eitaa logo
سخنان زیبا
339 دنبال‌کننده
377 عکس
71 ویدیو
0 فایل
پویش جهانی با علی تا مهدی (علیهما السلام) ✅️ ما نهج‌البلاغه می خوانیم 🕛 1440 دقیقه از شبانه روز فقط 10 دقیقه 🌐 #نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی ادمین کانال @Coumeil313 حرف ناشناس 🔻 https://harfeto.timefriend.net/17380810083672
مشاهده در ایتا
دانلود
شرح حکمت۴۳ قسمت ۱.mp3
3.14M
🌹سلسله جلسات 🔰 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📚 1⃣ ✳️ الگوهاى انسانى (فضائل اخلاقى یکى از یاران) 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 🔄 راهنما https://eitaa.com/sokhananeziba
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح (1) 🔹 الگوهای انسانی (فضائل اخلاقی یکی از یاران) 💠 امیرالمؤمنین(علیه السلام)، در این حکمت در یادکرد از خباب بن اَرَت، یکی از اصحاب بزرگوار پیامبر عظیم الشأن و امیرالمؤمنین(علیه السلام) می‌فرماید: یَرحَمُ الله خَبابَ بنَ الاَرَت، فَلَقَد اَسلَمَ راغِبا و هاجَرَ طائعا و قَنِعَ بِالکَفاف و رَضِیَ عَنِ اللهِ و عَاشَ مُجَاهِداً. 🔻ابتدا باید ببینیم خَباب بن اَرَت کیست و چه شخصیت و جایگاه و سوابق و خدماتی در اسلام دارد. خَباب بن اَرَت، یکی از اصحاب پیامبر عظیم الشأن اسلام و امیرالمؤمنین (علیه السلام) است، که هفده سال بعد از عام الفیل و بیست و سه سال پیش از بعثت در مکّه متولد شد. درباره اینکه او عرب است یا عجم، اختلاف است؛ اما قرائنی وجود دارد که ثابت می کند خباب بن ارت عجم است. حالا یا ایرانی است از ناحیه کسکر یا نبطی است. یکی از قرائنی که برای اثبات عجم بودن خباب بن ارت هست، وجه تسمیه پدر او به ارت است. ارت از آن جهت به پدر خباب گفتند، چون در تکلّم به زبان عربی «رِتَّه» داشت. «رِتَّه» یعنی لکنت. یعنی وقتی می خواست عربی صحبت کند گیر می کرد. بنابراین معلوم می شود زبان مادری او عربی نبوده است. البته در اسامی افراد صدر اسلام یک خبّاب دیگر هم هست که در واقع کنیه اش ابویحیی است و غلام عُتبَةِ بنِ غزوان بوده که در سال ۱۹ هجری در زمان خلیفه دوم از دنیا رفت. خَباب بن اَرَت که در حکمت ۴۳ است کُنیه اش ابوعبدالله است. جالب است که این کنیه را هم وقتی اولین فرزند خباب به دنیا آمد، پیامبر نام فرزندش را عبدالله و کنیه خباب را ابوعبدالله گذاشتند. خباب فرزندانی هم دارد که یکی از آنها همین عبدالله است که از فرماندهان سپاه امام (علیه السلام) در جنگ نهروان با خوارج بود، که در همان جنگ به دست خوارج به شهادت رسید. نسل خَباب بن اَرَت تا زمان هشام بن ملک (یعنی تا ۲۱۸ هجری قمری) در کوفه بودند. 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯ 🔄 راهنما https://eitaa.com/sokhananeziba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۴۳ قسمت ۲(1).mp3
2.05M
🌹سلسله جلسات 🔰 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📚 2⃣ ✳️ الگوهاى انسانى (فضائل اخلاقى یکى از یاران) 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 🔄 راهنما https://eitaa.com/sokhananeziba
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح (2) 🔹الگوهاى انسانى (فضائل اخلاقى یکى از یاران) (خباب بن ارت) سوابق بسیار درخشانی در اسلام دارد؛ 🔸 اولاً : اولین نفر از نبتیان است که مسلمان شد. طبق روایتی منقول از امیرالمؤمنین (علیه السلام). 🔸 ثانیاً : ششمین یا دهمین یا یازدهمین یا حداکثر بیستمین کسی است که به پیامبر(صلوات الله علیه و آله) ایمان آورد. 🔸 ثالثاً : سومین کسی است که اسلامِ خودش را اظهار کرد. قبل و بعد از هجرت فقیر بود. حتی تحت شکنجه مشرکان مکه هم حاضر به دست برداشتن از پیامبر و اسلام نشد؛ درحالیکه آن موقع سنّش بین بیست و سه تا بیست و پنج سال بود. در تفسیر منسوب به امام عسکری (علیه السلام) نقل شده که او زیر غُل و زنجیر و شکنجه به پیامبر (صلوات الله علیه) و اهل بیت (علیهم السلام) متوسّل شد و به صورت معجزه آسایی نجات پیدا کرد. در صدر اسلام فعالیت های تبلیغی داشت؛ از جمله آموزش قرآن به سعید بن زید ؛ داماد عمر و همسر زید که دختر عمر بود. تاریخ نقل کرده که اساسا عمر با کوشش خباب بن ارت مسلمان شد. در تمام غزوات(جنگ هایی که پیامبر خودشان حضور داشتند) ، خباب بن ارت هم حضور داشت. نزدیک سی و دو روایت از پیامبر (صلوات الله علیه و آله) از طریق خباب بن ارت نقل شده، از جمله روایتی که سبقت امام علی (علیه السلام) را در ایمان اثبات می کند. 🔻او اولین کسی است که در کوفه با آجر خانه ساخت. عثمان یک روستا را به عنوان اقطاع به او بخشید اما خباب بن ارت هنگام مرگ نگران بود که نکند این مزد تمام زحماتش بوده که در دنیا گرفته. قبل از بعثت آهنگر بود و شمشیر ساز و تعمیرکار شمشیر بسیار ماهر و معروفی. 🔻 درباره مرگش اختلاف است؛ بعضی ها گفتند وقتی جنگ صفین اتفاق افتاد، خباب بن ارت بیمار بود لذا نتوانست در جنگ شرکت کند و وقتی حضرت در صفین بودند او در کوفه از دنیا رفت و امیرالمؤمنین (علیه السّلام) وقتی برگشتند از کنار قبر او که عبور می کردند خارج از شهر کوفه، این جملات حکمت ۴۳ را در مورد او فرمودند. 🔻اما بعضی دیگر معتقدند او بیمار بود اما وقتی امیرالمؤمنین (علیه السلام) و یارانش از صفین برگشتد از دنیا رفت و خود حضرت بر او نماز خواند و او را به خاک سپرد. خَباب بن اَرت که در هفتاد و سه سالگی از دنیا رفت، اولین کسی بود که بیرون از کوفه و کنار دروازه دفن شد؛ در نقطه ای که بعدها به «نجف» موسوم شد. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯ 🔄 راهنما https://eitaa.com/sokhananeziba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شرح حکمت ۴۳ قسمت ۳.m4a
3.66M
🌹سلسله جلسات 🔰 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📚 3⃣ ✳️ الگوهاى انسانى (فضائل اخلاقى یکى از یاران) 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ 🔄 راهنما https://eitaa.com/sokhananeziba
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ ✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح (3) 🔹الگوهاى انسانى (فضائل اخلاقى یکى از یاران) 🔻اولین وصفی که امیرالمؤمنین (علیه السلام) در تعریف و تمجید خباب بن ارت به کار بردند، این عبارت است که: «فَلَقَد اَسلَمَ راغِباً» ؛ " به تحقیق خباب بن ارت از جمله کسانی بود که با میل و رغبت درونی به اسلام گرایش پیدا کرد." می‌دانیم که ما دو نوع اسلام داریم: 🔸یکی اسلام کم ارزش بلکه بی ارزش که از ترس جان و مال یا برای رسیدن به چیزی از دنیا ابراز می‌شود؛ امیرالمؤمنین (علیه السلام) درباره اسلام بنی امیه و معاویه، در نامه ۱۷ بند دوم می‌فرمایند: «لَمَّا اَدخَلَ اللهُ العَرَبَ فِی دِینِهِ اَفواجاً و اَسلَمَت لَهُ هٰذِهِ الأُمَّهُ طَوعاً وَ کَرهاً کُنتُم مِمَّن دَخَلَ فِی الدِّینِ إمَّا رَغبَةً وَ إمَّا رَهبَةً عَلَی حِینِ فَازَ أهلُ السَّبقِ بِسَبقِهِم» " وقتی خداوند متعال عرب را در دین خودش فوج فوج وارد کرد، این امّت یا از روی میل و رغبت درونی یا از سر بی میلی اسلام آوردند، در آن روزگار شما بنی امیه در دین اسلام داخل شدید یا از روی میل به دنیا، یا از ترس جان و مال تان. " 🔻همچنین در خطبه۱۹۲ بند ۸ می فرمایند: «وَ لَوْ كَانَتِ الْأَنْبِيَاءُ أَهْلَ قُوَّةٍ لَا تُرَامُ وَ عِزَّةٍ لَا تُضَامُ وَ مُلْكٍ تُمَدُّ نَحْوَهُ أَعْنَاقُ الرِّجَالِ وَ تُشَدُّ إِلَيْهِ عُقَدُ الرِّجالِ لَكَانَ ذَلِكَ أَهْوَنَ عَلَى الْخَلْقِ فِي الِاعْتِبَارِ وَ أَبْعَدَ لَهُمْ فِي الِاسْتِكْبَارِ وَ لَآمَنُوا عَنْ رَهْبَةٍ قَاهِرَةٍ لَهُمْ أَوْ رَغْبَةٍ مَائِلَةٍ بِهِمْ» اگر انبیاء اینگونه بودند که اهل چنان نیرویی بودند که کسی نمی‌توانست با آنها مقابله کند و چنان عزّتی داشتند که کسی نمی‌توانست در آن نفوذ کند و اگر چنان پادشاهی و ملکی داشتند که گردن ها به سمتش کشیده می‌شد و مردان برای رسیدن به بهشت، کمربند ها را محکم می‌بستند، آن موقع ایمان آوردن مردم در مقابل انبیایی که شبیه پادشاهان قدرتمند و عزتمند و شوکت و جلالی داشته باشند، خیلی آسان تر می شد؛ در آن صورت مردم، یا از روی ترسی که نیروی قاهر انبیا بر آنها تحمیل می کرد ایمان می آوردند، یا از روی میل و رغبت به دنیایی که در ملک و پادشاهی انبیاء بود؛ {غرض اینکه امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرمایند اینکه انبیاء معمولا در فقر و در ظاهری ضعیف و ساده ظهور می کردند، به خاطر این بود که افراد با رغبت و میل عقلانیت ایمان بیاورند و الّا اگر مثل پادشاهان بودند مردم هیچ وقت به اینها ایمان نمی آوردند بلکه یا از روی ترس ایمان می آوردند یا با میل و رغبت به مال و منالی که از طریق آنها می توانستند بدست آورند.} 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯ 🔄 راهنما https://eitaa.com/sokhananeziba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا