند بدیع» را ترجمه می کرد. کتابی که ایده آن می گوید دولتی که در جهان اسلام شکل گرفته تفاوتی با تبار آن دولت در غرب دارد. این آثار به من کمک کردند تا به ایده «قدرت، دانش، و مشروعیت در اسلام» برسم. تم اصلی این بحث این است که اساساً همه نظریه های اقتدارگرا، نظریه هایی نیستند که اسلامی باشند بلکه در یک دوره تاریخی یعنی در شرایط تمدنی دوره میانه اسلامی ساخته شده و کمک هایی هم از نص گرفته اند. یعنی آن بخش های مناسب با اقتدارگرایی را برجسته کرده اند. من این بحث را در آثار بعدی هم دنبال کردم. آن نوشته ها درصدد این بودند که امکانات دموکراتیک نص و نظریه های جدید اسلامی را دنبال کنند.
✔️سیاست نامه، شماره 9، ص30-31.
#فوکو
@Feirahi
زمان ۴۰ ساله برای ریشه کنی ویروس کرونا
ویروس شناس دانشگاه علوم پزشکی ایران:
🔺برای ریشهکنی ویروس #کرونا ۳۰ تا ۴۰ سال زمان نیاز است.
🔺مهار ویروس با واکسیناسیون صد درصد نیست.
🔺ویروس با جهش بقا مییابد.
🔺امید میرود همانند ویروس H۱N۱ داروی اختصاصی برای کرونا ویروس در آینده معرفی شود.
@akhbar_montakhab
-208068863_-212268.pdf
201.6K
رئیس جمهور در آخرین روزهای سال گذشته، اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک را ابلاغ کرد.
این اساسنامه در ٢١ ماده به وزارت آموزش و پرورش، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نهاد ریاست جمهوری و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شده است.
بر اساس آن، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک متولی برنامهریزی و اقدام برای تربیت دوره کودکی (تولد تا شش سال تمام) خواهد بود. این دوره جزو دوره تربیت رسمی در وزارت آموزش و پرورش نخواهد بود و با محوریت خانواده به منظور آمادهسازی کودکان برای ورود به نظام تربیت رسمی و عمومی کشور طراحی شده است.
متن کامل اساسنامه را میتوانید دانلود و مطالعه فرمایید
#تعلیم_و_تربیت
#کودک
#سازمان_ملی_تعلیم_و_تربیت_کودک
#بنیاد_تربیتی_حیات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
من کلا با سیاسی شدن هیاتی ها هیچ مشکلی ندارم، اما این کار اصلا هنری نیست 😊
این کار باید برای 92 باشد.
https://eitaa.com/social_theory
هدایت شده از منور
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هشت پیشبینی انجمن جهانی اقتصاد برای جهان در سال 2030
پیشبینیهای نهادی که حامی شعار «ریسِت بزرگ» در دوران پساکروناست، برای جهان در ده سال بعد چنین است؛
1️⃣ شما مالک هیچ چیز نخواهید بود! و از این بابت خوشحال هم خواهیدبود!
2️⃣ آمریکا دیگر ابرقدرت جهان نخواهدبود!
3️⃣ شما برای اهدای عضو منتظر نخواهیدماند، ما این عضوها را پرینت سهبعدی خواهیمکرد!
4️⃣ شما گوشت بسیار کمتری خواهیدخورد! برای سلامت خودتان و محیط زیست!
5️⃣ یک میلیارد نفر در اثر تغییر اقلیم آواره خواهندشد!
6️⃣ تولیدکنندگان کربندیاکسید در جهان بابت آن پول خواهندداد! و برای آن قیمت جهانی تعیین خواهدشد!
7️⃣ میتوانید برای رفتن به مریخ آماده شوید! آغاز ماجراجویی برای یافتن موجودات فضایی!
8️⃣ ارزشهای غربی به نقطه شکست خواهندرسید! اما چیزهایی که دموکراسیهای ما را حفظ میکند نباید فراموش شوند!
هدایت شده از اندیشکده قصد
🔸 نقشه هوایی اقتصاد اسلامی (۱)
✍️ دکتر سید مهدی زریباف
🔹در مباحث اقتصاد اسلامی، علاوهبراینکه کاملاً باید مسلط بر ادبیات غرب باشیم و همچنین باید مسلط بر ادبیات خودمان باشیم، چند مؤلفه دیگر را نیز لازم داریم. چرا که تحقیق در حوزه اقتصاد اسلامی خیلی مشکلتر از اقتصاد متعارف در غرب است.
🔹 سه نوع رویکرد در قبال اقتصاد اسلامی داریم.یک عده بهراحتی میگویند که اقتصاد اسلامی نداریم! عدهای میگویند: داریم ولی کار ما نیست و کارشناسها باید بیایند توضیح بدهند و ما فتوا بدهیم. این امر یک نظام دو قطبی معرفتی را به وجود میآورد که هر شخصی پاسخ به این سؤال را به فردی دیگر معطوف میکند. به عبارت دیگر در این قِسم فردی غذا را نیمپز میکند و تقریباً آماده میسازد و فردی دیگر حکم را صادر میکند! لذا کار درست از کار در نمیآید...
🔹بنابراین ما یکسری بایدها و نبایدها به عنوان مثال نسبت به وضعیت بودجه داریم ولی اینها تا زمانیکه به یک معماری و مدلسازی تبدیل نشود، هیچ مسئلهای حل نخواهد شد. این کار را چه کسی باید انجام دهد؟ متفکر اقتصاد اسلامی. چون این کارها انجام نگرفته است، این توهمات به وجود آمده است....
🔹بنابراین قاعده تغییر این است که متفکر یک مبنایی را در دستگاه تحلیل خودش پیدا کند. آن مبنا چیست؟ این است که اصالت با پول نیست. اصالت با بازار هم نیست. لذا بازار پول در ذهن متفکر اقتصاد اسلامی یک مفهوم لغزانی است و موضوعیت ندارد در حالی که در دستگاه غربی موضوعیت داشت و اصل بود...
برای مشاهده کامل مطلب به لینک زیر مراجعه فرمایید
📌http://zaribaf.qasd.ir/articles/568#start
🆔 @Qasdway
هدایت شده از 🇮🇷🌴دودوتاچندتامیشه؟🌴🇮🇷
صدا-جواد ظریف_01.mp3
45.84M
📻فایل کامل سخنان ظریف که توسط رسانه سعودی اینترنشنال! منتشر شده است
✍این مصاحبه را سعید لیلاز، تحلیلگر سیاسی و اقتصادی حامی دولت انجام داده
هدایت شده از مدرسه عالی علوم انسانی روزگار نو
neshast3.mp3
15.67M
صوت سومین نشست مدرسه غربشناسی #آیینه_سکندر
سخنران؛
آقای دکتر محمدرضا قائمینیک،
هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه رضوی
موضوع:
"جامعه شناختی غرب شناسی در ایران"
این سخنرانی یکشنبه، ۲۲فروردین ماه، ساعت ۱۰ برگزار شد
🔺مرحوم علامه سیدمنیرالدین حسینی الهشمی(ره)، بنیانگذار فقید فرهنگستان علوم اسلامی قم
۱۳۷۴/۲/۶
@satliyat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 سخننگاشت | حرکت فوقالعاده و ابتکاری از مسلمات این دوره انقلاب برای گام دوم است
مشکلات کشور نیازمند یک حرکت جهشی و جهادی است
🔸رهبر انقلاب، امروز: مقصود ما از تحول ایجاد یک حرکت جهشی و جهادی است. در کنار پیشرفتهای گوناگون در یک جاهایی عقبماندگی و مشکلات مزمنشده داریم. این مشکلات مزمنشده را با یک حرکت عادی و معمولی نمیشود برطرف کرد. یک حرکت فوقالعاده و جهشی و ابتکاری لازم است. این جزو مسلمات این دوره انقلاب برای گام دوم است. ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
🌙 @Khamenei_ir
یکی از سرمایه های اجتماعیِ ملتهای پرفروغ و پیشرو داشتن یک #رویای_اجتماعی و حرکت در مسیر آن است.
یکی از خلاهای ملت رشید ایران این است که رویای خود کمتر مورد تامل قرار داده اند.
از امروز تا انتخابات در این کانال، ویدئوها و محتواهایی در جهت توضیح رویای اجتماعی مردم ایران منتشر میشود و سعی میشود به مخاطبین توضیح داده شود که بهترین معیار برای انتخاب یک کاندیدا، رویا، روایت، پروژه کاندیداهاست، نه شعارها و یکی به دو کردنها و رنگ بندی انهاست. البته این حرف نویی نیست اما تذکر و جمع بندی اینگونه حرفها در ایام انتخابات میتواند یک تجربه بالاتر از ایام انتخابات را برای ما به ارمغان بیاورد.
مهم نیست که چند نفر مخاطب این برنامه فکری هستند، مهم این است هر کس خودش را در این تجربه فکری بیابد.
ویدئو اول: انتخابات به مثابه بازاریابی رای
https://eitaa.com/iranian_social_dream/711
ویدئو دوم: انتخابات با مثابه فضای گفتمان سازی
https://eitaa.com/iranian_social_dream/712
ویدئو سوم: انتخابات به مثابه سکوی پرش ملی
https://eitaa.com/iranian_social_dream/713
♨️ادامه دارد...
#پویش_انتخاب_رویای_ایرانی
#تجربه_متفاوت_از_صندوق_رای
https://eitaa.com/social_theory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ویدئو اول
🔆انتخابات به مثابه بازاریابی رای
⚠️بازاریاب خوبی برای نامزد مورد نظرتان باشید و از برنامه های تبلیغاتی رایج در دو دهه اخیر فاصله بگیرید...!
https://eitaa.com/social_theory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ویدئو دوم
🔆انتخابات به مثابه فضای گفتمان سازی
⚠️ به دنبال زورگویی به سلیقه های درونی جبهه انقلاب، برای وحدت بر یک کاندیدا نباشید، راه های بهتری هم وجود دارد که تا شب انتخابات بالاخره این وحدت را، بدون کدورت و احساس سلب آزادی از سلیقه های متکثر درون جبهه انقلاب، به نتیجه میرساند
https://eitaa.com/social_theory
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥ویدئو سوم
🔆انتخابات به مثابه سکوی پرش ملی
⚠️ ملتی که رویایی ندارد و ناامید از ساختن است، به رئیس جمهوری احتیاج دارد که همه چیز را خام فروشی و پیش فروش کند، تا روزمره زندگی مردم را بگرداند، نه چیزی بیشتر...!
https://eitaa.com/social_theory
هدایت شده از دبیرخانه هماندیشی ها
#اطلاع_رسانی
سلسله وبینارهای حکمرانی انقلابی
✳️نشست سوم
با موضوع: «انتخابات و رویای یک ملت»
✅با ارائه استاد محترم:
🔸حجت الاسلام حسین مهدیزاده (پژوهشگر و آینده پرداز پیشرفت)
🔸نقادی و ارزیابی:
🔻حجت الاسلام دکتر کوهی (مدیر گروه آینده پژوهی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی )
🔻خانم دکتر اردبیلی (آینده پژوه و هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم)
📆 دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰
🕘 ساعت ۱۸:۳۰
🔸دفتر مطالعات حکمرانی و سبک زندگی اندیشکده معنا🔸
🌐حضور در نشست به صورت آنلاین(برخط) از طریق لینک ذیل:
https://b2n.ir/653613
https://eitaa.com/maana_hamandishi
هدایت شده از حَنان | یحیی
تاریخ سیاسی ائمه علیه السلام.pdf
860.6K
(بارگذاری مجدد) سیرتاریخ سیاسی امامت-تنظیمی از گفتارهای استاد سید احمد مددی