تفسير سوره حمد از: استاد شهيد مرتضی مطهرى(۱۷)
شركها و توحيدها:
در قرآن مجيد مصاديق گوناگونى براى شرك آمده است كه ما به بعضى از آنها اشاره مى كنيم و ضمناً معنى توحيد عملى قرآن اجمالًا روشن مى گردد.
۱. ارَايْتَ مَنِ اتَّخَذَ الهَهُ هَواهُ
آيا ديدى آن كس را كه هواى نفس خودش را معبود خويش قرار داده است.
در اين آيه انسان شهوت پرست، مشرك شمرده شده است.
پس، از آنجا كه مى گوييم «ايّاكَ نَعْبُد»ُ و معبوديت غير خدا را نفى مى كنيم، مدعى اين مطلب شده ايم كه:
خدايا!
ما به فرمان تو هستيم؛
نه به فرمان ميلها و هواها و هوسها و شهوتهاى خودمان.
2. اتَّخَذوا احْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ ارْباباً مِنْ دونِ اللَّهِ
در حالى كه يهوديان و مسيحيان را مذمت مى فرمايد مى گويد آنان بدون آنكه مستندى از امر خدا داشته باشند حِبرهاى خودشان (حبر عالِم يهود را گويند) و راهب هاى خودشان را خداى خويش قرار داده اند و پرستش مى كنند.
مى دانيم يهوديان و مسيحيان علما و مقدسين خود را به آن شكل كه بت پرستها بتها را عبادت مى كردند عبادت نمى كردند، يعنى آنها را مثلًا سجده نمى كردند بلكه همين قدر بود كه در مقابل آنان «متعبد» بودند، يعنى بدون آنكه از طرف خداوند اجازه داشته باشند مطيع و تسليم آنها بودند و در حقيقت مطيع ميلها و هواهاى نفسانى آنها بودند؛ هرچه آنان به ميل و هواى خود مى گفتند اينها مى پذيرفتند.
خداوند در آنجا مى فرمايد اطاعت، از حقوق خاصه پروردگار است و از هركس كه او دستور دهد مى شود اطاعت كرد. حبرها و راهب ها را كه خدا دستور نداده؛ چرا اطاعت مىكنيد؟!
پس آنجا كه مى گوييم «ايّاكَ نَعْبُدُ» يعنى:
خدايا:
هيچ گروهى را به نام روحانى و به نام قدّيس و به نام ديگر عبادت نمى كنيم، كوركورانه اطاعت نمىكنيم؛
هركس را تو فرمان داده اى، اطاعت كنيم، اطاعت مى كنيم
و هركس را كه تو فرمان نداده اى اطاعت نمى كنيم.
اگر رسول خدا را اطاعت مى كنيم از آن جهت است كه تو صريحاً فرمان او را واجب كرده اى.
اگر ائمه اطهار را به عنوان اولى الامر اطاعت مى كنيم چون تو فرمان داده اى.
اگر فرمان مجتهدان جامع الشرايط يعنى علماى متقى عادل آگاه را اطاعت مى كنيم به حكم اين است كه پيغمبر و ائمه اطهار كه فرمانشان را تو واجب الطاعه كرده اى به ما اينچنين دستور داده اند.
🌸اللّهم صَلّ عَلی مُحَمَّد و آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم🌸
دلنوشتۀ ابراهیم حاتمیکیا در پی شهادت سید حسن نصرالله
🔸️سید این احوال دوگانه را چه کنم؟! مگر جامهای جز رخت شهادت بر تو زیبنده بود. کاش سید، مقابلت نشسته بودم و متن سوگنامه را با خودت تمرین میکردم. مطمئن هستم هر بار جملهای در وصفت مینوشتم با آن گونههای سرخ و محجوب، میخندیدی و مرا خجالتزده میکردی.
🔸️سید، جگرم سوخت. باورش سخت است که لبنان بدون تو را تصور کنم. سید، بارها در لبنان به عشق دیدارت به انتظار نشستم و سهم دیدارت نصیبم نشد.
🔸️سید، ارابه فرعون را به بازی گرفتهام و فریاد میکشم صدا، دوربین، حرکت ولی عالم مَجاز من کجا، عالم حقیقی تو و یارانت کجا. من مشغول قهرمان بازی مجاز بودم که خبر آمد سیدحسن نصرالله رفت.
🔸️صدا و دوربین خاموش ولی حرکت تو تا بیتالمقدس ادامه خواهد داشت. اکنون من ماندهام و چشمان گریان آسیه سلامالله که مقابل شکنجۀ فرعون برای دست کشیدن از حق منتظر است و او جز همنشینی خدا چیزی نمیبیند.
🔸️سید، این قوم فرعونی به گواه تاریخ رفتنیاند ولی راه تو و مرام و نگاه مقاومت همچنان ماندنی خواهد بود. من که حاضر نیستم تصویر انگشت اشارهات که به سمت اسرائیل نشانه میرفتی را، لحظهای از نظرم پاک کنم و بر پیکر پاره پارهات نظر کنم. سید زنده است. راه مقاومت زنده است.
#سید_حسن_نصرالله
@khabar_goonagon
avini1.mp3
1.84M
🏴به مناسبت شهادت سید حسن نصرالله 😭
🎙ما از مرگ نمی ترسیم ...
👤سید مرتضی آوینی
#شهدا
#سید_حسن_نصرالله
🍃🖤🍃🇱🇧🍃😭😭😭
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیکر شهید سید حسن نصرالله
😭😭😭😭😭😭
طریقه خواندن نماز ختم قل هوالله
⭕️این ختم را از ختم الم نشرح و ختم الحمد نیز میگویند
💠کیفیت آن این است ابتدا باید غسل کرد و لباس تمیز پوشید ودر مکانی خلوت بدون اینکه صحبت کند بعد از نماز صبح دو رکعت نماز حاجت خوانده و در حال نشسته بعد از همان نماز حاجت
۷٠ بار سوره حمد
۱٠٠ بار صلوات
۷۹ بار سوره الم نشرح
۱٠٠۱ بار قل هوالله را با بسم الله (بسم الله الرحمن الرحیم قل هو الله احد)
سپس ۷ بار سوره حمد
و ۱٠٠ بار صلوات
♥️ان شاء الله حاجتش بر آورده است و هیچ تخلف ندارد.
این ختم بر دیگر ختمها مزیت دارد و از جمله اسرار است و اگر برای مصلحتی خداوند نخواسته باشد که حاجت بر آورده گردد توفیق عمل به این ختم را به او نمیدهد
بعضی این ختم را از ختم های مقیده شمرده اند و باید بعد از نماز صبح و در روز پنج شنبه به آن عمل شود البته اگر در روز جمعه و در مکان شریفی باشد بهتر است.
هدایت شده از ثارالله
11.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 میدونی لبیک یا حسین چه معنای داره؟
معنای لبیک یاحسین(ع) از زبان شهید سید حسن نصرالله
#سید_حسن_نصرالله
تفسير سوره حمد از: استاد شهيد مرتضی مطهرى(۱۸)
در ادامه بیان انواع «شركها و توحيدها» به سومین مورد آن می رسیم:
۳. قُل يا اهْلَ الْكِتابِ تَعالَوْا الى كَلِمَةٍ سَواءٍ بَيْنَنا وَ بَيْنَكُمْ الّا نَعْبُدَ الَّا اللَّهَ وَ لانُشْرِكَ بِهِ شَيْئاً وَ لايَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً ارْباباً مِنْ دونِ اللَّهِ.
اين همان آيه اى است كه رسول اللَّه در سال ۵ یا ۶ هجرى به صورت بخشنامه به سران كشورهاى دنيا فرستاد:
بگو اى اهل كتاب، اى كسانى كه خودتان را به يك كتاب آسمانى مستند مى كنيد! همگى بياييد به سوى يك حقيقتى كه براى همه ما على السويه است، نه ما مى توانيم بگوييم به ما اختصاص دارد و نه شما مى توانيد ادعا كنيد مخصوص شماست، و آن «اللَّه» است.
بياييد هيچ چيزى را شريك او قرار ندهيم. تا آنجا كه مى فرمايد:
وَ لا يَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً ارْباباً مِنْ دونِ اللَّهِ
برخى از ما برخى ديگر را «رب» و صاحب اختيار نگيريم،
هيچ كدام ديگرى را عبادت و اطاعت نكنيم،
معبود و مطاع نگيريم،
تنها خدا را «رب» و معبود و مطاع بدانيم و بس.
اين نيز يكى ديگر از مظاهر توحيد عملى قرآن است كه مى فرمايد: هيچ انسانى انسان ديگر را رب خودش قرار ندهد و انسانى انسان ديگر را مربوب خويش نسازد.
پس معنى ايّاكَ نَعْبُدُ اين است:
خدايا تنها تو را «رب» و مطاع قرار مى دهيم و هيچ معبود اجتماعى نداريم و هيچ انسانى و فرمان انسانى را در برابر تو و فرمان تو مطاع قرار نمى دهيم.
۴. وَ تِلْكَ نِعْمَةٌ تَمُنُّها عَلَىَّ انْ عَبَّدْتَ بَنى اسْرائيلَ.
موسى بن عمران وقتى كه با فرعون روبرو شد و او را دعوت كرد، فرعون با خشونت گفت:
تو همان كسى هستى كه در خانه ما بودى و در زير دست ما بزرگ شدى و آن كار مهم و زشت را (كشتن قبطى) انجام دادى.
موسى جواب داد: حال اين منّت را به سر من گذاشتى در مقابل اينكه بنى اسرائيل را بنده خودت قرار داده اى؟!
يعنى آيا تو مى گويى من هيچ نگويم در مقابل اين عملت كه بنى اسرائيل را بنده ساخته اى؟!
ملاحظه مى كنيد كه حضرت موسى فرعون مآبى يعنى همان استبداد فرعون را «تعبيد» ناميده است.
بنى اسرائيل هيچ گاه فرعون را سجده نمى كردند بلكه فرعون آنها را ذليل ساخته و به اطاعت اجبارى و كار اجبارى و بهره كشى وادار كرده بود و هر نوع حق اختيار و آزادى را از آنها سلب نموده بود. آنها عملًا در مقابل فرعون رام و مطيع بودند.
پس ايّاكَ نَعْبُدُ يعنى خدايا تن به تعبيدها و تذليلها و اطاعتهاى اجبارى و بهره كشى و سلب حق اختيار و آزادى نمى دهيم.
🌸اللّهم صَلّ عَلی مُحَمَّد و آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم🌸
تفسير سوره حمد از: استاد شهيد مرتضی مطهرى(۱۹)
در اسلام كافى نيست كه مسلمان تنها در مرحله فكر و انديشه موحد باشد و خدا را در ذات و صفات و افعال به يگانگى بشناسد و بداند و درك كند، كه اگر به او پيشنهاد كنند كه درباره خداشناسى بحث كند، بتواند شش ماه در اطراف خدا سخن بگويد.
اينچنين شخصى نيمى از توحيد را دارد، و نيم ديگر آن است كه در عمل يگانه گرا باشد بلكه «يگانه» شده باشد.
- آن هنگام كه خدا را با تمام اوصاف شناخت
- و در اطاعت و تسليم نيز يگانه بود
مى توان گفت موحد است.
همان طور كه قبلًا اشاره كرديم اينجاست كه به عظمت سوره حمد پى مى بريم؛ و راستى شگفت آور است كه چگونه شخصى كه هيچ گاه در عمرش درس نخوانده و با فيلسوفى برخورد نكرده و هيچ دانشمندى را ملاقات ننموده، در اولين سوره كتابش، كلمات طورى تنظيم شده باشد كه تمام مكتبش را در يك قطعه كوچك بگنجاند:
- توحيد نظرى را در چند جمله كوتاه در كمال اوج و تعالى بيان كند
- توحيد عملى را در يك جمله كوتاه «ايّاكَ نَعْبُدُ» نشان دهد!
انحصار عبادت:
ايّاكَ نَعْبُدُ … معناى اين جمله مى شود: خدايا تنها تو را پرستش مى كنيم و رام و مطيع تو هستيم، و مطيع هيچ كس و هيچ فرمانى كه ناشى از فرمان تو نباشد نيستيم.
پس جمله ايّاكَ نَعْبُدُ يك جمله است به جاى دو جمله:
- جمله اثباتى يعنى در مقابل خدا تسليم هستيم،
- و جمله نفيى يعنى در مقابل غير خدا هرگز تسليم نمى شويم.
طبق اين بيان، در اين جمله همان ايمان و كفرى كه از شعار توحيد استفاده مى شود گنجانده شده است.
مسلمان كه مى گويد: لا الهَ الَّا اللَّهُ در آنِ واحد يك ايمان و يك كفر را ابراز مى دارد:
- ايمان به خداوند
- و كفر به غير خدا
🌸اللّهم صَلّ عَلی مُحَمَّد و آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم🌸