تصوف از نظر سیاسی قائل به خلافت بلافصل امام علی(ع) نیست
رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با بیان روایتی از امام حسن عسکری(ع)، اظهار کرد: بنابر این روایات ابوهاشم کوفی مؤسس تصوف شخصی فاسدالعقیده بوده است و مذهب تصوف را بدعت گذاری کرده است، صوفیان با امام صادق(ع) اختلافات بسیاری داشتهاند، این اختلافات ریشه در مباحثی نظیر شیعه و سنی نبوده است بلکه آنها امام علی(ع) قطب الأقطاب میدانستند و در حقیقت هم سنی و هم شیعه بودهاند، اهل سنت به لحاظ سیاسی ابوبکر را خلیفه اول میدانستند اما به لحاظ عرفانی و معنوی قائل به خلافت امیرالمؤمنین علی(ع) بودند، قریب به اتفاق صوفیان ایشان را خلیفه بلافصل پیامبر اکرم(ص) میدانند.
حجت الاسلام والمسلمین خسرو پناه سبک زندگی را علت اصلی مخالفت صوفیان با امام صادق(ع) عنوان کرد و گفت: امام صادق(ع) لباس مرتب و بی وصله پینه میپوشید که صوفیان آن را لباس فاخر میدانستند، ایشان اهل کشاورزی کردن بود در صورتی که تصوف معتقد بودند این فعالتیهای ایشان مخالف زندگی امام علی(ع) و دستورات ایشان بوده است، امام صادق(ع) این اعتقادات تصوف را خلاف عقل و روایات میدانستند و بر لزوم کار و تلاش و زحمت کشیدن برای تأمین معاش زندگی خود و خانواده تأکید داشتند.
وی با اعتقاد بر اینکه تصوف در قرن دوم یک تصوف اجتماعی و سبک زندگی بدون داشتن مباحث عرفانی و نظری بوده است، عنوان کرد: ائمه معصومین(ع) این دیدگاههای تصوف را قبول نداشتند. حسن بصری که به نوعی پدربزرگ جریان تصوف محسوب میشود و تصوف بسیار تحت تأثیر او است متوفای 100 قمری است و تا امام محمد باقر(ع) را درک کرده است، اما هرگز در جنگها و فعالیتهای دوران اهل بیت(ع) حضور نداشته است و نام و نشانی در دفاع از اهل بیت(ع) از او نیست، مسلمانی که گوشه عزلت بگیرد و نیاز عصر و دوران خود را تشخیص ندهد و نداند در چه دورانی زندگی میکند به درد نمیخورد.
گروههایی که میگویند کاری به سیاست ندارند عمله سیاستمداران فاسد میشوند
رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با تأکید بر لزوم حضور مسلمانان و اندیشمندان مسلمان در مسائل اجتماعی و موضوعات مربوط به جامعه اسلامی و جهان اسلام، تصریح کرد: قطبهای تصوف میگویند کار ما سلوک و طریقت است و کاری به شریعت و مباحث سیاسی نداریم و تنها توصیههای طریقتی به پیروان خود داریم، ائمه معصومین(ع) با همین نگاه و روش و منش تصوف مخالف بودند.
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه خاطرنشان کرد: معمولا گروهها و فرقههایی که میگویند کاری به سیاست ندارند معمولا عمله سیاستمداران فاسد هستند، همه فرقههای صوفی کشور بدون استثناء معتقد هستند که نباید کاری به سیاست داشت، آنها مانع فعالیت سیاسی اجتماعی پیروان خود نیستند اما مشوق هم نخواهند بود و عملا کاری به سیاست ندارند، عمدتا ولی مورد سوئ استفاده دیگران واقع میشوند و گاهی سازمانهای جاسوسی برای استفاده از آنها وارد عمل میشوند.
وی با اشاره به فعالیت سیاسی برخی فرقههای صوفیه نظیر سربداران، اظهار کرد: صفویه نیز از صوفیانی بودند که حکومت تشکیل دادند اما تحقیقا تصوف میانهای با سیاست و فعالیتهای سیاسی نداشتند و علت اصلی مخالفت ائمه معصومین(ع) با آنها به همین دلیل بوده است، اگرچه صوفیان عمدتا انس و الفتی با اهل بیت(ع) دارند، به عنوان مثال پس از امیرالمؤمنین(ع) امام حسین(ع) را به عنوان قطب خود معرفی میکنند، تا امام صادق(ع) برای صوفیه جذابیت داشتند و اغلب پس از ایشان را نام نمیبرند، برخی از آنها معتقد به مهدویت هستند.
تصوف دارای سکولاریزم ذهنی و اعتقادی است
رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه با بیان اینکه برخی از صوفیان نظیر عزالدین کاشانی که از منظر سیاسی سنی بودند در مباحث خود رجوع به روایات اهل بیت(ع) میداده است، افزود: روح تصوف چون سبک زندگی زاهدانه بوده است و سلوک معنوی را تنها مورد توجه داشته است سیاست را مورد توجه قرار نمیداده است به همین دلیل برای آنها خلافت امام علی(ع) و ابوبکر فرقی نداشته است اما در سلوک معنوی خود قائل به ولایت ایشان پس از پیامبر اکرم(ص) هستند، در حقیقت یک سکولاریزم ذهنی و اعتقادی دارند مبنی بر اینکه یا باید به دنبال معنویت بود و یا به دنبال سیاست و این دو باهم جمع نخواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: اصطلاح شاه یک اصطلاح تصوفی و وصفی طریقتی است، در تصوف این وصف با سیاست پیوند خورد اما نادرشاه با متأخر قرار دادن این وصف پس از اسم خود آنها صرفا سیاسی کرد و وجه تصوفی آن را کنار زد.
حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه واژه تصوف را همانند عرفان دانست و تصریح کرد: واژه عرفان در قرن چهارم شکل گرفته است، بعد اما عرفان و تصوف باهم پیش رفتند، این دو متعدد مترادف به کار رفتند اگرچه برخی این دو را جدای از هم میدانند، نخستین کسی که تصوف را متصف به خود نمیداند و تنها خود راعارف میدانند آیت الله سید علی قاضی است.
رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه، فلسفه تشکیل خانقاه را تبلیغ و تعلیم اسلام غیر از معتزله و اشاعره تبیین کرد و گفت: لازم بود که این مراحل زهد و طریقت تصوف به درستی به صورت کلاسیک تبیین شود که کتابهایی نظیر منازل السائلین از سوی خواجه عبدالله انصاری در این راستا نگارش شده است که این کتاب جزء کتب مرجع تصوف است.
ائمه اطهار (ع) را ميتوان اولين مخالفان تصوف دانست. براي نمونه به برخي از اين احاديث و روايات توجه ميكنيم:
امام رضا (ع) فرمود: «كسي كه به نزد او نامي از صوفيه برده شود و نسبت به آنها ابراز تنفر و مخالفت نكند، از ما نيست و كسي كه آنان را انكار نمايد چنان است كه در ركاب پيامبر (ص) با كفار جهاد كرده است.»
مردي از اصحاب ما به امام صادق (ع) عرض كرد: در زمان ما دستهاي پيدا شدهاند كه به آنها صوفيه گفته ميشود. شما درباره آنها چه ميفرماييد؟
امام (ع) فرمود: «آنان دشمنان ما هستند. هر كس به سوي آنها اظهار تمايل كند، از آنها محسوب ميشود و با آنها محشور. زود است كه عدهاي از مدعيان دوستي ما اهلبيت نسبت به آنها تمايل خواهند نمود و خود را تشبيه به آنها كرده و به نام و لقب آنها ملقب خواهند شد و گفتههاي آنان را تأويل و توجيه خواهند كرد.
آگاه باش، هر كس به آنها تمايل نمايد، از ما نيست و من از او بيزارم و هر كس نسبت به آنان ابراز مخالفت و انكار و آنها را رد نمايد، مانند كسي است كه پيش روي پيامبر (ص) با كفار جهاد كرده باشد.»
انحرافات «صوفیه»
پرسش : چه انحرافاتی در «صوفیه» وجود دارد؟
پاسخ اجمالی:
«صوفیه» بدعتهای زیادی در دین ایجاد کرده اند که بخشی از آنها عبارت است از:
1. چون خود را اهل طريقت مى پندارند، اعتناى چندانى به مسائل شرعى ندارند.
2. گرفتار تفسير به رأى در كتاب و سنت اند.
3. «مرشد» خود را واجب الاطاعه شمرده و كرامات دروغين زيادى براى او قائلند.
5. بسيارى از آنها هر مذهبى را راهى به سوى خدا مى پندارند.
6. از مهمترين انحرافات آنها این است كه مجموعه موجودات عالم را يك چيز و خدا را عين آن مى دانند و بت پرستى را نيز نوعى خداپرستى به حساب مى آورند.
پاسخ تفصیلی:
عموم فِرَق صوفيه هم در مسائل عقيدتى و هم در مسائل فقهى و اخلاقى داراى انحرافاتى هستند كه به چند قسمت آن در اينجا اشاره مى كنيم:
1. چون خود را اهل طريقت مى پندارند طريقتى كه در مسير حقيقت است و احكام شريعت را مقدمه اى براى وصول به طريقت و حقيقت مى شمرند اعتناى چندانى به مسائل شرعى ندارند و در بسيارى از موارد با اعذار و بهانه هايى آنها را كنار مى گذارند.
2. غالباً گرفتار تفسير به رأى در كتاب و سنت اند و به كمك آن خواسته هاى خود را بر كتاب و سنّت تحميل مى كنند و براى ارتكاب بعضى از گناهان به پيروان خود چراغ سبز نشان مى دهند.
3. «قطب» و «مرشد» خود را واجب الاطاعه مى شمرند و كرامات دروغين زيادى براى اقطاب خود قائلند كه گاه از معجزات انبيا و امامان نيز فراتر است و به همين دليل گاهى كار پيروان آنها به شرك مى انجامد و «قطب» و «مرشد» خود را همچون معبودى مى پرستند.
4. بدعتهاى زيادى در دين به وجود آورده اند و هر فرقه اى از آنها براى خود بدعتى دارد؛ از انواع مجالس ذكر و ورد گرفته تا برنامه هاى ديگر. به همين دليل كمتر در مساجد اسلامى حضور مى يابند و كانون عبادتى به نام «خانقاه» براى خود درست كرده اند تا براى انجام برنامه هاى خود آزاد باشند.
5. بسيارى از آنها معتقد به «پلوراليسم» هستند و هر مذهبى را راهى به سوى خدا مى پندارند و متاع كفر و دين را بى مشترى نمى دانند.
6. از مهمترين انحرافات آنها، اعتقاد به وحدت وجود به معناى وحدت موجود است كه مجموعه موجودات عالم را يك چيز و خدا را عين آن مى دانند و به همين دليل بت پرستى را نيز نوعى خداپرستى به حساب مى آورند، مشروط بر اينكه خدا را در همان بت محدود نكنند. كتابهاى زيادى از سوى جمعى از علما و محقّقان در مورد انحرافات آنها نوشته شده است و آنچه در بالا آمد اشاره اى بيش نبود.(1)،(2)
پی نوشت:
(1). براى توضيح بيشتر مى توانيد به كتاب «جلوه حق، بحثى پيرامون صوفيگرى در گذشته و حال»، مكارم شيرازى، ناصر، نسل جوان، قم، 1384 شمسی، چاپ: سوم؛ مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى، مطهرى، مرتضی، صدرا، تهران، چاپ: 1383 ش، چاپ چهارم، ج، 22، ص 523؛ منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة، هاشمى خويى، ميرزا حبيب الله و حسن زاده آملىٍ، حسن و كمره اى، محمد باقر، محقق / مصحح: ميانجى، ابراهيم، مكتبة الإسلامية، تهران، 1400 ق، چاپ چهارم، ج 13، ص 132 به بعد، مراجعه كنيد.
(2). پيام امام امير المومنين(عليه السلام)، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلامية، تهران، 1386 ش، چاپ اول، ج 8، ص 133.
http://www.makarem.ir/main.aspx?typeinfo=42&lid=0&mid=415146&catid=-2
🔴🔴🔴 فرقه احمدالحسن و دیگر فرقه ها خصوصا صوفیه و حجیت خواب در نظر آنها
─┅═ೋ❅﷽❅ೋ═┅─
⁉️⁉️⁉️ پرسش:
همانطور که مستحضرید، فرقهٔ ضالهٔ احمد اسماعیل بصری ملقب به احمدالحسن مدعی دروغین وصایت و سفارت و نیابت امام زمان روحی له الفدا برای اثبات ادعای خودش به خواب متمسک میشوند.
🔷 میگویند ۳ روز روزه بگیرید، سپس به حضرت زهرا صلوات اللّٰه علیها متوسل شوید و در خواب، اهل بیت، احمد الحسن را تایید میکنند. نکته مهم این است که واقعا کسانی که اینکار را میکنند، خواب میبینند و ائمه علیهم السلام در خواب آنها وارد شده و احمدالحسن را تأیید میکنند!!!
🔸 همچنین یک دعای خواب هم دارند که توصیه به خواندن آن قبل خواب میکنند. وقتی متن این دعا را نگاه میکنیم، هیچ اشتباه لغوی و محتوای طلسم گونه در آن مشخص نیست و حتی ۱۱ آیه از قرآن در آن استفاده شده که مربوط به خواب است. در انتهاي آن دعا نیز نوشته شده "یا رب اهدنی بحق فاطمه و ارحمنی بحق فاطمه"
🔻 پرسشی که مطرح میشود، این است که چطور میشود این گونه موارد را طلسم و شیطانی تلقی کرد؟ بعد از روزه گرفتن و توسل به حضرت صدیقه طاهره علیها السلام، چطور خواب آدمی می تواند شیطانی باشد؟!!
✅✅✅ پاسخ:
🔅نفس این عمل که در پرسش ذکر شده، بدعت هست. ( بدعت یعنی چیزی که در داخل دین نباشد را داخل در دین کنیم).
🔹 بدعت موجبات تسلط و خوابسازیِ شیطان را ایجاد میکند!. انجام این بدعت (روزه و دعا و...)، آنهم به تبع دستور یک حرامزاده و بدعت گذار که دشمن خدا و اهل بیت و امام عصر علیهم السلام است، در واقع یک طلسم و مهمترین راه نفوذ و تسلط شیطان بر جسم و روح آدمی است.
✨ در بدعت فرقی نمیکند شما چه کاری انجام دهید؛ نماز باشد یا ذکر؛ روزه باشد یا دعا و... وقتی ماهیت عملی بدعت شد، یعنی نفوذ ابلیس؛ گرچه خودمان آن را متوجه نشویم و حتی بالاتر، آن را نفی هم بکنیم و بگوییم این عمل شیطانی نیست!
🕌 نماز تراویح که توسط اهلسنت در ماه مبارک به جماعت خوانده میشود، مواردِ زشت و باطل و بدی در آن نیست؛ همه اش قرآن و ذکر الهی است! اما وقتی بدعت شد و فعلی که حکومت و خلفای وقت آن را تشریع کرده، نه اینکه از طرف رسول الله (ص) تشریع شده یاشد، عمل ابلیسی میشود و نه عمل و عبادت الهی.
📛 به یقین تمامی دستورات دعانویسانِ شیاد نیز از همین قبیل بوده و بدعت است.
🔶 اصلاً در این مقام، کیفیتِ آن عمل موضوعیت ندارد؛ یعنی هر گونه عملی باشد؛ نماز باشد یا روزه یا هر عمل دیگری، تفاوت نمیکند و مهم نیست، بلکه مهم آن است که با انجام آن عملی که بدعت است، فرد از ولایت الله خارج شده و داخل در ولایت ابلیس شده است!!
🔷 به قول علامه مجلسی (ره) حتی اگر کسی به شما و دیگران بگوید، هرروز ساعت ۱۰ صبح به هر نیتی که مایل هستی نماز بخوان و بر آن مداومت داشته باش؛ انجام این عمل بدعت است!! زیرا در این ساعت نمازی در شریعت وجود ندارد؛ نه واجب و نه مستحب.
⛔️ وقتی فردی دیگران را به انجام عمل و دستوری خاص توصیه میکند، این دستور و توصیه به عنوان عملی معین و مشخص با دستورالعمل خاص شمرده شده و لذا چون بر طبق دستورالعمل خاصی انجام میشود، بدعت شده و حرام است.
✅ لکن اگر همین عمل که نماز در ساعت ۱۰ صبح باشد، فردی خودش تمایل پیدا کرده که نمازی مستحبی در ساعت ۱۰ صبح بخواند و مثلاً آن را هديه به معصومی نماید؛ این عمل دیگر بدعت نیست! زیرا این عمل دارای دستورالعمل خاصی که شرایط و ویژگی های خاصی دارد، نبوده و براساس اتفاق، نماز مستحبی که مایل به خواندن آن شده را در ساعت ۱۰ صبح اقامه میکند؛ لذا این عمل بدعت به حساب نمی آید و براساس اینکه ذکر و یاد الهی همیشه و در هر زمانی خوب و مطلوب شرعی است و در شریعت الهی، اصل این ذکر و یاد را توصیه کرده؛ نماز خواندن نیز که به عنوان عملی برای ذکر و یاد الهی هست، توصیه شرعی داشته و دبگر بدعت رخ نمیدهد.
🔷 از این گونه موارد در فرقه های مختلفِ منسوب به اسلام بسیار زیاد دیده میشود!!؛ از صوفیه گرفته که مهد این بدعت هاست تا بهائیت و احمدالحسنی ها و دیگر فرقه های باطل.
🔶 جالب قضيه ان است که اتباع این فِرَق نیز مدعی آنند که خواب های ائمه و معصومین را میبينند!
🔵 بسیاری از اذکاری که اقطاب صوفیه به اتباع خود میدهند، مطلب و دعا و... بدی به همراه ندارد. مثلاً میگویند ۴۳ صلوات و ۷۲ "یا قدوس" و ۱۶۵ "یا الله" و ۱۱۰ "یا علی" را در طی ۴۰ روز به صورت پیوسته ادامه بده.
⚪️ روشن است که این اذکار بد نیست؛ ولی انجام مجموع این دسته ی دستور داده شده یقیناً بدعت بوده و غضب الهی را به دنبال دارد؛ این دسته اذکار طلسمی است برای ورود و نفوذ ابلیس و بعد آن نیز شروع به خوابسازی ها و رؤیت اهلبیت علیهم السلام در خواب!
💯 با اطلاع کامل میگویم که همه مریدان و مؤمنین به فرقه بهائی، مدعی آنند که با دیدن خوابِِ ائمه به "علی محمد باب"، موسس این فرقه، ایمان آورده اند!! شما نمیتوانید صوفی را سراغ بگیرید که مدعی نباشد که خواب ائمه طاهرین علیهم السلام را ندیده باشد!!
✴️ به همین دلیل واضح است که خدای متعال، ارزشی حتی به میزان ذرهای بسیار ناچیز برای خواب قائل نشده است و از طریق معصومین به ما رسانده است که خواب دارای حجیت شرعی نیست؛ یعنی براساس آنچه انسان در خواب و رویا می بیند، ولو از طریق دیدن معصوم در خواب باشد، هیچ تکلیف شرعی بر فرد لازم الاجرا نشده و لازم نیست فردی از آنها تبعیت کند.
🔰 به چند روایت در این زمینه اشاره میشود:
1⃣ امام صادق عليه السلام در جواب فردی در مورد حجیت شرعی خواب فرمودند: ان دين اللَّه أَعزّ أن يري في النوم.
💠 ترجمه: امر دين عزيزتر و والاتر از آن است که بخواهيم با خواب آن را سامان دهيم.
2⃣ در حديث ديگر وارد شده است که رؤيا بر سه بخش است: بخشي بشارت از خدا برای مؤمن است؛ بخش ديگر به وحشت افکندن مؤمن توسط شياطين است؛ و بخش سوم تجسّم خيالات نفساني آدمی است. سپس حضرت مي فرمايد: وقتي امر خواب بر اين مبنا استوار است، چگونه خوابِ رحماني را از روياي شيطاني مي توان جدا کرد؟!
3⃣ همچنین در روایت دیگری آمده که فردی امام باقر علیه السلام را در خواب دید و گویا یقین کرده بوده که فردی که در خواب دیده است، امام باقر علیه السلام است. در مورد این خواب وقتی زراره بر امام صادق علیه السلام وارد شد، امام صادق علیه السلام فرمودند: آن فردی که در خواب دیده شده، پدر من نبوده است و فرد گمان کرده که پدر من یعتی امام باقر علیه السلام است. در حقیقت آن فردِ در خواب دیده شده، متکوّن است؛ متوکّن شیطانی است که میتواند به قیافه و هیکل هر فردی درآمده و بدین صُوَر در خواب یا رؤیای افراد درآید!
💠 متن روایت: عن زراره قال، قال ابوعبدالله علیه السلام: اخبرنی عن حمزه؛ ا یزعم انّ ابی یاتیه؟ قلت: نعم. قال کذب و الله مایاتیه الًا المتوکّن؛ انً ابلیس سلّط شیطاناً یقال له المتوکّن، یاتی الناس فی ایّ صوره شاء؛ آن شاء فی صوره کبیره و آن شاء فی صوره صغیره. و لا والله ما یستطیع آن یجیء فی صوره ابی علیه السلام.
✳️ درمورد ذیل روایت هم باید گفت منظور حضرت با توجه به مجموع روایت آن است که شیطان امکان ندارد به صورت پدرِ امام صادق علیه السلام درآید؛ البته در واقع و حقیقت؛ اما اینکه فردی در نظر خودش گمان یا حتی یقین کند که فردی که در خواب دیده، معصوم است، با توجه به این روایت مشخص میشود، امکان این قضیه وجود دارد.
⚪️ پرواضح است که شیطان نمیتواند با صورتی مثلِ صورتِ خود یا غیر معصومینِ دیگر، متدینین را از راه درست خارج کند؛ لذا باید به این صورت در خوابِ افراد متدین وارد شده تا بتواند نتیجه خود را گرفته و مؤمن را نیز از این طریق از راه به در کند. وقتی خدای متعال به ما رسانده است که خواب در مسائل شریعت هیچ جایگاهی ندارد، پس تاثیر پذیری از طریق خواب و رؤيا، فعل و عملِ نادرستِ خودِ فرد است. این، خودِ فرد است که نباید از طریق اینگونه آمور دین و اعتقاد خود را پایه ریزی نماید.
🔷 در پایانِ این نوشته باید گفت: برخی در ترتیب اثردادن به همه دعاها ولو اینکه مخترع و درست شده به دستِ صوفیه باشد و از طریق معصومین به دست ما نرسیده باشد، میگویند: این دعاها اثربخش بوده و مجرّب هستند؛ یعنی با انجام دادن این دعاها که چه در خواب به ما تعلیم داده شده و چه در بیداری و از طریق برخی آدمیان و غیرمعصومین، افراد به حاجتِ خود رسیده و دعاهایشان مستجاب شده است. لذا این دعاها ولو از طریق شریعت به ما نرسیده باشد، الهی بوده و حجت است و الا نباید موثر واقع میشد.
🟩 در پاسخ بدین گفته نیز باید عرض کرد، اثربخش بودن و حاجت روا شدن دعای انسانها به وسیله این گونه دعاها، دلیل بر حقانیت و الهی بودن این دعاها نیست! زیرا علاوه بر اینکه خود این دعاها بدعت بوده و از طریق شیطان به آدمی میرسد، خود شیطان میتواند وارد میدان شده و دعا را مستجاب نیز بکند! خدای متعال بنابه دلایلی که در نوشته های قبلی ذکر شد (خصوصاً امتحان های سخت مؤمنین) این قدرت را به ابلیس و شیاطین داده است تا بتوانند اینچنین تأثیراتی نیز در دنیا داشته و بتوانند برای گمراهی آدمی، حاجتِ او را داده و مستجاب کنند!
🔸 ابلیس و شیاطین از دشمنی با آدمیان تا قیامت دست برنمیدارند؛ ابتدا ۱۰ دعا، ۲۰ دعا و حتی ۱۰۰ دعای انسان را برآورده کرده و در هیج کدام از آنها نیز دستور روشنی، مخالف با دانسته های فرد از شریعت، یافت نمیشود؛ لکن در استجابت دعای بعدی، از آن روی که دیگر اطمینان فرد مؤمن جلب شده، دستوری غیر شرعی مانند "عدم نیاز داشتنِ تو به نماز خواندن!" داده و فرد نیز براساس آنچه قبلاً نسبت به دعاهایش محقق شده، نماز را ترک و آخرت خود
را برباد میدهد.
🟧 خلاصه همانطور که مال دزدی نیز و لو اینکه دزدی است و از راه غیر شرعی به دست آدمی میرسد ولی حاجت او را میدهد؛ او را سیر میکند، به او منزل و مرکب میدهد و....، هر دعایی نیز ولو شیطانی و از راه غیر شرعی باشد ولی امکان دارد اثر داشته باشد و نتیجه داده و به قول معروف مجرّب باشد.
🔵 لذا بنابرآنچه گفته شد، به یقین مجرّب بودن دعا دلیل بر شرعیّت و الهی بودن آن نیست.
◽️ مواظب باشیم آنچه که در میان کثیری از آدميان و حتی در میان بسیاری از متدینین و مؤمنین وجود دارد، و آن اعتنا به امور غیرعادی مانند خواب دیدنِ معصومین علیهم السلام است، گریبانِ ما را نگرفته و خدای نکرده ما و اطرافیانمان را به شرک و کفر نکشاند؛ اینجا دَوَران بین ولایت الهی و ولایت غیر الهی یعنی ولایت شیطانی است؛ بسیار مواظب باشیم و نیز هوای دیگران خصوصاً اطرافیان نزدیک خود را داشته باشیم.
💢 موفق و سلامت باشید.
💠『أللَّھُـمَ؏َـجِّـلْلِوَلیِڪْألْـفَـرَج』 💠
ↈ༅❅ↈ༅❅ↈ༅❅ↈ༅❅ↈ༅❅ↈ༅❅ↈ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📕 احکام
⬅️ حکم ارتباط و ازدواج با فرقههای صوفیه
«استفتائات آیةالله العظمی مکارم شیرازی»
📚فهرست احکام
https://eitaa.com/ahkam31/910
نظر مراجع
https://eitaa.com/sofinetgonabad/26
شش انحراف صوفیه
https://eitaa.com/sofinetgonabad/40
نظرات صوفیه
https://eitaa.com/sofinetgonabad/9
نحوه شکل گیری
https://eitaa.com/sofinetgonabad/11
ظواهر شریعت
https://eitaa.com/sofinetgonabad/12
امام زمان
https://eitaa.com/sofinetgonabad/13
تصوف در ایران
https://eitaa.com/sofinetgonabad/14
طریقت
https://eitaa.com/sofinetgonabad/15
مقام قطب
https://eitaa.com/sofinetgonabad/16
خشونت
https://eitaa.com/sofinetgonabad/18
شاهدبازی
https://eitaa.com/sofinetgonabad/22
شعار وحدت
https://eitaa.com/sofinetgonabad/24
امام هادی علیه السلام وتصوف
https://eitaa.com/sofinetgonabad/34
تصوف و سیاست
https://eitaa.com/sofinetgonabad/35
سکولاریزم ذهنی تصوف
https://eitaa.com/sofinetgonabad/37
حجیت خواب برای صوفیه
https://eitaa.com/sofinetgonabad/41
ارتدادملاسلطان
https://eitaa.com/sofinetgonabad/47
پیوندانحرافی
https://eitaa.com/sofinetgonabad/50
یک مراسم
https://eitaa.com/sofinetgonabad/49
فرقه گنابادیها چگونه شگل گرفت؟
https://eitaa.com/sofinetgonabad/51
آیاملاسلطان بزرگ دراویش مرتد بوده است؟
🔹اسامی دیگر این فرقه عبارت است از: طاووسیه، نعمت اللّّهی، سلطان علیشاهی و نعمت اللّهی گنابادی. مؤسس این فرقه ملا سلطان محمد گنابادی است. وی در سال 1251 در بیدخت گناباد متولد شد و در سال 1293 ق ادّعای قطبیت کرد. دو کار عمده ای که ملا سلطان محمد گنابادی کرد و موفق شد در بیدخت مردم را به گرد خود جمع کند عبارت بود از: 1. استفاده از جهل مردم و ارائه برنامه های دینی برای مردم، 2. انجام طبابت و مداوای رایگان مردم.
🔸کتب ملا سلطان عبارتند از: 1. سعادت نامه 2. ولایت نامه 3. تفسیر بیان السعاده (البته عضی از بزرگان،مانند آقابزرگ تهرانی در کتاب الذریعه بر این عقیده اند که این تفسیر را شخص دیگری نوشته و انتشارات حقیقت که مربوط به فرقه ضاله دراویش گنابادی است آن را به نام ملاسلطان گنابادی چاپ کرده است) 4.معجم السعادات 5.- بشاره المؤمنین 6. تهذیب التذهیب 7.تنبیه النّائمین. 8. شرح کلمات قصار بابا طاهر.
🔹بعد از بالا گرفتن کار ملا سلطان و بروز انحرافات ایشان، عده ای از مردم بیدخت خدمت عالم و مرجع بزرگوار آن زمان آخوند خراسانی رسیدند و عقاید ملا سلطان را به ایشان بازگو نمودند.
👈مرحوم آخوند خراسانی(رحمه الله علیه) فرمان #ارتداد ایشان را صادر کرد. در سال 1321 ق عده ای از مردم بیدخت ملا سلطان را #خفه کردند.
پس از ملا سلطان، نور علیشاه ثانی، پسر ملا سلطان قطب شد. بعد از ده سال او را نیز در ری کشتند. بعد از نور علیشاه، صالح علیشاه و بعد از وی به ترتیب: سلطان حسین تابنده (رضا علی شاه)،علی تابنده(محبوب علی شاه ) نور علی تابنده ( مجذوب علی شاه ) قطب شدند. گنابادیه در دوره قاجاریه توسط حمایتهای بی دریغ تیمور تاش و در زمان پهلوی توسط نصیری، رئیس #ساواک رشد کرد. کتاب های ملا سلطان را سرتیپ پرورش چاپ می کرد و سلطان حسین هم به شدت به شاه وابسته بود و در راهپیمایی ها در #حمایت از شاه شرکت می کرد.
https://hawzah.net/fa/Article/View/96023/%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%86%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%81%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%A8%D8%AF%D8%B9%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%81%D8%B1%D9%82%D9%87-%DB%8C-%DA%AF%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%87
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴مراسم پرفیض باطری به باطری بعضی از فرقه ها. اینها دیگه چه جور موجوداتی هستند. انگار کلا تعطیلند🤣🤣😂
از فیض جلسه #صوفیه بی بهره نشیم
https://eitaa.com/sofinetgonabad/45
🔻 پیوند انحرافی ها!
♦️ اتحاد فِرَق ضاله و جریانهای انحرافی در مواجهه با مذهب تشیّع، یکی از نکات قابل تامل در طول تاریخ بوده است.
♦️ دیدار محمداسماعیل صلاحی قطب خودخواندۀ دراویش گنابادی با عبدالحمید اسماعیلزهی پردۀ دیگری از رفتار نفاق آلودِ جریان مکی را به نمایش گذاشت.
♦️ جریانهای انحرافی علیرغم همه تضادها و عنادهایی که قبلاً با یکدیگر داشتهاند، در یک نقطه متحد هستند و آن هم اشتراک در مخالفت با فرهنگ اصیل تشیع، اسلام انقلابی و نظام اسلامیِ برآمده از آن است.
♦️ در حالی که سالها در دارالعلوم اهلسنت مکی، اندیشه صوفیه مذمت و گاه تکفیر هم شده، همآوایی عناصر این دو جریان افراطیِ به ظاهر مخالف، نشان میدهد که هدف مشترکی پیش روی آنان قرار دارد و این هدف چنان مهم است که میتوانند با یکدیگر به تقسیم نقش بپردازند!
♦️ هرچند باید پیوسته مراقب این پیوندهای انحرافی بود اما؛ در حقانیت جمهوری اسلامی و مسیری که در پیش گرفته نیز همین بس که جریان های انحرافی اینگونه برای تخریبش خود را به آب و آتش می زنند اما به لطف خداوند، عنایت حضرت حجت(عج) و به برکت خون شهدا همیشه ناکام مانده اند و در آینده نیز ناکام خواهند ماند، انشاالله.
#تلنگر
🔴 🔥 اتحاد شیطانی در مسجد ضرار
♨️ ملاقات محمداسماعیل صلاحی قطب خود خوانده #دراویش_گنابادی با عبدالحمید اسماعیلزهی پرده دیگری از رفتار سیاسی #جریان_مکی را آشکار کرد. در حالی که سالها در دارالعلوم اهلسنت مکی، اندیشه صوفیه مذمت و گاه تکفیر هم شده، همآوایی سران این دو جریان عجیب است!
⚠️ پیشتر هم عبدالحمید در سخنانی عجیب مدعی شده بود که #بهائیت هم از مذاهب اسلامی است و باید بهائیان در مناصب حکومتی حاضر باشند! این در حالیست که طبق نص صریح و فتوای بزرگان تاریخ اهلتسنن، بهائیت قطعا از جمله #فرق_ضاله است و پیروان آن کافر هستند!
⁉️ آیا عبدالحمید از فقه #اهل_سنت عبور کرده؟! یا قصه از ابتدا چیز دیگری بوده!
✍ جریان #یهود به کمک #نفوذی های خود، تمام ابزار و امکانات خود را به میدان آورده تا بلکه آسیبی به #ایران و #ایرانی وارد نماید! از #سلبریتی ها گرفته تا نفوذیان سیاسی از جمله #شیخ_بنفش و اعوان و انصارشان، تا #وهابی های تکفیریِ در پوشش لباس اهلسنت عزیز، تا دروایش گنابادی و بهائیان و انجمن حجتیهای های نفوذ کرده در بین شیعیان!
✍ تمام سرمایه صهیونیستها در ایران، همگی توسط #یهود_مفسد به خط شدهاند تا بلکه آسیبی به پرچم حق وارد نمایند! زهی خیال باطل!
🌺 اللهم صل علی محمد و آل محمد 🇮🇷
https://eitaa.com/sofinetgonabad/45
خاطره استاد شیخ حسین انصاریان از سفر تبلیغی به گناباد
پیش از انقلاب زلزله شدیدی منطقه گناباد را به لرزه در آورد و چندین هزار نفر را کشت. در آن زمان پسر عمه ام در آنجا ماموریت بانکی داشت.
برای خبرگیری از او و نیز کمک رسانی به مردم منطقه، روانه آن دیار شدیم. در این سفر آقای حاج اسدالله صفا از نزدیکان مرحوم نواب صفوی با من بود. ما کمکهای نقدی مردمی زیادی را همراه داشتیم. ابتدا به مشهد و سپس به تربت حیدریه رفتیم. در آن شهر سراغ چهره مردمی و سرشناس می گشتیم که همه حاج اصغر شرکت را معرفی می کردند.
او مغازه ای در بازار داشت. وارد مغازه اش شدیم که بلند شد و به گرمی از ما استقبال کرد. او که از کامیون داران سابق بود، مرا می شناخت و گاهی نیز در تهران پای منبرم می آمد. با تعجب گفت: «شما کجا؟ و این جا کجا؟» گفتم: «آمده ایم تا به مناطق زلزله زده برویم و این ساک پول را هم همراه آورده ایم.» گفت: «امشب را باید اینجا بمانید و برای مردم سخنرانی کنید. ما خودمان فردا شما را به آن مناطق می رسانیم. » او ما را به خانه اش برد.
شب مردم در مسجدی به نام مسجد فولاد در میدانگاه شهر جمع شدند. آقای فولاد سازنده مسجد نیز در قید حیات بود. او مرد بزرگوار و خیری بود که حوزه علمیه بزرگی را تاسیس کرده بود.
در آن شهر علمای بزرگی بودند، از جمله آیت الله سید محمد باقر امامی که در زمان سید ابوالحسن اصفهانی در نجف درس خوانده و به درجه اجتهاد رسیده بود. شیخ عبدالله امامی مدیر حوزه علمیه که حدود 200 طلبه داشت، هم چنین حاج شیخ اسماعیل که بسیار اهل معنویت بود. آن شب علمای زیادی پای منبر من آمده بودند و برای اولین بار بود که در حضور علما منبر می رفتم. این برای من که طلبه جوانی بودم مقداری دشوار بود.
فردا صبح راهی منطقه زلزله زده شدیم. چون یک ماشین جیپ در اختیارمان قرار گرفت بود، صلاح را آن دیدیم که ابتدا به پشت کوه ها و روستاهای دور افتاده که هنوز کمکی به آنجا نرسیده برویم.
وقتی به آن مکانها رسیدیم، مردم آواره از کوچک و بزرگ دور ما جمع می شدند، جالب آنکه وقتی می خواستیم مقداری پول به آنها بدهیم، با آن همه نیازمندی می پرسیدند آیا شما از طرف شاه آمده اید یا اینها کمکهای مردمی است. اگر از طرف شاه است ما نمی گیریم چون حرام است ... این امر جای شگفتی داشت و از تقوا و ایمان مردمان روستاهای دور افتاده تربت حکایت می کرد.
دو شبانه روز آنجا چرخ زدیم و همه پولها را بین مردم تقسیم کردیم.
روز دوم هنگام غروب به بیدخت گناباد رسیدیم. آنجا مرکز سلسله ی گنابادی هاست و مقبره سلطانعلی گنابادی، صاحب تفسیر معروف بیان السعاده در آنجاست. برای دیدار از مقبره رفتیم. قطب آن زمان سلطان حسین #تابنده بود همراه عده ای برای نماز جماعت آمده بود. ما را که با لباس روحانیت دیدند اکرام و احترام بسیار کردند.
هر چه گفتیم که فقط برای دیدار از اینجا آمده ایم و می خواهیم به تربت برگردیم اجازه ندادند و گفتند شب است و جاده تاریک و خاکی است. با اصرار آنها آن جا ماندیم. و به یکی از اتاقهای صحن رفتیم و دور هم نشستیم. در ضمن صحبت رفیق ما از جناب قطب پرسید :«شما هنگام زلزله کجا بودید؟» گفت: «من در اتاق بودم و دست بر روی زمین گذاشته و دعا می خواندم که زلزله آرام بگیرد.» او داشت این حرف را می زد که زمین لرزید. منظره ی بسیار دیدنی پیش آمد ؛ اولین کسی که سراسیمه به وسط حیات خیز برداشت، همان جناب قطب بود! آن شب تا صبح از خنده خوابمان نمی برد.
https://eitaa.com/sofinetgonabad
🔆💠🔅💠﷽💠🔅
💠🔅💠🔅
🔅💠🔅
💠
#پست_ویژه #فرق_انحرافی
❎ادیان و فرقههای باطله برای اینکه پوچ بودن تعالیم فرقه و کلکهاشون لو نره، معمولاً دو تا کار میکنن:
1️⃣ سفارش به مخفی کاری و رفت و آمدها و گفتگوهای سرّی
2️⃣ موضع گیری در برابر تحقیق و تفحّص توسّط پیروان و به صورت کلّی توصیه نکردن علم آموزی و کسب سواد.
✅ دین اسلام این افتخار را دارد که از همان آغاز، یعنی از 1400 سال پیش تا کنون، همه پیروانش رو به دو چیز دعوت کرده:
🍃یکی تفکّر و دیگری کسب علم و معرفت🍃
📚این دو توصیه دین اسلام، یکی از نشانههای حقّانیت این دینه؛ چون به حق بودن آموزههاش اطمینان داره، از اینکه پیروانش برن باسواد بشن ترسی نداره! ولی اگر کلکی تو کارش میبود، هیچ وقت اینقدر توصیه به علم آموزی و تفکّر در حقایق نمیکرد!
💯در 18 آیه از قرآن توصیه به تفکّر شده.
💯در روایات فراوانی هم به علم آموزش توصیه اکید شده، مثل:
🔰پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله): علم آموزی بر هر زن و مرد مسلمانی واجب است.
🔰امیرالمؤمنین (علیه السلام): علم بیاموزید و لو برای علم آموزی لازم باشد به چین (یعنی دورترین نقاط)، سفر کنید!
🔰پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله): از گهواره تا گور دانش بجویید!
🔰پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله): یک ساعت (=لحظه) فکر کردن از یک سال عبادت با ارزش تر است!
📛مراقب جریانهای انحرافی باشیم📛
🔴 حمایت صفحه اینستاگرامی مزار سلطانی وابسته به فرقه گنابادی از رژیم صهیونیستی
🔸این صفحه اینستاگرامی متعلق به شاخه مجذوباننور است.
🔻 شایان ذکر است گروهک افراطی مجذوباننور عامل اصلی غائله تروریستی گلستان هفتم تهران در بهمنماه ۱۳۹۶ بود که به شهادت سه نفر از حافظان امنیت و بسیجی شهید محمدحسین حدادیان و نیز زخمی شدن 80 نفر از مردم بیدفاع انجامید.
🔻 تا کنون جریان اصلی دراویش گنابادی از مواضع این گروهک افراطی، اعلام برائت نکردهاند.
🆔 @masir_elahi
اولین صوفی
تصوف در قرن دوم هجری در میان امت اسلامی شکل گرفت. اولین کسی که صوفی نامیده شد «عثمان بن شریک» مشهور به «ابوهاشم کوفی» است.
در روایتی از امام صادق علیه السلام مطلبی در مورد وی نقل شده است که می فرمایند: «ِاّنه کانَ فاسدُ العقیدةِ جداً و هُوَ الذّی ِابتَدَعَ َمذهَباً یُقال َلهُ التَّصَوُفُ وجَعَلَهُ مَفَرّاً لِعَقیدتِهِ الخَبِیثَۀِ»؛
کیوان قزوینی (شیخ توبه کرده فرقه گنابادی) می نویسد:
«اوّلین کسی که زیر بار این ننگ و بدعت رفت، ابوهاشم کوفی بود که رنج ها به خود داد تا عِرّاده صوفی به راه افتاد. همانا او(ابوهاشم) انسانی است که جداً عقیده فاسدی دارد و اوست که از روی بدعت مذهبی را بنا نهاد که تصوف نامیده شد وآن را محل فراری برای عقیده فاسد خود قرار داد.»هر چند برخی از متصوّفه تلاش می کنند سابقه تصوّف را به همان سالهای آغازین اسلام برسانند.
تصوف چیست
تصوف نوعی ایدئولوژی است که از نظر تا عمل واز بینش تا کنش را در بر میگیرد.تفسیر خاص زندگی و نحوه تعامل با حیات دنیوی است.
این تفسیر به ادعای صوفیه با روش کشف وشهودتحصیل میگردد.البته پراکندگی و تنوع فرقه های صوفیه و تضاد وتعارض در این جریان انقدر زیاد است که نمیتوان با یک نظر و یک اندیشه آنها را دسته بندی و نقد کرد.ریشه های تصوف از قرن دوم هجری شروع به رشد کرد ودر میان مسلمین رایج شد.تحقیر دنیا فرار از تتنعمات وتمام شئون مربوط به زندگی مادی و دنیوی و ریاضت کشی و تحمل شکنجه ها از نکات بارز این دوره میباشد.
ایستادگی تصوف در برابر ائمه اطهار علیهم السلام ومخالفت با سیره و روش آنها نشانه اوج تضاد با تفکرات اسلامی در دوران آغازین رشد این جریان بود.خرده گیری تصوف بر ائمه تا جائی پیش رفت که بر امام رضا علیه السلام تاختند که چرا لباس درشت بر تن نمیکنی و غذای خشن نمیخوری.امام فرمود:یوسف پیامبر خدا لباسهای زربفت و قباهای دیبا بر تن داشت.تصوف بدعتی بود که از بین اهل سنت آغاز شد و کم کم به شیعه هم راه یافت.و نخستین صوفی کسی نبود جز ابوهاشم کوفی که امام صادق علیه السلام به شدت با او مخالفت میفرمود.
کم کم توسط مسیحیان تفکرات رهبانیت مسیحی به درون این جریان وارد شد و برای جداسازی این جریان از اسلام ناب در شام توسط یک پادشاه مسیحی اولین خانقاه بنیانگذاری شد.واین دوران آغاز صوفی گری بود که بعدها به تصوف امروزی منجر شد.
صوفی بیدختیه
یکی از گروههای صوفی فعال در ایران فرقه نعمت اللهی گنابادی است.هر چند نعمت اللهی ها خود به چند فرقه مثل کوثریه. شمسیه.حجت علیشاهی.و غیره تقسیم می گردند از جمله اشکلاتی که به طور کلی بر این فرقه وارد است مواردی است که در ذیل به صورت فهرست وار اشاره می گردد و به امید خدا در ادامه به شرح ان خواهیم پرداخت.
۱-اباحه گری : .ملا سلطان گنابادی موسس گنابادیه میگوید:اصل و حقیقت روح نماز همین ذکر قلبی است که ما داریم ومن خودم که در خانه هستم نماز نمیخوانم و مسجد هم که میایم برای عوام است.(مقامات العرفاء صفحه ۱۵۲)
۲-بدعت در دین: مساله عشریه که این آقایان اعلام کرده اند و آنرا جایگزین حکم صریح قران در مورد زکات و خمس میدانند.ملا سلطان گنابادی در کتاب نابغه علم و عرفان چاپ تابان ۱۳۳۳صفحه ۲۰۴ میگوید: یک عشر از ارباح مکاسب و زراعات داده شود مغنی زکوه زکوی و از خمس خواهد بود.
چه کسی به ایشان اجازه داده حکم صریح قران را نقض کند و حکمی جدید اختراع نماید.
۳-غسل اسلام: این غسل علاوه بر اینکه بدعت است توهینی به سایر امت اسلامی است که انها را مسلملن نمیداند.سلطان حسین تابنده در رساله رفع شبهات خود صفحه ۲۱ میگوید:مراد از اسلام در این مورد تسلیم امر الهی شدن است که چون شخص تصمیم و عزم دارد خود را نسبت به شریعت مقدس تسلیم و مطیع محض نماید به این نیت غسلی انجام میدهد و اشکالی ندارد.
این یک بدعت آشکار و اهانت به سایر مذاهب اسلامی است چون معنی این کلام اینست که بقیه تسلیم امر خدا نشده اند و حالا باید مسلمان شوند.تازه در کجای آیات و روایات همچین حکمی است.این از غسل تعمید مسیحیت اخذ شده است.
kafi1.mp3
10.66M
🔻دیدگاه مرحوم کافی در باره فرقه دروایش در بیدخت
🔹چرا صوفیه سبیل دارند؟
🔹نماز مرشدها چطوریه؟
🔹شباهت مرشدباحضرت علی علیه السلام
🔹یک کرامت ویژه از قطب در بیدخت!
اطلاعات بیشتر در باره صوفیه بیدخت در آدرس زیر
https://eitaa.com/sofinetgonabad/27
صوفیان و دراویش فرقه هاى مختلفى دارند و نمى شود درباره همه آنها یکسان قضاوت کرد.تصوف تقریباً از قرن دوم به صورت یک مسلک معینی درآمده و تا قرن هفتم رو به تکامل بوده و قرنهای 7 و 8 اوج این مکتب است و از قرن نه تاکنون رو به نزول و انحطاط داشته و اگر نگوییم که تعریفش غیرممکن است باید اعتراف کرد که بسیار مشکل است. در روشن شدن این مطلب کافی است که بدانیم که ابوالمنصور بغدادی حدود 1000 تعریف درباره تصوف جمع آوری کرده، (تاریخ تصوف، دکتر مهدیزاده، ص 4) و علت این مطلب این است که در تصوف در طول تاریخ دگرگونی های بسیار زیادی حاصل شده که تصوف در اسلام از زهد ابتدائی شروع تا اوج عرفان که امروزه بعضی عرفان را تکامل یافته تصوف می دانند علاوه بر اینکه در هر دوره در تصوف فرقه های گوناگون که حتی گاه در مقابل هم بودند پیدا شده اند که همین مکاتب متعدد و گاه متضاد نشان می دهد که تصوف واقعاً دارای چهارچوب منظم و قابل تعریف نیست و رد کردن آن به صورت مطلق و یا قبول کردنش بنحو مطلق درست نیست لهذا باید آراء و عقاید فرقه خاصی از صوفیه را که ما شخصاً با آن مواجه هستیم مورد شناخت قرار دهیم تا بتوانیم به صورت مستدل قبول یا رد کنیم. ولی با تأمل و کنجکاوی در آثار و نوشته های صوفیه اشاره به دو نوع مطلب بر می خوریم: