هدایت شده از 🌷 کانال سخنرانی کوتاه 🌷
دستورالعمل ریاضت علامه طباطبایی - حجت الاسلام عالی (1).mp3
814.6K
🕰 ۳ دقیقه ۲۳ ثانیه
علامه طباطبایی فرمودند که یکی از نسخه ها برای اهل سیر و سلوک این است که در خانه اهل سازش بوده و به اهل
خانواده سخت نگیرید. این نوعی از سختی کشیدن است که انسان با این روش روی نفس خود پا گذاشته و خود را می آزماید.
استاد عالی
🔰 @sokhanranan9
💧 کانال سخنرانی کوتاه ،،،
عذاب قبر از سه دسته برداشته می شود
پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود
(البته این روایت مربوط به خانمها است اما روح یک بخش آن و فلسفه اش چیزی است که آقایان را هم میگیرد)
سه دسته از خانمها هستند
ثلاثه من النساء یرفع الله عنهن عذاب القبر که خدا عذاب قبر را از آنها بر می دارد:
اول امرأه صبرت علی فقر زوجها زنی که با فقر زوجش بسازد، همسری که به هر دلیلی تنگدست است.
زن دیگر اینجا قوز بالا قوز نشود و مدام درخواست کند و زندگی را سخت تر کند بلکه با فقر شوهرش بسازد.
دوم امرأه وهبت صداقها زنی که مهریه اش را ببخشد که نشانه ی دوستی و محبت و صفا هست که به هر حال این مهریه اش را به او ببخشد و به او اعتماد کند
و سوم امرأه صبرت علی سوء خلق زوجها زنی که با بداخلاقی همسرش بسازد بالاخره در خانه اگر قرار شود که دو نفری یکی بداخلاقی کند بالاخره یکی تقصیر دارد
حالا اگر او هم بخواهد مقابله به مثل کند خانه می شود میدان جنگ، توپخانه ها علیه همدیگر به کار می افتد، لذا یکی باید کوتاه بیاید. حالا اگر آن یکی زن باشد، کوتاه بیاید این ریاضت را تحمل کند و پا روی نفسش بگذارد پیغمبر فرمود زنی که صبرت علی سوء خلق زوجها این عذاب قبر از او برداشته می شود. در روایتی از امیرالمؤمنین علیه السلام هست که این فشارش را در همین دنیا تحمل کرده است این سختیش را در همین دنیا کشیده است خدا کریمتر از این است که کسی را دو بار عذاب کند. زنی که اینطور صبر کرده در چنین خانه ای این فشارش را در همین دنیا تحمل کرده است. پروردگار عالم فشار قبر را از او برمی دارد. نقطه ی مقابل اگر مردی هم سوء خلق همسرش را تحمل کند و با بداخلاقی او بسازد، زندگی را به هم نزند، تا بتواند او را تربیت کند این هم فشار قبر ازش برداشته می شود. خانه محل ریاضت.
🦋 @sokhanranan92
کانال سخنرانی متنی و صوتی ،،
🌺 موضوع شهادت
شهادت نوعی از مرگ نیست بلکه صفتی از ((حیات معقول)) است. زیرا حیات معمولی که متاسفانه اکثریت انسانها را اداره می کند، همواره خود و ادامه بی پایان خود را می خواهد، لیکن در حیات معقول فرد آن زندگی پاک از آلودگی ها که خود را در یک مجموعه بزرگی به نام جهان هستی در مسیر تکاملی می بیند که پایانش منطقه جاذبه الهی است. لذا شهید همواره زنده است و حیات و ممات او همواره صفتی است برای حیات طیبه و به مصداق آیه شریفه قرآن که می فرماید: و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتاً بل احیاءُ عند ربهم یرزقون(169 آ ل عمران)و گمان مبر آنان که در راه خدا کشته شده اند، مردگانی هستند، بلکه آنان زنده و در بارگاه پروردگارشان بهره مندند. شهید همواره زنده است و مرگ او در واقع انتقال از حیات جاری در سطح طبیعت به حیات پشت پرده آن می باشد.
و یا در آیه ای دیگر می فرماید: ((و لا تقولوا لمن یقتل فی سبیل الله اموات بل احیاء و لکن لاتشعرون)) که در این آیه نیز به زنده بودن شهید اشاره نموده است.
🌴 @sokhanranan92
کانال سخنرانی متنی و صوتی
ادامه 👇👇👇
در قرآن مجید، حدود ده آیه به صورت صریح درباره کسانی که در راه خدا کشته شده باشند وجود دارد. از جمله مسائلی که در این آیات به آن اشاره شده است عبارت است از زنده بودن شهید، رزق شهید، آمرزش گناهان شهید، ضایع نشدن عمل شهید، مسرت و خوشحالی شهید، وارد شدن در رحمت الهی و رستگاری شهید. در این نوشتار کوتاه اشاره ای به آنها خواهیم داشت.
واژه شهید به معنای حضور و دیدن گرفته شده است، و صفت مشبّه و دلالت بر ثبوت دارد. (1) واژه شهید در قرآن کریم به عنوان گواه و شاهد (گواهان اعمال) آمده است.
قرآن کریم دربارة شهید و شهیدان می فرماید: وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ(2) هرگز کسانی را که در راه خدا کشته شده اند، مرده مپندار، بلکه زنده اند که نزد پروردگارشان روزی داده می شوند.
منظور از حیات، همان حیات واقعی است و در نقطه مقابل در آیات دیگری خداوند متعال حیات کافران را پس از مرگ، هلاکت و نابودی شمرده است. (3)
بنابراین، حیات شهیدان و زنده بودن آنها سعادتمندی است که همه مؤمنان از آن بهره مند خواهند شد. از طرفی برخی از مردم تصور می کردند که کسانی که در راه خدا جهاد می کنند و به شهادت می رسیدند، نابود شده و از بین رفته اند، به همین جهت قرآن کریم برای زدودن چنین تصوری می فرماید: کسانی که در راه خدا کشته می شوند، زنده اند، و نزد پروردگار خویش از روزی بهره مند می شوند. (4)
شهادت در فرهنگ دین مقدس اسلام دو معنای متفاوت دارد:
1- معنای خاص. که همان کشته شدن در معرکه و میدان جنگ در راه خدا است که دارای احکام ویژه ای در فقه اسلامی است. مثلاً می گویند: شهید نیاز به غسل و کفن ندارد، بلکه با همان لباس خونین دفن می شود.
2- معنای گسترده و عام. که انسان در مسیر انجام دادن وظیفه الهی کشته شود و یا بمیرد.
پس هر کس در حین ادای وظیفه ای به هر صورت از دنیا برود، شهید است، چنان که در روایات اسلامی نیز آمده که چند گروه شهید از دنیا می روند:
1- کسی که در طریق تحصیل علم از دنیا برود.
2- کسی که در بستر از دنیا برود، ولی به حق پروردگار و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت آن حضرت معرفت داشته باشد.
3- کسی که برای دفاع از مال خویش در برابر مهاجمان ایستادگی کند و کشته شود.
بنابراین، کسانی که عقیدة حق داشته و در مسیر حقیقت گام بر می دارند و در همین راه از دنیا می روند، براساس اشاره قرآن کریم و روایات اسلامی در زمرة شهدا قرار دارند، و اجر شهداء را می برند. خداوند متعال می فرماید: وَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رُسُلِهِ أُولئِکَ هُمُ الصِّدِّیقُونَ وَ الشُّهَداءُ عِنْدَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَ نُورُهُمْ و آنان که به خدا و رسولانش ایمان آورند، به حقیقت راستگویان عالمند و برایشان نزد خدا اجر شهیدان است، پاداش اعمال و نور ایمانشان را (در بهشت) می یابند.
🌺 @sokhanranan92
کانال سخنرانی متنی و صوتی
رضايت مردم و رضایت خداوند
در عالم کسي را نمي توان يافت؛ که بدون ابتلا به بلايي زندگي بکند. و در زندگي خودش هيچ مشکلي نداشته باشد. هيچ کسي نمي تواند بگويد: که مردم پشت سر او حرف نمي زنند. امام صادق عليه السلام ميفرمايد: «إِنَّ رِضَا النَّاسِ لَا يُمْلَكُ وَ أَلْسِنَتَهُمْ لَا تُضْبَطُ »[3] يعني رضايت مردم را نمي شود به دست آورد و دهان مردم را هم نمي شود بست. خدااين کار را براي خودش هم نکرده است. خيلي از مردم از خدا ناراضي هستند. و از خدا گلايه دارند. مي گويند: يک بنده خدايي نان خشک مي خورد. يک هم سفري هم داشت. دو سه رقم، غذا مي خورد ولي اين، نان خشک را که با دندان مي شکست؛ سر بالا مي کرد مي گفت: الهي شکر هي مي خورد و ميگفت: الهي شکر بغل دستيش گفت: من پنج رقم غذا مي خورم اين قدر شکر خدا نمي گويم. گفت: تو که عقلت نمي رسد اين الهي شکر از فحش هم براي خدا بدتر است. خدا خيلي زياد ناراضي دارد.
هيچ کسي هم نمي تواند همه مردم را از خودش راضي کند. چون خواسته هاي ضد ونقيض دارند. جالب است که مردمي که جلب رضايتشان محال است. ما در صدد جلب رضايت آن ها هستيم. ولي خدايي که سريع الرضا هست. به فکر جلب رضايت او نيستيم. اگر خدا راضي بشود همه چيز هست و اگر او راضي نباشد اما همه خلق از ما راضي بشوند چه اثري دارد. گاهي پشت ماشين يا در و ديوار مي نويسند امان از حرف مردم معلوم ميشود حرف مردم خيلي بي چارش کرده است دلش را سوزانده است.
راه گريز از حرف مردم
مي گويند: لقمان حکيم به فرزندش فرمود: فرزندم مردم را نمي تواني راضي کني برو خدا را راضي کن گفت بيا از باب مثال يک چيز عادي برايت نشان بدهم يک الاغ گرفتند با پسرش صبح از ميان جمعيت رد مي شدند دوتايي سوار شدن پدر جلو پسر پشت سرش، گفتند: عجب زمانه اي شده است دونفر سوار الاغ شدند. پدر جلو نشسته پسر هم پشت سرش نشسته. گفتند: بر عکس کنيم شما جلو بشيند و من عقب مي نشينم. بازم حرف زدند. پدر سوار شد پسر هم پياده مي رفتند. گفتند: عجب پدر بي رحمي خودش سوار شده پسرش پياده است بر عکس کردن گفتن عجب پسر بي ادبي؛ سوار بر الاغ و پيرمرد پياده هر دو پياده شدند. چه کار مي شود کرد يعني شما هر طور که به اين الاغ سوار بشويد حرف مي زنند.
ولایت مرد بر فرزند و همسرش در چه محدوده و تا چه اندازهای است؟
پرسش
محدوده ولایت مرد بر فرزند و همسرش تا کجا است؟ آیا پدر میتواند در خریدن هر وسیلهای و یا در مسائل کوچک هم از حق ولایت استفاده کند؟
پاسخ اجمالی
1. در مورد ولایت بر فرزندان باید گفت که پدر حق تصرف در اموال فرزند نابالغش را دارد و در این زمینه باید مصلحت فرزند لحاظ شود.[1] ولی نسبت به فرزند بالغ، پدر هیچ ولایتى ندارد، مگر تنها در دختر باکره، آن هم فقط در زمینه ازدواجش!
با این حال، انجام یا ترک عملی که موجب آزار والدین باشد، جایز نبوده و رعایت حرمت و شأن آنها واجب است.
2. شوهر نسبت به همسرش هیچ ولایتى ندارد، ولی بانوان در دو چیز باید رضایت شوهر را فراهم کنند:
الف. خروج از منزل، مگر در امور واجب.
ب. امور جنسی و روابط زناشویی، مگر اینکه مخالف شرع باشد.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[2]
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
اطاعت از والدین واجب نیست ولى ایذاى آنان حرام است، مگر در انجام واجبات و ترک محرّمات.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
پدر بر فرزند بالغ هیچ ولایتى ندارد، بجز در ازدواج دختر باکره و اطاعت از شوهر فقط در مورد استمتاع و بیرون رفتن از خانه لازم است.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
1. اگر والدین در مسیر تربیت و هدایت فرزند به روش دینی امر و نهی کنند و از ترک آن (توسط فرزند) اذیت شوند اطاعت لازم است، در غیر اینصورت واجب نیست. البته در ابراز مخالفت هم رعایت حرمت و شأن آنها صورت گیرد. و سزاوار است که رضایت آنان جلب شود.
2. زنی که به عقد دائم مردی در آمده است در دو امر، واجب است نسبت به شوهرش تمکین کند:
الف. عدم خروج از منزل بدون اجازه شوهر. ب. تسلیم در برابر اموری که لذّت شوهر در آن است و برای زن در تمکین آن، عذر شرعی نیست. همچنین تصرف در اموال شوهر بدون اذن وی جایز نیست.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
بطور اجمال پدران بر فرزند غیر بالغ خود ولایت دارند و تصرفاتشان در صورتی که برای طفل مصلحت داشته باشد صحیح میباشد. و مرد بر زن ولایت ندارد اطاعت شوهر واجب است و زن نمیتواند کاری که منافی با حق شوهر باشد انجام دهد.
هدایت شده از نیازمندیهای دین 🌷
1_764522997.mp3
1.5M
#آثار_و_برکات_صلوات
حجت السلام فرح زاد
🕰 ۱ دقیقه ۲۳ ثانیه
کانال #نیازمندیهای_دین
👇🌺👇🌺👇
🕋 @RequirementsDaan
امام علی علیه السلام
مَن کثُرَ کلامُهُ، کثُرَ خَطاؤُهُ وَمَن کثُرَ خُطاؤُهُ، قَلَّ حَیاؤُهُ وَ مَن قَلَّ حَیاؤُهُ، قَلَّ وَرَعُهُ. وَ مَنْ قَلَّ وَرَعُهُ، ماتَ قَلبُهُ و مَن ماتَ قَلبُهُ دَخَلَ النّارَ.»
آن که کلامش زیاد باشد، لغزشش زیاد خواهد بود و آن که لغزشش بسیار باشد، حیایش کم می شود. هر که حیایش کم شود، پارسایی اش اندک می شود و هر کس که پارسایی اش اندک شود، قلبش خواهد مُرد و آن کس که قلبش بمیرد، گرفتار دوزخ خواهد شد.
(متقی هندی، کنزالعمال، ج 2، ص 112)
کلیات مفاتیح الجنان به صورت
متن و صوت در اختیار کاربران عزیز
در پیام رسان روبیکا
👇👇👇👇
https://rubika.ir/Doavanniyaesh
❤️ بهترین کانالهای مذهبی در روبیکا ،،
داستان صوتی و متنی 🏝
داستانهای صوتی و آموزنده
👇👇👇👇
https://rubika.ir/dastanhaesoti
🌹 سخنرانی کوتاه 🌹
برای رسیدن به خدا راهنما باید داشت.
👇👇👇
https://rubika.ir/sokhanranan9
تلاوت قرآن صفحه به صفحه
تلاوت #صفحه_به_صفحه و آیه به ایه
#قرآن
#تلاوت_قرآن
👇👇👇
https://rubika.ir/quran_hadis962
مفاتیح کامل صوتی و متنی
کلیه اعمال #مفاتیح به صورت متن و صوت در اختیار کاربران عزیز میباشد ضمن استفاده به دوستان معرفی کنید.
بیشتر دعاها با صوت با نوای مداحان معروف ،،
👇👇👇
https://rubika.ir/Doavanniyaesh
عکس نوشته های به صورت استیکر و تابلو نوشته مذهبی
👇👇👇
https://rubika.ir/sticker4
#خیر_خواهی
یکی از وظایف مسلمانان در برابریکدیگر، خیرخواهی است. امامصادق علیه السلام در این باره می فرماید:«عَلَیْکُمْ بِالنُّصْحِ لِلّهِ فِی خَلْقِهِ فَلَنْ تَلْقَاهُ بِعَمَلٍاَفْضَلَ مِنْهُ؛ بر شما باد به خیرخواهیبرای خدا نسبت به خلق او که هرگزخداوند را با عملی بهتر از این کارملاقات نخواهی کرد.»
از نگاه آموزه های دینی، دایرهخیرخواهی، تنها به دوستان، محصورنمی شود؛ بلکه انسان کامل از نگاهاسلام، فردی است که خیرخواههمگان است؛ حتی در باره آنان که درباره او ناسپاسی کردند و دشمنیورزیدند.
شمس تبریزی در این باره چنینمی گوید: «انسان کامل، خودخواهنیست، دیگر خواه است، غمخوارعالَم است. او خود را در برابر مردمان،مسئول می پندارد و در خود برای آناناحساس پیام و رسالت و وظیفهرهنمونی و دستگیری می کند. انسانکامل می خواهد بیخبران را بیاگاهاند وناپختگان را از خامی به بلوغ و کمالرهنمون گردد. او حتی در برابرناسپاسی و حق ناشناسی مردمان و نیزدر برابر آزار آنان، همچنان و بیش ازهر هنگام، غمخوار ایشان است.»
نمونه ای از خیرخواهی را حتیبرای کینه توزان و کج اندیشان، درسوره مبارکه یسآ می خوانیم؛ آنجا کهیکی از پیروان راستین پیامبران در میانمردم آمد و آنها را به پیروی از انبیا وپرستش پروردگار دعوت فرمود و براین دعوت خویش، برهان نیز اقامهکرد؛ اما آنان در برابر این خیرخواهی،وی را به شهادت رساندند و به خیالخود، او را از سر راهشان برداشتند.»
در اینجا قرآن کریم، اوجخیرخواهی این پیرو راستین پیامبر راآن گاه که کشته شد و به عالَم برزخ وبهشت وارد شد، این گونه بیانمی فرماید: «قِیلَ ادْخُلِ الْجَنَّةَ قَالَ یَــلَیْتَقَوْمِی یَعْلَمُونَ * بِمَا غَفَرَ لِی رَبِّی وَ جَعَلَنِی مِنَالْمُکْرَمِینَ »؛ «[سرانجام به جرم ایمانکشته شد، و بدو] گفته شد: به بهشت درآی. [او از سر خیرخواهی و دلسوزی[گفت: ای کاش، قوم من می دانستند کهپروردگارم چگونه مرا آمرزید و مرا درزمره عزیزان قرار داد.»"
🦋 @sokhanranan92
01-Javad-Hosein-Khani-(madahionline.ir).mp3
4.4M
#مداحی_زیبا
در باره حضرت ابوالفضل
توسط جواد حسین خانی
🏴 @sokhanranan9
کانال سخنرانی کوتاه ،،،
❓چرا امام حسین(ع) همراهِ خانواده به کربلا رفتند؟
◻️پاسخ به شبهه
◼️ زمان حضرت و همچنین #عرف قبل و بعد از ایشان اینگونه بوده است که افراد، خانوادهی خود را در سفرهای طولانی به همراه میبردند و این روش خلاف عقل و عرف نبوده است تا کسی برایش سؤال مطرح شود که چرا امام حسین علیهالسلام خانوادهشان را به همراه بردند.
◼️تاسی به جدشان رسولالله
این سوال را باید از پیامبر عظیمالشأن اسلام پرسید: اینکه چرا ایشان برای #مباهله با مسیحیان نجران فرزندانشان را با خود بردند؟
این مسئله نشانگر آن است تا همه بدانند برای تحقق آرمانهای مقدس انسان باید از همهی دارایی خود بگذرد، اینگونه فدا کردن هاست که هم موجب اطمینان بخشی به دیگران است و هم نشانگر اطمینان داشتن به حقانیت خود و مکتب خود میباشد.
◼️حفظ جان خود حضرت و اهلبیت و یاران
در مدینه وضعیت بهگونهای بود که دشمنان و یزیدیان، امام حسین علیهالسلام را #تهدید میکردند، بهتر ین کار این بود که امام اهلبیت و اصحاب را برای خارج شدن از مدینه با خود همراه کنند.
◼️تسلیم قضا و قدر و امر الهی بودن
وقتی ابنعباس و امثالهم میخواستند امام را از رفتن به سمت کوفه منصرف کنند، حضرت جملهای را فرمودند و بر اساس همان جمله نیز عمل کردند، حضرت فرمودند: «ان الله شاء ان یراک قتیلا، و ان الله شاء ان یراهن سبایا» زیرا #خدا خواسته بود حضرت را شهید و خاندان ایشان را اسیر ببیند.
◼️پیامرسانی کربلا
اگر حضرت زینب سلاماللهعلیها و فرزندان حضرت همراه امام حسین علیهالسلام نبودند، #پیامرسانی این نهضت از بین میرفت و این حادثهی عظیم کربلا به فراموشی سپردهمیشد.
همراه بردن اهلبیت خودش یک تاکتیک بزرگ و عظیمی از جانب اباعبداللهالحسین علیهالسلام بوده است تا بعد از عاشورا این واقعه در تاریخ مورد غفلت قرار نگیرد و به کاخ یزید و یزیدیان در شام نیز برسد تا لرزه بر اندام آنان بیندازد و ندای "هل من ناصر ینصرنی" اباعبداللهالحسین به گوش جهانیان برسد .
🏴 @sokhanranan92
حجةالاسلام رفیعی
موضوع: بلند همتی
بلند همتی، عامل سربلندی و رشد انسان
اگر انسان تاریخ کربلا را مطالعه کند، می بیند یکی از درس های مهم عاشورا درس «بلند همتی» است. آمال و آرزو خوب نیست، خیال پردازی خوب نیست، تفوّق طلبی و تکبر خوب نیست، این ها صفات منفی است اما بلندهمتی صفت مثبتی است. در روایت داریم امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرماید: انسان در اثر همتش پرواز می کند؛«المَرْءُ یَطِیرُ بِهِمَّتِه»[1] امام صادق (علیه السلام) می فرماید: سه چیز انسان را از رسیدن به سربلندی باز می دارد: 1-«قَصْرُ الهِمّهِ»؛ همت کم. 2- «وَ قِلّه الحیله»؛ ناپختگی و کم تجربگی 3- «وَ ضَعْفُ الرّأی»؛[2] ضعف در تصمیم گیری، یعنی زود نمی تواند تصمیم گیری کند. لذا بلند همتی برای همه مخصوصاً انسان های پرتلاش به عنوان یکی از صفات ارزشمند است که امیرالمؤمنین (علیه السلام) می فرمایند: هیچ چیز به اندازة همت بلند انسان را بالا نمی برد و هیچ چیزی به اندازة همت بلند انسان را رشد نمی دهد.
دوری از #غیبت
امام خمینی با آیت الله حائری و آیت الله زنجانی خیلی با هم رفیق بودند و با هم به تفریح می رفتند و جلسات آنها سه تا شرط داشت: غیبت در آنجا نباشد، نماز شب بخوانند و مباحث علمی مطرح نشود (آخر هفته خسته می شدند و مباحث علمی مطرح نمی کردند). در مورد غیبت یکی سنگینی غیبت است و یکی بحث ایستادن در برابر فرد غیبت کننده است. گاهی در جلسه ای فردی غیبت می کند و وقتی فرد دیگری می گوید که غیبت نکن، به او می گوید که مقدس نمایی نکن. انسان نباید در برابر این حرفها کوتاه بیاید.
#صبر_بر_معصیت_و_گناه
مرحوم فلسفی می فرمودند: پزشکان برای درمان بیماری دو راه را ارائه می دهند. یکی اینکه دارو می دهند و دیگر اینکه یک سری پرهیزهایی به بیمار می دهند. اگر بیماری بگوید که من بخش دارو را می خورم و هر چه شما بگویید انجام می دهم ولی در مورد پرهیز نمی توانم کاری انجام بدهم و من باید همه چیزهایی که قبلا می خوردم باز هم بخورم. کسی که بیمار دیابت یا چربی دارد باید علاوه بر دارو حتما پرهیز هم بکند. کسی که جراحی قلب انجام می دهد باید یکسری دارو و پرهیزهایی می دهند که بیمار باید حتما اینها را انجام بدهد. اگر بیماری پرهیزها را انجام ندهد، قطعا بیماری اش خوب نمی شود. در مورد گناهان هم همین طور است.
نعمت های خدا را در معصیت صرف نکنید. مثلا به شما گوش و چشم داده در راه نگاه به نامحرم یا شنیدن غیبت صرف نکنید. حرفش آسان است اما عملش سخت است. امام صادق(ع) می فرماید: سه مرحله نامه اعمال شما را پیش ما می آورند. جوانی آمد پیش امام صادق(ع) امام می دانست که او امروز با مادرش دعوا کرده است تا آمد نشست پای درس امام، امام به او گفت: بلند شو برو اول دل مادرت را به دست بیاور بعد بیا در کلاس بنشین. شخصی دیگری بود غلامش پشت سرش بود و صدایش کرد و نشنید و به او گفت: حرام زاده کجا هستی، امام ایستاد و گفت: من فکر می کردم تو ایمان داری ؟ چرا فحش دادی به او، بعد آن شخص گفت: این مادرش مسلمان نیست و از جای دیگر است، امام گفت: هرقومی ازدواج دارد، مگر همه ازدواج ها اینگونه است، هر قومی برای خودش ازدواج دارد و هرکس پدر مادر دارد، راوی می گوید: امام رابطه اش را با او قطع کرد.
✍ @sokhanranan92
#آخرزمان
قسمت اول
روزگار آخرالزمان، زمانهای است آکنده از فتنه و آشوب و بلا که نیروهای شرّ همۀ توانشان را به کار میگیرند تا روز به روز و لحظه به لحظه حاکمیت خود را بر دنیا و اهلش گسترش دهند و تثبیت کنند؛ پس بدیهی است که شیطان، عاملان و پیروانش بکوشند تا مردمان بیشتری را به دامِ گناه و معصیت بیفکنند و آنان را به خویش و مسلکِ اهریمنیشان جذب کنند.
با توجه به پیشآگاهیهایی که در روایتهای اسلامی دربارۀ آخرالزمان و شرایطِ مردمان دنیا پیش از ظهور منجی (عج) بیان شده، در وهلۀ نخست شاید این به ذهن برسد که هر آنچه شرّ و بلا و ابتلای آخرالزمانی است، تنها دامان بیدینان، مشرکان و کافران را خواهد گرفت و آنان که خود را دیندار میپندارند از آن بحرِ موّاج فتنه بهسلامت به ساحلِ نجات خواهند رسید؛ اما چنین نیست! آنان که به دینداری شناخته میشوند نیز اگر با ایمانی خالص و دلی خدایی «دیندار» نباشند، همچون بیدینان و چهبسا بدتر از آنان گرفتار طوفانهای شیطانی آخرالزمان خواهند شد.
#آخرزمان
قسمت دوم
بر اساس آنچه از روایتهای اسلامی برمیآید، حفظ دین و ایمان یکی از سختترین کارها در آخرالزمان است. سببِ این سختیِ دیندار ماندن هم واضح است؛ محرّکها، مشوّقها و زمینهها برای آلودهشدن به انواع و اقسام گناهان، در آخرالزمان بیش از هر زمان و زمانۀ دیگری، برای آدمیان فراهم است. فراوانی و در دسترسبودنِ ثروتها، قدرتها، لذتها و شهوتهای حرام در جهانِ در آستانۀ ظهور منجی به حدّ اعلای خود خواهد رسید. اما این، همۀ داستانِ سختِ حفظ دین و ایمان در آخر زمان نیست! افزون بر این، آخرالزمان دورهای است که پیدایش بدعتها در دین و شعائر دینی نیز به اوج میرسد؛ بدعتهایی که آنچنان در بطنِ سنتها و اصالتهای اسلامی نفوذ میکند که بسیاری از دینداران بههیچروی گمانِ بدعت در آنها نخواهند داشت. همین است که همواره گفتهاند و شنیدهایم که در آخرالزمان مرز بین حق و باطل به باریکی تار موی است.
🔰 https://eitaa.com/sokhanranan92
✍ آخر زمان
🔰 قسمت سوم
پیغامبر اکرم (ص) در ضمن حدیثی پُرتفصیل که خطاب به جناب ابن مسعود بیان شده، فرمودهاند که «اسلام در آغاز غریب بود و در آینده نیز چون گذشته غریب خواهد شد». [۱] امام جعفر صادق (ع) نیز فرمودهاند که «قائم هنگامیکه قیام کند، دعوت نوینی را آغاز خواهد کرد، همانگونه که رسول خدا (ص) دعوت فرمود». [۲]
اگر این دو پیشآگاهی از رسول الله (ص) و امام صادق (ع) را در کنارِ هم بررسی کنیم، بهخوبی آشکار خواهد شد که در آخر زمان گسترش بدعتها در آیین اسلام تا چه حد خواهد بود. همین وضعیتِ خطرناکِ پُرشبهه است که کار را به جایی خواهد رساند که هنگام ظهور حضرت موعود (عج)، شماری از آنان که خود را دیندار میدانند، با استناد به آیههای قرآن، به مبارزه با حضرت مهدی (عج) خواهند پرداخت.
https://eitaa.com/sokhanranan92
✍ آخر زمان
🔰 قسمت چهارم
از این رو است که امام جعفر صادق (ع) فرمودهاند که «قائم، علیهالسلام، در پیکار خود با چنان چیزی مواجه خواهد شد که رسول خدا، صلّی الله علیه و آله، با آن مواجه نشد! همانا رسول خدا، صلّی الله علیه و آله، درحالی به سوی مردم آمد که آنان بتهای سنگی و چوبهای تراشیده را پرستش میکردند؛ ولی قائم چنان است که علیه او خروج میکنند و کتاب خدا را علیه او تأویل میکنند و به استناد همان تأویل با او به جنگ برمیخیزند». امام جعفر صادق (ع) فرمودهاند که «قائم، علیهالسلام، در پیکار خود با چنان چیزی مواجه خواهد شد که رسول خدا، صلّی الله علیه و آله، با آن مواجه نشد!
✍ https://eitaa.com/sokhanranan92
✍ آخر زمان
🔰 قسمت پنجم
طوفانهای سهمگین گناه و بلا آنچنان در آخرالزمان دنیا و اهلش را درمینوردد، که آدمی برای حفظ دین و ایمانِ خویش ناگزیر است، سختترین شرایط تجربه کند. برای توصیف این شرایطِ جانکاه، کلامی رساتر از این سخن پیغامبر اکرم (ص) نخواهد بود. حضرت (ص) فرمودهاند که «زمانی خواهد آمد که صبرکننده بر دین چون نگهدار آتش است در دست». [۴]
امام جعفر صادق (ع) نیز در روایتی که شیخ طوسی (ره) آن را در کتاب «غیبت» نقل کرده، دربارۀ سختیهای دینداری در آخرالزمان و پیش از ظهور حضرت منجی (عج) فرمودهاند که «هرکس در آن زمان بخواهد متمسّک به دینش باشد و دینش را حفظ کند، مانند کسی است که بخواهد شاخۀ پُر از خار قَتاد [۵] را با دستش بتراشد. سپس فرمودند: برای صاحب این امر [یعنی حضرت مهدی (عج)] غیبتی است [که بسیار سخت و طولانی است]، پس بندۀ خدا باید خداترس بوده، در آن زمان تمسّک به دینش جسته، از آن کمک بخواهد. [۶]
✍ https://eitaa.com/sokhanranan92
24.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اینم نمای از کار کسانی که مدعی حقوق بشر هستند .
🔰 @sokhanranan9
یکی از کارهای بسیار مهم زندگی مؤمن که مورد تأکید خدا و رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) و ائمّه معصومین (صلوات الله علیهم اجمعین) است که همیشه باید در لیست برنامه های ضروری او باشد، مسئله ی برآوردن حاجات مؤمنین و گره گشایی از زندگی آنهاست. اهمیّت این موضوع در حدّی است که پی بردن به آن از حد ظرفیت عقل آدمی خارج است.
در حدیثی از پیامبر عزیز اسلام (صلی الله علیه و آله) وارد شده است که حضرت فرمود: «هر کس دل مؤمنی را شاد کند، مرا شاد نموده و هر که مرا شاد نماید خدا را شاد نموده است.»1 برابری شاد نمودن دل مؤمن با شادی خدا چیزی نیست که ما با عقل قاصر خود بتوانیم آن را درک نماییم.
بین مردم جامعه، آن قشر که از همه نیازمندتر و کمک رسانی به آنها بر همه لازم و ضروری است، فقرا جامعه هستند.
خداوند بی همتا در کلام نورانی خود به کرّات مؤمنین را به انفاق و کمک رسانی به فقرا و مستمندان سفارش فرموده است. از باب نمونه به یکی از آیات نورانی قرآن کریم در این زمینه اشاره می نمایم: خداوند مهربان در سوره ی مبارکه بقره در بیانی بسیار لطیف و زیبا می فرماید: «یا ایها الذین آمنوا أنفقوا من طیبات ما کسبتم و مما اخرجنا لکم من الارض»2 ؛ ای کسانی که ایمان آورده اید، از بهترین چیزهایی که بدست آورده اید و از آنچه از زمین برایتان بیرون آورده ایم، انفاق نمایید.
این سفارشات نورانی از ناحیه آن قدرت بی مثال، بیانگر اهمیت فوق العاده مسئله کمک رسانی به فقرا و تنگدستان است.
و لذا بر مؤمنین خدا باور است که در این جهت از خود ذرّه ای تعلّل و سستی نشان نداده و با گوش جان به سخنان دلربای حضرت حق گوش فرا دهند،
امام علی علیه السلام : طوبی لِمَن أحسَن إلَی الِعبادِ و تَزَوَّدَ لِلمَعادِ
خوشا به حال آن که به بندگان خدا نیکی کند و برای آخرت خود زاد و توشه برگیرد.
از جمله مفاهیم ارزشمندی که در آموزههای دینی به خصوص قرآن کریم، مورد عنایت و توجه قرارگرفته و به آن سفارش شده، احسان و نیکوکاری است. احسان و نیکوکاری کارکردهای زیادی در عرصههای فردی، اجتماعی، فرهنگی، معنوی و... دارد. مؤمنان واقعی و انسانهای صاحب خرد و اندیشه در هر عصر و نسلی، سعی و تلاش کردهاند خود را به صفت و ویژگی احسان و نیکوکاری، آراسته سازند.
توصیه و سفارش سعدی است که میگوید:
ره نیک مردان آزاده گیر ، چو ایستادهای دست افتاده گیر
مبنای نیکوکاری و رسیدگی به کار مردم و نیازمندان در اسلام تقوی و پرهیزکاری است و قرآن مجید در آیه 2 سوره مائده به این امر اشاره دارد و می فرماید بر امور نیک و تقوی، تعاون و همکاری نمایید. انسان مسلمان باید در پی رفع حوایج برادر مسلمان باشد و سعی کند تا می تواند به هر صورت ممکن به آنان یاری دهد زیرا در روایت آمده است : هرگاه مسلمانی رفع گرفتاری مسلمانی را می کند خداوند به او خطاب می نماید که پاداش تو بر من و برای تو غیر از بهشت را نمی پسندم.
بر اساس احادیث و روایات احسان، نیکوکاری و رسیدگی به کار مردم و رفع نیاز آنها از برترین حسنات بیان شده و کسانی که به سرنوشت برادر مسلمان خود بی توجه باشند مورد نکوهش قرار گرفته اند. نیکی به دیگران و کمک به موسسات خیریه در جهت گره گشایی از نیازمندان، امری فرا ملی است. در فراسوی مرزها، این عمل نیکو، جایگاه والای خود را دارد. همچنین در آیین اسلام که در آن
ادامه 👇👇
همچنین در آیین اسلام که در آن مسلمانان، برابر و برادر خوانده شده اند، این امر از جایگاه ویژه ای برخوردار است. نیکوکاران مسلمان، رهروان صادق امامان معصوم علیهم السلام هستند؛ آنان که خلق و خوی حسنه شان و سیره و سیر و سلوکشان سرشار از خوبی ها و گره گشایی هاست.
باور چیست و چه اهمیتی دارد؟
راه های تقویت باور چیست؟ قانون باور چیست؟ اینها سوالاتی در مورد کلمه باور هستند که در این مقاله قصد داریم به آنها پاسخ دهیم.
باور یا Belief یکی از قدرت های نهفته در وجود هر شخصی است که می تواند تاثیرات بسیار مهمی را در زندگی شخصی، کاری و حرفه ای هر فردی به وجود آورد. در حقیقت باور همان چیزی است که ما در اثر تکرار و به مرور زمان آن را سرلوحه زندگی خود قرار داده و تصمیمات خود را بر اساس آن اتخاذ میکنیم. این باور ها به دلیل اینکه بارها و بارها تکرار می شوند، در ذهن ماندگار شده و گاهی اوقات آنقدر بزرگ و قوی می شوند که به اتفاقات زندگی ما نیز جهت می دهند.
✍ https://eitaa.com/sokhanranan92
باورهای خوب
ما را تشویق می کنند که به جلو حرکت کرده و روز به روز بهتر عمل کنیم. افراد در هنگام شروع یک کار دو نوع رویکرد دارند. بعضی ها ترس زیادی داشته و اشتیاق کم و به این صورت آن کار را شروع نمی کنند یا به عبارتی ریسک نمی کنند. ولی در مقابل افرادی نیز وجود دارند که با وجود اینکه ترس دارند ولی اشتیاق سوزانشان برای رسیدن به موفقیت آن ها را تشویق می کند که کار را شروع کنند و با تلاش و سخت کوشی به موفقیت برسند. در واقع افرادی که در دسته دوم قرار می گیرند، دارای باورهای سازنده و مثبت هستند.
✍ https://eitaa.com/sokhanranan92