📌امام موسی بن جعفر علیه السلام الگوی مبارزه با طاغوت
🔸سیره سیاسی و مبارزاتی حضرت امام موسی بن جعفر با شکنجه ها و زندانی های طولانی بر کسی پوشیده نیست.
سیره ایشان در مسیر انقلاب و مقاومت الگوی تمام عیاری برای انقلابیون و مبارزان است. ذوجهات بودن ایشان در مسیر انقلاب و مبارزه، شاخصه ممتاز این امام همام است:
◀️فرزندآوری:
برخی برای حضرت ۳۷ فرزند میدانند که ۱۸ پسر و ۱۹ دختر هستند.
دلیل این امر هم به واسطه جنایاتی است که بر ضد خاندان پیغمبر و اهلبیت آن حضرت علیهمالسلام صورت گرفته بود. منصور عباسی خلیفه جنایتکار و جبار عباسی هنگامی که به قدرت رسید به شدت از علویان احساس خطر کرد و لذا آنها را در فشار و تعقیب شدیدی گذاشت. نتیجه این امر قیام محمدبنعبداللهبنحسنبنعلیبنابیطالب علیهالسلام نواده امام مجتبی سلام الله علیه بود که او در مدینه و برادرش در بصره قیام کردند و اگرچه بعد از ضرباتی که به حکومت وارد کردند این قیام شکست خورد، ولی شمار زیادی از نوادگان امام مجتبی علیهالسلام و همچنین از اولاد و نوادگان امام حسین علیهالسلام کشته شدند و عده زیادی از ابناء الحسن به زندان افتادند و در شکنجهها و فشارهای مهیب منصور، در غربت و مظلومیت و در سیاهچالهای حکومت به شهادت رسیدند.
واقعه فخ و قیام حسین بن علی، شهید فخ هم که در زمان امامت امام کاظم علیهالسلام و در خلافت موسی_الهادی عباسی صورت گرفت باعث کشتار نزدیک به ۲۰۰ نفر از علویان بود.
لذا بنی_العباس چنان ضربتی به خاندان پیغمبر و امیرالمومنین علیهمالسلام وارد کرده بودند که خوف نابودی نسل آن ذوات مقدس میرفت.
از این روست که امام کاظم علیهالسلام تاکید بر فرزندآوری بیشتر داشت تا نسل پیغمبر باقی بماند. خود حضرت نیز ۳۷ فرزند داشتند.
◀️عبادت:
این پیشوای انقلابی به عبد صالح، زین المجتهدین در میان اهل سنت و شیعه معروفند. دعاهای «عَظُمَ الذَّنْبُ مِنْ عَبْدِكَ فَلْيَحْسُنِ الْعَفْوُ مِنْ عِنْدِكَ » و « اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ الرّاحَهَ عِنْدَ الْمَوْتِ وَالْعَفْوَ عِنْدَ الْحِسابِ» یادگار ایشان برای سجده نماز مومنان است. عبادت های زیاد و سجده های طولانی این بزرگ مرد انقلابی، برای زندانیان و زندانبانان شگفت آفرین بود.
◀️اقتصاد:
حضرت در مسیر مبارزه، در تولید ثروت، توزیع ثروت، و تشکیل شبکه اقتصادی دریافت وجوهات و مالیات نقش داشتند. احداث مزرعه کشاورزی، کمک های مومنانه که به کیسه های زر کاظم معروف بود و تشکیل شبکه وکالت برای دریافت وجوهات شیعیان از جمله فعالیت های اقتصادی حضرت در مسیر مبارزه بود.
◀️اخلاق:
تقوای حضرت تقوای گوشه نشینی وعزلت گزینی نبود. تقوای ایشان تقوای مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی بود. درکرامت اخلاقی معروف بودند. عصبی مزاج نبودند، با حوادث بیرونی انفعالی برخورد نمی کردند، به خاطر منافع شخصی عصبانی نمی شدند. مجسمه کظم غیظ در برابر تند خویی های فردی بودند.
◀️روشنگری و بصیرت دهی:
چیدمان اتاق خصوصی حضرت نشان از مبارزه داشت. در اتاق خصوصی ایشان که فقط برخی اصحاب می¬توانستند وارد شوند سه چیز بود؛ شمشیری آویزان بر دیوار، نشان از جهاد، لباسی خشن، نشان از زندگی خشونت بار رزمی و انقلابی و قرآنی که هدف مبارزه را نشان می داد در این اتاق قرار داده بودند.
روشنگری ایشان حتی در درون غاری در شام برای یک نفر نصرانی و در درون زندان ها برای زندانی¬ها و زندانبانان در سختترین شرایط ادامه داشت. این نوع روشنگری می¬فهماند که جهاد متکی به قرآن هیچ شرایطی متوقف نمی¬شود.
◀️مواجهه با رویش ها و ریزش ها
حضرت در طول مبارزه با رویش ها و ریزش ها مواجه شدند. رویشی مانند علی بن یقطین که حضرت در مورد ایشان می فرمایند: "برای تو چیزی را دوست دارم که برای خود دوست دارم." حضرت با اعتماد کامل ایشان را به درون حاکمیت برای انجام مأموریت و دفاع از عدالت و مظلومان می فرستند. علی بن یقطین در مسیر مبارزه تا پایان عمر ثابت قدم بودند و پیش از حضرت جان به جان آفرین تسلیم کردند.
در مقابل این رویش¬ها، حضرت موسی الکاظم در مسیر مبارزه از ریزش¬هایی مانند علی ابن حمزه خبر داده بودند. جریان علی بن حمزه و حیان السراج(واقفیه) با وسوسه شدن در برای مبالغ هنگفت وجوهات در دسترس خود و با توجیه این که بهره گیری از این اموال بهره آنان از سفره مبارزه است، به اموال دست درازی کرده و منکر امامت فرزند امام موسی کاظم شدند.
#امام_کاظم
#فرزندآوری
✍ #موسی_سلیمانی
@soleimani59
به مناسبت شهادت امام کاظم
🌴ادب خواجه نصیر در برابر امام کاظم علیه السلام
🔹علامه حسن زاده آملی نقل می کند. بنده حدود سي سال پيش صحبتي با يك رياضيدان داشتم تا اين كه كلام كشيد به اين شكل هندسي قطاع من از او، به خاطر غرض الهي كه در نظرم داشتم ، سؤال كردم : عزيز من ! از اين شكل چند حكم هندسي مي توان استفاده كرد ؟
گفت: شايد هفت تا ده تا حكم.
گفتم: مثلاً بيست تا چطور ؟
گفت: شايد. ممكن است.
گفتم: دويست تا چطور؟ به من نگاه مي كرد كه آيا دويست حكم هندسي مي توان از آن استنباط كرد و توقف کرد
گفتم : دويست هزار چطور ؟ خيال مي كرد كه من سر مطايبه و شوخي دارم و به مجاز حرف مي زنم. بعد به او گفتم: آقا! اين خواجه نصيرالدين طوسي كتابي دارد به نام كشف القناع عن اسرار شكل القَطاع .
و جناب خواجه از اين شكل، چهارصد و نود و هفت هزار و ششصد و شصت و چهار حكم هندسي استنباط كرده ؛ يعني قريب نيم ميليون.
بعد به او گفتم: اين خواجه نصير طوسي كه راجع به يك شكل هندسي، يك كتاب نوشته و قريب پانصد هزار حكم از آن استنباط كرده، شما آن كتاب و خود خواجه را مي شناسي؟
گفت: نخير.
🔹بعد راجع شخصيت خواجه صحبت كرديم و به او گفتيم: اين خواجه وقتي كه در بغداد حالش دگرگون شد و ديد دارد از اين نشانه به جوار الهي ارتحال مي كند، وصیت كرد: مرا از كنار امام هفتم، باب الحوائج الي الله، از اين معقل و پناهگاه بيرون نبريد و در عتبه به خاك بسپارند و روي قبر در پيشگاه امام هفتم؛ مثلاً نوشته نشود، آيت الله، علامه، اين امام است، حجت الله. قرآن ناطق و امام ملك و ملكوت است. روي قبر من بنويسيد: وَ كَلبُهُم بَاسِطٌ ذِرَاعَيهِ بِالوَصِيد.
و اين عالمي است صاحب اين همه كتاب در حكمت، فلسفه، عرفان، رياضيات، فقه و اصول، علوم غريبه، معماري و مهندسي و بناكننده رصدخانه مراغه و صاحب زيج ايلخاني و بالاخره خواجه نصير الدين طوسي و استاد بشر و استاد كلّ في الكل. اما در پيشگاه امام هفتم وصيت مي كند اين طور روي قبرش بنويسند.
(منبع: فضایل و سیره چهارده معصوم در آثار علامه حسن زاده آملي)
@soleimani59
🌴به مناسبت #عید_مبعث
✅پیامبر اکرم علمدار #جهاد_تبیین
بعثت پیامبر اکرم و استمرار نبوت ایشان، با مخالفت های درونی و بیرونی همراه شد. اولین و مهمترین اقدام پیامبر اکرم برای جذب مخالفان و حفظ موافقان تبیین بود.
در این مسیر پیامبر اکرم روش های متعددی را در پیش گرفتند که امروز نیز کاربردی هستند:
1⃣.همدلی و همراهی
عمده فعالیت پیامبر در تبیین همدلی و همراهی یا همان بهره گیری از اخلاق ناب دینی بود. اخلاق پیامبر و همراهی ایشان با مسلمانان در زندگی و رفت و آمد نقش بی نظیری در جذب و حفظ مسلمانان داشت. آیاتی مانند قَد جاءَکُم رَسولٌ مِن اَنفُسِکُم عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم بِالمُؤمِنینَ رَءوفٌ رحیم» ناظر به این همدلی و همراهی است. داستان های شگفت انگیز درباره اخلاق پیامبر زیاد است.
2⃣. تزریق امید صادق در جامعه
امید کلید اساسی و موتور محرکه حرکت جامعه است. پیامبر اکرم از این روش مکرر استفاده کرده اند. آیات ابتدایی سوره روم و آیه «هُوَ الَّذي أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدىٰ وَدينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ وَلَو كَرِهَ المُشرِكونَ» ناظر به این موضوع است. بشیر بودن پیامبر نیر این مطلب را می رساند. درجنگ احزاب مسلمانان به صخره سختی برخورد کردند و پیامبر ضمن زدن سه ضربه به سنگ، با هر برقی که از ضرباتش نمایان میشد، مژدۀ فتوحات آیندۀ مسلمانان در شام، یمن و ایران را به آنان داد.
3⃣. بیان دستاوردها و داشته ها
از این روش در آیات قرآن استفاده شده است. پیامبر اکرم نیز از این روش استفاده کرده اند. آیه إِذْ كُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ نمونه خوبی از بیان دستاوردها است.
پیامبر اکرم در غزوه حنین هنگامی که مکیان و مدنی ها درباره تقسیم غنائم جنگی به اختلاف خوردند در برابر اعتراض انصار فرمود: ما گروهى گمراه بودید که از طریق من هدایت یافتید. فقیر بودید، بى نیاز شدید. دشمن بودید، مهربان گردیدید. همگى عرض کردند: صحیح است، اى رسول خدا! پیامبر فرمود: شما مى توانید طورى دیگر به من پاسخ بگویید و در برابر خدمات من حقوقى را که بر گردنم دارید، به رخ من بکشید و بگویید: اى رسول خدا روزى که قریش تو را تکذیب کرد، ما تو را تصدیق نمودیم، قریش، تو را یارى نکرد، ما یارى کردیم؛ تو را بىپناه ساخت، ما پناه دادیم. روزى تهىدست بودى، تو را کمک کردیم. اى گروه انصار! چرا از مختصر مالى که به قریش دادم تا آنها در اسلام استوار گردند و شما را به اسلام خود واگذار نمودم دلگیر شدید. آیا راضى نیستید که دیگران مال و گوسفند ببرند و شما پیامبر را همراه خود ببرید؟ به خدا سوگند! اگر همه مردم به راهى بروند و انصار به راه دیگر، من راه انصار را انتخاب مى کنم. سپس براى انصار و فرزندان انصار طلب رحمت کرد.
سخنان پیامبر، آنچنان عواطف انصار را تحریک کرد که همگى گریه کنان گفتند: اى رسول خدا! ما به قسمت خود راضى هستیم و کوچکترین گله اى نداریم.
#بعثت
#جهاد_تبیین
#موسی_سلیمانی
@soleimani59
#یادداشتهای_سلیمانی
📌الزامات ماندگاری حماسه ها
🔹#دهه_فجر دهه حماسه های متعدد است. ورود حضرت امام، حضور مردم در صحنه، بیعت همافران، پیروزی انقلاب اسلامی ایران و ...
برخی رازها و الزامات ماندگاری این حماسه ها را براساس بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی هوایی می توان شمارش کرد:
1⃣. حرکت، خروش و بیعت بر اساس هدف
مقام معظم رهبری نیروی های جوان کنونی را شریک در بیعت همافران ۱۳۵۷ می دانند. دلیل آن ای است که "این بیعت، بیعت با شخص نبود؛ این بیعت، بیعت با هدفها بود، بیعت با آرمانها بود؛ بیعت با آن جهاد مقدّسی بود که امام فرمانده مقتدر آن جهاد بود. اینها آمدند نیروی هوایی را آوردند زیر چتر این فرماندهیِ مقتدر و باعظمت و شگفتیآفرین. این کار یک کار معنوی بود، لذا این کار جریان دارد؛ این کار یک قضیّهای نبود که حالا آن روز اتّفاق افتاد و تمام شد؛ نه، این کار در جریان است"
2⃣. حرکت بر اساس نیاز لحظه
حرکت بهنگام و در لحظه باعث ماندگار و اثربخشی جریان است.
"این حرکت، #نیاز_لحظه بود. من روی این قضیّه خیلی تکیه میکنم و بارها تکیه کردهام. ما همیشه باید در کارهای خودمان نیاز لحظه را درک کنیم. یک کارهایی وجود دارد که شما اگر الان انجام دادید، این به هدف اصابت میکند."
4⃣.ایمان و اطمینان به امدادهای غیبی
#امدادهای_غیبی متعدد است از جمله ضربه خوری دشمن از جایی که تصورش را نمی کند مانند ضربه از همافران تحصیل کرده در آمریکا.
مهم ورود و حرکت در جبهه حق است.
"اگر شما در میدان جهاد -هر جهادی؛ در هر دورهای یک جور جهاد لازم است؛ جهاد نظامی داریم، جهاد علمی داریم، جهاد تحقیقاتی داریم؛ همه جور جهادی- حضور داشته باشید و فعّال باشید، دشمن را شکست خواهید داد؛ چرا؟ چون خدای متعال این جور قرار داده که محاسبات دشمن غلط از آب در میآید، درست نمیتواند محاسبه کند، درست نمیتواند برآورد کند. امروز خود آمریکا هم دچار این مشکل «فَاَتاهُمُ اللهُ مِن حَیثُ لَم یَحتَسِبوا»"
4⃣.عمق داشتن حرکت ها
ماندگاری حماسه ها و حرکت ها به عمق و پشت داشتن و هدایت شدگی وابسته است.
حرکت های احساسی زودگذر و هیجانی مانایی ندارد.
البته ماندگاری این حرکت های عمقی را در هر زمانی به گونه ای می توان مشاهده کرد.
مقام معظم رهبری جهاد خودکفایی نیروی هوایی، خنثی سازی توطئه پایگاه تبریز و پایگاه هوایی شهید نوژه همدان و درخشش در دفاع مقدس را نشانه های عمق داشتن حرکت همافران می دانند.
"اینها استمرار همان حرکت اوّل است. اینکه من میگویم این حرکت، حرکت هیجانی نبود، به خاطر این است که این حرکت استمرار پیدا کرد و ادامه پیدا کرد در داخل نیروی هوایی. آن وقت همین روحیه و بصیرت موجب میشود که هم در نیرو و هم در کلّ ارتش، شهیدان برجستهای چهرهی خودشان را بنمایانند: شهید صیّادشیرازی، شهید بابایی، شهید ستّاری، شهید کلاهدوز و امثال اینها و هزاران شهدای دیگر"
5⃣.جهاد تبیین
به مرور زمان، حماسه ها اگر خوب تبیین نشوند، فراموش می شوند یا دشمنان با جنگ روایت ها حماسه ها را تحریف خواهند کرد."من میخواهم بگویم آن روز که این حرکت تاریخی نوزدهم بهمن در برابر امام انجام گرفت، اگر آن عکسی که از این واقعه منتشر شد منتشر نمیشد، یعنی این کار تبیینی اگر انجام نمیگرفت، این حادثه نه این جور ماندگار میشد، نه اثرگذار میشد؛ یک حادثهای بود مثل حوادث فراوان دیگری که اتّفاق میافتد و فراموش میشود. عامل ماندگاری و اثرگذاری این حادثه عبارت بود از همان قاب تصویر هنرمندانهای که از این منتشر شد."
6⃣. تهاجم ترکیبی
دشمنان برای از بین بردن حماسه ها حمله ترکیبی را در پیش می گیرند. راه خنثی سازی این طرح، #تهاجم_ترکیبی از طرف جبهه حق است.
"دشمنان از همه جهت یک حملهی ترکیبیِ دستهجمعی را شروع کردهاند.ما هم در مقابل بایستی حرکتمان حرکت ترکیبی باشد؛ از همه جهت بایستی تلاش کنیم. البتّه دفاع باید بکنیم امّا همیشه در موضع دفاعی نمیتوانیم بمانیم؛ این را باید توجّه داشت. این که من میگویم باید دفاع کنیم، خب دفاع یک کار لازم است امّا همیشه نمیشود در موضع دفاعی ماند؛ دشمن تهاجم میکند، ما هم باید تهاجم داشته باشیم."
#دهه_فجر
#جهاد_تبیین
#تهاجم_ترکیبی
✍ #موسی_سلیمانی
@soleimani59
📌تفاوت اعمال در حکومت طاغوت و الله
عَنْهُ عَنْ يُونُسَ عَنِ اِبْنِ بُكَيْرٍ عَنْ أَبِي أُمَيَّةَ يُوسُفَ بْنِ ثَابِتٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: لاَ يَضُرُّ مَعَ اَلْإِيمَانِ عَمَلٌ وَ لاَ يَنْفَعُ مَعَ اَلْكُفْرِ عَمَل أَ لاَ تَرَى أَنَّهُ قَالَ: «وَ مٰا مَنَعَهُمْ أَنْ تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقٰاتُهُمْ إِلاّٰ أَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللّٰهِ وَ بِرَسُولِهِ و ماتوا و هم کافرون
لا یَضُرُّ الْاِیمانِ عَمَلًُ، وَ لا یَنْفَعُ مَعَ الْکُفْرِ عَمَلًُ:
کسی که ایمان داشته باشد به عمل نیک او زیان نمیرسد، و کسی که راه کفر را بپیماید، کار نیک او به حالش سودی ندارد.»
فرمود: آری چنین است، ولی او (ابوامیّه) تفسیر این سخن را از من نخواست، منظور من از این سخن این بود که؛ امام و رهبر از آل محمّد(ص) را بشناسد، و او را پیشوای خود قرار دهد، در این صورت هرگونه کار نیکی انجام داد، مورد قبول خداوند است و پاداش چندان برابر به او میرسد، و کار نیک توأم با معرفت، سودمند خواهد بود. و به عکس خداوند کار نیک آنان را که رهبری ستمگران را پذیرفتهاند نمیپذیرد، پذیرش کار نیک بستگی به پذیرفتن امام بر حقّ دارد.
#دستاورد_انقلاب
#دهه_فجر
@soleimani59
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نگرش امام خمینی ره به انتظار
🎤 #موسی_سلیمانی
🌴الزامات پاسداری بر اساس بازخوانی پیام امام خمینی ره
🔹امام خمینی ره در سال 1359 مصادف با سوم شعبان و پیش از شروع دفاع مقدس، پیامی را به مناسبت ولادت حضرت امام حسين (ع ) فرستادند و در اين پيام سوم شعبان را روز پاسدار ناميدند.
در این پیام الزامات زیر را برای پاسداری آمده است:
✅.پیوند با بزرگ پاسدار قرآن كريم و اسلام عزيز حضرت امام حسین علیه السلام
✅. اهدا هر آنچه داریم در راه حفظ اسلام عزیز از پرتگاههای انحراف
✅.فداکاری و شهادت طلبی برای خارج کردن اسلام از خفقان
✅.پاسداری از اسلام، حکومت حق و حکومت عدل
✅.پاسداری از عدالت
✅.متصف شدن پاسداران به عدالت برای پاسداری از عدالت
#امام_خمینی
#روز_پاسدار
✍ #موسی_سلیمانی
https://eitaa.com/soleimani59
📌عبدالله در ولادت و شهادت
🔸حجت الاسلام حاجی صادقی ضمن خاطره ای نقل کردند:
در تشییع جنازه شهید #عبدالله_میثمی به آیت الله نمازی پیشنهاد شد چند دقیقهای پیشاز تشییع سخنرانی کنند. گفتند: عجب قبلا چیزی نگفتید.
با این وجود قرآن کریم را باز کردند. آیه انی عبدالله آتانی الکتاب آمد. چند دقیقهای پیرامون این آیه صحبت کردند.
هنگامی که سخنرانی تمام شد. پدر شهید عبدالله میثمی گفتند: عجب! گفتیم چه شد. گفتند: موقعی که برای نام گذاریش قرآن را باز کردیم همین آیه انی عبدالله آتانی الکتاب آمد. اسمش را #عبدالله گذاشتیم.
#عبدالله_میثمی
@soleimani59
#شعر
🌴#سجاد علیه السلام
سین تو نشان سطوت و حسینی سیره ات
جودت آشکار از زخم انبان شانه ات
اوج بندگی، تو را زین عباد کرد
دلدادگی به خدا هویدا از سجده ات
✍ #موسی_سلیمانی
به مناسبت ولادت حضرت #سجاد علیه السلام
📌#صحیفه_سجادیه سلاح #جهاد_تبیین
جهاد تبیین از تاکیدات مقام معظم رهبری است. جهاد تبیین الزاماتی دارد. بهره گیری از منابع غنی، منطقی و مستدل از الزامات جهاد تبیین است. یکی از منابع مورد تاکید مقام معظم صحیفه سجادیه است.
"و به نظر من امروز آن چیزی که میتواند به بهترین وجهی به صورت یک سلاح مؤثّری عمل کند، تبیین مفاهیم عالی اسلامی است در زمینههای مختلف. ما در زمینهی مسائل معرفتی، مسائل معارفی، حرفهای نگفته زیاد داریم؛ حرفهای قابل گفتنی که برای دنیا جذّاب و شیرین است، زیاد داریم. در زمینهی مسائل مربوط به سبک زندگی اسلامی، ما خیلی حرفِ نگفته داریم. فرض کنید حالا یک قلم، بحث محیط زیست است، یک قلم بحث معاملهی با حیوانات است، یک قلم بحث خانواده است؛ اینها سبک زندگی است دیگر. در همهی اینها اسلام حرفهای جذّاب دارد؛ معارف اسلامیای که اینها را میشود از درون متون اسلامی تخلیص کرد و تجرید کرد و در اختیار همه گذاشت.
یا در زمینهی آئین حکمرانی اسلامی؛ یکی از موضوعاتی که بسیار مهم است و میتوان این را مطرح کرد، مسئلهی حکمرانی اسلامی است. حکمرانی در منطق اسلام از بن و بنیاد با حکمرانیهای رایج جهان متفاوت است؛ نه شبیه سلطنت است، نه شبیه ریاستجمهوریهای امروز دنیا است، نه شبیه فرماندهیها است، نه شبیه رؤسای کودتاگر است؛ شبیه هیچ کدام از اینها نیست؛ یک چیز خاصّی است متّکی به مبانی معنوی. سبک حکمرانی اسلامی این است: مردمی بودن، دینی بودن، اعتقادی بودن، اَشرافی نبودن، مسرف نبودن، ظالم نبودن؛ نه ظالم [و نه مظلوم]: لا اُظلَمَنَّ وَ اَنتَ مُطیقٌ لِلدَّفعِ عَنّی وَ لا اَظلِمَنَّ وَ اَنتَ القادِرُ عَلَى القَبضِ مِنّی (۱) در این دعاهای صحیفهی سجّادیّه [هست]؛ اینها هر کلمهکلمهاش مبانی مهمّ معرفتی است؛ اینها چیزهایی است که سلاحهای جدید ما است، باید از اینها استفاده کرد.۱۴۰۰/۱۲/۱۹
🔹شرایط اجتماعی زمان حضرت سجاد علیه السلام، نقش تبیین گری ایشان پس از حماسه عاشورا، عرضه محتوای مکتوب برای جهاد تبیین و موفقیت آن حضرت در این جهاد بهترین الگوی نظری و عملی برای مجاهدان عرصه تبیین است.
#جهاد_تبیین
#صحیفه_سجادیه
✍ #موسی_سلیمانی
@soleimani59