✳️ روایت مهمی از امام باقر علیه السلام
عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ قَالَ: لَا نَتَقَرَّبُ إِلَى اللَّهِ إِلَّا بِالطَّاعَةِ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مُطِيعاً لِلَّهِ تَنْفَعُهُ وَلَايَتُنَا وَ مَنْ كَانَ مِنْكُمْ عَاصِياً لِلَّهِ لَمْ تَنْفَعْهُ وَلَايَتُنَا وَيْحَكُمْ لَا تَغْتَرُّوا وَيْحَكُمْ لَا تَغْتَرُّوا.
📘الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج2 ؛ ص75
از ابوجعفر امام محمدباقر (علیهالسلام) نقل شده است که فرمودند:
«ما به خداوند نزدیک نمیشویم مگر با اطاعت. پس هر کس از شما مطیع خدا باشد، ولایت ما به او سود میرساند و هر کس از شما عاصی خدا باشد، ولایت ما به او سودی نخواهد داشت. وای بر شما! فریب نخورید، وای بر شما! فریب نخورید.»
💢کانال سخن عرفان
@sokhanerfan
🔸رساله سیر و سلوک علامه طباطبایی (قدس سره)
🔹ترجمه و شرح رساله الولایه علامه طباطبایی (قدس سره)
مترجم و شارح: وحید واحدجوان
بزودی ....
💢کانال سخن عرفان
@sokhanerfan
🔹 لیلة الرغائب؛ شب رغبتها
امیدواریم که در #لیلة_الرغائب، رغبت ما با رهبت ما هماهنگ باشد. هم از قهر و جلال خدا راهب باشیم، هم به مِهر و جمال خدا راغب باشیم؛ رغبت یعنی میل نه آرزو، لیلة الرغائب به معنای شب آرزوها نیست بلکه شب رغبتها و گرایشها و مجذوب شدنهاست لذا آن انجذاب و گرایش و میل و شوق را میگویند رغبت، در برابر رهبت... .
🔸حضرت آیت الله جوادی آملی
@sokhanerfan
🔷 نکات اخلاقی و عرفانی _۳۷
استاد محمد مهدی مهندسی
• عصبیت از اخلاق بسیار ناپسند و مذموم است؛ بهدلیل اینکه انگیزه مطلب صرفاً دفاع از یک مطلب یا شخص است. آن چه که این شخص را وادار میکند به دفاع کردن فقط یک ارتباط است، دوستی است، تعلق و وابستگی است. در حقیقت در عصبیت آن چه محور و انگیزه نیست، حق تعالی و حق طلبی است. اگر مسئله دفاع از حقیقت انگیزه حرکت انسان نشد، گرایشهای باطل در وجودش تقویت میشود و انسان را از ارزش ساقط میکند.
• حق را معیار تشخیص شخصیتها قرار بدهید، نه اینکه حق را از شخصیتها بخواهید درک کنید. شاید این شخصیت اشتباه باشد، شاید یک خویشاوند اشتباه کرد، شاید یک استاد اشتباه کرد، یک شاگرد اشتباه کرد، باید به دلیل و واقع نگاه کرد. وابستگی و دلبستگی دلیل بر دفاع کردن نیست؛ آن چیزی که مورد دفاع واقع میشود باید حق باشد.
• خاصیت باطل، جهنم آفرینی است، همانطور که حق، بهشت آفرینی میکند. بهشت جلوهای است از حقانیتها و جهنم جلوه گناهان. اگر انسان در مسیر باطل قرار گرفت مسلماً میسوزد. مسلماً باطن باطل آتش جهنم است. در آیات قرآن ملاحظه فرمودهاید بهعنوان نمونه از اکل اموال یتیم از روی ظلم، تعبیر به خوردن آتش میکند، یعنی الان، صورت ظاهر، خوردن یک غذاست، اما باطن همین مسئله خوردن آتش است. سخن باطل گفتن صورت ظاهرش یک جمله است اما باطن همین صورت ظاهر، شعله آتش است. اگر انسانی حرکتی را انجام میدهد ظاهر این حرکتها مسائلی است که مربوط به این عالم دنیاست و زود از بین میرود، اما در حقیقت این حرکت ماندگار خواهد بود، این حرکت، ملکوت آفرین است، باطن آفرین است؛ بهشت یا دوزخ.
📗کتاب حدیث عشق، یادنامه استاد مهندسی، ص۱۷۶
💢کانال سخن عرفان
@sokhanerfan
22.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا الحَسَنِ یا عَلِیَّ بنَ مُحَمَّدٍ اَیُّهَا الهادیِ النِّقِیُّ
#شهادت_امام_هادی
💢کانال سخن عرفان
@sokhanerfan
🔻صلوات خاصه امام هادی علیهالسلام
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَصِيِّ الْأَوْصِيَاءِ وَ إِمَامِ الْأَتْقِيَاءِ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ وَ الْحُجَّةِ عَلَى الْخَلَائِقِ أَجْمَعِينَ اللَّهُمَّ كَمَا جَعَلْتَهُ نُوراً يَسْتَضِيءُ بِهِ الْمُؤْمِنُونَ فَبَشَّرَ بِالْجَزِيلِ مِنْ ثَوَابِكَ وَ أَنْذَرَ بِالْأَلِيمِ مِنْ عِقَابِكَ وَ حَذَّرَ بَأْسَكَ وَ ذَكَّرَ بِآيَاتِكَ وَ أَحَلَّ حَلَالَكَ وَ حَرَّمَ حَرَامَكَ وَ بَيَّنَ شَرَائِعَكَ وَ فَرَائِضَكَ وَ حَضَّ عَلَى عِبَادَتِكَ وَ أَمَرَ بِطَاعَتِكَ وَ نَهَى عَنْ مَعْصِيَتِكَ فَصَلِّ عَلَيْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِيَائِكَ وَ ذُرِّيَّةِ أَنْبِيَائِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ.
📗زادالمعاد، ص٣١٢
@sokhanerfan
سخن عرفان
🔸 یادنامه علامه سید محمد حسین طباطبائی تبریزی _ ۴ استاد علّامه مىفرمودند: چون به نجف اشرف براى تحص
🔸 یادنامه علامه سید محمد حسین طباطبائی تبریزی _ ۵
مرحوم قاضى از نقطه نظر عمل آیتى عجیب بود. اهل نجف و بالاخصّ اهل علم از او داستانهائى دارند. در نهایت تهیدستى زندگى مىنمود با عائله سنگین، و چنان غرق توكّل و تسلیم و تفویض و توحید بود كه این عائله بقدر ذرّهاى او را از مسیر خارج نمىكرد.
یكى از رفقاى نجفى ما كه فعلًا از اعلام نجف است براى من مىگفت: من یك روز به دكّان سبزى فروشى رفته بودم، دیدم مرحوم قاضى خم شده و مشغول كاهو سوا كردن است؛ ولى بعكس معهود، كاهوهاى پلاسیده و آنهائیكه داراى برگهاى خشن و بزرگ هستند بر مىدارد.
من كاملًا متوجّه بودم؛ تا مرحوم قاضى كاهوها را بصاحب دكّان داد و ترازو كرد، و مرحوم قاضى آنها را در زیر عبا گرفت و روانه شد. من كه در آنوقت طلبه جوانى بودم و مرحوم قاضى مَرد مُسنّ و پیرمردى بود، بدنبالش رفتم و عرض كردم: آقا من سؤالى دارم! شما بعكس همه، چرا این كاهوهاى غیر مطلوب را سوا كردید؟!
مرحوم قاضى فرمود: آقا جان من! این مرد فروشنده، شخص بى بضاعت و فقیرى است، و من گاهگاهى به او مساعدت مىكنم؛ و نمىخواهم چیزى به او بلا عوض داده باشم تا اوّلًا آن عزّت و شرفِ آبرو از بین برود؛ و ثانیاً خداى ناخواسته عادت كند به مجّانى گرفتن؛ و در كسب هم ضعیف شود. و براى ما فرقى ندارد كاهوى لطیف و نازك بخوریم یا از این كاهوها؛ و من مىدانستم كه اینها بالاخره خریدارى ندارد، و ظهر كه دكّان خود را مىبندد به بیرون خواهد ریخت، لذا براى عدم تضرّر او مبادرت بخریدن كردم.
📚کتاب مهر تابان ، علامه سید محمّد حسین حسینىّ طهرانى، ص ۳۱
#مهر_تابان
💢کانال سخن عرفان
@sokhanerfan
سخن عرفان
🔹آشنایی با آداب و اسرار نماز _ ۳ همه اعمالی که ما در این عالم می بینیم علاوه بر چهره مُلکی، دارای ب
🔹آشنایی با آداب و اسرار نماز _ ۴
در نماز باید دقت کنیم و ادراک کنیم که وضو، غسل، تیمم، قبله، تكبير، قرائت، رکوع و سجود به چه سرّ و حقیقتی اشاره دارد و چه آثار و اهدافی دارد.
توجه به آن نکات و رسیدن به آنهاست که موجب افزایش معرفت و یقین و قرب الهی خواهد شد.
باید بدانیم عبادات به خصوص نماز اگر با توجه به حقایق و اسرار انجام شوند، ما را در مسیر رشد و ارتقا قرار خواهند داد و عالیترین مدارج ترقی و تعالی به وسیله این گونه عبادات طی خواهد شد و این طور است که نماز معراج مؤمن، عمود دین و وسیله تقرب می شود.
به عبارت دیگر ما باید به عبادات و به ویژه به نماز، نگاه حداکثری داشته باشیم نه نگاه حداقلی؛ باید ببینیم مراد و مقصود از هر عمل عبادی چیست و قرار است این اعمال ما را به چه هدف و چه کمالی برساند، به هدف اصلی و اهداف میانی عبادت معرفت پیدا کنیم؛ به ظواهر و احکام ظاهری بسنده نکنیم و از باطن و سرّ و حقیقت غافل نشویم. باید توجه کنیم که نماز چه قدرتی دارد و چگونه میتواند ما را به خداوندی که حقیقت هستی است نزدیکتر کند؟
در این راستا لازم است به آیاتی که درباره نماز در قرآن کریم وارد شده و روایاتی که از پیامبر مکرم ﷺ و حضرات معصوم علیهم السلام نقل شده توجه کنیم و در آنها تأمل و تدبر نماییم.
#آداب_نماز
#اسرار_نماز
#نماز
#اسرار_عبادت
📘کتاب آشنایی با آداب و اسرار نماز ، استاد وحید واحد جوان ،ص ۲۶
💢کانال سخن عرفان
@sokhanerfan
مرقد منور فیلسوف و عارف الهی آیت الله میرزا مهدی آشتیانی (رضوان الله علیه)
واقع در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها
@sokhanerfan
علم اخلاق؛
راهنمایی برای جهاد با نفس
به صورت پرسش و پاسخهای کوتاه از استاد واحدجوان
نوشته منا لیراوی
بزودی ....
@sokhanerfan
| ﷽ |
📎 آیین بزرگداشت استاد فرزانه، زاهد متعبد حاج شیخ علی دادیزاد (ره)
🎤 فیض منبر : حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد منیب راد
🕌 مکان : تبریز، میدان ساعت ، روبروی سنگ فرش تربیت کوی شهید یوشاری مسجد نوبر
⏱ شروع مراسم : روز پنجشنبه ۲۰ دی ماه بعد از نماز مغرب و عشا
📚به همراه عرضه آثار و تالیفات استاد دادیزاد (ره)
...............................
بنیاد حفظ و نشر آثار استاد دادیزاد
هیات امنای مسجد نوبر
هیات ابناالحسن تبریز
کانون فرهنگی ـ تربیتی باب الحسین
پایگاه سردار شهید محمدباقر مشهدی عبادی
@sokhanerfan
22.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌱 صلوات بر رسول اکرم صل الله علیه و آله
السَّلامُ عَلَیْکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا خِیَرَةَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حَبِیبَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا صِفْوَةَ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَمِینَ اللَّهِ أَشْهَدُ أَنَّکَ رَسُولُ اللَّهِ وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ وَ أَشْهَدُ أَنَّکَ قَدْ نَصَحْتَ لِأُمَّتِکَ وَ جَاهَدْتَ فِی سَبِیلِ رَبِّکَ وَ عَبَدْتَهُ حَتَّى أَتَاکَ الْیَقِینُ فَجَزَاکَ اللَّهُ یَا رَسُولَ اللَّهِ أَفْضَلَ مَا جَزَى نَبِیّا عَنْ أُمَّتِهِ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى إِبْرَاهِیمَ وَ آلِ إِبْرَاهِیمَ إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ...
💢کانال سخن عرفان
@sokhanerfan