eitaa logo
یادداشتهای شبانه
110 دنبال‌کننده
72 عکس
27 ویدیو
48 فایل
یادداشتهای حجت الاسلام دکتر سلیمانی
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
شعبان، استغفار، دهه فجر 🎤
📌شکوه ولایت در مواجهه با تهدیدات 🔸مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی هوایی در برابر تهدیدات آمریکا فرمودند: "آمریکایی‌ها نشسته‌اند دارند نقشه‌ی جهان را روی کاغذ تغییر میدهند! البتّه فقط روی کاغذ است، در واقعیّت هیچ‌گونه واقعیّتی ندارد. درباره‌ی ما هم نظر میدهند، حرف میزنند، اظهارنظر میکنند، تهدید میکنند؛ ما اگر تهدیدمان بکنند، تهدیدشان میکنیم؛ اگر این تهدید را عملی کنند، ما هم تهدید را عملی میکنیم؛ اگر به امنیّت ملّت ما تعرّض کنند، ما هم به امنیّت آنها تعرّض خواهیم کرد؛ بدون تردید. این، رفتارِ فراگرفته‌ی از قرآن و دستور اسلام است و وظیفه‌ای است که بر عهده‌ی ما است. امیدواریم خدای متعال ما را در انجام وظایفمان موفّق بدارد". 🔺یکی از مستندات این روش برخورد با مستکبران، حکمت ۲۳۳ حضرت علی علیه السلام است: وَ قَالَ (علیه السلام) لِابْنِهِ الْحَسَنِ (علیه السلام): لَا تَدْعُوَنَّ إِلَى مُبَارَزَةٍ، وَ إِنْ دُعِيتَ إِلَيْهَا فَأَجِبْ؛ فَإِنَّ الدَّاعِيَ إِلَيْهَا بَاغٍ، وَ الْبَاغِيَ مَصْرُوعٌ. به فرزند خود امام حسن (عليهما السلام) چنين فرمود: كسى را در ميدان جنگ به مبارزت فرا مخوان و اگر تو را فرا خواندند، پاسخ گوى. زيرا آنكه به جنگ فرا مى‌خواند، ستمكار است و ستمكار بر خاك هلاك مى‌افتد. @soleimani59
16.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
الله اکبر_عماد خراسانی_مسجد امام حسین
📌۲۲ بهمن علی‌اکبری 🔸مردم ایران در۲۲ بهمن ۴۰۳ گل کاشتند. مشکلات و سختی های اجتماعی و محیطی( سرما) دشمن را امیدوار به حضور کمرنگ مردم در راهپیمایی کرده بود. اما ملت امام حسینی و عاشورایی ایران حماسه عاشورایی دیگری آفریدند. حضور پر رنگ مردم از هر قشر و سلیقه و قومی بار دیگر نظام ج. ا. ا. را دنیا سربلند کرد. ثمره این حضور پر رنگ در سخنرانی رئیس جمهور دکتر پزشکیان نمایان شد. ریاست جمهور با این پشتوانه مردمی پیشنهادهای ترامپ را به سخره گرفت و قاطعانه مذاکره با آمریکا را رد کرد. 🔹۲۲ بهمن ۴۰۳ مصادف با ولادت حضرت علی اکبر بود. مردم با الگو گیری از حضرت علی اکبر علیه السلام، با حق شناسی و حق گرایی در دفاع از حق سنگ تمام گذاشتند. اگر حضرت علی اکبر در عاشورای ۶۱ هجری به پدر گفتند اولسنا علی الحق... فَإِنَّنَا إِذاً لَا نُبَالِی أَنْ نَمُوتَ مُحِقِّینَ و در دفاع از حریم ولایت تا پای اربا اربا ایستادگی کردند. امروز نیز مردم غیور و شجاع و ایثارگر ایران با وجود همه مشکلات با الگو گیری از حضرت علی اکبر در حق شناسی و دفاع از حق و حریم ولایت خروشیدند و حماسه دیگری را در تاریخ رقم زدند. ۲۲ @soleimani59
📌مدیریت زنان در اسلام 1⃣. در قرآن کریم دو گزارش از نگاه جاهلی و الهی به زن آمده است. در گزارش نگاه جاهلی که براساس واقعیت های جامعه آن زمان عربستان بوده است می خوانیم: وَإِذَا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثَىٰ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَهُوَ كَظِيمٌ {نحل، 58} يَتَوَارَىٰ مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ مَا بُشِّرَ بِهِ ۚ أَيُمْسِكُهُ عَلَىٰ هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فِي التُّرَابِ ۗ أَلَا سَاءَ مَا يَحْكُمُونَ(نحل،59) در این آیات اشاره دارد هنگامی که خبر ولادت دختر به پدران داده می شد از شدت ناراحتی چهره سیاه و به شدت خشمگین می‌شدند. پدران از جمع مردم پنهان می‌شدند و در این اندیشه بودند که دختران را زنده به گور کنند یا با خوار و ننگی نگه دارند. در گزارش نگاه الهی به دختران یکی از بهترین گزارش‌ها سوره کوثر است.إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ {1} فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ {2} إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ {3} در این آیات اولا دختر عطیه، هدیه و نعمت دانسته شده است نه نقمت. ثانیا بر خلاف نگاه جاهلی دستور به قربانی و شکرگذاری داده شده است. شکرگذاری و قربانی معمولا در میان جمع رخ می دهد بنابراین پدران باید با افتخار و سربلندی به همگان این عطیه وهدیه را اعلام کنند. بنابراین نگاه، دخترغم‌بر است نه غم‌زا 2⃣. برای مدیریت سه سطح پایه، پنهان یا سایه و علنی و آشکار را تعریف کرده اند. مدیریت پایه به معنای تربیت نسل تراز اسلام و انقلاب اسلامی و مدیریت سایه زن در خانواده به معنای کارگردانی و بازیگردانی مرد، متفق علیه است. همه علما این دو نوع مدیریت را تآیید کردند. مدیریت علنی و آشکار زن به معنای حضور زن در فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ورزشی و فراتر از حضور مدیریت این امور نیز در نظام جمهوری اسلامی ایران تا حدود زیادی پذیرفته شده است. زنان در عرصه‌های مختلف اجتماعی افزون بر حضور، مدیریت مجموعه‌ها را نیز به عهده دارند. 3⃣. اهداف مدیریت به صورت عام در عموم مردم و به صورت خاص در زنان بر اساس آیه شریفه لَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ ۖ فَمِنْهُمْ مَنْ هَدَى اللَّهُ وَمِنْهُمْ مَنْ حَقَّتْ عَلَيْهِ الضَّلَالَةُ ۚ فَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُكَذِّبِينَ(نحل، 36) عبدویت الله و مبارزه با طاغوت است. جالب اینکه در سوره تحریم از دو بانو به عنوان الگوی چنین تربیت و مدیریتی نام برده می‌شود. یکی از این زنان الگو در عبودیت و دیگری الگو در مبارزه با طاغوت است. وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ {تحریم،11}. در این آیه حضرت آسیه به عنوان الگوی مبارزه با طاغوت زمان به همگان معرفی می‌شود. در آیه وَمَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ الَّتِي أَحْصَنَتْ فَرْجَهَا فَنَفَخْنَا فِيهِ مِنْ رُوحِنَا وَصَدَّقَتْ بِكَلِمَاتِ رَبِّهَا وَكُتُبِهِ وَكَانَتْ مِنَ الْقَانِتِينَ {تحریم، 12} حضرت مریم به عنوان الگوی عبودیت و پاکدامنی معرفی می‌شود. حاصل آنکه حضور و مدیریت زنان در اجتماع پذیرفته شده است و هدف از این حضور باید تربیت زنانی عابد و مبارز مانند حضرت آسیه و مریم باشد @soleimani59
📌پارادوکس مدعیان دموکراسی در غزه 🔸برای مسئله فلسطین راه حل‌هایی داده شده است: الف. پیشنهاد دو دولتی فلسطین و اسرائیل( کشورهای عربی) ب. اشغال همه فلسطین توسط رژیم صهیونیستی( صهیونیست‌ها) ج. اخراج فلسطینی‌ها از فلسطین و اشغال غزه توسط امریکا( ترامپ) د. برگزاری انتخابات آزاد توسط ساکنان اصلی فلسطین( فلسطینیان و جمهوری اسلامی ایران) 🔺پارادوکس مدعیان دموکراسی در پیشنهادشان برای حل مسئله غزه نمایان است. مدعیان دموکراسی از سویی ادعای آزادیخواهی و حقوق بشر را برای همگان دارند. از سوی دیگر با اشغال کل فلسطین یا اخراج فلسطینیان دیکتاتوری محض را به نمایش می‌گذارند. ضجر آور این که این کشورها جمهوری اسلامی ایران را که بهترین پیشنهاد انسانی و عقلانی را برای حل مسئله فلسطین داده است متهم به دیکتاتوری می‌کنند. @soleimani59
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
انتظار و شرح دعای نیمه شعبان 🎤
📌به مناسبت روز بزرگداشت خواجه نصیر الدین طوسی روز مهندس ⬅️از رصد خانه مراغه تا رصد خانه ملی 🔸رصدخانه مراغه یکی از یادگارهای علمی و فلکی خواجه نصیرالدین طوسی؛ فیلسوف، ریاضیدان و منجم بزرگ دوره ایلخانی و صاحب رساله مشهور اخلاق ناصری و زیج معروف ایلخانی است که به دست وی، با همراهی عده‌ای از دانشمندان بنا شده است. این رصدخانه که در قرن هفتم هجری قمری به همت خواجه نصیرالدین طوسی بنا شد، از بزرگترین و مجهزترین رصدخانه‌های جهان در زمان خود بود و دستاوردهای علمی درخشانی را به ارمغان آورد. رصدخانه مراغه نه تنها در زمان خود، بلکه در قرون بعد نیز به عنوان نمادی از شکوفایی علم و معماری در ایران شناخته می‌شد. این بنا تا قرن دهم هجری قمری مورد استفاده قرار می‌گرفت و پس از آن به تدریج رو به ویرانی نهاد. رصد خانه ملی "رصدخانه ملی ایران" یکی از طرح‌های ملی کشور در حوزه نجوم است که از دستاوردهای بزرگ و شاخص علمی کشور به حساب می‌آید. ساخت این طرح کلان ملی از سال 1379 آغاز شد و نخستین ردیف بودجه این طرح در ابتدای سال 1384 در قانون بودجه و از نوع پژوهشی و مطالعاتی درنظر گرفته شد. با وجود تنگناهای تحریم، تلسکوپ این رصدخانه به‌طور کامل از صفر تا صد توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده است و فقط آینه‌های این تلسکوپ (به‌دلیل نیاز به فناوری‌های انحصاری در ساخت) که آن هم بعداً با توان متخصصان ایرانی در داخل کشور لایه‌نشانی و به آینه تبدیل شد،‌ از خارج از کشور تهیه شده است. @soleimani59
🌴به مناسبت روز گرامیداشت سالروز خواجه نصیر الدین طوسی(روز مهندس) دو داستان از دو علامه ۱. ادب خواجه نصیر در برابر امام کاظم علیه السلام 🔹علامه حسن زاده آملی نقل می کند: بنده حدود سي سال پيش صحبتي با يك رياضيدان داشتم تا اين كه كلام كشيد به اين شكل هندسي قطاع من از او، به خاطر غرض الهي كه در نظرم داشتم ، سؤال كردم : عزيز من ! از اين شكل چند حكم هندسي مي توان استفاده كرد ؟ گفت: شايد هفت تا ده تا حكم. گفتم: مثلاً بيست تا چطور ؟ گفت: شايد. ممكن است. گفتم: دويست تا چطور؟ به من نگاه مي كرد كه آيا دويست حكم هندسي مي توان از آن استنباط كرد و توقف کرد گفتم : دويست هزار چطور ؟ خيال مي كرد كه من سر مطايبه و شوخي دارم و به مجاز حرف مي زنم. بعد به او گفتم: آقا! اين خواجه نصيرالدين طوسي كتابي دارد به نام كشف القناع عن اسرار شكل القَطاع . و جناب خواجه از اين شكل، چهارصد و نود و هفت هزار و ششصد و شصت و چهار حكم هندسي استنباط كرده ؛ يعني قريب نيم ميليون.  بعد به او گفتم: اين خواجه نصير طوسي كه راجع به يك شكل هندسي، يك كتاب نوشته و قريب پانصد هزار حكم از آن استنباط كرده، شما آن كتاب و خود خواجه را مي شناسي؟ گفت: نخير. 🔹بعد راجع شخصيت خواجه صحبت كرديم و به او گفتيم: اين خواجه وقتي كه در بغداد حالش دگرگون شد و ديد دارد از اين نشانه به جوار الهي ارتحال مي كند، وصیت كرد: مرا از كنار امام هفتم، باب الحوائج الي الله، از اين معقل و پناهگاه بيرون نبريد و در عتبه به خاك بسپارند و روي قبر در پيشگاه امام هفتم؛ مثلاً نوشته نشود، آيت الله، علامه، اين امام است، حجت الله. قرآن ناطق و امام ملك و ملكوت است. روي قبر من بنويسيد: وَ كَلبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَيهِ بِالوَصِيد. و اين عالمي است صاحب اين همه كتاب در حكمت، فلسفه، عرفان، رياضيات، فقه و اصول، علوم غريبه، معماري و مهندسي و بناكننده رصدخانه مراغه و صاحب زيج ايلخاني و بالاخره خواجه نصير الدين طوسي و استاد بشر و استاد كلّ في الكل. اما در پيشگاه امام هفتم وصيت مي كند اين طور روي قبرش بنويسند. (منبع: فضایل و سیره چهارده معصوم در آثار علامه حسن زاده آملي) ۲.  صلابت علمی علامه جوادی آملی: این خواجه طوسی را خدا غریق رحمت کند! مرحوم خواجه طوسی رساله ‌ای نوشته در اثبات واجب. دبیران کاتبی قزوینی هم بر اساس آزاداندیشی رایج آن روز، این کتاب را نقد کرده است حرف ‌های خواجه را نقد کرد. 🔹 اصل رساله برای خواجه بود، این آقا هم رساله ‌ای نوشته شده دو رساله. به عرض مرحوم خواجه رسید، خواجه به نقدهای دبیران کاتبی پاسخ داد این شده سه رساله. دبیران کاتبی دید که اشکالات ایشان را او حل کرد، دوباره رساله ‌ای نوشته در ردّ این نقدها، شده چهار رساله. 🔹 مرحوم خواجه دید که این طور نمی‌ شود باید خواجه ‌گانه وارد بشود! آن طور وارد شد و رساله پنجم را نوشت. وقتی که این به دست دبیران رسید، دید که این تمام راه‌ های آن را بست؛ لذا اعتراف ‌نامه نوشت. @soleimani59