eitaa logo
سخن عرفان
1.2هزار دنبال‌کننده
314 عکس
41 ویدیو
67 فایل
🔹 آشنایی با عرفان و پاسخ به اشکالات مخالفان عرفان 🔹 سخنان اساتید و بزرگان عرفان سخن عرفان در تلگرام: @sokhanerfan 🔹 زیر نظر حجت الاسلام و المسلمين وحید واحدجوان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 گاهی برخی انسان‌ها به قدری سقوط می‌کنند که از شیاطین جن هم پست‌تر می‌شوند. @sokhanerfan
پیام آیت الله استاد حسن رمضانی بسمه تعالی حوادث و جنایاتی که در این روز ها و شب ها بر بشریت می گذرد مایه ننگ هر انسان شرافتمند و آزاده است؛ از این رو امروز را از درس گفتن و درس شنیدن دست کشیده و دست به درگاه خداوند متعالی دراز می کنیم و از او برای سکوت در برابر این جنایات طلب عفو و بخشش نموده و جزای دردناک ستمکاران بی وجدان را خواهانیم. حسن رمضانی ۲۶مهر۱۴۰۲ @sokhanerfan
هدایت شده از سخن عرفان
✳️ اگر می‌خواهی لباس کسی را عوض کنی، عشق‌ها و علاقه‌هایش را عوض کن! 🔻 براى «سازندگى» و «تربيت» بايد از اعماق شروع كرد. هنگامى كه مى‌خواهيم «رفتار» و «گفتار» كسى را عوض كنيم، هنگامى كه مى‌خواهيم «لباس» كسى را دگرگون كنيم، بايد پيش از اين مرحله، «عشق‌ها» و «علاقه‌هايش» را عوض كنيم و ناچار «شناخت‌هايش» را و ناچار «فكرهايش» را، كه ادامهٔ تفكّر، شناخت است و ادامهٔ شناخت، عشق و ادامهٔ عشق، عمل. 📗استاد علی صفایی، ، ص۴۳ @sokhanerfan
🌺 کیست؟ 🔸عارف چند معنا دارد: اول. عالم به حقایق به صورت تفصیلی (این معنا شامل کسانی که عرفان نظری خوانده اند تا کسانی که صاحب مکاشفاتند تا کسانی که مبین حقایق اسمایند، می شود.) دوم. مقتدری که در وجود تصرف می کند. (این معنا شامل کسانی است که با عرفان عملی به مقامات عالیه می رسند) شاید مراد ایشان، مجذوبان سالک باشند و شاید مطلق سالکان چه مجذوب سالک و چه سالک مجذوب. سوم. کسی که هم عالم به حقایق به صورت تفصیلی است و هم مقتدری است که در عالم وجود، تصرف می کند. (این عارف، انسان کامل است) 🔷 «العارف اما العارف بمعنى العالم بالحقائق بالتفصيل، و اما العارف بمعنى المقتدر المتصرف فى الوجود، و اما العارف بمعنى الجامع للامرين الفائز بالحسنيين صاحب الرياستين. عارف بمعنى سوم انسان كامل است و عارف بمعنى اول كسانى كه در عرفان نظرى تحصيل معارف كرده اند و كتب فن را خوانده اند شامل مى شود تا آن عارفى كه صاحب مكاشفات است و تا آن عارفى كه مبين حقائق اسماء است. و عارف بمعنى دوم نيز محقق است كه كسانى مؤيد بتأييدات الهى بدون تحصيل عرفان نظرى از راه عرفان عملى صاحب چنان اقتدارى مى شوند كه صاحبان عرفان نظرى در مقابل آن عاجزاند و بقول عارف سنائى: اگر بودى كمال اندر نويسائى و خوانائى چرا آن قبله كل نانويسا بود و ناخوانا و اين كمترين گفته است: از قال و قيل درس مجازى معلوم شده قد مفهوم شده قط آخر نتيجه نگرفته ايم از اصغر و اكبر و حد اوسط بنگر كه يارم آن قبله كل آن عشق مربط و ان وحى مهبط ام الكتابست و لوح محفوظ ناخوانده يك حرف ننوشته يك خط ، ، نکته 74 @sokhanerfan
89-12-23_رحلت حضرت معصومه@hamad_aabedi.mp3
11.21M
▫️مقام و شخصیت علمی-معنوی حضرت معصومه سلام الله علیها ▫️تاثیر حضرت معصومه بر جهان تشیع و شهر قم 🔸استاد احمد عابدی @sokhanerfan
🔷چهل و چهارمین کرسی آزاد اندیشی دانشگاه تهران 🔸مناظره علمی ❇️ رابطه دین و عرفان ❇️ 🔸با حضور اساتید محترم: ▫️دکتر منصور میر عضو هیئت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی ▫️حجت الاسلام و الملسمین وحید واحدجوان عضو هیئت علمی دانشکده معارف و اندیشه اسلامی 🔸دبیر جلسه: دکتر محمد نصیری عضو هیئت علمی دانشکده معارف و ادنیشه اسلامی 🔻زمان: دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۱۰ 🔻مکان: دانشکده معارف و اندیشه اسلامی دانشگاه تهران 🔹جلسه به صورت حضوری برگزار می شود و آنلاین نیز پخش خواهد شد. @sokhanerfan
هدایت شده از سخن عرفان
🔸 دعای مجرب برای رزق @sokhanerfan
هدایت شده از سخن عرفان
شیوه توسل به امام جواد علیه السلام جهت حاجات دنیوی از زبان آیت الله کشمیری / @sokhanerfan
سخن عرفان
🔹وحدت وجود به چه معناست؟ 🔸آیا وحدت وجود، کفر است؟ 🔹معنای تشبیهات عارفان درباره وحدت وجود چیست؟ 🔸و
🔸اصل در عرفان / فواید علم عرفان نظری اگر گفته می‌شـود که عرفـان مایه کمال و سعـادت نهایی انسـان اسـت، مـراد، عرفـان عملی و تحقق به عرفان الهی است نه صرف دانستن مفهومی اصطلاحات و مسائل آن. لذا دانایی باید به دارایی برسد و انسان به آنچه که می‌داند متحقق شود تا به سعادت حقیقی و نهایی برسد. البته این سخن بدان معنا نیست که ارزش علم و تحصیل عرفان نظری نادیده گرفته شود یا کسانی که در عرفان نظری و علم عرفان عملی زحمت می‌کشند، متهم گردند. باید دانست که علم و عمل هر دو مهمند و هیـچ‌یک جـای دیگری را نمی‌گیرد. علم بدون عمـل، برای عالِم حجاب است و مضر، و عمل بدون علمِ صحیح، نادرست و گمراهی است؛ پس هر عملی باید عالمانه باشد. (متخصصانه یا علمی که از مراجعه به متخصص و استاد به دست می‌آید). علاوه بر سخن فوق، این را باید توجه داشت که عرفان شبیه فقه و تفسیر قرآن کریم است؛ همه باید به فقه اسلامی عمل کنند لکن باید عده‌ای فقیه شوند تا بتوانند خوراک کسانی را که می‌خواهند به فقه عمل کنند، فراهم نمایند و پاسخ‌گوی سؤالات و شبهات باشند. همچنین همه باید به محتوای قرآن کریم عمل کنند لکن عده‌ای باید درباره علوم قرآن و تفسیر تحصیل کنند و متخصص شوند تا اولاً برای عمل‌کنندگان به قرآن، مسائل را درست‌تر و دقیق‌تر تبیین نمایند و ثانیاً از علوم و مسائل قرآن در مقابل اشکالات و شبهات مخالفان دفاع نمایند. علم عرفان نیز این‌طور است؛ گرچه اصل، عمل و تحقق است ولی عده‌ای باید در عرفان نظری و علم عرفان عملی تحصیل، تحقیق، تألیف و تدریس نمایند تا هم خود بتوانند به‌درستی عمل کنند و هم دیگران را در فهم مسائل عرفانی اعم از خودشناسی، خداشناسی، جهان‌شناسی عرفانی و راه‌ و رسم منزل‌ها کمک نمایند و هم عرفان صادق را از عرفان کاذب جدا کنند و در مقابل سؤالات، شبهات و اشکالات پاسخگو باشند. نکته دیگر این است که علم و معرفت، گرچه حصولی، در عمیق‌تر شدن، خالصانه‌تر شدن و مفیدتر شدن عمل بسیار مؤثر است. 📗کتاب وحدت وجود در عرفان اسلامی، وحید واحدجوان، ص 45 @sokhanerfan
🔹 چرا گاهی وعظ و نصیحت‌های خالصانه هم در انسان ‌اثر نمی‌کند؟ 🔹امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: 🔻«منْ لَمْ یجْعَلِ اللهُ لَهُ واعِظاً مِنْ نَفْسِهِ لَمْ ینْفَعْهُ مَوْعِظَةُ غَیرِهِ‏»؛ هر کسی که خداوند در درونش برای او واعظی از خودش برای خودش قرار ندهد، موعظه دیگران در او اثر نمی‌کند. 🔹 شما اگر خیال می‌کنی که پای موعظه دیگران که بنشینی بهره می‌بری، اشتباه می‌کنی. اول باید در درون خودت واعظی ایجاد کنی، وجدان خودت را زنده کنی، آن وقت از موعظه واعظ بیرونی هم استفاده می‌کنی. 📒 استاد مطهری، آزادی معنوی، ص۳۵  @sokhanerfan
🌸 دعا برای همه علامه حسن زاده آملی می فرمودند: کتابی نوشته بودم، خدمت علامه طباطبایی تقدیم کردم مطالعه نمایند. ایشان یک دوره تمام آن را مطالعه فرمودند. در جایی از کتاب دعای شخصی درباره خودم کرده بودم. علامه به من فرمودند: آقا تا من خودم را شناختم دعای شخصی در حق خودم نکردم، بلکه دعایم عام است. (همه را شامل می شود) علامه حسن زاده آملی می فرمود: این تادیب اخلاقی بسیار در من اثر گذاشت! ۲۴ آبان، سالروز وفات علامه طباطبایی قدس سره 🔹️کتاب عرفان علامه طباطبایی در بیان استاد رمضانی، نوشته وحید واحدجوان، ص 88 @sokhanerfan
🔹علامه طباطبایی بهترین شاگرد علامه قاضی علامه حسن زاده آملی: روزی به محضر مبارك آيت ‌الله حاج شيخ محمد تقى آملى در تهران مشرف شدم و ايشان فرمودند: در ميان شاگردان مرحوم آقاى قاضى، ايشان ـ يعنى استاد طباطبائى ـ و مرحوم سيد احمد كربلائى كشميرى (که در جوانی از دنیا رفتند) از همه بهتر بودند. 💢کانال سخن عرفان @sokhanerfan
🔹 جریان با هیچ اصلی از اصول انسانی سازگار نیست. با کدام اصل سازگار است؟! اگر در حد همین حیوان هم بود این کار را نمی کرد. آیت الله جوادی آملی @sokhanerfan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 سخنی مهم و تکان‌دهنده از قول علامه طباطبایی(ره) پس از استفاده از محضر عارف ‌کامل مرحوم‌ میرزا علی آقای قاضی(ره) 🔹بعد از دیدن اقای قاضی فهمیدم از اسفار یک حرف هم نفهمیدم 🔸 ۲۴ آبان سالروز وفات علامه طباطبایی (قدس سره) @sokhanerfan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 یکی از ویژگی های مهم علامه طباطبایی(ره) از زبان استاد مطهری (ره) شنیدنی 🔹۲۴ آبان، سالروز رحلت مرحوم استاد علامه طباطبایی قدّس سرّه @sokhanerfan
🍀 شعر زیبای علامه حسن زاده آملی در فراق استادشان علامه طباطبایی (ره) صبا به كوى عزيزان روضه رضوان‏ سلام ما به حضور عزيز ما برسان‏ حضور قدسى قديس عيسوى‏ مشرب‏  كه مرده زنده نمودى به حكمت و عرفان‏ حضور فخر اماثل جناب علامه‏ حضور صدر افاضل مفسر قرآن‏ حضور نور دل و ديدگان اهل ولا حضور صاحب تفسير فرد الميزان‏ حضور مالك درج نهاية الحكمه‏ حضور سالك مجذوب اولياى زمان‏ پيام ما برسانش كه اى فرشته خصال‏  كه اى خجسته فعال و كه اى ستوده بيان‏ ببين تفاوت ره از كجاست تا به كجا تو را است شادى وصل و مرا غم هجران‏ لقاى روى توام آنزمان كه شد حاصل‏ نموده‏ ام به حقيقت زيارت انسان‏ ز امهات و اصول مجالس فيضت‏ رسيده‏ ايم به معنى واقع احسان‏ سكوت تو همه فكر و كلام تو همه ذكر  بيان تو همه بكر و نوشته‏ ات برهان‏ به حكمت نظرى بو على و توصنوان‏ به حكمت عملى بو سعيد و توسيان‏ دراست تو به معيار خواجه و صدرا قداست تو نمودار بوذر و سلمان‏ اشارت تو نجات و عبارت تو شفا روايت تو نصوص روايت و قرآن‏ عنايت تو فتوحات فيض عين حيات‏ حكايت تو فيوضات جلوه سبحان‏ ز عقل كل پدرى و ز نفس كل مادر سزا است مثل تو فرزند حى بن يقظان‏ فغان و آه كه نشناختيم قدر تو را گرفت از كف ما نعمتى چنين، كفران‏ كنون به سوگ تو بنشسته‏ايم در حسرت‏ كنون ز دورى تو اوفتاده در حرمان‏ نه من ز هجر تو اندر خروش و افغانم‏ كه در خروش و فغانست خطه ايران‏ قيامتى شده برپا به قم كه واهمه گفت‏ مگر كه زلزلت الارض را رسيده زمان‏ مگر كه يونسى اندر دهان ماهى شد مگر كه نوح به كشتى نشست در طوفان‏ مگر كه مه به محاقش رسيد ناهنگام‏ مگر كه نير اعظم به ظل شده است نهان‏ مگر كه عرش برين بر زمين فرود آمد و يا جنازه علامه شد به عرش روان‏ صداى ضجه مرد و زن و صغير و كبير ز ارتحال چنان عالم عظيم الشان‏ قلم شكسته و دل‏خسته و زبان بسته‏ چگونه وصف تو را مثل من كند عنوان‏ ز درس و بحث و ز تعليم و تربيت تا هست‏ سخن، فيوض الهى تو را رسد هر آن‏ تو جان جان حسن‏زاده كى روى از ياد اگرچه پيكرت از ديدگان شده پنهان‏ @sokhanerfan
سماع چیست .mp3
6.72M
🔸سماع چیست و آیا قابل دفاع است؟ پاسخ استاد واحدجوان @sokhanerfan
🔸لزوم تدريس تفسير «الميزان» در حوزه ‏هاى علميّه‏ اين حقير روزى به حضرت استاد (علامه طباطبایی) عرض كردم: هنوز اين تفسير شريف در حوزه‏هاى علميّه جاى خود را چنانكه بايد باز نكرده است؛ و به ارزش واقعى آن پى نبرده ‏اند. اگر اين تفسير در حوزه‏ ها تدريس شود، و روى محتويات و مطالب آن، بحث و نقد و تجزيه و تحليل بعمل آيد و پيوسته اين امر ادامه يابد، پس از دويست سال ارزش اين تفسير معلوم خواهد شد. در دفعه ديگرى عرض كردم: من كه به مطالعه اين تفسير مشغول مى ‏شوم، در بعضى از اوقات كه آيات را بهم ربط مى ‏دهيد و زنجيروار آنها را با يكديگر موازنه، و از راه تطبيق معنى را بيرون مى ‏كشيد؛ جز آنكه بگويم در آن هنگام قلم وَحى و الهام الهى آنرا بر دست شما جارى ساخته است، تعبير ديگرى ندارم! ايشان سَرى تكان داده و مى ‏فرمودند: اين فقط حسن نظر است؛ ما كارى نكرده‏ ايم! علامه حسینی طهرانی، مهر تابان، ص 71 @sokhanerfan
✳️ مطالب علامه حسینی طهرانی (قدس سره) درباره علامه طباطبایی (قدس سره) من چه گويم درباره كسی كه عمرم و حياتم و نفسم با اوست. من اگر خدا شناس باشم يا پيغمبر شناس، و يا امام شناس، همه اينها به بركت رحمت و لطف اوست‏ يعنى از وقتيكه خداوند او را به ما عنايت كرد، همه چيز را مرحمت كرد. او همه چيز بود؛ بلند بود و كوتاه بود، در عين بلندى كوتاه؛ و در عين اوج و صعود، در حضيض و نزول. با ما طلبه ‏هاى عَجول و گستاخ، نرم و ملايم؛ مانند پدر بلند قامتى كه خم مى ‏شود و دست كودك را مى ‏گيرد و پا به پاى او راه مى ‏رود، استاد با ما چنين مى‏ كرد؛ او با ما مماشات مى‏ نمود. و با هر كدام از ما طبق ذوق و سليقه و اختلاف شدّت و حِدّت و تندى و كندى او راه مى‏ رفت؛ و تربيت مى ‏نمود. و با آنكه اسرار الهيّه در دل تابناك او موج مى‏ زد سيمائى بشّاش و گشاده و وارفته، و زبانى خموش، و صدائى آرام داشت. و پيوسته به حال تفكّر بود، و گاه گاهى لبخند لطيف بر لب‏ها داشت. بحسن خلق و وفا كس به يار ما نرسد تو را در اين سخن انكار كار ما نرسد اگرچه حسن فروشان به جلوه آمده اند كسى به حسن و ملاحت به يار ما نرسد بحقّ صحبت ديرين كه هيچ محرم راز به يار يكجهت حقگزار ما نرسد هزار نقش برآيد ز كِلك صُنع و يكى به دلپذيرى نقش نگار ما نرسد آرى، اى استاد عزيز! بعد از تو بايد همان جمله ‏اى را گفت كه حضرت سجّاد عليه السّلام بر سر قبر پدر گفت: أَمَّا الدُّنْيَا فَبَعْدَكَ مُظْلِمَةٌ؛ وَ أَمَّا الاخِرَةُ فَبنُورِ وَجْهِكَ مُشْرِقَة. 🔸علامه حسینی طهرانی، مهر تابان، ص 79 @sokhanerfan
❇️ ایمان و زندگی گاه این سؤال مطرح می شود كه آیا انسان می تواند بدون ایمان زندگی كند یا نه؟ در پاسخ به این سؤال باید در ابتدا بررسی كرد كه مقصود از زندگی چیست؟ اگر مراد حركت و تلاش در جهت ارضای غرایز طبیعی حیوانی است، نه تنها ایمان برای چنین زندگی مورد نیاز نیست، بلكه مزاحم آن نیز خواهد بود. كسانی كه می گویند انسان نیازی به ایمان ندارد، زندگی حیوانی را مطرح می كنند. اما اگر مراد از زندگی، توجه به همه ابعاد و استعدادهای انسانی باشد، قطعا بدون ایمان نمی توان زندگی كرد. كسی كه ایمان دارد، اندیشه و عمل وی بر طبق قانون (خاص) است. چنین انسانی با اكراه نیز دست به عمل نمی زند تا همواره احساس رنج و ملامت كند، بلكه با شور و شوق دست به عمل می زند. امروزه ایمان از سه جهت مورد سوءتفاهم واقع شده است: 1 - تظاهر اشخاص پلید به ایمان داشتن. طرفداران ماكیاولی همواره برای گمراه كردن انسان ها، عاملی نیرومندتر از این سراغ ندارند كه خود را مؤمن نشان دهند. 2 - خطای فكر در مورد ایمان. عده ای تصور كرده اند كه هر ایمانی بر مبنای تعبد محض است. یعنی شخص مؤمن همه اعتقادات و حركات و سكنات خود را بر مبنای تعبد استوار می سازد. 3 - بازیگری با الفاظ. برخی از انسان ها به جای ایمان به خدا و رسولان او و توجه به هدف اعلای هستی و التزام به تكالیف الهی، ایمان را در حد یك سلسله مفاهیم خلاصه می كنند. امروز مفاهیمی مانند انسان گرایی، علم گرایی، آزادی خواهی، بازیچه دست خودخواهان قرار گرفته و بدون این كه به این امور ایمان داشته باشند، انسان ها را از یك سلسله حقایق محروم می كنند. البته باید توجه داشت كه جهات سه گانه مذكور نمی تواند "ضرورت ایمان را برای انسانی كه می خواهد با حیات قابل تفسیر در این دنیا زندگی كند، منتفی بسازد." 🔹علامه محمدتقی جعفری @sokhanerfan
🔸تعینات خلقی 🔹عالم عقل اولين مرتبه‌ از تعینات خلقی، عالم عقل يا عالم ارواح است. مهم‌ترين ويژگي اين عالم، تجرد عقلي آن است. علامت تجرد عقلي آن است كه اشارهٔ حسي نمي‌پذيرد، برخلاف مجردات مثالي و ماديات كه هر دوي آنها با اختلافاتي در ميان خود، قابليت «اشاره حسيه» را دارند. عالم عقل، به دو مرحلهٔ كوچك‌تر با نام‌هاي «جبروت» و «ملكوت» تقسيم مي‌شود. در مرحلهٔ جبروت كه مرحلهٔ بالايي عالم عقل است، «عقول» يا «كروبيان» وجود دارند. كروبيان موجودات مجردي‌اند كه به هيچ بدن خاصي تعلق ندارند، همانند: ملايكهٔ مهيّمه، عقل اول، جبرائيل. اما در مرحلهٔ دوم و زيرين عالم عقل يعني «ملكوت»، نفوس ناطقه حضور دارند. نفوس ناطقه موجودات مجردي هستند كه به بدن خاص تعلق گرفته‌اند. همين مرحله از عالم عقل يعني ملكوت، خود به دو بخش «ملكوت اعلا» و «ملكوت اسفل» تقسيم مي‌شود. در ملكوت اعلا، نفوس فلكي قرار دارند. نفس فلكي، نفس ناطقه‌اي است كه به بدن فلكي تعلق يافته است؛ چرا كه براساس باور حكيمان و عارفان، هر موجود فلكي اعم از خود فلك، سيارات و ستارگان موجود در آن، داراي نفس مجرد و ناطقه است. اما در ملكوت اسفل، نفوس ناطقهٔ غيرفلكي؛ يعني همهٔ نفس‌هاي ناطقه و مجردي كه از فلك قمر پايين‌تر قرار دارند، جاي مي‌گيرند، همانند: نفوس ناطقهٔ انسان‌ها يا جنيان. 🔹عالم مثال بعد از عالم عقل كه داراي تجرد عقلاني است، در تنزل بعدي به عالم مثال مي‌رسيم. عالم مثال، واسطه‌اي ميان عالم عقل و عالم ماده است كه به جهت رهايي از ماده‌، مشابه عالم عقل بوده و مجرد است و از جهت شكل‌ها و اندازه‌ها و رنگ‌ها مشابه عالم ماده و مثال آن مي‌باشد. از همين رو برزخ بين دو عالم عقل و ماده است و به همين جهت تجرد آن را تجرد مثاليِ برزخي مي‌گويند؛ يعني عالمِ نيمه‌مجرد است. بيشتر مكاشفات اهل معرفت و سير و سلوك، مكاشفه‌هاي «صوري» است و در عالم مثال روي مي‌دهد. به همين جهت شناخت دقيق اين عالم و ويژگي‌هاي آن مي‌تواند در حل بسياري از مشكلات و رمزهاي موجود در مكاشفات مؤثر باشد، افزون بر آنكه تفكيك بين مثال متصل و مقيد كه در نفس انسان است و بين مثال منفصل و مطلق كه در جهان بيرون از نفس تحقق دارد، نيز در همين زمينه و همچنين تعبير رؤياها داراي اهميت است. 🔹عالم ماده آخرين مرتبه از خلقت و آخرين تعين از تعين‌هاي خلقي، عالم ماده است كه خود به دو قسم «علويات» و «سفليات»؛ آسماني‌ها و زميني‌ها تقسيم مي‌شود. @sokhanerfan
💥راه مبارزه تحریم و منع نیست! ✍استاد شهید : من به عنوان یک فرد مسئول به مسئولیت الهی، به رهبران عظیم‏ الشأن نهضت اسلامی که برای همه‌شان احترام فراوان قائلم، هشدار می‌دهم و بین خود و خدای متعال می‌کنم که نفوذ و نشر اندیشه‌های بیگانه به نام اندیشه اسلامی و با مارک اسلامی اعمّ از آنکه از روی سوء نیت و یا عدم سوء نیت صورت گیرد، 🚨خطری است که کیان اسلام را تهدید می‌کند. ⚠️راه مبارزه با این خطر تحریم و منع نیست! مگر می‌شود تشنگانی را که برای جرعه‏ای آب له‏له می‏زنند، از نوشیدن آب موجود به عذر اینکه آلوده است منع کرد؟! ✅این ما هستیم که مسئولیم. ما به قدر کافی در زمینه‌های مختلف اسلامی کتاب به زبان روز عرضه نکرده‏ ایم. اگر ما به قدر کافی آب زلال و گوارا عرضه کرده بودیم، به سراغ آبهای آلوده نمی‌رفتند. گر نه تهی باشدی بیشتر این جویها خواجه چرا می‏دود تشنه‌ در این کویها راه مبارزه، عرضه داشتن صحیح این مکتب در همه زمینه‌ها با زبان روز است. حوزه‌های علمیه ما که امروز اینچنین شور و هیجان فعالیت اجتماعی یافته‏اند باید به مسئولیت عظیم علمی و فکری خود آگاه گردند، باید کارهای علمی و فکری خود را ده برابر کنند، باید بدانند که اشتغال منحصر به فقه و اصول رسمی جوابگوی مشکلات نسل معاصر نیست. 📚نهضتهای صدساله اخیر ص۹۳ @sokhanerfan
💠 شعور هستی 🔹 آنکه در همه هست، همین «وجه الله» است، همین خداست، همین خداست، این در همه هست؛ منتها آنها باید نگهداری کنند! وقتی که به آنها که نگهداری می ‌کنند گفتند در نماز جماعت داوود شرکت کن، می ‌گویند چشم! درباره آسمان و زمین فرمود: ﴿فَقَالَ لَهَا وَ لِلْأَرْضِ ائْتِیا طَوْعاً أَوْ كَرْهاً قَالَتَا أَتَینَا طَائِعِینَ﴾؛ اینکه تمثیل نیست. 🔹 خدا مرحوم آقا را غریق رحمت کند! ایشان رساله ‌ای دارد به نام «کلمة حول الرؤیه» که اینها را حمل بر تمثیل کرده که حرفی نیست سؤال و جوابی نیست، اینها تمثیل است. نه! سؤال و جواب هست، حرف هست، درک می‌ کنند، به دلیل اینکه زمین شهادت می‌ دهد. اگر زمین درک نکند که چه کسی آمده مسجد چه کسی نیامده، شهادتش هم تمثیل است؟! 🔹 این روایات که یکی و دو تا نیست. این مسجد کاملاً باخبر است که چه کسی آمده چه کسی نیامده، چه کسی نماز خوانده چه کسی نماز نخوانده، کدام همسایه آمده کدام همسایه نیامده، از کدام همسایه شکایت می ‌کند نسبت به کدام همسایه شهادت می ‌دهد. 🔹 شهادت دو مرحله دارد: یک مرحله، مرحله تحمّل متن حادثه است؛ یک مرحله، مرحله ادای در محکمه است. اگر شاهد در مرحله حدوث حوادث حضور نداشته باشد و درک نکند، گفتنش در محکمه که اثر ندارد. ممکن است در بعضی از مسائل انسان نتواند به یک روایت واحد اکتفا بکند؛ ولی وقتی به حد تواتر رسید، در آن زمینه انسان جزم پیدا می ‌کند. 🔹 زمین می ‌فهمد مسجد می‌ فهمد شکایت می ‌کنند. این همان ﴿إِنْ مِنْ شَی‏ءٍ إِلاَّ یسَبِّحُ بِحَمْدِهِ﴾ در سوره مبارکه «اسراء» را نشان می‌ دهد. 🔸آیت الله جوادی آملی 📚 سوره مبارکه واقعه جلسه 10 تاریخ: 1396/10/05 @sokhanerfan
• این‌طور نیست که اگر آدم مطلبش درست باشد با هر شیوه‌ای مجاز باشد که آن را مطرح کند و به هر وسیله‌ای متوسل شود. مطلب صحیح را هم باید به طریق صحیح مطرح کرد. جدال، مراء و فریاد و پرخاش‌گری در ارائه مطلب و از مرز حسن برخورد خارج شدن، درست نیست. • شخصیت انسانی و شخصیت مؤمن، برتر و بالاتر از این است که در طرح مطلبش ولو این‌که حق و درست باشد از مرز صحت برخورد و روش درست خارج شود. مطلبی را که می‌خواهیم عنوان کنیم اگر با دلیل و برهان و استدلال بگوییم و طرف ما پذیرفت که پذیرفت؛ اگر نپذیرفت، دعوا و فریاد و سر و صدا کردن کار صحیحی نیست. (با این کارها نمی‌پذیرد) 🔹 استاد مهندسی (ره) @sokhanerfan
فلسفه معنویت؛ آیت الله حسن رمضانی.mp3
10.28M
✅ سخنان حضرت آیت الله حسن رمضانی 💠 در همایش ملی فلسفه معنویت با تأکید بر آرای علامه حسن زادۀ آملی 1402/ 09/ 01 @sokhanerfan