eitaa logo
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
3.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
301 ویدیو
117 فایل
طلبه درس خارج مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم @ho_mah کانال آپارات https://www.aparat.com/hosseinmahdizade
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از مجتبی فرهنگ
⚠️سوراخ های بودجه فرهنگی کشور ♻️یکی از موضوعات مهم در حوزه حکمرانی فرهنگی مبجث بودجه ریزی می باشد. وقتی که شما کمی وارد فضای سیستم ها و سازمان های فرهنگی می شوی و اگر از بالا به این سازمان ها نگاه کنی می بینی که سرازیری های زیادی وجود دارد و وضعیت بودجه ریزی فرهنگی در کشوراوضاع نابسمانی دارد اما سوراخ های بوجه فرهنگی کشور کجا هستند و آسیب بودجه ریزی فرهنگی در کشور چیست؟ 🏢سازمان های رسمی فرهنگی بخش اعظمی از بودجه های فرهنگی کشور به 54 سازمان متولی رسمی در حوزه فرهنگ اختصاص داده می شود که دولت آقای رییسی در بودجه 1401، 9 نهاد اصلی را متولی پرداخت بودجه ها نموده است تا شاید با این کار بتوانیم در دراز مدت این سازمان ها را ادغام نماییم.بخش اعظم این بودجه این سازمان ها از 60 تا 80 درصد بودجه آنها صرف حقوق و دستمزد می شود و مابقی آن بیشتر در خود ستاد خرج می شود و شاید یک آب باریکه به استان ها سرازیر شود. مجموع بودجه ای که دولت به سازمان های رسمی حوزه فرهنگ اختصاص دادهاست 23 هزار میلیارد تومان می باشد.(این مبلغ حدود 1.3 درصد کاهش داشته است) 🕌بنیاد های غیر دولتی حاکمیتی دو نهاد اقتصادی اصلی زیر مجموعه رهبری یعنی بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام، قسمتی از بودجه خود را صرف کارهای فرهنگی می کنند. بعضی از فعالیت این دستگاه ها پیوست فرهنگی می باشد یعنی اساسا هدفشان کار فرهنگی نیست ولی درکنار فعالیت معین خود ستادهای فرهنگی نیز ایجاد کرده اند. قشر فرهنگی این دستگاه ها غالبا اخراجی ها و ناسازگاران سازمان ها و تشکل ها می باشند که بدلیل درخواست بودجه های فراوان و یا سایر دلایل دیگر تن به این اجتماعات نداده اند.(البته در بعضی از این لایه فعال فرهنگی، حرکت های موثری نیز مشاهده می شود و نباید کاملا تمامی حرکت ها را زیر سوال برد) 🏛شهرداری ها شهرداری ها و دهیاری ها به عنوان یک ساختار حاکمیتی غیر دولتی دارای بودجه فرهنگی قابل توجهی هستند.وجود ۱۳۴۵ شهرداری و ۳۷۰۸۰ دهیاری در کشور به عنوان بازوهای اجتماعی و فرهنگی دارای اثرات فراوانی هستند.این ساختار های غیر رسمی فرهنگ دارای بودجه هایی به مراتب بیشتر از ساختار های رسمی منطقه ای می باشند. برای مثال در اعتبارات بسال ۱۴۰۰ بیش از ۳۰ میلیارد تومان برای مؤسسات فرهنگی و هنری اجتماعی شهرداری تهران در نظر گرفته شده که از کل اعتبارات اداره کل فرهنگ و ارشاد استان تهران بیشتر است.هنگامی که جریان انقلابی بر مسند این جایگاه ها نباشد می بینیم که قسمت زیادی از بودجه ها صرف کنسرت های موسیقی،همایش های بی مصرف،ساخت لوگو یک میلیاردو ششصد میلیون تومانی می شود. 🏦بانک ها و بنگاه های اقتصادی این قسم شامل موسسات اقتصادی و بیزینس من ها می باشد که برای فرارمالیاتی یا کاهش مالیات اقدام به فعالیت فرهنگی می کنند و شامل کارخانه ها،بانک ها و موسسات خصوصی می شود.غالب این بودجه ها در بخش های ورزشی و یا هنری خرج می شود. در واقع این بودجه ها در بخش های پر هزینه حوزه فرهنگ خرج می گردد و با اندک رابطه ای با مدیر عامل مجموعه و در راستای اهداف حزب آنها، این پول ها را به جیب میتوان زد.جالب است که یک بانک می آید بر روی یک فیلم که به اسکار راه یافته است سرمایه گذاری می کند و در حالی که مروج ناهنجاری های اجتماعی است! 🏯شوراهای عالی کشور وجود بیش از 22 شورای عالی در کشورکه صرفا به گعده های دورهمی و دبیرخانه ها منتفی می شوند جهت تهیه گزارش،بودجه های خود را در بین مجموعه های مختلف تقسیم می نمایند.برای مثال شورای عالی اجتماعی کشور که در ذیل وزارت کشور تعریف شده است دارای 300میلیارد بودجه است که متاسفانه اگر کسی فقط می توانست در آن جلسه حضور داشته باشد و با داشتن یک طرح نامه مکتوب، بودجه میلیادری به جیب بزند. بخش قابل توجهی از بودجه ها این شورا به ngo و حتی گروه های غیر هم سو پرداخت شده است ✍️مجتبی فرهنگ 🌐کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @Cultural_governance
هدایت شده از مجتبی فرهنگ
⚠️سوراخ های بودجه فرهنگی کشور 🏬سازمان های غیر رسمی حوزه فرهنگ 54 سازمان و نهاد اصلی در کشور به صورت مسقیم و مبتنی بر سرفصل ها و وظایف، ردیف بودجه دارند اما دستگاه های غیر رسمی دیگری نیز در حوزه فرهنگ؛ چه به صورت دولتی و چه به صورت غیر دولتی در حال نقش آفرینی هستند که مجموع آنها به130 سازمان خواهد شد. برای مثال بیش از 20 وزارت خانه در دولت دارای معاونت فرهنگی هستند که بودجه های قابل توجهی دارندبرای مثال معاون فرهنگی وزارت بهداشت دارای دو بودجه دانشگاهی و ستادی می باشد. در سال 1399 بودجه فرهنگی این معاونت چیزی حدود 70 میلیارد تومان خالص برای کارهای فرهنگی بوده است؛ در حالی که نهاد رهبری در دانشگاه فاقد همچین بودجه ای خالص برای فعالیت های فرهنگی بوده است یا برای مثال وزارت نفت دارای بودجه های چند صد میلیاردی در حوزه فرهنگ می باشد و متاسفانه با برگزاری برنامه های پر هزینه فاقد هر گونه اثر گذاری می باشند 📡اپراتورها وجود دو اپراتور غول آسای همراه اول و ایرانسل در کشور با توجه به مصوبات مجلس و دولت ملزم به اختصاص درصدی از درامد خود به امورات فرهنگی و تولید محتوا رسانه ای شده اند.مبلغ این بودجه در آمار های غیر رسمی چیزی بیش دو هزار میلیارد تومان می باشد. امروزه اسم نوجوان دهه هشتادی مهرشاد سهیلی را زیاد شنیده اید.یکی از منباع تغذیه این شخص از اپراتور صدا و سیما و پیامک های تبلغی می باشد که توانسته است 2 میلیارد ناقابل را از اپراتور همراه اول بگیرد 📡صندوق های مالی این صندوق ها توسط مرکز ریاست جمهوری تاسیس شده است مانند صندوق های بنیاد ملی نخبگان و یا صندوق ملی امید که زیر نظر خود ریاست جمهوری می باشد که یکی از این صندوق ها ذیل ریاست جموری دارای 60 هزار میلیارد تومان پول می باشد.غالبا این واریزی صندوق ها به تیم ها و هسته های کنشگر حوزه اجتماعی می باشد که در قالب گروه های استارتاپی و یا مردمی تخصیص صورت می پذیرد ♻️باتوجه با توضیحات داده شده میتوانیم اصلی ترین آسیب های بودجه را در حوزه فرهنگ موارد زیر شمارد 🔸عدم داشتن مدل منطقی جهت رگولاتری مالی،شتابدهی و ارزیابی تیم های مردمی 🔸پول پاشی های بی حساب و کتاب به اسم حمایت از گروه های مردمی 🔸وجود تعدد زیاد دستگاه های غیر رسمی در حوزه فرهنگ 🔸الزام داشتن کانال و رابطه برای گرفتن بودجه 🔸عدم ارزیابی از میزان اثر بخشی براساس هزینه کرد 🔸نبود ساختار الزام آور جهت حسابرسی فرهنگی 🔸تقسیم نمودن بودجه در مراکز شهری کلان و عدم عدالت مالی در بودجه ریزی فرهنگی 📌ایا اساسا تجمیع بودجه های فرهنگی درست است؟ یا باید برای این قضیه تنظیم گری نمود و شورا حسابرسی فرهنگی را ایجاد نمود ✍️مجتبی فرهنگ 🌐کانال حکمرانی فرهنگی 🆔 @Cultural_governance
کم حجم دورهمی با مخاطبین اینستاگرام دی 1400.mp3
52.24M
فایل صوتی اولین جلسه دورهمی با مخاطبین اینستاگرام و کانال ساخت ایران در دیماه برگزار شد. موضوع این جلسه گزارشی بود که بنده از پروژه اصلی ام «از نظریه اجتماعی تا فضای اجتماعی» تقدیم کردم و در ضمن این توضیح، مفاهیمی مثل «دو قطبی اجتماعی» هم مفصلا گفتگو شد. در آخر این جلسه بخشی از ایده «زیست شهرهای آینده ایرانی» که دو سال است با دوستانم در اندیشکده مطالعات راهبردی زیست شهر آن را دنبال می کنیم هم معرفی شد که پیش از این از آن صحبتی در کانال و اینستاگرام مطرح نکرده بودم @social_theory
نقش حکومت در تولید آزادی: هر جامعه ای بر اساس طرحش و به وسیله حکومتش، آزادی را در قالب ساختارها و مناصب و روندهای دستیابی به انها و سیر از یکی به دیگری از آرزو و آرمان به تحقق تبدیل میکند. جمهوری اسلامی چهل سال پیش، به مدت کوتاهی، مقداری ساختار و منصب و روند بر اساس طرح انقلابی خودش تولید کرد و بعد تا حد زیادی همه چیز متوقف شد. این تعداد محدود از آزادی اجتماعی بین خودی تر ها تقسیم شد و چون زیادی تولید نشده بود، بخش زیادی از ازادی تولید شده توسط انقلاب بی نصیب ماندند.
✅نقش حکومت در تولید آزادی 🖌️حسین مهدیزاده هر جامعه ای بر اساس طرحش و به وسیله حکومتش، آزادی را در قالب ساختارها و مناصب و روندهای دستیابی به انها و سیر از یکی به دیگری از آرزو و آرمان به تحقق تبدیل میکند. جمهوری اسلامی چهل سال پیش، به مدت کوتاهی، مقداری ساختار و منصب و روند بر اساس طرح انقلابی خودش تولید کرد و بعد تا حد زیادی همه چیز متوقف شد. این تعداد محدود از آزادی اجتماعی بین خودی تر ها تقسیم شد و چون زیادی تولید نشده بود، بخش زیادی از ازادی تولید شده توسط انقلاب بی نصیب ماندند. هر سال در مناصبتهای انقلابی، عده ای که طعم این ازادی های جدید و متناسب با بر آمده از انقلاب را چشیده اند به رادیو و تلویزیون میایند و از میگویند که درست هم هست. بقیه انقلابی ها اما باید به آزادی حداقلی اکتفا کنند، به همین دلیل است که امروز بخشی از بسیجی ها و مذهبی ها هم به منتقدین وضع موجود تبدیل شده اند و از جدا شدن نظام از نهضت میگویند. انهایی که برای یک زندگی خوب با انقلاب همراه شده بودند، حتی همین سطح از آزادی بر آمده از ایمنی را هم درک نمیکنند و این مشکل بزرگی است که توقف تولید آزادی به بار آورده است @social_theory
برگزار می‌کند: ✅ پنل کارگروه وحکمرانی تمدنی 💠 ارائه مقاله برتر 💠 گفتگوی علمی با موضوع: قاعده دینی پرداخت حقوق به مدیران با حضور: 👤 دکتر ؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه جامع امام حسین (علیه‌السلام) 👤 دکتر ؛ معاون سازمان اداری و استخدامی کشور 👤 حجت الاسلام ؛ پژوهشگر فقه حکومتی 👤 دبیر علمی نشست: دکتر مهدی خزاعی؛ مسئول اندیشکده تربیت زمامدار پژوهشکده شهید صدر 🗓 یک شنبه، ۲۴ بهمن ماه ⏰ ۹:۳۰ تا ۱۲ 🏢 مکان: تهران، تقاطع بزرگراه شهید سلیمانی شرق و شهید باقری، کوچه شهیدان صادقی، پ ۱۱۲، ساختمان شهید اسدالهی 🔸لینک حضور در جلسه مجازی: 🌐 https://www.skyroom.online/ch/sadr/irhfc 🔹🔸🔹🔸 📣 همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده 🌐 http://irhfc.ihu.ac.ir/ 🆔 @irhfcconf
تاملی درباره علل و عواملی که باعث شد رهبر انقلاب اسلامی در جهاد تبیین، ماموریت «روایت» انقلاب اسلامی و حوادث ذیل آن را به عنوان یک فریضه فوری و همگانی برای طرفداران انقلاب اسلامی مطرح کنند. گمان بر این است که ما برای انجام این ماموریت خلاء هایی فراتر از آنچه فکر می شود داریم. @social_theory
✅تاملاتی در خلاء های مبنایی برای «جهاد تبیین» 🖌حسین مهدیزاده 1️⃣ از 4️⃣ ♨️ایده جهاد تبیین اگر هم قدیمی باشد اما کلید واژه جدیدی در قالب های مفهومی آیت الله خامنه ای است. ظاهرا ایشان اولین بار در سخنرانی اربعین شان در جمع هیات های دانشجویی آن را مطرح کردند و گفتند چهل روز مابین عاشورا و اربعین کاروان اسرای کربلا کارشان تبیین در قالب جهاد تبیین بود و اربعین روز گزارش کار قافله سالار به شهید کربلا بود. دومین بار در تولد حضرت زهرا )س( در جمع مداحان به این موضوع پرداختند که هیات یک واحد اجتماع بر محور مودت و اهداف اهلبیت است که کارش احیاء امر از طریق جهاد تبیین است و جهاد یعنی درگیری با دشمن. سومین بار در سخنرانی 19 بهمن 1400 ماموریت جهاد تبیین را فریضه ای قطعی و فوری با ماهیت روایت درست حوادث معرفی کردند که فقط فریضه انسانها نیست، بلکه بیشتر تکلیف سازه ها و نهادهای اجتماعی است که ماهیت رسانه ای دارند. ⚠️اما چند تامل: 1- آیت الله خامنه ای سالهاست که از نیروها و ساختارهای فرهنگی کشور می خواهند که ماموریت انقلاب اسلامی را در قالب «گفتمان سازی» برای مردم شرح دهند. گفتمان یک قالب بیانی است که طرفین گفتگو بر سر اهداف با هم به تفاهم می رسند. گفتمان ایده ای است که حتی میتوانست منولوگ هم باشد. یعنی حتی می توان آن را در رسانه های یک طرفه ای فرهنگی، مثلا منبر و تکنولوژی های خطابی، یا شعر و ادبیات تعلیمی و حتی رسانه یک طرفه تلویزیون یا رادیو هم تولید کرد. امسال وقتی ایشان از جهاد تبیین کفتند، اول فکر کردم که ایشان می خواهند به کمک این عبارتی که برای طبقه مذهبی ملموس تر است دعوت مخاطب جدیدی را به گفتمان سازی دعوت کنند. اما با شنیدن صحبت ایشان در 19 بهمن معلوم شد که هدف ایشان باز کردن یک قالب جدید غیر از گفتمان سازی است. 2- جمهوری اسلامی در چند سال اخیر در روایت اتفاقات درونی خود مبتلای به رقبایی شده که صحنه ها را به ضرر او تبیین می کنند. رسانه های فارسی زبانِ مخالف انقلاب و جمهوری اسلامی، به کمک فضای مجازی خیلی گل درشت، در روایت لحظات و حوادث درون کشور حضور دارند و سبک روایت گری سنتی اخبار و حوادث در فضای داخل ایران را بلکل زیر سوال برده اند، به نحوی که بخش متوسط مدرن و حتی طرفدار انقلاب هم در بدست آوردن خبر، به آنها رجوع می کند و حتی در خیلی از مواقع حتی اگر روایت آنها را قبول نکند، اما از سبک روایت آنها خوشش می آید. به گمانم رئیس جدید صدا و سیما که تخصصش خبر است و مخالف روایت خبری سنتی در صدا و سیما بود هم به همین دلیل انتخاب شده است تا نهاد اصلی روایت حوادث که صدا و سیما است را از نو سامان دهد. این ایده در ماجرای بنزین و کشاورزان اصفهان امتحان شد و به نظر میرسد که خیلی هم مورد استقبال واقع شد. 🆔لینک چهار قسمت این متن: 1️⃣https://eitaa.com/social_theory/917 2️⃣https://eitaa.com/social_theory/918 3️⃣https://eitaa.com/social_theory/919 4️⃣https://eitaa.com/social_theory/920
✅تاملاتی در خلاء های مبنایی برای «جهاد تبیین» 🖌حسین مهدیزاده 2️⃣ از 4️⃣ 3- اما به نظر میرسد که تفاوت گفتمان و روایت تنها یک تفاوت روبنایی نیست. • گفتمان بر تفکر تحلیلی و توضیحی متکی است و هنر و تکنیک های مورد استفاده در آن هم از همین جنس است، مثل تدریس، خطابه، مثل مناظره، دانشهای مقایسه علمی مثل آمار و... • روایت بر تفکر تصویری متکی است. تفکری که در آن انسان به وسیله ساختن تصاویری مثالی از آنچه به آن می اندیشد، اندیشه اش را بسط می دهد. مثل نقاشی، نمایش، قصه، رمان، معماری، سینما، بازی و... قبل از اینکه توضیح را ادامه بدهم می خواهم زودتر بر این نکته تاکید کنم که متفکرین ایجاد کننده عقلانیت حامی انقلاب اسلامی اساسا از جنس اول بوده اند و حتی گاهی مخالف مدل دوم! حتی شاید بعید نباشد که بگوییم که حوزه تمدنی ما بر مدل اول تاکید بشتری دارد! ما در تاریخ تفکرمان، غالبا «تصویر» را هم مثل تصدیق یک فرایند تحلیلی دانسته ایم و روش تولید تصویر را تعریف می دانستیم و داوری برای آن را بوسیله صوری ترین منطق ها هم شدنی می دانستیم اما در تاریخ علم بر سر این موضوع اختلاف زیادی است. مثلا: • بعضی ها، فرآیند تولید تصویر را که فعل روایت به شدت به آن متکی است ماقبل عقل تحلیل گر و محاسبه گر میدانند. مثلا محل تولید تصویر را همان بخش از عقل می دانند که هنر از آن استفاده می کند. • بعضی ها حتی گفته اند که از لحاظ تاریخی، بشر اول تصویرگرا بوده و از وقتی تحلیل گرایی به جای تصویرگرایی برای بشر جلوه کرد، بشر افول کرد و تمدن بشری در سراشیبی سقوط قرار گرفت. • بعضی ها گفته اند ما به تصاویر فکر می کنیم تا به آنها «ایمان» بیاوریم و یا کافر شویم. قوای تحلیلی ذهن انسان ناتوان از داوری درباره تصاویر هستند، بلکه خادمانی هستند در خدمت تصاویری که ما به آنها ایمان آورده ایم. اصلا ریشه ایمان گرایی، تصویرگرا بودن عقل انسان در مرحله داوری است. • بعضی ها گفتنه اند که انسانها به دو نحو ممکن است «تصمیم» بگیرند، اگر فکر تحلیلی شان را جلو بیندازند، برای تصمیم نیاز به سنجش دقیق و تخصص خواهند داشت و با درک تخصصی جزئیات، اطمینان برایشان حاصل می شود و به تصمیم می رسند، اما غالب مردم با تفکر تصویری جلو می آیند، یعنی از طریق مثال و تشبیه، آنچه مدنظرشان است را می شناسند و به آن فکر می کنند و تایید می کنند. مثلا علم جدید آنجایی شکل گرفت که دانشمندان فکر کردند مثال همه عالم یک سازه مکانیکی است که با فیزیک نیوتونی می توان آن را تحلیل کرد. یا یک جامعه خوب چنانچه قدیمی ها فکر می کردند، تمثیلی از رابطه ارباب رعیت، یا خانواده نیست، بلکه مثالی از یک بازار است. حالا وقتی در پیدا کردن ممثل مطمئن شدند، حالا به پیدا کردن جزئیات مشغول می شوند. • بعضی ها حتی در در صنعت تبلیغات هم می گویند نباید تبیلغات به مزایا و معایب کالاها بپردازد بلکه باید تصویری رویایی از زندگی بدهند که آن کالا در برتری آن زندگی نقشی کلیدی ایفا کند. 🆔لینک چهار قسمت این متن: 1️⃣https://eitaa.com/social_theory/917 2️⃣https://eitaa.com/social_theory/918 3️⃣https://eitaa.com/social_theory/919 4️⃣https://eitaa.com/social_theory/920
✅تاملاتی در خلاء های مبنایی برای «جهاد تبیین» 🖌حسین مهدیزاده 3️⃣از 4️⃣ 4- حالا حتی اگر ضدیت تصویر و تحلیل را نخواهیم قبول کنیم، به هر حال روایت متکی بر تصویر است و گفتمان مبتنی بر آگاهی های انتزاعی و تحلیلی تولید می شود. هر دو می خواهند به ما در «تصمیم» و «موضع گیری» در دو راهی ها کمک کنند، اما در روایت این تصاویر هستند که این قدرت تصمیم گیری را تسهیل می کنند. مثلا - اگر هدفتان روایت درست از گذشته باشد، مثلا بخواهید ولایت را برای امیرالمومنین اثبات کنید و یا ظالم بودن بنی امیه در کربلا را تصویر بکشید و... نباید «شبهه» پاسخ بدهید. پاسخ به شبهات کار علم کلام -که یک علم جدلی و متکی بر علم تحلیلی است- است. بلکه باید تاریخ بنویسید، تاریخ نانوشته را به تصویر بکشید و امیرالمومنین و امام حسین را در آن تاریخ به تصویر بکشید تا انسانها کلیت کنش و منش و طرح ایشان را با رقبایش مقایسه کنند و تصمیم بگیرند که ولایت را ایده بهتری می دانند یا خلافت را. - یا اگر هدفتان روایت درست از اکنون است، باید جزئیات وقایع را خودتان شناسایی کنید و آنها را به هم وصل کنید و به هر جزء وزنی بدهید تا در قالب یک تصویر واحد روایت شوند و معلوم شود روایت شما چون کامل تر است، درست تر است. نه مثل دستگاه خبری امرور ما که خبرها را از هم بریده و با حداکثر تحلیل و حداقل گزارش منتشر می کند! 5 - بنابراین مشکل اصلی در کندی شدید جمهوری اسلامی در روایت درست خودش و رقبایش، ارزش کمی است که برای تصویر و فناوریهای مرتبط با آن قائل است و آن را در عداد ابزارهای رتوریک و خطابه بر می شمرد. در جمهوری اسلامی شما بیشتر تحلیل می شنوید و نه گزارش. ما با گزارش ناقص و تحلیل حداکثری، خبر را منتقل می کنیم و طرف مقابل با اضافه کردن جزئیات بیشتر و نحوه پازل کردن آن جهت دار آنها، مردم ما را به سمت روایت خودش جلب می کند. 6 - نکته آخر در خصوصیت های تفکر تصویری، جایگاه ویژه ی تصویر آینده در میان تصاویر است. اگر ما سه دسته تصویرِ گذشته، اکنون و آینده داشته باشیم، تفکر تصویری، وابستگی بسیار شدیدی به تصاویر آینده دارد که به آن رویا هم می گویند. اگر دستگاه تصویرسازی گذشته و اکنون یک جامعه کامل باشد اما تصویر آینده ای برای خود نداشته باشد و آینده را فقط در قالب تحلیل نظری و انتزاعی توضیح دهد، آستانه تحمل جامعه برای مقاومت بسیار کاهش خواهد یافت چرا که کسانی که به کمک مفاهیم می توانند از آینده درکی پیدا کنند، بسیار کمتر از کسانی است که نیاز به تصویرسازی دارند. تصاویر آینده می توانند افق و انرژی، درد و امید مشترک تولید کنند و منظری شوند تا به وسیله آن گذشته و اکنون بفهمیم. 🆔لینک چهار قسمت این متن: 1️⃣https://eitaa.com/social_theory/917 2️⃣https://eitaa.com/social_theory/918 3️⃣https://eitaa.com/social_theory/919 4️⃣https://eitaa.com/social_theory/920
✅تاملاتی در خلاء های مبنایی برای «جهاد تبیین» 🖌حسین مهدیزاده 4️⃣از 4️⃣ ⚠️دو اخطار: 📛خطر اول: جمهوری اسلامی اساسا دستگاه تولید و توزیع تصاویر آینده ندارد تا بر روی آن تصاویر ادبیات توصیفی مثل قصه و رمان تولید کند، یا نقاشی و عکس و فیلم، بسازد. رقیب ما چه سوسیالیست ها و چه لیبرالیستها، به شدت رویاپردازی باور دارد و آن را حق مدرنیته می داند و مردم هم آن را باور کرده اند! اما حالا سوال می کنم، شما فیلم سازی می شناسید که جزات کند برای رویای آینده انقلاب اسلامی فیلم بسازد و در جشنواره فیلم فجر آن را به نمایش درآورد؟ به گمان من هیچ فیلسمازی نه آن تصویر را دارد و نه اگر ایده ای داشته باشد، جرات آن را دارد که آن را منتشر کند، الا در صورتی که با تصاویر آینده مدرنیته آن را همخوان به تصویر بکشد! در مقابل در همین سال 2021 فیلمی در سینماهای جهان به تصویر کشیده شد که سال ده هزار را به نمایش می گذاشت، یعنی هشت هزار سال دیگر در حالی که قصه آن سا ل1965 نوشته شده بوده! مدرنیته به خود و دستگاه عقلانیت خود حق می دهد که درباره هشت هزار سال بعد رویاپردازی کند، جایی که ما امید داریم دنیا و سختی های آن تمام شده باشد و بهشت خدا مستقر شده باشد! اینگونه است که هنرمند هم ناخودآگاه، تحت تاثیر آینده های آنها، ارزشها و مطلوبیت هایش شکل می گیرد و به سوی آنها اکنون و گذشته را تصویر می کند. در این چند دهه، حتی اگر به اسناد بالادستی نظام چشم اندازها و سندهای الگو و... نگاه کنید هم می بیند که خالی از هرگونه تصویر و سرشار از تحلیل انتزاعی و سیاست های آماری است! 📛خطر دوم: رقیب جمهوری اسلامی اگر در دهه اخیر مهار روایت اکنون و حوادث ایران را برای خود ما ایرانی ها بدست گرفته، قبلا در چند دهه کاری با ما کرده که ما امروز تصویرسازی او برای آینده را مشروع و معقول می دانیم، بلکه او را از لحاظ الهیاتی رقیب آینده هایی که خدا برای بشر در نظر گرفته است پذیرفته ایم! و ما چنان خواب هستیم که حتی با روش های قدیمی و ناموفقی مثل فیلترینگ و مجوز ندادن دولتی هم به این روند حمله نکردیم و رمانها و فیلمها و بازی ها و کتابهای انسان موفق و کسب و کار و استارتاپ زندن آنها به راحتی مجوز دادیم و فقط صحنه های اروتیک و یا گل درشت سیاسی و ایدئولوژیک آن را حذف کردیم تا به آنها در بومی کردن تصاویرشان، کمک هم کرده باشیم. یک یک مردم امروز ما، چون تصاویر آینده را از آنها قبول کرده اند، ترجیح می دهند که تصویر اکنون را هم از آنها بشنوند. لذا تا وقتی ما وارد این عرصه نشویم، بعید است بتوانیم مهار روایت را دوباره بدست بگیریم. 🆔لینک چهار قسمت این متن: 1️⃣https://eitaa.com/social_theory/917 2️⃣https://eitaa.com/social_theory/918 3️⃣https://eitaa.com/social_theory/919 4️⃣https://eitaa.com/social_theory/920
🔹️ دوره پودمانی معماری و شهرسازی اسلامی ⚡حجت الاسلام حسین مهدی زاده 🔹️دکتر عباس جهانبخش ⚡دکتر حمیدرضا آرامی از جمله اساتید این دوره خواهند بود.
هدایت شده از پژوهشگاه فضای مجازی
🔷 انتشارات پژوهشگاه فضای مجازی منتشر کرد: 📓 کتاب «راهنمای اجرایی دولت به‌مثابه پلتفرم» ✅ دولتی را در نظر بگیرید که بر مبنای اشتراک اجزاء، APIها، استانداردها و مجموعه داده‌ها، سازماندهی مجدد گردد. این راهنما تلاش دارد بینش عمیق‌تری نسبت به مفهوم دولت به مثابه پلتفرم ارائه نماید؛ عبارتی که این روزها برای توصیف رویکرد جدید به ارائه خدمات دولتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کتاب، پیشنهادها و راهنمایی‌های عملی برای توسعه پلتفرم‌های دولتی ارائه می‌دهد؛ راهنمایی‌هایی که بتواند موجب از بین رفتن سیلوهای سازمانی، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و تغییر در نوع خدمات دولتی گردد. مطالعه این کتاب به دست‌اندرکارانی که به دنبال راه‌هایی برای پیاده‌سازی رویکرد پلتفرمی در دولت هستند از جمله سیاست‌گذاران، مدیران دولتی، مدیران محصول،‌ مهندسان نرم افزار، طراحان سرویس، دانشمندان داده و غیره پیشنهاد می‌شود. 💡 دریافت کتاب: b2n.ir/m01225 @csri_majazi_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فضای مجازی
📗 کتاب «دهکده و کدخداهایش» منتشر شد ✅ کتاب «دهکده و کدخداهایش»، با گزینش و ترجمه محسن بدره، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهراء سلام الله علیها، به همت گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه فضای مجازی و با همکاری پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، از سوی انتشارات سوره مهر، منتشر شد. 💡 مشروح خبر: b2n.ir/m28980 @csri_majazi_ir