eitaa logo
سکان| توانمندسازی حاکمیت و جامعه
725 دنبال‌کننده
120 عکس
20 ویدیو
4 فایل
مرکز سکان نهادیست مردمی، غیرانتفاعی و دانش بنیان که با بهره برداری از نیروی انسانی متعهد ، متخصص ازطریق ایده پردازی، طراحی، مشاوره و آموزش درهمکاری با مجموعه های دولتی و مردمی به دنبال ارتقا حکمرانی و توانمندسازی جامعه می باشد. ادمین: @sokan_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
اختیارات مدیر ⁉️اختیــارات مدیران و مــسئولان بــرای اســتفاده از درآمــدهای خودکفایی در چه حد است؟ ✅ در حدی که قانون یا مقررات مربوط تعیین کرده است. ⁉️ اختیــار مدیران در تــشویق، پرداخــت عیــدی، هــدایا وکمــک بلاعوض به پرسنل نیازمند براساس تشخیص خود چقدر است؟ ✅ تابع مقررات و اختیارات قانونی مدیر است. ⁉️ اختیــارات مدیر دربــارۀ بــه‌کــارگیری وســایل نقلیــۀ ســازمان، به‌خصوص برای تردد مسئولان از محل کار بـه منـزل و بـالعکس، در چـه حـد است؟ ✅ در حدی که مقررات معین کرده است. ⁉️آیا مدیر در وضعیت ویژه و اضطراری مـی‌توانـد بیـشتر از اختیارات قانونی‌اش تصمیم‌گیری نماید؟ ✅ تابع قوانین و مقررات اسـت و اگـر مقـررات چنـین اجـازه‌ای بـه او داده باشد، اشکال ندارد. ❇️ سبک مدیریت مرجع آموزش و گفتمان سازی الگوی مدیریت اسلامی-ایرانی @sabkemodiriat
اصول روابط اجتماعى رهبران 🔸تا مى توانى با پرهیزکاران و راستگویان بپیوند، و آنان را چنان پرورش ده که تو را فراوان نستایند، و تو را براى اعمال زشتى که انجام نداده اى تشویق نکنند، ‼️که ستایش بى اندازه، خود پسندى مى آورد، و انسان را به سرکشى وا مى دارد. 🔹 هرگز نیکو کار و بدکار در نظرت یکسان نباشند، زیرا نیکوکاران در نیکوکارى بى رغبت، و بدکاران در بد کارى تشویق مى گردند، پس هر کدام از آنان را بر أساس کردارشان پاداش ده. 🔸بدان هیچ وسیله اى براى جلب اعتماد والى به رعیّت بهتر از نیکوکارى به مردم، و تخفیف مالیات، و عدم اجبار مردم به کارى که دوست ندارند، نمى باشد، پس در این راه آنقدر بکوش تا به وفادارى رعیّت، خوشبین شوى، که این خوشبینى رنج طولانى مشکلات را از تو بر مى دارد، 📌پس به آنان که بیشتر احسان کردى بیشتر خوشبین باش، و به آنان که بد رفتارى کردى بد گمان تر باش. 🔹و آداب پسندیده اى را که بزرگان این امّت به آن عمل کردند، و ملّت اسلام با آن پیوند خورده، و رعیّت با آن اصلاح شدند، بر هم مزن، و آدابى که به سنّت هاى خوب گذشته زیان وارد مى کند ، پدید نیاور، که پاداش براى آورنده سنّت، و کیفر آن براى تو باشد که آنها را در هم شکستى. 🔸با دانشمندان، فراوان گفتگو کن، و با حکیمان فراوان بحث کن، که مایه آبادانى و اصلاح شهرها، و برقرارى نظم و قانونى است که در گذشته نیز وجود داشت. «نامه ۵۳نهج البلاغه» ❇️ سبک مدیریت مرجع آموزش و گفتمان سازی الگوی مدیریت اسلامی-ایرانی @sabkemodiriat
مقام معظم رهبری : حضرت زینب علیها السلام به عنوان یک ولی الهی آنچنان درخشید که نظیر او را نمی شود پیدا کرد. فرا رسیدن سالروز وفات حضرت زینب علیها السلام را به شیعیان، پیروان و دوستداران آن حضرت تسلیت و تعزیت باد. @sabkrmodiriat
قاطعیت 📜الْحَقُّ مِنْ رَبِّكَ فَلا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرینَ (بقره، 147) 🔸خداوند، پس از نزول آیه تغییر قبله به پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله می‌فرماید: حق، آن چیزی است كه از سوی پروردگار تو آمده است، پس هرگز به خود تردید راه مده. 📌رهبر باید از قاطعیت و یقین برخوردار باشد، به خصوص وقتی كه قانونی را تغییر داده و سنتی را می‌شكند. (فلا تكونن من الممترین) ❇️ سبک مدیریت مرجع آموزش و گفتمان سازی الگوی مدیریت اسلامی-ایرانی @sabkemodiriat
🔹ملتی که همه آماده ‌ی مبارزه اند، این ملت دیگر شکست نخواهد خورد. «امام خامنه‌ای» ❇️ سبک مدیریت مرجع آموزش و گفتمان سازی الگوی مدیریت اسلامی-ایرانی @sabkemodiriat
🔸🔹🔸آن وقتی که میتوانید، مبارزه کنید؛ وقتی دیدید که دارید شکست می خورید باز هم مبارزه کنید ، تا برسید به آن لحظه ای که دیگر یقین می کنید؛ هان!حتما شکست خواهید خورد، باز به تلاش و کوشش و مبارزه خود ادامه دهید، آن وقت پیروزی و فتح نصیب تان خواهد شد. 📜 آیه قرآن تقریبا نظیر همین مطلب را می گوید یا تحقیقا می فرماید که: حَتَّىٰ إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جَاءَهُمْ نَصْرُنَا(یوسف آیه110) «سیدعلی خامنه ای» ❇️ سبک مدیریت مرجع آموزش و گفتمان سازی الگوی مدیریت اسلامی-ایرانی @sabkemodiriat
شهید سلیمانی: *"بدانید جمهوری_اسلامی،حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند. اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی باقی نمی‌ماند، نه حرم ابراهیمی و نه حرم محمّدی."* سالروز پیروزی انقلاب اسلامی بر همه مردم ایران و جهان اسلام مبارک. @sabkemodiriat
تا پای جان پای این نظام هستیم🇮🇷 @sabkemodiriat
مدل های تصمیم گیری 3⃣ مدل کارنگی 💢در تصمیم گیری سازمانی پژوهشگرانی به نام های سیرت، مارچ و سیمون که از اعضای هیات علمی دانشگاه کارنگی- ملون بودند، الگوی کارنگی را معرفی نموده اند. تحقیقی که به وسیله گروه کارنگی انجام شد نشان داد، در تصمیماتی که در سطح سازمان گرفته می شود تعداد زیادی مدیر دخالت می کنند و تصمیم نهایی مبتنی بر نوع ائتلافی است که بین مدیران به وجود می آید. 🔸 ائتلاف عباتست از همکاری تعدادی از مدیران که درباره هدف های سازمان و اولویت ها توافق نظر دارند. 🔹در الگوی کارنگی تاکید می شود که توافق نظری که از راه ائتلاف مدیران به دست می آید، در تصمیم گیری سازمانی نقش مهمی ایفا می کند. به ویژه در سطوح بالاتر مدیریت این امر بسیار صادق است. 🔸 بحث و مذاکره مستلزم صرف وقت می باشد، اما روش تحقیق معمولاً ساده است و راه حل هایی ارائه می شوند که رضایت بخش باشند، نه مطلوب. 4⃣ مدل تصمیم گیری مرحله ای (گام به گام- فزاینده) هنری میتزبرگ و همکارانش، تصمیم گیری سازمانی را مورد بررسی و مطالعه قرار دادند. آنها به این نتیجه رسیدند که در سازمان ها 25 شیوه تصمیم گیری وجود دارد و کوشیدند تا این فرایندها را از ابتدا تا انتها مورد مطالعه قرار دهند. 🔹 در این تحقیق آنها مراحل تصمیم گیری را به ترتیب تعیین نمودند. در این روش تصمیم گیری که آن را الگوی تصمیم گیری مرحله ای نامیده اند بر عوامل سیاسی و اجتماعی تاکید زیادی نمی شود ، ولی بر رعایت ترتیب اقدامات یا مراحلی که باید از ابتدا، بعد از شناسایی مسئله تا ره حل نهایی پیموده شود تاکید زیادی دارند. «ادامه دارد» ❇️سبک مدیریت مرجع آموزش و گفتمان سازی الگوی مدیریت اسلامی-ایرانی @sabkemodiriat
تشویق و تنبیه 📜إِنَّ الَّذینَ یكْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ الْبَیناتِ وَ الْهُدى‏ مِنْ بَعْدِ ما بَینّاهُ لِلنّاسِ فِی الْكِتابِ أُولئِكَ یلْعَنُهُمُ اللّهُ وَ یلْعَنُهُمُ اللاّعِنُونَ‏ (159) إِلاَّ الَّذینَ تابُوا وَ أَصْلَحُوا وَ بَینُوا فَأُولئِكَ أَتُوبُ عَلَیهِمْ وَ أَنَا التَّوّابُ الرَّحیمُ (بقره، 160) 🔸 خداوند می‌فرماید: كسانی كه حقایق هدایت را كتمان كنند، مورد لعنت خدا قرار می‌گیرند، مگر آنكه توبه كنند و كارهای خود را اصلاح كنند كه در این صورت ایشان را می‌بخشم زیرا من توبه پذیر و مهربانم. 📌توبیخ بدكاران و پاداش به نیكوكاران، دو ركن ‌اساسی در زمینه ‌سازی رشد و اصلاح نادرستی‌ها در سازمان است. (یلعنهم الله ...انا التواب الرحیم) ❇️سبک مدیریت مرجع آموزش و گفتمان سازی الگوی مدیریت اسلامی-ایرانی @sabkemodiriat
شناخت افشار مختلف اجتماعی 🔸 بدان مردم از گروه هاى گوناگونى مى باشند که اصلاح هر یک جز با دیگرى امکان ندارد، و هیچ یک از گروه ها از گروه دیگر بى نیاز نیست. 🔹 از آن قشرها، لشکریان خدا، و نویسندگان عمومى و خصوصى، قضات دادگستر، کارگزاران عدل و نظم اجتماعى، جزیه دهندگان، پرداخت کنندگان مالیات، تجّار و بازرگانان، صاحبان صنعت و پیشه وران، و نیز طبقه پایین جامعه، یعنى نیازمندان و مستمندان مى باشند، که براى هر یک خداوند سهمى مقرّر داشته، و مقدار واجب آن را در قرآن یا سنّت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم تعیین کرده که پیمانى از طرف خداست و نگهدارى آن بر ما لازم است. 🔸 پس سپاهیان به فرمان خدا، پناهگاه استوار رعیّت، و زینت و وقار زمامداران، شکوه دین، و راههاى تحقّق امنیّت کشورند. 🔺امور مردم جز با سپاهیان استوار نگردد، و پایدارى سپاهیان جز به خراج و مالیات رعیّت انجام نمى شود که با آن براى جهاد با دشمن تقویت گردند، و براى اصلاح امور خویش به آن تکیّه کنند، و نیازمندى هاى خود را برطرف سازند.  🔹سپس سپاهیان و مردم، جز با گروه سوم نمى توانند پایدار باشند، و آن قضات، و کارگزاران دولت، و نویسندگان حکومتند، که قراردادها و معاملات را استوار مى کنند، و آنچه به سود مسلمانان است فراهم مى آورند، و در کارهاى عمومى و خصوصى مورد اعتمادند. 🔸و گروه هاى یاد شده بدون بازرگانان، و صاحبان صنایع نمى توانند دوام بیاورند، زیرا آنان وسائل زندگى را فراهم مى آورند، و در بازارها عرضه مى کنند، و بسیارى از وسایل زندگى را با دست مى سازند که از توان دیگران خارج است. 🔹قشر دیگر، طبقه پایین از نیازمندان و مستمندانند که باید به آنها بخشش و یارى کرد. براى تمام اقشار گوناگون یاد شده، در پیشگاه خدا گشایشى است، و همه آنان به مقدارى که امورشان اصلاح شود بر زمامدار، حقّى مشخصّ دارند، و زمامدار از انجام آنچه خدا بر او واجب کرده است نمى تواند موفّق باشد 📌جز آن که تلاش فراوان نماید، و از خدا یارى بطلبد، و خود را براى انجام حق آماده سازد، و در همه کارها، آسان باشد یا دشوار، شکیبایى ورزد. «نامه ۵۳ نهج‌البلاغه» ❇️سبک مدیریت مرجع آموزش و گفتمان سازی الگوی مدیریت اسلامی-ایرانی @sabkemodiriat
به «مدیریت سالم» و «اداره‌ی درست کار» توجه شود. امام خمینی(ره) ❇️سبک مدیریت مرجع آموزش و گفتمان سازی الگوی مدیریت اسلامی-ایرانی @sabkemodiriat
*بعثت و حکمرانی* بعثت به معنای برانگیختگی پیغمبر است، این برانگیختگی با ارسال کتاب الهی و دستور *حکمرانی الهی* که به پیغمبر نازل میشود همراه است و مفاد این *حکمرانی* را پیغمبر خدا، رسول الهی اِعمال میکند و اجرا میکند و *راهبری* می کند. بیانات مقام معظم رهبری به مناسبت عید مبعث ۱۳۹۹/۱۲/۲۱ 🌷عید مبعث مبارک باد 🌷 @sabkemodiriat
مدل‌های تصمیم گیری 5⃣ مدل روش گرا 💢تصمیم گیری روش گرا به صورت قوی بر روی عملکرد و خروجی هدفمند تاکید دارد. 🔸 در این مدل از نظام کمی اقتصاد، ریاضیات و آمار و نظام رفتاری فلسفه، روان شناسی و جامعه شناسی مورد نظر است و از محیط خارجی که شامل نظام سیاسی، انسان شناسی و قانون می باشد، تاثیر می پذیرد. 🔹این مدل نگرشی دراز مدت بر روی نتایج دارد و پایه آن بر برنامه ریزی استوار شده است. 🔸 در این مدل روش ها و سیاست ها در حکم ابزار و خطوط راهنما هستند. مدل روش گرا در موقعیت هایی که محدودیت هزینه، زمان و اطلاعات مطرح باشد، کاربرد دارند و با توجه به بکارگیری روش و کاربردهای اجرایی متکی به آن در تعامل با محیط بیرون به صورت سیستم باز عمل می کند. 6⃣ مدل تلویحی 💢برای حل مسائل پیچیده و تصمیم گیری در موارد غیر عادی از این الگو استفاده می شود. 🔸در استفاده از این الگو شخص تصمیم گیرنده می کوشد با ساده کردن فرایند تصمیم گیری مسائل پیچیده را حل کند. تسهیل فرایند (در الگوی مزبور) بدان معنی نیست که شخص تصمیم گیرنده مجبور باشد راه حل های مشکل را مورد ارزیابی قرار دهد تا به راه حلی برسد که واقعاً مطلوب باشد. به بیان دیگر تصمیم گیرنده، نه منطقی عمل می کند و نه قضاوتش عینی است. بلکه از همان نخست، با توجه به نوع سلیقه و اعمال نظر شخصی، یک راه حل بهتر را انتخاب می کند. در واقع پس از آن بقیه اقدامات چیزی جز تایید راه حل انتخابی نمی باشد. 🔹 این شخص می کوشد تا مطمئن شود که راه حل مورد نظرو مطلوب، همان راه حل درست است. ❇️ سبک مدیریت مرجع آموزش و گفتمان سازی الگوی مدیریت اسلامی-ایرانی @sabkemodiriat
تفویض مسؤولیت 📜لا تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلاّ وُسْعَها ... (بقره، 233) 🔸همه به اندازه توانشان مكلف هستند. 📌تفویض مسؤولیت به زیردستان باید بر اساس توانایی‌هایشان باشد و به همان مقدار از ایشان انتظار داشت. ❇️ سبک مدیریت مرجع آموزش و گفتمان سازی الگوی مدیریت اسلامی-ایرانی @sabkemodiriat
سیماى نظامیان 🔸براى فرماندهى سپاه کسى را برگزین که خیرخواهى او براى خدا و پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم و امام تو بیشتر، و دامن او پاک تر، شکیبایى او برتر باشد، از کسانى که دیر به خشم آید، و عذر پذیرتر باشد، و بر ناتوان رحمت آورد، و با قدرتمندان، با قدرت برخورد کند، درشتى او را به تجاوز نکشاند، و ناتوانى او را از حرکت باز ندارد. 🔹سپس در نظامیان با خانواده هاى ریشه دار، داراى شخصیّت حساب شده، خاندانى پارسا، داراى سوابقى نیکو و درخشان، که دلاور و سلحشور و بخشنده و بلند نظرند، روابط نزدیک بر قرار کن، آنان همه بزرگوارى را در خود جمع کرده، و نیکى ها را در خود گرد آورده اند. 🔸 پس در کارهاى آنان به گونه اى بیندیش که پدرى مهربان در باره فرزندش مى اندیشد، و مبادا آنچه را که آنان را بدان نیرومند مى کنى در نظرت بزرگ جلوه کند، و نیکوکارى تو نسبت به آنان-  هر چند اندک باشد-  خوار مپندار، زیرا نیکى، آنان را به خیرخواهى تو خواند، و گمانشان را نسبت به تو نیکو گرداند، 🔹 رسیدگى به امور کوچک آنان را به خاطر رسیدگى به کارهاى بزرگشان وامگذار، زیرا از نیکى اندک تو سود مى برند، و به نیکى هاى بزرگ تو بى نیاز نیستند. 🔸برگزیده ترین فرماندهان سپاه تو، کسى باشد که از همه بیشتر به سربازان کمک رساند، و از امکانات مالى خود بیشتر در اختیارشان گذارد، به اندازه اى که خانواده هایشان در پشت جبهه، و خودشان در آسایش کامل باشند، تا در نبرد با دشمن، سربازان اسلام تنها به یک چیز بیندیشند. 🔹همانا مهربانى تو نسبت به سربازان، دل هایشان را به تو مى کشاند، و همانا برترین روشنى چشم زمامداران، برقرارى عدل در شهرها و آشکار شدن محبّت مردم نسبت به رهبر است، که محبّت دلهاى رعیّت جز با پاکى قلب ها پدید نمى آید، و خیرخواهى آنان زمانى است که با رغبت و شوق پیرامون رهبر را گرفته، و حکومت بار سنگینى را بر دوش رعیّت نگذاشته باشد، و طولانى شدن مدت زمامدارى بر ملّت ناگوار نباشد. 🔸 پس آرزوهاى سپاهیان را بر آور، و همواره از آنان ستایش کن، و کارهاى مهمّى که انجام داده اند بر شمار، زیرا یادآورى کارهاى ارزشمند آنان، شجاعان را بر مى انگیزاند، و ترسوها را به تلاش وامى دارد، ان شاء اللّه. «نامه ۵۳ نهج‌البلاغه» ❇️سبک مدیریت مرجع آموزش و گفتمان سازی الگوی مدیریت اسلامی-ایرانی @sabkemodiriat
📃همیشه ‌به ‌نیروها ‌و رزمنده‌ها ‌می‌گفت‌؛ قبل ‌از خواب ‌زمزمه ‌کنیم: 🔸خدایا گناهانی را که مرا از امام حسین علیه السلام محروم می کند، ، ببخش! .. شهید محمود کاوه🌷🕊🌷🕊 ❇️سبک مدیریت مرجع آموزش و گفتمان سازی الگوی مدیریت اسلامی-ایرانی @sabkemodiriat
⁉️آیا خوب بودن مدیر برای مجموعه کافی است؟ ❇️ سبک مدیریت مرجع آموزش و گفتمان سازی الگوی مدیریت اسلامی-ایرانی @sabkemodiriat
تشریفات اداری برای سرپوش نهادن به بی لیاقتی است! چنان که بتوانید ابتدا به ،ساکن افراد شایسته را وارد سازمان ،کنید این مشکل تا حد زیادی از " میان میرود بسیاری از شرکتها قوانین خشک اداری را به منظور اداره معدودی از افراد ناشایست درون سازمان وضع میکنند و با این کار موجب میشوند افراد شایسته سازمان را ترک کنند و بعد تعداد افراد نالایق افزایش مییابد و بدین ترتیب نیاز به قوانین خشک اداری برای جبران نالایقی و فقدان نظم فزونی مییابد که با این کار افراد شایسته بیشتری سازمان را ترک میکنند راه حل: اجتناب از قوانین خشک اداری و نظام سلسله مراتبی و به جای آن ایجاد یک فرهنگ مبتنی بر نظم. وقتی این دو عامل مکمل یعنی فرهنگ مبتنی بر نظم و وجدان کارافرینی را در کنار یکدیگر قرار دهید نیرویی جادویی به دست می آورید که شما را به سمت عملکرد بهتر و نتایج پایدار سوق می دهند. ❇️ سبک مدیریت آموزش و گفتمان سازی الگوی مدیریت جهادی @sabkemodiriat
💫ولادت حضرت اباالفضل العباس و روز جانباز بر همه شیعیان مبارک💫 @sabkemodiriat
سخت کوشی 💢 سخت کوش از نظر لغوی به معنای سخت کوشنده، بسیار کوشا و پرکار و کسی که کوشش بسیار تند، است و در زبان انگلیسی hard worker وactive معادل آن به شمار می رود. 🔸سخت کوشی یک مفهوم نسبی است، هر فرد، گروه و فرهنگ خاص تعریف ویژه ای از سخت کوشی ارائه می دهد. 🔹برای انجام هر کاری استاندارد به خصوصی وجود دارد که در حد معمول و عادی، غالب افرادی که مشخصاتی تقریبا مشابه دارند قادر به انجام آن خواهند بود. 🔸 درصدی از افراد که در حد پائین تری به انجام کاری مبادرت می ورزند کم کار، تنبل و یا ناتوان خوانده می شوند و افرادی که در حد بالاتری از استاندارد و معمول به انجام همان کار بپردازند سخت کوش نامیده شده و رفتار آنها را سخت کوشی می نامیم. 📌بنابراین تعریف سخت کوشی عبارت است از: برانگیختن افراد به منظور پیشرفت تا حد صد در صد توان. 🖇برخی از روان شناسان عقیده دارند که نسبت سخت کوشی در افراد اعتباری است و تلقی های متفاوت به وجود آورندۀ این نسبت ها هستند و انسان هایی که معمولا پرتلاش هستند را سخت کوش می نامند. عده ای فطرتا و ذاتا سخت کوش هستند،اگرچه این خصیصه تا حدودی نیز اکتسابی است. «ادامه دارد» ❇️ سبک مدیریت مرجع آموزش و گفتمان سازی الگوی مدیریت اسلامی-ایرانی @sabkemodiriat
ولادت با سعادت سیّد السّاجدین امــام زیـن العـابدیـن علیه السلام مبارک💛 @sabkemodiriat
علم و توانایی، شفاف سازی 📜قالَ إِنَّ اللّهَ اصْطَفاهُ عَلَیكُمْ وَ زادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ... (بقره، 247) 🔸قوم بنی اسرائیل به پیامبرشان گفتند: فرمانده ای برای ما مشخص كن تا به جنگ حاكم ستمگر برویم. پیامبرشان گفت: خداوند، طالوت را به فرماندهی شما برگزید زیرا توان علمی و جسمی لازم برای این مسؤولیت را دارد. 📌قدرت علمی و توانایی جسمی برای انجام مأموریت، دو شرط لازم برای مدیران است. 📌داشتن توانایی علمی مهم تر از توانایی جسمی است. (ابتدا كلمه علم آمده سپس جسم) 📌اعلم بودن، در گزینش مدیران یك اولویت مهم است. 📌رهبر و مدیر باید زیر دستان خود را توجیه كند و ابهامات را برطرف سازد. (چنانچه پیامبر بنی‌اسرائیل دلیل انتخاب طالوت به فرماندهی را به وضوح بیان كرد.) ❇️ سبک مدیریت مرجع آموزش و گفتمان سازی الگوی مدیریت اسلامی-ایرانی @sabkemodiriat
سیماى قضات و داوران 💢 از میان مردم، برترین فرد نزد خود را براى قضاوت انتخاب کن: 🔸 کسانى که مراجعه فراوان، آنها را به ستوه نیاورد، و برخورد مخالفان با یکدیگر او را خشمناک نسازد، 🔹 در اشتباهاتش پافشارى نکند، و بازگشت به حق پس از آگاهى براى او دشوار نباشد، 🔸طمع را از دل ریشه کن کند، و در شناخت مطالب با تحقیقى اندک رضایت ندهد، 🔹و در شبهات از همه با احتیاطتر عمل کند، و در یافتن دلیل اصرار او از همه بیشتر باشد، 🔸 در مراجعه پیاپى شاکیان خسته نشود، در کشف امور از همه شکیباتر، و پس از آشکار شدن حقیقت، در فصل خصومت از همه برنده تر باشد، 🔹کسى که ستایش فراوان او را فریب ندهد، و چرب زبانى او را منحرف نسازد و چنین کسانى بسیار اندکند. 📌 پس از انتخاب قاضى، هر چه بیشتر در قضاوت هاى او بیندیش، و آنقدر به او ببخش که نیازهاى او بر طرف گردد، و به مردم نیازمند نباشد، و از نظر مقام و منزلت آنقدر او را گرامى دار که نزدیکان تو، به نفوذ در او طمع نکنند، تا از توطئه آنان در نزد تو در أمان باشد. ♦️در دستوراتى که دادم نیک بنگر که همانا این دین در دست بدکاران اسیر گشته بود، که با نام دین به هوا پرستى پرداخته، و دنیاى خود را به دست مى آوردند. «نامه۵۳ نهج‌البلاغه» ❇️ سبک مدیریت مرجع آموزش و گفتمان سازی الگوی مدیریت اسلامی-ایرانی @sabkemodiriat
در باب مضرات پاداش! 🔸در روانشناسی و اقتصاد، این فرضیه مطرح است که مشوق‌ها رفتار انسان را جهت می‌دهند و به صورت شهودی بسیاری از ما هم با آن موافق هستیم، ولی قضیه پیچیده تر از اینها است. افزایش مشوق ها تا میزان مشخصی می تواند موثر باشد، ولی بیش از آن شاید اثر منفی ایجاد کند. 🔸"دن اریلی"، پژوهش‌گر حوزه اقتصاد رفتاری، در آزمایشی در هندوستان این قضیه را روی دانش‌آموزان آزمایش کرد. او معماهایی را برای آنها در نظر گرفت که به سادگی قابل حل نبودند، ولی مناسب سن دانش آموزان بودند و با تمرکز می توانستند آنها را حل کنند. 🔸او نخست با پاداش اندک شروع کرد و به دانش آموزان گفت که در صورت حل درست معما، به آنها مقداری پول تعلق می‌گیرد. برای کسانی که توانستند موفق عمل کنند، به تدریج پاداش‌ها را افزایش داد، ولی درجه دشواری معما را ثابت نگه داشت (معمای هفتم از معمای نخست سخت‌تر نبود). این کار آنقدر ادامه پیدا کرد که میزان پاداش به اندازه حقوق متوسط ۵ ماهه یک هندی رسید که برای دانش آموزان احتمالا فقیر بسیار قابل توجه بود. 🔸اریلی با کمال تعجب دید که در پاداش‌های بالا، قدرت حل مسئله دانش‌آموزان بسیار کاهش پیدا کرد. علت چه بود؟ آنها آنقدر مجذوب پاداش می‌شدند که دیگر امکان تمرکز نداشتند، گفتگوی درونی آنها چنان روی این پاداش هنگفت متمرکز می‌شد که دیگر مجالی برای فکر متمرکز نمی‌ماند و عملکردشان کاهش می یافت. 🔸در سازمان‌ها نیز چنین است. همواره پاداش بالاتر به عملکرد بهتر نمی‌انجامد و باید شرایط و ماهیت کار را در نظر داشت. در پژوهشی مشابه همین نتیجه را در مورد پرداختی به مدیران ارشد هم دیده‌ایم. عملکرد مدیران با پرداختی پایین در میان‌مدت، بسیار بهتر از عملکرد مدیران با پرداختی‌های کهکشانی بوده است. این را هم شاید بتوان با منطقی مشابه توجیه کرد. آموزه های سازمانی ❇️ سبک مدیریت مرجع آموزش و گفتمان سازی الگوی مدیریت اسلامی-ایرانی @sabkemodiriat